قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل السادس

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل السادس

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل السادس

يجي مدحت السويفي عشان يشوف الشخص إلى طلبه و...
مدحت: اهلا، مين حضرتك وطلبتنى لية؟!
الشخص: انا اسمي حسام كنت موظف عند حضرتك
مدحت: اممم والمطلوب
حسام: انا كنت جزء من السبب إلى خلي حضرتك تتخانق مع محمد بيه وتتفرقوا، انا جاى اعترف لحضرتك النهاردة لان ربنا عاقبني عشان فرقت بين اتنين اخوات بيحبوا بعض وزوجتي إلى حبيتها جالها سرطان واحتمال اخسرها.

مدحت بترقب: اتفضل قول كل إلى عندك حسام: انا كنت شغال مع واحد وكانت بتجيلي الاوامر انى اخد الورق واديه لواحد وهو يديه للباشا الكبير واخدت الورق وقطعت الكاميرات علي وش محمد بيه اخو حضرتك
مدحت بغضب مكبوت لظلم اخيه: طيب، روح انت
حسام: ااا انا اسف يا مدحت بيه
مدحت: طيب
يذهب حسام ويقعد مدحت وهو حزين وبيكلم نفسه.

مدحت بحزن: اد إيه ظلمتك ياخويا يابن امى وابويا وماصدقتش، كنت غبيييي يوم ما مصدقتكش، انا اسف سامحني بس انا لازم اصلح غلطتي.

ايمن مع مريم و...
مريم: ايمن انا عايزة نأجل فرحنا
ايمن بصدمة: لية يا مريم
مريم: اصل لسة مش جبت كل حاجة نقصاني
ايمن: مفيش مشكلة هجيبها معاكي احنا واحد
مريم بأرتباك: آآآ لا ماينفعش بابا مستحيل يوافق
ايمن بتفكير: طيب إلى تشوفيه بس ياريت ماتكونش حجج
مريم: انا مابتحججش يا ايمن وعن اذنك سلام
ايمن لنفسه: ياريت مايكونش شكي صح يا مريم.

مدحت يتصل بأياد و...
مدحت: اياد انت فين؟!
اياد: مع صحابي يا بابا
مدحت: طب تعالي ع البيت عاوزك
اياد: حاضر ربعااية وجاي
مدحت: سلام
ويقفل مع اياد وهو ناوى انه يقوله كل حاجة.

ملك في اوضتهاوتفكر في اياد وهي شبه حزينة لان والدها ماوافقش علي اياد رغم انه ابن اخوه..
تأتي والدتها و...
الام نهلة: إيه يا ملوكة سرحانة في إيه؟!
ملك: مفيش يا ماما بس آآآ
نهلة: قولى يا ملك ماتخافيش
ملك بهدوء: كان نفسي بابا يوافق علي اياد لانى كنت بدأت اعجب بيه
نهلة: حبيبتي انتي احمدى ربنا انك ماتعلقتيش بيه والا كنتى هتتعبي واعتبريه اعجاب ياستي وراح لحاله
ملك: اوعدك هحاول يا مامى.

نهلة: طيب يا حبيبتي يلا قومى انزلى اتغدى معانا يلا
وينزلوا عشان يتغدوا سوا.

هند في بيتها
ممدة علي السرير بتعب وسرحانة في الرسالة إلى جتلها من المجهول ويدندن موبايلها اعلان عن وصول رسالة، تمسك موبايلها وتفتح الماسنجر وتقرأ الرسالة وكانت من نفس الشخص المجهول، اتأففت وردت ب:
انت عايز ايية؟
عايز نتكلم عادى او بلاش انتي تقولي حاجة عنك، انا عايز اتكلم مع شخص مجهول
تفكر هند للحظات وترد ب..
اتكلم.

الشخص: انا حاسس اني مخنوق جداً ووحيد، عايش بس مش عايش، منعزل عن كل الناس تماما، شغلي سبته
هند ؛ لية؟
الشخص: في حاجات كتيرة غامضة بالنسبالك
هند: زى إيه؟
الشخص: ...
وتتكلم هند مع الشخص دا كتيير وهي منصته بس.

يجي اياد ويقعد مع والده ويحكيله والده كل حاجة من بداية مشاكله مع اخوه
و...
اياد: يعنى انكل محمد ماوافقش عشان انا ابن اخوه
مدحت بأسف: حقه، إلى انا عملته زمان مش قليل يا اياد
اياد: امممم ماشي يا بابا
مدحت: بس عندى ليك مفاجأة ؛ انا هروح اصالح عمك واعتذرله واخطبلك ملك لو وافق
اياد بفرح: بجد يا بابا
مدحت بأبتسامة: ايووة طبعا
ويمشي اياد ويفكر بخبث ويقول لنفسه: ولسة إلى جاي احلي.

في اليوم التالي يروح مدحت واياد مع ورد وشيكولاته إلى ڤيلا #محمد السويفي ويطلبوا مقابلته و...
الخادمة: اتفضلوا هدخل انادى محمد بيه، وبعد شوية يجي محمد وينصدم لما يشوف اخوه واياد و...
محمد بصدمة: مدحت! ؛ انت إيه إلى جابك هنا؟!
مدحت بأسف: انا اسف انا عرفت غلطتي ياخويا سامحنى
محمد وهو مازال مصدوم وملك واياد يستمعون: عرفت ازاى وعرفت إيه؟
مدحت يحكيله إلى حصل من لما طلب حسام انه يقابله و...

محمد: هيييح طيب يا مدحت انا مسامحك اكيد
ويحضنوا بعض و...
مدحت: محمد انا كنت عايز اطلب ايد ملك لأياد ابني
محمد: آآآ اه اكيد يا مدحت انا مش هلاقي احسن من اياد بس اخد رأى ملك الاول
مدحت: طيب وانا في الانتظار
ويطلع محمد لملك ويسألها هي موافقة علي اياد ولا لا
وملك بخجل: موافقة يا بابا
وينزل محمد لمدحت واياد ويبلغهم موافقة ملك وتنزل ملك تقدم الحاجة الساقعة و...
مدحت: انا بقول بقا بحضور الكل نحدد موعد الخطوبة.

محمد: معنديش مانع
اياد: بعد اذنك يا عمو انا كنت بقول يعني لو نخلي الخطوبة بعد اسبوعين تلاتة
محمد بتفكير: اممممم ولو انك مستعجل بس ماشي الخطوبة بعد اسبوعين.

وملك تبتسم واياد يبتسم ابتسامة نصر
ويمر الاسبوعين بسررعة وعلي ابطالنا كأنهم شهرين وخصوصا اياد إلى كان مستعجل علي انتقامه من ملك ويجي اليووم الموعود.

يوم الخطوبة كانت ملك لابسة فستان احمر باكمام شفافة طويل ومنفوش في اخره ولابسة تاج وسايبة شعرها الطويل ينزل علي ضهرها واياد كان مايقلش جمال عن ملك و كان لابس بدلة انيقة سوداء، بقرب اياد وياخد ملك من باباها
ويمر يووم جميل ما تنسهوش ملك ابدا وبعد الخطوبة...
اياد: مبرووك يا خطيبتي
ملك بخجل: ميرسي
اياد: يلا بقاا هاخدك اوديكي اماكن تحفففة.

ويقضوا وقت جميل مع بعض واياد كان بيعمل دا كله لانه نظرته لملك انها زبالة وخاينة زيها زى غيرها بس في الوقت الحالي كان ناسي انتقامه خالص.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة