قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية جميلة الجزء الأول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس

رواية جميلة الجزء الأول للكاتبة الشيماء محمد كاملة

رواية جميلة الجزء الأول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس

شويه و وليد صحي علي حد بيصحيه وفتح عنيه بالعافيه ولقي ميس فوق راسه،.. او اتهيأله انها فوق راسه وفي شرار بيطلع من عنيها ...
ميس: افتح عنيك وفوقلي كده
وليد: في ايه مالك ؟
ميس: انت مش عارف في ايه ؟وانتي اصحي كده وقومي من جنبه
جميله شدت الغطا عليها ومش عارفه تعمل ايه ؟

وليد هنا استوعب هيا ميس مالها لما شاف جميله جنبه
وليد: طيب اتفضلي انتي بره وانا جايلك
ميس: مش هطلع بره اتفضل قوم يالا وانتي قولتلك قومي من وشي
وليد: محدش فينا هيقوم وانتي فوق دامغنا كده اتفضلي علي اوضتك
ميس: وليه ان شاء الله مكسوف ؟ ولا انا مش متجوزاك قبلها احنا بقالنا ثلاث سنين مع بعض اهوه فاتفضل بقي قوم قدامي.

وليد اتعدل: قولتلك اطلعي بره دلوقتي وانا جاي وراكي اتفضلي
ميس: وانا قلتلك مش هطلع غير وانت قدامي
وليد: وبعدين يا ميس معاكي
نبيله جت تجري علي صوتهم العالي وبنظره واحده فهمت الموقف .. جوزها في حضن واحده تانيه .. مش محتاجه لكلام
نبيله: وبعدين معاكم ؟ ما تهدوا
وليد: خليها تتفضل بره.

نبيله شدت ميس بالعافيه وقفلت الباب وراها واخدتها علي اوضتها
بعد ما خرجوا
جميله: قلت لحضرتك مراتك هتتضايق
وليد: ماتشغليش بالك انتي .. انا هروحلها عايزه حاجه انتي ؟
جميله: والنبي ما تزعلها
وليد بصلها باستغراب: زي ما قلتلك ما تشغليش بالك انتي ...

عند ميس في اوضتها
ميس: طبعا لازم تيجي في صف ابنك
نبيله: انا مش باجي في صف ابني بس انتي ما ينفعش تخرجي وتقوليله براحتك وتيجي بعدها تتجنني بالشكل ده
ميس: انا قلتله يأدي وظيفه مش يروح يفضل في حضنها
نبيله: تفرق ايه ؟

ميس: لا تفرق كتير قوي يا حماتي .. كده هو بيعتبرها زوجه بجد مش مجرد واحده هتخلف وتمشي
نبيله: والله انا شيفاها ما تفرقش .. اهي واحده تاخدلها يومين وتمشي فضل معاها وظيفه ! فضل معاها متعه ! فضل معاها بأي شكل ! كله في الاخر نتيجه واحده ! غرضنا هيتحقق وبس
ميس: انتي ازاي بتتكلمي كده ؟

نبيله: يعني انتي عاجبك اعمامه اللي عايزين يورثوه بالحيا ولا بيحاولو يقتلوه ؟ ولا عاجبك ان حتي ابوكي بيعايروه ان محدش يورثه ؟ ولا عاجبك شماتتهم فيكم انكم مخلفتوش لحد النهارده ؟ شوفي يا ميس انتي عمر ماحد فينا داسلك علي طرف هنا والكل متمسك بيكي بس لازم تعقلي وتحطي المصلحه العامه قبل غيرتك .. عارفه ان الموضوع صعب انك تقبلي واحده تانيه مع جوزك بس انتي سبق ووافقتي وهو معملش حاجه غلط
ميس: انتي بتعايريني يا حماتي اني ما بخلفش ؟

نبيله: انا قلت كده ؟ ميس فوقي بقي انا لو هعايرك يبقي من باب اولي كنت اقنعت ابني من زمان يسيبك ويتجوز غيرك لكن انا اعتبرتك زي بنتي
دخل وليد زي العاصفه
وليد: ايه الهبل اللي انتي بتعمليه ده ؟
ميس: غيرتي علي جوزي بتسميها هبل ؟
وليد: غيرتك ؟ بجد ؟ وانتي من امتي بتغيري اصلا ؟ هاه ؟ وكانت فين غيرتك لما روحتي جبتيها بنفسك وطلبتي مني اتجوزها؟

ميس: مكنتش متخيله ان سيادتك هتفضل معاها وكنت متفقه مع دكتور يخلص الموضوع
وليد: وقلتلك قبل ما اتجوزها وشرطت عليكي ووافقتي معترضه ليه دلوقتي ؟
ميس: ما اتفقناش تفضل في حضنها
وليد: وانتي مضايقك نومي في حضنها ليه ؟ ولا علشان عارفه انك مقصره في النقطه دي ؟
ميس: افندم ؟ انت بتقول ايه ؟
وليد: اللي سمعتيه وفهمتيه...

ميس: وانت بقي بتعاقبني ؟ علشان انا مبحبش انام في حضن حد او حد يكتفني تروح تنام في حضنها ؟
وليد: برضه مصره تقولي حد ؟ انتي مسميه الحضن تكتيفه عايزه ايه مني بقي ؟
ميس: يعني انا مستغربه منين مكنتش عايز تتجوز ومنين دلوقتي عاجبك النوم في حضنها ؟
وليد باستفزاز: مش النوم في حضنها بس اللي عاجبني !
يدوب ميس هترد نبيله اتدخلت..

نبيله: وبعدين معاكم انتو الاتنين ؟ علي الاقل احترموا وجودي وسطكم .. اتفضل يا وليد ادخل خدلك دش فوق كده وانتي اتفضلي غيري هدومك واستهدوا بالله كده
كل واحد مشي في ناحيه ونبيله خرجت وسابتهم
وراحت عند جميله اللي كانت لبست وقاعده متوتره
جميله: خير يا هانم
نبيله: هو انتي داخله البيت ده وناويه علي خرابه ولا ايه ؟
جميله: ليه بس يا ست هانم انا عملت ايه ؟

نبيله: انتي عارفه انتي بتعملي ايه ؟ ابعدي عن وليد واوعي تحلمي ان ممكن تكوني زوجه بجد .. انتي مجرد رحم بنأجره او كرسي في محطه بيريح عليه لحظه علشان يكمل مشواره فما تحلميش باكتر من كده
جميله الكلام وجعها بس ما ردتش
جميله: عارفه يا هانم
سابتها وخرجت وراحت اوضتها وجميله قعدت مكانها تفكر وتتخيل ايه اللي هيجرالها في البيت ده وهتشوف ايه فيه ؟

وليد خرج من حمامه ومش عارف يعمل ايه ؟ وفي الاخر قرر ينام علشان شغله الصبح
رقد علي السرير وطفي النور وميس كانت في السرير هيا كمان
قربت منه وحاولت تصالحه
ميس: حقك عليا مكنش قصدي اتنرفز كده ! بس صعب قوي اشوفك في حضن غيري
وليد: يبقي خليني في حضنك انتي وانا مش هروح لحضن غيرك
فضلوا مع بعض كتير وهيا حاولت تفضل في حضنه وعلي كتفه بس شويه وبعدت وتخيلت ان وليد نام خلاص
وليد: مش قادره صح ؟

ميس: مش بحب كده يا وليد ما تضغطش عليا وبعدين ما احنا بقالنا كام سنه متجوزين اشمعنا دلوقتي فرق معاك؟
وليد فكر يقولها: علشان جربته .. جربت ان واحده تفضل في حضني وتحسسني ان انا امانها وانا دنيتها .. جربت ان انا افضل في حضن واحده وارمي همومي واحمالي كلها عليها وهيا تشيلها .. جربت ان انا ارجع عيل صغير في حضن امه .. انتي ما تتخيليش الحضن ده مهم ازاي ؟

طبعا وليد سكت ومقالش ولا كلمه من اللي فكر فيهم دول لانه لو قالهم هيخسر ميس .. او هتعمل فجوه كبيره بينهم .. وهتولد كراهيه زياده لجميله ..
فسكت وما اتكلمش
ميس: مش بترد ليه ؟ ليه الحضن مهم قوي ؟
وليد: عادي بقي ما تشغليش نفسك ... تصبحي علي خير .. عندنا شغل بدري
الصبح نزلوا الاتنين مع بعض وشكلهم غني عن اي سؤال
جميله: الفطار جاهز
وليد بصلها وماردش
ميس: وانتي مالك انتي بفطارنا ؟

جميله: ست علية قالتلي ابلغكم
ميس هتتكلم بس وليد اتكلم وسكتها
وليد: هتفطري قومي مش هتفطري اسكتي .. روحي انتي يا جميله
ميس: لا استني هنا .. انتي تنضفيلي البيت كله .. عندي حفله بكره مهمه تخلصي كل البيت النهارده
وليد: اشمعني هيا اللي تنظف البيت ؟ في شغالين كتير في البيت وبعدين البيت اكبر من ان حد يقدر ينظفه لوحده
ميس: ممكن ما تدخلش في امور البيت ؟

وليد: ما تطلبيش من جميله وانا مش هتدخل
جميله: حاضر يا هانم هترجعي حضرتك تلاقي البيت زي الفل
وليد: انتي مش هتنظفيه
ميس: وانا قلت مالكش دعوه بشغل البيت
نبيله نزلت وسمعت خناقهم
نبيله: لا بقي ده احنا هنام ونصحي علي خناقكم ولا ايه ؟ وليد ميس اتفضلوا علي اشغالكم يالا
ميس: تنظف البيت هيا
نبيله: حاضر هخليها تنظف البيت..

وليد: مش هتنظفه .. وقسما بالله لو حملتوها فوق طاقتها مش هيحصل خير
نبيله: امشوا علي اشغالكم وانت يا وليد ما تدخلش في شغل البيت .. سبق وقولتلك انا موجوده
وليد: حاضر يا امي .. انتي موجوده وانا هحترم ده .. بعد اذنكم
ميس: استني همشي معاك اطلع وهحصلك
بعد ماهو خرج نادت علي علية
علية: افندم يا هانم
ميس: تخليها تنظف البيت ومحدش يساعدها حتي في قشه فاهمه ؟ بعد اذنك يا حماتي.

سابتهم وخرجت والاتنين بصوا لنبيله
نبيله: بتبصولي ليه ؟ نفذوا اللي قالته الهانم الصغيره اتحركوا ..
ركبوا مع بعض وراحوا علي شغلهم وكل واحد علي مكتبه من سكات لدرجه ما ردوش علي شريف اللي رايح ناحيتهم بيصبح عليهم بس اتفاجيء كل واحد مشي من ناحيه ووقف في النص محتار يروح لمين فيهم الاول ؟ واخيرا قرر ودخل لوليد
شريف: في ايه علي الصبح مالكم ؟

وليد: اسأل بنتك
شريف: ما انا هسألها بس قولت اسمع منك الاول لانها بتحب تبالغ شويه
وليد انفجر: سيادتها امبارح تقولي خارجه وانت روح لجميله ولما ترجع تلاقيني معاها تقلب الدنيا وخناق وقرف وزفت والصبح بتطلب منها طلبات اوفر قوي محدش يقدر يعملها
شريف: وانت متضايق علشان خناقكم مع بعض ولا متضايق انها هتشغل جميله شغل متعب ؟
وليد اتفاجيء بالسؤال ومعرفش يجاوب للحظه.

وليد: متضايق علشان كله .. مش معني انها بتعتبر جميله شغاله انها تعاقبها علي غيظها مني ..
شريف: اهمم فهمت يعني متضايق بس علشان هيا بتطلب حاجات اوفر من جميله ؟
وليد: البنت مش علشان قبلت بعرضكم انكم تعذبوها
شريف: كده انا فهمت .. بعد اذنك
وليد: عقل بنتك يا عمي لاني مش هستحمل الخناق ده كتير
شريف راح لبنته مكتبها
شويف: سيادتك مالك بقي ؟ بتتخانقي مع جوزك ليه ؟ ما ينفعش تقوليله يروحلها ولما يروح تتخانقي ؟

ميس: هو قالك كده ؟ اللي سيادته ماقالهوش انا اه طلبت منه يروحلها بس ما يفضلش في حضنها .. ما ارجعش انا اخر الليل الاقيه نايم وغرقان في النوم في حضنها
شريف: انا مش فاهم انتي معترضه علي ايه ؟
ميس: يووه يا بابا يعني اقولك ايه ؟ اتفاقنا يأدي وظيفه ويقوم يطلع بره يرجع اوضته لكن مش يفضل معاها و في حضنها للصبح لولا ان انا صحيته
شريف: اهمم فهمت وايه بقي حكايه الطلبات الاوفر دي لجميله ؟
ميس: بطلب منها تعمل حاجات في شغل البيت ماله هو بقي ؟ بيتدخل ليه ؟

شريف: علشان انتي غبيه .. هو حاليا بيبص للموضوع من وجهه نظر انها صعبانه عليه وحرام وكده اوفر لكن باستمرار خناقك وغباءك ده هيشوف حاجه تانيه
ميس: اللي هيا ايه ؟
شريف: اللي هيا بنت بتتحمل مهما يعذبوها وبتعمل علشانه المستحيل لا وكمان بتاخده في حضنها اخر الليل ولسه كمان لما تشيل ابنه .. وبعدها يسأل نفسه انا ليه مفضلش مع دي علي طول ؟ وايه اللي يخليني ارتبط بالشريره اللي هيا سيادتك
ميس: انا شريره يا بابا ؟

شريف: هو مع الوقت هيشوفك كده ؟
ميس: انا غلطانه اصلا من الاول اني سمعت كلامك من هنا ورايح انا همشي وري دماغي انا وبس ومش هسمع لحضرتك من تاني ...
شريف: انتي حره انا نصحتك وانتي حره
ميس: وانا اخر مره سمعت نصيحتك وافقت ان جوزي يتجوز خدامه عندي
شريف: اما يتجوز قدامك احسن ما يتجوز من وراكي وتتفاجئي بمراته وعياله
ميس: وليد عمره ما كان يعملها
شريف: دلوقتي اه الله اعلم بكره ايه ؟

ميس: بابا اذا سمحت بقي .. انا ورايا شغل
وليد رجع اخر النهار هو وميس وكان بيدور بعنيه علي جميله يطمن عليها
وكالعاده الاكل اتحط وهو بيتحطله اكل خاص بيه لوحده وهو اول ما بيدوق اول معلقه بيعرف انه من ايد جميله ...
شافها بعد ما اكلوا وميس مرقباه لما شافها
جميله: اتفضلوا القهوه
وليد: متشكر .. استني
جميله وقفت: خير
وليد: اطلعي ارتاحي ما تعمليش اي حاجه تاني
ميس: اشمعني بقي ؟

وليد: علشان انا قلت كده اطلعي يا جميله اوضتك
جميله استأذنت وطلعت اوضتها وغرقت في النوم
وليد مع ميس بس مشغول بجميله وشكلها المرهق
ميس: عايز تروحلها روح يا وليد .. ساعه واحده مش اكتر
وليد: انا مش مستني اذنك يا ميس ولو عايزها مش هتمنعيني
ميس بخوف: انت بطلت تحبني يا وليد ؟

وليد: لا يا ميس بس انتي بقيتي انسانه غريبه جدا
ميس: انا بحبك قوي يا وليد ومش عارفه انا ازاي وافقت علي جوازك ! ما تخيلتش انه هيبقي صعب قوي كده
وليد: امال كنتي متخيله ايه ؟ انه عادي كده ؟
ميس: معرفش معرفش .. بس الموضوع بيوجع قوي
وليد اخدها في حضنه: اللي حصل حصل خلاص المهم حاليا اني بحبك انتي وبس
ميس: ممكن اسألك سؤال ؟
وليد: اسألي
ميس: انت بتكون مبسوط معاها ؟
وليد معرفش يقولها ايه ؟

ميس: محتاجه اسمع الاجابه منك يا وليد
وليد: عادي يا ميس .. اللي انا عارفه وواثق فيه انك انتي وبس حبيبتي فهمتي ؟
ضمها وسكتها لانه معندوش استعداد يجاوب علي اسئله هو مش عارف اجاباتها اصلا
اخيرا ميس نامت وهو انسحب بهدوء راح لجميله اللي كانت مهدوده من التعب .. رقد جنبها بهدوء وباسها في رقبتها فصحيت
جميله: سي وليد .. محتاج حاجه ؟

وليد: حبيت اطمن عليكي مش اكتر
اتعدلت جميله وبصتله: انا كويسه ما تقلقش عليا وبعدين مفيش حاجه ست ميس هتطلبها مني معملتش اصعب منها مليون مره .. ما تخافش عليا
وليد اتفاجئ بنفسه بيمسك ايدها ويبوسها وجميله اتحرجت وحاولت تشد ايدها بس منعها
جميله: ما يصحش
وليد: ايه هو بالظبط اللي ما يصحش ؟ انتي مراتي
جميله: وانا تحت امرك بس تبوس ايدي !

وليد: في فرق يا جميله بين بوس الايد عامه ولما الراجل يبوس ايد مراته
جميله: هو انا مراتك بجد يا سي وليد ؟
وليد: مش اتجوزنا انا وانتي ؟ وكان في شهود ؟ واهلك عارفين انك هنا مراتي ؟ يبقي جواز شرعا الا اذا انتي اتجوزتيني غصب عنك مثلا
منعته يكمل: اوعي تكمل .. ده حلم .. ده حتي اكتر من الحلم انا حتي احلامي ما كانتش توصل ليك ابدا .. انا بس بسأل علي نقطه اننا اتجوزنا من غير مأذون .. كده جوازنا حلال ولا حرام ؟

وليد فكر شويه: بصي اللي اعرفه في النقطه دي ان اهم شرط من شروط صحه الجواز هو الاشهار بمعني ان اهلك يكونوا عارفين واهلي عارفين بغض النظر عن الناس عامه .. اما نقطه المأذون فدي لمجرد حفظ الحقوق لان القانون مش بيعترف بيه لكن شرعا انتي مراتي طالما اتجوزتك بعلم من اهلك وبعدين اللي اعرفه كمان ان من أركان العقد ولي أمر المرأة يوافق بمعنى أن ولي أمر المرأة هو اللي لازم أن يتولى عقد الزواج بنفسه أو بوكالة، فيقولي: زوجتك ابنتي أو موكلتي، وانااقوله: قبلت، ودا بناء على أحاديث كتيرة وردت في المجال دا تبين أنه لازم لعقد الزواج من وجود ولي أمر المرأة مثل قوله صلى الله عليه وسلم: “لا نكاح إلا بولي” وقوله صلى الله عليه وسلم: “أيما امرأة نكحت بغير إذن وليها فنكاحها باطل”.

وانتي عمك كان موجود واهلك عارفين كلهم وانا اهلي عارفين يبقي اعتقد ان جوازنا شرعي يا جميله .. بس لو حابه اني اتأكد هتأكد
جميله: ياريت تتأكد .. لاني مش عايزه قربي منك يكون فيه حرمانيه
وليد: حاضر يا جميله ...( بصلها شويه وسألها) بتحبيني يا جميله ؟
جميله بصت للارض ووليد رفعلها وشها تبصله
وليد: سألتك سؤال جاوبيني .. بتحبيني ؟

جميله: لا مش بحبك ( قبل ما يتكلم كملت ) انا بعشقك .. هو مش عيب ابدا ان الواحده تحب جوزها وتعشقه صح يا سي وليد ؟
وليد: صح طبعا بس مش خايفه ان انا محبكيش ؟
جميله: لا مش خايفه كفايه عليا قوي اني مراتك ولو لفتره بسيطه عندي حبي وذكرياتي ودول ملكي محدش يقدر ابدا ياخدهم مني
وليد: ودول كفايه ؟
جميله: بالنسبالي اكتر من الكفايه.

وليد: انتي انسانه غريبه قوي يا جميله .. غريبه
جميله: متهيألك علشان انتو من طبقه غير طبقتنا
وليد: لا الحب مش بيعرف طبقات يا جميله .. الحب ! الحب ببساطه ..
فضل في حضنها الليل كله والصبح بدري صحي علي نبيله بتصحيه
وليد: صباح الخير يا ست الكل
نبيله: صباح الخير حبيبي .. قوم روح اوضتك قبل ما مراتك تصحي قوم .. وانتي يا جميله قومي حضريله فطار
جميله: حاضر يا هانم.

سابتهم وخرجت وهو قام وقبل ما يخرج
وليد: لو عايزه تكملي نوم نامي وارتاحي ملكيش دعوه بحد
جميله: انت ما تتخيلش ببقي مبسوطه قد ايه وانا بعملك اي حاجه
وليد: وانتي ما تتخيليش ببقي مبسوط قد ايه وانا باكل من ايدك انتي
دخل اوضته ودخل ياخد شاور وخرج كانت مراته صاحيه فبيلبس من غير ما يبصلها وهيا كمان قامت بتلبس وساكته
وليد: ساكته ليه كده ؟

ميس: عادي
وليد: لا بجد مالك ؟
ميس: مستغرباك
وليد: اشمعني ؟
ميس: انك متخيل اني مش بحس بيك لما تقوم من جنبي وتفضل الليل كله بعيد ؟
وليد: وبعدين معاكي ؟
ميس: وبعدين معاك انت ؟ ارجوك ما تستغفلنيش كده ؟
وليد: انا مش بستغفلك يا ميس
ميس: امال بتعمل ايه ؟
وليد: انا اتجوزت جميله لسبب معين صح ؟
ميس: وبعدين ؟

وليد: السبب ده مش هيحصل لوحده
ميس: بس برضه ده مش سبب انك تروح تقضي جنبها الليل كله ؟
وليد: مش عايز اجرح مشاعرك يا ميس وعارف ان الموضوع صعب عليكي فبحاول ما احطكيش في موقف صعب او اجرح مشاعرك اكتر من كده مش اكتر.. علشان كده بحاول اخرج بهدوء وارجع بهدوء برضه علشان ما اضايقكيش
ميس: بس يا وليد ؟ علشان كده بس ؟

وليد ضمها: اكيد حبيبتي علشان كده بس
نزلوا الاتنين ايديهم في ايدين بعض وشافتهم جميله نازلين وبصت بعيد .. ايوه هيا خدامه هنا وايوه ملهاش حقوق بس برضه بتحبه ؟
جميله دخلت تجيب باقي الاكل من جوه وخرجت كانت ميس بتحط حاجه في بوق وليد وبتبوسه
جميله وقفت مكانها واتحرجت ومعرفتش تعمل ايه ؟

ميس: واقفه كده ليه ؟ حطي اللي في ايدك وروحي
وليد بص وراه ولقاها جميله وعنيه اتقابلوا مع عنيها للحظه بس شاف فيهم وجع اللي اتنقله هو بسرعه ومش فاهم هو ليه حاسس بوجع جميله وليه مضايقه قوي كده ...
خرج وليد علي العربيه وميس هتحصله
ميس: النهارده العزومه اللي قلتلك عليها امبارح جهزي الاكل اللي علية تقولك عليه
جميله: حاضر يا هانم.

ميس: اوعي تتخيلي للحظه ان وليد ممكن يبصلك بجد او يبصلك كزوجه
جميله: عارفه يا هانم
ميس خرجت وركبت جنب وليد اللي فجأه اكتشف انه ناسي موبيله فوق في اوضته
وليد: لحظه يا ميس هطلع اجيب الموبيل بسرعه
دخل وليد بسرعه كانت جميله في اوضته بترتبها قبل ما تدخل المطبخ واول ما دخل بصلها كتير قوي
جميله: خير ناسي حاجه ؟

وليد: موبيلي
جميله بصت حواليها لحد ما شافته علي الشاحن شالته وعطتهوله وهو مسك ايدها
وليد: مش عارف اقولك ايه ؟
جميله بابتسامه: ما تقولش اي حاجه فاهمه انت عايز تقول ايه من غير ما تقول
وليد: طيب ما تضايقيش مني
جميله: عمري .. روح لمراتك روح ما تقلقش عليا
مشي خطوه ورجع ضمها جامد لحضنه واستغرب ان هو كان محتاج الحضن ده ولا عمله علشان جميله محتاجاه ؟

رجعوا اخر النهار جهزوا لاستقبال ضيوفهم وقعدوا علي السفره الطويله العريضه اللي وليد حس انها معموله بشقي جميله وتعبها وحس فجأه انه مش قادر ياكل لقمه واحده ..
ميس: ايه رأيكم ؟ عجبكم الاكل ؟
صحباتها: تحفه.

:انتي جبتي طباخ جديد
:ده مش اكل علية ابدا
:ايه السر بقي قوليلنا

محي: اكيد طبعا طباخ جديد
علاء: بيت عمي ميخلاش ابدا
ميس: هريحكم لحظه .. جميله ... جميله
وليد جمد للحظه واتوتر ومش عارف مراته ناويه علي ايه بالظبط ؟
جميله خرجت: خير يا هانم ؟
ميس: الضيوف كلهم عاجبهم اكلك
جميله بابتسامه: بالهنا .. تؤمريني باي حاجه تانيه؟

ميس: اهي دي جميله اللي عملت الاكل ده كله .. في اي وقت حد محتاج حاجه يقولي وانا ابعتهالو
وليد و نبيله وشريف وجميله كلهم بصولها
وليد: لا طبعا يا ميس .. جميله ما تطلعش بره البيت ابدا
محي: ليه بقي علي رجليها نقش الحنه ولا ايه ؟ انا هعمل عزومه مهمه اخر الاسبوع وتبقي تبعتهالي
وليد اتعصب: مع احترامي لحضرتك يا عمي بس لأ ..

علاء بخبث: اشمعني .. هيا اه حلوه حبتين
وليد وقف والكل سكت وبصله
وليد: كلمه زياده يا علاء او تلميح سخيف مش هقبل فاهم ولا لأ ؟
نبيله: خلاص اهدي يا وليد واقعد ...
محي: مالك يا ابن اخويا متعصب ليه كده ؟
وليد بهدوء: لا مش متعصب يا عمي ابدا انا هادي اهوه
علاء: امال رافض ليه يا ابن عمي ؟

وليد: هجاوبك يا ابن عمي ... لان جميله ملكيه خاصه ليا وانا مبحبش حد يشاركني حاجتي الخاصه اعتقد كده جاوبتك ؟
الاجابه ذهلت الكل لان ليها اكتر من معني وميس اتجننت من جوزها
ميس: بعد اذنكم هوصي علي الحلو يجهز
قامت علشان ما تتهورش قدام الناس و وليد قام وراها هو كمان واول ما دخل التفتله
ميس: انت اتجننت ؟ ما تقول احسن انها مراتك.

وليد: قسما بالله يا ميس لو حركه من حركاتك الغريبه دي اتكررت تاني لاعلن فعلا قدام الكل انها مراتي وانها ضرتك واحطها في فيلا اكبر من دي تلات مرات وهساويها بيكي لان انتي كده تخطيتي كل الحدود
ميس اتصدمت من كلام وليد وللحظه مش عارفه ترد
:في ايه ؟ مالكم ؟
وضحكه خبيثه اتضحكت والاتنين بصوله بغيظ...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة