قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية زوجة القيصر الجزء الأول للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

رواية زوجة القيصر الجزء الأول للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

رواية زوجة القيصر الجزء الأول للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

استيقظت ببطى وتسحبت من جانبه بهدؤ وخرجت من الغرفة بهدؤ
دخلت إلى الحمام لتغسل وجهها رفعت شعرها على شكل ديل حصان
دخلت إلى المطبخ وضعت الحليب على النار وبدأت باعداد بالساندويتشات سكبت الحليب في كوب صغير ثم وضعت علية القليل من مسحوق الكاكاو واخرجت الصينية على الطاولة دخلت إلى الغرفة بحماس
روما، اياااد اياد ايدو يلا قوم بقا مدرسة
اياد، ماما بقى عايزة انام حرام
روما. اياد يلا يا قلبي.

اياد، يا ماما انهرده اجازة
روما، طب هنخرج
اياد، يوووة يا ماما طيب
روما، يلا بقى متجننيش
اياد، حاضر يا ماما
خرجت روما من الغرفة نهض الطفل ذو الخمس سنوات من الفراش واخرج احد الاوراق المخبئها في الدرج وشطب على احد الاعداد
اياد، كده باقي اوحد اتنين تلاتة اربعة اربع اسابيع على عيد ميلادي
نهض ودخل إلى الحمام ثم خرج واتجه إلى السفرة وجد والدته وصفاء جالسين
اياد، صباح الخير يا تيتة.

صفاء، صباح الفل والياسمين يا قلب تيتة
روما، يلا يا ايدو تعالا افطر وبعدين نقعد نزاكر ونخرج
اياد، انا حليت الواجبات
روما، نراجع
اياد. ماشي
انتهو من الإفطار حملت روما الأطباق وادخلتها المطبخ
روما. يلا قولي بقا خدت إيه في الرياضيات
اياد، اهو الجمع والطرح
روما. طب قولي كده 64 كام
اياد، خمسة
روما، استهبال يلا كام
اياد، 2
روما، صح 2+2 كام
اياد، صفر
روما، جمع يا بابا مش طرح كام
اياد، معرفش
روما. بقى كده انا فهمت.

اخرجت من خلف الكتاب 4 قطع من المصاص
روما، بص يا سيدي لو انتا معاك مصاصتين واديتك مصاصتين يبقو كام
اياد، طب جيبي المصاصات وانا اقولك
روما، طماااع خد
اياد، هيبقى اربعة ياستي
روما. ماشي 5+2 كام
اياد، 7 اقفلي بقى يا ماما الرياضيات وناخد عربي
روما، ماشي يا سيدي خدت إيه بقى
اياد، الميس قالت نكتب قصة قصيرة مثلا خرج زياد مع والدة ولعبو وكدة
روما، وانتا كتبت ولا لسة
اياد، ايوة كتبت
روما، طب يلا اقرا كتبت إيه.

اياد، في الصباح الباكر استيقظ اياد وايقظ والده كي يخرجو معا وكان هذا يوم جميل فانهم اكلو معا وذهبو إلى مدينة الملاهي ولعبو سويا ها إيه رايك يا ماما؟
روما، انتا نفسك تعمل كده
اياد. يعني يا ماما مش اوي
روما، طيب يا حبييي قوم يلا ألبس عشان نمشي نروح النادي
اياد، وخالو وحسام وطنط فريدة
روما، هنعدي ناخد حسام يلا بس هات حضن الاول
نهض الطفل واعطي والدته عناق واتجه ليبدل ثيابة بينما تنهدت روما بضيق.

بابا يلا اصحى
كان هذا صوت الجميلة نوران ذات 6اعوام
سيف، صباح الخير يا حبيبتي
نوران، صباح النور يلا عشان نروح لتيتة
سيف، حاضر يا قلبي
نوران، بابا هي ماما مش هتيجي بقى
سيف، لسة يا نونو
نوران، انتا كل شوية تقولي ماما هتيجي وتجيب معاها بيبي
سيف، طيب ياحبيبتي منا بدور عليها وعن قريب خلاص هلاقيها بس قولي ان شاء الله
نوران، ان شاء الله.

نهض سيف واتجه إلى المرحاض ثم خرج هو وصغيرته إلى فلة والدته حيث التجمع الأسبوعي الدوري
نوران، خالووو
مروان، حبيبة خالو القمر عاملة إيه
نوران، كويسة ازيك يا طنط
شهد، ازيك يا قلبي عاملة إيه في الدراسة
نوران، كويسة جدا و الميس ادتني هدية
شهد، شطورة يا قلبي
نوران، والبيبي هيجي امتى
وضعت شهد يدها على بطنها المنتفخ
شهد، يعني شهر كده
سيف، تقومي بالسلامة يا شهد
شهد، تسلم يا سيف
مروان، عمار وجاسم فين
سيف، مش عارف.

مريم، انا كلمت جاسم وقالي هيعدي على عمار وجاين سوا
سيف، ما تتجوزو انتو ال4 وتخلصونا
مريم، انا مش هتجوز الا لما روما ترجع
ضحى، وانا هتجوز مع مريم
جاسم وهو يدخل، واحنا نشيل الطين
مروان، ازيك يابني عاش من شافك
جاسم، تمام يا ابو نسب
عمار، طب ديه اختها انتي مالك
ضحى، مرات اخويا يا جدع
جاسم لمريم، يا شيخة ارحمي امي بقالنا 4 سنين مخطوبين
عمار، وانا شارحو.

مريم، مش هينفع روما لازم تبقى موجودة ومش كل شوية هفضل اقول بقى
جاسم، ماتتكلم يا مروان
مروان، وانا مالي
فيروز، خلاص بطلو خناق يلا عشان الاكل هيبرد
نوران، والله يا تيتة نفسي مرة نتجمع ومش نتخانق وكمان ماما تبقى موجودة معانا
فيروز، قولي ان شاء الله يا حبيبتي ماما هترجع وتجيب معاها اخوكي او اختك
نوران، ياااه انا متحمسة اوي يا تيتة.

اخذت صغيرها وذهبت إلى احد النوادي
اياد، ماما هو خالو وحسام مش هيجو
روما، جايين يا حبيبي روح العب عقبال ما يجي حسام
اياد، لا انا هقعد عقبال مايجي
روما، ماشي يا قلبي
جلس اياد بجانبها ونظر إلى احد الاطفال الذين يلعبون مع ابائهم ويبدو على الصغير الفرح
اياد، ماما!
روما. نعم يا حبيبي
اياد، انا في حاجة عايزة اقولهالك
روما، قولي يا حبيبي في حاجة حصلت احكي متخافش.

اياد، اصل المدرسة عندنا عاملة في اخر يوم دراسة اللي هو بعد 8 ايام ده تجمع للاهل والميس قالت لازم اجيب ماما وبابا
روما، اياد حبيبي انا قولتلك قبل كده لو انتا عايز تروح لبابا انا هوديك
اياد، لا يا ماما بس عايزك تقولي لخالو معاذ يجي معايا ممكن
روما، حاضر يا حبيبي تعالا بقا اجبلك ايس كريم
اياد، يلا فرصة مش بتيجي كتير
روما، ههههه يا لمض اطلع قدامي يا شبر ونص انتا.

رفع اصبع السبابة في وجهها، شبر ونص بس مجنن البنات كلهم بيموتو فيا وانا بحبك انتي
نظرت روما لاصبعة وسحبته واصبحت تزغزغة بمزاح، يا شيخ ما تروح للبنات روح روح يا وحش
اياد، هههه خلاص يا ماما ههههه خلاص يا رورو بقى هههه
روما، رورو ديه بتلعب معاك في الشارع وربنا لاوريك
حسام، عمتوووو
روما، حسام حبيب عمتو
معاذ، حبيب خالو ايدو
اياد، وحشتني يا خالو
معاذ، وانتا يا قلب خالو
فريدة، ازيك يا روما عاملة إيه.

روما. ازيك انتي يا فريدة تمام الحمد لله
حسام، تعالا يلا يا اياد عشان نروح المراجيح
اياد، يلا انا مستنيك من زمان
ركض الطفلان إلى الالعاب وهم مستمتعان
معاذ، شوفتي فري حامل
روما بفرح، بجدد مبروك يا فرفورة مبروك يا معاذ يتربى في عزكم
فريدة، ربنا يخليكي يا رورو عقبالك
نظرت روما ارضا بينما نغز معاذ فريدة في يدها موبخا اياها على جملتها
فريدة، سوري يا روما مش قصدي
روما، لا ياحبي مفيش حاجة ها بنت ولا ولد.

معاذ، لسة في شهر ونص
روما، طب يلا شدي حيلك
معاذ، انتي عاملة إيه مع اياد
روما، اااه مجنني والله يا معاذ
معاذ، معلش مانتي لو...
روما، مش كل مرة نقول نفس الكلام يا معاذ
فريدة، لا بقى معاذ معاه حق الولد بذات محتاج تربية عن البنت يا روما
روما، وانا سالت اياد عايز تشوف بابا لو قالي موافق والله حالا اخدو من ايدو واروح اودية لسيف
فريدة، طب لو قولنالك انتي روحي هتوافقي
روما، طبعا لا.

معاذ، يبقى عايزة ازاي الواد يوافق يا روما اياد بيحبك وبيحبك اووي كمان وانتي عارفة كده كويس ومش هيرضي يعمل حاجة حتى لو هو عاوزها مدام انتي مش عيزاها
فريدة، يا روما انتي غلطانة وبتحاولي متحسسيش نفسك بالذنب بانك بتسالي اياد عايز يروح ولا لا
معاذ، وانتي عارفة ان اياد بيزعل لما يلاقي كل الولاد مع اباهتها وهو لا ومش بيقولك
روما، يعني اعمل إيه رجوع لسيف مش راجعة انتو مش فاهمين حاجة.

معاذ، روما سيف غلط وعرف حقيقة غلطو ولسة لحد دلوقتي بيدور عليكي وانتي مش راضية تسامحية
روما، اسامحو على إيه ولا إيه يا معاذ انا بجد زعلانة على نفسي عشان حبيتو وسلمتلو نفسي ده بجد اللي بزعل علية وزعلانة عشان موثقش فيا وصدق الخطة اللي عملها محمود ونرمين ولا على الضرب ولا ولا ولا يا معاذ انا مستحمله سيف من الاول بعيوبو ومميزاتو بس خلاص جبت اخري تعبت منو عايزة ارتاح وفي نفس الوقت عايزة اكون جامبو.

معاذ، روما انتي لسة بتحبي سيف؟!
روما، انا
معاذ، بتحبية بس للاسف انانية
روما، انا انانية!؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة