قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

ادهم اخد ليلى وسافر بيها وقضوا احلي شهر عسل في الدنيا
سافر بيها بره مصر فسحها في كل مكان سبق وراحه وعجبه وحب يشوفه بعيون حبيبته
ليلى كانت مبهوره بكل حاجه بتشوفها وحست ان الحياه اجمل من انها تكون حقيقه
عايشه زي اجمل حلم ممكن تتخيله
فسح لعب حب رومانسية ضحك كل شيئ ممكن اي واحده تتمناه
ادهم كمان عرف معني الحب الحقيقي ايه
وداق طعم الحلال ولقاه احلي بكتير من الف متعه رخيصه او سهره مع كاس.

اتعلم مع ليلى حاجات جميله وزي ما هيا بتتعلم اداب واتيكيت التعامل مع الطبقه دي بتعلمه هو كمان اخلاق وقيم هو مفتقدها
الاتنين بيكملوا بعض
وطبعا الحياه ما بتفضلش وردي على طول
وكل حلم لازم نصحي منه مهما يطول
رجع ادهم وليلي لمصر وطبعا مع اصرار ابوه وامه اضطرا ادهم يوافق انه يستقر معاهم وليلي وافقت انها تفضل معاهم ومكنتش عارفه ايه مستنيها.

ادهم بينزل شغله خفيف وباقي الوقت مع مراته سواء في البيت او بياخدها ويخرج
اول مره خرجوا فيها راحو النايتكلب بتاعه
واول ما وصلوا ونزلت ليلى من العربيه وقفت
ادهم: وقفتي ليه المره دي؟ خايفه من ايه؟
ليلى: مش خايفه بس ليا ذكريات مش حلوه هنا
ادهم شدها من ايدها: تعالي نعمل ذكريات جديده حلوه
ضمها ودخل بيها واول ما دخل كل الشغالين جم وباركوله
اخدها وقعد وسط دهشتها في نفس المكان اللي قعدوا فيه.

ادهم: مالك بتبصيلي كده ليه؟
ليلى: الكل عارفك هنا ليه؟ والمره اللي فاتت محدش اتكلم
دخل جرسون
الجرسون: تامرني بايه يا افندم؟
ادهم: سيبنا دلوقتي ولا اقولك هات عصير مانجه فريش
سابهم الجرسون
ادهم: مش دي اكتر حاجه بتحبيها
ليلى: ،
ادهم: مالك في ايه؟ عايزه تتخانقي؟
ليلى: مش حكايه عايزه اتخانق انا سالتك سؤال ومستنيه اجابتك
ادهم: سوري ايه هو السؤال بقى؟
ليلى: ليه المره اللي فاتت اتصرفوا كده؟ لما الكل هنا عارفك.

انت مخبي ايه عليا؟ كنت بتجيب صحباتك هنا؟ وكل مره ببنت شكل صح؟
ادهم: خلصتي افتراضات ولا لسه؟ اولا لأ مجبتش بنات هنا
ثانيا انا جايبك هنا لاني عايز اوريكي المكان ده لانه مهم بالنسبالي واتضايقت جدا انه معجبكيش فقلت نيجي تاني تشوفيه بطريقه مختلفه
ثالثا هما اتصرفوا كده لاني طلبت منهم ده
ليلى: ليه مهم؟
ادهم: لانه بتاعي وبحبه جدا وبهتم بيه جدا
ليلى: علشان كده قلبتها نكد معايا.

ادهم: انا مقلبتهاش نكد انتي اللي كنتي محبكاها قوي
ليلى: انا محبكاها؟ تاني يا ادهم؟
ادهم: ولا تاني ولا تالت المهم ايه رايك في المكان؟
ليلى: انا مفهمش في الحاجات دي
ادهم: ليلى قولي رايك وبلاش لف ودوران
ليلى: مناسب للوسط بتاعكم
ادهم: تاني الوسط بتاعنا وبتاعكم؟
ليلى: سوري مناسب للطبقه الغنيه كده احسن
ادهم: اسعاره مش غاليه قوي
ليلى: بالنسبالك اه
ادهم: قصدك ايه؟
ليلى: بالنسبالك انت مش غاليه.

انت عندك استعداد تدفع الف او اتنين في غدوه عادي غيرك الالف دي ممكن يحوش فيها كذا شهر علشان عمليه مثلا او يشتري حاجه مهمه في بيته مثلا
هنا مثلا ( مسكت المانيو) اقل حاجه فيها ب 50 جنيه وده تمن كوبايه شاي
ال 50 جنيه دي بالنسبة للناس العاديه تغدي عيله كامله يومين
ادهم: خلصت درس الفروق الاجتماعيه؟ و فرق الطبقات؟
ليلى: لا مخلصتش ده بالنسبه للاسعار.

المكان ظلمه قوي والخصوصية اللي انت بتتكلم عنها دي شيئ مش حلو لان انت عارف كويس انك كل واحد معاه واحده داخلين هنا بيبقوا داخلين لسبب واحد الخصوصيه دي
وانت فاهم كده كويس زي ما انت ما جبتني هنا وكنت عايز تاخد راحتك معايا صح؟
ادهم: انا مكنتش جايبك هنا علشان كده
ليلى: امال جبتني ليه؟ وقفلت الستاره ليه؟
ادهم: وبعدين عايزه توصلي لايه؟ اخره الكلام ده ايه؟
ليلى: انت سالت عن رأيي وانا جاوبتك يبقي ما تزعلش منه.

ادهم: تصدقي اني غلطان اني سألتك
ليلى: وعلي فكره كل اتنين بيدخلو هنا وبيعملوا حاجه غلط سواء مسكه ايد او بوسه او حضن انت بتاخد ذنب عليه
تخيل بقى خصوصيتك دي بتركبك ذنوب قد ايه كل ساعه وكل لحظه!
ادهم: ليه بقى انا مالي؟
ليلى: انت هيأت المكان لكده، سوري يا حبيبي بس انت عامل زي اللي فاتح بيت دعاره ويقول انا مالي
ادهم: انا زي قواد يا ليلى
ليلى: انا اسفه ان
ادهم: لا خلاص اقفلي الكلام لحد هنا
يالا بينا.

ليلى: تاني هنمشي بنفس الطريقة تاني؟؟
ادهم: يالا قومي
قام وقف
ليلى: مش هقوم اسفه لو كلامي ضايقك بس كان لازم اقوله
ادهم: قومي
ليلى: اقعد لو سمحت
ادهم: هتقومي ولا لأ؟
ليلى: لأ اقعد انت
ادهم: خلاص براحتك وقت ما تحبي روحي انتي عارفه عنوان البيت؟
سابها ومشي ومردش عليها وهيا بتحاول تكلمه
ادهم طول اليوم مخنوق ومتضايق منها ومن رأيها في مكانه المفضل
ليلى روحت وحبست نفسها في اوضتها.

ادهم رجع البيت اخر النهار وبغير عوايده ما طلعش لاوضته جري زي كل يوم
كريمه جريت للهانم ريهام اوضتها
كريمة: يا هانم مش قولتلك انهم متخانقين
ريهام: مين قالك؟
كريمه: هيا حابسه نفسها في اوضتها وشكلها معيط والبيه رجع وقاعد تحت ماطلعش عندها زي كل يوم
ريهام: كويس يبقي احنا نبدأ بقى
ههههههههه ايامك بقت معدوده يا بنت الساقيه.

ريهام نزلت وجهزت السفره واتلموا كلهم ياكلوا
ريهام: ادهم حبيبي مش هتنادي على مراتك؟
ادهم: ابعتيلها حد ينادي عليها
علي: مالك؟ انتو متخانقين ولا ايه؟
ادهم: ولا متخانقين ولا متنيلين
ريهام: كريمه كريمه نادي على ليلى
طلعت كريمه لليلي
كريمة: يالا يا هانم السفره جاهزه وكلهم مستنينك
ليلى: لا هستني ادهم
كريمة: سي ادهم بيه تحت معاهم
ليلى: ادهم تحت؟ طيب مطلعش ليه؟
كريمه: معرفش تحبي اسألهولك؟

ليلى: لا انا نازله روحي انتي
ليلى زعلت لان دي اول مره ادهم ما يجليهاش
هو معقول زعلان كده؟ لازم تصالحه بسرعه
نزلت وقعدت مكانها
ليلى: حمدلله على السلامه جيتو امتي؟
ادهم مردش فاضطر على يرد
علي: يدوب واصلين بس واقعين من الجوع وعلشان كده دخلنا على السفره على طول ولا ايه يا ادهم؟
ادهم: اه
ليلى: مالك حبيبي؟
ادهم بصلها: ماليش
اكل معلقتين وساب الاكل وقام
ادهم: كملوا انتو انا مش جعان بعد اذنكم
طلع لفوق.

ريهام: ليلى حبيبتي انتي مزعله ادهم؟
علي: ريهام سيبيهم في حالهم
ليلى: انا مكنش قصدي ازعله هو اخدني المطعم بتاعه وسألني عن رايي وقلتهوله وهو زعل
علي: sun rise ده ادهم بيعتز بيه جدا ايه اعتراضك عليه؟
ليلى: ما اعترضتش على المكان اعترضت على الخصوصية قوي دي
علي: ماهو ده اكتر حاجه بتميزه
ليلى: ودي اكتر حاجه غلط هو بيشوف بطاقات الناس اللي داخله وعايزين الخصوصية دي ولا هيا ذنوب وخلاص بيكسبها.

علي: والله يا بنتي عندك حق انا مبصتلهاش كده خالص بس فعلا وجهه نظر تحترم جدا
على العموم سيبيه يهدي وهو هيسمع كلامك وهيعرف انك بس خايفه عليه اطلعيله بس ما تتكلميش في الموضوع ده
ليلى طلعت لادهم اللي كان بياخد شاور
ريهام: ماعدش غير دي اللي هتعدل عليكم
ما تخلوها تقف على الاستيج وتخطب احسن
علي: هيا بتتكلم صح ايه مشكلتك؟
ريهام: انا؟ انا معنديش مشاكل بعد اذنك
ليلى خبطت على ادهم ومردش عليها.

فتحت الباب وبصتله كان راقد في البانيو ومغمط عنيه
دخلت وقعدت جنبه على الدرجه اللي جنبه
ليلى: حبيبي ما تزعلش مني اسفه لو ضايقتك
ادهم:
ليلى: ميبقاش قلبك اسود بقى
ادهم: خليه اسود علشان يبقي لايق مع القواد
ليلى: انا مقلتش كده انت اللي قلت كده
ادهم: ومعناه ايه لما ابقي فاتح مكان للدعاره؟
ليلى: برضه مقلتش كده
ادهم: امال قلتي ايه؟
ليلى قربت منه ومسكت وشه بايديها وبصتله.

ليلى: قلت اني مش عايزه اغلي انسان عندي يشيل ذنب حد من غير قصد
المكان جميل بس نوره وشيل الستاير دي
خلي اللي يقعد يقعد في النور وبس
اسفه لو خاني التعبير مش قصدي
ادهم: انا لما اخدتك مكنش قصدي اللي قولتيه
اه فكرت اعمل ده بس ما اخدتكيش هناك علشان كده
ليلى: عارفه
ليلى قربت اكتر منه
ليلى: صافيه لبن؟
ادهم: المفروض اقول ايه؟
ليلى بضحك: حليب يا قشطه
ادهم: ماشي حليب يا قشطه
ليلى: في مكان ليا؟
ادهم جاوبها بابتسامه.

وتاني يوم نزلوا الاتنين ايديهم في ايدين بعض
على شافهم وابتسم لانه عارف صلح العشاق بيبقي اجمل ما يكون
ريهام النار ولعت جواها
نزلوا الرجاله على الشغل وليلي وريهام فضلوا مع بعض
ريهام: حبيبتي يا ليلى انت بتعرفي تتطبخي صح ولا ايه؟
ليلى: ايوه طبعا بعرف
ريهام: ينفع اطلب منك طلب وبراحتك لو مش عايزه براحتك طبعا
ليلى: لا يا ست الكل انتي بس تشاوري.

ريهام: تسلمي يا قلبي بس كنت عازمه صحباتي على العشا النهارده وانا كنت وعدتهم باكله محشي معتبره وصراحه كريمه ملهاش فيه بتعمله بس اجارك الله ما يتاكلش اوعي تقوليلها هههههه
ليلى: بس كده من عنيا هعملك اكله محشي يحلفوا بيها
ريهام: تسلميلي يا قمر يعني اتكل عليكي؟
ليلى: طبعا واهو الوقت بدري هلحق ما تقلقيش بعد اذنك ابدا انا بس هيكونوا كام واحده كده؟
ريهام: مش كتير 10 او 15
ليلى: حاضر.

ليلى يالهووي كل دول مش كتير امال لو كتير كانت عزمت كام؟
يالا ابدا بقى خليني اخلص
دخلت ليلى المطبخ ولقت كريمه ومعاها بنتين كمان مريم ونجاه
كريمة: يالا يا مريم اطلعي نضفي الدنيا وجهزيها علشان الناس اللي جايه ونضفي بزمه وانا هساعدك
مريم: حاضر
كريمة: وانتي يا نجاه خدي الواد صبحي واطلعي هاتي الطلبات كلها واوعي تنسي حاجه يالا وما تتاخريش
مشيوا البنتين وفضلت ليلى وكريمه
كريمة: هاه قوليلي هتحتاجي ايه؟

ليلى: حاجه المحشي وخضره وطماطم وبصل وتوابل يعني الحاجات دي
كريمه: حاجه المحشي اهي
( اتفاجئت ليلى بالكميه وان تقريبا كل انواع المحشي هتتعمل)
ليلى: كل ده؟
كريمه: امال انتي فاكره ايه المهم
هنا التوابل وهنا وهنا
عرفتها كريمه مكان كل حاجه وجهزتهالها
كريمة: اسيبك بقى واطلع اشوف اللي ورايا ولو احتجتي حاجه اطلبيها
سابتها كريمه ومشيت لريهام
ريهام: عملتي ايه؟
كريمه: اهي في المطبخ.

ريهام: لوحدها؟ مش عايزه حد يساعدها عايزاها اخر الليل تبقي مهدوده وعلي اخرها
كريمة: دي اخر النهار هتلاقيها خلصت خالص ماتخافيش والبنات وزعتهم
ليلى في المطبخ اتصلت بماجده وحكتلها اللي حصل
ماجده: اجيلك اساعدك؟
ليلى: لا طبعا دي اول مره تتطلب مني حاجه ااقوم اجيب اخواتي يعملوها لا لازم اثبتلها اني اقدر اعمل اي حاجه ادعيلي
بدأت ليلى رحله عذابها واخدت النهار كله في المطبخ تجهز لعزومه ريهام.

ادهم رجع اخر النهار واول ما دخل بعادته بينادي على ليلى
ريهام سمعته ونزلت بسرعه وليلي كمان سمعته وخرجتله
الكل هنا اتفاجئ
ليلى اتفاجئت باصحابه الموجودين
و ادهم اتفاجئ بمنظر ليلى بشعرها المنكوش والمريله وريحه البصل والخضار اللي جايبه اخر الدنيا
كان معاه اتنين من اصحابه او بمعني اصح منافسيه في الشغل وعايز يعرفهم على مراته
و ريهام مبسوطه لان خطتها ماشيه بالظبط زي ماهيا عايزه.

رجل الاعمال كريم: الظاهر ان مرات حضرتك ست بيت شاطره؟
ادهم: الظاهر كده، هناكل النهارده من ايدك؟
ليلى: هتتعشي احلي عشوه في حياتك اصبر
اتفضلوا كلكم
دخل ادهم واصحابه وهما بيبصوا لبعض
وادهم اعتذر منهم وسحب مراته وطلع وهو طالع لمح امه
ادهم: لو سمحتي يا ماما شوفي ضيوفي وقابليهم
ريهام: من عنيا حبيبي، مراتك اصرت تاكلك النهارده من ايديها
ريهام بصت لليلي بصه رجاء وتمثيل طبعا انها ما تقولش لادهم الحقيقه.

ادهم اخد مراته وطلعوا اوضتهم واول ما دخلوا قفل الباب وزقها لجوه بعنف
ليلى: في ايه مالك؟
ادهم: انتي اللي في ايه؟
ليلى: مالي في ايه؟ مش فاهمه
ادهم: مش فاهمه؟ انتي مرات اكبر رجل اعمل في الشرق الاوسط كله وده منظرك
ليلى: ماله منظري؟
ادهم: مش عارفه ماله
ادهم شدها ووقفها قدام المرايه
ادهم: اتفرجي شوفي ماله شعرك لبسك المريله دي ولا ريحتك ايه ده؟
ليلى زقته بعيد.

ليلى: انا مش فاهمه انت متضايق ليه؟ حبيت اعمل لجوزي اكل ارتكبت جريمه؟
ادهم: محدش طلب منك تعملي اكل وانا بطبيعتي ماليش في الاكل على قد كده
وبعدين في شغالين في البيت ممكن تقوليلهم يعملوا اللي انتي عايزاه
ليلى: انا عايزه اعمل بايدي
ادهم: ولا تعملي بايدك ولا برجلك اتفضلي غيري القرف اللي انتي لبساه ده اتحركي واستحمي علشان ريحتك دي اتفضلي
ليلى: كل ده ليه علشان اصحابك انت جايبهم يتفرجوا عليا؟

ادهم: يتفرجوا؟ مش هرد عليكي لاني لو رديت هتزعلي اتفضلي عشر دقايق وتنزلي
سابها ونزل وهيا عيطت لوحدها
وفكرت انها ما تنزلش وتفضل كده
الباب خبط ودخلت ريهام
ريهام: اسفه اسفه حقك عليا انا
ليلى: لا وحضرتك ذنبك ايه؟
ريهام: انا قلتلك تعملي اكل واسفه اني خليتك تخبي عنه بس هو لو عرف اني طلبت منك هيعملهازعله كبيره وهيقول ان انا قصدي ايه وايه لكن كده انتي مجرد زوجه وعايزه تاكل جوزها من ايديها
ليلى: بس هو زعل قوي.

ريهام: علشان بس اصحابه قومي شاور كده والبسي وانزلي واول ما يدوق الاكل هيجي يبوس ايديكي قومي يا حبيبتي
ليلى سمعت كلامها لبست واتشيكت ونزلت وقامت بدور المضيفه وعدت اول حفله بامان
الكل اتعشي وشكر جدا في الاكل
اما ادهم فكان عادي مش فارق معاه ابدا
على شكر ليلى جدا على الاكل
كريم ونادر اصحاب ادهم شكروا ليلى بصفة شخصيه بس ادهم طول الوقت متضايق ومخنوق
ريهام بتتبع اسلوب تضرب وتلاقي.

الساعه وصلت يدوب 10 وليلي قاعده متوهه وبتتاوب كل شويه
علي: ادهم اسحب مراتك كده بلطافه وطلعها لاحسن دي هتنام على نفسها وشكلها هيبقي وحش قوي
ادهم وصل لقمه غضبه بس قام بكل هدوء واعتذر واخد مراته وطلعها اوضتها
ليلى: عملت ايه المره دي؟
ادهم: بجد بتسالي؟ مش هرد عليكي
اتفضلي نامي واشبعي نوم
سابها ونزل وهيا فضلت تعيط لحد ما الحفله خلصت وهو طلع لقاها قاعده وبتعيط بس هو كان جايب اخره.

بصلها ودخل الحمام غير هدومه وطلع سريره
ليلى: ادهم انا
ادهم: انا تعبان وعايز انام
عطاها ظهره وطفي النور وسابها مع دموعها
تاني يوم ادهم قضاه في شغله وريهام اخدت ليلى طول النهار تلف بيها على الاسواق بحجه انها تشتريلها لبس وطبعا خلت ليلى طول الوقت تمشي وراها تشيل شنطها وخلتها مهدوده تماما
اخر النهار روحو.

ريهام: اطلعي يا حبيبتي قيسي الحاجة اللي اشتريناها ونقي فستان حلو كده البسيه لجوزك زمانه جاي يالا قومي وصالحيه بقى.

ليلى طلعت فعلا لبست وبقت قمر بس قمر بينام
ليله امبارح قضتها عياط واليوم اللي قبله كان كله شغل واليوم ده كانت على رجليها النهار كله
ادهم وصل واتعشوا كلهم وقعدوا مع بعض
ريهام: ينفع يا ليلى تعمليلنا قهوه ده طبعا بعد اذن ادهم
ادهم: اذني انا! ليه اذني هيا دي محتاجه اذن طبعا يا ست الكل تعملك، ممكن يا ليلى؟
ليلى: طبعا
دخلت ليلى تعملهم قهوه وكوبايتها حطت فيها قهوه كتير علشان تعرف تصحي.

ريهام بره: مراتك تنفع ست بيت ايه ميه ميه
ادهم: وانا مش عايزها ست بيت ما تدخليهاش المطبخ
ريهام: واحده عايزه تعمل لجوزها اكل اضربها؟
ادهم: لا متضربيهاش
ريهام: ايه رايك في فستانها اخدتها النهارده وجيبتهولها هو وشويه حاجات
ادهم: اه حلو تسلمي يا ست الكل
بقولك يا ماما
ريهام: قول يا قلبي
ادهم: حاولي تعلمي ليلى اذاي تتصرف وازاي تتكلم يعني خليها تتعلم منك.

ريهام ؛ من عنيا حبيبي بس انت متخيل ان بنت زيها ممكن تبقي زيي
ادهم: لا طبعا عمرها ما هتبقي زيك بس معلش حاولي
ريهام: هحاول بس هيا توافق النهارده بالعافيه اخدتها معايا
ليلى طلعت بالقهوه وشربوها وهيا حاولت تفوق بس للاسف النوم غلبها
علي: ادهم مراتك شيلها والنبي وطلعها
ادهم متغاظ جدا منها بس اضطر علشان ابوه يشيلها وطلعها فوق وحطها على السرير وكل ده وهيا مصحيتش
حاول يصحيها بس للاسف هيا مقدرتش تصحي.

الصبح ادهم نزل قبل ما هيا تصحي
ليلى صحيت ونزلت لقت ريهام في الجنينه طلعتلها كانت عامله نفسها بتزرع ورد
ليلى: اساعدك؟
ريهام: تعالي
شرحتلها ريهام بتعمل ايه وخلتها تقعد تزرع وطبعا هيا بتقعد مرتاحه وتشغل ليلى
ادهم رجع كانت ليلى طلعت بس ملحقتش تغير
اول ما شافها هدومها طينه وحتي وشها فيه طينه يدوب هتتكلم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة