قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية زوجة القيصر الجزء الثاني للكاتبة رهف سيد الفصل الثالث والعشرون

رواية زوجة القيصر الجزء الثاني للكاتبة رهف سيد الفصل الثالث والعشرون

رواية زوجة القيصر الجزء الثاني للكاتبة رهف سيد الفصل الثالث والعشرون

استندت على الجدار خلفها وهي تكتم فمها بكفها من تلك الصدمه
والدتها على فراش واحد مع أحد الرجال تغطي جسدها بأحد المفارش.
اتجهت راكضه إلى باب شقتها ساحبه خلفها حقيبه السفر ثم ذهبت إلى تلك المنضده لتأخذ بطاقتها القديمه ثم اغلقت الباب بقوة.

وضعت الحقيبه بجانبها على الأرض لتجلس بجانبها مكمله البكاء
يا رب بلائك كبير اوي عليا طب هروح فين دلوقتي
ست نوران يا هانم
رفعت نوران نظرها وهي تمسح عينها من البكاء لتجد حارس العقار ينظر لها باستغراب ليردف مكملاً.

مالك يا بنتي في ايه نسيتي مفتاحك ولا ايه
بدأت تنحنح صوتها حتى يظهر بوضوح لتكمل
وقفلي تاكسي بس لو سمحت
اومأ ليشير إلى الحقيبه متسائلا
تحبي أنزلهالك؟
اومأت بصمت لتنهض خلفه وقامت بمسح دموعها ولكن لم تفلح لتضع نظارتها الشمسيه بخفوت
وقفت قرابه الخمس دقائق حتى جاء الحارس وهو يشير إلى أحد سيارات الأجره مدت يدها إلى حقيبتها لتكمش حزمه من الأموال ثم اعطتها للحارس وهي تهمس.

لو نرمين هانم سألت عليا قولها ان اناا مجتش
لم تقدر ان تنطق بكلمه ماما ليومئ بالإيجاب وهو يوجها إلى السياره
بالسلامه يا ست هانم
ركبت نوران التاكسي لتردف بكلمه ولا تثنيها
امشي علطول!
استمع السائق إلى حديثها بدون إيجاب فهو رأها عندما أعطت حارس ذلك المبلغ الزهيد
وضعت رأسها على النافذه وهي تنظر تدمرت حياتها والدتها مع رجل غريب على الفراش.

ما حدث معها في تلك السفريه المشئومه تقلبت الدنيا رأساً على عقب في وجهها
ازداد صدرها اهتياج وهي تحاول كتم دموعها انتبه السائق لها في المرأه ليردف بتساؤل.

في حاجه يا أنسه؟
ما أن نطقها حتى أطلقت ل دموعها العنان حتى هذا اللقب فقدته
طب قوليلي فين العنوان يا أنسه عشان اوديكي؟
حاولت تخفيف بكائها لتعطه العنوان دون تفكير.

كده تبدأو غدا من غيري؟
قالتها مايا وهي تطرق باب الغرفه بابتسامه تلاشت ابتسامتها لثوان وهي تجد روما أمامها قد عادت من غربتها.

يا ديني على القرف اللي جاي علينا
قالتها رحمه ليردف حازم بفضول
مين البنت ديه؟
اششش يا حازم عشان مولعش فيك
قالتها روما بهدوء لتبتسم لها ثم تابعت بإكمال غدائها ولكن سبقتها مايا وهي تردف.

اوه رحمه و روما حمد الله على السلامة
ابتسم الاثنان باستفزاز وأعادو النظر إلى صحنهم لتبتسم وهي تعاود النظر إلى إياد ثم اتجهت إليه لتردف إلى ريم.

ممكن تقومي يا ريم عشان اقعد هنا؟
توسعت ابتسامه ريم وهي تنظر لها لوهله من ينظر لها ليتوقع موافقتها لتردف هي باستفزاز.

لا مش ممكن
بنت؟
قالتها روما وهي تنظر إلى ابنتها لتردف نادين وهي تنهض من جانب إياد بعد ان مسحت يديها في تلك المنشفه.

هقوم انا عشان خلصت أكل
يابنتي اقعدي طب تعالي جنبي
قالتها روما وهي تشير لها بالكرسي الذي جانبها لتردف نادين
لا يا طنط تسلم أيدك انا هروح عشان مامي هتتصل بيا بليل من انجلترا
هتيجي امتى؟
قالتها روما بتساؤل لتردف نادين وهي ترفع كتفها بحزن ممثل بعدم اهتمام
بتقول احتمال متنزلش هي وبابي السنادي
استني انا هقوم اوصلك وارجع تاني
قالها إيهاب وهو ينهض لتبتسم بخفوت ثم غادرو لتجلس مايا مكانها شاكره.

هبطت نوران من سياره الاجره عقب ان اعطته المبلغ التي طلبته
عادت إلى البيت التي خرجت منه منذ خمس سنوات لم تمر من أمامه حتى.
بدأت دموعها تسيل وهي تتذكر حديث والدها عن والدتها وكم هي سيئه لقد ظهرت والدتها
ولكن عقب ماذا ان ضاعت حياتها
وقفت تنظر إلى المنزل باشتياق كبير جلست بجانب احد الشجيرات وهي تمسح دموعها التي سكنت عينيها منذ مده.

ركبت نادين سيارتها لتبتسم ل إيهاب
حاضر يا إيهاب هبقي اكلمك
اوكيه مستنيكي
بدأت تسير ب سيارتها حتى خرجت من أبواب المنزل بدأت تسير التفت لتجد شخص يجلس على الرصيف أوقفت سيارتها فتحت الباب وهي تنظر بتركيز هل هي من في مخيل...

قطعت حديثها وهي تردف بصدمه
نوران؟
رفعت نوران عينها لتركض إلى أحضان صديقتها التي اشتاقت لها لتردف نادين وهي تحاول تفحصها.

نور اهدي قولي في ايه
لم تفهم منها سوا جملة خديني معاكي
طب تعالي يلا
ساعدتها في ركوب السياره ثم اتجهت لتحمل حقيبتها لتضعها في المقعد الخلفي ثم انطلقت مسرعه إلى المنزل الخاص بها.

اممم وانت بقى يا حازم هتقعد فين
قالتها مايا بتساؤل لتجيبها روما وهي تضع الأبريق والكوؤس
هيقعد معانا طبعاً ف البيت
بس شايفاه واخد عليكي اوي
جلست روما على حافة كرسي حازم وهي تمسك بشعره بمرح
ده قلبي قلبي قلبي قلبي قلبي خمسه قلبي ف وش العدو
ازاح حازم يدها من على خصلاته بضيق
شعري مش بحب حد يمسكوا بالذات انتي يا روما
لا هنا مش زي لوس أنجلوس خالص ابسلوتلي ايه ده؟

قالتها روما بصدمه لتركض إلى عمتها وهي تغمز لها
الحقي يا عمتو مش ديه قمله؟
نظرت لها روما باستغراب لتغمز لها الآخرة لتردف روما بتمثيل
ايوة ابعديها عني ابعديها!
انا هقوم اجيب البيرسول بسرعه
قالتها ريم بضحك ليمسك حازم شعره بصدمه
قمل ازاي ده اكيد منك يا منتنه ده انا بغسل شعري مرتين ف اليوم
لا لا قمل خدي يا رحمه
التقفت رحمه رشاش البيرسول من يدها لتردف وهي تهزه ف الهواء
لا لا داء تانيه ثانوي رجع تاني
رشي رشي.

ابعدوو عني
قفزت روما فوقه على الكرسي لتركض رحمه وقد بدأت برش الرذاذ على رأسه بقوه
غمزت رحمه ل روما بأن تدعه لترفع روما حاجبيها بمرح ابتعدت عن حازم ليركض هو لتقوم روما باستدراجه بحيله ذكيه ليقف ف الكرسي خلف مايا
اخذت روما الرذاذ من رحمه وهي تبتسم بخبث لتردف ببراءة
لازم نقتل البتاع اللي ف شعرك ده عشان ميعديش البيت.

كأن فرصه انتقامها جأت على صحن من ذهب أمامها لتبدأ بالبخ الذي كان نصيبه شعر مايا بالكامل لتصرخ هي بفزع.

ساندتها لتدخل المنزل ذهبت بها إلى غرفه نومها لتضعها على الفراش لتردف نادين وهي تعيد خصلاتها للخلف.

ممكن تهدي يا نور لو سمحتي عشان اعرف نتكلم
ان. انا عايزة ارجع ل ل مامي
نرمين تاني يا نور انا تعبت معاكي
ر روما
ابتسمت نادين بفرح لتردف وهي تهز رأسها
ايوة كده ارجعي نور بتاعت زمان اينعم متأخر شوية بس هتلاقي كل حاجه ظبطت زي الاول ده حتى طنط روما لسه سأله عنك انهرده هتلاقي كل حاجه زي زم...

مفيش حاجه زي زمااان افهميني
قالتها بصراخ وهي تمسك في خصلاتها بنحيب لتردف نادين وهي تبعد يدها عن خصلاتها
ليه بس كده اوكيه أونكل سيف ممكن يتعصب بس هيفرح صدقيني
نادين انا انا
نظرت إلى عيني نادين التي كانت تشجعها لتردف بالصدفه في وجهها وهي تردف
I m not a virgin (انا لست عذراء)
نعم؟
قالتها نادين بصدمه لتحرك نوران رأسها ببكاء اكثر لتردف نادين وهي تضحك بسخريه
مش عذراء ازاي فهميني.

لا مستحيل خمس سنين عشتيهم مع الست ديه مش هيغيرو تربيه 19 سنه؟
عندما لم تجد سوا البكاء صرخت بها بحسره
لييه يا شيخه لييه حرام عليكي انتي مش عارفه انتي ضيعتي ايه
لم تجب نوران بل ازدادت بالبكاء لتمسك بها نادين من عضدها وهي تردف بحنق
مين ال اللي عمل كده ومن امتى
ه هحكيلك.

انتي بتستهبلي ازاي مش لايقه ال ATM card(بطاقه الصراف الآلي)
قالها عمران بعنف لتردف نرمين وهي تبحث عنها بحنق
انا حطيتها هنا المشكله ان كل الفلوس فيها راحت فين ديه
هبطت على ركبتيها لتبحث عنها اسفل المنضده لتردف وهي تشير له بيدها
حاسب الراجل وانا هحاسبك
عض عمران على شفتيه بغيظ ليتجه إلى الباب فاتحا لرجل التوصيل لتردف نرمين بضيق
راحت فين يا ربي.

انتي بتستهبلي يا روما بجد
قالها حازم وهو يضع رأسه أسفل الصنبور لتردف نوران وهي تستند على الباب
يابني خدت بطار بقالو سنين
طب امشي عشان مش طايقك لا انتي ولا رحمه ولو شوفتها هعمل منها فراخ شاورما قبل ما تتجوز اللي اسمو حسام ده.

طب اهدا بس
اهدااا ايييه انتي مجنونه ده انا بصرف على شعري اكتر ما بصرف على المزة بتاعتي
نظرت له روما بقرف لترفع يدها وهي تقطم اظافرها مردفه
مزة بتاعتك يا بيئه
ضغط حازم على شفتيع بعنف ليتجه إلى مغطس المياة ساحباً ذراع الدش ليقوم بفتح المياه وقام ب رشها لتصرخ بفزع.

يا حاااززم الكلب
ده انا هعمل منك كورة كر يا بياعة الفجل والجرجير انتي
تقدمت روما لتسحب منه الرشاش لتديره عليه قم استغلت تلك الفرصه لتدفعه بعيداً عنها ساحبه الرشاش ليبتل قميصه بالكامل قام بإزالة القميص ليردف.

كده نتعارك صح
تقدم ليأخذ عبوة الشامبو التي كانت بجانبه ليسحب روما من سترتها من الخلف ليقوم بسكب تلك العبوه على شعرها بالكامل.

اما في الأسفل كانت تحمل تلك المناشف وتسير للأعلى لتجد احد يمسكها ك الفرخ المبلل لتردف وهي تتنهد بصبر.

يا مثبت العقل والدين يا رب نعم يا استاذ إياد
في حاجه يا ريم
اه في انت ماسكني كأنك ماسك حرامي شباشب جامع
اشششش انتي هتفرشيلي الملايه واخده الفوط ديه على فين
اصل امي الله يباركلها بعتاني ل روما والواد اللي معاها عشان ينشف نفسو اما يخلص دش.

طب تعالي اما نشوف الضيف الجديد سوا
انزلها ليسبقها إلى الأعلي لتنظر له بقرف وهي تردف
ربنا على كل ظالم ومفتري وكل أخ كبير مستقوي على اختو الصغيره ومديها على قفاها.

شعري يا حااازم
قالتها روما بصراخ ليردف حازم بتشفي
مسمعش صوتك عشان معملش معاكي الغلط يابنت مروان
بدأت روما تحرك كفها في كل الاماكن محاوله لاخذ اي شىء لتمسك ب بخاخ الحلاقه لتضعه على وجهها كي يتركها.

ما ان تركها ابتعدت لتجد سترتها المبلله للغايه وشعرها الذي به أثار الشامبو نظرت له بغيض ليبادلها النظره ب عداوه أكثر.

إيه اللي بيحصل هنا؟
قالها إياد بصدمه لتحمحم ريم وهي ترا ذاك الضيف بدون ملابسه العلويه ولكن بقت تنظر إلى هذا الجسد الممشوق الذي تكون من سداسيه العضلات لتبهرها لتردف في سرها.

ده الواحد بيشوف منتج برا تصعب عليه منتجات بلدو يجدع؟
الله يسامحك يا حازم شعري كلو صابون
وضع حازم كفه في خصلاته وهو يردف بعنف وعصبيه
كلو بيرسول لمي نفسك بقى
نظر له إياد ثم أدار نظره إلى شقيقته ليمسك بأحد المناشف التي كانت تحملها ليلقيها على روما بعنف.

استري جسمك اللي باين بسبب المايه
تنحنحت روما بخجل وهي تداري جسدها بينما تفأجات من جرأته في قول هكذا ليأخذ واحده أخرى ويلقيها على حازم بهدوء.

وانت كمان استر نفسك
يسترك ما يفضحك يا خويا
قالها حازم وهو ينشف جسده بطريقه مسرحيه لتضحك ريم بخفه ليشير إليها إياد بأن تخرج من الغرفه بنظرات حاده.

في الحال كانت تضع باقي المناشف على الفراش وتخرج ف هي تعلم مدى عصبيه إياد.

صف سيارته أسفل منزلها بحب وهو يردف
هتكلمي مامتك امتى؟
ان شاء الله انهرده هكلمها
قالتها رحمه بحب ل حسام ليردف بتأكيد
عارفه لو مكلمتيهاش هاجي بكره بالمأذون انتي حره
لا عيب عليك عيزاك بس تثق فيا
مش مطمن
قالها وهو يحرك رأسه نافياً لتردف وهي تضيق عينيها
ياه على الغدر الصحاب يا جدع مش ممكن؟
ضحك بملئ فمه ليردف وهو يسند رأسه على المقعد الخلفي
بحبك يا رحمه بحبك يا أحلى حاجه ف حياتي.

مرحبا
قالها عز بابتسامه هادئه لتردف الموظفه بابتسامه عمليه
مرحبا بك سيدي
اريد ان أذهب للنزيله التي بالغرفه 3012
امنحني بعض الوقت سيدي
بدأت في البحث عن الجهاز لتردف بأسف
اعتذر سيدي ولكن الغرفه فارغه ونزليها قد غادر عائداً إلى مصر
صدمة احتلت وجهه كيف لها ان تذهب بتلك السرعه ماذا يفعل الآن.

عز عز يعمل كده؟
وضعت نادين وجهها بين كفيها وهي تحاول استيعاب ما يحدث لتردف بسخريه
امك كلنا عارفين هي ممكن تعمل ايه وكلنا قعدنا نقولك مامتك ديه لا قعدتي تقولي بتسبني اخرج براحتي والبس براحتي وارجع براحتي واسافر زي مانا عايزة
انبسطي دلوقت يا نور؟
أطلقت نادين تنهيده كبيره وهي تردف
احنا لازم نقول ل طنط روما!

ف الليل كان يجلس حازم في الحديقه الخلفيه على تلك الأرجوحه التي أعجبته للغايه بدأ يحركها بقدميه ليجد صوت قادم من جانبه.

انت ايه اللي جابك هنا؟
اعتدل في جلسته ليجد ريم بيدها احد الكتب ليردف بهدوء وهو يعاود سند رأسه
انا بقالي هنا بتاع ساعه ونصف
تقدمت ريم وهي تحتضن الكتاب بابتسامه بريئه
اصل انا صحيت صليت قيام الليل وقولت اخد أوف من المذاكره واقرا روايتي
مد يده ليتناول الروايه ليتفاجأ بأنها اثنان ناظراً لأسمائهم ليردف باستغراب
اسمهم ايه؟
انت مش بتعرف عربي
ضحك بسخريه وهو يحرك رأسه نافياً
لا والله ثقافتي انجليزي.

ضحكت بخفوت لتردف وهي تريه
طب انا ممكن اعلمك بس بص ديه قربان العشق والإثم وديه لا احد يحبنا
يالهوي على الأكتئاب يا ريم.

مر شهر على وجود نوران في المنزل مع نادين فقد رفضت الذهاب إلى روما بالمره خوفاً من والدها وإياد.

كانت نائمه على الفراش في تلك الغرفه المظلمه تتمسك ب معدتها بإعياء لتدلف نادين وهي تردف بخفوت.

نور
همهمت من اسفل الغطاء دليل على الاستيقاظ لتردف نادين
انا جهزت العربيه جاهزه عشان نروح ناخد حاجتك من هناك
نهضت نوران بثبات ف اليوم سوف تأخذ قرار نهائي بمغادرة بيت نرمين
ارتدت ثيابها بساعده نادين لتردف نادين بحب
كلو هيعدي وانا بحاول اجيب رقم عز الدين متخافيش.

اومأت نوران بانكسار وغادر الاثنان ما ان بدأت تتحرك السياره قليلاً شعرت بتحرك معدتها معاها لتشير إلى نادين بالتوقف السريع لتلبي الأخره اشارتها
بدأت نوران تخرج مافي جوفها حتى هدأت كانت نادين خائفه عليها ثوان وانقلب خوفها لحاله هلع وهي تردف.

نور انتي الmenstruation (العاده الشهريه) عندك بقالها كتير مجتش
جحظت عيني نوران لتردف بصدمه
قصدك ايه؟
بصي انتي هتطلعي تجهزي هدومك وانا هعدي على الصيدليه اجيب Test واجيلك فوق تمام؟

اومأت نوران سريعاً وهي تدعو الله ان يكون خاطئاً
دقائق وكانت تقف أمام شقه والدتها تنهدت وهي تحاول استجماع شجاعتها لتدلف بكل قوة ممثله غير معيره انتباه لوالدتها التي نادتها دلفت إلى الغرفه لتحمل حقيبتها على الفراش بدأت تفتح الخزانه لتخرج ثيابها واحد تلو الاخر
دلفت نرمين باستغراب لتردف
في ايه يا نور بندهلك مش بتردي بتلمي هدومك ليه؟
همشي واسيبلك البيت تكملي اللي كنتي بتعمليه.

بعمل ايه كلميني زي ما بكلمك
قالتها وهي تسحب ذراعيها لتوقفها أمامها لتردف نوران وهي تنتزع كفها
اوعي تكوني فكراني هبله عشان ترجعي تضحكي عليا انا فوقت خلاص بس للاسف فوقت متأخر متأخر اوي بندم على كل ثانيه قضتها معاكي وانا مش هماكي وفي واحده تانيه قلبها بيتقطع عليا.

ابتلعت نرمين ريقها بخوف وهي تردف
قصدك ثم انتي ازاي تكلمي امك بالشكل ده
امي! انا كل ما افتكر ان كنت بقول عليكي امي وبفخر ببقي عايزة اتف على نفسي قد ايه كنت هبله انا همشي وانتي ابقي اتصلي على الراجل اللي بتجبيه عشان الجو فضيلك خلاص.

في تلك اللحظه كانت نادين تقف عند أعتاب باب الغرفه وهي تخبئ الاختبار بيدها لتدلف وهي تردف.

بعد اذنك اطلعي برا عايزين نلم الحاجات عشان نمشي
اه كان لازم اعرف انتي اللي وراها
نادين ورايا ف الصح الحمد لله اتفضلي اطلعي بقا
قالتها وهي تغلق باب الغرفه في وجهها بعنف لتعطها نادين الاختبار بسرعه وهي تردف
روحي اعملي ال Test بسرعه وانا هلم الحاجات
اومأت نوران لتتجه إلى المرحاض بينما بقيت نادين تجمع الاغراض حتى خرجت نوران وهي تردف بتوتر.

مش هقدر اشوف النتيجه شوفيها انتي وقوليلي
أمسكت نادين الاختبار بخوف وبدأت تنظر له حتى ظهرت النتيجه لتردف نادين بتوتر وبدأت نبرات صوتها تتقطع.

positive positive (إيجابي) يا نوران ان انتي حامل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة