قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني والعشرون

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني والعشرون

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني والعشرون

ما ان انتهي من دعوتة حتى دخلت اسيل وملابسها تنقط الماء وترتعش بسبب البرد تقدم الجميع نحوها
عمر، كنتي فين يا حبيبتي
ريتاج، مش وقت كلام دلوقتي يا عمو احنا هنغيرلها هدومها لو سمحتي يا طنط اعمليلها شوربة
زينب، معاكي حق يلا طلعوها فوق
ساندها الفتيات وصعدو بها إلى الاعلى وجهزت هاله بمساعدة زينب شوربة نامت اسيل في حضن ريتاج
هدير، ربنا يصبرها على اللي هيا فيه
ريتاج، انتي عارفة كانت بتحبو ازاي.

هدير، عارفة بس اللي مش عارفاه ليه كل اللي حصل ده
ريتاج، محدش عارف حاجة
دخلت هاله ومعها شوربة ولكنها وجدت اسيل نائمة نزل الجميع إلى الاسفل وجدو والدي امير قد غادرا اوصل كريم الفتيات واحمد إلى منزلهم واتفقو ان يتقابلو في الجامعة غدا ثاني يوم استيقظ كريم وغادر إلى الجامعة بينما بقيت اسيل في المنزل
كريم، ازيكم يا جدعان ازيك يا جميلة محدش شايفك ليه
جميلة، ظروف يا كيمو اومال فين اسيل
ريتاج، تعبانة شوية.

جميلة، بجد ومحدش قالي ليه
هدير، هو انتي كنتي بتسالي
احمد، مش وقت عتاب يا بنات يلا عندنا محاضرة
امير. ازيكم عاملين إيه
ريتاج، كويسين
جميلة، ازيك انت يا امير
امير، انا كويس انتي عاملة إيه
جميلة. كويسة الحمد لله
احمد، يلا يا بنات عندنا محاضرة
كريم. بالتوفيق انا هروح عند العميد
امير، ليه
كريم، مفيش عايزو
امير، خدني معاك
كريم، تعالا
ذهب كريم وطرق الباب ليسمع صوت الاذن دخل واغلق الباب خلفة.

علي. ازيك يا كريم اومال اسيل فين مش هتقدم الترم ولا إيه
كريم، لا يا دكتور اسيل تعبانة جدا واحتمال متجيش اول اسبوع كمان
علي. هو لعب عيال ازاي ديه كل ترم هي اللي بتقدمو
كريم. يا فندم في مية شخص بيتمنو يبقو مكان اسيل ممكن حد يعمل مكانها انهرده
علي، ماشي يا كريم وابقى طمني على اختك وقولها ان هي اللي هتقدم فترة الامتحانات
كريم، ان شاء الله يا دكتور عن اذنك
علي، اتفضل.

خرج كريم وهو يسب ويلعن في هذا الشخص اخذه امير وتوجهو إلى المدرج ليتلقو محاضرتهم اما عند اسيل استيقظت الساعة 12 ظهرا وجدت الانوار مفتوحة لتعلم ان كريم قد غادر وترك لها الانوار كي لاتخاف نهضت وغيرت ثيابها ونزلت إلى الحديقة الخلفية ذهبت لها والدتها ومعه صينية تحتوي على فطورها المفضل
هاله، يلا يا حبيبتي افطري علشان تاخدي الدوا علشان متتعبيش
اسيل، يا ماما انا مش صغيرة لو.
هاله، مفيش لو ولا ملوش يلا افطري.

اسيل، يا مام.
هاله، قولت يلا
امسكت اسي احد قطع الخبز ووضعتها في فمها وظلت تاكل غصب
اسيل، ماما علشان خاطري مش قاردة اكمل
هاله، طب يلا خدي الدوا
اخذت الدوا ونهضت تتمشى قليلا جاء في بالها شخص وهاتفته
اسيل، ازيك عاملة إيه
الشخص، انا كويسة يا روحي انتي عاملة إيه
اسيل، ضايعة وتعبانة وزهقانة وحاجات كتير
الشخص، ليه بس يا قلبي
حكت لها اسيل كل ما في قلبها
الشخص، يالهوي يا اسيل كل ده يحصل ولا تقوليلي.

اسيل، معلش محصلش نصيب
الشخص، طب يا روحي إيه رايك تيجي تقعدي معايا شوية تغيري جو
اسيل، هو ده اللي هيحصل بس مش دلوقتي شوية كده وهجيلك المهم انتي عاملة
الشخص، مفيش اتجوزت
اسيل، مبروك يا روحي عز مش كده
الشخص، لا انا وعز فركشنا ده واحد تاني
اسيل، ربنا يكملك على خير عايزة حاجة
الشخص، لا سلامتك هتعملي إيه
اسيل، هفضل زي مانا
الشخص، الحياة مش بتقف عند حد كملي
اسيل، هحاول لانو صعب صعب اووي كمان.

الشخص، معاكي انو صعب بس لازم نحاول يلا سلام يا حبيبتي
اسيل، سلام
((تتوقعو اسيل كانت بتكلم مين))
اغلقت اسيل الهاتف وصعدت إلى غرفتها تمددت على الفراش واحضرت الدبدوب الخاص بها التي تخبأة في الدولاب الخاص بها
فلاش باك
وهم يتمشون في احد المولات
اسيل، الله بص يا امير الدبدوبين دول حلوين تعالا نشتريهم
امير، احنا جايين نشتري حاجات للفلة ولا نشتري دبديب
اسيل، علشان خاطري دول حلوين اووي.

امير، حاضر يا حبيبتي استني هنا
ذهب امير واشترى الدبدوبان اخذتهم اسيل
اسيل، بص ده ولد ودية بنت ماشي
امير، ماشي
اسيل، الولد امير والبنت اسيل اوكي
امير، اوكي
اسيل، انت هتاخد اسيل ولما تزعل مني افضل كلمها وانا هاخد امير واخلية معايا واعمل نفس الشئ
امير، ودة إيه الفكرة منو
اسيل، علشان نبقى مع بعض حتى لو كل واحد فينا بعيد عن التاني ولو افترقنا
امير، بعد الشر اللي هيفرق بينا الموت
عودة من الفلاش باك.

مسحت اسيل دموعها، بس انتا اللي اخترت الفراق
اخذت اسيل الدبدوب ووضعتة على الفراش واحتضنته بقوة حتى نامت في المساء عاد كريم إلى المنزل
هاله، ها اليوم كان عامل إيه
كريم، مفيش فية حاجة الناس كلها عمالة تسال على اسيل واسيل فين مش هتقدم ولا إيه اسيل جاية امتى لغاية ما اتخنقت
عمر، معلش خليها تفوق من اللي هيا فية
كريم، يا رب بس صحيح امتى موعد الطلاق.

هاله، تف من بوقك انا حاسة ان ديه عين وصابتهم ان شاء الله هيرجعو لبعض اقعد انتا متنقش فيها
كريم، يعني لو جيى دلوقتي وقالك احنا هنرجع هتوافقي
عمر، حتى لو اعترضنا الموضوع مش بتاعنا الموضوع ده خاص بين الاتنين مش يمكن امير معاه حق ويمكن ظالمها كل اللي انا عارفو دلوقتي لو جية ودخل وخدها من وسطنا كده واحنا قاعدين محدش هيقول تلت التلاتة كام علشان هيا مراتو ومن حقو ياخودها وقت ما يحب ويجبها وقت ما يحب.

كريم، بعد كل اللي حصل ده هتوافقو
هاله، نرجع تاني ونقولك ملناش دعوة لو طلبت تدخلنا هندخل هي كبيرة وهو كبير وبرضو الاتنين بيحبو بعض يا ريت متفرقش بين الاتنين يا سوسة
عمر، سيبك من اختك انتا هتروح تتقدم امتى
كريم، هو كان الموعد بعد اللي حصل لاسيل بس كلنا اتلخمنا مع اسيل ونسينا كل حاجة هحدد موعد حاضر على الاسبوع الجاي
هاله، يبقى احسن برضو علشان نخرج اختك من اللي هيا فية.

بعد قليل نزلت اسيل جلست معهم قليلا لكن حديثها الذي كان شبة منقطع معهم وفي صباح اليوم التالي استيقظت اسيل قبل كريم وغيرت ثيابها قم نزلت وجدت والدتها تعد الفطور
هاله، جديدة ديه اول مرة تصحي لوحدك
اسيل، كل حاجة بقت جديدة فحياتنا مع السلامة يا ماما
هاله، استني رايحة فين
اسيل، هروح الجامعة
هاله، تروحي فين انتي لسة خارجة من المستشفى
اسيل، لا يا ماما اتا عايزة اروح.

هاله، طب اقعدي افطري وخدي الدوا وانزلي ولا استني اخوكي
اقتربت اسيل بسرعة وطبعت قبلة على وجنة والدتها، لا مليش نفس سلام
وغادرت مسرعة
هاله، اسيل اسيل انتي يا بت يا بنت المجنونة مش قادرة اصلا تقف على طولها
نزل كريم بعد ان سمع صوت والدته
كريم، في إيه يا ماما بتزعقي ليه
هاله، اختك الهبلة بنت الهبلة طلعت من غير ما تفطر وتاخد الدوا.

كريم، دلوقتي اروخ القيها واقعة انا هطلع اغير هدومي واحصلها وحضريلي الفطار ولا اقولك انا هروح افطر معاها هناك
صعد كريم ونزل بعد نصف ساعة وذهب إلى الجامعة اما اسيل فكانت وصلت عندما دخلت بدات الناس بالتجمع حولها لكي يطمئنو عليها
احمد، إيه اللي هناك والناس متجمعة كده ليه
امير، مش عارف
هدير، شروق بت يا شروق
شروق، عايزة إيه يا هدير
هدير، الناس متجمعة كده ليه
شروق بيقولو اسيل جت والناس بتسال عنها.

ريتاج، يالهوي ديه مش قادرة
ركض الثلاثة وبدؤ في تخليص اسيل من يدهم اما جميلة وامير ظلو مكانهم لم يتحركو
اسيل، بس خلاص انا تعبت
احمد، معلش يا جدعان اسيل تعبانة شوية تعالو كلموها بعدين لو سمحتو
سحبت ريتاج وهدير اسيل على جانب بينما ذهب اليهم جميلة وهي تتصنع وجه البراءة
((اه يا عقربة يا سوسة يا حرباية ))
جملية، حمد لله على سلامتك يا سوسو عرفت انك تعبانة
اسيل، الله يسلمك وبعدين يلا هنتاخر على المحاضرات.

احمد، محاضرات إيه يا متخلفة انتي انا هتصل على كريم يجي ياخدك
اسيل. لا يا احمد انا عايزة اخرج شوية برا جو البيت و المستشفى
ده
تقدم امير اليهم
امير، انتو مش عندكم محاضرة
رفعت اسيل وجهها لتلتقي بعينية التي كانو دائما ينظران لها بحب اما الان فهي تعطي نظرات لا معني لها قلبت عينيها بعيد عنه
احمد، اه صح ده الدكتور جاسم يلا هنتاخر وهو مش بيحب التاخير
جميلة، ما تحضر معانا يا امير
امير، اممم ماشي كريم لسة مجاش.

اسيل، يلا يا جماعة هنتاخر
ذهبو ودخلو المدرج سريعا وبعد قليل دخل جاسم
جاسم. حمد لله على سلامتكم
الجميع، الله يسلمك يا دكتور
جاسم، انهرده مفيش محاضرة هنتكلم عن الاجازة والفاينل تمام
الجميع، تمام
جاسم، إيه ده اسيل ازيك عاملة إيه مجتيش امبارح ليه
رفع امير حاجبية باستغراب من سؤالة ونظر إلى اسيل
اسيل بابتسامة، مفيش يا دكتور كنت تعبانة شوية
جاسم، دلوقتي احسن
اسيل. اه الحمد لله.

جاسم، سمعت انك هتقدمي المراجعة اللي قبل الاختبارات والتخرج
اسيل، ايوة يا دكتور ديه حقيقة
احمد، اسيل هي المسؤولة عن حفلة التخرج
هدير، سواء في الديكور او في الاكل الحضور والعرض كل حاجة
جاسم، عظيم كم كيدكن عظيم يا اسيل
ابتسمت اسيل بخفة بينما كاد امير ان ينفجر غاضبا ولكن قاطعهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة