قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الأربعون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الأربعون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الأربعون

حست بعدم الامان بعد أن تاكدت بعدم وجودة جانبها جاءها احساس الخوف وحست انها سوف تغرق بدونة وظلت تصرخ
حب بخوف: جواد الحقنى بغرق
جواد بقلق: اسرع وذهب اليها وحاول مسكها
حب بدموع: حضنتة وبكت وظلت متشبسة بة مثل الغريق المتعلق بقشة لينقظ نفسة من الغرق
حب بدموع: لية سبتنى وبعدت وانت عارف انى هغرق من غيرك لية.

جواد: حبيبتى اهدى ياقلبى انتى كويسة كان لازم اسيبك عشان اعرف اتعلمتى العوم ولا لسة خايفة اهدى انا جنبك اهو ماعرفش انك ضعيفة اوى كدة
ظلت تبكى وتشهق ولا ترد علية
جواد قلق وخاف عليها حملها وغادر البحر وصعد إلى غرفتهم بالفندق ومازالت متشبثة بية.
جواد أنزلها برفق: ادخلى خدى دوش عشان مية البحر المالحة وغيرى هدومك وهطلب اكل بس اهدى ماشى وبلاش دموع في الحمام ولا تحبى اجى أسعدك.

حب بدموع: لا شكرا ودخلت الحمام لتأخذ دوش مكان ماء البحر واكتشفت انها لم تاخذ معها ملابس ترتديها. :
في الخارج اتصل جواد بالروم سرفيس وطلب العشا في الغرفة واحضر لها بيجامة من شنطة ملابسها
جواد: هههه هي بيجاماتها كلها اطفالى كدة مش مهم جوزنا جى بسرعة لم ننزل مصر لازم تشترى لبس جديد وكبير كدة احس انى متجوز أنثى مش طفلة بردو ههههه
جواد: حب خدى جبتلك بيجامة عشان تلبسها افتحى خوديها.

حب بكسوف فتحت ومدت يدها فقط
جواد: هههه تحبى أسعدك
حب: هات بقى ياجواد
جواد: حاضر ياقلب جواد
ارتدت حب البيجامة وخرجت. : جواد. عاملة إيه احسن ثورة الدموع هديت
حب: انت السبب سبتنى لوحدى في وسط البحر
جواد بابتسامة: حبيبى انا جنبك انتى كنتى بتعومى كويس بس لم اكتشفتى انك لوحدك خوفتى كنت جنبك براقب حركتة في المية كنتى كويسة صدقينى كان لازم تكملى انا قولتلك مش تصعفى تحتاولى مرة واتنين مش تياسى من اول محاولة.

حب: لا انا مش كدة
جواد بابتسامة: امال انتى إيه عرفينى بنفسك
حب: انا
جواد: تقريبا الاكل وصل هفتح خليكى مكانك
ذهب واحضر الاكل
جواد: تعالى بقى كلى الاول انا جعان اوى
حب: وانا كمان طلبت إيه
جواد: اكل مشوى تعالى اقعدى جنبى كلى بقى
في بيت المنشاوى
نجية: البت حب اتوحشتنى جوى ياحج والله جطعت بينا ياحج
عبدالرحيم: ربنا يسعدهم ياحجة احنا عاوزين إيه غير سعادتهم
عبدالله: حكم كلمنى يابوى وجالى ان العرسان سافرو يتفسحو.

نجية: يعنى إيه مش هنروح نطمنو على البت سافرو وين
عامر: راحو شرم الشيخ ياستى بلد كدة حلوة وفيها بحر اكدية
عبدالله: ربنا يسعدهم ياحجة لم يعاود بالسلامة نبج نروح ياحجة
عمار: جدى هاخد مها ونروح نكشفو ونطمنو عليها
عبدالرحيم: ومالو ياولدى ربنا يجومها بالسلامة
نجية: انتى في كام شهر دلوك يابتى
مها: في الرابع ياستى
نجية: يجومك بالسلامة يابتى وعبجال ماافرح بعوض حب بت ميحمد يارب
عبدالرحيم: يارب جادر ياكريم. :.

في بيت الحاج صبرى العزازى
نعمة: هطج ياسيدة البت خدت ولدى وسافرو
سيدة: وها مش ولدك كبير هو ازغير اياك ولدك يحبها ويعشجها عشج (بيعشها عشق )
نعمة: وها ياسيدة كانك بتحميلها عاد
سيدة: البت يتيمة وغلبانة وماشفناش منيها حاجة عفشة واصل وحكم مواكد على احطها جوة حبابى عناى دى بت خيتو الله يرحمها وبعدين البنتة زينة وطيبة ومجطوعة من سجرة ربنا يهديكى ياخيتى
عمليها كيف بتك برضك
نعمة: بج اكدية ياام كامل.

سيدة: وها احنا عندنا بنتة يانعمة عمليها زين ياخيتى عشان مش تخسرى ولدك
نعمة: ماشى لم نشوف بت البندر هتعمل إيه مع ولدى
عودة إلى شرم الشيخ.
بعد أن تناولو وجبة العشاء
جواد: حب عاوز اتكلم معاكى شويا بس اوعى تفهمينى غلط
حب بابتسامة: اتكلم ماتخفش هفهمك صح
جواد: لية كنتى خايفة ومرعوبة لم امى دخلت ليلة فرحنا ومعاها مرات عمك وصلنى احساسك بالخوف والفزع كمان كنتى عارفة هم عايزين إيه.

حب بحزن: اممم عارفة افتكرت ليلة فرح ماهر وزاهية والموقف اتعاد قدامى من جديد وكمان شوفت ماما وبابا وانا بتعرف عليهم
جواد بحزن: حصل إيه احكى.

حب بدموع: يوم الفرح استغربت الناس كلها فصلت موجودة رغم أن العرسان في اوضتهم مش كنت فاهمة إيه بيحصل لكن فهمت هم كلهم مستنين إيه عايزين يدبحوها ويعرفو الناس انها كدة كويسة بيدبحو بناتهم بسبب عادات وتقاليد ومفاهبم غلط معتقدات في دماغهم بس مش بيفكرو ان دى تربيتهم وثقتهم في بناتهم مش موجودة اهم حاجة عندهم الناس تطمن على شرفك وانت مش واثق من شرفك اكيد عارف انك ربيت بنتك صح على قيم ومبادئ واخلاق وعلى تعاليم دينها صح يبق لية اخاف ولية احط بنتى في موقف زى دة زعلت جدا اتكلمت مع جدى ومع الموجودين وفكرهم بيتكلمو بمنطق غريب الناس تعرف ان بنتنا سليمة ونطمنو عليها يعنى بيفكرو الناس عاوزة إيه والناس مالها اصلا ببنتك ولا ابنك حسيت بقهر وظلم البنات هنا لية بيعملو كدة ويعرضوهم لموقف صعب زى دة ازى.

جواد بحب: كلامك منطقى مليون المية بس انا مش معاكى في حكاية تشبيهك بالدبح دى هههه مهم كان بيكون جوزها على سنة الله ورسولة ودة حقة شرعا مش اغتصاب عشان تقولى بيدبحها.

حب: لا اغتصاب اغتصب حرمتها وحقوقها انها تعيش حياة عادية مع جوزها ودى لحظات خاصة ازى تكون كدة بالاسلوب دى ويقولو حق جوزها طب حقة بيكون بتراضى من الطرافين مش عشان اهلة عايزبن يطمنو يبق بالغصب كدة دة بيقتل حاجات حلوة جواها ويتسبب في عقدة كمان ازى يعنى اعيش لحظات خاصة مع جوزى والناس تتفرج علية وتدبح فية عشان مجرد فكر متخلف مريض دة حتى ماحصلش في الجاهلية ازى في التقدم إللى احنا وصلنا لية دى وفي ناس لسة عايشة في مستنقع العادات والتقاليد والجهل ربنا كرم النساء والرسول الكريم علية الصلاة والسلام وصى على النساء لانهم مخلوق ضعيف وقال( رفقا بالقوارير )وشبهنا بالقوارير عشان حساسة وهشة سهل تتكسر من أى حاجة واللى بيتكسر مش بيتصلح بسهولة وربنا خلقنا من ضلع آدم عشان نكون تحت ظلكم وتحتونا بحنيتكم وطمنونا ونعيش تحت جناحكم يبق كرم النساء ولا لاء.

الرسول وصى على النساء لم قال( اتقو الله في الضعيفين )وسالو الرسول ماهم الضعيفين يارسول الله قال( المراءة واليتبم )
هل كدة بيعملو بوصية الرسول ويتقو الله فينا
جواد بابتسامة: مكنتش اعرف انك فاهمة كل دة بجد انا فخور بيكى وبفكرك انتى تفكيرك أكبر من سنك بكتير
حب بابتسامة: دى اقل حاجة عندى ههههه
جواد: ههههه ماشى ياكبيرة طب تعرفى عندى كام سنة
حب: لا ماعرفش
جواد: طب تدينى كام سنة
حب: اديك تأييدا ههههه.

جواد: بقى كدة ماشى ضيفى عليهم خمس سنين اشغال شاقة ههههه
حب: هههههه 30 سنة
جواد: اممم أكبر منك 12 سنة عشان كدة حاسس انك بنتى وطفلتى وبحس معاكى حاجات حلوة اول مرة اعيشها واحسها
حب بكسوف: زى إيه
جواد: هههه لا لم تكبرى هقولك
حب: بقى كدة ماشى هو انت زعلان منى
جواد بابتسامة: انا مين قال كدة لا طبعا عمرى ماازعل منك لية قولتى كدة
حب بكسوف: اصل تيتة قالت يعنى مازعلكش و، و...

جواد بابتسامة: عايزة تقولى إيه ياحبى قولى
حب بتوتر: يعنى قالتلى بلهجة جدتها نجية
(لازمن تسمعى كلام جوزك وتراضية يابتى واوعاكى يغضب عليكى وتهجرية يابتى واوعاكى تسيبى راجلك زعلان منيكى راضية وخدى بالك من طلباتو هيشيلك جوة عنية وانتى تحطية جوة حبابى عنيكى واتكحلى علية اسمعى كلامة ورضا الرب من رضا جوزك عنيكى اوعاكى تمنعى نفسك عن جوزك الملايكة تنعلك يابتى لو نام جوزك وغضبان عليكى ).

جواد: هههههههههه بتتكلمى صعيدى جامد
حب: دة كلام تيتة نجية
جواد: انا حبيت تيتة نجية اوى ابقى اسمعى كلامها هينفعنا بعدين هههه
حب: طب انت دلوقتى زعلان منى زى ماتيتة بتقول والملايكة تلعنى يعنى إيه.

جواد بجدية: بصى ياحبيبتى كلام تيتة صح طبعا في حالة انك مانعانى اخد حقوقى الزوجية وحلال ربنا إللى مشرعهولى بس انا دلوقتى مش زعلان منك في حاجة عشان ظروف جوزنا جت بسرعة من غير ترتيب انا كان نفسى اعملك احسن فرح في الدنيا ونتجوز في ظروف احسن من كدة بس ارادة ربنا فوق كل شئ احنا صحيح بنحب بعض بس احنا مش حيوانات يعنى نمشى ورى الشهوة احنا بنى ادمين عندنا مشاعر واحاسيس وطبعا انتى محتاجة وقت تقربى منى واقرب منك ونشيل كل الحواجز إللى بينا وساعتها هتبقى مراتى قدام ربنا والناس كلها وانتى معاكى كل الوقت إللى تكونى مستعدة فية تكونى مراتى نفسيا وجسديا ولم نطمن على وضع القلب مش ممكن اخوطر بحياتك عشانى مثلا.

حب بدموع: بحبك اوى ربنا يخليك ليا
جواد: بموت فيكى ياحبى
حب بابتسامة: بموت فيك يا جوادى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة