قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

- نجحت ليلي بالمشروع الخاص بيها بفضل رسومات ميرال
- مر شهرين وتم زفاف جمال و ليلي وتالقت ليلي بفستان زفاف خاص بالمحجبات وكانت غاية من الجمال
- امر كينان بتجهيز القاعة وكل شئ خاص بالفرح فى القاهرة
- مرت الايام بسرعة وها قد جاء يوم ارتباط هؤلاء العشاق.

يوم الفرح
كان كينان يحجز جناح كامل لميرال والبنات وهو أيضا يحجز جناح له وللشباب
فى جناح ميرال.

كانت بنات البيوتي سنتر يجهزون ميرال وبتدو فى التحدث
بنت 1: هو انتى عندك كام سنة يا عروسة
ميرال: عندي 19 سنة
بنت 2: انا سمعت ان العريس صعيدي صح
ميرال: ايوه كينان من الصعيد
بنت 1: هو عنده كام سنة
ميرال: كينان عنده 29 سنة
بنت 2: يا حرام انتى شكلك هيحصل معاكى ذي العروسة التانية
ميرال: هيحصل ايه ومين العروسة التانية ديه
بنت 1: لا متحكيش علشان متخفش
بنت 3: بس لازم تعرف وتشوف علشان ممكن يضربها.

بنت 2: متنسيش انه صعيدي ولازم يدخل عليها النهاردة ووسط الناس كمان
ميرال بخوف: انا مش فاهمة ممكن تفهموني
بنت 1: بصي انا هفرجك على فيديو علشان تعرفي الى هيحصل
اخرج البنت التليفون وعرضت فيديو على ميرال وعندما شاهدته ميرال أخذت ترتعش وتبكي بشده وسابت التليفون.

بنت 2: شفتي بقي هيحصل فيكى ايه
بنت 3: انتي خايفة ليه لا بلاش تعيطي ادامه علشان ممكن يضربك
بنت 1: ديه العروسة الى فاتت عيطت العريس ضربها علقة وكسرلها فيها دراعها ومهتمش وتمم الجوازة
انهارت ميرال مع دخول ليلي التى سمعت الكلام فزعقت للبنات وحاولت تهدي ميرال ولكن لم تستطيع فتوجهت نورا بسرعة الى جناح الشباب وخبطت جامد ففتح مالك ونظر ليها.

مالك: حبي وحشته ولا ايه
نورا: مش وقتك مالك وسع
دخلت نورا تجري الى الداخل
نورا بنهجان: كينان كينان الحق ميرال
كينان برعب: مالها فيها ايه
نورا: مش وقته ميرال منهارة بسرعة
خرج كينان يجري وتوجه الى جناح ميرال وجدها منهارة من العياط بين احضان مريم فتوجه إليها واخذها من مريم ولكن أول منظرت ميرال الى كينان صرخت وبعدت عنه.

كينان بذهول: طفلتي مالك انا كينان فيكي ايه يا عمري
ولكن لم ترد عليه وزدادت فى البكاء فتوجه إليها مالك
مالك بهدوء: في ايه حصل اتكلمي متخفيش
ميرال بدموع: ههههووو ههييضضرببني ووههيعمل حااااجاات وحشةةةة وهينزل منني دددم وووههههموت
كينان بصوت عالى: انا مش فاهم ضرب ايه و دم ايه و موت ايه حد يفهمني.

ليلي بغضب: الحيوانات دول وروها فيديو مخل وقالولها انك هتضربها النهاردة وفهموها الى هيحصل بينكم بطريقة غلط وبشعة
ذهل الجميع بما سمع وعندما شاهدو الفيديو صدمو صدمة مرعبة ما بال تلك الطفلة بما شاهدته توجه كينان إليها وجلس امامها.

كينان بحنية: طفلتي انا كينان من امتى هضربك ولا هاذيكي انا عمري مهعمل الى فى الفيديو ده
ميرال بصراخ: لا ابعد عني أبعد عني
ليلي: كينان سبها شوية تهدي
كينان: الكل برا
مالك: بس
كينان بعصبية: قولت الكل برا
خرج الكل وتوجه كينان لها وحملها وتوجه الى السرير وجعلها تجلس بين احضانه تحت بكائها ورعشة جسدها.

قام كينان بهمس بعض الكلمات المهدئه لها حتى سكت صوت دموعها ولكن لم تختفي رعشة جسدها فقام بتقبيل رأسها وخدودها وعيونها وشفايفها الى ان استكانت بشده بين احضانه فقام بضمها وجعلها تنام بين احضانه.

فى الخارج
وقف الجميع على اعصابة لخفهم الشديد على ميرال وما وصلت ان من انهيار
ليلي بدموع: انا خايفة عليها
مريم بدموع: هما ليه عملو كده
نورا بدموع: منهم لله كانت فرحانه اوى بس دلوقتي حزينة ومرعوبة
مالك: متخفوش كينان هيعرف يتصرف
جمال: المهم حد فيكم يعرف يجيب بنات تكمل باقي الشغل
أدهم: انا هتصل على واحد صاحبي مراته عندها مركز رياضي و تجميل
مالك: طيب بسرعة
ليلي: هو مفيش صوت ليه ليكون قتلها.

نورا: تصدقي انك هبلة
مريم: و غبية كمان
مالك: حد يخش يشفهم
دخلت ليلي و مريم الى الداخل وشافو المنظر وخرجو يضحكو
مالك: في ايه
ليلي بضحك: شكلهم كيوت اوي كأن فيل حاضن غزالة
أدهم بضحكة رنانة: مين الفيل تقصدي كينان
ليلي بتاكيد: هو في غيره
جمال: طيب مش المفروض نصحيهم
نورا: لسه بدري على الفرح دلوقتي الساعة عشرة والفرح الساعة 3 هنسبهم ينامو شوية وعلى الساعة واحده نصحيهم.

مالك: انا مع نورا كلمها صح يالا نروح الجناح التاني.

بعد مرور 4 ساعات دخلت البنات الى الجناح وقامت ليلي بايقاظ كينان وتركت الغرفة وخرجت جلست فى الخارج.

قام كينان بتقبيل وجه ميرال حتى صحيت ونظرت ليه بذهول ولكن تذكرت فنزلت دموعها
كينان بهدوء: هشششششس اهدي الى فى الفيديو ده كدب وتأليف علشان تخافي وممكن كمان تهربي ويحصل فضيحة ليا وليكي و كمان انا مش حيوان ولا وحش علشان اعمل كده انتى عارفة انك اغلى حاجة عندي ويا طفلتي الحلوة لو خايفة مني انا مش هلمسك غير لما تامري وتكوني جاهزة بس بلاش نظرة الرعب ديه مني مفهم.

ميرال بتلثم: ي ع ن ي ا ن ت م ش ه ت م و ت ن ي ( يعني انت مش هتموتني )
كينان بزعل: قومي طفلتي الحلوة خدي دش وكلي وجهزى علشان الفرح يالا
ميرال بسرعة: انا اسفة حبيبي علشان خاطري متزعلش
كينان بحزن مصطنع: لا انا زعلان بقي انتى بتشكي فيا شكرا ميرال.

وتركها وقام وتوجه الى الباب ولكن فى لحظة كانت ميرال تمسك ايده وتقف أمامه وتضع شفايفها على شفايفة بكل هدوء وطبعت قبله عليهم جميلة وتركته ودخلت الحمام تجري وضع كينان ايده على شفايفه وابتسم وعاد الجناح تحت انظار البنات وتوجه الى جناح الشباب.

مر الوقت بسرعة وتم تجهيز ميرال على اكمل وجه واحضرت البنات علبة الفستان وكان فستان ناصع البياض عاري الصدر بحملات صغيرة وضيق حتى الخصر ونازل على اتساع وطرحة بطول 7 متر وذيل الفستان طويل جدا بطول الطرحة ووضعت تاج على راسها وبالفعل كانت ملكة متوجه.

انهت البنات البيوتي شغلهم وطلبت واحده منهم البخور من الفندق الذين ارسلو لهم ما طلب
بنت 1: يالا يا بنات هاتو العروسة العسل ديه
بنت 2: انا جهزت الحاجة
مسكت البنات ايد ميرال وتوجهو الى نصف الغرفة وقامت بتبخيرها خوفا من الحسد والشر وقراو بعض آيات الذكر الحكيم.

دخلت عفاف وشاهدت ميرال فسمت وكبرت عليها خوفا من الحسد
ليلي بضحك: متخفيش يا فوفا البنات قامو بالواجب وزيادة
عفاف: شكرا يا بنات
بنت: عادى يا فندم اصل بسم الله ما شاء الله حلوه اوي وخفنا عليها من الحسد والشر.

الباب خبط ودخل والد ليلي الذي سم وكبر عليها وبعده دخل الشباب الذين فعلو كما فعل والد ليلي وأخيرا دخل كينان الذي وقف يشاهد تلك الحورية الجميلة وكيف أصبحت من طفلة الى أنثي كاملة فقترب منها ورفع وجهها ونظر لها بحب وكانت ميرال تشاهد حبيبها بتلك البدله البيضاء الجميلة.

كينان بحب: الله اكبر ملاك طفلتي اللزيزة هو انتى حلوة ولا انا بتهيقلي لحظة هى هتنزل كده تحت وهنسافر الصعيد كمان لاااااااا أخاف عليها وضمها لحضنه
صوت من وراه: ابعد عنها يا بيه لسه مبقتش بتاعتك مفهوم
نظر الكل الى مصدر الصوت وجدهم طفلين فى عمر الثامنة وكان الولد يرتدي بدله باللون الازرق فى غاية من الأناقة وعلى راسة نظارة شمس.

وتقف بنت بجواره ترتدي فستان باللون الأخضر ورفعت شعرها البني الحرية الى الاعلى ووضعت تاج وكانت جميلة جدا
ميرال بذهول: ملك يوسف انتم جيتم اذاي
يوسف بفرحة: كبرتي وبقيتي احلي عروسة
ملك بغرور: لازم طبعا تبقي الاحلى مش أمنا
عفاف بصدمة: امكم اذاي
يوسف بخنقة من ملك: هى تقصد انها عمتنا وهى الى ربتنا
ميرال بفرحة: تعالو حبيبي وحشتوني اوى.

اسرع الأطفال لحضنها تضمنها بشدة وسط ضحكاتهم ابتدو الصغار توزيع قبولات على وجهها بفرحة شديدة.

مالك: يالا الناس تحت بتسأل عليكم
يوسف بجدية: اتفضلو انزلو واحنا هنجبها ليكم
كينان بصدمة: بس ديه بتاعتي انا
يوسف بجدية: لازم تستلمها منى انا الأول علشان لو فكرت تزعلها او تخليها تعيط انا هحاسبك
ملك بجدية: وعلى فكرة فى حساب على الى حصل من فترة بس مش وقته اتفضل انزل
خرج الجميع ونظرو الى كينان وماذا سيفعل مع هؤلاء الأطفال عزرا الشياطين بهيئة اطفال وكانو يمنعون ضحكتهم بصعوبه.

كينان بعصبية: بقي عيلين بطول رجلي يتحكمو فيا ويامروني انا بس ديه غلطتي مش غلطهم انى عرفتهم
عفاف: معلش يا بني أهلها بردو وبصراحة ليهم حق يعملن كده انا لو ديه بنتي مكنتش عبرتك اصلا ودتهالك.

انفجر الجميع فى الضحك عليه وهو ينزل الى الاسفل يبرطم ويسب ويلعن يوسف وملك ويتوعد لميرال
بعد فترة نزلت ميرال فى ايد يوسف من جهه وملك من جهه أخرى وكان كينان يقف اسفل السلم فى انتظار حوريته الجميلة
كانت القاعة فى غاية من الجمال والروعة وأخيرا نزلت ميرال فى يد يوسف و ملك واعطوها لكينان الذي أسرع لها وضمها وفضل يرقص معها طول الفرح ولم يترك اديها.

( لولولولولولولولولولولولولولولولولوى وأخيرا اتجوزت ومعدش نقصني حاجة لولولولولولولولولولولولولولولولولوى زغرطي يا بت منك ليها البت اتجوزت سيد العرسان لولولولولولولولولولوى من النهاردة هو جوزي وملك لوحدي ).

أوقف كينان الاغاني وحمل الميك
كينان بحب و عشق: دلوعتي وطفلتي و ابنتى و حبيبتي و عشيقتي.

مر الوقت ومع تمام الساعة 5 انتهى الفرح وتوجه الجميع الى المطار للتوجه الى الصعيد لعمل الفرح وكتب الكتاب لان ميرال رفضت تكتبة فى القاهرة وأثرت على كتابته فى الصعيد
مر الوقت وكانت الطائرة تستقر فى مطار الأقصر الدولى وكان فى انتظارهم السيارات داخل أرض المطار ولما لا وكانت الطائرة ملك الامبراطورة أنجي الكاشف.

غادرت العربيات المطار وتوجهت الى منزل عائلة عبدون وكان فى استقبالهم الحاج محمد والعائلة نزل الجميع ونزل كينان وتوجه الى باب ميرال وفتحه وساعدها على النزول انبهر الجميع بجمال تلك الحورية ومع نزول أقدامها على الارض تم إطلاق الاعيره النارية التى تدوت فى السماء ترحيبا بتلك العروس.

الحاج محمد: مبروك يا مرات حفيدي
ميرال بفرحة: الله يبارك فيك بس عاوزة حضرتك فى كلمه ممكن
الحاج محمد: امري يا حبيبتي
ميرال: حضرتك عارف انى يتيمة فممكن تكون وكيلي وتسلمني لكينان
الحاج محمد بفرحة: يعنى عوزانى ابقي ابوكي
ميرال بفرحة و دموع: ايوه جدو ممكن
الحاج محمد: اكيد يا قلب جدك بس بلاش دموع ويالا مع الحريم جوا الرجالة هتاكلك
ميرال: حاضر
ارسل الحاج محمد إحدى الغفر حتى ياتى بشيخ الجامع ويتم الزواج.

وبالفعل بعد مرور نصف ساعة كان جميع الرجال فى هدوء تام وقام شيخ الجامع بكتب كتاب كينان و ميرال وكان وكيل ميرال الحاج محمد وقام جمال ومالك بالدخول عند ميرال ومعهم رجل دين لسال ميرال عن موافقتها وعندما حصلو عليها خرجو لاتمام الجواز دخل جمال و مالك مرة تانية وهما يحملون الدفتر حتى تمضي عليه ميرال وبالفعل قامت ميرال بالامضاء وخرجو وبعد خروجهم بشوية تم اطلاق الأعيرة النارية فى الجو دليل على عقد القرآن انهالت التهاني من الجانبين على العرسين وتم الفرح وبعد انتهاء الاحتفال ساعدت عفاف ميرال بالصعود إلى غرفة كينان وجعلتها تجلس على السرير فى انتظارة.

اما في الأسفل فقد حكي كينان كل شي لجده وأخبره بأنه لن يلمس ميرال حتى تثق بيه فوافق الجد وقال له كينان ماذا سيفعل حتى لا تتحدث الناس عن زوجته بالسوء ولكن كانت هناك إذن تسمع ما حصل وصعدت الى غرفة كينان
دخلت ماجدة ومعاها امراتان الى غرفة كينان ونظرت لميرال بشر وشاورت للستات فتوجهو إليها.

ميرال بخوف: فى ايه طنط ماجدة
ست بغل: ولا حاجة هنجهزك علشان الدخله
ميرال بخوف أشد: دخله ايه
ست بخبث: دخلتك يا عروسة يالا
اقترب الستات من ميرال ولكن قامت ميرال بالصراخ باسم كينان الذي كان يجلس مع جده وعندما سمع صوتها صعد يجري وخلفة الجميع
دخل كينان الغرفة وجد الستات تحاول أن تنزع فستان ميرال وهى تبكي بشدة وتصرخ فتوجه إليهم وقام بضربهم وتوجه الى ميرال واخذها بين احضانه وفضل يهدئ فيها.

الحاج محمد: انتم بتعملو ايه هنا
ست: بنساعد العروسة علشان الدخله
الحاج محمد: برا يا حرمه منك ليها
ماجدة: فى ايه يا عمي ماكل الستات حصل معاهم كده والرجالة تحت عوزين المنديل ولا هنعملها بلدي وادام الكل
كينان بصوت عالي: محدش يدخل فى حياتي والكل برا
ماجدة بغل: براحتك بس الناس هتتكلم عليها
ملك بغضب: جرا ايه يا ست انتى هو محدش مالى عينك متخرسي شويه.

يوسف بغضب: الى هيفكر يتكلم على ميرال كلمه واحدة هقتله وشرب من دمه ديه بنت عزمي المنياوي ويالا برا
كينان بغضب: شرف مراتي الكل هيشوفة الليلة وهخلي ضرب النار يهز البلد برا كلكم
ملك بسخرية: معلش كينان هتلقيها اتعلم عليها يوم فرحها فحبت تعمل كده فى ميرال.

خرج الجميع الى الخارج وفضل كينان حزين على طفلته التى بدأت يومها بالدموع ونهته بالدموع فضل يهدئ فيها الى ان نامت بين احضانه بعد ان أحضر له مالك ابره منوم وقام باعطائها.

بعد مرور نصف ساعة دوت أصوات الأعيرة النارية فى الجو دليل على إتمام الجوازة وشرف العروس.

استغرب الجميع كيف تم كينان الزواج وهي في تلك الحاله
بعد حوالى نصف ساعة كان حرس كينان يدخلو المنزل ويصعدو الى الأعلى وبعد قليل نزلو وهما يحملون شنط سفر وبعدهم نزل كينان وهو يحمل ميرال بين ايده ونظر للجميع وغادر الى المطار.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة