قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية حبيبي عبر الزمن للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

فى فيلا ذات طابع كلاسيكي نشاهد فتاة صغيرة الجسم تنتقل بخفه وبسرعة بين عيون البوتجاز والثلاجه حتى تجهز الفطار لعائلتها وبعد انتهائها من أعداد الطعام تنقله بحرص شديد على السفرة وتذهب إلى المطبخ حتى تجهز الشاي والقهوه والعصائر لهم وتعود وتضعهم على السفرة وبعد اقل من 5 دقايق ينزل شاب فى 27 من عمره ينظر لها نظره كره وحقد ويجلس على طرف السفرة وبعده تنزل زوجته الخبيثة الملعونة وتجلس بجواره على الطرف الأيمن وبعد قليل تنزل تلك المتعجرفة وتنظر لها بكره وتجلس بجوار أخيها على الطرف الشمال ويبدوء فى تناول الفطار تحت انظار تلك الفتاة التى تقف فى انتظار الأوامر منهم وبعد حوالي دقيقة.

شوشو زوجه أخيها: اطلعي صحي يوسف وملك
الفتاة: امرك
صعدت تلك الفتاة الهزيلة الى الأعلى وعلى ملامحها الأسى والشقاء الى غرفة الصغار المحببون الى قلبها ودخلت الغرفة.

الفتاة: يوسف حبيبي اصحي يالا لوكه يا عمري اصحي بقي بسرعة
يوسف بحب: صباح الورد ميرال وباس خدها
ميرال: صباح العسل جو وباسته
ملك: صباح العنب ميمو وباستها
ميرال: صباح الجمال يا عيون ميمو باستها
يوسف: مالك ميمو فيكى ايه
ميرال: عوزة اقول لاحمد على الكلية النهاردة
ملك: طيب يالا بسرعة ننزل قبل ميمشي وانتى اطلبي منه
يوسف بتاكيد: ايوه وحنا كمان هنساعدك يالا
نزل الاطفال الى الاسفل وجلسو.

ميرال: ممكن اروح الجامعة النهاردة انا مخلصة كل الشغل ومجهزة الغدا والبيت نظيف وكمان عوزة حاجات من السوبر ماركت
يوسف: روحى ميمو واوعي تنسي الشكولاته
ملك بتاكيد: ايوه روحي واوعي تنسي الشكولاته صح بابي
احمد بنظرة كره لميرال: لا مفيش مرواح
ملك بعيون القطة: علشان خاطري بابي وحيات لوكه عندك
يوسف: كمان هى مش هتتاخر صح ميرال وهى هتروح تجيب حاجات من السوبر ماركت بليز بابي اوعي تزعلنا.

احمد بارف: خلاص غوري من وشي ودول 1000 جنية هاتى الحاجة إلى ناقصة واوعي تنسي الفواتير
ميرال بصوت دموع: امرك يا فندم
شوشو بصوت عالي: يالا غوري من وشنا
غادرت ميرال وتوجهت الى المطبخ تبكى وهى تتذكر تلك الحالة التى تعيش عليها بقالها أكثر من 8 سنوات بعد موت امها و موت والدها بعدها بشهر.

توجهت ميرال الى الكلية وبعد انتهاء المحاضرات خرجت تجري بسرعة وخبطت فى احد
ميرال برعب: اسفة والله مشفتك
البنت: خلاص محصلش حاجة انتى اسمك ايه
ميرال: انا ميرال عزمي
البنت: وانا أنجي الكاشف
ميرال: اهلا وسهلا بعد اذنك همشي سلام
انجي: سلام
غادرت ميرال الجامعة وتوجه الى السوبر ماركت ودخلت وامسكت ورقة الطلبات وبتدت تلف فى السوبر ماركت حتى تاتي بالطلبات ولكن لا انتباها كلام فتاتين.

الفتاة 1: والله ياختى معرف انا مستحمله بس علشان مش لاقيه خدامة تشتغل غيري
الفتاة 2: انتى هتقولى على كينان عبدون رغم أنه حلو بس صعب وجد
الفتاة 1: يغور بحلوته وفلوسه انا عوزة اشتغل عند فيلا الزيادني بس ألاقي واحدة غيري
ميرال: احم احم انا اسفة بس انا سمعتكم وانا عوزه اشتغل ينفع
الفتاة 1 بفرحة: بجد عوزة تشتغلي
ميرال: ايوة ينفع اجي اشتغل عنده
الفتاة 2: بس انتى شكلك صغيرة اوي.

ميرال بدموع: كلما بندور على اكل العيش
الفتاة 1: بصي هو مسافر وهيرجع بعدأسبوع لو عوزة ده رقم تليفونى وكلميني
الفتاة 2: وهتعملى ايه في شغلك
ميرال: هسيبهم دول بيها وهى وحش وبيضربونى ومش باخد مرتب الى 100 جنية فى الشهر وبس
الفتاة 1: ولا يهمك كينان بيه بالرغم أنه عصبي بس بيدي فلوس حلوة لو عوزة اتصلي بيا بكرا وانا هظبتك تمام
ميرال بفرحة: تمام شكرا جدا.

أكملت ميرال أخذ الأشياء وحاسبت ورجعت الى الفيلا ووضعت الحاجة فى المطبخ وعندما لفت وجدت المطبخ ساحة من الخراب.

توجهت الى غرفتها وابدل ملابسها وبتدت ترتيب المطبخ وجهزت طعام الغداء ووضعته على السفرة وذهبت الى المطبخ حتى تاكل.

وهكذا مر باقي اليوم على ميرال وفى نهاية اليوم عادت الى غرفتها التى تحمل سرير قديم وفرش بسيط وجلست على الارض تجهز محاضرات اليوم بإتقان وتفاني وقطع مذاكرتها دخول الصغار عليها.

يوسف بحزن: ميمو تعالى اعملى الواجب فوق عندي
ميرال: مش هينفع حبيبي
ملك: يارب يا ميمو تلاقي واحد حلو ويخدك من هنا وتستريحي
ميرال: عوزة اقول حاجة بس خايفة
يوسف: قولي متخفيش
حكت ليهم ما حدث معها فى السوبر ماركت من البداية الى النهاية
يوسف: وخايفة من ايه
ميرال: منه
ملك: احنا ممكن تعرف عنه كل حاجة
يوسف: اذاي يا انصح اخواتك
ملك: لحظة
أخرجت ملك التليفون وفتحت موقع جوجل ودخلت اسمه ودخلت كل المعلومات عنه فى لحظة.

ملك: اسمه كينان عبدون عنده 27 سنة صاحب شركات K A العالمية وأخلاقه لا غبار عليها ومحترم جدا بس عصبي
يوسف بتشجيع: خلاص ميمو اتصلي على البنت وروحي اشتغلي هناك
ملك: اوعى تنسينا انتى عارفة أننا بنحبك وبنعمل كده علشان مصلحتك
ميرال: عارفة حبايبي يالا وطلعو نامو الوقت اتاخر
صعد الأطفال الى النوم وتنهدت ميرال وتوجهت الى السرير ونامت.

مر يومين ولم يحدث اي شي غير ان أمرت شوشو زوجه أحمد ميرال بتجهيز عزومه لأهلها وبالفعل ابتدت ميرال فى تجهيز الطعام ومسح الفيلا كلها وتغير الفرش كما امرتها بتغير نظام بعض الأوض وجعلتها تحمل المراتب ونقلها من مكان لآخر كما امرتها بنقل كراسي الصالون من مكانها لمكان آخر ولم تراف بحالها وصغر سنها وضعف جسدها.

وصل اهل شوشو ورحب بيهم احمد بشده أخذت ميرال تخدمهم بكل تعب وعلى أقصي مجهود لديها.

وفى احدي الليالي حاول شقيق شوشو التحرش و الاعتداء على ميرال ولكن شافه يوسف ومنعه لأن ملك سمعته وهو يتكلم فى التليفون مع احدى اصدقائة فاسرعت ليوسف واخبرته ولم تعرف ميرال.

وفى صباح اليوم التالى استغلت حماه احمد ميرال فى كل شي وفى الآخر قامت بصفعها بشدة ونزلت دموعها وعندما جاء أحمد أخبرته زوجته بأنها تطاولت على والدتها فنزل احمد الى الاسفل و سحبها امام الجميع وجعلها تعتذر لهم و قام بصفعها بشدة مما جعلها تسقط على الارض وجرحت راسها.

وبعد كام يوم غادر الجميع.

فى صباح اليوم التالى استيقظت ميرال وأخذت دش وصلت وخرجت تجهز الفطار ومر الوقت وخرج احمد وشقيقته الى الشركة وخرجت شوشو الى النادى وتركت الأطفال من ميرال.

ملك: يالا ميرال اتصلي على البنت خدى التليفون اهو
ميرال: تمام هاتي
اتصلت ميرال على الفتاة واخبرتها بوصول كينان من السفر اليوم وفى الغد تكون أمامه فى تمام الساعة العاشرة وأعطت لها العنوان.

مر باقي اليوم ولا جديد غير أن ميرال كسرت إحدى التحف بالغلط وقام شقيقها بضربها بشده على وشها وجسدها ولم يراف بصراخها وتوسلتها ودموعها وكان الأطفال يبكون عليها بشدة.


جاء الصباح وستيقظت ميرال بسرعة وجهزت ملابسها ووضعتها فى شنطة احضرتها لها ملك وسمعت خبط على الباب وعندما فتحت وجدت الأطفال امامها فضمتهم لحضها بشدة.

يوسف: خدى دول فلوس كنت محوشها خليها معاكى
ملك: وده تليفون قديم خليه معاكى بس اشتري خط وكلمينا والشنطة ديه فيها هدوم اوعي تنسينا
ميرال بدموع: مش هينفع اخدهم
يوسف بتصميم: هدخديهم من غير كلام احنا بنحبك اوى اوعي تنسينا وفضلي كلمينا على طول
ملك بدموع: اوعي تنسينا احنا بنحبك اوى
يوسف بحزن: يالا بسرعة قبل ميصحو
ودعت ميرال الأطفال وخرجت من الفيلا بسرعة بعد ان نده يوسف على الحارس وخرجت ميرال تجري بسرعة.

في فيلا اقل ما يقال عنها قصر كانت فى غاية من الجمال من الخارج
توجهت ميرال الى الباب ولكن اوقفها الحرس
الحارس: انتى مين
ميرال بخوف: انا الخدامة الجديدة
الحارس بتعجب: انتى الخدامة
ميرال: ايوة والله
الحارس: استني هنا
اتصل الحرس بالداخل وبعد مرور دقيقة عاد ليها
الحارس: تعالى معايا
ميرال بخوف: فين
الحارس: هندخل لكينان بيه.

دخلو الى الفيلا وكما توقعت ميرال كانت ايه من الجمال ودخلو الى الفيلا ووقفت فى انتظار نزول كينان من الأعلى.

بعد شوية نزل كينان وجلس ووضع قدم فوق قدم ونظر لميرال نظرة متفحصة وأشار للحارس بالمغادرة.

كينان: اسمك ايه
ميرال بصوت واطي: ميرال عزمي
كينان: عندك كام سنة
ميرال: 18 سنة
كينان: ليه عوزة تشتغلي وفين أهلك
ميرال بصوت باكي: محتاجة للشغل واهلي ميتين من 8 سنين
كينان: مين عمل فيكى كده
ميرال بدموع: صاحب الفيلا الى كنت شغاله عنده هو الى ضربني علشان كسرت تحفة وانا سبت البيت وجيت هنا
كينان بالم: وليه مبلغتيش عنه.

ميرال بحسرة: حضرتك انا خدامة اي كلمة هتتقبل فى القسم كلمة الخدامة ولا كلمة البيه ربنا يسامحة
كينان: انتى عرفتى اذاي انى محتاج حد هنا
ميرال: من يومين كنت فى السوبر ماركت وسمعت بنتين بيتكلمو وانا سألتهم وهما الى قالو ليا على حضرتك
كينان: تمام هتشتغلى هنا ليكى اجازة يومين كل أسبوعين ومرتبك 5 آلاف جنية
ميرال: معلش سؤال هو انا هروح فين فى اليومين الاجازة
كينان: لأهلك
ميرال: انا مليش حد مش عوزة اجازة ممكن.

كينان: تمام تعالى اوريكى الفيلا وعلى فكرة الخدامة مشيت بقالها أسبوعين والفيلا تضرب تقلب
ميرال: متقلقش هخليها ذي الفل ومتقلقش انا هعرف مكان كل حاجة
كينان: تمام تعالى معايا
ذهب كينان وخلفة ميرال الى إحدى الغرف وفتحها
كينان: ديه الأوضة بتاعتك وفيها حمام و دلوقتي هتسمعي الأوامر تعالى ورايا
صارت ميرال خلف كينان الى غرفة المكتب ودخل وجلس على الكرسى وشاور ليها تجلس.

كينان: انا لازم امشي ومش هاجي غير بالليل يعني على 9 او 10 بالليل ودلوقتي المطلوب منك
اولا: انا بصحي الساعة 7 الصبح يكون الحمام جاهز والهدوم
ثانيا: الفطار الساعة 8 الصبح والقهوه طبعا
ثالثا: ممنوع البس قصير او عريان يكون لبسك طويل ومحترم
رابعا: الساعة 6 بالليل معاد الغدا مفهوم
ميرال: مفهوم بس ممكن اطلب منك طلب
كينان: ابتدينا قولي
ميرال: ممكن كل يوم خميس اخرج ساعتين بس أقابل واحدة صحبتي.

كينان بتفكير: تمام دلوقتى انا همشي وأي حاجة عوزاها اكتبيها فى ورقة وانا لما اجي هبعت حد يجبها يالا انا ماشي سلامه عليكو
ميرال: فى امان الله وعليكم السلام
كينان: اه صحيح معاكى بطاقة
ميرال: ايوة معايا
كينان: هتيها عاوزها
توجهت ميرال الى الشنطة واعطتها له وغادر.

توجهت ميرال الى غرفتها ووضعت بها شنطة ملابسها وغيرت ملابسها وارتدت ترينج وتوجهت و المطبخ وأخذت تبحث عن أشياء التنظيف الى ان وجدتها وصعدت الى الاعلي.

توجهت إلى إحدى الغرف ودخلتها و شغلت النور وتوجهت الى الشباك وفتحت الستائر وبتدت تنظف الغرفة بحرص شديد غيرت ملايات السرير ونظفت الكراسي وتوجهت الى غرفة أخري بداخل الغرفة ورتبت الملابس ولمت الملابس الغير نظيفة فى سبت و توجهت الى الحمام ونظفته وقامت بمسح الأرض و عطرت الغرفة بالبخور وقفلتها واصبح شكل الغرفة غاية من الجمال.

وتوجهت الى غرفة أخري وغيرت الملايات وفعلت نفس الشئ بها وبعد انتهائها من الدور العلوي نزلت إلي الاسفل وتوجهت الى غرفة المكتب وبتدت ترتبها وتنظم الملفات الموضوعة على المكتب وجعلته نظيف تماما ووضعت البخور وخرجت وتوجهت الى الصالون ونظفته بعناية شديدة ووضعت البخور وخرجت وأخيرا توجهت إلى المطبخ ولم تنسي تسجيل اى شئ تحتاجة داخل ورقة.

قامت بعمل بعض المأكولات الجميلة بالأشياء الموجودة فى الثلاجة وتركت الاطعام على النار حتى ينضج.

وتوجهت الى غرفة الغسيل وبتدت توضع الغسيل فى الغسالة وخرجت وتوجهت الى المطبخ
بعد مرور ساعة كانت انتهت من تحضير الطعام وتوجهت الى غرفة الغسيل واخذته وقامت بنشرة.

وأخيرا جلست على إحدى الكراسي الموجودة فى الجنينة وتنهدت وبعد حوالى نصف ساعة توجهت إلى غرفتها وأخذت دش ولبست وكان قد وصل كينان ودخل الفيلا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة