قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن

شهاب وقف بعربيته في مكان هادي بيلجأ ليه دايما لما يحب يفتكرها ويعيد ذكريات حبهم سوا. لان ده كان مكانهم دايما. ورجع بخياله لاول مرة شافها فيها.

فلااااش باااك.

شهاب كان من وقت ما اتخرج من الاكادمية واتعين وبقي ظابط وهو مهتم بشغله بس. شهاب بطبعه مش بيميل للبنات ولا الغزل ولا العلاقات. كان متأثر بشخصية ابوه وتربيته ليهم. كان شخصية جادة حكيمة واثق من نفسه جدااا. مهتم بدراسته ومستقبله اللي بيشغلوا دايما وبيتمني يوصل فيه لاعلي المناصب. وفي يوم كان هو واصحابه بيحتفلوا بنجاحهم بعملية كانوا مكلفين بيها. والمكان كان راقي جداا وشيك. وشهاب مش بعادته يلتفت للبنات اللي موجودة. كان بيتجاهل نظراات اي حد ليه. لكن الغريب واللي لفت نظره عنيه اللي اتعلقت ببنت قاعدة وسط مجموعة من اصحابها وبتضحك. كانت جميلة ورقيقة وملامحها بريئة جدااا. حتى فستانها بسيط ورقيق. لقاها هي كمان بتبصله وابتسمت بخجل. شهاب اخد نفسه وبقي متوتر.

شهاب: ايه يا بوب مالك
من امتي ليك في النظراات والحركات دي. اممم. مش عارف بس فيها حاجة شدتني. اول مرة احس الاحساس ده. فضلوا الاتنين يخطفوا النظراات لبعض. علي استحياء.
بعد شويه اصحابها قاموا للرقص وهي كانت لوحدها علي الترابيزة. ماحسش بنفسه الا وهو رجليه واخده عندها ووقف قصادها وابتسم بهدوء.
شهاب: سابوكي لوحد.
ملك ابتسمت: عادي المكان ماليان ناس مش لوحدي.
شهاب ابتسم اكتر وسلم عليها: شهاب الحديدي.

ملك سلمت عليه: ملك البحيري.
شهاب: تسمحيلي ارقص معاكي ولا في مشكلة.
ملك بخجل: لا ابدا مافيش.
وقامت معاه وبدأوا يرقصوا. وفجأة شهاب بدأ يضحك ملك استغربت.
ملك بإستغراب: مالك بتضحك ليه.
شهاب: علي نظرات اصحابي مصدومين ياعيني. اصلي اول مرة يشوفني بكلم بنت لا وكمان برقص معاها.
ملك ضحكت بقوة: ههههههههههه. بصرة. بص هناك كدة وشوف اصحابي بيبصولي ازاي اصلي انا كمان اول مرة ارقص مع حد.

شهاب وملك ضحكوا سوا: هههههههههههه.
شهاب بإعجاب: وليه انا اللي اختريه ينول الشرف ده.
ملك بكسوف: احمم. عادي مش لاقية السبب بصراحة. بس لو انت لقيت سبب علشان اكون انا اول واحدة. يبقي انا كمان ممكن الاقيه.
شهاب: يمكن في يوم نعرف السبب اللي محيرنا ده.
ملك بإعجاب: ليه هو احنا هنتقابل تاني.
شهاب: وليه لا؟
ملك: اصلي مش نايوية اديك اي معلومات عني.
شهاب عقد حاجبه: ليه بقي؟!

ملك اتنهدت: عايزة اشوف القدر ممكن يجمعنا تاني ولا لا من غير اتفاق. زي ما اتقابلنا النهاردة. وحصلت حاجة عمرها ماحلت لينا.
شهاب قلبه دق بقوة: وانا متأكد انه هيجمعنا ويمكن مانفترقش بعدها.
كملوا رقص وهما الاتنين دقات قلبهم لو ليها صوت كانت سمعت المكان كله. انها بتعلن ان القلبين دول اول مرة يدقوا بالشكل ده.
باااك.
شهاب عنيه دمعت بوجع.

شهاب: خلفتي وعدك وبعدتي. سيبتيني ووجعتي قلبي خنتي العهد اللي بينا ليه يا ملك. ااااااااااه وحشتيني.
وفجأة افتكر تمارا. اتنهد ودي كمان طلعتلي منين. هو انا مش مكتوبلي ارتاح. ماكنت نسيت. ليه قلبي رجع يدق تاني لما شافها. ليه بتوحشه وبيخاف عليها. قولي ياقلبي انت جواك مين. ملك لسة موجودة. ولا مجرد ذكري وحنين. وتمارا مكانها فين وياتري ممكن تكون هي اللي جاية تداوي الجرح. ولا جاية بجرح جديد.

طلعتيلي منين يا تمارا. وليه انتي بالذات.
تمارا كانت خلاص خلصت عياط وقررت تروح وهي جاية تركب عربيتها بصت بعيد شافت شهاب واقف قصاد عربيته وحاطط ايده في جيبه. وباصص للسماء والنجوم.
تمارا بزهول: شهاب؟!
ايه اللي جابه هنا ده؟ معقول جه ورايا. لا لا. ده اصلا مش واخد باله مني. طططيب اروح اكلمه ولا لا. لا وانا مالي مايتفلق. ببس اشوفه ساب الحفلة ليه وجاء هنا.
قربت منه بهدوء شافته مغمض عنيه وشكله حزين.

تمارا: شهاب.
شهاب فتح عنيه علي صوتها. وبقي مصدوم. ليه جات دلوقتي بالذات وهو بيفكر فيها. ليه جات وهو بيسأل نفسه اشمعن هي. وعرفت مكانه ازاي.
شهاب عقد حاجبه: تمارا! انتي ايه اللي جابك هنا؟
تمارا: ابداا. انا اتخنقت من الحفلة وجيت هنا انا دايما بحب اجي افعد لوحدي هنا.
شهاب اتنهد بتعب: كمان هي بتيجي نفس المكان. وجاتلي في نفس الوقت. طيب ده اسميه ايه. ياارب ماتجرحنيش تاني انا اصلا مش عايز احب مش عايز.

تمارا استغربت من شكله متغير ومش فاهمة ماله: مالك يا شهاب انت تعبان؟
شهاب اتنهد بحيرة وبص في عنيها: انا جوايا تعب مايتوصفش. بس فاق من سرحانه. احممم لا ابدا ماتشغليش بالك. انا ماشي تحبي اوصلك.
تمارا: لا شكراا. معايا عربيتي.
شهاب: طيب عن اذنك اشوفك بعدين. سلام.

ركب عربيته ومشي شهاب. وتمارا كانت حزينه. مش عارفة هو ليه غامض كدة. اوقات تحسه بيقربلها وبيخاف عليها. واقات بيبعد عنها ويتهرب. هو مين بالظبط وحكايته ايه. وليه القدر جمعها معاه هو بالاخص. اتنهدت بيأس. وافتكرت الرهان. وانتبت نفسها. معقول يا تمارا انتي رجلك توقعك في رهان بالشكل ده. شهاب كان عنده حق. انا محتاجة كتيير اوي علشان اتعلم لو كنت فعلا بنفس قدراته. كنت فضلت هادية وواققة من نفسي. ومستحيل اخلي حد يوترني ويهز ثقتي في نفسي. يظر كدة ياشهاب. اني لازم اتنازل عن عنادي واعترف انك الاقوي والانسب. واني لازم ابدأ اتعلم منك. بس ياتري مممكن اكسب الرهان ده. هقدر اخلي شهاب يقولي انا بحبك.

وبسخرية. ههه. ده في الاحلام. انا مش لازم انشغل بالرهان ده هنساه. واركز في شغلي ومستقبلي وبس. وهي بقي تخبط راسها في الحيط. عليها وعلي شهاب في ساعة واحدة ده كان يوم اسود لما شوف العالم دي ملعون ابو التناحة. اوففففف.
راحت وركبت عربيتها. ومشيت.

حمزة خرج من البار وهو مرعوب علي فتون واللي ممكن يحصلها علي ايد محسن الحقير ده. وايمن صاحبه لما شافه بيتخانق مع اصحاب محسن وخرج زي المجنون كدة. ماقدرش يسيبه لوحده خرج معاه.

حمزة كان بيسوق بسرعة عالية جدااا كفيلة انها تخليه يعمل بدل الحادثة 10. خياله فيه 100 مشهد ومشهد. بيصورله محسن ممكن يكون بيعمل فيها ايه. كان بيضغط علي العربية ويضرب بإيده بقوة وهو غضباان. غبي. غبي ياحمزة غبي. انت السبب انت. ليه سبتها في النار دي ليه.
ايمن كان مستغرب غضب وثورة حمزة دي كمان سرعة العربية زيادة.

ايمن: حمزة ارجوك هادئ السرعة شوية احنا كدة اللي هنروح فيها. هنتأذي والله. وبعدين وانت مالك هو انت اللي شغلتها عنده. ماانت حزرتها وهي اللي صممت تستاهل اللي يجرالها.
حمزة بصله بغضب: ايمن اسكت احسن انا عفاريت الدنيا بتتعفرت في وشي دلوقتي. فتون ماتستاهلش الاذي ابدااا. هي بس الدنيا اللي جاية عليها بزيادة.

وصل حمزة عن العمارة اللي فيها الشركة ونزل بسرعة هو وايمن وهو داخل العمارة قابل 3 بنات من اللي شغالين مع محسن. ومنهم سالي.
سالي بصتله بدلع وغمزته: هو الفنان عنده سهرة احنا في الخدمة علي فكرة.
حمزة بإشمأزاز منها: محسن فوق مع فتون مش كدة.
سالي بدلع: تؤتؤ مش فوق مشيوا.
حمزة بقي زي المجنون ومسكها من ايديها وهزها بقوة: مشيوا علي فين اخد فتون علي فين انطقي.

سالي بتتوجع: اي اي ايدي. الله وانا مالي هما حرين. هو ايه ماحدش دخل دماغك غيرها ولا ايه. ماياما طلبنا رضاك وانت بتتقل. اشمعن السنيورة دي.
حمزة فقد صبره وضربها بالقلم بقوة: مش وقت ردح يا روح امك. انطقي اخد فتون علي فين. احسن وربي اسويكي بالاسفلت ده انطقي.
سالي بخوف: اخدها علي بيته.
حمزة مسك راسه بغيظ: ابن الكلاب. وبيته ده فين اخلصي.
سالي: لا بقولك ايه انا ماليش فيه. محسن غبي وممكن يوديني في داهية.

حمزة شدها بغيظ: انا اللي هوديكم كلكم ورا الشمس يا شوية زبالة وربي لو ما اتكلمتي لقتلك.
سالي: حححاضر هقول. بيته هنا قريب مش بعيد.
حمزة شدها وركبها العربية. وايمن كمان وطلع بسرعة علي بيت محسن وهو وصفتله المكان
في الحفلة مهاب واقف مع ناس وبيتكلم وبعد كدة سابهم وكانت نغم بتقرب منه بس شافت واحدة بتبصله وتضحك وغمزته. مهاب ضحك نغم اتغاظت وقربت منه وزغدته.
نغم: مش نتلم بقي ولا ايه. انت هتتهد امتي.

مهابةببراأة: الله وانا مالي هي اللي بتضحك. اوح امسك بوقها.
نغم بغيظ شدته من قميصة علشان تقفله الزراير: لا يا حبيبي بس تقفل دول الله يكرمك الدنيا والعة وبعدين انت كبرت علي كدة تعبتني منك يا شيخ. كل ما اقولك البس كار؟ات تلبسها دقيقة وتقلعها.

مهاب: ههههههههه. يعني هي المشكلة في الزراير. وهما هيبقوا مؤدبين يعني. تؤتؤ ماافتكرش. حبيبتي جوزك ساحر بيسحر الجنس الناعم. مش محتاجة نقفل ونفتح. وبعدين بصراحة انا بتخنق من الكرا؟ات دي. انا بحب الحرية. ثم بقي هو انا لو وست جميلات الكون ده. هبص لحد غيرك ده انتي نغم حياتي يا ناني. ولا ايه.
نغم: هههههههن. ايه.
مهاب: ههههههه. كدة يخونك الضغط اللي ظبطهولك من شوية كان فاضلك دقيقة وتنفجري.

نغم بخجل: ههههههه. انت مافيش فايدة فيك. لعلمك بقي النهاردة هنتنام في الاوضة الفاضية.
مهاب: نعم ليه بقي. والله مايحصل. ده انا هعملك حبس انفراضي اصلا انسي.
ندي قربت منهم وهي متغاظة: مهاب ماشوفتش سامح بدور عليه من بدري مش لاقياه.
نغم: ليه هيكون راح فين.
مهاب عارف انه بيعك: ده كان لسة هنا. طيب بصي انا هروح اشوفه.
ندي: والله الاتنين دول ماهيجبوها لبر. لسة عنيهم زايغة.

نغم بثقة: حبيبتي اتكلمي عن جوزك انا مافيش حد زي هوبا حبيب قلبي.
ندي بغيظ: ماشي يا سامح بتزوغ مني. والله لوريك.
نغم: ماشوفتيش البنات مش شايفاهم. ولا حتى أنس.
ندي: انا شوفت جودي بس كانت مع مهاب.
مهاب شاف مؤمن واقف مع شيري ندهله: مؤمن تعالي.
مؤمن: نعم يا مهاب باشا اؤمرني.
مهاب: فين اللواء سامح؟
مؤمن: احممم. هو هو.
مهاب بحزم: اخلص هتفضل تهوهو كدة راح فين.

مؤمن: في بار الاوتيل قاعد مع واحدة كانت عايزاه في موضوع مهم لا يحتمل التأجيل.
مهاب بغيظ: مهم ولا يحتمل التأجيل. ده انا هفرمك يا وش الفساد انت. غور من وشي.
في مكان هادي برا القاعة مهاب واقف مع جودي وقريب منها جدااا. وبيلعب في شعرها.
مهاب: خلاص بقي ماتزعليش حقك عليا.
جودي بتتصنع الغضب: لا زعلانة منك. انت ايدك تقيلة.

مهاب باس ايديها: اعمل ايه بس انا اول ماشوفتك بالفستان ده اتجننت وكل الناس هتكلك بعنيها. وانا قولتهالك جمالك ده ليا انا وبس.
جودي: يعني اعمل ايه. ابقي وحشة علشان ترتاح.
مهاب قربها اكتر لحضنه: تؤتؤ. وحشة ايه بس. هو حد يللقي جمال كدة ويقول لا. وبعدين بقي معاكي وانتي بتوتريني كدة.
جودي بنعومة: بوترك ازاي؟

مهاب بيتنفس بصعوبة في قربها ده: يلهههوي. طب اقولها ايه دي بس. يا بنت الناس بطلي تتدلعي كدة. انا مش متحمل.
جودي بدلع: يعني مش بتشوف ستات حلوة غيري.
مهاب: اوففففف. ستات ايه بس بفستانك ده. ملعون ابوا الديكورات والهباب انا هموت واتجوز. لازم يعني تقعدي تطلعي كل مواهبك في الشقة. ابوس ايدك انجزي. انا كدة بنهههار.
جودي: الله ياعني عايزني اكروت الشقة. انا يا روحي هخليهالك جنة.

مهاب قرب منها اكتر وضمها بقوة: طيب ماتدوقيني كدة كريز الحنة طعمه ايه.
جودي بخجل: هوبا ماينفعش كدة. حد يشوفنا.
مهاب: سيبك انتي انا اللي يشوفنا هخرم عنيه. خاليكي معايا بس ودوقيني.
مهاب واقف وراه وحاطط ايده في جيبه وبغضب: طيب انا ممكن ادوقك قلم علي قفاك. يخليك تدخل النار بصاروخ ايه رئيك.
مهاب وجودي اتفزعوا من وجود مهاب ومهاب بعد عن جودي بإحراج.
مهاب: اااانا. اااانا بس كنت بصالحها اصلها كانت زعلانة مني.

مهاب بصله بغضب وبص لجودي بتوعد: روحي لماتك بتدور عليكي وحسابنا بعدين.
جودي بصت في الارض بخجل ومشيت. ومهاب رجع بص لمهاب بلوم.
مهاب: هي دي الامانة اللي انا باتمنك عليها. مش قادر تصبر لحد ماتتجوزوا.

مهاب بخجل من نفسه وتصرفه المتهور: اس. حضرتك ليك حق تزعل. بس غصب عني انا بحب جودي من زمان. ونفسي تبقي في بيتي النهاردة قبل بكرة. بس حضرتك اللي دايما تأجل وهي كمان عمالة تفنن في الشقة اكننا هنعيش في متحف مش بيت. وحضرتك عارف يعني ااانت فاهم بقي.

مهاب بجزم: وده مش سبب انك تعمل كدة. مهاب انت عارف انا بحبك قد ايه من وانت صغير وانا بعتبرك ابني واتمنيت انس يكون هو اللي مكانك يبقي جنبي وكتفه بكتفي بس هو اختار طريقه. لكن انت بتفكرني بنفسي زمان. مهاب انا كنت في يوم من الايام شاب زيك وفاهم انت محتاج ايه وكانت علاقاتي كتيير وماتتعدش. وده مش صح ومش ببرره لا ده كان غلط وحرام قبل اي حاجة. وماحدش وراني نفسي وخطئي ونضف حياتي غير نغم. حبيتها بكل جوارحي واتمنيتها من اول مرة شوفتها. بس مالمستهاش غير لما بقت مراتي. علشان دي غير اللي كنت اعرفهم. انت كدة بتساوي جودي بواحدة من الشارع تشبع بيها رغبتك. وانا بنتي مش كدة.

مهاب بصدمة: لا لا مستحيل جودي دي اغلي عندي من نفسي والله ده من حبي فيها.
شهاب: لو بتحبها غاليها في نظرك ونظرها هي كمان. تخيل لو حد شافكم غيري ممكن يفكر فيها ازي. اللي يحب يصون ما يهونش عليه حبيبه يبقي فرجة للناس.
مهاب اتوجع واتأنب: انت عندك حق. وانا بوعدك اني مش هلمسها تاني غير وهي مراتي بس ارجوك سامحني انت بالنسبة ليا مش جوز خالتي ولا اللوء مهاب. لا انت ابويا اللي بحبه واتعلمت منه.

مهاب: وانا هصدقك. بس انا اللي بوعدك. قسما بالله لو لمستها تاني قبل كتب كتبكم ماهجوزهالك وهحرمها عليك طول ما انا عايش.
مهاب: لا لا وعلي ايه. هستحمل بس ابوس ايدك بقي جوزهالي بسرعة.
مهاب بمكر: مين ده. ده عقابا ليك علي سفالتك. هأجل كمان شهرين ثلاثة.
مهاب خبط راسه بإيده: يخربيت كدة. والله كدة ماينفع. اعمل انا ايه بقي كدة. لو انحرفت هيبقي ذنبي في رقبتكم.

مهاب: ههههههه. ما تمسك نفسك. عيب يالا ده انت ظابط المفروض تقدر تتحكم في نفسك كويس. كتها نيلة اللي عايزة خلف زيك انت وابوك. تعالي لما نشوفه بيهبب ايه هو كمان. ما انت مش هتجيبه من برا.
في بار الاوتيل سامح كان قاعد مع واحدة جميلة جدااا. وبيضحكوا مهاب قرب منهم.
مهاب: طب ينفع كدة. روح يا ابني اندهلي ندي تيجي تشوف جوها.
مهاب: هههههه. عيوني هوا.

سامح: والله عيب. بقي يا حيوان بتسمع كلامه. وانت عايز ايه هو تنغيص وخلاص.
مهاب: هههههه. لا وانا مالي كنت كاتب عليا عرفي. هي ندي اللي هتنسبط بيك اوي. روح ياللا.
سامح قام وقرب منه: ماتلمها بقي اخوك مزنوق.
مهاب: ههههههههه. ابدا لازم افضحك.
الست قربت من مهاب: ممكن اعرف انت مين.
مهاب ابتسم وبص لسامح: ههههههه. قابل يا مزنوق اهي باعتك في مينت.
سامح: وانتي مالك بيه بس.
الست الجميلة: بصراحة يجنن.

مهاب: ههههههه. بس خسارة مشغول انا مش هقولك مراتي بقي لا عندي بنت لو شافتك جنبي ممكن تتخول زومبي وتاكلك. فا من الاخر كدة اتكلي وشوفي حد فاضي. عن اذنك.
مهاب اخد سامح ومهاب ومشي. والست الجميلة واقفة عنيها عليه. ااااه والله لو عندك بدل البنت 10 ماهيهمني بس انت تيجي.
في الحفلة كارما مسكت المايك. واتكلمت.

كارما: احممممم. يا جماعة انا طبعا سعيدة باليوم الجميل ده. اليوم اللي اجمل واغلي اتنين في حياتي اتجوزوا فيه. بابي ومامي. انا قصادكم كلكم بقولهم ميرسي ليكم علي كل حاجة عملتوها معانا. واننا محظوظين لاننا اتربينا وعشنا وسط ام واب زيكم. اتعلمنا مهم الحب والاحتواء والحنان. بابي رعد انت اجمل راجل في الدنيا طول عمري بشوفك بتعامل امي اكنها ملكة مطاعة عمرك ماجرحتها قصادنا ومتهيألي كمان ولا وانتم لوحدكم. كبرت واتمنيت اتحوز راجل زيك او حتى في شبه منك. وبحمد ربنا انه رزقني بيه حبيبي ميرو. امير جوزي. وانتي يا مامي همس. بشكرك علي اني اتعلمت منك كل حاجة حلوة. اتعلمت ازاي احب جوزي واحتويه واقرب منه. طول عمرك بتفهمي بابي من عنيه من غير مايتكلم. بجد بتمني ليكم السعادة باقي عمركم. وبهديكم الاغنية دي في عيد جوازكم. ولكل اتنين حبوا بعض بجد واتحملوا الحياة ومشاكلها برغم السنين. ولحد النهاردة لسة كل واحد ماسك ايد التاني وخايف الايام تاخده منه.

خلصت كارما ونزلت حضنت همس اللي كانت بتعيط.
همس: كبرتي اوي يا كارما وبقيتي عاقلة.
كارما بدموع: عيب ابقي اتربيت علي ايدك وماابقاش عاقلة. ربنا يخليكي لينا.
وحضنت رعد. ربنا مايحرمنا منك يا بابي.
رعد ضمها بحنان: ولا يحرمني منك انتي واخواتك.
ابتدت الاغنية وكل اتنين حبوا بعض بجد. غصب عزهم مسكوا ايد بعض وبدأت الرقصة.
(ولا بعد سنين لاليسا).

ولا بعد سنين يجي يوم وحبي لي يخلص ولا ينقص حبتين. يمكن كمان حبي ليه يلاقيه زايد مرتين من يومه كان بالنسبة ليا حبيب زمان وكمان حبيب بعدين.
همس في حضن رعد: ولا بعد مليون سنة حبي ليك ممكن يقل. انت فعلا حبيب زمان وكمان حبيب بعدين. انا عايزة عمر علي عمري علشان احبك ومش هيكفيك.

رعد ضمها بحنان وشوق حبيب عمره ماقل ولا هينتهي: انتي حبيتتي ملكة قلبي وحياتي همستي اللي لسة فاكر اول يوم شوفت عنيها فيه. اول يوم لمستها فيه. اول ليلة قضتها معاكي محفورة في بالي وفي قلبي. انا لو عشت عمري كله. علشان اعوضك عن الالم والوجع اللي شوفيه بسببي مش هقدر. انا حبيتك وبحبك وهفضل احبك لحد اخر يوم في عمري. هعيش واموت شهيد حبك يا همستي. وابتسم بحبك يا همست قلبي.

همس دمعت وابتسمت: بحبك يا احلي رعد في الدنيا رعد اللي زلزل حياتي وكياني كله. بحبك بحبك بحبك.
مييين اللي حبيبي وانا معااااه نساني الخوف اللي انا خايفاه. مييين يتغير من جوااه من بعد ما نصه التاني لاقاه.
نغم ابتسمت: طول عمري مابحش بالامان غير وانت معايا وفي حضني يا مهاب. كبرت ولسة بخاف في بعدك. كل يوم بتخرج لشغلك بخااف وقلبي بينشغل عليك اخاف ماترجعش لحضني تاني. انت كل اهلي. انت حمايتي واماني.

مهاب ابتسم وباس ايديها وضمها بإحتواء حبيب بجد: وانا طول مافيه نفس جوايا هفضل امانك وحمايتك. اموت ولا اشوف الخوف في عيونك. انتي الحب الاول والاخير انتي نغم حياتي اللي غير ايامي ولونها بأجمل لون. اوعي تخافي وانتي في حضن الاسد ولا نسيتي مين مهاب.
نغم: عمري ماهنسي. مين اللي ينسي حب زي ده. بتفاصيله وذكرياته. بحبك يا. هوبا لحد ما اعجز هفضل احبك.

مهاب ابتسم: عمرك ماهتعجزي هتفضلي جميلة واجمل ست في نظري. اكتفيت بيكي عن العالم واللي فيه بحبك يا ناني بحبك.
ولا يوووم انساك وازي ومين اللي هينسي الحضن اللي وسااه. ونس حياتي ومين يضيع حاجة مونساه. مر الحياة حلاه معاه وانا في الحياة وفيا انا مقسماه.

تسنيم: عمري ماهنسي انك كنت الوحيد اللي بيداوي جروحي ويونس وحدتي. انت اوفي حبيب يا اكمل عمري ماشوفت حبيب زيك. حبيتني بكل الحب اللي جواك. عوضتني عن وجع سنين ومرار شوفته في بعدك وانت مع غيري.
اكمل بحنان: انا لسة بعوضك عن كل دمعة نزلت من عيونك علشاني. لسة بعوضك عن حرمانك من حضني سنين. انتي حب طفولتي وصبايا وشبابي انت حب حياتي يا سمسمتي. وهفضل احبك.

انا لو فات قد ايه بعد حياتي بحياة صعب اتغير عليه ولا اتغير معاااه.
ريما بحب: انا عمري ما حبي ليك ممكن يقل ولا يتغير. انت اول حب في حياتي يا مروان بحبك ربنا حرمني من نعمة الاطفال. بس انا جمعت كل الحب والحنان اللي جوايا علشانك. نفسي اقدر اعوضك عن الحلم اللي مش قادرة احققهولك. وبكت في حضنه.

مروان ضمها بحزن: وانا قولتهالك انا مش عايز اطفال. ربنا مش رايد لينا كدة. وانتي بالنسبة ليا بنتي وحبيبتي. بس ارجوكي حاولي تنسي خالينا نعيش من غير مشاكل. انا عايزك ترجعي ريما اللي بنسي في حضنها الدنيا وتعبها. وسيبك من اللي في دماغك ده. مش هيحصل تأجير رحم لا. انا لو هخلف هخلف من ست حبيتها وعايز منها طفل. مش واحدة وخلاص. ريما خاليني في حضنك. بلاش تبعديني عنه. انا راضي بنصيبي ارضي انتي كمان وبلاش حبنا يتهز.

ريما في حضنه بدموع: اوعدك ححاول انسي بس صعب والله صعب.
ولا بعد سنين يجي يوم وحبي ليه يخلص ولا ينقص حبيتين ممكن كمان حبي ليه يلاقيه زايد مرتين من يومه كان بالنسبة ليا حبيب زمان وكمان حبيب بعدين.
ندي: شقي وعنيك زايغة بس بحبك كنت فين كل ده قلبت عليك الحفلة.

سامح غمزها: ايه وحشتك ولا ايه. وبعدين عيني تزوغ علي مين وانا معايا القمر ده. يا دودتي انتي اجمل ست في الحفلة الليلة. وحتى لو زاغت كدة ولا كدة. بترجع تدور عليكي علشان تتمتع بالنظر ليكي.
ندي ابتسمت: ااااه منك بتعرف تبلفني.
سامح: هههههههه. عيب انا بليف كبير ومن زمان تيجي افكرك.

بعيد كانت حلا واقفة حزينة طول الاغنية واقفة لوحدها بعيد اتمنت فادي يقرب منها ويخدها لحضنه ترقص معاه حتى لو غصب عنها. بس هو كان مكابر وواقف متحفز ليها انها ترقص مع احمد. اتنهدت بحزن. لسة المشوار طويل يا فادي شكلك هتتعبني عندك مش هيدمر بسهولة. بس مافيش قصادي حل تاني.

برا الحفلة أنس كان بيتمشي انس بطبعه هادي ورقيق مش بيحب الدوشة ولا الزحمة. بس لفت نظره بنت ماشية بتتوجع ومش قادرة تمشي وبتسند علي اي شئ يقابلها. قرب منها بسرعة.
أنس: انتي تعبانة محتاجة حاجة.
مايا بتتألم وماسكة جنبها: لا انا كويسة متشكرة.
أنس بتصميم: انتي بتتوجعي مالك بس. علي فكرة انا دكتور واقدر اساعدك من فضلك قوليلي فيكي ايه بالظبط.

مايا بتبكي: ااانا عندي الكلي تعبانة وبتعالج والمفروض اعمل زرع كلي بس لسة مش لاقين متبرع.
أنس قلبه دق حس انه خاف عليها: طيب تحبي اخدك المستشفي واطمن عليكي.
مايا بدموع: لا انا هرجع البيت واخد دوايا وابقي كويسة. وحاولت تمشي وقعت وهي بتتألم.
أنس مش متحمل االمها قرب منها وشالها ومشي.
مايا: انت بتعمل ايه؟

انس بص في عنيها بحنان: مش متحمل اشوفك بتتألمي هخدك المستشفي واعملك الازم. مش هقدر اسيبك. ارجوكي ماتتكلميش لحد ما نوصل المستشفي.
مايا استغربت من الهدوء والسلام اللي محاوطة الانسان ده. راجل جديد عليها. عنيه كلها حنان ورقة ونعومة حتى ملامحه جميلة زيه. سندت راسها علي صدره وحست براحة غريبة عمرها ما قابلتها قبل كدة.
انس وصل بمايا المستشفي وعملها كل اللي محتجاه واخدت مسكن وبقت احسن كتيير.

أنس قاعد جنبها مبتسم: حمد لله علي سلامتك.
مايا ابتسمت: متشكرة الله يسلمك. البركة فيك. انا مش عارفة اقولك ايه.
أنس عدل نظارته الطبية: لا ابدا ماتقوليش حاجة. ده واجبي كطبيب اني ماسبش حد يتالم مادمت اقدر اساعده. بس هو انتي كنتي في الحفلة لوحدك.

مايا: لا طبعا بابي ومامي واخواتي موجودين. بس انا لما الالم زاد عليا ماحبتش اشغلهم لانهم ممكن يسيبوا الحفلة ودي مهمة جدااا. علشان عيد جواز اونكل رعد وطنط همس كمان المشرع ده مهم جدااا.
أنس: هو انتي تبقي مين.
مايا: انا مايا عدي.
أنس ابتسم: وانا أنس عز الدين.
مايا الاسم مش غريب عنها: هي المستشفي عليها نفس الاسم هو انت صاحبها.
أنس: هههههه. لا طبعا. دي مستشفي جدي ووالدي. وكمان والدتي دكتورة هنا.

مايا ابتسمت: العيلة كلها دكاترة بالوراثة.
أنس: هههههههه. تقولي ايه بقي چينات.
مايا ضحكت: ههههههه. بس انت واضح انك انسان رقيق جداا.
أنس عدل نظارته بإحراج: ممتشكر. احممم تحبي اوصلك ولا هتتصلي بحد من اهلك.
مايا: لا هكلم بابي زمان الحفلة قربت تخلص.
أنس: تمام. وانا اوعدك في اقرب وقت هنلاقي متبرع ليكي وتعملي العملية.
مايا: ان شاء الله.
حمزة وصل هو وايمن وسالي بيت محسن.
حمزة: معاكي مفتاح الشقة.
سالي بضيق: وايوة.

حمزة. طيب هاتيه.
سالي بزهق: هو اتفضل.

حمزة اخده منها: وطلع بسرعة فتح الباب ودور عليها في كل الاوض. وفي الاخر لقاها بس كانت خلاص ادبحت حمزة شاف اصعب مشهد ممكن يشوفه انسان شاف فتون وهي غايبة في دنيا تانية و محسن بيدبحها ببرود وقذارة. شافها وهو بيغتصب برأتها وعذريتها وهي ولا حول ولا قوة. مش قادرة حتى تدافع عن نفسها. حس بمرار وألم ناار شبت في قلبه وبكل الغل والغضب والوجع والجرح اللي جواه. شد محسن من فوقيها وفضل يضربه بغل وقوة لحد ما محسن مبقاش بينطق وكل جسمه بينزف دم. بعد عنه وهو دموعه بتجري غصب عنه وبص عليها وغمض عنيه بوجع اخد الغطي وغطي جسمها وضمها بمرار. اااااه يا فتون لييييه. ليييه. ماسمعتيش كلامي ليه. ليه فصلتي في النار لييه. لييييه انتي بالذات ليييه.

خرجها من حضنه وبص لملامحها وبكي اكتر. معقول البراءة دي تتقتل بالشكل ده. معقول انتي يا فتون انتي. مسح دموعه ولبسها هدومها واخدها بسرعة علي الاستديو. وطلبها دكتور يعرفه هو عيلته. وبعد كشفوا عليها. خرج
الدكتور بحزن: لاسف اغتصاب واضح مش مجرد محاولة.
حمزة ماسك راسه وبيلجم دموعه وغمض عنيه بقهرة ومرارة: ابن الكلب وربي لقتله والله لقتلك يا محسن الكلب.
الدكتور: لازم نبلغ.

حمزة بفزع: لا لا مستحيل فتون مش حمل الفضيحة دي.
الدكتور: بس لازم ده يحصل علشان علشان تاخد حقها من اللي عمل فيها كدة.
حمزة بغضب: حقها انا هجيبه من الوسخ اللي عمل فيها كدة. ده طاري انا ومش هسيبه. وفتون مش لازم تعرف حاجة هنقولها انه حاول بس وانها لسة عذراء. ارجوك يا دكتور من فضلك.

الدكتور بقلة حيلة: والله انت حر. بس هي لما تفوق هتحس بألم. انا اينعم ازلت اثار اللي حصل بس لو راحت لاي دكتور تاني هيقولها الحقيقة.
حمزة بغيظ: هنقولها ان ده من المحاولة. وانا ححاول اخليها ما تروحش لحد غيرك. بس ارجوك ساعدني. فتون مش لازم تعرف حاجة.
الدكتور: اللي يريحك.

مشي الدكتور وحمزة قعد بحسرة ووجع وهو دموعه بتخونه وتنزل بقوة: انا السبب. انا السبب. كان لازم امنعك حتى لو بالقوة. ازاي سيبتك وست كلاب سعرانة زي دول. انا من اول يوم وقلبي بيقولي انك هتتأذي. بس ماتخيلتش ان الاذي ممكن يبقي دبحك بالشكل ده.
ايمن بحزن: انت بتحمل نفسك كل ده ليه. انت نصحتها. وهي صممت. حمزة انت حبيتها.

حمزة بصله بحزن: اللي انا فيه دلوقتي ده اكبر من الحب بكتيير. انا جوايا ناار بتاكل فيا. محسن دبحها ودبحني معاها.
حمزة دخل لفتون اللي نايمة علي الكنبة في مكتبه. قعد جنبها بحزن ومسك ايديها وباسها بقوة. ومسح شعرها بحنان.
انا اسف. يارتني عرفت من بدري يارتني لحقتك قبل ماتضيعي. بس اوعدك. مش هسيبك تضيعي اكتر من كدة. انتي من النهاردة هتفضلي معايا وقصاد عيني. ااااااه يافتون.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة