قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية حلم ولكن للكاتبة رحمة سيد الفصل الثاني

رواية حلم ولكن للكاتبة رحمة سيد الفصل الثاني

رواية حلم ولكن للكاتبة رحمة سيد الفصل الثاني

في منزل والد رنا في ألمانيا
يجلس كلا من رنا ومالك على السفرة وامامهم الطعام ولا يتحدثوا ومالك ينظر حوله يتأمل المنزل ورنا لا تعلق ليقطع ذلك الصمت
مالك بتشنج وهو يمسك رأسه: آآآه دماغي
رنا بقلق: مالك؟!
مالك بتشنج اكبر ويصرخ: آآآه سيبووووها
رنا بزعر: هي مين دى يا مالك، اهدى ارجووك وفهمني عشان اساعدك
مالك وهو مازال ممسك برأسه: آآه دماغي هتنفجر مش قااادر.

وتصمت رنا وهي لا تدرى ماذا تفعل وبعد ثوانى يعود مالك لطبيعته كما كان و...
مالك بهدوء: كنت حاسس ان دماغي خلاص هتطق
رنا بتركيز: اية إلي حصل
مالك وهو يتذكر: واحدة، واحدة كدة عمالة تصرخ وتقول الحقني يا حساام هيموتونى
رنا بتفكير: اممم، طب انا هروح اتصل بالدكتور عشان هو يقولنا
مالك وهو يهز رأسه في حزن: طيب
تقوم رنا لهاتفها وتتصل بالطبيب ثم يأتيها الرد و...
الوو يا رنا خير، في جديد في حالة مالك؟

رنا: ايوة يا دكتور، معلش لو مافيهاش تعب ممكن تيجي
الطبيب: حاضر، مسافة السكة
وتغلق رنا الهاتف ثم تعود إلي مالك و..
رنا بأبتسامة: طب مش يلا ناكل بقا عقبال ما يجي الدكتوور
مالك بأبتسامة صفرة: اها
ويفطروا سوياً و رنا تخطف نظرات لمالك.

في مكان ما مهجور بالمقطم عبارة عن مبانى واسعة
تجلس فتاة علي الارض مربوطة وعيناها مكممة وفمها ايضاً وهي تبكي وتصرخ ولكن دون جدوى
البنت: يااااارب، فينك يا حسام بقا انا تعبت
لتسمع صوت احد الاشخاص وسيارات فتغلق فمها وعيناها علي الفور لتمثل انها نائمة
يدخل الاشخاص ثم يقوم شخص بفك الرابطة التي كانت علي فمها ويأتي بكوب به ماء ويسكبه عليها لتفزغ هي علي الفور و...

رجل ما بصوت رخيم: مش ناوية تقولي فين الورق بردو يا استاذة ندى
ندى بخوف: ها، ورق اية انا ممعايش ورق، انتو مين اصلا
الرجل: احنا إلي كنتى عاوزة تفضحينا
ندى وهي مرعوبة ولكن تحاول ان تظهر ثابته لا تخاف: اها، لا سورى ماعرفش اماكن ورق
الرجل بغضب وهو يقف: اخر كلام عندك
ندى بثبات: ايووة، كفاااية بقا الخراب إلي عمالين تسببوه والمخدرات وتجارة الاعضاء، كفااااية بقا انتو لازم تتفضحوا.

الرجل: انتى مش اد اللعب دا انتى كدة هتخسرى حياتك، انتى مفكرة دى حتت عصابة هتفضحيها، لكن دى مافيا في كل انحاء العالم وانتى مش ادهم لانك هتروحى ف الرجلين، هسيبك تفكرى تانى ثم يذهب ولكن يقف ويلتفت للرجلين الذين يحرسونها و...
بكرا لو ماقالتش مكان الورق ابقووا ودوها للحاجة الوالدة
فتبكي ندى بصمت ويذهب الرجل إلي حيث أتي.

في ألمانيا ( برلين )
يصل الطبيب إلي منزل والد رنا وتستقبله الخادمة في ترحاب ويطلع لغرفة مالك كالعادة و..
الطبيب: ها يا مالك، اية إلي حصل؟!
مالك: انا كنت قاعد عادى وفجأة حسيت انى في مكان تاني وفي بنت مربوطة وعمالة تصرخ وتقول ساعدنى يا حسام هيقتلونى
الطبيب بعد تفكير: اممم طب انت مش فاكر اسم حسام دا خالص
يحاول مالك ان يتذكر وهو ممسك برأسه وتأتى له صور ابيض واسود لاشخاص غير واضحة وجوههم و...

فتاة: حساااام يلا هنتأخر
سيدة ما: كتر خيرك يا حسام يابني
وتؤلمه راسه فيصرخ و..
آآه لا مش فاكر
الطبيب: تمام، انا مش هقدر احدد لانك ممكن تكون بتفتكر حاجة حصلت وممكن يكون دا توادر افكار، بمعنى انك لو حد قريب منه او بتحبه هتحس بيه وهتشوف مواقف هو فيها وكأنك انت معاه، يعني ممكن تكون البنت دى انت تعرفها بس طبعا انت مش فاكر
مالك: انا تعبت، انا مابقتش فاهم حاجة.

الطبيب: المهم انت ارتاح وماتحاولش تفتكر لان دا ممكن يأثر عليك تأثير سلبي
مالك وهو حزين: حاضر
رنا: تعبناك معانا يا دكتور
الطبيب: لا دا واجبي
ويذهب الطبيب مع رنا ومالك جالس علي السرير وسرحان.

في قسم شرطة الجيزة،
في مكتب وعليه يافته مكتوب عليه / الرائد حسام الدمنهورى وامامه كرسي وعلي الجانب خزنة ودرج مغلق بمفتاح ودولاب في اخر الغرفة صغير
يدخل خالد ومصطفى و..
مصطفى وهو يجلس علي كرسي: طب انا نفسي اعرف احنا اية إلي جايبنا مكتب حسام
خالد: حسام إلي كان ماسك قضية المافيا ولازم نلاقي اى حاجة لان حسام اختفي وممكن يكون مخطوف كمان
مصطفى: انا مقدر ان حسام صاحبك المقرب بس لازم تهدى عشان نفكر براحه.

ويصمت خالد وفجأة يصرخ وكأنه تذكر شيئ و...
ننننننندى
مصطفى بفزع: اييية ندى مين
خالد وهو يغلق الدولاب بسرعةة: اخته، اخت حسام، انا لازم اروح بيتهم بسرررعة.

في ألمانيا ( برلين )
مالك في غرفته فتدخل عليه رنا بأبتسامة وتجلس بجانبه وهي تعدل خصلات شعرها و...
رنا: ها بقا يا مالك هنعمل اية؟!
مالك بسرحان: هشتغل
رنا عاقدة حاجبيها بتعجب: هتشتغل اية
مالك: اى حاجة، المهم مافضلش عايش علي نفقة ناس واول مالاقي شغل هروح اشوف بيت واستعد وهنزل مصر
رنا بصدمة: اييية، انت ممكن تشتغل اه حقك كراجل بس تنزل مصر ازاى وانت لسة مش فاكر حاجة
مالك: مش عارف بس لازم افتكرر لاااازم.

رنا: مالك، بابا جاى بكرا من السفر واكيد هيشوفلك شغل حلوو
مالك: طيب.

في احدى شقق المقطم
رجل ما: فهمي انت متأكد ان الواد ف ألمانيا
فهمي بتأكيد: ايووة والله ياباشا
الرجل: انا لازم اشوووفه
فهمي فاغراً شفتيه: هاه نعممم
الرجل: انت مابتفهمش انا هشوفه يعني هشوفه حتى لو من بعيد
فهمي: بس الراجل الكبير ممكن يعني آآ
الرجل مقاطعاً فهمي بصرامة: احجزلى اول طيارة مسافرة ألمانيا
فهمي: حاضر يا باشا.

في مصر ( المعادى )
يذهب خالد ومصطفى إلي منزل حسام الدمنهورى و...
مصطفى: انت متأكد انهم ساكنين هنا
خالد: ايوة يلا
ويطلع كلا من خالد ومصطفى إلي الشقة ويصلوا ويقف خالد ثم يدق الباب ولكن لا احد يفتح ويرن الجرس ولكن ايضا دون جدوى
فتخرج سيدة ما من الشقة المجاورة و...

السيدة ببكاء: خير يا حضرت
خالد: انا آآ اسمي خالد صديق حسام المقرب وكنت جاى اطمن علي اخته
السيدة وهي تبكى اكثر: آآآه يا حبيبتي يا خساااارة شباااااابك
خالد بخوف وهو يبتلع ريقة بصعوبة: اية إلي حصل يا حجة ممكن تفهميني
السيدة: أنا آآ هي ماكنتش موجودة وبعدين رحت عشان عشان اطمن عليها لاقيت هااا لاقيت ورقة عند باب الشقة ومكتوب عليها ( البقاء لله ف ندى، ادعولها )
فينصدم خالد ومصطفى للغاية.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة