قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثاني والثلاثون

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثاني والثلاثون

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثاني والثلاثون

ركبت دينا مع عمر السيارة وكان يسوق بسرعة رهيبة وقال بعصبية شديدة: انتى كنتى تعرفى مكانها.

دينا ببعض الخوف: انا وعدتها ان مش هاقول لاى حد مكانها وانى عارفاه
عمر: وكانت قاعدة فين
دينا: في شقتنا القديمة
عمر بصوت عالى: وماما عارفة طبعا وانا زى الاطرش وليا تلات شهور بدور عليها
دينا: ماما مكنتش عارفة انا بس اللى عارفة
زفر بضيق شديد ثم قالت بقلق: سرع اكتر ياعمر انا قلقانة عليها اوووى
وصلوا الى المستشفى وجدوها في غرفة العمليات جلسوا ينتظرون الطبيب حتى يخرج وبعد مرور وقت قصير خرج.

عمر بلهفة: خير يادكتور
الدكتور بأسف: للاسف المدام كان عندها نزيف حاد جدا واطرينا اننا ننزل الجنين لانه كان هايبقى في خطر على حياتها لو موقفناش النزيف.

وضعت دينا يدها على فمها وظلت تبكى بينما عمر قال بعدم استيعاب: جنين اييه
الدكتور: المدام كانت حامل في الشهر الرابع...
ذهب وتركه ف. حالة من الصدمة خبط يده بقوة على الحائط ومسح على شعره بعصبية ثم جلس على الكرسى ووضع يده على وجه وقال بصوت نادم: ليه يادينا مقولتليش حرام عليكى ليييه، انا السبب.

بينما هي كانت تبكى بشدة بعد مرور ساعة طلب عمر من الدكتور ان يدخل لها...
دخل وجلس بجانبها وقبل يدها وقال ودموعه على تنهمر على خديه: سامحينى ياحبيبتى انا السبب في ده كله سامحينى ياملك
ثم اكمل قائلا: ظلمتك وشكيت فيكى وربنا عاقبنى اهو، قومى ياروحى علشان خاطرى واوعدك ان كل حاجة هاتتصلح وعمرة ماهزعلك منى تانى قومى انتى بس.

بعد وقت قصير فتحت عينها وجدته يجلس
امامها قال بسعادة: حمدالله على سلامتك ياحبيبتى
ملك بصوت متعب: انت ايه اللى جابك هنا. اطلع بره ياعمر
عمر: ملك سامحينى اناا...
ملك: بقولك اطلع بره ياعمرر
عمر: طيب طيب هاطلع اهدى بس
خرج من الغرفة ودخل الطبيب ومعه دينا ثم خرج بعد ان اطمئن على حالتها
ملك بصوت متعب وحزين: ابنى مات مش كدا يادينا
دينا بدموع: ربنا يعوضك ياحبيبتى.

ملك دموعها انهمرت على خديها واخذت تستغفر ربها وتبكى بشدة
دينا: ملك اهدى كده خطر عليكى
اغمضت عينها ولم ترد عليها ظلت صامتة وعمر كان يجلس في الخارج ويحاول منع دموعه من الهبوط، امل اتصلت بدينا وعرفت منها ما حدث حزنت كثيرا وارادت ان تأتى ولكن لم تستطيع ان تترك مازن وحده، مر اليوم سريعا وكانت دينا تجلس مع ملك منذ ان فاقت في الغرفة خرجت من الغرفة وجدت عمر يجلس على احد الكراسى قالت: انت قاعد من الصبح.

عمر: ايوه، امشى ياديما علشان الوقت ميتأخرش
دينا: بس م...
عمر بحدة: قولت امشى
دينا: حاضر
دخل عمر الى ملك وجدها نائمة على السرير وتغمض عينها مسك يدها وهم ليقبلها سحبت يدها بقوة وقالت بغضب: انت ايه اللى جابك تانى اتفضل امشى.

جلس امامها وقال: سامحينى ياملك علشان خاطرى انا عارف انى غلطت في حقك وظلمتك، بس ربنا عاقبنى النهردا وخسرت ابنى.

بدأت دموعها تنهمر على خديها وقالت: جاى ليه ياعمر عايز تخسرنى ايه تانى كفاية خسرت ابنى وكل حاجة ابعد عنى بقى.

عمر بحزن: انا مش قادر اعيش من غيرك والله
ملك بصوت مكسور: هاتقدر زى ما انا قدرت. ولا انت وحشتك الخدامة اللى كنت بتهين وتزل فيها وبعدين مش قولت انا ميشرفنيش انى اقول عليكى مراتى جاى ليه هاا.

عمر: غلطت مكنتش عارف قيمتك انا ندمان على اللى عملته معاكى والله
ملك: انا مش هارجعلك ياعمر انت مبقيش ليك مكان في قلبى
عمر: سامحينى ياحبيبتى واوعدك ان كل حاجة هاتتصلح
ملك بجفاء: اللى اتكسر عمره ماهيتصلح
عمر: بس انتى لسا مراتى
ملك بسخرية: ايه هاتغصبنى ارجع معاك كمان
عمر بألم: انتى ليه مش عايزة تفهمى انى فعلا مش قادر اقعد لحظة من غيرك وحتى لما مشيتك من البيت كنت حاسس بفراقك وان في حاجة نقصانى.

ملك: انسانى ياعمر زى ما هانساك
عمر بانفعال: انتى مراتى وانا مستحيل اسيبك.

ملك بدموع: انت عايز منى ايه انا من ساعة مادخلت بيتك والايام الحلوة اللى عيشتها معاك تتعد على الايد دايما معاملتك معايا كانت حادة وتزعق فيا وتهينى وانا كنت بستحمل وبعدى وفي النهاية تشك فيا وتقولى انا ميشرفنيش انى اقول عليكى مراتى محستش بالكلمة اللى قولتها دى عملت ايه فيا كسرت قلبى ازى وحستنى انى ولا حاجة في حياتك ومجرد مالقيت اى حاجة قولت تخلص منى.

ظل يسمعها وقلبه يحترق تهبط دمعة منه غضب عنه وقال: قولى اللى انتى عيزاه زعقى فيا هزقينى بس الدموع اللى في عينك دى مش عايز اشوفها طول ما انا عايش، انتى لو تعرفى انا حاسس بأيه دلوقتى الندم اللى حاسس بيه بيقتلنى في كل لحظة انا عمرى ماحسيت نفسى ضعيف وعاجز زى دلوقتى.

ملك: وانت ليه محستش بيا
عمر: والله انا...
شعرت بألم في رأسها وضعت يدها على رأسها وقالت بتعب: امشى ياعمر
اقترب منها بسرعة وقال بقلق: في ايه مالك انده الدكتور
ملك بتعب شديد: ابعد عنى.

نده لها الدكتور وفحصها وقال انه ارهاق وسوف يروح ان ارتاحت ونامت. مر الليل سريعا وعمر يجلس معها في الغرفة ولم ينم له جفن. اتى صباح يوم جديد مشرق افاقت من نومها لم تجده تذكرت ماحدث معها تهبط دمعه منها وتتوالى الدموع تبكى على حالها وابنها التي فقدته بعد مرور خمس دقائق دخل عمر مسحت دموعها بسرعة وادارت وجها الى الناحية الاخرى.

عمر بابتسامة: صباح الخير
لم تجبه ومازالت تنظر الناحية الاخرى مسك وجها باطراف انامله واداره اليه نظر الى عينها وكان يبدو عليها انها كانت تبكى قال: انتى كنت بتبكى في ايه ياملك.

ملك: عمر انت ليه قاعد لحد دلوقنى ممكن تمشى انا مش عيزاك
عمر: بس انا عايزك
ملك بغضب: بقولك مش عيزاك ايه البرود ده
عمر بابتسامة وبرود: اتعلمته منك
ملك: انت معندكش دم مش عايزاك اقولك تانى كمان مش عايزاااك
عمر: كدابة
ملك بارتباك: كدابة ازى يعنى...
عمر: يعنى انتى لسا بتحبينى وعيزانى
ملك بتلعثم: لا مش عايزاك ومش بحبك.

مسك يدها وقال بحنان: ياملك صدقينى انا مستعد اعمل ايه حاجة علشان خاطرك وعلشان ترجعيلى انا بحبك فوق ماتتخيلى والله وعارف انى غلطت في حقك كتير والغلطة اللى غلطتها معاكى صعب تسامحينى عليها بس...

يقطع كلامه دخول دينا وامل ومازن
مازن مجرد مارأى ملك اسرع اليها تضمه الى صدره وقال: كنتى فين ياملك وحثتينى خالص.

ملك: ههههههه وانت كمان وحثتنى خالص خالص
مازن بسعادة: هاتاجى معانا البيت
نظرت الى عمر ثم همت لترد عليه ولكن سبقها هو وقال: ايوه هاتاجى
نظرت له بغضب شديد لتقول امل: حمدالله على سلامتك ياحبيبتى
امل: ايه عاملة دلوقتى
ملك بحزن: الحمدالله احسن شوية
امل: الحمدالله
جلسوا وقت طويل وكانوا يحاولوا اخراج ملك من حالتها هذه وخاصة دينا وبعد مرزر ساعتين.

ذهبت امل لسيارة خاصة هي ومازن وعمر ذهب ليجلب بعص الادوية التي قال عليها الطبيب.

دينا: ملك لسا مش ناوية ترجعى
ملك بجفاء: لا
دينا: انتى مش متخليه كان ازى من غيرك وعمل ايه لما عرف انه ظلمك
ملك بستهزاء: عمل ايه يعنى
قصت عليها كل شئ وعندما اتى الى المنزل وهو سكران وماذا قال شعرت بالشفقة عليه وكأن قلبها رق له، ذهبت دينا بعدها بوقت قصير واتى المساء وعمر كان عند الطبيب يسأله اذا يستطيع ان يأخذ ملك الى البيت دخل الغرفة وقال لملك: الدكتور قال انك تقدرى تطلعى بكرة.

ملك: اووووف اخيرا
عمر: هما يومين لحقتى تزهقى
ملك: اوى كمان
عمر: طيب اعملى حسابك اننا هانروح البيت بكرة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة