قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع عشر

الدكتورة بتنهيدة: انا في حيرة بس هديكي برشام وانتي وحظك بس متجيش جنبة بي طريقة تانية غير البرشام دا
ليلي بلهفة: حاضر حاضر
ام اسد بحزن: اني معرفاش ايه اللي هتعملي دا يا بتي حرام دا ذنبة ايه
ليي بدموع: ذنبة انه جي في وقت غلط
خرجت الدكتورة استقبالها الجميع بلخارج
اسد بخنقة: ايه كل دا ياحكيمة قلقتينا
الدكتورة: معلش حد يروح يجبلها العلاج دا
عمار: هاتي يا ست الحكيمة
بعد كذا يوم.

ذهبت اسماء إلى منزل والدها: كيفكم اتوحشتكم قوي
رعد: وانتي يا بتي كيفك طمنيني عليكي حد اتحدت معكي عشان موضوع زين
اسماء: واصل يا بوي مفيش شي اتغير
فهد: اوعي تكوني هتنكري
اسماء: واني هنكر ليه
عبير: من المفروض يا بوي متروح بتك طلامة جات اهي متخليهاش تعاود الدار بتاعهم دا تاني
اسماء بغضب: لا طبعا اني هروح دار جوزي هو معمليش حاجة هو شيلني علي راسه هو مخانيش عشان اقعد ومروحش.

سمع زين وهو نازل من غرفته كلمة مخانيش حزن جدااا: علي فكرة اني كمان مخنتش ليلي
اسماء بكسوف جريت عليه وحضنتة: اني خابرة يا خوي اني برد بس علي عبير مقصديش حاجة عفشة عليك
كانت تجلس بجانبهم منار تعبانه فجاءة بداءت بصويت: اني بولد ااااه
ام زين بلهفة: حد يروح يجبلها حكيمة ثم سندتها هيا و اسماء وذهبه إلى غرفت فهد ومنار
منار بتعب: الحقوني اني مقدراش بموت
فهد: الحكيمة جاية دلوقت
رعد الصغير بدموع: بوي اماه مالها.

فهد: هتجيبلك خي صغير تلعب معا
رعد الصغير: بجد يا بوي هيييييه
زين بحزن بداءة يتمني ويتخيل انه يبقي في تلك اللحظة
ليلي بصريخ: الحقني يا زين اني بولد
زين يجري ملهوف علي ليلي: ايه يا قلبي حاسة بي ايه
ليلي بصريخ اكتر: حاسة بي ايه يعني يا زين حاسة اني بموت اخلص بقي ثم تمسك يد زين وتعضها وتصرخ
زين بوجع: ااه ااه يا بت المجنونة يعضاضة
ليلي بوجع: اه انت السبب في اللي انا في دا حرام عليك.

زين بضحك: يا بنتي اني مالي هو اني اغتصبتك مثلا ولا برضاكي وهواكي خلاص بعد ما تقومي بالف سلامة متنميش تاني في حضني
ليلي رغم تعبها: ايه كيف منمش في حضنك انت عارف معرفش انام غير واني في حضن
فاق زين من شرودة بابتسامة حزن: يا تري بتعرفب تنامي كيف يا ليلي من غير حضني ثم اتنهد
ام زين بحزن علي ولادها: عقبالك يا ولدي
زين بحزن: يارب يااماه بس يزيح الغمه اللي اني فيها الاول.

ام زين: اكدا ربنا هيظهر الحق عشان انت متعملش اكدي واصل
زين باس يد والدتة: ادعيلي يااماه محتاج دعاءكي قوي
ام زين بابتسامة: مكنتش متخيلة انك هتحب ليلي قوي اكدي وحزين عليها بشكل دا
زين يتنهد: بحبك قوي يااماه وحزين قوي موجوع منها انها صدقت اكدي علي كيف تصدق علي اللعبة الدنيئة دي ثم تنهد بصوت اعلي بس هيا برضو غصب عنيها هيا لستها تعرفني من شهر اللي خلي بوي اللي مربيني صدق اكدي علي يبقي هيا كتر خيرها.

ام زين: ماهما يا ولدي كتر خيرهم برضو شافو بعنيهم
زين بقهرة: هو دا اللي قهرني معرفش عملت اكدي كيف
اسماء جت من وراء زين وحطيت ايديها علي كتفه وابتسامة: ربنا يجيبلك حقك يا ولد بوي
زين ابتسملها: يارب يا خيتي قوليلي هيا كيفها
اسماء: هيا زينة بس كانت من كام يوم تعبانة شوية وجبنالها الحكيمة
زين بلهفة وخضة علي ليلي: وهيا عاملة ايه دلوقتي لازم اروحلها.

اسماء بتوسل: بلاش تروح ابوس يدك يا خوي هيقوله اني اني اللي قولتلك فبلاش عشان خاطر خيتك
زين مش عارف يعمل ايه: طيب هيا زينة دلوقت
اسماءء: قوي قوي متقلقش
زين: بجد يا اسماء اوعي تكوني مخبية عليه حاجة
اسماء: لا وقسما بالله يا خوي لو فيها حاجة لازم اقولك لكن هيا بخير
زين بحب: هتقول ايه علي يا خيتي
اسماء بحزن: هتقول عليك كل خير يا خوي هيا ساعة شيطان وكل شي هيرجع لاصله
زين: يارب
في منزل العمروسي.

ليلي: مفيش حاجة نازلة برضو ياماه
ام اسد: يا بتي حرام اللي هتعملي دا حرام هتندمي علي اللي هتعملي بعد اكدي وهو ربنا معايزهوش ينزل هنعترض علي امر الله
ليلي بدموع: مش عايزة يتظلم وسطينا ياماه ولا يتحرم ولا مني ولا من بوه واني استحالة العيشة مع بوه من تاني خلاص حكايتنا انتهت
ام اسد: يا بتي اضبري يمكن في حاجة غلط كيف ما جوزك قال
ليلي: اني تعبت قوي ياماه تعبت والله معرفاش فين الصح وفين الغلط.

ام اسد: استعيني بالله واستخيري
ليلي بتمسح دموعها: حاضر ياماه
في منزل السيوفي
رعد: حمدلله علي سلامة مرتك يا فهد
فهد: الله يسلمك يا بوي
رعد: خوكم عايز يتجوز البت اللي في مصر ومسر عليها
زين: طيب علي خيره الله يا بوي وايه المانع اللي يختارها خلي ياخدها
رعد: ماني عشان اكدي جمعتك انت وخيك عشان هنسافره مصر ونروح لامها نتقدم ليها
فهد: اني ماليش صالح مريحش في مكان نروح انت وولدك
رعد بغضب: ليه وانت مش ولدي ومش خيو.

فهد: خيو طبعا دا مالك دا قلبي
رعد: طيب تعالي يالا لازم تروح
فهد بتنهيدة: ماشي هتروحه ميتا
رعد: هنمشو من اهني
بكره بعد المغرب
زين: طيب تمام قوي يا بوي
رعد نظر لزين: وانت يا ولدي ناوي تعمل ايه في موضوعك
زين بحزن: معرفش يا بوي اللي في الخير يقدمه ربنا
فهد: اني قايم بقي جي يقوم حس بدوخة ووجع في دماغة شديد مسك دماغة جامد وقام تاني مكانه
زين لاحظ: انت فيك حاجة يا فهد سلمتك.

فهد بتعب: معرفش جالي وجع جامد قوي في دماغي مرة واحدة اكدي
رعد بخوف: تعالي اكشف طيب قوم
فهد: لا هاخد اسبرين وهبقي زين هطلع اريح شوي
رن هاتف زين وكان المحامي
زين: ها يا متر حوصل ايه
المحامي: العقد صالح ميه المية مش مزور يا زين باشا
زين بصدمة: كيف مش مزور اني متجوزتهاش
المحامي: ممكن بس العقد سليم للاسف
زين بغضب: كيف دا حوصل كيف وايه حكاية ان العصمة في ايديها دي.

المخامي: العصمة في ايدها يعني لما تحب تطلق تطلق نفسها مش تبقي تحت امرك انك تطلقها او لا
زين: يعني مش هيا اللي تطلقني كيف ما كنت فاهم
المحامي: دا اللي ناس كتير فهما لكن هو غير اكدي في ستات بتطلب تبقي الغصمة في ايديها لما بتكوت قلقانة من الرجل
زين: زين انك فهمتتي حاجة كيف اكدي كنت مفكر ان لازم هيا تطلقني ومينفعش اني اطلقها تمام سلام انت بقي
في مصر
مالك: بوي واخواتي جايين بكرة لوالدتك عشان يطلبوكي منيها.

سمية بفرحة: بجد مش مصدقة
مالك: صدقي يا عمري هتبقي اخيرا خطيبتي تعرفي
سمية: ايه يا قلبي
مالك: عايز اكتب كتاب بلمرة مع الشبكة
سمية: مستعجل اوي
مالك: لوله انتي مش عايزة جواز علي طول انا كنت خليت الشبكة دخلة بلمرة احنا لسه هنتخطب
سمية بضحك عالي: بطل قلة ادب
مالك بيجز علي اسنانة: لمي نفسك ومتضحكيش بصوت عالي بدل مخرسك خالص
سمية بتحاول تكتم ضحكتها: حاضر حاضر
تاني يوم في منزل العمروسي
عمار: ايه يا روحي عايزين نكشف.

اسماء بحزن: ليه
عمار: كنتي بتقولي انها متاخرة يمكن حمل تعالي نتاكد
اسماء ببكاء: لا خلاض جت
عمار ابتسم: وعشان كدا بتعيطي انتي هبلة يا بنتي احنا لسه اول شهر دي في ناس بتقعد شهر واتنين وتلاته وبعدين مش كنتي خايفة من الولادة والحمل عايزة دلوقتي بسرعة كدا
اسماء: لا لما شوفت النونو اشتاقت
عمار حضنها: باذن الله يبقي في الشهر الجاي مش عايز اشوف دموعك تاني ممكن سبيها علي الله وبعدين مش انا ابنك وحبيبك.

اسماء: طبعا بس نفسي برضو في ابن منك ويبقي في نفس حنيتك عليه
عمار: باذن الله هيبقي اكتر كمان
في شقة الوزير عرف زين ان الوزير ليست فيها وريتاج فقط اللي موجودة ذهب اليها وعندما راءت ريتاج زين ارتعبت: ايه في ايه بابا مش هنا
زين ببرود بيقرب منها: وايه يعني بابا مش هنا مش انا جوزك واتاكد من دا
ريتاج بتبتلع ريقها: طيب انت ايه اللي جايبك هنا
زين: جاي لمرتي بلاش اجي عايز حقي منيكي
ريتاج بخوف: حق ايه.

زين بابتسامة خبث: حقي الشرعي
ريتاج: انت اتجننت
زين: ليه هو اللي يطلب من مرته حقه يبقي اتجن
ريتاج: قول عايز ايه من الاخر يا زين
زين: عايز نتفاهم
ريتاج: في ايه
زين: اني دلوقت خلاص موضوعنا انتهي اني وليلي فعايز ابدا معاكي من اول وجديد موافقة
ريتاج بفرحة: بجد دي امنية حياتي بس اضمن منين انك مش بتضحك عليه
زين: من المعاملة والايام
ريتاج: طيب مش هتلمسني غير لما اتاكد من صدق كلامك.

زين: بيكي ومن غيرك اني خلاص مش هرجع لواحدة شكيت فيا وقلة ادابها عليه وفضحتني حتى لو كنت غلطان لو هيا كانت بتحبني واصيلة مكنتش فضحتني في كل مكان
ريتاج: عندك حق المهم اوعي تزعل مني انا عملت كدا بدافع الحب
زين: خابر طبعا اللي هتقولي
في منزل العمروسي
جالس فهد بتعب علي السرير بجانب منار تعبانه جدا من الولادة: مالك يا فهد شكلك تعبان.
فهد بتعب: عندي صدع مش متحمله
منار: طيب وايه سببه دا.

فهد بزعيق: اني اعرف منين اني لو اعرف كنت شوفت نفسي
منار: طيب اكشف احسن
فهد: مكشفش يالا نامي بقي
منار بحزن: هرضع زياد وانام صح انت مشوفتوش شبها رعد بظبط
فهد بخنقة: اني تعبان دلوقتي الصبح ابقي اشوفة
منار بتتنهد: ماشي
في منزل العمروسي
خبط باب غرفة ليلي: ادخل
دخلت اسماء: القمر بيعمل ايه
ليلي بابتسامة: قاعدة اتفضلي
اسماء: تسلميلي قوليلي بقي اخبارك ايه
ليلي: بخير وانتي.

اسماء: الحمدلله يا حبيبتي عايزة اسالك سؤال وانسي اني خيت زين
ليلي: اسالي
اسماء: ناوية علي ايه في موضوعكم اتتي وزين
ليلي بخنقة: الطلاق طبعا
اسماء: بسهولة دي ازاي وليه يا بنتي اديلو فرصة تاني
ليلي: اديلو فرصة تاني عشان اتخان تاني اكيد لا اللي خان مرة هيخون الف مرة
اسماء: هو خانك اصلا مرة عشان يخون الف مرة
ليلي بحزن: اسماء انسي بقي انتي ان زين خيك وخليكي انتي مكاني.

لو دخلتي مكان ولقيتي جوزك في حضن واحدة غيرك هتصدقي مين عينك اللي شافت ولا قلبك اللي بيحب ولا عقلك اللي مسيطر عليكي في كل حاجة
اسماء: المفروض القلب بس هنا العين شافت يبقي نصدق العين
ليلي: ودا اللي اني عملتو صدقت عيني اللي شافت وبحارب في
قلبي اللي مش مصدق وبوقف عقلي اللي بيقنعني اعمل حاجات غلط هندم عليها
اسماء: ربنا معاكي حقيقي الاختيار صعب جدا جدا
في الليل في مصر وصل رعد وفهد وزين.

مالك: - حمدلله علي السلامة يا بوي
رعد: الله يسلمك يا بوي
مالك: حمدلله علي سلامتكم
زين: الله يسلمك علي الله تبقي تستاهل اللي جبتنا من البلد عشانها دي
مالك: هتعجبكم جدااا متقلقوش
فهد: هتروحلها امتي دي
مالك: بكرة العصر اكدي
رعد: علي خيره الله
في منزل السيوفي
منار: انتو وفهد السبب في اللي حوصل لي ليلي وزين مش اكدي
عبير: انتي اتجنيتي ولا ايه
منار: لا متجتتش اني بتكلم الصوح.

عبير: لا مش احنا كيف هنخرب بيت خينا وايه مصلحتتا
منار بثقة: مصلحتكم انتي معايزاشي ليلي في البيت وهو معايزهاش مع اخو عايزه ليه صوح
عبير بغضب: انتي بت بقيتي قليلة الادب قوي
منار: مهردش علي امثالك تعرفي لو محلتوش اللي هتعملو دا هجيب عليها واطيها يا بت عمي عبير: مهردش عليكي عشان مهردش علي المجانين مجنونة والله
في مصر تاني يوم
بعد ان ذهب فهد ومالك ورعد وزين إلى سمية ليتم الخطبة.

رعد: طيب يبقي زيي انهاردة كتب كتاب و شبكة وبعد شهر الجواز ايت رايكم
والدتة سمية: بس مش علي طول اكدي اصل واخوها مسافر ومعرفاش هيجي امتي
رعد: لا دا انسب معاد ليهم ها قولته ايه
والدتة سمية: ماشي امري لله
زين: يالا نقراءه الفتحة طيب
في اثناء القاعدة رن هاتف سمية وكان المتصل حنان انقلب وجه سمية عندما شاهدت تلك الاسم الذي يقلب حدث اليوم الجميل
فهد حس بتغير وجه: في حاجة
سمية بتوتر: ها لا مفيش.

فهد: ومال حسيت ليه ان في حاجة
سمية: مش عارفة يمكن متوتر شوية
في منزل العمروسي
ليلي: هروح اكشف ياماه بكرة اشوف الجنين زين ولا لا
ام اسد: طيب هتقولي ايه للي في الدار
ليلي: قوليلهم اي حاجة ياماه لازم اروح اطمن
كانت بصدف تعدي من امام الغرفة اسماء بصدمة وفرحة: ليلي حبلة الحمدلله يارب
تاني يوم بليل وصل زين ووالده واخواته إلى مصر
زين دخل إلى شقة صفر تصفيرة اعجاب: واوا ايه القمر دا
ايه عجبتك.

زين: انتي تعجبي الباشا يا قمر
ريتاج: ناويت يكون انهاردة فرحنا علي حق ايه رايك
زين: ياريت اتمني كدا
في المكتب في مصر
كانت تجلس سمية علي مكتبها تنظر إلى احد اوراق امامها فجاءة تتخض من ضربة جامدة علي المكتي تنظر سمية مفزوعة من تلك الصوت والخبطة: مين حنان هانم
حنان بغضب: اه يا روح امك ستك حنان ممكن اعرف مش بتردي ليه علي رقمي
سمية بخوف: كنتي مشغول
حنان بابتسامة خبث: طبعا لازم تبقي مشغولة في حبيب القلب.

سمية: مين دا قصدك مالك
حنان بتضحك جامد: اه هو في غيره هتتجوزي صح اللي انا سمعته دا لو صح يالا بقي انهي الموضو ع دا واكسري وقوليلو ولا انا مش عايزاك ولا طايقك
سمية بصدمة: اقول ازاي حرام دول اهلة جم عندنا انهاردة عندنا وحدده كله حاجة
حنان: دا شي ميحصنيش دا كان اتفاق
سمية بحيرة: حاضر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة