قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والأربعون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والأربعون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والأربعون

نور: ينفع اسالك سؤال
سيف: طبعا ياقلبى انتى تسالىسؤال ثلاثه عشره
نور: لا هو سؤال واحد
سيف: ايه هو
نور: هو انت حبت نغم ليه
يستغرب سيف من سؤالها الغريب ولما تذكرت نغم
سيف: ايه اللى فكرك بالموضوع ده
نور: مفيش جه فبالى
سيف: رغم انى مش مقتنع بس هجاوبك
نور: ماشى
سيف: حبتها عشان لاقيت فيها البنت الرقيقه الخجوله البت الحلوةكنت لسه شاب بقا خريج جامعه معرفش فجو البنات اوووى فعجبنى شكلها.

نور باستغرب من حديثه: نغم رقيقه وخجوله
سيف: اهو بقا اللى كانت بتمثله كويس قدامى بس احلى حاجه فيها ومش فيكى انتى نفسك
لتشعر بالغيرة قبل ان يكمل كلامه وتسحب يديها من يديه بعنف وتتركه وتمشى للامام ليركض خلفها
سيف بابتسامه: استنى بس
نور بغيرة: ابعد من وشى ولا اقولك قولى ايه ده اللى فيها ومش فيا وعجبك اووى كده متقول ولا القطه كلت لسانك.

يضحك بقوة على غيرتها ويلف يديه حول عنقها ويضم راسها لصدره وهي تشتعل من داخلها من الغيرة
نور بغضب: اوعى كده
سيف: الحاجه اللى مش فيك وفيها انها شاطرة فالتمثيل بتضحك عليكى بوش وتخدعك بوشك وانامحبش انها تبقى فيكى
نور بغضب: والله ياسيف لو قولت حاجه عاجبك فحد تانى انت حر
سيف: اسف ياقلبى
تسند راسها على صدره وتلف يديها حول خصره بشدة وكانه سيهرب منها
يبعدها عنه بهدوء.

سيف: تعال نشوف الغروب ونطلع نرتاح عشان تعبان من السفر
نور: ماشى.

يمشى وهي فيديه ويقف امام صخرة على البحر ويحملها من خصرها ليجعلها تجلس فوقها ويصعد هو الاخر بجانبها ويلف ذراعيه حول كتفها وتسند راسها فصدره ويديها حول خصره وتنظر للغروب تتأمله وتفكر فيما يحدث وتهديد نغم لها حتى تغوص في نومها من التعب يشعر براسها تسقط من فوق صدره ببطى ليعلم انها نامت ينزل ويحملها على ذراعيه ويعود للفندق بها يحاول فتح الباب ولم يستطيع لانه يحملها تشعره بحركته لتفتح عيونها بتعب.

سيف: اسف ياقلبى
تنظر بارهاق له وتاخذ المفتاح من يديه وتفتح هي ليدخل بها ويغلق الباب بقدمه ويضعهافالسرير بحنان ويجدها نائمه
ينام بجانبها ويجذب راسها لحضنه ويفك حجابها بحنان ويبعدخصلات شعرها عن وجهه بهدوء.

سيف: انا عارف ان في حاجه شاغلكى وشاغل بالك اوووى وهتجنن واعرف ايه هي عشان ارياحك عارف ان في حاجه قلقاكى ومخوفكى بس معرفش ايه هي ونفسى اعرف عشان متعودتش اشوف فعيناك نظرات القلق والخوف انا بتمنى مشفوش فعيناك غير نظرات حب ودلع وبس مش عايز لا تعب ولا قلق ولاخوف ولا حزن عيناك الجميله دى متخلقتش عشان تخاف وتحزن والله بحبك ومش قادر اشوفك كده انتى فاكرنى مش ملاحظ عشان ساكت انا ساكت عشان اسيبك تقولى وقت متحبى ومحرجكش بس والله بحبك اووى يانور ومقدرش استغنى عنك.

ويضع قبله على راسها ويطوق ذراعيه عليها وينام لم يعلم انها مستيقظه وسمعت حديثه بالكامل
نور لنفسها وهي مغمضه عيونها: وانا والله بحبك انا هموت من القلق والخوف عليك انا بالفعل خايفه من تهديدها ده ومرعبه لتعمل فيك حاجه والله ربنا يستر ويحميك ليا ياحلى سيف فالدنيا
وتمسك تيشرته بقوة وتنام.

ملك: يعنى قررتوا ايه بعد قاعده الرجاله اللى عملتوها
عمر: خلاص الفرح الخميس الجاى
ملك: طب كويس عشان نور راجعه الاربعاء
عمر: عملتى ايه فالفستان
ملك: روحت حجزته هو والكوافير
عمر: ماشى انا هقفل بقا عشان عندى شغل
ملك: ماشى
عمر: خلى بالك من روحك ياروحى
ملك: وانت كمان
عمر: سلام
وتغلق معه الخط.

تستقيظ نور على صوت العصافير العاذب وتفتح عيونها ولم تجده بجانبها وتفزع تنظر حولها وتراه من خلف زجاج البلكونه وهو يجلس على الكرسى يرتشف قهوته تنظر للساعه وتجدها 9 صباحا
نور: انا نمت كل ده
وتبعد الغطاء عنها وتبعثر شعرها وتدخل له
نور: سيف
سيف: صباح الخير ياقلبه
تجلس على قدمه وتسند راسها على صدره ليضع فنجان القهوة بجانبه ويطوق ذراعيه حولها
نور: صباح النور مصحتنيش ليه لما صحيت.

سيف: انا صاحى من الساعه 6 محبتش اقلقك وكان باين عليكى تعبانه
نور: ياااه وقاعد كل ده لوحدك
سيف: مستنى القمر بتاعى يصحى وينور يومى بضحكته وعينه الملونه اللى بتسحرنى من نظرة
تبعد راسها عنه وتنظر له ويلف يديه حول خصرها
نور بسعادة: ايه الحب والغزل ده كله
سيف: ده اللى فقلبى اخبيه
نور: تؤتؤ
سيف: كده تنامى امبارح وتسيبنى
نور: اسفه ياحبى
و...
وتقف لتدخل للغرفه وتاخذ حمامها.

يجلس على طرف السرير وهو يلعب بهاتفه ولينظر للامام عندما يسمع صوت باب الحمام يفتح ليراها تخرج وهي تلف جسدها بمنشفه واكتافها عاريه وقدمها عاريه و وشعرها الاسود مبلل ويسقط منه قطرات مياه ليبلع ريقيه بصعوبه من جمالها واثارتها ويقف ليذهب لها وهي تجفف شعرها بالاستشوار
ويضع يديه فوق اكتافها ويتحسسهم
لتبتسم له
سيف بحب ورومانسيه: واحشتنى
تنظر له فالمرايه لتفهم نظراته وتخدر تمام بنظراته لها ولجسدها
نور: ها.

يكتفى بالحديث بكلمته وينحنى قليلا ليطبع قبلاته على عنقها ويلفها له
سيف: انا بقول نأجل الخروج النهاردة
نور بتذمر طفولى: لا بقا ياسيف ده ظلم
سيف: انا هموت مينفعش اخرج
نور: بعد الشر عنك
سيف: تعالى بس والله هنقعد ومش هتندمى
نور: لا انا عايزة اتفرج على اماكن جديدة
سيف: تعالى بس.

محمد: يامريم يلا هنتاخر
مريم: اهو اهو جت ابنك جه
محمد: لا مش هينزل النهاردة
مريم: اه قاعد مع مراته
محمد: احنا هنرجع للغيرة ولا ايه
مريم: لا وانا مالى مانا معايا جوازى حبيبى
وتمسك بذراعيه وتخرج معه.

يجلس على السرير ويسند ظهره على المخدة وصدره عارى ويضع يديه الايسر خلف راسه لتخرج من الحمام وهي ترتدى بيجامه حرير بيضاء
نور: كنت بتكلم مين
سيف: ده بابا
نور: امممم مش هنخرج انا جعانه
سيف: هننزل نتغدا تحت
نور: طيب هلبس وانت قوم البس بسرعه
سيف: حاضر
تاخذ ملابسها وتدخل الحمام وتخرج وهي ترتدى فستان اسود سادة وتقف تلف طرحه بطيخى ويرتدى هو بنطلون اسود وتيشرت بطيخى ويرفع شعره للاعلى وينزلوا سوا
يطلبوا الغداء.

نور: احنا هنمشى بكرة صح
سيف: لا بعده الفجر
نور: طب كويسه عشان تخرجنى بكرة بقا
سيف: حاضر
نور: انا كلت
سيف: كلتى ايه طبقك زى ماهو
نور: ماليش نفس كلت على قد نفسى
سيف: ماشى
نور: هروح اغسل ايدى واجى مش هتاخر
سيف: بسرعه وبعدان انتى كلتى ايه بايدك
نور: اهى بتلزق لازم اغسلها وبعدان هو انا هاخد مياة من عندك ايه ده
سيف: بطلى لماضه واجرى اغسلى ايدك بسرعه
نور: اوكى.

وتدخل الحمام تغسل يديها وتقف تجففها وتمسحها بالمنديل ترميه فالسله تلف لتخرج لتصدم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة