قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

وقف كينان مزهول وهو يري هؤلاء النساء يحاولون تكمله تقطيع ملابس ميرال وهى التى استكانت بين أيديهم بعد وقوع نظرها على كينان
فاق بسرعة وذهب إليهم وقام بضرب النساء بشده وبغل وطردهم وقام بتغطية جسد ميرال الذي ظهر منه بعض أجزاء
حاول كينان ان يجعل ميرال تفتح عيونها ولكن لم يعرف فأمر مصطفى بالاتصال على الدكتور.

كينان بغضب: الكل برا
مريم بهدوء: كينان اطلع برا علشان البسها هدوم غير ديه
نورا: من فضلك اطلع برا
كينان: بسرعة
خرج كينان واخذ ينظر لزوجه عمه بغضب وبعد لحظات خرجت مريم ونورا ودخل كينان وجلس بجوارها وضمها لحضنه وفضل يمسح على شعرها تحت انظار الكل الذين علمو بمدي حب كينان لميرال فمنهم من دعا لهم بالفرحة والسعادة ومنهم من حقد عليهم.

بعد فترة جاء الدكتور وكشف على ميرال وعلم لما حدث وأعطى لها ابرة مهدء وتركها وخرج.

الدكتور بفضلو: هو انتم ليه عوزنها تموت
كينان بصدمة: تقصد ايه
الدكتور بغضب: اقصد ايه اقصد انكم ظالمه ومفترين لما تعملو كده فى طفلة
وبسخرية: ضرب تلاقي ذل تلاقي حرامان من الاكل تلاقي واخيرا كشف عذرية لطفلة
وبغضب: انت عارف انها ممكن تتعقد وترفض اي راجل يقرب منها بعد الى حصل
كينان بحزن: المطلوب اعمل ايه
الدكتور: تمشي من هنا وتغير جو
كينان بسرعة: هنسافر النهاردة
الدكتور: يكون احسن حاجة بعد اذنك.

غادر الدكتور ودخل كينان الى غرفة ميرال وجد امه تجلس بجوارها وتبكي عليها
عفاف بدموع: ونبي يا بني حافظ عليها هى طفلة صغيرة ويتيمه بلاش تبهدلها وتاذيها
كينان: يعني انتى موافقة عليها
عفاف: حد يشوف البراءة والجمال والطفوليه ديه وميحبهاش ربنا يسعدك يا بني
كينان بفرحة: احنا هنخطب دلوقتي ولما تتم 19 نتجوز تكون كبرت شوية
عفاف: وماله يا بني ربنا يسعدكم.

كينان: لسه عوزة تعيشي هنا لوحدك تعالى عيشي معانا وهي تبقى تحت عنيكي
عفاف: الى فيه الخير يقدمه ربنا خليك معاها عقبال منزل اعمل اكل ليكم وطلع
كينان: منحرمش منك يا رب
نزلت عفاف الى المطبخ وجلس كينان بجوارها وضمها لحضنة وبتدي يبوس فيها بهدوء وستمتاع وبعد ذلك جلس بعد إليها بحب وسعادة.

فى الاسفل
نزلت عفاف والغضب يعميها وتوجهت الى مكان العيلة وقامت بصفع ماجدة على وجهها نظر الكل بصدمة لما حدث وكلهم يعلمون بأن عفاف طيبة وهادية.

ماجدة بعصبية وصوت عالى: ورحمه امي وأبويا يا ماجدة لو مبعديش عن ابني وحبيبته لوريكي نجوم فى عز الظهر
ماجدة بصدمة: انتي بتضربيني
ماجدة بعصبية: وقتلك كمان اوعي تفتكري انى نسيت الى حصل زمان بس المرة ديه هقف ادام الكل وهقولها لأول الآخر مرة كينان وميرال خط احمر وإلى هيفكر يقرب منهم هولع فيه بجاز وسخ
الحاج محمد بفخر: حفيدي وحفيتي محدش هيقدر يلمسهم
ماجدة بحقد: ولو كانت حامل من ابنك.

عفاف بخبث: هيبقي يوم المنا والسعد اني هشوف حفيد ابني ادامي وبين حضني بس لسه بدري ليه هى بنتك مقلتش ليكي على الى عملته يوم الخروجة
جمال بغضب: عملت ايه مها يا مرات عمي
عفاف بخبث: ولا حاجة ضحكت على ميرال وخدت تليفونها وسبتها لوحدها والغلابه فضلت تعيط فوق الساعتين لغاية مكينان لقاها وراحت المستشفي
مصطفي: فعلا ميرال كانت فى المستشفي.

ليلي بسخرية: متخفيش يا مرات عمي ميرال مش حامل لانها صغيره وهى في فترة العادة يعني مينفعش تكون حامل
عفاف: عمي خطوبة ابني يوم الخميس وانت مالك اتصل على الصايغ يجي من مصر وعوزة احلى شبكة لعروسة ابني وتكون الماظ و عوزة خواتم ماس كمان وعوزة كذا طقم علشان عوزة اختار هدية لعروسة ابني وبنتي الغالية
مالك بفرحة: اكيد يا امي كل حاجة هتكون جاهزة وهتصل على اكبر جواهرجي فى مصر.

عفاف: وانت أدهم عوزة صور فساتين خطوبة علشان بنتي تختار فستان منهم
أدهم بضحكة: تامري يا ست الكل واحنا ننفذ
مريم بفرحة: وانا هكلم الميكب ارتست يجو
نورا: فعلا لازم يجو بس احنا من بكرا هننزل الأقصر ونشوف اي بيوتي سنتر علشان شوية المسكات والحاجات ديه
عفاف: الى عاوز يعمل حاجة يعملها يالا اروح أجهز اكل لمرات ابني
تركتهم عفاف وذهب الى المطبخ.

فى غرفة ميرال
بعد فترة ابتدت ميرال فى فتح عيونها وأطلق صرخه عاليه وقام كينان بضمها لحضنة بسرعة وفضل يهديها
ميرال بدموع: هما كانو بيعملو ايه
كينان: ااااااااا
ميرال: هى ليه طنط ماجدة بتكرهني اوى كده
كينان: معلش متزعليش
ميرال بدموع: طيب هى ليه كانت بتقطع هدومي ومين الستات دول
كينان: ااااااااا
عفاف: صحيتي يا روحى حمدلله على السلامة
ميرال: انا ليه كانو بيقطعو هدومي
عفاف بضحكة: ديه عادة عندنا.

ميرال بستغراب: عادى اذاي
عفاف بكدب: يعنى انتى علشان غريبة عن البلد وعن العيله وصغيرة لازم يحصل معاكي كده
ميرال: وليه كل ده
عفاف بكدب: علشان الحمام يا عروسة
ميرال: بس ليه
عفاف: بصي يا روحى لازم كل عروسة تاخد حمام معين قبل الخطوبة بس ماجدة عصبية شوية وخلقها ديق ومش عوزاكى تختلطي بيها نهائي ماشي
ميرال بإقناع: ماشي
كينان بتنهيدة: تمام اوى كده تعالى ناكل بقي انا هموت من الجوع.

ميرال بسرعة: بعد الشر عليك ربنا يخليك ليا
وبتلثم: اقصد ربنا يخليك لينا
عفاف بضحكة: ان شاء الله بكره هيجي الصايغ علشان عروستنا الحلوة تختار كل حاجة و الواد أدهم هيجيب صور فساتين علشان تختاري وبنات الميكب هيجو يوم الخميس
كينان بضحكة: انتى جهزتي كل حاجه طيب وبدلتي
عفاف بغضب مصطنع: بدله بدله ايه يا روح امك انت هتلبس جلبية وعباية
كينان بطفولية: مش هبقي حلو مليش دعوة انا هلبس بدله
عفاف: قولت جلبية
كينان: بدله.

عفاف: جلبيه
كينان: بدله
سمع الاثنان صوت ضحكات من ميرال
كينان: بتضحكي على ايه
ميرال بضحكة حلوة: هيبقي شكلك حلو بالجلابيه هتبقي شبة بكار
كينان بصدمة: بكار مين
ميرال بضحك: بتاع رشيدة المعزة
عفاف بضحكة رنانة: عندك حق يا مضروبة
ميرال بضحكة: البس بدله بتبقى حلو فيهم
كينان بظرة حب: علشان عيونك هتشوفني بس
عفاف بخبث: انا موجودة يا روح امك بطل تعاكس فى بنتي.

كينان بغزل: بقي بذمتك فى موزة حلوة كده ومحدش يعاكسها يبقي حمار ومبيفهمش ونبي ديه عسل وقمر وموزة المزز.

أصبحت ميرال تشبة الفراولة وعلى وجهها ابتسامة جميلة ضحكت عفاف وكينان عليها بشدة وعلى كسوفها قطع ضحكهم خبط على الباب فسمح كينان بدخول فدخل أدهم ومالك ومريم ونورا وليلي وجمال الى الداخل.

مالك بستغراب: ميمو انتى شبه الفراولة ليه
أدهم بخبث: يمكن كانت بتتعاكس ولا حاجة
ليلي بغمزة: يا كينو يا جامد انت
مريم بضحكة: كفاية بقي حرام عليكو البت هتخلص من الكسوف
أدهم: المهم دول شوية فساتين خطوبة اختاري يا ملكة فستان
ليلي: وانا عوزة واحد مانا كمان عروسه
جمال بغزل: وأحلى واجمل عروسة فى الدنيا كلها
نورا بغمزة: هههههههه العب يا زهر
عفاف: برا يا حيوان منك ليه وسيبو البنات تختار براحتها.

كينان بجدية: الفستان يبقي مقفول وطويل وواسع ومفيش فتحه فيه مفهوم
جمال بجدية: اصلا هيبقي فستان محجبات
ليلي بنرفزة: حاضر ظلمة
ميرال بدلع لاول مرة: علشان خاطري عوزاه مفتوح حته صغننه
كينان بسرحان: خاطرك غالى عليا يا صغنن انت يا عسل ماشي يا طفلتي الحلوة
ليلي بشهقة: شوفو البيت سبتت الواد اذاي بشوية دلع عيني عليا وعلى حالى المفروض تلبسها الحجاب.

كينان: لو حبيبتي عوزة تلبسه براحتها بس انا مش هخصب عليها فحاجة الي عوزة تعمله تعمله
مريم بتصفيرة: يا سيدي يا سيدي على الدلع والحنان
عفاف بشهقة: الله اكبر فعنيكم انتم هتحسدو البت
أدهم: يالا اختارو بقي علشان نلحق نجيب الفساتين
جلست البنات تختار الفساتين واعلمو أدهم وجعلته يقسم بعدم أخبار كينان و جمال بالفساتين واختارت ميرال بدله لكينان جميلة جدا.

انتهي اليوم على خير بعد ان ابعدو الموقف الصعب الذي مرت بيه ميرال عن رأسها
ذهب الكل الى غرفهم حتى ينامو ليصبحو غدا حتى يبتدو يجهزو كل شئ.

في غرفة عفاف
سمعت عفاف صوت خبط على الباب فسمحت للطارق بالدخول وكانت ميرال
عفاف: تعالى يا روحي عوزة حاجة
ميرال: خايفة انام لوحدي ممكن انام جامبك
عفاف بفرحة: تعالى يا قلبي
ميرال: شكرا يا طنط
عفاف برجاء: علشان خاطري قوليلي ماما ممكن طول عمري نفسي فى بنت ممكن تعتبريني امك
ميرال بدموع وفرحة: شكرا مامي انتى احن مامي فى الدنيا
عفاف بحب: احكيلي عنك ميرال
ميرال: حاضر.

حكت ميرال كل شي منذو وفاه امها وبعد ذلك موت ابوها وكل شي عن أحمد وعد كميه العذاب التى رائتها معهم.

عفاف: خلاص يا بنتي تعالى يا قلب امك نامي
يرال بدموع: مامي انا خايفة اوي
حضنتها عفاف وفضلت تقرا بهض ايات الذكر الحكيم فذهبت ميرال فى النوم بين أحضان امها الجديدة براحة وحب ولاول مرة تنام بسرعة بين احضان أحد غير كينان.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة