قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثالث عشر

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثالث عشر

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثالث عشر

اياد بصدمة: انت!
عمرو بأستغراب: انا ايية، مش فاهم
ملك: اياد دا عمرو وعمرو دا اياد
ويمد عمرو ايده عشان يسلم على ايد ويسلم عليه اياد وهو على نفس صدمته وهو بيفتكر معاملته لملك على انها خاينة وضربها واهانته المستمرة ليها وتهديداته واهم من كل دا خياااانته ليها وملك وعمرو بيتكلموا مع بعض ومايقدرش اياد يقعد اكتر من كدة ادامهم وحاسس انه محتاج يقعد مع نفسه شوية و...

اياد: انا اسف يا عمرو بس محتاج اقعد مع نفسي شوية
عمرو: اه طبعا اتفضل
ويطلع اياد ويسيبهم وشعوره بالذنب تجاه ملك ملازمه وتنزل دمعه منه وهو بيفتكر ملك ويناام.

في مكان اخر بالقاهرة يتصل مرزوق بنفس الرجل و..
مرزوق: ايوة ياباشا انا راقبتها وبالصور كمان وهي مش بتعمل حاجة مهمة غير انها كل يوم بتروح شركة واحد اسمه مدحت السويفي وبتروح الكوافير وتعمل شوبينج وحاجات عادية ومرة وقفت مع واحد وسمعتهم بيتكلموا عن شخص وبتديله فلوس في مقابل انه يجبلها تحركات الشخص دا
الرجل: طيب يا مرزوق تعالالي الشغل وهات الصور وخد حسابك
مرزوق: حاضر يا باشا.

الرجل: وكمان عايزك تشوفلي مسدس صغير
مرزوق: انت تأمر يا باشا بس دا هيكلفك كتير
الرجل: مش مهم، مش مهم أي فلوس.

تطلع ملك بعد ما عمرو يمشي وتلاقي باب اوضة اياد مفتوح وتروح تشوف وتلاقي اياد نايم بس تخبط في الكرسي غصب عنها ف يقوم اياد و...
اياد بلوم: لية ماقولتليش انك كنتى بتشوفي اخوكى دا وبتخرجوا
ملك بأستغراب: عادى يعني ماجتش فرصة وبعدين من امتي وانا بقولك أي حاجة عني
اياد: لا من هنا ورايح لازم تقوليلي وبعدين مش أي حد تفضلي تحضنيه وتجبيه بيتي من غير اذنى.

وتربط ملك الاحداث ببعضها وكلام اياد انها خاينة وانه شافها ودلوقتي معرفته انها قابلت عمرو وتوتره لما عرف ان عمرو اخوها و..
ملك بغضب: عشاان كدة كنت مفكرنى خااينة وكنت بتعاقبني على حاجة انا ماعملتهاش لمجرد وساويس في دماغك انت
يسيبها اياد ويمشي من غير ما يرد.

ايمن قرر انه لازم ياخد خطوة في موضوع سارة ويتقدم لها ويعيش حياته كأى شاب في سنه و...

ايمن لوالدته: ماما انا عايز اخطب
الام: يااه واخيرا يا ايمن، مين بقا؟!
ايمن: سارة بنت طنط مني جارتنا
الام: زين ما اخترت يابني ومن بكرا هروح اكلم والداتها دا ابوك الله يرحمه لو كان عايش كان فرحلك اووى
ايمن: الله يرحمه بس انا بقولك لسة هتقدم يا ماما مش هتجوز ع فكرة
الام: بردو يابني
ايمن: ماشي ياستى انا هقوم اروح شغلي بقا.

وفي اليووم التالي تروح الام تزور مني وتقولها وتطلب منها منى مهلة تفكر وتسأل والد سارة وتاخد رأى سارة كمان وبالفعل تسأل الوالد ويوافق موافقة مبدأية وتروح تسأل سارة و...
الام: إيه رائيك يا سارة في ايمن جارنا؟!
سارة: ماله يعني يا ماما، شاب محترم واخلاق وكويس معايا
الام: اصله طلب ايدك
سارة بأرتباك بسيط: آآ طيب هصلي استخارة واقولك ردى يا ماما.

تمر الايام واياد يغير معاملته إلى حدا ما مع ملك وهو بيحاول يقنع نفسه انها بردو هتفضل زى هايدى.

ملك ترجع الجامعة تانى وهي بتتجنب اياد تماما وفي يووم الصبح تصحي ملك وتلبس وتخرج من اوضتها وبالصدفة تلاقي اياد كمان خارج من اوضته وتمشي على طول لتجنب أي مشاكل معاه ولكن...
اياد: ملك استني
ملك: نعم
اياد بتردد: آآ انا هوصلك الجامعة انا كدة كدة رايح الشركة
ملك: مافيش داعي تتعب نفسك
اياد: ولا تعب ولا حاجة، يلا.

ويروحوا للجامعة سوا وتنزل ملك ويستنى اياد اما تدخل خلاص حتى يمشي بس يلاقي شاب وقفها وهي بتتكلم معاه ومبتسمة وبتجاريه في الكلام والدم يغلي في عروقه ويحس بأحساس غريب وينزل من العربية ويشد ملك يبعدها عنه و...
اياد بصوت عالي نسبياً: مين حضرتك وعايز إيه؟!
الشاب: انت إلى مين واية إلى دخلك!
اياد: انا جوزهاا.

اترددت كتير كلمة #جوزها في ودن ملك وهي مبسوطة بغيرة اياد عليها وفي نفس الوقت مش قادرة تنسي إلى عملوا معاها
ويجوا الناس على صوتهم ويفضوا المشكلة وملك تشرح لأياد انه مجرد زميل وكان بيسألها عن حاجة.

اياد في اوضته بليل وبيفكر في ملك و...

اياد لنفسه: بس انا لية اتضايقت كدة لما شوفتها واقفة مع واحد ماتوقف وانا مالي
نفسه: لا انت ليك لانها مراتك وحقك تغيير عليها
اياد: لا انا مش بحبها، بس انا بكون مبسوط وانا معاها وبكوم عاوزها معايا دايما و آآ
نفسه: شوفت اهوو انت اعترفت انك بتحبها
اياد: لا لا انا مابحبش حد وماينفعش احب تاني وناام يلا ناااام.

سارة وافقت على ايمن بعد ما صلت صلاة الاستخارة واتطمنت وايمن فرح واتحدد ميعاد خطوبتهم وابتدت سارة تقرب ايمن من ربنا وكل يوم وعند كل فرض تكلمه وتخليه ينزل يصلي في المسجد وايمن حس بالفرق الشاسع بين مريم وسارة وحمد ربنا.

اياد وملك معاملتهم تتحسن ويتفقوا على انهم يكونوا اخوات واصحاب على الاقل لحد ما يتطلقوا وملك حزينة بس فرحت لانه على الاقل هيعاملها حلو.

في يووم يرن موبايل اياد ويكون رقم غريب وتكون ملك جمب الموبايل وتنادى اياد ويجي اياد واول ما يشوف الرقم يرتبك وياخد التليفون و...
اياد بأرتباك: ملك انا هرد على التليفون وجاى تانى
ملك: ماشي
ويروح اياد يرد في البلكونة وتكون هايدى ويرد ويحط التليفون ع ودنه و..

اياد: مش قولتلك ماتتصليش بيا تاني، انتى مابتفهميش ولا إيه
هايدى: اسمعني كويس يا اياد، انا بعتلك فيديو ليا وليك من سهرات زماان ولو ماحولتليش 5 الاف جنية ف حسابي بكرا الصبح الفيديو دا هيكون واصل لمراتك واياد مصدوم ومش عارف يعمل إيه وازاى يوقف هايدى عند حدها بس اخد قرار.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة