قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السادس والسبعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السادس والسبعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السادس والسبعون

في منزل عبد الرحمن فوزي
نايا: نانووو واحشتنا أوي يا مامي، الندلة ماتصلتش بينا لحد الوقتي
هدى: ماهي مشغولة مع عريسها بقى
نايا: ما احنا عاوزين نكلمها ونعرفها بموضوع قراية فاتحتي
هدى: أها، استني أما أحاول أكلم زياد واطمن عليهم
نايا: ماشي يا مامي، بسرعة أوام
هدى: اوك...
قامت هدى بالاتصال على رقم زياد للاطمئنان منه على نور...
هدى هاتفياً: الووو، ازيك يا زياد يا بني
زياد: ازيك يا طنط، اخبارك ايه؟

هدى: احنا بخير، عاوزين نطمن عليك انت ونور، عاملين ايه؟
زياد: بخير الحمدلله
هدى: يا رب دايماً، واخبار شهر العسل ايه؟
زياد بسخرية: عظيم، مالوش زي
هدى: نور كويسة معاك؟
زياد: يااااااه مش قادر أقولك
هدى ضاحكاً: هههههههههههه طب اديني نور أكلمها كده
زياد بتوتر: هه، آآآ، هي الوقتي، أه في الحمام
هدى: طيب لما تخرج يا بني خليها تكلمني
زياد: آآآ، حاضر
هدى: يحضرلك الخير يا رب، خلوا بالكم من بعض
زياد: ان شاء الله.

هدى: مع السلامة يا بني
زياد: الله يسلمك
نايا: ها يا مامي؟ نور عاملة ايه
هدى: ههههههههههه عاملة عرسة ياختي
نايا: مممم، بقى كده، ربنا يهنيها
هدى: عقبالك يا قمر انت
نايا: حبيبتي يا مامي.

في الادارة
كان زياد ومعتز قد عادوا إلى الادارة مرة اخرى بعد أن تركوا نور بصحبة ابراهيم ونجلاء و، عمر!
معتز: حماتي اللي كانت بتكلمك
زياد: ايوه بتسأل على نور
معتز: اها
زياد: هي لسه مفكرة اننا في شهر العسل
معتز: كده أحسن، بدل ما تقلق
زياد: أيوه، بس هي عاوزة تكلم نور
معتز: أووبا، يبقى لازم أما ترجع الفيلا تخليها تكلمها، بس فهمها الأول يا زيزوو انكم لسه في اسكندرية
زياد: اكيييد.

معتز: ههههههههههههههه زمانت نور هايصة مع نجلاء
زياد قلقاً: مع نجلاء! قول ما اللي ما يتسمى، بقولك ايه انا هكلم نور اطمن عليها
معتز: هو احنا لحقنا، ده احنا لسه ماشيين
زياد: مش مطمن
معتز: متقلقش، عمر مش هايكولها، وبعدين أنا سلطت عليه نجلاء
زياد باستغراب: نجلاء؟
معتز: طبعاً، عشان تعرف بس
زياد: ربنا يستر، ويعدي الوقت ده ع خير
حسام: تعالى يا زياد، اللواء اسماعيل عامل اجتماع جديد
زياد: طيب.

معتز: استرررر ياللي بتستر
وليد: الاخبار المرة دي خطيرة
زياد: أها...

في مكتب اللواء اسماعيل
اللواء اسماعيل: تعالوا يا رجالة، في اخبار مهمة عرفناها ومعندناش ثانية واحدة نضيعها
زياد: خير يا باشا
حسام: تمام يا فندم
وليد: أوامر معاليك
معتز: حاضر يا فندم
اللواء اسماعيل: الجديد ان صفقة السلاح هتم بكرة...!
الجميع بدهشة: اييييييييييه...!

في فيلا ايهاب الملاح
ذهبت هويدا إلى فيلا ايهاب الملاح كما اتفقوا سوياً عقب الانتهاء مما لديها من أعمال، كانت الفيلا مظلمة من الداخل، وما إن خطت بقدميها وأغلقت الباب حتى أضيئت الأنوار بالفيلا وتفاجئت هويدا بوجود ايهاب جالساً في الظلام و...
ايهاب وهو يضيء المصابيح: أهلاااااا بالهانم
هويدا بخضة: ايييه ده، خضتني يا بيبي، انت قاعد في الضلمة ليه كده
ايهاب: مستني جنابك تشرفيني.

هويدا: اوووه، سوري يا بيبي، كان ورايا شوية حاجات في الشغل بظبطتها، ما أنت اكيد عارف
ايهاب وقد قام من مكانه: طبعاااااااااااااا، أنا عارف كل حاجة، حتى دبة النملة عارفها
هويدا بتوتر: أها
ايهاب: وع أخر زمن حتت نملة أفعصها برجلي بتجسس عليا
هويدا: هه، آآآ، ت، تقصد ايه؟
ايهاب وقد جذبها من شعرها: بتخونيني يا هويدا؟
هويدا متآلمة: آآآآآآآآآآه، لألألألأ، ماحصلش.

ايهاب وقد صفعها بقوة: اخرسي يا بنت ال ****، بتكدبي عليا، فكراني مختوم على قفايا ومش هعرف!
هويدا: آآآآآآآه، محصلش
ايهاب: لأ حصل يا روح أمك، حتى اسألي سيادة اللوا!
هويدا: اييييه؟

فلاش باك لما حدث
في شركة ايهاب الملاح.

كانت هويدا تحاول أن تسترق السمع لما يقوله ايهاب في مكالمته الهاتفية، ثم توجهت إلى الحمام الخاص بالسيدات في الشركة لتجري مكالمة هامة و...
هويدا هاتفياً: الووو، ايوه
اللواء سامي: ها في جديد عندك يا هويدا؟
هويدا: ايوه يا باشا، المعاد أخر الاسبوع، في المكان القديم
اللواء سامي: عظيم أوي، محددتش الساعة
هويدا: لأ
اللواء سامي: لازم تحاولي تعرفي بأي شكل، وانا من جهتي هكثف المراقبة عليه.

هويدا: اه يا باشا نسيت أقولك هو ناوي يخلص ع حد، بس معرفش مين
اللواء سامي: ايييه؟
هويدا: أنا معرفش مين تحديداً، بس أكيد حد بيدور وراه
اللواء سامي: تمام، خلي بالك انتي من نفسك، ولو في أي جديد عرفيني ع طول
هويدا: حاضر، سلام!

لم تكن هويدا تعلم أن هناك فتاة ما في داخل الحمام استمعت إلى كل ما قالته هويدا و...
سوسن في نفسها: يالهوي، بقى انتي يا هويدا يطلع منك كل ده، بتخوني سيدك اللي مأكلك لقمة عيشك، طيب، وقعتك سودة، واهي فررررصة أخد حسنة منه ولا حاجة تنفعني!

طلبت سوسن أن تقابل ايهاب الملاح لأمر طاريء و..
سوسن: والنبي يا ست هويدا عاوز أقابل الباشا
هويدا: ماينفعش، قوليلي انتي عاوزاه في ايه وانا هبلغه
سوسن: لأ الموضوع مهم أوي
هويدا: قولتلك هو مش فاضي وعنده اجتماع مهم
سوسن بصوت مرتفع: يا ست هويدا الموضوع ميتأجلش
هويدا: ششش، وطي صوتك، احنا هنا مش في سويقة
سوسن باصرار: يا ايهاااااااااااااب باااااااااشا، ياااااا ايهاب باااااشا.

هويدا: مينفعش اللي انتي بتعمليه ده!

خرج ايهاب من مكتبه على صوت سوسن العالي و..
ايهاب بنرفزة: في ايه اللي بيحصل هنا؟
هويدا: سوري يا ايهاب باشا
سوسن مسرعة بالحديث: الحقني يا ايهاب باشا، أنا عاوزة أبلغك حاجة مهمة، والست هويدا منعاني
ايهاب: حاجة ايه دي
سوسن وهي تنظر لهويدا: حاجة تخص شغل سعادتك
ايهاب: خلاص خدي معاد وابقي قابليني بعدين
هويدا: ما أنا بقولها كده وهي مصممة
سوسن: لأ يا باشا مش هينفع، لو ماسمعتنيش دلوقتي الشغل هيضيع.

ايهاب بضيق: قدامك خمس دقايق بس تقوليلي اللي عندك وبعد كده تمشي
سوسن: وأنا مش عاوزة إلا كده
ايهاب: خشي، متدخليش حد علينا يا هويدا
هويدا: طيب.

قصت سوسن على ايهاب الملاح ما سمعته من مكالمة هويدا الهاتفية و..
ايهاب والغضب يعلو وجهه: انتي متأكدة من كلامك ده
سوسن: ايوه يا باشا، أنا سمعاها بوداني اللي هايكلها الدود دول
ايهاب: ماشي، امشي انتي الوقتي، أه وعدي ع الحسابات أنا هخليهم يدوكي مكافأة
سوسن: الله يخليك يا باشا، الله يكرمك ويبعد عنك ولاد الحرام
ايهاب: ماتجبيش سيرة بس باللي قولتيه ده لحد
سوسن: اطمن يا باشا.

ايهاب في نفسه: بقى كده يا هويدا ال ***، يا ويلك لو الكلام اللي قالته البت دي طلع مظبوط وطلعتي بتبيعيني للبوليس، نهايتك هتكون ع ايدي...!

طلب ايهاب بهجت هاتفياً ليطلب منه أن...
ايهاب هاتفياً: ألووو، ايوه يا بهجت
بهجت: خير يا ايهاب باشا
ايهاب: عاوزك تجيبلي حد يراقب البت هويدا
بهجت: الله! مش دي سكرتيرتك
ايهاب: ايوه هي، بس شاكك في حاجة كده
بهجت: تمام، هاجيبلك خبرها
ايهاب: اوك.

تأكد ايهاب من وجود صلة بين هويدا وأحد كبار رجال الداخلية و...
بهجت: بقالها فترة قريبة بتتعامل مع حد مهم في الداخلية
ايهاب والغضب يعتريه: أه يا بنت ال، ، تبقي في فرشتي بالليل، وتصبحي تبلغي أخباري للداخلية
بهجت: تؤمر بايه معاها
ايهاب: لأ دي حسابها معايا هيبقى الضعف، بس أخلص من الصفقة دي وهتحصل الزفتة التانية.

وبالفعل تغيرت معاملة ايهاب مع هويدا في الفترة الأخيرة إلى أن علم بدخولها لمكتبه واطلاعها على الايميل الخاص به من خلال كاميرا المراقبة المثبتة في غرفة المكتب
ايهاب: انتي اللي حفرتي قبرك بايدك يا بنت ال، ، هيكون أخر يوم في عمرك النهاردة!
انتهى الفلاش باك.

عودة للوقت الحالي
ايهاب: كنتي مفكرة اني أهبل ومش هاعرف
هويدا: ارحمني أبوس ايدك
ايهاب وقد ضربها بشدة: أرحمك، هع أصلك غبية ومتخلفة، أوعي تكوني مفكرة أني هاسيبك بعد اللي عملتيه، ده أنا هدفنك حية!
هويدا: آآآآآآآآه
ثم جاء بهجت ومعه بعض الرجال إلى داخل الفيلا و...
بهجت وقد دلف للفيلا: كله تمام يا ايهاب باشا
ايهاب: خد بنت ال ***** دي ووديها المخزن لحد ما أشوف هعمل ايه معاها.

بهجت: تمام يا باشا، طيب واللي اسمها نور؟
ايهاب: عرفت هي فين دلوقتي؟
بهجت: أيوه، ورجالتنا مراقبين المكان اللي هي فيه
ايهاب: حلووو اوي، بكرة الصبح تكون مشرفة مع الهبابة هويدا، وانا بنفسي هخلص عليهم
بهجت: عُلم..
ايهاب: خد الرجالة كلهم، وأمن المكان كويس
بهجت: حاضر
ايهاب في نفسه: نهايتك يا نور هتكون ع ايدي بكرة، وشوفي مين هينجدك من تحت ايدي...!

في فيلا معتز
عاد زياد ومعتز إلى الفيلا ليتفاجئوا بحفلة شواء مقامة في الحديقة الملحقة بالفيلا و...
معتز: شامم اللي أنا شامه ده
زياد: أيوه، هو في ايه
معتز: تعالى كده أما نشوف.

معتز بعد أن رأى المشويات: الله! ده طلع عندنا احنا
زياد: انتو بتعملوا ايه؟
نور: تعالوا يا جماعة حصلونا
زياد: ايه ده؟
نور: دي حفلة باربكيو اقترح عمر قصدي الرائد عمر علينا نعملها
زياد: اتشويتوا في جهنم يا بُعدة.

عمر من بعيد وهو يشوي اللحم: تعالى يا زيزووو، اللحمة سخنة
زياد: أنا هاجي أغزك بالسيخ اللي في ايدك ده
نجلاء: تعالى دوق يا مزاميزووو، اللحمة طعمها يجنن
نور: أه والله
معتز: لأ فكرة جامدة الصراحة
نجلاء: ده طلع عمر صاحبك مصيبة، أنا مكونتش أعرف انه كده
عمر وهو يهوي بالمروحة على اللحم: تسلميلي يا نوجة، دوقي الحتة دي
نجلاء: الله! تسلم ايدك.

معتز: نوجة! بالسرعة دي انتو لحقتوا
عمر لنجلاء: ها ايه رأيك أنفع زي الشيف شيربيني؟
نجلاء ضاحكة: شيف شيربيني ايه بس، يا خراااشي عليك، هيههيههيه
نور: هههههههههههههههههه
زياد: ده مبقاش بيت ده بقى ماخور
نور: واقف بعيد ليه يا زياد، تعالى كُل واضحك معانا
زياد في نفسه: ده أنا هولع فيكو كلكو!

دلف زياد إلى الداخل ليبدل ملابسه ثم لحق بهم في الخارج و...
زياد: احم، عملتوا ايه وأنا مش موجود
عمر: قول ماعملناش ايه!
زياد: يا شيخ
عمر: الصراحة ابوك الحاج يا مزاميزووو
معتز: ام دي كلمة عرفتها
عمر: أبوك دمه زي العسل، حكالنا ع ماضيك كله
معتز: نعم!
نجلاء: وانا جبتلهم ألبومات صورك وانت صغير
معتز: بتقولي ايه ياختي؟
نور: كان شكلك رهيب، أنا لازم أوريهم لنايا يمكن تغير رأيها
معتز: نجلاء، أنا هقتلك.

عمر: ماتشيلش في نفسك يا، يا مزاميزووو
معتز: الظاهر ان العزومة دي جت ع دماغ أهلي، أهي دي أخرت المعروف، الضرب بالكفوف
زياد: تعالي يا نور عاوزك شوية
نور: مش فاضية يا زياد
زياد بقرف: معلش تعالي ع نفسك شوية
نور: اوك.

نور: خير يا زياد
زياد: وحشتيني
نور: ع فكرة مايصحش الكلام اللي بتقوله ده
زياد: ليه ان شاء الله، ده انتي مراتي
نور: قولنا ع الورق بس والقضية قربت تخلص و...
زياد وقد أمسكها من ذراعها: كام مرة قولتلك ماتقوليش كده!
نور: آآآه، ايدي، انت مجنون.

عمر من بعيد: في حاجة يا جماعة
زياد: أعوذو بالله منك، في ايه، واحد بيكلم مراته، انت حاشر نفسك ليه؟
عمر: الله مش مهمتي اني أخد...
زياد: خدك ربنا يا شيخ.

ابراهيم وقد أحضر بعض الأطباق من الداخل: في ايه يا ولاد بتزعقوا ليه
عمر: تعالى كده يا بوخليل شوف اللي بيحصل
معتز بدهشة: أبو خليل! ده انت ماسبتش حد في البيت إلا ما ظبطته، الله يحرقك آعمر..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة