قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني عشر

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني عشر

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني عشر

ثواني معدودة من بعد تفوها من تلك الكلمة جعلتها تشعر بأن الأرض تدور بها بقوة رهيبة كأنها تسابق الريح
و قالت باستنكار:
انتي مراته ازاي يعني؟
بسمة بسخرية:
انا مراته الاولى و هو اتجوزك عليا عشان..
قطع حديثهم دخول عاصي المفاجئ و قال:
عشان بحبك انتي يا حور
قامت بسمة و قالت:
والله
اطلعي برا و امشي بدل قسما بربي لأفرج البلد عليكي
لوت بسمة فمها باستنكار و خرجت من العيادة، تاركة الباب خلفها.

نظرت لها حور تريد الإجابة على تلك الأسئلة التي دارت بعقلها و قالت:
ايه يا عاصي بتفكري هتكدب عليا ازاي و لا إيه؟
اخفض نظره شاعرا بالذنب على ما فعله معها و قال:
مش هكدب يا حور
حور بعصبية:
بس بقا كفاية قرف لحد كدا، طلقني يا عاصي
غضب عاصي و سحبها معتصرا ذراعها بين قبضته و قال:
طلاق مش هطلق يا حور انسى فاهمه و بعدين فيها ايه تبقى زوجة تانية؟
نزعت يدها منه و حدقت بعيناه بثبات قائلة:.

يا اكون انا لوحدي أو يكون المكان مش ليا، و قولتلك الا الكذب يا عاصي
بحبك يا حور، كنتي عايزاني اعمل ايه و انتي كل شوية بتقفلي الباب في وشي، فضلت احاول كتير، مهما اتجوزت و عرفت ستات كتير انتي الوحيدة اللي اتمنيت انها تكون مراتي و حبيبتي
تهاوت دمعه من عينها و قالت:
مراتك بالكذب يا عاصي، ليه مقولتش؟
بجد انتي عايزاني اجي اقولك اني هتجوزك على مراتي.

تنهد عاصي و اكمل انا بحبك انتي يا حور و بسمة دي ملهاش إيه لأزمة في حياتي
و انا مش هعيش على ذمة راجل كداب زيك
و أخذت شنطتها و غادرت، ذهب هو خلفها و لكنها كانت تتسابق بخطواتها و قامت بالاتصال بحبيبه لتطلب منها أن تذهب لها على منزلهم
جذبها من ذراعها ليوقفها و قال بعصبية:
انتي بتعملي إيه؟
ابعد عني يا عاصي و خليني امشي
لا يا حور مش هتمشي و اعملي حسابك انك هتنامي في بيتك
افلتت يده منه و قالت بغضب:.

كفاية بقا انا مش عايزة اسمع منك حاجة، مش انت اتجوزتني و نفذت اللي في دماغك، خلاص بقا طلقني
هو انتي ما بتصدقي تلاقي سبب
نظرت له و اختلط البكاء بحديثها و قالت:
لما اكون نايمه في حضنك بليل و تاني يوم اروح شغلي و الاقي واحدة داخلة تقولي كدا عايزني اعمل ايه؟ و لما اقولك بحبك و اكتشفت انك بتديني حبوب منع الحمل، و الله اعلم في ايه تاني
اعملي إيه حاجه بس خليكي معايا، انا هسيبلك البيت
زفرت حور بحنق و قالت:.

ونبي يا عاصي بلاش تعيش دور انك مش قادر تستغني عني و الحوار
دي الحقيقة يا حور، خليكي معايا و انا اللي همشي
اتجوزتني ليه يا عاصي؟
عشان انتي اللي بحبها يا حور و اتمنيتها
اديني مبرر واحد يخليني اصدقك يا عاصي بعد كل الكدب دا
عاصي برجاء:
اطلبي إيه حاجه و انا هعملها الا انك تبعدي عني
عاصي انا مش هيريحني غير الطلاق
والله هطلقها انا مش عايز غيرك يا حور بس كل حاجه بتاخد وقت والله
حور بضيق:.

عاصي انت كداب و هتفضل في نظري كدا مفيش حاجه هتتغير فاهم و انا مش عايز اعيش معاك
طب ارجعي بيتك و انا اللي همشي
زمان حبيبه خرجت
تنهد عاصي و اتصل بحبيبه ليخبرها أن تبقى بالمنزل و قال:
اتفضلي على البيت بقا
زفرت حور بحنق و ذهبت امامه على المنزل و صعدت إلى غرفتها سريعا صافعه البيت خلفها
سألته حبيبه قائلة:
مالها يا عاصي؟
تنهد عاصي بضيق و قال:
ملهاش حصل حوار كدا
حبيبه بتعجب:
متخانقين مع بعض يعني؟

اها ابقى اطلعي اطمني عليها...

دخلت نعيمة إلى الداخل الثرايا و نظرت حولها فهي ذهبت منذ أعوام مضيت و الآن هي عادت لكي ترى ابنتها التي اخذوها منها
منصور بصرامة:
منورة يا نعيمة
التفتت نعيمة لتراه و قالت:
بنتي فين يا منصور مش كفاية اللي حصل و ابني ضاع بسببكم
منصور بحدة:
والله انتي اللي اختارتي دا يا نعيمة
هتعمل ايه في بنتي؟
هتتجوز ابن عمها و تبقى تحت نظري
بس دا ظلم هي مش هتحبه يا حج.

و من ميته هنتكلم عن الحب و لا عايزة بنتي تبقى سمعتها على كل لسان و لا انتي عاجبك الواد بتاع الصيدلية
تنهدت نعيمة و قالت:
أنا عايزة ابقى جنب يا بنتي
البيت عندك عايزة تقعدي اقعدي أو تشوفيها في إيه وقت بكيفك.

صعدت حبيبه إليها و طرقت الباب قائلة:
حور؟
مسحت حور دموعها و قالت:
حبيبه من فضلك سيبني لوحدي
طب قوليلي مالك؟
مفيش يا حبيبه عايزة ابقى لوحدي من فضلك
تنهدت حبيبه و نزلت لتجلس بالأسفل فهي لا تعلم ما أصابها و جعلها تبقي على هذا الحال.

وضعت مرفت الشاي على الطاولة قائلة:
بقالك ياما مجتش اهني يا عاصي؟
تنهد عاصي و قال:
الشغل والله يا عمتي
تنهدت مرفت و دخلت إلى الداخل لتتركهم معا
يزيد بتساؤل:
من شكلك يقول ان في مصيبة؟
بسمة راحت لحور
يزيد بدهشة:
و حور عملت ايه؟
بصراحة مش عارف هتعمل إيه بس حور مش هتعديها دي كانت عايزة تسيب البيت
حقها يا عاصي و بصراحة يعني لازم تعرف كل حاجه
مش قادر اقولها يا يزيد
تنهد يزيد و قال:.

وبعدين يا عاصي هتعمل ايه يعني؟ ابوك لو عرف انها حملت على طول هتبان كل حاجه
مش عارف و معنديش ايه فكرة بس انا مش عايز اخسر حور
هتخسرها خصوصا أنها متعرفش ايه حاجه و اصل لو سامحتك على حوار انك متجوز
هموت و طلقها
وقتها هتكون إشارة بأنك هتخرج من العيلة طبعا انت عارف ابوك
عارف و دا اللي مسكتني
المهم هتعمل ايه مع حور و هتقنعها إزاي؟

حزمت بسمة أغراضها لكي تغادر و عندما أوقفها منصور قالت بضيق:
انا يهني عشانها، لا يا عمي انا اسفه مقبلش بكدا ابدا
يا بنتي انتي مكنش ينفع تروحي من وراه و بدل ما تحاولي تقربي من جوزك تروحي تعملي كدا
بسمة بعصبية:
انا مش عايزة البت دي الصراحة و خلي يطلقها و لو على العيال احنا ممكن نتبنا طفل
ابني عاصي لازم يكون من صلبه
بسمة بضيق:
و هيفضل معاها لحد امتي؟
لحد ما ولي العهد يجي يا بسمة و بعدين دي مش اول مرة عاد.

طرق عاصي باب الغرفة و دخل و وجدها جالسة على الاريكة تضم ركبتيها إلى صدرها و عيناها اصحبت حمراء مثل الدم، اقترب عاصي منها ليجلس بجوارها و قال:
حور
انا مش عايزة اتكلم في حاجه كفاية اللي بعرفه
عارف اني غلطان و استأهل ايه حاجه هتعمليها بس والله مضطر
نظرت حور له و قالت:
مضطر انك تضحك عليا و تخدعني؟
امسك يدها و قبلها قائلا:
و الله مش بضحك عليكي و كل كلمة قولتها ليكي كانت بجد و طالعة من قلبي.

اتجوزتني ليه عليها؟
عشان بحبك يا حور والله العظيم بعشقك بس الظروف ديما بتكون ضد الحاجه اللي بنتمنها
تنهدت حور و قالت:
بس مش مبرر انك تكدب عليا بالطريقة دي
مكنتش هترضي، والله هيطلقها بس اديني وقت
عاصي انت كدا بتاخد كل الفرص اللي موجودة ليك
تنهد عاصي و قال:
تعالى نروح القاهرة و نعيش هناك و نبعد عن كل حاجه هنا و اشتغلي هناك.

تعجبت حور من تكرار طلبه و ذلك كان يأكد شكها بوجود شي اخر و قررت تبحث وراه لتعرف ما يخبي خلف زوجته الأولى و لما لم يجلب منها أطفال لحد الان و لكن لماذا هذا الإصرار على ذهابهم
عايز تبعد عن هنا ليه؟
عايز ابعدك انتي يا حور؟ ارجوكي وافقي و كل حاجه عايزها هتنفذ
تنهدت حور و قالت:
ليه؟ عايز تسيب بلدك هنا...؟

دخل عاصي إلى مكتب والده بالمصنع و قال:
جاي بدري يعني
احنا بقينا الضهر يا ولدي
انا طلقت حور...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة