قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

هل تتغير الحياة من لحظة الى أخري
هل يحب الإنسان من النظرة الأولى
هل يغفر الإنسان بسهولة
هل يستطيع الإنسان ان يغير حياته بلحظة
هل يعيش الإنسان بأمل ان الغد احسن.

فى قوضة عتمان
عتمان: انا زعلان منك اوى
چين: ليه جدو
عتمان: هو انتى مش هتصلحي ابوكى
چين: انا مليش ابهات
عتمان: كل الناس بتغلط محدش معصوم من الخطأ
چين: عارفة بس انا مش عار ولعنه
عتمان: بس ماهما كان هو ابوكى ولازم تسامحيه
چين: انا ابويا مات
عتمان: مين هيبقى وكيلك في كتب كتابك
چين: انت ولو مش عاوز في احمد وعلى او عمو محمد ابو فهد
عتمان: بس يا بنتى ابوكى على وش الدنيا مينفعش كده.

چين: جدى انا تعبانة وعوزة انام وبكرا الدكتور جاي
عتمان: ماشي يا بنتي نامى
غمضت چين عنيها ودعت ربنا يقويها على الكل.

فى قوضة فهد
سيف: بحبها اوى ونفسي تحس بيا
فهد: وهو مين السبب مش انت
سيف: طيب اعمل ايه معاها دلوقتى بقت بتنفضلي خالص
فهد: تستاهل اختى حبيبتى جدعة
سيف: هي مكسورة الرقبة الى اسمها چين السبب
فهد بذهول: انت بتقول على چيني مكسورة الرقبة
سيف: ايوة
فهد: طيب وقام ضربه
سيف: خلاص خلاص ونبي كفاية ضرب
فهد: علشان تحرم تتكلم عليها
سيف: اسف والله العظيم اسف كفاية ضرب بقي
فهد: اتخمد يالا
سيف بوجع: حاضر خدنى جمبك.

فهد: هتنام على الارض عقاب ليك
سيف بصوت واطى: ربنا على المفتري اه يا ضهري منك لله يا فهد انت وهى
فهد: نام يا جذمة ???? ولا اقوم أكمل
سيف: لا انا نمت خلاص ????????
فهد: اهبل تصبحي على خير يا قلبي.

فى الصباح استيقظ الجميع منهم على امل ضم ابنته إلى حضنه ومنهم من يريد ضم حبيبته إلى حضنه
فى تمام الساعة العاشرة استيقظت چين على ايد حد بتمشي على وشها فتحت عنيها بسرعة لقته فهد.

چين: انت بتعمل ايه هنا
فهد برومانسية: بصحي حبيبتي
چين: لو حد شافك هيقولو ايه
فهد: انا طالع اصحيكى بطلب من ابوكى وجدك
چين: انا معنديش أب فاهم
فهد: سامحي علشان تعرفي تعيشي
چين: انت متعرفش انا مريت بايه طول حياتى الكلام غير الفعل وفي الآخر تقولى سامحى حاضر هدوس على زرار وهسامح وهنسي الذل والقسوة والجباروت والاهانه والجوع والضرب والخوف والوحده
فهد: ممكن تهدى شوية علشان متتعبيش.

چين: فهد من فضلك سبنى لوحدى ممكن
فهد: حاضر بس خليني اساعدك
چين بعصبية: فهد انا لسه متشلتش ممكن تخرج
فهد: حاضر حاضر بس اهدي
خرج فهد وسابها وهي حاولت تقوم مقدرتش ووقعت على الارض وعيطت وكان فهد سامع صوت عياطها من برا ودخل.

فهد وهو يقعد جمبها: طيب بتعيطي ليه دلوقتى الى انتى عوزاه هيتنفذ
چين: نفسي اوى يحضنى ونام في حضنه واشكيله على الى عمله فيا زمان نفسي اقعد مع اخواتى وتكلم معاهم واضحك ونهزر ونجري ورا بعض وقت محتاجهم هما ليه بيعملونى كده والله انا مظلومة اوى اهى اهى اهى اهى ????????????.

خدها فهد وقعدها في حضنه وضمها اوى وقال
فهد: طول مربنا مديلي عمر عمري مهسيبك اهكون ابوكى واخوكى وحبيبك وصحبك وجوزك وامك واختك
چين بدموع: لا هتبقي وحش لما تكون شبه مامى وانا معنديش اخوات بنات
فهد: يعنى سيبتي كل الى فات ومسكتي امك واختك بس
چين بدموع: اه انا مش سمعت غيرهم ??????
فهد: هو انتى عجبك حضنى
چين بطفولية: اه عندك مانع ??
فهد: حضني وانا شخصيا ملك ليكى وبس
چين: بجد يعنى ملكي وبس.

فهد: ايوه ملك يا طفلتى وباس شفايفها وانصدم لمالقاها بتلف ايديها حولين رقبته فتعمق بالبوسة اوىىىىىىىىىىىى لغاية مضربته على صدره علشان تعرف تتنفس.

فهد: حبيبتي بصيلي
چين: هزت دماغها بالرفض ولسه مستخبيه في حضنه
فهد: تعالى اجهزى علشان الدكتور جاي ومش عاوز دلع وهزار مفهوم
چين ??: براحتى على فكرة وقوم بقى قعدنى على السرير وانده امك
فهد: امك يا بقرة ??
چين بشهقة????: بقرة ?? بقي انا بقرة ?? ماشى يا خنزير ????
فهد: خنزير ???? انا حتى كيوت وحلو وكل البنات هتكون عليا
چين بسخرية: على يدي خلاص روح أتجوز واحده منهم
الباب خبط بسرعة رماها فهد على السرير.

فهد: اتفضل
لمار: كنتم بتعملو ايه
فهد: ملكيش دعوة
لمار: بكرا تندم يا عسل چين في حته دكتور تحت بس جامد اخر حاجة
چين: حلو اوى
لمار: بقولك جااااااااااامد طحن
چين: ممكن لمار تسعدينى البس في هدوم عندى في الأوضة طقم احمر قصير علشان يعرف الدكتور يشتغل صح
لمار: اكبر صح يا موزة
چين: هاهاهاهاها اشطا عليكى
لمار: فهد اطلع برا لازم أجهز البنت
خرج فهد ولقى سيف شايط
فهد: مالك يا اخر صبري.

سيف: اصل الموزة بتاعتك جايبه حته دكتور جامد
فهد: انت جاي تحرق دمى غورمن وشى
بعد فترة نزلت لمار وطلبت من الدكتور الصعود لچين ولمنصور
جهز عتمان اوضة مخصصة للعلاج الطبيعي لمنصور وحفيته
سعد الجميع وكان اول الدخول الدكتور وشاف چين على السرير وراح عندها
الدكتور: انا الدكتور عمر شريف
چين: انا چين القاضي او چين اد
لمار: انا لمار السيوفي 22 سنة آخر سنة اعلام
ياسمين: انا ياسمين الالفي 22 سنة محامية.

شيماء: انا شيماء القاضي 25 سنة إدارة أعمال
چنان: انا چنان القاضي سيده أعمال
عمر: اهلا وسهلا هما بنات العيلة ديه كلهم حلوين
چين: ركز معايا انا وبس سيبك منهم
عمر: وانا طول اركز مع القمر
عتمان: مالك يا ولدى داخل تعاكس ليه في البنات
عمر: والله يا جدو لو بالحلاوة ديه انا مش معترض
منصور: ياريت تشتغل بقي وتخلصنا
عمر: تمام جاهز چين
چين: جاهزة اومر اه اقصد عمر
ياسمين: عملتلك قهوة مظبوطة يا رب تعجبك.

عمر: اكيد هتعجبنى شكرا
چنان: العفو يا حبيبي
ابتد عمر يمسك رجل چين ويعمل التمرينات وكان فهد وعلى وأحمد وسيف ومحمد السيوفي على اخرهم من معاكسة الدكتور للبنات.

عمر: انسة شيماء ممكن بس تجيبي فوطة
على: والله مكانش يتعزر الهانم مدام مش انسة
عمر: اه اسف
شيماء: عادى ولا يهمك انا كل الى يشوفنى ميصدقش انى متجوزة
لمار: انا سنجل مش متجوزة
سيف بغيرة: لا يا عمرى انتى كمان متجوزة
محمد السيوفي: چنان مراتى وام فهد ولمار
فهد: بقولك ايه ركز انت مع خالى منصور وانا هعمل لمراتى حبيبتى التمارين
احمد: يا ريت ياسمين حبيبتي ممكن تيجي معايا تعمليلي قهوة.

عمر: هي الآنسة ياسمين مرتبطة
احمد: ايوة خاطبتي
فهد وهو ينحنى على چين: فرحانة اوى بلمسته والله لوريكى
چين: والله معملت حاجة
فهد: هنشوف
ابتد فهد يعمل التمارين لچين بعصبية وشده لدرجة أنه ملاحظ تعب چين الظاهر بص عمر على چين وعلى صوته.

عمر: انت اتجننت يا فهد شوف منظرها
فهد وهو ينظر على چين لقى فعلا آثار التعب عليها
فهد: حبيبتى انتى كويسة فيكى حاجة يا عمري
چين بضعف: فهد انا تعبانة اوى كفاية ونبي
فهد: اسف يا عمري والله محسيت غضبي عمانى
عمر: ممكن تخدها اوضتها وتخليها تستريح وخد الكريم ده وحطه على رجليها
فهد برعب عليها: حاضر
وشال چين وذهب الى اوضتها وحطها براحة على السرير وقال
فهد: انا اسف يا عمرى والله اسف.

چين: انا اسفة فهد بس عمر صاحبي من فترة ومتجوز اسفة حبيبي
فهد وهو يضحك: ولا يهمك يا عمرى بس لازم تتعقبي صح
چين: كفاية الى عمالته
فهد: لازم عقاب مفهوم
چين: مفهوم
انحنى فهد إمام وجهها وخد شفتيها في بوسة عميقة اوى وبتدت ايده تسيرعلى أنحاء جسمها وبعد فترة بعد بصعوبة عنها وخدها في حضنة ونام.

عمر: على فكرة انا وچين اصحاب ومتجوز ومخلف كمان
عتمان: عارف يا ولدى چين قالتلي على كل حاجة
منصور: ولا يهمك
عمر: انا خلصت الجلسة النهاردة وان شاء الله هاجى بكرا بس خلى فهد براحة شويه عليها
عتمان: حاضر يا ولدى
عمر: السلامه عليكم
الكل: وعليكم السلام
غادر عمر واحمد خد ياسمين وخرجووسيف خد لمار وخرجو
عتمان: البنات جننو الشباب خلاص
منصور: بناتنا حلوين ربنا يخليهم لينا
على: يا رب وساعد منصور ووداه اوضه.

عند احمد
احمد: كنتى ختى رقمه بأمره وانا واقف ليه يعنى مفيش دم وانا واقف على أعصابي وبقول هتسكت هتحس بيا بس مفيش دم
ياسمين بدموع: والله انا مقصدش انا كنت عوزة اشوفك بتحبنى وبتغير عليا ولا الا انا اسفة والله العظيم بحبك انت وبس.

وقعدت في الأرض تعيط خدها احمد في حضنة وباسها من شفايفها لأول مرة.

عند سيف
سيف: تحبي روح اجيب رقم تليفونة علشان الهانم تحكى معاه براحتها
لمار: يا ريت يا سيفو
سيف بغضب: انتى هتستهبلي شكلك عوزة علقة تمام.

لمار بصوت عالى: وانت مالك فاكر يوم مجيت وقولتلك انا بحبك فاكر قالتلى ايه انتى طفلة ومفيش حاجة اسمها حب وطول عمرك بتعملنى انا طفلة ومش اد المسؤلية ايه دلوقتى شفتنى كبيرة وحلوة وهتموت عليا اسمعنى كويس انت ابن عمى وبس ملكش حكم عاليه وأول شاب هيجى يتقدم انا هوافق عليه سامع وروح انت شوف واحده كبيرة وفاهمة ب الحب والجواز وسبنى انا ادور على شريك حياتى
سيف بغضب أعمى: يبقي يوم موتك.

لمار: هتشوف ومبقاش انا لمار السيوفي لو منفذتش كلامى سلام يا بن عمى
سيف بذهول: كبرتى امتى وليه الغضب ده كله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة