قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الحادي عشر

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الحادي عشر

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الحادي عشر

في بيت الحاج عبدالرحيم
عبدالله: كيف صحتك يابوى
عبدالرحيم: نحمدو ياولدى اجعد ياعبدالله جارى عايزك في كلمتين ياولدى
عبدالله: جول يابوى خير
عبدالرحيم: بيكفى تأجيل في دخلة ماهر على بت خالة ياولدى حدد معاد الدخلة مع عوض على اخر الشهر ياولدى وخلى الولاد يجهزو كافة شئ اعمل فرح كبير واعزم كل المركز ياولدى دى آخر فرح في دارنا ياولدى.

عبدالله: اللى تشوفو يابوى عامر وعمار وماهر هنادم عليهم يعملو كافة شئ ماتحملش هم واصل يابوى
عبدالرحيم: ربنا مايجيب شر ياولدى نادم الحجة عاوزها
نجية: خير ياحج انت بخير ياخوى فيك حاجة
عبدالرحيم: لا اجعدى يانجية بدى اجولك كلمتين وتحطيهم حلقة في ودنك
نجية: جول ياخوى سمعاك زين.

عبدالرحيم: انتى خابرة بالعهد إللى بينى وبين الحاج صبرى عايزك لو جرالى حاجة تخبرى عبدالله والولاد كل حاجة وتبلغيهم ان راضى عن عمهم محمد ومش لية دخل في حاجة حوصلت زمان دة نصيب ومكتوب على الجبين لازمن تشوفو العين واوعاكى حد يخلف العهد إللى قطعتة على روحى يانجية اوعاك الدم وسلسال الدم كفايا إللى راح انتى خابرة زين ان اللى قتل ولدى مش ولد صبرى نفذى وصيتى يانجية وحج محمد لازمن يوصلو ياام الغالى دى ولدى الازغير وحتة من جلبى كيف اظلمة نفسى اشوفو يانجية جبل ماموت وشوف ولادو بجو كيف دلوقت عندو رجالة.

نجية بدموع: اتوحشنى جوى جوى ياحج دى حبة عينى وجلبى من جوة نفسى املى عينى من شوفتو ياحج ويوم المنى ان ابنى يرجع في حضنى زى زمان ويعيش وسط اهلة وناسو مش يعيش غريب في بلاد الله
عبدالرحيم: هيرجع يانجية ولدك هيرجع انا خابر لو بعد عمر هيرجع
خرجت حب من غرفة الأشعة
حب: اوف كدة تمام ولا لسة في حاجة تانية
وليد: ههه تمام انتى عاملة كدة لية
حب: تعبت من المشايا هو انا جايا جيم ولا مستشفى مش فاهمة.

وليد: مش مهم تفهمى دة شغلنا
حب: ماحنا هنكون زوملة يازميلى هههه
جواد: نعم زوملة فين بقى
حب: انا هكون وبلا فخر دكتور علاج طبيعى وليد دكتور قلب واوعية دموية يعنى زوملة ولا مش زوملة
جواد: ههههه انتى لسة داخلتى سنة اولى حتى
وليد: طبعا زوملة يابنت خالتى على فكرة والدك اتصل كنت هرد واكلم خالتى بس صبرت بالعافية الصراحة هههه
حب: بجد بابا طب فين الفون.

جواد: اتفضلى واحكى لعمى محمد ان احنا معاكى وهنساعدك وياريت نكلم عمتى
وليد: لا خالتى هههه
حب: طيب اتكلم انا الاول
اجرت الاتصال لوالدها لتقص عليه كل ما حدث مع عائله والدتها وتطمئن على احوالهم
حب: الو حمود حبيبى واحشتنى ومنمن كتير كمان إيه
محمد: ههههه وانتى ياحبيبتى مامتك مش مديانى فرصة.

حب: اوكية افتح سبيكر ياريس منمن واحشانى عاملة إيه اطمنى انا كويسة وتمام وباكل كويس اوى وتيتة وجدو بيحبونى جوى جوى والأمور تمام
امنة: طب خدى بالك من نفسك الاول طب انا عارفة ان جدتك وجدك بيحبوكى بس اخبار نعمة وسيدة انا عارفة اكيد مش حد بيطيقك ومن غير مايعرفو انك بنتى انا عارفة مش بيحبو حد
حب: ههههه بلاش تسيح ياست الكل اقولك على خبر فل الفل
محمد: قولى ياحبى
حب: في عضوين انضمو لفريقنا.

امنة: اكيد جدتك وجدك لم عرفو قالو إيه فرحو سئالوكى عنى قولتى إيه يابت انطقى
حب: انطق إيه ماانتى ماشاء الله مش مديانى فرصة
محمد: اتكلمى ياحبيبتى سيبك من امك
امنة: بقى كدة أنتو الاتنين روبطية علية اتكلمى ياحبيبه ابوكى
حب: حبيبه بابا وماما كمان هههه طب لحظة سكوت وانا هقولكم.

حب: احم احم لم قولت انضم عضوين في فريقنا دة صحيح بس مش جدى ولا تيتة دة وليد ابن خالتى نجاة وكمان جواد ابن خالى كامل وليد دكتور قلب وجواد ظابط قد الدنيا دى عيلتك يا ماما طلعت جامدة اوى وانا ماعرفش وهم دلوقتى معايا وعرفو كل حاجة وعايزين يكلمو منمن ها إيه رائيك بقى في بنتك
خطف وليد الهاتف من يد حب
وليد: خالتى ازيك انا وليد
جواد: عمتى عاملة إيه انا جواد.

امنة: بت ياحب دة بجد ياحبايبى انت ابن نجاة عامل إيه ياوليد انا آخر مرة شوفتك كان عمرك اربع
عامل ايه يا جبيبي
ونجاة عاملة إيه ومحمد ابوك عندك اخوات تانى
وليد: انا بخير ياخالتى ونجاة كويسة واول لم تعرف ان كلمتك هتفرح اوى وانا هخليكى تكلميها وبابا مات من عشر سنين واحنا قاعدين عند جدى وبس ياخالتى واطمنى على حب احنا اخواتها ومعاها
امنة: ياحبيبى ريحت قلبى نجاة واحشانى لازم اكلمها ياوليد.

وليد: من عنية ياخالتى ازيك ياعمى
محمد: بخير يابنى خلى بالك من حب
جواد: ماتقلقش عليها على يا عمى انا جواد ازيك ياعمتى
امنة: ياحبيبى كبرت وبقيت ظابط انا سيباك 8 سنين مش عارفة فاكرنى لسة ولا نسيتنى اخواتك عاملين إيه جمال وكامل وقمر ن
جواد: فاكرك والله يا عمتى انا كنت بحبك اوى ودايما كنتى بتلعبى معانا وتزاكرلينا كمان اخواتى بخير جمال اتحوز بدر بنت عمى حكم وكامل اتجوز قمر اختى وعندهم ادهم وصبرى.

امنة: سيدة خلفت بدر وكمان اتجوزت جمال اخوك
جواد: أيوة ياعمتى وعندهم كامل وهي دلوقتى حامل
امنة: ربنا يقومها بالسلامة ياحبيبى خلى بالك من بنت عمتك اوع حد يزعلها وخليك في ضهرها ياجواد انا كدة مطمنة عليها
محمد: كدة تمام ياحب نص الخطة ماشية تمام والحمدلله بقى معاكى اعضاء جدد ناقص النص التانى ها ركزى كويس عايز اسمع اخبار كويسة الحج عبدالرحيم واحشنى ياقلب ابوكى.

حب: حاضر ياحبيبى هنوضع خطة جديد مع الأعضاء الجدد وننفذ كن مطمئن انت وضع في بطنك بطيخة صيفى يا والدى العزيز هههه
محمد: ههههه ماشى يا بكاشة هههههه خلى بالك من نفسك
حب: حاضر ياحبيبى مع السلامة يا منمن
وانهت الاتصال مع عائلتها الصغيرة
طرق بال غرفه الاشعه و
دلف وليد إلى غرفة الأشعة ليطمئن من ظهور النتيجه
وليد: دكتورة شذى ممكن استلم الايكو إللى يخص حب
شذى: طبعا يادكتور هعمل التقرير وابعتها لحضرتك
وليد: اوكية.

جواد: اتفضلى عشان نروح بقى
حب: هو ممكن نروح عند خالتى واتعرف عليها واهو بالمرة نضيف عضو جديد لينا
جواد: ههههه إيه رايك نعمل انتخابات وربنا هتفوزى وباكتساح كمان
حب: لا انا متواضعة اوى احب اعمل في صمت هههه
جواد: حب انا اسف
حب بابتسامة: اوبا بجد بتتاسف لا دة احنا نعمل فرح بقى ونهيص
جواد: ههههه انتى علطول بتضحكى كدة وقالبة الموضوع هزار في ثواتى.

حب: اتعلمت ابسط كل حاجة من بابا لم تعرفه هتحبه اوى بابا دة احسن حاجة في حياتى وماما كمان ربنا يخليهم ليا يارب
جواد: يارب
جواد: يعنى مش زعلانة منى عشان ضربتك او زعلتك انا بقرر اسفى تانى يابنت عمتى
حب: اسفك مقبول ياابن خالى عايزة اعرف لم انت متفهم موضوع الطار وكمان وليد وجدو واكيد تيتة معاكم مين بقى المشكلة.

جواد: المشكلة في عمى حكم وكمان جمال اخويا عايش طول عمرة يحلم ان ياخد بطار ابويا وخلاص اتسبتت في دماغة وكمان امى طول عمرها تزرع في دماغنا حكاية الطار بس انا فضلت القانون عشان كدة دخلت شرطة عشان انفذ القانون وماعملش الغلط وكمان مقتنع بكلام جدى صبرى طول عمرة حكيم في كلامة والناس كلها تاخد بمشورتة وكمان بيقعدو في قعدات عرف كتير هتقولى يعنى إيه هقولك يعنى في نزاع أو خصام بين اشخاص بيعملو مجلس عرف والناس الكبار يحكمو في المجلس دة ولازم ياخدو براى الكبار والحكم إللى يتقال الكل يرضى بية وينفذة مهم كان.

حب: اه فهمت
جواد: الحمدلله وصلنا بيت جدتى نعمات تعالى بقى تشوفى خالتك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة