قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث والثلاثون

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث والثلاثون

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث والثلاثون

مايا قاعدة وكانت ماسكة فونها وفاتحة صور شهاب وسارحانة فيهم وبتقلب بإبتسامة. جت شيري قريب منها وشافتها بتقلب في صور شهاب اتنهدت بنفاذ صبر وقعدت جنبها.
شيري بقلة حيلة: ازيك يا مايا. هو انتي مش ناوية تنسي بقي ولا ايه!؟
مايا بصتلها بلامبلاه وكملت تقليب في الصور وبعدم اهتمام: اهلا. انسي ايه مش فاهمة!

شيري مستغربة من ردها الجاف عليها: انا اقصد شهاب لسة متعلقة بيه. حتى بعد ما حب وخطب. ده خلاص هيتجوز تمارا. انسي بقي وعيشي حياتك.
مايا قفلت الفون بعصبية: انا بس عايزة افهم انتي مالك. بتدخلي في حياتي ليه احبه ولا اكره ولا اشوف حياتي انتي مالك. ثم مش انتي خلاص سي مؤمن ملي حياتك واخدك مني. لا وكمان بقيتي انتي والهانم تمارا اصحاب وحبايب. خلاص خاليكي معاهم بقي وانسيني خالص ممكن.

شيري دمعت بحزن: كدة يا مايا! هنت عليكي! ده احنا اصحاب عمر احنا مافرقناش بعض من ايام ما كنا صغيريين. دلوقتي عايزاني ابعد عنك؟
مايا بسخرية: لا ماهو انتي عملتي حساب لكل ده. روحتي صاحبتي اكتر بني آدمة بكرها في حياتي واللي اخدت مني حبيبي وحلم عمري. انتي اللي اخترتي تبعدي مش انا.

شيري بحزن: ليه بتقولي كدة. احنا اصحاب مااشترناش بعض. ثم مؤمن ده خطيبي وهيبقي جوزي مالوش علاقة بيكي. كمان تمارا هي فعلا انسانة جميلة وبسيطة. الكام يوم اللي فاته لما قربت منها هي وچودي اختها حبيتهم جداااا. مافيهومش خبث ولا زيف. كمان هي اللي اتصلت بيا من زوقها علشان اختار معاها تجهيزات الخطوبة كانت ممكن تعمل كل حاجة من غير رأي لكن هي انسانة جميلة. بجد خسارة تكرهيها بالشكل ده. حاولي تفصلي بين حبك لشهاب وبين الحكم علي الناس لمجرد انهم قريبين منه. ما تخليش الغل والغضب يعمي عنيكي عن حاجات حلوة وجميلة جواكي وحاوليكي.

مايا بغيرة: مافيش حاجة حلوة ولا ليها طعم من غير شهاب.
شيري: لا فيه انس.
مايا بإستخفاف: انس!؟ وضحكت بقوة. ههههههههههه
شيري بإستغراب: انتي بتضحكي علي ايه! ايوة انس. انس اللي بيحبك. انسان عمرك ماهتعوضيه ابداااا. قفلة قلبك في وشه وفاتحاه لواحد عمره ماحبك ولا فكر فيكي. صدقيني انتي بتظلمي نفسك قبل اللي حاوليكي. بتظلمي قلبك وبتحمليه وجع وجرح هو في غني عنه.

مايا بسخرية: انتي فاهمة غلط. انس ده اخر واحد انا ممكن احبه ولا حتى افكر فيه. ده انسان ضعيف وسلبي وتافه. انا اصلا بكره وبكره اخته وابوه وعيلة عز الدين كلها. ومش هرتاح غير لما اقضي علي العيلة دي كلها وهتشوفي. أنس بالنسبة ليا مش اكتر من انه مجرد اخوه تمارا اللي هوجعه علشان اوجعها. لازم اخليها تاقهر علي اخوها. وانا هقف اتفرج عليهم وهما بيتدمروا واحد ورا واحد.

شيري: ياااااه ايه كل الغل ده. تصدقي انا دلوقتي اللي بقولك مش عايزة اعرفك تاني. انتي انسانة مريضة ومحتاجة تتعالجي. وانا بجد ندمانة علي كل السنين اللي ضيعتها في صداقتي ليكي. عن اذنك.
قامت شيري وانصدمت بحزن لما شافت أنس واقف وراهم وواضح من ملامح الحزن والدهشة اللي علي وشه انه سمع كل كلام مايا عنه وعن تمارا. مايا شافت شيري وقفه وعنيها علي حد ومصدومة بصت شافت أنس. ارتبكت واتلخبطت. وقامت وقربت منه.

مايا بتوتر: ااانس. ااانا. ااانت اااكيد فهمت غلط. اانا بس.
أنس بحزن وجرح لرجولته ولطيبة قلبه واخلاقة اللي قليلة في الزمن ده. شاورلها بإيده تسكت: شششش. من فضلك مافيش داعي تتكلمي ولا تقولي اي حاجة. رسالتك وصلت. عن اذنك.
لف علشان يمشي مايا وقفته ومسكت ايده: اانس استني بس هفهمك.

أنس بص لإيديها وشد ايده منها بقوة وبعصبية: استني ايه! انتي عارفة انتي عملتي فيا ايه! اكيد مش هتعرفي ولا هتحسي علشان واحدة زيك بتلعب بعواطف ومشاعر انسان حبها علشان تنتقم من اخته فيه. عمرها ما هتفهم ولا هتحس. انا طول عمري بسمع عن الغدر والكدب والناس الحقودة. بس عمري ماشوفت في حقدك وكدبك. انتي تنسي انك شوفتيني في يوم من الايام. وانا اوعدك همحيكي من حياتي لان اللي زيك ما تستهلش اصلا انها تكون حتى مجرد ذكري في حياة اي حد. وشهاب اكيد شاف فيكي ده علشان كدة حب تمارا. تمارا اللي ضفرها ب1000 من عينتك. عن اذنك.

مشي أنس ومايا النار والغل جواها بتزيد مش بتقل. كمان انس بوظلها بتقي خطتها كانت لسة بتكمل انتقام من تمارا وعايزة تكسره اكتر من كدة. مع انه انكسر فعلا وقلبه انجرح منها.
شيري قربت منها بغضب: ارتحتي دلوقتي. شوفتي عملتي ايه! شوفتي نتيجة كرهك وغلك عملت ايه في انسان برئ كل ذنبه انه حبك ووثق فيكي. انتي بجد؟ايروس. كل اللي بيقرب منك بتأذيه. خسارة بجد.

مشيت شيري بحزن علي صاحبة عمرها اللي كانت بتحبها وماتخيلتش انها ممكن تكون بالحقد ده.
في شقة شهاب لسة قاعد مجروح وتعبان حاسس انه ضعيف وقلبه بينزف محتاج لامه محتاج حضنها اللي مافيش احن عليه منه ولا اصدق منه. حضن الام اللي بجد مايتعوضش. اخد فونه واتصل بهمس، همس دت عليه.
همس بإبتسامة: حبيب ماما احلي عريس فينك بقي من الصبح اكيد مع حبيبة القلب مش كدة.
شهاب بحزن وهدوء واحتاج: انا محتاجلك يا امي.

همس حاست بنبرة صوته الحزينة وقلبها انخطف ابنها مش بخير. وبقلق: حبيبي انت فيك ايه. طمني ااانت فين!؟
شهاب غمض عنيه بحزن: انا في شقة ملك.
همس بإسغراب وعتاب كمان: ملك! ليه بس حبيبي كدة. ليه في يوم زي ده تروح هناك وتصحي ماضي راح واندفن؟ وتتعب نفسك ليه بس؟
شهاب بلع ريقة بوجع: انتي مش فاهمة حاجة. ماجتش هنا علشان ملك.
همس بإستفهام: اومال روحت هناك ليه؟

شهاب بتعب: امي انا تعبااااان. ومش قادر اتكلم انا بس كنت محتاج اسمع صوتك. وكمان اقولك اني هبات هنا الليلة مش جاي البيت.
همس: طيب تحب اجيلك.
شهاب فعلا محتاجلها بس مش عايزها تيجي تشوفه في الحالة دي. كمان هو مش عايز ابوه يعرف حاجة. وهي مش هتخرج من غير ما تعرفه.
شهاب اتنهد: لا يا حبيبتي خاليكي انا هبقي
كويس ماتقلقيش عليا. اتطمني.

همس بدموع: طيب ماتيجي البيت ونام في حضني. انا قلبي بيقولي انك فيك حاجة وجعاك طمن قلبي يا شهاب.
شهاب ابتسم بسخرية: انام في حضنك! وتفتكري رعد باشا هيسيبني انام في حضنك. ده مش بعيد يسمني. ده بيعشقك بجنون وبيتجنن لما حد مننا يحضنك عايزاه يسبني انام في حضنك بتحلمي يا همستي.
همس مسحت دموعها وبثقة: بس انت عارف همس لما تحب تعمل حاجة هتخلي رعد باشا يلين ولا انت مش واثق في مهارات ماما.

شهاب بحزن: ياريتني قبلت واحدة زيك. كنت ملكت الدنيا باللي فيها. بس انتي مافيش منك يا همستي.
همس: تمارا احسن مني هتعوضك وتحلي ايامك.
شهاب بحزن غمض عيه: ااااااه تمارا. تمارا هتحلي ايامي! مافتكرش. سلام يا امي انا محتاج انام.
همس: ليه بتقول كدة. وكمان هتنام دلوقتي لسة بدري!
شهاب: تعبااااااان ومحتاج انااااام.
همس بقلق: طيب خالي بالك من نفسك علشان خاطري.
شهاب اتنهد: حاضر سلام حبيبتي.

قفل شهاب مع امه ودخل اوضة النوم وبص ليها وافتكر ملك وهما بيفرشوا الاوضة وسعادتهم وقتها وفتح الدولاب وشاف هدومها اللي كانت بتشتريها وحطها هناك علي طول. وراح للسرير بص علي الكومود وشاف صورتها. بس في لحظة افتكر تمارا طلع فونه وفتح صورهم سوا وشاف كل صورة جمعتهم او صورها لوحدها. غمض عنيه بألم.

شهاب اتنهد: ياريتني ما قابلتك ولا شوفتك. يارتني قضلت زي ما انا. ياتري هعمل معاكي ايه! هعذبك ازاي وانا بحبك. هقسي قلبي عليكي ازاي. وفتح صورة ليها بتضحك وكبرها وباسها. ماتعرفيش انا كنت حاسس بإيه النهاردة وانا بجرحك واوجعك. كنت بتقطع مع كل كلمة. كل قلم ضربتهولك كنت بضرب بيه قلبي قبلك. قلبي اتوجع قبل ما تتوجعي انتي. انا هتجوزك مش بس علشان انتقم منك. لا. علشان انتي في كل الاحوال بقيتي ملكي وحتى لو بتكرهيني ومش بتحبيني. مستحيل تكوني لغيري مستحيل اخلي راجل غيري يلمسك. هتكوني ليا ومعايا برضاكي او غصب عنك. ااااااااه لاسف بحبك برغم حقارتك وكدبك وزيفك الا اني بحبك ومش قادر اكرهك مش قادر.

همس قفلت مع شهاب ورعد قرب منها وحضنها وباسها من خدها.
رعد: كنتي بتكلمي مين. وايه اللي انتي عايزاه وهتخليني اوافق عليه بمواهبك. بتغيظي مين يا همستي!
همس ضحكت ولفت ليه: هههههههه. انا والله مش بغيظ حد. ده شهاب بيكلمني من شقة ملك الله يرحمها وشكله كدة فيه حاجة حصلت مش عارفة هي ايه. فكنت بقوله تعالي نام في حضني بس هو عارف جنانك وانك مش هترضي فكنت بفهمه انا اقدر اعمل ايه.

رعد ابتسم بمكر: اممممم. وتقدري تعملي ايه!
همس: كل حاجة انا عايزها انت هتعملها من غير نقاش.
رعد رفع حاجبه: ايه الغرور ده. خلاص رعد بقي خاتم في صباعك.
همس حاوته بإيديها وبصت في عنيه: حبيبي انت تاج علي راسي انت الملك.
رعد ضم ايديها وباسها بحب: انا عارف. بس بحب اسمعها منك. قوليلي شهاب ماله. هو مش بيروح هناك من فترة كبيرة ايه اللي حصل.
همس بقلق وحيرة: مش عارفة. وبياته هناك وهو بصوته الحزين ده قلقني عليه.

رعد رفع وشها ليه وبص في عنيها: تحبي تروحيله؟
همس ابتسمت بحماس: بجد. ياريت يارعد.
رعد: طيب حبيبتي روحي البسي وانا هوديكي تطمني عليه.
همس باسته من خده: حبيبي ربنا مايحرمني منك. وبتردد بس ااا.
رعد ابتسم بتفهم وضم وشها بحنان: ماتقلقيش. عارف انك مش عايزاني اكون معاكم لانه بيحكيلك انتي ويفضفض. انا هستناكي تحت مش هطلع معاكي.
همس ابتسمت بحب: مش بقولك ملك. بحبك.
رعد: بحبك يا ملكة قلبي يا للا البسي بسرعة.

تمارا اول ما وصلت مع مهاب مادخلتش البيت واخدت عربيتها ومشيت واتحججت انها هتشتري حاجات. مهاب قلبه مش متطمن وحاسس انها مخبية حاجة وانها مش بتتصرف بطبيعتها. بس فضل يسيبها براحتها.

تمارا راحت ووقفت في المكان اللي كانت بتروحه لوحدها لما بتضايق واللي قابلت شهاب فيه يوم الرهان بعد الحفلة. اول ما وصلت هناك كانت خلاص مافضلش عنها اي قدرة علي التماسك والتحمل. نزلت ووقفت برا العربية وسابت دموعها تنزل من غير حساب بكتب بحرقة وقهرة وصرخت من قلبها بوجع.

تمارا بتبكي وتصرخ: ليييييه. ليييه عملت كدة. ليه طلعت كداااااب. اااااااه جرحتني اوي ووجعتني اوي. تمارا قلبها كان بيتمزق بعنف كل ما تفتكر كلامه وجرحه. حاست قد ايه هي كانت غبية وساذجة علشان صدقت واحد مهارته كلها هي الكدب والخداع. ازي ما فكرتش انه بيخدعها ازاي. وفجأة البكاء اتحول لضحك هستيري بدموع. ضحك يوجع القلب من مراره. واتعاد قصادها كل موقف جمعها معاه من اول يوم مرورا بسفرهم ايطاليا ورجوعهم وخطوبتهم اللي كانت لسة من ليلة واحدة. واتمنت ان اليوم ده ماكنش جه وفضلت مخدوعة فيه علي الاقل كانت سعيدة وفي قمة فرحتها وافتكرت حبهم اللي حتى لو كان كدب قد ايه كان جميل. ودعت ربنا انها تنسي بسرعة تنساه بكل حالاتها بحبه وكدبه وجرحه.

تنسي كل حاجة مش عايزة تفتكر اي حاجة بس غصب عنها بتفتكر.
(بسمع اسمك بدمع اليسا)
افتكرت فضلت اضحك والدمووووع. افتكرت فضلت اضحك والدموووووووع. نزلت اوي وجريت اوي وحشتني ايامك اوي. ماتقولي هو مافيش طريقة فيها انساك اوي. وما اقولش اااااه. ماقولش اااااه. ااااه.
وغمضت عنيها بوجع اول ما جه مشهد كلامه وجرحه ليها اللي دمر قلبها وكبريائها.

حبيبي يقول كدة. ضاعت كل الاماني وانا مش هستني تاني. واطفيلي النااار كفاية نااار الفرقة بتوجع.
وحطت ايديها علي ودنها بدموع مش عايزة تفتكر باقي كلامه ولا يرجع يرن في ودنها من تاني.
حبيبي يقول كدة. علشان مش هقدر اسمع. كلمة امتي هترجع. ومافيش دموع في عيني. بسمع اسمك بدمع. بسمع اسمك بدمع.

طلعت فونها وهي كمان شافت صورهم مع بعض وكل صورة ليها حكاية وموقف وضحكة وكلمة حب. قاومت نفسها كتيير انها تكسر الفون وماتشوفش الصور دي تاني. بس قلبها الخاين بيحن. مش قادر يكره ويمحي اي ذكري ليهم سوا. فضلت تقلب في الصور ودموعها اكنها بتنزل من نهر فياض ما بيخلصش.

كل وقت انا اروح وادور. في اللي كاااان. واستفدت انا ايه بصورة من زمااااان. ما انا شوفتها ليه سيبتها. يارتني شيلتك منها. او كنت حتى ماشوفش فيها احلي ايام عشتها. وماقولش اااااه. ماقولش ااااااه. ااااه.
حبيبي يقول كدة. ضاعت كل الاماني وانا مش هستني تاني. وطفيلي النار كفاية. نااار الفرقة بتوجع. بسمع اسمعك اسمك بدمع.
تمارا فضلت تخبط راسها في العربية بدموع وغيظ من نفسها.

تمارا: غبية، غبية، ليه لسة بتحني. ليه قلبك خاين ولسة بيحب واحد كداب وغدار بالشكل ده ليييه.

وبكتب بحيرة وتفكير. طيب هعمل ايه هكمل معاه ازاي ازاي هتحمل اهانته وجرحه ليا. انا مستحيل اتجوزه مستحيل. وبضعف وحنيين. بببس اااانا بحبه معقول ممكن اتحمل كل اللي هيعمله فيا لمجرد اني اكون معاه وجنبه. معقول هستحمل عذابه ليا علشان مايكونش لغيري. ااااااه يارب. يارب انا تعبت مش عارفة افكر ولا اقرر حاجة يارب. انت عاليم بحالي.
في فيلا اكمل التهامي.

في الدور الخاص بفتون وحمزة. فتون جالها فون شغل مطلوبة في حفلة في مراسي بس هي وقفت موافقتها لحد ما تقول لحمزة. راحت ليه اوضته وخبطت.
حمزة كان بيلعب تمارين قوة: ادخل.
فتون دخلت وشافته ارتبكت واتلخبطت. خصوصا انه كان لابس بنطلون رياضي بس مش لابس تيشيرت. كانت بتتجنب تبصله وبتوتر.
فتون: احممم. اااا. ااانا كككنت عايزة اقولك حاجة.

حمزة ابتسم لانها عارف انها لسة بتتكسف منه. ساب التمرين وقرب منها وهو بياخد نفسه.
حمزة: اؤمري عايزة ايه.
فتون بتبعد عنه بإرتباك هي من الليلة اللي فاتت وهي حاسة انها بدأت مقاومتها تقل وتضعف وتحن ليه وللمسته.
فتون: اااصل في مكتب اتصل بيا علشان عايزني في حفلة في مراسي بعد اسبوعين. فففا أنا قولت اقولك الاول هنعمل ايه!

حمزة قرب منها اكتر وبص في عنيها: عارف وكلموني بس انا قولتلهم يكلموكي كمان. علشان انتي اللي تقرري عايزة تغني معايا في الحفلة ولا لا.
فتون بصتله بحب. وبينها وبين نفسها: اااااه يا حمزة انت مش هتبطل حنية. انت ليه بتصعبها عليا كدة بس ليه.
حمزة حاوطها من خصرها برقة وقربها منه وهو بيملس علي خدها بحنان: ليه ساكتة! مش عايزة تغني معايا؟

فتون قلبها بيدق بإشتياق وحنين غمضت عنيها للمسته اللي اكنها كل مرة تقولي سامحي انا بخاف عليكي
وارق من النسيم عليكي مش وحشاكي لمستي وحناني.
فتون: لا عايزة اغني معاك.
حمزة قرب اكتر من شفايفها وبصلهم برغبة حبيب: وحشتك يا فتون. وحشك قربي منك. زي ما انتي وحشاني وعايزك. فتون انا محتاجلك اوي. حقيقي محتاجلك.
فتون فتحت عنيها ودمعت بضعف: وانا كمان محتجالك اوي. اوي.

حمزة ماستحملش يتردد اكتر وباسها بكل الحنان والرقة اللي في الكون ده. وهي كمان كانت عطشانة ليه ولقربه اللي بيصحي جواها اجمل واحلي الاحاسيس.
حمزة ضمها لحضنه بقوة. وبعد فترة من انهييااار الاشتياق. بعد عن شفايفها وسند جبينه علي جبينها خايف يكمل تبعد وهي بدأت تقرب خلاص.
حمزة بنبرة مجهدة ومشتاقة: عايزاني اكمل ولا هتسبيني في نص الطريق تاني.

فتون بدموع حطت ايديها علي صدره: سيب كل حاجة في وقتها بلاش تستعجل ارجوك.
حمزة غمض عنيه بتعب وبعد عنها: تمام. لو تحبي تنامي في حضني زي الليلة اللي فاتت. انا ماعنديش مانع. لو مش عايزة براحتك تقدري تروحي اوضتك. وانا هرتب للحفلة والسفر وابلغك بكل حاجة.
فتون مش هتتحمل تنام في حضنه وتبعد من تاني: لا انا هنام في اوضتي.
حمزة بصلها بعتاب: زي ما تحبي. براحتك. المهم تكوني مرتاحة.

خرجت فتون. وحمزة بيحاول يقنع نفسه ان الطريق بيقصر وانها بدأت ترجعله من تاني وهو لازم يكمل طريقه معاها لانهاية لحد ما تكون معاه بكامل ارادتها ورغبتها.

في شقة شهاب همس وصلت ومعاها رعد لحد فوق علشان يتطمن عليها فتحت الباب ولما دخلت اتخضت من شكل الشقة والتكسير. ورعد كمان قلق. وقفها مكانها ودخل هو يطمن ويشوف شهاب. مالقاش حد غير شهاب في اوضة من الاوض ونايم ومخبي عنيه بإيده. رعد اتنهد براحة انه كويس. وخرج لهمس.
رعد بيهديها: اهدي حبيبتي مافيش حاجة. هو نايم جوا. واضح كدة ان هو اللي عمل كدة في الشقة. شكله حصله حاجة جامدة جدااا.

همس بدموع وخوف: ابني مايعملش كدة الا لو في كارثة ابني فيه ايه يارعد!
رعد: اسمعي هو في الحالة دي يبقي محتاجلك. هسيبك تباتي معاه الليلة وهجيلك الصبح. خالي بالك من نفسك. ولو حصل اي حاجة. تكلميني انا اصلا مش هنام.
همس: ليه مش هتنام! نام وارتاح انا هبقي كويسة.

رعد ابتسم وضم وشها بحنان اب وزوج وحبيب: وتفتكري اني ممكن احط جسمي علي السرير ولا عيوني تغمض وانتي مش معايا وفي حضني. مستحيل يا همستي. انا هفضل صاحي مش هنام. لاني متأكد انك كمان مس هتنامي غير وانتي في حضني. المهم نتطمن علي شهاب. انا ماشوفتوش في الحالة دي غير وقت موت ملك.
همس بحيرة: ياتري حصلك ايه يا بني. ربنا يستر. ياللا حبيبي روح انت واتطمن عليا.

رعد بحزن هو اصلا مش بيقدر يبعد عنها ولا يعدي عليه ليلة بحالها من غيرها: انا هكلمك كل شوية خالي الفون جنبك مفهوم. هتوحشيني. وباسها من جبينها بحنان.
همس ابتسمت: وانت كمان حبيبي هتوحشني. تصبح علي خير.
مشي رعد وهمس قفلت الباب ودخلت لشهاب وقربت منه وملست علي شعره بحنان وقلق. شهاب حس بيها وفتح عنيه وشافها.
همس بنظرة خوف ودموع: مالك يا نور عيني فيك ايه!

شهاب لما شافها وشاف نظرة عنيها ماقدرش يمنع نفسه ونزلت دموعه: انا مجروح اوي يا امي اوي احضنيني.
همس بحنان ضمته لحضنها وطبطبت عليه: سلامتك حبيبي من الجرح. ايه اللي حصل. شهاب انت اول مرة تبكي وقت موت ملك ايه اللي جري بس فهمني؟
شهاب بيبكي في حضنها: ببكي علي موت قلبي. انا خلاص يا امي قلبه قتلته ودبحته. مش هخليه يحب ولا يحن تاني هعيش من غير قلب خلاص.
همس بصدمة: فهمني يا ابني انا هتجنن.

شهاب خرج من حضنها بهدوء: ههحكياك، وحكالها كل حاجة.
همس بعصبية: وازاي مايا تعمل كدة
ازاي توقع بينكم بالشكل ده. حتى لو ده حصل ماكنش لازم تتدخل.
شهاب بغيظ: ازاي مش فاهم. يعني تبقي عارفة انها بتخدعني وبتدبر لفضيحتي قصاد الناس وتسكت. ده لولا مايا دي كنت فضلت معمي بحبي ليها ومتغفل وبقيت فرجة ومسخرة قصاد الكل.

همس بحزن: بس انت جرحتها اوي. واللي حصل ده مش ممكن يتصلح. الست لما بتنجرح ما بتغفرش بسهولة اسألني انا.
شهاب بغضب: ومين قالك اني مستني منها غفران. واللي حصل ده نقطة في بحر من اللي لسة هعمله فيها. ده انا هوريها عذاب مايخطرش علي بالها.
همس حضنت وشه بحنان: شهاب ماتخليش غضبك يعميك. مش يمكن حبتك بس بعد اتفاقها مع مايا. مش يمكن ندمت وخافت تحكي. تحب اكلمها وافهم منها ايه اللي حصل.

شهاب بغضب: اياكي يا امي اياكي اقسم بالله اسافر وماتعرفي عني حاجة.
همس بقلة حيلة: طططيب خلاص خلاص. اهدي بس.
شهاب بغيظ: ثم انها حتى لو كانت غلطت ماكانت قالتلي كانت صارحتني. وكان قدمها بدل الفرصة 1000 فرصة بس هي ماحبتنيش. و كان عندها هدف انها تزلني وتكسر رقبتي قصاد الناس وتكسب رهان مايا. انا هتجنن انا! انا ابقي بالتفاهة دي ورهان بنات. انا! ده ولا كان يخطر علي بالي يا امي.

همس مسكت ايده بحنان وقربته لحضنها: طيب ناوي علي ايه.
شهاب اتنهد في حضنها بحيرة: مش عارف يا امي. مش عارف. بس كل اللي انا متأكد منه. اني لازم اتجوزها في اقرب وقت. لازم تبقي في ايدي بسرعة.
همس بتملس علي شعره برقة: هتهون عليك تعذبها وانت بتحبها.
شهاب بحزن: ما انا هونت عليها وجرحتني. امي لازم بكرة تكلمي امها وتعرفيها اننا قدمنا معااد الفرح بالكتير بعد اسبوعين لازم نتجوز. تجهز نفسها في اسرع وقت.

همس بقلة حيلة: حاضر هكلمهم. بس وحياة ماما
لو همستك غاليه عليك. براحة عليها ما تجرحش بأقصي ما عندك. ماتعرفش بكرة فيه ايه.
شهاب غمض عنيه وبدأ ينام: ضميني اكتر عايز انام مش عايز افكر.
همس ضمته: حبيبي ربنا يريح قلبك. ويهديك...
في قصر رعد كلم همس واتطمن عليها وعلي شهاب بس همس ما حكتلوش حاجة. برغبة وطلب من شهاب. وبعد كدة رعد اتصل بأكمل...
اكمل: ايوة يا رعد.

رعد بجدية: عايزك الصبح تجيني الشركة فيه موضوع مهم لازم نتكلم فيه.
أكمل بغيظ: وانا كمان عايزك ضروري. هجيلك بكرة.
رعد اتنهد: ياريت ما تتأخرش.
أكمل: لا ماتقلقش.
قفل أكمل وتسنيم قربت منه.
تسنيم: تفتكر عرف حاجة وعايزك علشان چنا ومروان.
أكمل: مش عارف. بس ده الاغلب. مش عارف ازاي هواجه. واقوله بنتي هتجوز جوز اختك. دي كارثة.

تسنيم: أكمل انا ما عنديش اغلي من بنتي. ومش هعمل حساب لحد. لا رعد ولا غيره. ولو انت مش قده انا قده وممكن اوجه.
أكمل بغضب: انتي اتجننتي! مش قد مين انتي نسبتي مين اكمل التهامي ولا ايه. بس هو في كل الاحول هيكون عنده حق. دي اخته. وانا اصلا مش موافق علي الجوازة الزفت دي. ومروان الندل مختفي مش عارف اجيبه. فامتتخيليش اني هروح اقنعه. انا اصلا مش مقتنع ولا موافق.

تسنيم بتصميم: براحتك. بس انا مش هسيب بنتي. تصبح علي خير.
أكمل قعد بيتأفف بغضب: اوففففف. انتي زي ماتكوني خرفتي وعقلك خف. ايه اللي جرالك بس. ازاي موافقة علي المهزلة دي بس. يارب. يارب حلها من عندك. يا تعقل البت وامها يا تخدني وتريحني. انا تعبت فضايح بقي تعبت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة