قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثاني والثلاثون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثاني والثلاثون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثاني والثلاثون

انقضى معظم النهار بين العائلتين في تناول الطعام، وقضاء وقت طيب وممتع على الشاطيء، أرادت جانا أن تمتطي الخيل، لذا مالت على عمها قليلاً و...
-جانا بنبرة عادية: أنكل حسين، بليز ممكن أروح أركب خيل؟
-حسين وهو يوميء برأسه: اوك يا جانا، خدي عز معاكي
-جانا بتأفف: No way، خلاص مش عاوزة
-حسين باستغراب: ليه بس يا جانا، ده جوزك ومن حقك تخرجي معاه وتاخدي رأيه برضوه!

-جانا وهي تشيح بوجهها: سوري أنكل خلاص صرفت نظر
عقدت جانا ساعديها أمام صدرها، وأشاحت بوجهها ناحية البحر تتأمله في صمت...
في نفس الوقت لمح حسين عز الدين وهو يتجول على الشاطيء فنادى عليه بصوت مرتفع و...
-حسين بنبرة عالية: ياااااا عز، ياااا عز، صباح الخير يا بني، تعالى
-عز مبتسماً: صباح الخير عليك يا عمي، صباحك فل يا جانا
-جانا بتأفف وعلى مضض: اهلا، انا قايمة أرتاح، باي.

نهضت جانا وسارت بخطواتها مبتعدة عن عز الدين الذي ظل يتابعها باستغراب و...
-عز باستغراب: مالها دي؟
-حسين بنبرة عادية: كانت عاوزة تركب خيل بس أنا قولتلها تقولك وتروحوا سوا، فقالتلي مش عاوزة
وضع حسين إصبعيه على طرف ذقنه ليحكها وطرأ بباله فكرة ما و...
-عز: أها، طب عن اذنك يا عمي
-حسين بخبث: اتفضل يا حبيبي، خد راحتك
أسرع عز الدين في خطاه لكي يلحق بجانا، وحينما وجدها تبتعد عنه، نادى عليها بصوت مرتفع و...

-عز بنبرة عالية: يا جااااااااااااااااانا، يا جااااااااااانا، استني يا حاجة
توقفت جانا في مكانها، ثم أدارت جسدها لتواجهه و..
-جانا وهي تنظر إلى جوارها: عاوز ايه؟
-عز وهو يلهث: ايه يا بنتي مركبة ماتور في رجلك، قطعتي نفسي
-جانا وقد أدارت رأسها في مقابلته: ما انت راحت عليك
-عز بنبرة منزعجة: استغفر الله العظيم، ايه كل كلمة عندك ليها رد، اييييه قاموس ردح متنقل!
-جانا باقتضاب: عاوز ايه الوقتي؟

-عز وهو يشير بيده: يالا
-جانا باندهاش: يالا ايه؟
-عز وقد وضع يده على كتفها: تعالي بس وهتعرفي
-جانا وهي تزيح يده بعيداً عنها: أنا تعبانة وعاوزة ارتاح
-عز: يا بنتي هديتي حيلي، مش كل شوية هشيلك
-جانا بقلق: اوووف
-عز بنبرة هادئة وهو يبتسم لها: صلي ع النبي كده، وتعالي، والله حاجة هتبسطك
-جانا بضيق: عليه الصلاة والسلام. اتفضل خلصني
-عز: نفسي اشوفك مرة بتتعاملي معايا زي البنات الطبيعية.

-جانا بحنق: قصدك اني مجنونة؟
-عز ضاحكاً: ههههههههههههههه لأ مقصدش، لأحسن انتي بتقلبي ف ثانية
وبالفعل توجه عز الدين مع جانا إلى حيث تتواجد الخيول ليمتطياها سوياً
-عز بنبرة سعيدة: ايه رأيك بقى؟
-جانا وهي تمط شفتيها: مش بطال، اكيد انكل حسين هو اللي قالك
-عز مازحاً: مش بطال! مقبولة منك يا ستي، قوليلي بس بتعرفي تركبي خيل
-جانا بثقة: طبعاااااااااااااا لأ.

-عز فاغراً شفتيه وبصدمة: افندم؟ اومال كنتي عاوزة تروحي تركبيه لوحدك ازاي يا هانم؟
-جانا ببراءة: أجرب!
-عز وهو يشير بكلا يديه: طب استني هنا، هاروح أجيبلك حاجة مناسبة
-جانا وهي توميء برأسها: أوك
دلف عز الدين إلى داخل الاسطبل، ثم غاب لبضع دقائق، وبعدها دلف للخارج ومعه السائس الخاص برعاية الخيول، بالاضافة إلى جواد وحمار و...
-عز مبتسماً: ها يا جانا؟ ايه رأيك في ده؟

نظرت جانا إلى الحمار الذي أحضره عز الدين بأعين مصدومة، ظلت ترمش لعدة مرات فقد اعتلى وجهها الدهشة و...
-جانا فاغرة شفتيها وباندهاش: ايه ده؟ جايبلي حمار!
-عز مازحاً: يدوووووب اللي هتعرفي تركبيه
-جانا بضيق واضح: انت بتستهبل!
-عز وهو يشير بيده: يا بت أنا خايف عليكي، افرضي وقعتي من على الحمار اخرك خربوش، لكن الحصان مضمنش الصراحة
-جانا بنبرة حادة: عز...!
صمت عز الدين للحظات، ثم اقترح عليها أن...

-عز: طب انا عندي حل تاني؟
-جانا وهي تعقد ساعديها: ايه هو؟
-عز بلؤم وغامزاً: اخدك اودامي يا ورايا ع الحصان، وفي كلا الحالتين هنقفش في بعض.
اكتست وجنتي جانا بحمرة الخجل عقب عبارته الأخيرة، وارتكبت، ثم حاولت أن تبدو طبيعية أمامه و...
-جانا بضيق: انت مش محترم!
-عز بنبرة هادئة: يا بت انا جوزك، وبعملك قيمة وجو رومانسي
-جانا وهي تشيح بيدها: الله الغني يا عم.

-عز بتهكم: يا عم، في واحدة تقول لجوزها يا عم، بدل ما تدلعيني كده، يا بت هطفش والله
تعالت ضحكات جانا في المكان مما أثار حفيظة عز الدين، و...
-جانا بضحكة عالية: انت تطفش هههههههههههههه، ده يوم المنى
-عز بنبرة جادة: طب لمي نفسك بدل ما ارزعك كف اكتم بيه نفسك
-جانا وهي تزفر في ضيق: اوووف
التفت عز الدين بجسده ليتحدث مع السائس فوجده قد انصرف، فأسرع خلفه وهو ينادي على ب...

-عز للسائس: يا حااااااااج، ياااااااااااا حاج، غيرلنا الحمار بحصان كده يكون مكسح أو مشلول، حاجة يدوب بتعرج كده
-جانا باستغراب: ليه يعني؟
-عز وهو يشير بيده: اسكتي بس
-السايس وهو يوميء برأسه: عندي طلبك يا باشا
وبالفعل استبدل السائس الحمار بجواد أخر، وأحضره إلى عز الدين الذي أمسك بلجامه..
استندت جانا على عز أثناء صعودها على ظهر الجواد، ثم أمسكت هي باللجام وتنفست بهدوء رغم توترها الشديد.

امتطى عز الدين جواده، وأشار لجانا أن تتحرك وقتما تكون مستعدة لهذا، وبالفعل انطلق الاثنان سويا
ظل عز الدين بين الحين والأخر يلتفت إلى جانا ويراقبها وهي تحاول أن تبدو ثابتة وهي تمتطي الجواد، كانت على طبيعتها وهي فوقه، شعر عز الدين بالسعادة لأنه لأول مرة يقضي وقتاً معها بدون أن يزعجهما أحد، ثم قرر عز الدين أن يمازحها قليلاً و...

-عز وهو يدندن: بحبك يا حمار، ولعلمك يا حمار، انا بزعل أوي لما حد يقولك يا حمار
-جانا وهي تمط شفتيها: صوتك وحش
-عز بثقة: ما انا عارف، بس بصدعك
-جانا بصوت خافت: خروجة فقر
-عز باستغراب وهو ينظر ناحيتها: بتقولي حاجة؟
-جانا باقتضاب: لأ
-عز: بس ايه يا بت الشطارة دي، لأ طلعتي أروبة وبتعرفي تركبي احصنة!
-جانا بفخر: طول عمرى اوووستاذة، بس اللي يقدر، والبعيد مابيشوفش
-عز غامزاً: يا واد يا ثقة.

وأثناء امتطاءهما للجوادين على الشاطيء مرا على مجموعة من الأطفال الذين يلعبون بالألعاب النارية، فرمى أحدهم صاروخاً بالقرب من جواد جانا الذي أفزعه الصوت فوثب عالياً في الهواء
- بوووووووووووووووووم بوووووووووووووم
-جانا برعب: ياااااااااااااااااه، يااااااااني، اييييه ده، الحقوووووووووووني
-عز بخوف: امسكي كويس يا جانا!
حاولت جانا الامساك باللجام جيداً حتى لا تسقط، ولكن...

-جانا بفزع: هقع، الحصان اتهبل، الحقووووووووووووني
ارتسم الرعب على وجه عز الدين الذي حاول هو الأخر تهدئة جواد جانا، ولكن دون فائدة و...
-عز برعب شديد: حاسبي يا جانا، حااااااااااااااسبي
لم تستطع جانا أن تتمسك جيداً بلجام الجواد فسقطت من عليه، وارتطم جسدها بالأرض ارتطاماً قوياً، ثم نزل عز الدين من على جواد، واسرع ناحيتها ليطمئن عليها، وجثى على ركبتيه بجوارها، وأمسك بمرفقها و...

-جانا متآلمة: آاااااااااااااااه
-عز بقلق: انتي كويسة؟
-جانا بتآلم: آااااااااااه، رجلي رجلي
مد عز الدين يده ليمسك بقدم جانا، ولكنها حاولت إزاحة يده بعيداً عنها و...
-عز وهو يحاول فحصها: بتوجعك؟
-جانا متألمة وهي تزيح يده: لأ بتهزر معايا، اوعى شوية
-عز بإصرار: استنى بس أما أشوفها
-جانا بحدة: أوعى متلمسنيش، انت السبب أريت عليا، أصفتني!
-عز وهو يلوي شفتيه: نعم، أصفتك؟ يعني ايه؟

-جانا وهي تحاول التغلب على آلامها: يعني رشقتني عين، يا ساتر عليك، آااااااه، عينك مدورة ومأورة، آااااه
-عز بتهكم: كمان مأورة، تصدقي يا شيخة حلال فيكي اللي حصلك
-جانا وهي تجز على شفتيها: آااااااااااااه، منك لله يا شيخ، انا قولت من الأول مش عاوزة أروح في حتة معاك
-عز: انتي اللي فقر هعملك ايه! بس عملالي فيها عنتر ابن شداد، حاولي تقومي، اسندي عليا.

مد عز الدين يده لكي تستند عليها جانا حينما تنهض من على الأرض، وبالفعل مدت جانا كف يدها فأمسكها عز الدين باحكام وجذبها ناحيته، ثم لف ذراعه حول خصرها، وأحاطها بينما استندت هي عليه و...
-جانا وهي تستند على عز: آاااااه يا رجلي، مش قادرة أدوس عليها، آااااااه
-عز بخبث: مش قادرة برضوه؟
-جانا وهي تضرب كتف عز: ابعد عني ياااض، انا مش فايقالك
-عز وهو يمط شفتيه: برضوه يااااض، بيئة!

انحنى عز الدين بجسده قليلاً، فاستغربت جانا لما يفعل، ثم قام عز الدين بوضع ذراعه الأخر أسفل ركبتيها، وحملها برفق بين ذراعيه..
شعرت جانا بالخجل وهي على مقربة شديدة من زوجها، فاضطربت وارتبكت أنفاسها..
شعر هو بارتباكها، ولكنه لم يعقب وابتسم في سعادة، ثم اتجه بها نحو أقرب عيادة
-عز مبتسماً: الظاهر انك خدتي ع كده!
-جانا باحراج: شيل وانت ساكت!
-عز بتهكم: شيال ابوكي اصل.
-جانا بضيق: انت السبب، فصلح غلطتك..

-عز مازحاً: ليه محسساني اني ماشي معاكي في الحرام؟ وإني مش جوزك؟
-جانا بحنق: يووووه، كل يوم نعيد ونزيد في الموضوع ده، احنا جوازنا ع ورق بس، افهم بقى، اتفاق وهيتفض!
-عز وقد شعر بالضيق: طب اسكتي بقى وصلنا العيادة
بالفعل وصل عز الدين إلى العيادة، ضرب الباب الخارجي بقدمه لكي يدلف إلى الداخل وهو يحمل جانا..
وجد عز الدين الممرض جالساً خلف أحد المكاتب، فنظر إليه و...

-عز للممرض: الدكتور موجود، المدام وقعت من الحصان ورجلها بتوجعها، فعاوزين نكشف
-الممرض وهو يشير بيده: طب اتفضل حضرتك في أوضة الكشف وهبلغ الدكتور ياسر
-عز: ماشي
دلف عز الدين إلى داخل غرفة الكشف، ثم وضع جانا على الفراش برفق، وجلس إلى المقعد المجاور للفراش وانتظر كلاهما وصول الطبيب...
بعد لحظات دلف الطبيب إلى الداخل وما إن رأى المريضة حتى ارتسم على وجهه ابتسامة سعيدة و...

-ياسر بعدم تصديق: لأ، لالالالا لأ، مش ممكن، اكيد انا بحلم
-عز بعدم فهم: هه؟
وزع عز الدين نظره بين جانا والطبيب، فقد استغرب معرفة كلاهما ببعض و...
-ياسر بابتسامة سعيدة: جاجووووو القمر عندي..
-جانا وهي تبتسم برقة: هااااي، دكتور ياسر، شور أنا اللي محظوظة اني شوفتك
-عز بضيق واضح: يا شيخة؟ هو انتي مافيش حد في الساحل هنا إلا لما يعرفك!

-ياسر بنظرات حالمة: لأ انتي متقوليليش دكتور، انتي تقوليلي يا ياسوو زي زمان، بس بجد انتي احلوووتي اوي يا جاجوو
نهض عز الدين عن المقعد ووقف إلى جوار ياسر، وظل يحك ذقنه بكف يده بعصبية...
-عز بحنق واضح: ياسوو! لأ بقى، ده كده كتير، وكمان بتعاكسها اودامي، هو انا مش مالي عينك
-جانا برقة: ميرسي يا دكتور
-ياسر وهي يوميء برأسه: قولنا ايه، ياسووو.

-عز وقد نفذ صبره: ما خلاص يا عم ياسوو، ماتشوف ايه اللي في المدام وتخلصنا!
-ياسر مستفهماً من جانا: مين الكابتن؟
-جانا وهي تشير بيدها: ده عز
نظر عز الدين إلى جانا بحنق شديد، ثم أكمل ب...
-عز لجانا بضيق: بس كده، مافيش اي اضافة تانية؟
-جانا بصوت خافت: ده my husband
-عز بضيق: كتر خيرك انك لسه فاكرة
-ياسر: أها، قولتيلي، بس كده انتي broke many hearts
-جانا بنبرة آسفة: اوووه ياسوو، اعمل ايه بس، يالا النصيب!

-عز بضيق: اه على يدي يا هندسة، ومش تعرفيني يا هانم مين ده كمان؟
-جانا بنبرة فرحة: ده الدكتور ياسر الخطاب one of my favorite doctors، انا من ال big fans بتوعه
-عز بتهكم واضح: ليه ان شاء الله؟ كان بيعمل ايه ده؟ ماهو دكتور زي أي دكتور
-جانا برقة وهي تنظر لياسر: لأ مش زي أي حد، ده ليه استايل كده يخليك، ، مش عارفة افهمالك ازاي أصله بيتحس مش بيتقال
-عز بنبرة حادة وجادة: جانا اتلمي! وانت يا عم الحساس انجز!

-ياسر مشاوراً لجانا بيده: طب ارفعي!
-عز بعصبية: ما تحترم نفسك يا جدع انت بدل ما اغلط فيك، ايه ارفعي دي؟
-ياسر بقلق: آآآ، قصدي ترفع رجلها عشان اكشف عليها
-جانا بدلع: آااااه، مش قادرة
-عز بحنق واضح: ما تحترمي نفسك انتي التانية
-ياسر بسهتنة: بالرااااااحة، بشوووويش ارفعيها، ايوووه كده
-عز وقد أوشك على الانفجار غضباً: اللهم طولك يا روووووح..
-ياسر وهو يمط شفتيه: مممم، الظاهر ان رجلك بتوجعك اوي.

-عز بتهكم ونبرة حادة للغاية: لأ هي جاية تتمسخر هنا! انت بتهزر، اومال ايه اللي خلانا تنيل في يومنا الأسود ده ونجي عندك ماهو اكيد بتوجعها
-ياسر وهو يشير له بيده: طب يا كابتن، سيبني أشوف شغلي
-عز: يا مصبر الوحش ع الجحش!
-ياسر: هو التواء بسيط، هحططلك المرهم المناسب مع رباط ضاغط، ويومين تلاتة بالكتير هتبقى تمام يا جاجووو
-جانا بابتسامة عريضة: ميرسي يا ياسوو، بجد انت hero، ايدك فيها الشفا.

-ياسر بنبرة هادئة وهو مطرق الرأس: بس بقى متحرجنيش برقتك
-عز وهو يلكزه في كتفه: خلّص في يومك اللي مش ناوي يعدي!
-ياسر وهو ينظر إليه وعلى مضض: اوووف، انا مش عارف يا جاجووو، انتي مستحملة البني آدم ال tough ده ازاي، اللي زيك عاوز اللي يدلعها و...
لم يتحمل عز الدين تلميحات الطبيب ياسر فأمسكه من ياقته ووقف في مواجهته، ثم نظر غليه بأعين مشتعلة من الغيظ و...

-عز ممسكاً ياسر من ياقته بحدة: الظاهر انك ناوي تروح القرافة قريب
-جانا وهي تحاول وضع يدها على ذراع عز: بليز عز كفاية بقى، احرجتني مع ياسووو، سيبوه يشوف شغله
-ياسر وهو يحاول التخلص من قبضته: لو سمحت، سيب الياقة، خليني اكمل لف..
-عز مقاطعاً و بنبرة محذرة: عدي يومك ع خير معايا
-ياسر وهو يشير بيده: يالا يا جانا. وطي!
-عز ممسكاً بعنق ياسر: اما انك واحد سافل ومينفعش معاك إلا ده، طرااااخ، بووووم، طراااااخ.

فقد عز الدين أعصابه عقب عبارة الطبيب ياسر الأخيرة، فقام عز بلكمه عدة لكمات متلاحقة ومتتالية، ثم طرحه أرضا وسط اندهاش جانا التي فغرت شفتيها في صدمة..
حاولت جانا التدخل وإيقاف عز الدين و...
-جانا وهي تحاول ابعاده: خلاص يا عز سيبوه، هو معملش حاجة غلط، بليز عز!

-ياسر متآلماً وهو يحاول الدفاع عن نفسه: آااااه يا عيني، حرام عليك، آاااي، اوووه، انا بقولها تنزل رجلها، آااااه مقصدش ياكابتن حاجة من اللي في دماغك
-عز بضيق واضح: هو انت لسه شوفت حاجة، خد، طرااااااااخ، وانتي يا هانم حسابك معايا مش هنا! لينا بيت نتحاسب فيه..
-جانا بحدة: انت قاصد تحرجني مع أصحابي، سيبوووه.

-عز لياسر بعد أن انتهى من ضربه: تاني مرة يا طووووووووور، لما يجيلك مريض مهما كنت تعرفه وواخد عليه تتعامل باحترام معاه، فاااااااااااااهم، اسلوب السفالة والايحاءات دي ميكولش معايا، ولولا اني مسكت اعصابي للأخر كنت خلصت عليك وقتي، فاااااااااهم ولا أعييييييييييييد
-ياسر وهو يوميء برأسه في رعب: فاااااهم، فاااااااهم
ثم أمسك عز الدين بجانا من معصمها، وسحبها خلفه وهي تعرج بقدمها إلى خارج العيادة...

حاولت جانا أن تحرر معصمها من قبضة يده الضاغطة بقوة عليها، ثم بدأت توجه له السباب اللاذع و..
-جانا بحدة: انت انسان همجي ومتخلف و، آآآآآآه
كور عز الدين قبضة يده في غضب، وحاول أن يتحكم أكثر في نفسه، ولكن للأسف لم يستطع عز الدين أن يسيطر على غضبه الذي قد ثار ثائرته، حيث أرخى قبضته عن جانا، ثم التفت إليها ورفع يده في وجهها ثم صفعها بحدة على وجنتها و...
-عز بنبرة غاضبة: انتي ط...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة