قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع عشر

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع عشر

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع عشر

كانت عيناها مليئة بالدموع التي أرهقت روحها قبل عيناها
عاصي بحزن و اسف:
عارف اني حتى لو اتأسفت ليكي لحد ما اموت مش هتسامحني و دا حقك يا حور
كانت صامته تنظر حديثه بحزن بالغ فهي لا تستطيع أن تسامحه و لكنه حتى لم يطلب ذلك فهو قرر الرحيل
و شكرا لوجودك جنبي في المستشفي و انا زي ما قولتلك هنفذلك طلبك.

لم تقوى على منع دموعها، وضع يداه على وجنتها و مسح دموعها برفق و قبل عيناها و تنهد قائلا عارف انك قوية و هتقدري تتخطى كل دا و تبدئي من الاول، و كل حاجه هتفضل بتاعتك
ابعدت يده عنها و قالت:
مش عايزة حاجه غير أنك تطلقني
صمت عاصي فهو لا يريد تحريرها و يشعر و كأن تلك الكلمة سوف تسلب روحه فور نطقها و كأنها خنجر مسموم و لكنه لا يستطيع أجبارها على العيش معه بعد ما حدث فهو لا يستطيع مسامحة نفسه كيف هي ستسامحه.

انتي طالق
نظرت له حور و تساقطت دموعها بغزارة و قالت:
بكرهك و اوعدك اني همسحك من حياتي نهائي
اتمنى انك تعملي دا، سلام يا حور
ذهب عاصي خارجا من المنزل و كانت هي تراقبه بعيون باكية و انهارت بشده
نزلت حبيبة إليها عندما استمعت إلى صوتها و شهقاتها
جثت حبيبه أمامها و قالت:
حور؟
بكت حور و قالت بنحيب:
خلاص عاصي مشي يا حبيبه و للأبد
رتبت حبيبه عليها و قالت:
مش انتي اللي طلبتي دا يا حور...

بعد مرور اربع شهور
دخل وليد إلى غرفتها و قال:
أمنية انزلي عشان تأكلي
أمنية بغضب:
مش عايزة و بعدين ملكش صالح بيا
#فلاش باك
منذ شهر مضى، كانت أمنية انتقلت الى العيش في منزل والدها بناءا على رغبة شقيقها و كانت تشعر بالضيق و الملل فهي جالسة بالمنزل لا تفعل شي سوى تلقى المواعظ و الحكم من زوجة ابيها
دلف شبل إليها و قال:
انتي هتفضلي اكدة؟ بقالك تلت شهور هنا و متغيرتش.

مرتاح لما خدت مكان اخوك يا شبل، بجد انا مصدومة فيك
ابوكي قرر يجوزك وليد و قال إن الفرح كمان اسبوعين
أمنية بصدمة:
و انت موافق على الكلام دا؟ عايز ترميني
دا ابن عمك و بعدين مفهاش حاجه انا هتجوز تقي و انتي وليد
أمنية بتساؤل:
و انت بتحب تقي
لا بس اللي حبتها اتخيلت عني
و عاد بذكريات عندما ذهب إلى حور و تلقي منها معامله سيئة
استقبلته حور بوجوم عرفت انك جيت من ساعه الحادثة اللي عملها عاصي
تنحنح شبل و قال:.

صدفة، عرفت انه طلقك من يومين و ساب البلد
اها، خير؟
حور انا لسه بحبك و عايزك
نظرت حور له بسخرية:
و عشان كدا قررت تموت عاصي في حادثة صح، عشان تاخد مراته و كل حاجه لي
شبل بضيق:
ايوه و هو خدك مني زمان يا حور و لا انتي ناسية
تنهدت حور و قالت:
انت خدت كل حاجه بتاعته مكانه في المصنع و وقفتك مع ابوك و قعدتك في البيت بس انا الحاجة الوحيدة اللي هتفضل ملك لي و عمري ما هبقي ليك.

نظر لها شبل و رمقها بنظراته المشتعلة و قال:
حور انا عملت كل دا عشانك
عشان نفسك، انت حتى لو مشيت مسالتش في أمك و اختك لحد ما الست المسكينة ماتت و اختك كانت هتتجوز غصبن عنها و اللي مشها عاصي، تعرف ان ديما كنت بشوف عاصي وحش و انت الملاك بس للأسف طلعت غلطانه، انت جواك اسود اوي يا شبل و سوادك دا هيدمرك انت اول واحد
قام شبل من مجلسه و قال:
بكيفك يا دكتورة...
آفاق من شروده على صوت أمنية و قال:.

الكلام انتهى يا بت ابويا
انهارت أمنية باكية فهي لم تجد أحد يساعدها و حتى شقيقها التي رأته ساندا لها قرر بيعها...
#باك
جلس وليد بجوارها على الكنبة و قال:
بصي يا أمنية عارف انك مغصوبة عليا و انا نفس الكلام والله بس اللي بيرفض حاجه بتبقى النتيجة زي عاصي كدا
عاصي هو الوحيد اللي اختار صح
تنهد وليد و قال باستياء:.

و لا أنا و لا بلال و حتى انتي عندنا القدرة اننا نعمل كدا، احنا متجوزين بقالنا اسبوعين و انتي على طول قالبة وشك عليا طب قوليلي انا ذنبي ايه؟
نظرت أمنية إليه و كأنها اول مرة تراه بها و قالت:
ذنبك انك وافقت
اخوكي ربنا ينتقم منه بس انا قررت اطفش برضو
أمنية بتعجب:
و هتسيب أمك و ابوك و اختك؟
وليد بسئم:
أبويا كل اللي همه انه ياخد اللي جاي و شبل عايز يسيطر على كل حاجه
و انت لو مشيت هتروح فين؟

أي حته بس نفسي اخد الخطوة دي لأني وقتها هبقي خرجت من العيلة
طب و انا؟
الاختيار هيكون ليكي لأنها وقتها مفيش حاجه هتجبرك
أمنية بدهشة:
اممم، هو بلال فين؟
في شغله كل يوم في بلد ابن المحظوظة بس هيرجع كمان يومين انتي عارفه القواعد الصارمة بقا
ابتسمت أمنية و قالت:
طب انزل بقا عشان تأكل
بصراحة العيلة تسد النفس هاكل لوحدي
و انا برضو.

ذهب بلال لرؤيته فهو كان لديه عمل بأثينا و كانت فرصة لكي يراه بعد غياب اربع شهور
ذهب إلى الشركة و دلف إلى مكتبه بعد أن اوصلته السكرتيرة
ابتسم عاصي و قال:
اهلا يا كابتن
اتجه بلال إليه و عناقه و قال:
اخيرا اتقابلنا، صحيح انت لاقيت الشغل دا ازاي؟
اقعد بس يا بلال و قول الله أكبر
ابتسم بلال و قال:
مش هحسدك يا عم بس باين علي بدلتك و ساعتك و مكتبك
اولا الشركة دي بتاعتي
بلال بتعجب:
ازاي انت سيبت كل حاجه لابوك؟

نظر له عاصي و قال:
ايوه بس انا ما ساعة ما اتخرجت و انا شاغل مع ابوك و كنت بعمل استثمارات لحسابي و بشارك في مشاريع، لاني ديما كان عندي احساس اني هسيب كل حاجه تخص ابوك و قبل ما اجي هنا جمعت كل فلوسي اللي كانت في مصر و البلاد التانيه و عملت مشروع هنا
و اشمعنا هنا؟

من المشاريع دي كانت قرية سياحية هنا و كنت مساهم فيها و طبعا شرحت كل حاجه لتاليا و دي صاحبة القرية السياحية و اقترحت عليا فكرة الشركة و بصراحة عجبتني جدا، هي شريكتي بنسبة 40٪ و دلوقتي شاغلين على منتجع سياحي
بلال باندهاش:
طول عمري بقول انك عليك دماغ توزن بلد عشان كدا ابويا مكنش بيحب يفرط فيك
تنهد عاصي و قال:
انا نازل مصر بعد بكرا و انت؟
نفس الكلام، خلصانة هتسفح هنا
عاصي بجدية:.

انت مش عايز تعقل خالص و بعدين فسح ايه؟
اخوك و جي يزورك
احجزلي الرحلة اللي انت طالع بيها و تاليا معايا
انت نازل مصر ليه؟
عندي صفقة عايز اخلصها و كمان فرح حفيدة عميل مهم عندنا و عزمنا فالازم نروح
الله الله صفقات و أفراح
اتهد يا بلال و هبعت معاك السواق عشان يروحك على البيت.

رجعت حور من عملها منهكة و جلست على الاريكه
وضعت حبيبة كوب من العصير على الطاولة و قالت:
اختي الحلوة؟
عايزة ايه؟
ميار فرحها بعد بكرا و انا عايز اشتري فستان
ابتسمت حور و قالت:
قولتلك الفلوس في الدولاب خدي اللي انتي عايزها
لا مش عايزة فلوس عايزكي تيجي معايا نختار واحد ليا و واحد ليكي عشان تيجي معايا
لا يا حبيبتي مش هينفع عندي شغل كتير
يا حور انتي وقتك كله في الشغل افصلي شوية و شوفي ناس جديدة لو سمحتي...

ذهبت حور معها بعد إصرار دام ليومين و قررت بالنهاية الاستجابة إلى طلبها
جلست حور على طاولة متترفه و تركتها حبيبة لكي تذهب إلى صديقتها، كانت حور تبعث بهاتفها و تراقب ما حولها من حين لآخر و في ذلك الحين رفعت نظرها لتسقط عيناها على باب القاعة و تراه يدلف و معه أخرى، لا تصدق عيناها و شعرت بأنه تتوهم و لكنها بالتأكيد لم تجفل عنه، تجمعت الدموع بعيناها فهو قد نساها بسهولة و اكنها لم تكن في حياته...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة