قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثلاثون

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثلاثون

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثلاثون

لسة الكل فرحان ولسة شهاب غرقان في حب تمارا. ولسة تمارا دايبة في قربه وفرحتها غلبت خوفها وقلقها. حاولت تقول وتعترف بالغلطة اللي هي شايفاها صغيرة وتافهة. بس بالنسبة لشهاب هي مش كدة ابداااا. بس كانت طول الوقت تحاول تستجمع شجاعتها وتقوله بس كان صعب تتكلم في الموضوع ده في يوم زي ده. يوم خطوبتهم. فضلت تعيش اليوم ده بكل حاجة حلوة فيه. ماكنتش حابة حاجة تنغص عليها فرحتها.

حمزة برغم حزنه من وضعه هو وفتون. بس خبر القبض علي محسن خلاه في غاية السعادة وفي قمة رضاه. ان الحقير اللي سلبه اعز واغلي شئ في حياته وحياة حبيبته. واللي مافيش حاجة في الدنيا ممكن تعوضه. خلاه ينسي وجعه وحزنه. عنيه كانت بتبتسم. وبدأ يغني هو اختار الاغنية دي علشان مناسبة للعرسان. لكن الحقيقة هو اختارها لحبيبته وزوجته فتون.
(كل حياتي عمرو دياب).

شهاب لما سمع المزيكا مد ايده لتمارا وابتسم. وهي مسكت ايده وقامت ترقص معاه.
يا كل حياتي وامالي ويا اجمل سنين فاتت. وحبي وكل اشواقي. وكل لحظة معاك كاانت.
تمارا حاطة راسها علي صدره وغمضت عنيها. شهاب ضمها اكتر وابتسم.
انا منك وكلي ليك حياتي ليك ورهن ايديك. بشوف العمر فيك انت. واشوف الدنيا دي في عنييييك.
تمارا بهمس: انا ماشوفتش الدنيا وجمالها غير في عنيك ومعاك يا شهاب. انا بحبك اوي.

تصحي فيا انا الاحساس. علي جناح الخيال اطير. واشوفك انت كل الناس ومن نفسي عليك اغير.
شهاب ضمها اكتر واتنهد وبهمس: بشوفك انتي كل الناس ومن نفسي عليكي بغير. هتصدقيني لو قولتلك اني غيران عليكي من حضني اللي ضامك دلوقتي عايز امتلك بكل كياني عايز احس انك بقيتي انا مش بعيد عني. انتي حقيقي بقيتي كل حياتي يا تيمو.
تمارا اتنهدت: اوعي تبعد عني اوعي في يوم تقسي.

شهاب ملس علي خدها بحنان: مستحيل ابعد ولا اقسي. اقسي وابعد عن مين عن روحي.
مؤمن غمز شيري واخدها ترقص معاه.
بتسرق كل اوقاتي وتشغل ياما تفكيري. وخالتني اعيش الحب. في دنيا ماعشها يوم غيري.
مؤمن بحب: سرقتيني من نفسي والناس. بقيتي انتي دنيتي. مش عايز غيرك في حياتي.
شيري برقة: عيشتني دنيا جميلة عمري ماتخيلتها ولا جات علي بالي. بس انت عيشتني دنيا حب
مافيش حد عاشها غيري.

كريم وشوش چوري: طبعا دي ملتقش غير بيكي انتي يا حياتي. تحبي نرقص.
چوري ابتسمت: طبعا حبيبي. وقامت ترقص معاه
بشوف العمر فيك انت واشوف الدنيا دي في عنييك.
كارما بصت لأمير: انت كل حياتي اللي عدت واللي لسة جاية.
أمير ابتسم واخدها ترقص معاه: كراملتي لما انا ابقي كل حياتها. هي تبقي ايه. انا اوقات بحس اني اتولت ليكي علشان احبك وانعم بحبك ليا. كارما انتي مش بس مراتي. انتي حب العمر.

مهاب حاضن ايد چودي: حياتي كان نفسي تكون ليلة فرحنا ونرقص عليها سوا.
چودي ابتسمت: ماهو فرح اختي يبقي فرحي. ربنا يسعدها. بس ده مايمنعش اننا نرقص احنا كمان. اما بقي ليلة فرحنا فهتكون حاجة وهم مالهاش مثيل.
مهاب باس ايديها: ده اكيد ده انا مستني اليوم ده اكنه ليلة عيد. تعالي يا حياتي بقي نرقص واهو اخدك في حضني شوية انتي وحشاني.

حلا شافتهم كل واحد اخد حبيبته و مراته و خطيبته وبيرقص معاها. ابتسمت بصمت مش حابة تضايق فادي ولا تطلب منه وهو يرفض تاني. بس فادي شاف عنيها عليهم. ماهنش عليه يشوفها بتتمني حاجة وهو في ايده يحققها. كمان هي مش اقل منهم علشان ما تفتخرش بحب زوجها وحبيبها قصاد الناس زيهم. مسك ايديها وابتسم. وحلا بصتله. غمزها بحب.
فادي: حلا حياتي تسمحلي بالرقصة دي.
حلا بسعادة: بجد هنرقص معاهم!

فادي شاف لمعة الفرحة في عنيها باس ايديها بحنان: اصلا مافيش واحدة فيهم تستاهل ترقص علي الكلمات دي غيرك انتي يا حياتي.
حلا بصت في عنيه بحب السنين: بحبك اوي.
فادي ابتسم وقام واخدها ترقص في حضنه.

حمزة كان بيغني وشايفهم كلهم اتجمعوا والمكان كان اكنه جزيرة للعشاق منظر يخلي القلب يحن. كل اتنين عنينهم في عنين بعض اكنهم مش شايفين ولا حاسين بحد غير الاغنية وهما وبس. قرب من فتون بحب وهو بيغني ومد ايده ليها ترقص معاه. وعنيه بتترجاها ما ترفضتش. بصت حاوليها وشافت تسنيم بتبتسم وتغمزها كان صعب ترفض وتحرجه قصاد كل الناس. مسكت ايده ورقصت معاه. حمزة اتنهد وكمل غني وهو باصص في عنيها وكل كلمة خارجة من قلبه.

في دنيا حبك الحلوة. تناديني وتهمس همس. ونكتب للفرح غنوة. ونغزلها بخيوط الشمس.
وضمها بحنانه اللي كل يوم
بيتجدد جواه. وبص في عنيها.

فتون برغم وجعها وجرحها اللي لسة بيلم. لكن كانت جواها شئ بيستقبل حبه وحنانه بلهفة. قلبها مشتاق لقربه كان وحشها صوته وغناه. سندت راسها علي صدره وغمضت عنيها. كانت اكنها بتنتهز الفرصة وتنعم بحضنه اللي محرماه علي نفسها وعليه. والحجة الرقصة والمكان والناس. لكن قلبها كان سعيد ونفسه الاغنية ماتخلصش. ويفضل في حضن حبيبه.
حمزة ابتسم بفرحة لوجدها في حضنه براحة بالشكل ده. وكمل وهو مغمض عنيه بإستمتاع.

انا وانت لوحدينا. نعيش اجمل فصول العمر. وكل الدنيا حاولينا تعوضنا سنين الصببر.
وعلي صوته بحماس وحب.
تصحي فيا انا الاحساس علي جناح الخيال اطير. واشوفك انت كل الناس. ومن نفسي عليك اغير. بتسرق كل اوقاتي وتشغل ياما تفكيري. وخالتني اعيش الحب في دنيا ماعشها يوم غيري.

خلصت الاغنيه وكل واحد مش عايز حبيبته تبعد عن حضنه. وفعلا شهاب طلب من حمزة يعيد الاغنية تاني وحمزة وافق بلهفة وعادها تاني وهو مستمتع بقرب فتون منه.
خلص الفرح والكل رجع بيته. بس طبعا عائلة الحديدي كانت كلها لسة في الاوتيل. لانه قرر يفرح الكل في اليوم ده. حتى بناته حجزلهم هما كمان مع ازواجهم...
في اوضة فادي وحلا. حلا كانت بتاخد حمام وخرجت. فادي كان لسة داخل من الباب.

حلا ابتسمت: ههههههههه. شكلك دوخت اعملك ايه. مش انت اللي فاجأتني كنت هعمل ايه. ما انا مش جايبة معايا اي حاجة.
فادي اتنهد: مش فاهم انا هدوم ايه اللي
انتي مصممة اجبهالك. انا لعلمك اختك علي قد عقلك بس. لكن علي جثتي انك تبوظيلي الليلة دي.
حلا ابتسمت: امممم. اعتبر ده تهديد مثلا!

فادي ساب الشنط اللي معاه وقلع چاكت البدلة وبدأ يفك قميصة ويقرب منها بخبث: بالظبط تهديد وتحزير علشان تبقي مستعدة علشان الليلة لسة هتبدأ.
حلا بتبعد بدلال: فادي ياقلبي انا واخدة الجرعة دوبل بس مش 10 اضعاف الشحنة اعقل كدة وخاليك لطيف.
فادي شدها لحضنه ومسك رباط البرنس بتاعها. تؤتؤتؤ. انا الليلة يا قاتل يا مقتول. وانتي عارفاني دايما قاتل. ثم ايه بقي انتي بردانة ولا ايه. مش ناوية تشيلي البرنس ده!

حلا: تؤتؤ. مش هشيله هنام بيه.
فادي بجرأة كاعادته فكه وبدأ يشيله عنها: ده انا مش عايزك تلبسي الهدوم اللي جبتهالك. اوقوم انيمك بالبرنص. بتحلمي. وغمزها بوقاحة انا بعشق الطبيعة.
حلا خبت نفسها في حضنه: ههههههه. انت مجنون وانا بعشق جنانك.
فادي شالها وبص في عنيها بتوعد: لسة الجنون جاي الليلة جنان في جنان. بس بجد انتي حلوة ليه كدة الليلة. هو فرحك ولا فرح تمارا.

حلا ابتسمت بخجل: فرحي ايه ببطني دي. ده قربت اكعبر.
فادي نايمها في السرير وملس علي بطنها بحنان: دي احلي حاجة فيكي. هنا فيه حته مني ومنك. رباط جديد بيربطنا ببعض لاخر العمر.
حلا اتعلقت في رقبته وقربته منها: يعني انت خلاص بقيت مربوط بيا للأبد
فادي قرب اكتر وضمها بمكر: طبعا مربوط بيكي وبعقدة ماتنحلش ابدااا الا بموتي. المهم بقي في كلام كتيير عايز اقولهولك من اول ماشوفتك قبل الفرح.

حلا ابتسمت بدلع: اولا ماتجبش سيرة الموت دي تاني لاني مااقدرش اعيش من غيرك دقيقة واحدة. ثانيا بقي انا بعشق كلامك خصوصا وانت رايق كدة يالا سمعني.
فادي وشوش بطنها: بص يا برنس انت غمي عنيك وسد ودانك علشان الكلام اللي جاي ده للكبار فقط. مايصحش تسمعه وتخرج تفضحنا.
حلا: ههههههههههه. انت ناوي علي ايه بالظبط. بلاش تبوظ اخلاق ابنك.

فادي قرب منها وابتسم بشقاوة: ناوي علي كل خير. ثم عايزاه يشوف كل اللي بينا ويطلع عنده اخلاق. ده مش بعيد ينحرف.
حلا اتنهدت: تفتكر في كام ست حسدتني عليك النهاردة. وانا جنبك. كتيير مش كدة.

فادي مرر ايده في خصل شعرها بحنان: حياتي انا اللي اتحسد عليكي. ثم انا مابهتمش بأي ست بشوفها ولا تمر قصادي كلهم عندي مجرد صورة لشئ مؤنث. لكن انتي بشوف فيكي الجمال والاغراء والاثارة وابتسم. والحنان والحب والامان. حلا انتي كل الستات في عنيا. صدقيني عمري ما عنيا اعجبت بغيرك. ولا اشتهيت ست غيرك. انا مش عايز من ستات الكون ده غيرك انتي انتي وبس.

حلا غمضت عنيها واتنهدت: لا كدة كنت تقولي علشان اخد دواء الاعصاب. انا كدة اعصابي مش هتتحمل كلامك وحنيتك دي. ااااااه اموت واعرف كنت مخبي عني كل ده فين.
فادي: حياتي كل حاجة لما بتيجي في وقتها بتبقي اجمل وطعمها احلي. وسيبك بقي من الكلام. انا عايز ادوق.
حلا بخبث: تدوق ايه!
فادي: ادوقك انتي واكلك لحد ما اشبع مع اني متأكد اني عمري ما هشبع منك.

في مكان هادي علي النيل تمارا واقفة باصة للنيل وشهاب واقف وراها وحاضنها وساند راسه علي كتفها.
شهاب: مبسوطة يا روحي.
تمارا اتنهدت: مبسوطة دي كلمة قليلة علي اللي انا حاسة بيه دلوقتي. شهاب احنا بجد خلاص هنتجوز.
شهاب ابتسم وضمها اكتر: كان نفسي تكوني ليا الليلة وتبقي ليلة جوازنا مش خطوبة. كان نفسي اخدك في حضني وانام.

تمارا جواها خوف وقلق خايفة مايا تبوظ كل اللي بنها وبين شهاب و بحزن: شهاب انت حبيتني بجد. ومش ممكن تسيبني.
شهاب عقد حاجبه ولفها ليه: انتي كل ده لسة مش متأكدة من حبي ليكي. ثم ليه اسيبك مش فاهم.
تمارا بتردد: ششهاب هو لو انا غلطت غلطة في يوم من الايام بس كانت غير مقصودة. ممكن تسامحني وتفهمني. وماتبعدش عني.
شهاب بشك بص في عنيها بقوة: انتي مخبية عني ايه.

تمارا مش جايلها جراة انها تقوله علي رهان سخيف وتافه. اتجننت ووافقت عليه في لحظة جنون دمعت وحطت راسها علي صدره: مش مخبية حاجة. ااانا بس خايفة في يوم اغلط وانت تبعد عني. مش عارفة ممكن يحصلي ايه وقتها.
شهاب ابتسم وملس علي شعرها وبرقة: هبلة انتي. اسيبك علشان ممكن تغلطي. طيب ماكلنا بنغلط. عادي هتعصب وممكن ارزعك علقة تمام وبعد كدة هصالحك عادي.

تمارا بعدت عنه بغيظ: علقة مين هي هبت منك ولا ايه. لا اصحي انا ماحدش يمد ايده عليا. انت فاهم.
شهاب بص حاوليه: بسم الله. انصرف يا سيد ايه اللي حضرك دلوقتي.
تمارا عقدت حاجبها: انت بتبص فين ومين سيد ده.

شهاب: ههههههه. سيد العفريت اللي للبسك. ماهو انتي كنتي كيوت ولذيذة وعمالة تتمسحي فيا زي القطط فجأة قلبتي علي سيد انا عارف سيد مش هيسيبنا نتهني. بس يارب مايجيش في اوقات خرجة علشان اقسم بالله ممكن اقتلك وقتها.
تمارا: هههههههه. انا! انا عليا عفريت واسمه سيد اخص عليك يابوب. ده انا تيمو.
شهاب: ههههههههه. مش بقولك ملبوسة. دلوقتي تيمو شوية هتقلبي سيد.
تمارا: هههههههه. سيد بيحبك اوي يابوب والله.

شهاب قرب منها وحضن وشها بين ايديه وبهدوء: وانا بحبك في كل حلاتك. رقيقة مجنونة مش مهم. وشيلي من دماغك اني اسيبك ابدااا. انتي خلاص اخدتي الختم بتاع عيلة الحديدي. وبقيتي من ممتلكاتي الخاصة وانا مستحيل اسيب ممتلكاتي ابداا.
تمارا عنيها لمعت بحب وابتسمت: يعني مافيش حاجة ممكن تبعدك ولا اي غلطة.
شهاب بجدية: هي غلطة واحدة مستحيل اسامحك عليها في يوم. ومش بعيد اقتلك كمان.
تمارا ابتسامتها راحت: هي ايه؟

شهاب بغموض: الخيانة. لو في يوم اكتشفت انك بختنيني او بتخدعيني. مش هرحمك مش هكون شهاب اللي عرفتيه. هكون اسوء وحش ممكن تقابليه في يوم.
تمارا بلعت ريقها بقلق: بببس ااانا عمري مااخون ابداااا. انا ماحبتش غيرك.
شهاب ابتسم بسخرية: هي الخيانة راجل وست وبس. ولا سرير. تؤتؤ. اسوء انواع الخيانة عندي انك تخوني ثقتي فيكي في اي شئ.

تمارا حاست انها اتوترت وقلقت. محتاجة تتكلم مع حد يمكن تلاقي طريقة تفاتحه بيها وترتاح من القلق ده.
بس ياتري مين اللي ممكن تفتح قلبها وتحكيله الوحيد اللي بتثق فيه وفي رأيه هو مهاب. وهو اصلا بيتلكك علشان تبعد عن شهاب مش هيساعدها انها تعدي الازمة دي.
شهاب شايفها سارحانة قلق: تمارا في ايه! ليه بتسرحي وانتي معايا.

تمارا اتنهدت: مافيش حبيبي بس نفسي افضل معاك. بشيل هم الوقت اللي ببعد عنك فيه. الوقت معاك بيعدي بسرعة اوي.
شهاب غمزها: خلاص بلاش تمشي تعالي باتي معايا.
تمارا: ههههههههه. كان علي عيني والله بس كفاية فضايح لحد كدة. انت عايز سيادة اللواء يجيلك بمدرعة حربية ويطربق قصر الحديدي علي دماغ الكل.

شهاب: ههههههههه. ولا يعرف ده قصر الحديدي ياقلبي حصااااانة. وشدها لحضنه وبمكر. ثم مين قالك اننا هنبات في القصر تؤتؤ. احنا هنروح مكان بتاعنا احنا.
تمارا: مش فاهمة مكان فيه. موكنة يعني.
شهاب بغيظ ضربها علي دماغها: موكنة ايه يا حمارة. هو انا شتقطك من جامعة الدول ما تختاري الفاظك يا غباوة.
تمارا بتكتم ضحكتها: سوري بس القفية حكمت.

شهاب بزهق: قفية ايه يا متخلفة. يخربيت سيد ده مش هيفارقك. المهم. انا هفهمك. احنا اساسا مش هنتجوز في القصر عندنا. انا بحب اكون براحتي نحب بعض نضرب بعض تضحكي تصوتي براحتنا بقي ماحدش يسمع فضايحنا.
تمارا: امممم. بس اونكل رعد قال لبابا اننا هنتجوز عندكم.
شهاب حط ايده في جيبة وسند علي عربيته: ماهو لما رجعنا انا اتكلمت معاه وفهمته وهو فهم لانه عارف اني مابحبش حد يجبرني علي حاجة وهعمل اللي انا عايزه.

تمارا: طيب هنعيش فين اكيد في نفس الكومبوند. علشان دكتورة نغم ترتاح وماتقلبش الدنيا.
شهاب: تؤتؤتؤ انا بحب النيل وواخد شقة علي النيل. هنتجوز فيها.
تمارا قربت منه بترقب: امممم. وكنت واخد الشقة دي ليه يا بيه. افهم.
شهاب بيغيظها: عادي بقي يا سيد انت عارف الشباب وطيش الشباب
تمارا بغيظ مسكته من هدومه: طيش شباب ده انا هخليك ماتنفعش لا لطيش ولا حتى طشة. انطق كنت بتجيب ستات الشقة دي.

شهاب نزل ايديها من هدومه: ههههههههههه. يخربيت الغيرة. هتموتك ناقصة عمر. اهدي يا روحي انا وحياتك لسة بكتم المصنع.
تمارا بخجل: انت سافل علي فكرة.
شهاب بخبث: الله مش بفهمك علشان تكوني حذرة معايا وتراعي اني ماعنديش خبرة. احسن تجيني صدمة ولا حاجة.
تمارا ضربته بقوة في صدره وبغضب: بطل هزار بتكلم جد. انت كنت بتعمل علاقات مع ستات.

شهاب اتنهد وقربها لحضنه بهدوء: ومين قالك اني بهزر. انتي فعلا هتكوني اول ست في حياتي. اول ست المسها. عمري ماعملت علاقة مع ست قبلك. عمر ماكنت كدة. انتي اول واحدة تنول الشرف ده. بس اوعي تصدقي اني معنديش خبرة ازعل
تمارا ابتسمت بخجل: وجبتها منين بقي الخبرة دي.
شهاب غمزها: ثقافة عامة. ههههههههههه. المهم بتكلم جد مش هزار تحبي نروح تشوفي الشقة.

تمارا بسخرية: لا وحياة طنط. الحوار الفكسان بتاع تعالي زوري امي العيانة ده مايكلش معايا انسي.
شهاب: ههههههه. يهدك يا سيد يا بت انتي اكيد غبية انا مش محتاج اعمل كدة. انا في ثانية اشيلك واكتفك واخدك علي هناك ولا هغلب.
تمارا رفعت حاجبها بتحدي: وؤيني كدة شطارتك.
شهاب شمر اكمام قميصة وقرب منها بخبث: عيوني يا قطة انتي اللي طلبتي.
تمارا بتبعد: هههههههههه لا لا بهزر.

شهاب بسرعة شدها وشالها: بعد ايه خلاص مسكتك. قرب من العربية وفتح الباب. وبهمس. ماتخفيش هروحك. بس هخدك تشوفيها في يوم تاني دلوقتي اتاخرنا. وانا بصراحة حالتي الليلة حرجة. وما اضمنش نفسي ممكن تبقي ليلة دخلتنا وابوكي يجي يبارك الصبحية بكرة.
تمارا متعلقة في رقبته: هههههههههه. بحبك يا شهاب وكل يوم بحبك اكتر.

شهاب قعدها في العربية وهو لسة قريب منها: وانا بعشقك. وكل يوم هعشقك اكتر. وباسها من جبينها ولف علشان يركب هو كمان.
تمارا بعد ماركب واتحرك بالعربية شغلت اغنيه حبتها من اول ما سمعتها. بتعبر عن شعورها اتجاه شهاب وقد ايه هي بتتمني قربه وبتخاف من لحظة فراقهم. حضنت دراعه ونامت علي كتفه وغمضت عنيها وشهاب ابتسم علي جمال الاغنيه ولف دراعه وحضنها وكمل سواقة بإيده واحده.

عشان خاطري حبيبي ما تمشيش لسة بدري الوقت الحلو ليييه ليييه. ليييه دايما بيجري. مش بشبع منك انت وهي دي مشكلتي فيك. ارجوك خاليك ثواني دول بالنسبالي عمري.

تمارا حضنته اكتر. هي فعلا مش بتشبع من قربه ولا الملام معاه. الفترة اللي قضتها معاه خلتها اتعودت علي وجدها معاه ب؟ستمرار. صعب دلوقتي تقعد معاه وبعد كدة تسيبه وتمشي. ومها قضوا وقت كبيير الوقت والكلام الكتير بيمر اكنه حلم. ولما تبعد عنه روحها بتروح وتهرب منها وتروح عنده.

حكيااات. حبيبي حكياااات. معاك بتفوت يادوب في ثواني. وياروح مابعدك روح هتمشي هموووت واشوفك تاني. طب وعد هنوحش بعض. وهستناك وتستناني وياريت ماتتأخرش والدنيا ماتسرقناش.
شهاب اتنهد بحب وضمها لحضنه وباس خصلات شعرها: عمري ماهغيب ولا هبعد. ومافيش حاجة في الكون ده ممكن تسرقني منك ولا تسرقك مني.

تمارا اتنهدت وبخوف: انا خايفة من الدنيا تستكرتك عليا وتاخدك مني. الايام مالهاش امان. واتمسكت بحضنه اكتر اكنها اخر مرة هتحضنه.
من الايام بخااااف لتاخدك من عنيا. وشوية السعادة تستكترهم عليا. بخاف ارجع لوحدي بعد ما اتعلقت بيك. انا بمسك في الحياة لما بتمسك ايديا.
حكايااات حبيبي حكايااات معاك بتفوت يادوب في ثواني.
وياروح ما بعدك روح هتمشي همووووت واشوفك تاني.

شهاب اتنهد وجواه شئ غامض بيفكر فيه وبهمس: تمارا انا اللي بسألك دلوقتي. ايه اللي ممكن يبعدك عني. ويشكك في حبي.
تمارا مغمضة عنيها وبثقة: مافيش اي شئ ممكن يشككني في حبك ليا ولا يبعدني عنك. انا لازقة فيك مش هسيبك ريح نفسك.
شهاب: هههههههه. ايه الدلقة دي يابت اتقلي شوية. يخربيتك.
تمارا حضنته اكتر: هو كدة واذا كان عجبك.

شهاب بسعادة: ههههههه. عجبني يا روحي. انتي اجمل حاجة فيكي انك طبيعية ما بتعرفيش تالوني ولا تكوني غير نفسك. جميلة وصافية قلبك زي قلب الاطفال بيعبر عن اللي جواه من غير زواق ولا تمثيل. انتي حقيقية في
كل حاجة.

تمارا بحزن بينا وبين قلبها: ياتري لو قولتلك هتفهم وتقدر. ولا هتتخيل ان كل ده تمثيل وزيف. واتنهدت. بس انا لازم اخد قرار. لازم اقابل مايا واعرف ناوية علي ايه. شكلها تحب شهاب بجنون وانا مش مستعدة اضحي بشهاب علشان موضوع سخيف زي ده.
شهاب كمل طريقة لحد فيلا مهاب. ونزل ولف فتح لتمارا الباب ومسك ايديها نزلها وباس ايديها برقة وابتسم.
شهاب: تصبحي علي حبي وشوقي ليكي هتوحشيني.

تمارا ابتسمت بسعادة: وانت حبيبي وعشيقي وكل اللي ليا. هتوحشني اوي اوي.
شهاب باسها من جبينها: ياللا يا قلبي ادخلي علشان سيادة اللواء مستنيكي ومش هينام غير لما تدخلي.
تمارا عقدت حاجبها: وانت مين قالك انه ميستنيني!
شهاب حط ايده في جيبه وابتسم: ابوكي واقف ورا شباك اوضته مستنيكي وحاليا بيطلع دخان عايز يبعتلي طلقة تحية.
تمارا: هههههههه. وانت لحقت تاخد بالك من كل ده. ثم ان البيت ضلمة انا مش شايفة حاجة.

شهاب غمزها: لازم اقولك بلاش تنسي مين شهاب. ياللا بطلي رغي اشوفك بكرة. سلام ياقلبي.
تمارا: سلام حبيبي.
دخلت وشهاب لف علشان يركب وبص علي شباك مهاب وغمزله وبعتله سلام. وركب ومشي.
مهاب كان فعلا واقف مستني تمارا ومش قادر ينام لحد ماترجع. ومااستغربش ان شهاب شافه ودي اكتر حاجة مقلقاه من شهاب. انه يشبه كتيير وتلميذه وعلشان كدة مش قادر يامن بحبه لتمارا. عارف انه مكار بشكل كبيير. اتنهد وراح لتمارا.

في اوضة تمارا. مهاب دخل.
تمارا: اممم. ايه اللي مصحيك لدلوقتي.
مهاب: تفتكري هعرف انام وانتي برا.
تمارا: طيب ما انت كنت بتنام وانا مسافرة او في اي شغل. ليه النهاردة ايه اللي اتغير.
مهاب اتنهد وقعد علي السرير: اللي اتغير هو انتي. حبيتي وقلبك بقي ضعيف. الاول كنت عارفك وفاهمك ومابتخبش عني اي حاجة. دلوقتي في غيري حل محلي وبقي هو رقم واحد. وانا خلاص بقيت مجرد اسم من 4 حروف بابا وبس.

تمارا بدهشة قعدت علي الارض قصاده ومسكت ايده وباستها: ازاي بتقول كدة. انت هوبا ابويا وحبيبي وصاحبي مستحيل حد بحل مكانك في قلبي.
مهاب بحزن: حتى شهاب!
تمارا دمعت وضمت وشه بين ايديها: حتى شهاب. انا ايوة بحبه وممكن اتجنن لو بعد عني. بس انا ممكن اموت لو انت بعدت عني وشوفتك حزين كدة. لو بعدي عنه هيريحك ويخليك ترجع هوبا صاحبي تاني انا مستعدة اسيبه.

شهاب ضمها لحضنه واتنهد: حبيبتي انا مش ضد انك تخبي ولا ضد شهاب. انا بس خايف عليكي انتي اول مرة تحبي وقلبك يدق. وخايف شهاب يستغل ده. ويوجعك لاي سبب. خاليكي معاه. بس اوعي تشغلي قلبك وتنسي عقلك. فاهمة.
وخرجها من حضنه وبص في عنيها. والاهم اياكي تكسري ابوكي قصاده. اوعي تكوني الشوكة اللي يغرزها في ظهري وتنهيني. فاهمة.

تمارا بإستغراب: انت كل يوم بتأكدلي ان اللي بينكم كبيير. بس انا متاكدة ان شهاب بيحبني ومستحيل ياذيني. وعلشان اثبتلك اننا لسة اصحاب. انا فيه موضوع مهم عايزة اتكلم معاك فيه وتنصحني اعمل ايه.
مهاب: خير حبيبتي قلقتيني.
تمارا: لا دلوقتي انا راجعة مبسوطة ومش عايزة افتح موضوع يضيع فرحتي. الصبح نتكلم.
مهاب باسها من خدها: طيب ياللا ارتاحي دلوقتي وبكرة ربنا يحلها. تصبحي علي خير.
تمارا: وانت من اهله حبيبي.

في فيلا اكمل التهامي حمزة من وقت ما رجعوا وهو سرحان بيفتكر كل لحظة عدت عليه وهي في حضنه وبترقص معاه. حاس انها بتحنله ونفسها يرجعوا زي زمان. كل مايقرب من باب اوضتها يتراجع ويخاف يزعلها او ترجع تبكي تاني. بس جواه شوق ليها قرر يدخل يتطمن عليها ويخرج. دخل بهدوء ولاقاها نايمة في صمت اتنهد. وقرب منها وقعد قصادها وابتسم وهو بمرر عنيه علي ملامحها. وغصب عنه ماقدرش بمنع نفسه يلمس خدها بحنان وشعرها برقة. فتون فتحت عنيها وبصتله. هي حاسة بيه من اول مادخل. حمزة خاف تزعل.

حمزة: اسف والله انا بس كنت عايز اتطن عليكي وخارج.
فتون دمعت وبضياع حقيقي جواها حرب بتطحن فيها لاقادرة علي بعده ولا متحملة قربه. بس لاسف هي مش بتلاقي الراحة والامان لحد دلوقتي وبعد كل اللي عرفته الا بين ايديه وفي حضنه.
فتون بحزن بعيد عن اي حاجة بينا. ممكن تاخدني في حضنك بس حضنك.

حمزة بحزن لحزنها حتى في طلبها لقربه. حاس ان قلبها هو اللي جبرها علي طلبها غصب عنها. بس مستحيل يرفض. قرب منها بهدوء ودخل تحت الغطاء وسحبها لحضنه وضمها بحنان. وملس علي شعرها برقة
حمزة: وانا قولتهالك قبل كدة. حضني ليكي وملكك واي وقت تحتاجي ترمي اي حزن وهم. حضني مفتوحلك. انتي حبيبتي. حبيبتي يا فتون.

فتون بكت وحضنته: مش عايزة اتكلم في حاجة ولا افتكر حاجة. والصبح اكيد هرجع ابعد. بس دلوقتي عايزة انام انا عنيا مش بتشوف النوم. محتاجة ارتاح. وللاسف مش برتاح غير في حضنك.

حمزة مش عارف يفرح لكلامها ولا يحزن. فرحة احتياجها ليه ولقربه. ولا حزن لبعدها عنه حتى وهي في حضنه. بس زي ماهي مش عايزة حاجة في اللحظة دي غير حضنه وامانه. هو كمان مش عايز غير حضنها ويتطمن عليها معاه مش بعيد عنه. ضمها بقوة وهو بيتنفس شعرها بإستمتاع.

حمزة: نامي حبيبتي. نامي وماتفكريش. نامي في حضن حبيبك. حبيبك اللي هيفضل معاكي ومش هيسيبك مهما قسيتي وبعدتي. هيعافر لحد ماترجعي تثقي فيه من تاني. انا مش هيأس ولا امل فاهمة.

فتون ضمته وغمضت عنيها بدموع وبينها وبين نفسها: انت ازي كدة ازاي. هو فيه غدار ولا خاين يكون بالحنان ده. ازاي قدرت تعمل فيا كدة. وانت بالرقة والحب ده. وازاي لسة بحس بالامان معاك وفي حضنك وبس. ليه مش عارفة اكرهك وابعد. ااااااه بحبك اوي اوي. ياتري ده ايه. ازاي افضل احب واحد سلبني اغلي واعز شئ في حياتي.

فضلت هي محتارة وبتسال كتيير ومش لاقية اجابة. وهو بيستمتع بقربها وحضنها كانت ايده بتلمس كل حاجة فيها برقة وحب. عايز يشبع من قربها علشان مش ضامن امتي ترجع لحضنه تاني امتي. وتسيب نفسها بين ايديه. بس كل ما يلاقي نفسه هيفقد السيطرة علي هدوءه. ويمتلكها بجد. يخاف ويتراجع ويلجم رغبته فيها بصعوبة. علشان يرجعلها الامان والثقة فيه تاني
في شقة شيك ورقيقة. مهاب واقف بيتامل المكان. وجات من وراه سارة بدلع.

سارة: عجبك بيتي!
مهاب لفلها وابتسم: انتي كلك كدة علي بعضك عجبتيني. وده مابحصلش كتيير.
سارة قربت منه اكتر: بجد. يعني ممكن نفضل اصحاب.
مهاب بمكر قربها لحضنه وابتسم: اصحاب بس قولي حبايب. عشاق
سارة اتنهدت: لا لا وحياتي ماتلعبش بمشاعري. انا مش مصدقة بجد ممكن تحبني زي ما بحبك.

مهاب قرب منها اكتر وباسها من خدها وبحنان: انتي اول واحدة بعد نغم تخليني انشغل كدة. سيبتها نايمة وجتلك ماقدرتش انام وانا مش عارف ابطل تفكير فيكي. انتي عملتي فيا ايه.

سارة بحب: حبيتك. حبيتك واتمنيتك. كنت بتابع كل حاجة عنك من بعيد. ومش قادرة اقرب. كنت بشوفك من بعيد واحزن. اسمع صوتك وانت في اي مكان من بعيد قلبي يدق. اسمع ضحكتك قلبي يرقص واتمني تضحكلي انا. انا حبيتك اوي اوي. وصعب عليا تبعد عني بعد ما لقيتك قربت كدة.
مهاب قرب منها وباسها بلهفة قوية. وشهالها: تسمحيلي نكمل كلام جوا. انا خلاص مش متحمل اكتر من كدة.

سارة اتعلقت برقبته وابتسمت: وانا ملكك ومستعدة اسمعك لحد الصبح.
نغم قامت مفزوعة وبتعيط وتصرخ: لا لا جوا فين الله يخربيتك. انت بتعمل ايه.
مهاب قام مفزوع: في ايه مالك.
نغم ولعت الابجورة وبجنون: انت لسة بتسأل كنت عند الهانم بتعمل ايه هاه. وعرفت بيتها منين اتكلم.
مهاب مش فاهم حاجة: هانم مين وبيت ايه. مالك انتي سخنة.

نغم بتعيط: اخس عليك دي اخرة الحب والعشرة بتخني ومع مين مع واحدة اول مرة تشوفها. وكمان في ليلة خطوبة بنتك وتسيبني نايمة وتروحلها.
مهاب بضيق: اوفففففف. ليلة سوداء شكلها كدة. هي مين وربنا ما اتحركت من مكاني ما انا مرزوع اهو جنبك.
نغم بتمسح دموعها: يعني انت هنا وماروحتش عن البت اللونة اللي كانت في الفرح.
مهاب عقد حاجبه: مين فيهم اصل الفرح كان ملغم صراحة كلهم صواريخ ارض جو.

نغم بغيظ ضربته في كتفه بعصبية: ما تتهبب تسكت هو انا ناقصة ده انا بولع خلقة. اقصد البت اللي كانت بتتمايص وتقولك لسانك عسسل.
مهاب: ااااه. قصدك سارة.
نغم بسخرية: اااه سارة. وكمان عرفت اسمها.
مهاب ضحك وشدها لحضنه: انتي عندك حق تغيري. هي البت صراحة تجنن. لا وجايلي مخصوص. بس اتطمني انا مستحيل اخونك ابدااا. بذمتك اما عمري بصيت لست غيرك من يوم ما عرفتك.

نغم نامت في حضنه: لا ماحصلش. بس انا اتجننت لما شوفتك بتبصلها بإعجاب
مهاب: ههههههه. حبيبتي الستات الحلوة زي الزهور الحلوة لما عينك تقع عليها تعجبك. بس مافيش غير وردة واحدة اللي من جمالها تجبرك تروحي لحد عندها وتقطفيها. وانتي الوردة اللي خادتني ليها وقطفتها ومستحيل اقطف غيرها. الباقي دول مجرد زهور حلوة مش اكتر.

نغم: بحبك اوي مهما كبرت لسة بحس اني البنت الصغيرة اللي اتجننت بيك من اول مرة شافتك. وبتخاف تروح لغيرها.
مهاب بمكر: امممم. الظاهر كدة اني فعلا نكدت عليكي بقلقي علي تمارا. وسيبتك تنامي زعلانة. احممم. نبدأ الليلة من الاول بقي.
نغم: هههههههه. ليلة ايه ده الفجر اذن.
مهاب: وماله نبدا يوم جديد. تعالي بس احكيلي شوفتي ايه في الحلم. وانا هحققهولك وقتي بس معاكي يا نغم حياتي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة