قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع والعشرون

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع والعشرون

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع والعشرون

في مكان مهجور
كانت ميرال تبكي وترتعش وتنده على اسم كينان
ميرال بدموع و رعب: ك ي ن ا ن كينان كينان الحقني كينان انا محتجالك
خاطف: مالك يا حلوة خايفة ليه
ميرال بدموع: ونبي يا عمو سبني امشي انا حامل النونة بتاعتي هيجرلها حاجة
خاطف بضحكة: متخفيش محنا هنزل البيبي ده ادام عنيكي حالا
ميرال بصدمة ودموع: حرام عليك البيبي كده هيموت شوف عاوز كام وانا هدفع اكتر.

خاطف: للاسف مش ببيع ضميري وابنك هيموت وانتى كمان هتموتي
ميرال بقوة وهي تحضن ابنها: بس للاسف مش هتعرف لان انا وابني أقوى من الموت
رفع الخاطف سكينه وقرب منها وقام آخرين بتسبتها على الارض وفي لحظة كان صراخ ميرال يهز المكان مع دخول رجال ايهم الذي أطلق النار على الجميع وأسرع لها ووجد الدماء تخرج من أسفل معدتها فأسرع رجال الإسعاف بحمل ميرال ومحاولة وقف الدم ولكن كان للقدر كلمه أخري.

المسعف: للاسف لازم نخرج الجنين كده في خطر عليها
أيهم بغضب: أتصرف بسرعة
عندما اقترب المسعف من ميرال وحاول اخراج الجنين ولكن لم يعرف فاسرع ايهم لهم وساعدهم وخروج الجنين بين ايدي ايهم الذي اقشعر جسده وهو يمسك ذلك الطفل الصغير بين ايده فاسرع المسعف وحمله وما هي الا لحظات ونزلت الهليكوبتر التي استعان بها المسعفين واخذو ميرال وايهم وهو يحمل الطفل بين احضانه بعد ان غطي الطفل بجاكت البدله وركبو الطيارة.

في المستشفي
وصلت الهليكوبتر وكان في انتظارهم فريق طبي كامل الذين اسرعو واخذو ميرال الى غرفة العمليات وآخرين اخذو الطفل من ايهم واسرعت الى العمليات.

نزل ايهم ورمي حمله على الكرسي امام غرفة العمليات وكان ينظر للدم المغرق اديه
اتصل أيار على ايزاك وأخبره بأنهم في المستشفي فأسرع الكل بالمجي
بعد مدة وصلت عائلة الصرفي واسرعو الى غرفة العمليات
أيار بقلق: ايهم في ايه حصل
صوفيا برعب: دم مين ده ايهم
أيهم بتوهان: ولدت على أيدي
صفية بدموع: يارب احميها هي وابنها ديه طفله
جابر: اهدي صفية ربنا عالم بحالنا اهدي.

بعد فترة جاء إحدى الحرس وهو يسند مالك الذي جلس بتعب بجوار ايهم ونظر لهم
مالك: سيد أيار هي فين
أيار: متخفش استاذ مالك ربنا كبير
مر أكثر من ساعتين ومازالت ميرال في العمليات واخير انقتح الباب وخرج الأطباء فأسرع الكل لهم.

جابر: حفيدتي كويسة صح
الدكتور: أهدى جدو جابر
أيار بعصبية: أنطق شاكر
شاكر: الحمد لله هي كويسة وتنقلت الرعاية لغاية محالتها تستقر
أيهم: البيبي فين
شاكر: البيبي في الحضانه متقلقوش هو اتولد قبل معاده علشان كده راح الحضانة بس عوزين اسم الام علشان نركب التعريف على البيبي
مالك: اسمها ميرال عزمي واسم الزوج كينان عبدون
شاكر بضحك: متعرفش اسم الطفل بالمرة
مالك بثقة: اكيد عارف الطفل اسمه ريان ريان كينان عبدون.

شاكر: شكلك والد الطفل
مالك: لا عمه
شاكر: المهم انتم روحو كلكم وتعالو الصبح
غادر شاكر واثر أيار على اصطحاب مالك الى غرفته في المستشفي وغادر الجميع وتركو الحرس وايهم.

في العناية
توجه أيهم للعناية المركزة ودخل لميرال بعد تعقيمه وجلس بجوارها
أيهم بسخرية: هههههههه شوفي القدر بعد معرفنا انك ميته تطلعي عايشة وبعد مجددت الامل في قلبي ليكي طلع على مفيش هههههه ايه الحظ ده بس متزعليش من اللحظة ديه بقي عندك اخ تاني غير احمد بس ليه احمد قال انك موتي الظاهر حياتك كلها أسرار ولازم أعرفها.

خرج ايهم من العناية وجلس على الكرسي واغمض عيونه براحة ونااااااام ولم يصحى الا على ايد ايزاك وهو يعطي له ملابس حتى يبدل ملابسه المتسخه بالدماء.

عاد ايهم ووجد شاكر يخرج من العناية المركزة
أيهم: شاكر ميرال كويسة
شاكر: اممممم تعالى بقي قولي مين ميرال ديه بس بصراحة موزة جامدة برغم تعبها
أيهم بغضب: شاااااااااكر اتعدل
شاكر: طب تعالى المكتب بلاش تهزقني ادام المستشفي والنعمة انا دكتور وليا مركزي
أيهم: بلا وكسه يالا يا خويا وطلب اكل وقهوه ليا
شاكر بضحك: لا خليك هنا احسن
أيهم: يالا يا حيوان بدل مضربك.

في مكتب شاكر
شاكر: هاااا بقي مين ديه
أيهم: ديه ميرال بنت عمتي ميرا
شاكر: اذاي مش ديه اللى ماتت من زمان
أيهم: طلعت عايشة ومحدش عارف اذاي انا لقيت ابويا بيقلي النهاردة لما رجعت من الشركة و بعدها بحوالي ساعة لقيت ايزاك بيقلي انا اتخطفت وانت عارف الباقي
شاكر: بس مين عمل كده يمكن حد من اعدائكم.

أيهم بارف: انت غبي يا شاكر اذاي أعدائنا وهي اصلا لسه متعرفش احنا مين هي اصلا جايه هنا علشان شغل مع ابويا ولما شافته معرفتهوش
شاكر: وانتم متأكدين انها بنت عمتك
أيهم بغضب: انا هقوم احسن علشان مضربكش
شاكر: يا بني اهمد بقي وجاوب على السؤال
أيهم: ديه صورة تبق الأصل من جدتي
شاكر: اممممممم بس ديه صغننه اوى على الجواز
أيهم: دانا هتجنن بس مستني تفوق وهسالها خليني انام بقي
شاكر: نام يا خويا ملعون ابو ديه عيله.

أيهم بنوم: مهى عيلتك يا حيوان.

في الصباح
خرجت ميرال من العناية المركزة ونتقلت الى جناح كامل مجهز وكانت ترتدي قميص نوم أبيض وتنام بعمق
لحظات ودخل أيار و صوفيا وجابر و صفيه وجلسو بجوارها
مسكت صفية اديها بحنان وفضلت تقبل فيها
تمللت ميرال بتعب وفتحت عيونها ونظرت في المكان وما هي اللي لحظات وكانت تصرخ بصوت عالى وتبكي.

أسرعت صفية اليها تهديها وتطمئنها ودخل شاكر بسرعة
شاكر: أهدى ميرال أهدى
ميرال بدموع: ابني ابني فين انا عاوزة ابني
شاكر: أهدى ابنك كويس والله
ميرال بدموع: لا هما قتلوه انا عوزة ابني
أيار بحنان: ميرال يا عمري والله ابنك كويس وحالا هنجيبه بس بطلي عياط ماشي
ميرال وهي تمسح دموعها: حاضر بس هات ابني
جابر: انت يا حيوان روح هات الولد
شاكر ببرطمه: نفسي تحترمني شوية مبقتش عيشه
أيار بحده: بتقول حاجة يا زفت.

شاكر: لا بقول حالا
خرج شاكر وبعد فترة عاد وهو يحمل طفل صغير بين احضانه ويقبله
شاكر بضحكة: اتفضلي يا برنسيسة العسل الصغنن
وضع شاكر الطفل بين احضان ميرال التي بكت وضمته لحضنها بحنان وهي تقبله من شفافية ووشه.

ميرال بدموع وفرحة: حبيب قلب مامي نورت الدنيا كلها اسفة حبيبي والله اسفة غصب عني معرفتش احميك انت اخير بين ايدي وفي حضني محدش هيعرف يخدك مني يا قلب ميرال هنرجع لبابي حبيبك ولتيته ولجدو
شاكر: احم احم ميرال ممكن بقي تاكلي البيبي
ميرال: طيب هياكل ايه ديه
أيار بصدمة: حبيبتي ده مش بياكل ده بيرضع
ميرال: طب اذاي
أيهم: لا كده كتير هو انتى متعرفيش يعني ايه ترضعي طفل.

ميرال: وانت كنت شايف انى جبت عيال قبل كده وكمان انت مين اصلا وليه قاعد هنا اطلع برا
أيهم بصدمة: انتى بتدرديني يا قذعة
ميرال: اه اطلع برا وانا مش قذعة كمان انتم مين كلكم
صفية: يا روحى انتى متعرفنيش
ميرال: هو حضرتك شبهي شوية بس لا معرفكوش
شاكر: طيب الأول بس رضعي الطفل وبعد كده نتكلم
صوفيا: اطلعو برا علشان اخليها ترضعة
أيهم: ونطلع ليه
جابر بحده: برا يا حيوان
أيار: تستاهل بصراحة.

خرج الرجالة وفضلت صوفيا و صفية معاها واخبرتها صوفيا كيف ترضع ابنها وفعلت مثل ما أخبرتها بالظبط ورضع الطفل وكانت سعيده جدا من ملامسه ابنها لها وبكل حنان وطيبه.

نام الطفل على صدر امه بعد ان رضع من لبنها الممزوج بالحب والطيبة حملته صوفيا بهدوء ووضعته بين احضان صفية التي استقبلته بحنان ووضعت قبله على رأسه ودخل الرجاله.

أيار: طبعا انتى عاوزة تعرفي احنا مين انا هتكلم وانتى اسمعيني ماشي
ميرال: حاضر بس فين ابيه مالك
أيار: مالك بخير وشويه وهيجي نكمل بقي انتى عارف ايه عن امك و والدك
ميرال: مامي الله يرحمها من زمان و بابي كمان مات بعدها
أيار: انتى متعرفيش حاجة عن اهل امك
ميرال: مش فاكرة حاجة هي ماتت وانا مش فاكرة.

أيار: ده جابر الصرفي بيكون جدك ابو امك وديه صفية جدتك والده امك وانا بكون أيار خالك وديه صوفيا مراتي وده ايهم ابني والحيوان ده شاكر ابن عم امك يعني بردو قريبك ها فهمتي
ميرال: لا مش فاهمة حاجة
أيهم بجديه: بصي علشان مش هعيد كلامي تاني احنا عيلتك وانتي بنت عمتي وهترجعي معانا القصر ونتهي الكلام
ميرال بعصبية: والمفروض انى اعيط وترمي في حضنكم
أيهم ببرود: اه وعملي حسابك مفيش رجوع لمصر تاني.

ميرال بغضب وهي تتحرك: لا انت مجنون والله اااااه
وضعت ميرال اديها على مكان الجرح الذي انفتح اسرع شاكر بسرعة وطلب الممرضة وجعل الجميع يخرج.

انهي شاكر عمله ووضع لها منوم في المحلول وخرج برا بعصبية
شاكر بعصبية: انت مجنون يا ايهم يعني البت بطنها مفتوحة وتعبانه وانت بتعند ادامها وأساس بقي يا بيه هتفضل هنا انت ناسي انها مصرية ومتجوزة مصري
أيار بغضب: والله العظيم يا ايهم لو متعدلت معاها لوريك البت تعبانه وصغيرة وحنا كلنا هنفضل معاها لغاية متتقبل العيله في حياتها
أيهم بحزن: انا مكنتش أقصد ونسيت خالص الجرح.

جابر بجدية: خلاص أيار ايهم مكنش يقصد المهم انا عاوز اعرف مين عمل كده فيها
أيهم: واحد من اللي كان خاطفها تحت ايد رجالتي وهنعرف متقلقش
صفية بحنان: بس حلو البيبي اوي صغنن كده وعسل هو انت هتخدو تاني شاكر
شاكر: لا جدتي البيبي مكتمل هي اصلا كانت هتولد في الشهر 7
صوفيا: طب الجرح عميق اوي
شاكر: للاسف ايوة ولازم تغضع لعملية تجمل بس مش دلوقتي
جابر: هو فين جوزها وزاي يسمح ليها تيجي هنا لوحدها.

مالك: لا جوزها عملت حادثة من شهر وهو دلوقتي في غيبوبة
صفية بحزن: يا حبيبتي يا بنتي
مالك: احم هو يعني ممكن اشيل البيبي شوية
صفية: اكيد يا بني تعالى
حمله مالك بحنان وقبله وفضل يلعب معه
أيار: شاكر هو ينفع ننقلها القصر عندنا
شاكر: ماشي هخلي الممرضة تجهزها بس تبعد عن اي عصبية وحرقة دم
أيهم: والله هضربك.

جهز شاكر كل شي ودخل المسعفين وحملو ميرال ونزلو وضعوها في عربية الإسعاف للانتقال إلى قصر الصرفي ورفض مالك الذهاب معهم وطلب منهم بس الزيارة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة