قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية بنتين من الزمن ده للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع عشر

رواية بنتين من الزمن ده للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع عشر

رواية بنتين من الزمن ده للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع عشر

انهارده فرح خديجه و سليم بطلب من كل سنجل متعش اللحظه اووى عشان كل المفاجأت اللى هتشوفيها حالا في الروايات و بس اه و النعمه زي ما بقولك كده??‍???‍???‍???‍???‍?
اما كل واحده متزوجه صوتى في صمت ??????????????????اسبكم مع الفرح ????????????????????.

سليم: ليه ما انتى فعلا اختى عارفه لو اختى عايشه ما كنتش هتعمل معايا زي ما عملتى معايا هايدى انا بحبك اووى واخدها في حضنه
خديجه بتدور ع سليم: سليم
سليم ساب هايدى بسرعه
هايدى بتوتر: خديحه بتنادي
سليم: اسف بس والله بعتبرك اختى
هايدى: وانا كمان ربنا يعلم
خديجه تدخل عليهم: انت هنا وانا بدور عليك
سليم: حياتى بنفسك هنا لا مش معقول
خديجه: انتو الاتنين هنا وانا بدور عليكم.

هايدى: سورى يا قلبي بس كنت بلبس المحتاس الكرافته
خديجه: انا مش عارفه اقولك ايه ع وقفتك معانا كلنا حبيبتى منحرمش منك
هايدى: حبيبتى ده اقل حاجه اعملها معاكم وحضنو بعض
يونس طلع: انتو بتعملو ايه خلاص الفرح هيبدأ
خديجه راحت اوضتها وباباها دخل اخدها ونازلين ع السلم
وسليم نزل من السلم اللى في وشهم لحد ما اخد خديجه من باباها
خديجه كانت لابسه فستان ابيض طويل وليه ديل ولابسه النقاب ابيض.

وهما نازلين ع السلم وميوزك هاديه خالص شغاله
يونس واقف جنب هايدى: ايه الجو ده انا كده هنام منكم ومشى
هايدى شدت ايده: تعالى هنا هتعمل ايه
يونس: هفرجك هعمل ايه
جاب فريق بطبل وفضلو يغنو بسم الله الرحمن الرحيم وهنبدا الليله ترا را ترا را
عريسنا الزين و عروسته حلوة و جميلة ترا را را ترا را.

ومسك ايد سليم وفضلو يرقصو ودخل كل اصحابهم وفضلو يرقصو وخديجه راحولها اصحابها وهايدى وماسكو ايدها وكانت بتتحرك خفيف اووى لحد ما المسئول عن الفرح وقف الطبل و قعدهم في الكوشه ابتسام كانت جنب بنتها وصفاء حضنت ابنها وباركتله و راحت لخديجه باركتل ها.

يونس مسك المايك: سمع هووووووس ديدي بحبك يا احلى اخت في الدنيا و مش عايزك تزعلى منى ابدا مهما كنت برخم عليكى ده عشان بحبك وربنا و اللى هيحصل دلوقتى سامحينى عليه بليز، اظهاااااار
اتفتحت شاشه كبيره فيها صور ل خديجه وهي صغيره وشكلها مضحك و هي بتضرب يونس وهو بيبي و صور ل يونس وهو بيرخم عليها لما كبرو
سليم بيضحك ضحك هستيرى
خديجه: ماشى يا يونس لما اشوف هتعمل فيا ايه تانى ومكسوفه.

يونس: ايه يا عريس عجبتك اضحك براحتك يا ولعه الدور بقى عليك اضحك بقى ههههه
نزل على الشاشه صور ل سليم وهو صغير وبقه كله شكولاته وصور كل هدومه طينه وصور بتاعة المدرسه متنح فيها وصور وهو كبير كلها مضحكه
خديجه سخسخت ضحك
سليم: ماشى يا يونس. و بص ل خديحه اضحكى اضحكى مبسوطه
خديجه: ههههه جدا
يونس: بااااس شكل عريسنا زعلان و لازم نبسطه ب تانى مفاجأه
سليم: و دينى لو ما اتلميت هقوملك واختك هتبات في حضنك.

يونس: هههههه تعالى في حضن اخوكى ياختى البيت ينور من تانى انت اللى خسران
خديجه راحت لاخوها: ههههه????
يونس: ع فاكره بتطلع لسانها من تحت النقاب ههههه
سليم: بطلعى لسانك ليه ماشى ما صدقتى
اشتغلت المويوزك ويونس وهايدى غنو
يونس: اول فرحه في العيله انتى سببها يا ديدي يا جميله، فرحه كبيره بيكى يا ديدي كل الناس هنا فرحاااااانه.

هايدى: اول مره عزومه ياديدي حماتك في الاكل مبتهزرش اطبخلها سعودى ومصرى وخليلنا سليم بكرش
يونس: سليم يطبخ وكمان يغسل
هايدى: ما تستني لما الجوازه تكمل خف شويه تراتارا خف شويه
هايدى: اول مره بعيد عن اهلك قداها وقدود يا ديدي
يونس: هيوحشنى فنك في المطبخ والتشيز كيك يالا ارجعى واعملنا الباسطه
هايدى: هي دي جدعنه هي دي جدعنة بنت البسبس بنت البسبس.

ابتسام: اول مره بعيد عن حضنى بجد يا ديدي هتوحشينى قلبى وعمرى وروحى بيكونى انتى يا ديدي يا نور عيونى
يونس هايدى: بنت البسبس بنت البسبس
هايدى: فين بقى الزغروووووطه
يونس: اتجوزتى خلاص يا ديدي مافيهاش نومه لحد العصر بقت المسؤليه كبيييييره طول ما ابو سلم في البيت
هايدى: فرحانه بيكم انتو الاتنين عشت وشوفتكم متجوزين فرحانه بيكم فرحانه بيكم
يونس: رملام بيكم لا فامليا
هايدى: انت بتخرف بتقول ايه.

يونس: ستهدينا تلاف فامليا
هايدى: ايطالى ده ولا ايه. كابتن يونس هز شويه هز شويه
يونس: يالا نكمل الاغنيه
هايدى: هز شويه تحت شويه
يونس هايدى: اول فرحه لينا في العيله انتى سببها يا ديدي يا جميله فرحه كبيره بيكى يا ديدي كل الناس هنا فرحااااااااانه
يونس حضن خديجه جامد و شالها ولف بيها
وفضلو يرقصو وفرحانين لحد ما الفرح خلص سليم اخد خديجه وماشين
يونس: ديدي هتوحشينى اووعى الواد ده يخليكى متجيش عندنا.

خديجه بدموع: وانت هتوحشنى يا ابن قلبي اسمع كلام ماما اوعى تزعلها ومترخمش عليها مش حملك هي
يونس: مين اللى هيصحينى دلوقتى مش عارف ازاي هفتح عينى وملقيش و اخدك في حضني
خديجه فضلت تعيط
سليم: في ايه دي هتسكن في الشارع اللى وراكم اهدو شويه. طيب ايه محدش هيعيط عليه ولا هتقولى ماتتأخرش علينا
صفاء: هههه خلى بالك من عروستك
يونس باس اخته في راسها وباس ايدها: هتوحشينى اوعى تتأخرى بكره.

خديجه: لا مش هتاخر ربنا يخليك ليا وباسته في خده
ابتسام: بنتى امانه معاك
سليم: دي في عينى
يونس راح ل سليم: خلى بالك عليها وخليك فاكر انها بنت ناس مش العرر اللى كنت تعرفهم ولو في يوم زعلتها اقسم بالله هنسى انك صاحبى وهطير رقبتك اشطا
سليم: ايه يا عمنا هتسيح ولا ايه قشطات بس امشى هتبوظ الجوازه غور
سليم اخد خديجه وركبو العربيه
ابتسام عنيها دمعت وحضنها الهوارى
ويونس وقفه جنبه هايدى وعنيها دمعت.

يونس بص عليها: مالك يا قلبي
هايدى: كان نفسى يكون عندى اخ زيك
يونس: انا اخوكى وصاحبك و حبيبك و بيقرب و جوزك
هايدى زقته: اهدى جوزى من فين
يونس بستهبال: ده في المستقبل ههههه يالا عشان اروحك.

في فيلا سليم
سليم وقف قدام الباب: مبروك عليه انتى يا احلى ديدي في الدنيا
خديجه: منحرمش منك ابدا يا جوزى يا حبيبي
سليم طلع شريط من جيبه
خديجه: ايه ده
سليم: هغمى عينك بيه
خديجه: ليه
سليم: عملك مفاجأه
خديجه: بس انا نفسى اشوف الفيلا حرام والله ولا قبل الجواز ولا بعد
سليم: هتشوفيها بعد خمس دقايق وربط الشريط ع عنيها
خديجه: امرى لله
سليم فتح باب الشقه و و ماسك ايد خديجه و بيمشيها بشويش وشال الشريطه من ع عينها.

خديجه: وااااااااااااو
المفاجأه هي بغبغنااات كتير والوانها تحفه و ورد في كل مكان وكل بوكيه فيه شكولاته و بوكس كبير في نص الرسبشن
خديجه بفرحه: حبيبي ميرسي انا بحبك اووى انت ازاي عرفت كل حاجه بحبها انا بعشقك يارب منحرمش منك ابدا وحضنته
سليم: ربنا يدينى العمر عشان افضل اسعدك واشوف فرحتك اللى في عيونك والضحكة اللى ع شفايفك.

خديجه: انا بحبك لا لا انا انا انا بمووووت فيك ربنا يخليك ليا ومنحرمش منك لحظه يا عمرى انا. و تبص ع البوكس الكبير اللى في نص الرسبشن ايه اللى في الصندوق الكبير ده
سليم مسك ايدها: لا كفايه عليكى كده انهارده الصندوق ده هتشوفيه بكره
خديجه: طيب ابص بصه
سليم: ولا نص بصه وشالها وطلع بيها ع الاوضه اللى كل ركن فيها صورها و ع المفرش السرير مطبوع صورتها
خديجه: كل ده ليه انا والله كده كتير.

سليم: مافيش حاجه تكتر عليكى يا قلبي
خديجه: الله كل حاجه حلوه اوووى عايزه اشوف باقى البيت
سليم: لا كفايه عليكى كده وقرب منها وباسها اول بوسه طويله و تاهو فيها هما الاتنين.

في قريه الهوارى يونس وصل هايدى و في الرسبشن
هايدى: حبيبي بتبصلي كده ليه
يونس: معجب بيكى
هايدى: متاكد
يونس: هي فين هايدى
ايمي: اللي بتحبك وبتموت فيك ولا اللي بتقتلها باديك
يونس: اه طيب خلاص عرفت مكانها
هايدى: فين؟
يونس: في قلبي
هايدى: خايفة يا يونس يجي يوم ونفترق
يونس: مقدرش انتي كل حياتي و اللى حصل قبل كده اوعدك مش هيتقرر
هايدى: يالا حبيبي روح عشان تلحق تنام عشان تكون فايق ومركز في المسابقه.

يونس: ماشى يا كتكوته
هايدى: حلوة كتكوت دى وانت ايه بقى
يونس: انا بموت فيكى وفي عنيكى
هايدى: حبيبي و انا بقى بعشقك كلك ع بعضك. روح نام بقى شويه خلاص باقى تالت ساعات
يونس: عارفه ع قد فرحتى ان ديدي اتجوزت ع قد حزنى انى هروح ومش هلاقيها في البيت
هايدى: حبيبي ربنا يسعدها و وقت ما تبقى عايز تشوفها سليم مش هيقول لا. روح نام بقى عشان المسابقه
يونس: مش قادر اروح هنام هنا
هايدى: بجد يعنى هتكون جنبى.

يونس: اه في نفس القريه تقصدى هههههه
هايدى: ايوه جنبى يعنى
يونس: طيب انا موافق يالا عشان انام جنبك
هايدى ضربته: يا رخم اقصد يعنى جنبى يعنى مش جنبى ع السرير جنبى في نفس المكان
يونس: هههههه اه هو ده بالظبط جنبك اللى هو مش جنبك ع السرير في الاوضه اللى هي في الاوضه اللى في ريحك ههههههه
وطلع كل واحد ع اوضته ونامو.

في الصباح في فيلا سليم
خديجه: يالهوى اصحى اصحى يا سليم
سليم يقوم مخضوض: في ايه يا ماما
خديجه: ماما مين اصحى بسرعه
سليم: ديدي في ايه امى عمرها ما صحتنى كده تيجى انتى تخضينى و في يوم الصباحيه كمان
خديجه: طيب يالا قوم المسابقه باقى عليها ساعه قوم بسرعه
سليم: تعالى يا قلبي واهدى وكبرى دماغك و لا مسابقه
خديجه: يالا بقى قوم
سليم: حياتى تعالى بس وبيبوسها
خديجه: سليم
سليم: هششششش
باب الفيلا بيخبط جامد.

خديجه: الباب
سليم: هششش
خديجه: سليم الباب
سليم بضيق: امرى الى الله هروح افتح و هو ماشى حسبى الله ونعمه الوكيل منك لله روح يا بعيد وتعالى بسرعه
خديجه: حبيبي بتقول حاجه
سليم: لا ابدا يا حياتى بدعى ل يونس يكسب
سليم فتح الباب وكان لابس فوطه بس ع وسطه: ايه في ايه حد بيخبط كده
يونس: وانت حد بيفتح كده ولا عايز تعرفنا انك عريس
هايدى دورت وشها من الكسوف
سليم: ايه مش عندك كلمه انتى كمان.

هايدى بكسوف: روح البس واستر نفسك
خديجه: تعالو اتفضلو
يونس: احبيبتى يا اختى الندل ده مكنش هيجبك صح
خديجه: ههههههه
يونس: والله كان قلبي حاسس عشان كده جيت اخدك بنفسى
خديجه: قلبي ياناس
هايدى: وااااااو بس ايه ده كله ايه العصافير والورد ده كله
خديجه: سليم حبيبي هو اللى عمل كده
هايدى: لا بجد بيفهم بس ذوقه روعه ربنا يسعدكم
خديجه: عقبال ما يونس يعملك يارب.

هايدى تبص ع يونس: يونس! هههههه هيفاجأنى بصاروخ طالع من السرير او يعملى سرير بيطير ههههههه او اول ما ادخل الشقه الاقى تنين ويعمل في وشى نار هههههه
خديجه: هههههههه تصدقى عندق حق
يونس: حفلتو خلاص ولا لسه في عندكم تحفيل تانى
سليم نزل ع السلم انا جاهز
خديجه بصت عليه وابتسمت وقامت راحتله: حبيبي زي القمر
سليم حضنها و بصوت واطى: طيب تعالى نطلع الوضه وهنبقى قمر احنا الاتنين.

خديجه نزلت النقاب و شدته من ايده ع تحت: ههههه يالا
سليم: يارب يوم صباحيتى واشوف مراتى بالنقاب
يونس: يالا يا قمر بالستر هنتاخر
هايدى: مبروك يا سليم ربنا يسعدكم
سليم: عقبالك يا قلبى
يونس: ركز يا ولعه دي قلبى انا وبس
خديجه اخدت بالها من نظرة سليم ل هايدى بس كبرت دماغها
ركبو كلهم عربية خديجه
يونس هو اللى كان بيسوق وهايدى جنبه
وسليم و خديجه ورا
خديجه نايمه في حضن سليم وسليم بيبوس فيها.

يونس شافهم في المرايا: ايه يا رميو احنا في الشارع
سليم: بص قدامك وملكش دعوه جاتك الارف في عريس بيطلع اصلا يوم صباحيته احمد ربنا انى معاك وانطر من دماغى
يونس: هههههه اعتبرنى السواق بتاعك وبفسحك ههههه
سليم زق وشه: طيب امشى بقى وانت ساكت
يونس: حاضر
وصلو عند اللانش
ابتسام والهوارى كانو واقفين وسلمو عليهم وطلعو ع اللانش
يونس: حبيبي ادعيلى اعمل رقم قياسى
هايدى: يا رب يا حبيبي تطلع اول واحد وتكسب.

سليم: ههههههههه يطلع اول واحد ويكسب ده اللى هو ازاي
يونس: قلبي اسكتى خالص بلاش تدعيلى بقولك اعمل رقم قياسى تقولى تطلع اول واحد
هايدى: ايه مش المفروض تطلع اول واحد عشان تكسب
يونس: ده في مسابقة الجرى اوصل اول واحد في مسابقة السباحه اوصل اول واحد اما في الغطس كل ما اطلع متاخر كل ما اكسب
هايدى: بجد يعنى كل ما تتاخر تحت تكسب
يونس: اه شوفى ازاي
سليم: روح انت وانا هفهمها.

يونس: ياريت عشان فصلتنى هههه دعواتك يا امى وباسها وطلع ع لانش تانى
سليم: بصى يا هايدى كل ما يتاخر تحت يعنى نزل عمق اكتر وهو ده المطلوب انه ينزل عمق كبير يتحدى ضغط المايه ونشوف هو يقدر يستحمل الضغط تحت المايه كام متر
هايدى: اها متقولو كده من بدرى زي ضغط الهوا اول مره اعرف كمان في ضغط مايه
سليم: ارميكى تجربى ههههه
هايدى: لا لا انا اقتنعت بكلامك صادق طبعا.

كل الغواصين بيستعدو غطسو كلهم في المايه وكان معاهم انابيب غطس
كلهم واقفين قدام الشاشه
في اللى طلع بعد100متر واللى طلع 150 واللى طلع 200 متر
وفضل يونس يتحدى ضغط المايه
وفجأه الكل الغواصين نزلو المايه بسرعه عشان في غطاس انفجر تحت المايه
ابتسام: يا لهوى ابنى هو اللى فاضل في المايه
ع فاكره الشتيمه حرام ماشى ????????????????????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة