قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثامن

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثامن

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثامن

هايدى بخبث: والله ليك واحشة يا اياد وجيت في وقتك اووى
وتمسك الموبايل و تطلب دليل الهاتف و...
هايدى: لو سمحت ممكن رقم ڤيلا مدحت السويفي
الموظف: اتفضلي يا فندم...
وتقفل هايدى و تتصل ببيت مدحت السويفي وترد عليها الخادمة وتطلب منها انها تديها رقم اياد وبكذب انها زميلته في الكلية و تبتسم بشر.

في مكان تاني في القاهرة قاعدين اياد وملك في احدى الحدائق و...
اياد: ملك انا بقول لو نقدم ميعاد كتب الكتاب والجواز بقا
ملك: آآآ طب لية ما لسة بدرى يا اياد
اياد: ملك احنا قربنا نكمل سنة خطوبة وبعدين هو انتى مش بتحبينى زى ما بحبك وعايزانا نكون مع بعض
ملك بتردد: ايوة آآ ب آآ بحبك
اياد بصدمة: إيه قولتي إيه
ملك بخجل: قولت ب بحبك.

اياد بفرح وابتسامة خبث: واخييرا بقاا ويقضوا وقت ممتع مع بعض ويرجعوا للبيت عشان يقابلوا والد ملك.

في احدى الاحياء الشعبية وتحديدا في بيت الحاج ( عبد الرحمن ) والد مريم
يجي أيمن ويلاقي زينة في الشارع ويستغرب لانها جنب منزل مريم تحديدا ويطلع السلالم وهو سعيد إلى حدا ما لانه هيشوف حبيبته إلى طالما عشقها بس ينصدم ويقف مكانه وهو...
سيدة ما لمريم: مبروووك يا عروسة، الف مبروك
ينصدم ايمن من كلمة #عروسة!
ويدخل وتشوفه مريم لتنصدم هي كمان و...
ايمن بصدمة: مبروك بس مش كنتى تعزمينى يا عروسة.

مريم بأرتباك وصدمة: ايمن، انت مش فاهم حاجة
ايمن بغضب وصوت عالي: مش فاااهم إيه. مش فاهم انك، ويقاطعه والد مريم و...
والد مريم: بطل شوشرة ويلا من بيتي
ايمن: هأ ومين قالك هقعد لحظة، بس سؤال؟ مين سعيد الحظ؟
لترد عليه سيدة اتت من الداخل: دا واحد ياخويا لسة جاى من الكويت ومريش نفسه بقا
ويبص ايمن لمريم نظرة غضب وحقد ويلف ويمشي.

في ڤيلا محمد السويفي قاعدة ملك واياد ومحمد ومدحت و...
مدحت: انا شايف يا محمد ان مافيش داعي نأجل اكتر من كدة
محمد بتفكير: امممم مش عارف
اياد: خير البر عاجله يا عمي
محمد: وانتى إيه رائيك يا ملك؟!
ملك: إلى حضرتك تشوفه يا بابي
محمد: تمام موافق، الفرح وكتب الكتاب بعد شهر
اياد بفرح: ينصر دينك يا عمي
وتبتسم ملك على كلمته.

يبدأ اياد وملك بتجهيز بيتهم المستقبلي والاجهزة والاساس وكل حاجة ومابينسوش الخروجات والفسحة ويقضوا اوقات جمييلة سوا.

في يوم في الكلية قاعدة هند وملك بيتكلموا و...
هند: عاملة إيه مع اياد مبسوطة معاه؟
ملك: ايوة طبعا دا طلع فعلا بيحبني
هند: ربنا يسعدك يا قلبي ويكمل فرحتك على خير يارب
ملك: يارب
ليقطع كلامهم شخص ما و..
الشخص: انسة ملك ممكن كلمة على انفراد
ملك: مين حضرتك اصلا، وبعدين قول إلى انت عايزه هنا
الشخص: انا عايز اقولك ان كل دا كذب وان اياد مابيحبكيش، اياد عايز ينتقم بس.

ملك بصدمة: انت مجنون، لا طبعا اياد بيحبني وجداا كمان
الشخص: انا حذرتك وبكرا هتفتكرى كلامي دا
تبص له ملك بتفكير وتسكت و...
هند: انتى مصدقاه يا ملك؟!
ملك: مش عاارفة بس عمرى ما كنت اتخيل ان اياد كدة بس بس لازم اعرف كل حاجة.

في نفس الايام يتم عقد قرأن مريم واسامة واسامة سعيد ومريم كل إلى يهمها هي فلوسه ومش لو كان بيحبها ولا لا.

ملك مع اياد و...
ملك: اياد كنت عايزه احكيلك حاجة واسألك في نفس الوقت
اياد بأستغراب: اممم ماشي قولي يا ستي واسألي، ها؟
ملك بتردد: بص يا اياد كنت قاعدة انا وهند امبارح في الكلية وجه شخص وقالي، وتحكيله ملك إلى قاله لها الشخص دا
اياد بصدمة وارتباك: طب آآ ماقالكيش هو مين اصلا!
ملك: لا ماقالش
اياد: بصي يا ملك انا كنت ناوى احكيلك كل حاجة
ملك بصدمة: يعني كلامه صح!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة