قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

في الصباح
شاهد الجميع الاخبار و الكلام الذي كتب على فريد البحيري أسطورة الاقتصاد في العالم
ادهم: شفتم اهر الاخبار
فارس: اخبار ايه
احمد بضحك: جدو بقي ترند عالمي
سالم بضحك: شفت الصورة لما كان شايلها في حضنة وااااااااو
يوسف بضحك: بس الاخبار عسل
فريدة: هو في ايه
ادهم: الخبر الاول: علاقة جديدة في حياة رجل الأعمال الكبير فريد البحيري.

الخبر التاني: هل سنسمع قريبا عن الارتباط بها ام مجرد نزوة و هي اصغر من احفادة فحفيدة الأكبر متزوج ولديه طفلة
الخبر الثالث: حالة من الرعب و القلق اصيب بها فريد البحيري بالأمس عندما سقطت الفتاة الشابة مغشيا عليها
الخبر الرابع: هل ستيمح العائلة بهذا الارتباط
يوسف بضحك: بقي فريد البحيري بقي ترند و انا اللي اسمي يوسف مليش لزمة و لسه لغاية دلوقتي موصلتش لترند واحد
فارس: لحظة بس هي مين كانت مع بابا غير مسك.

لمار بصراخ: بنتي تعبت
فارس: مسك
صعد الاتنين يجرون خلف بعضهم و هنا تذكر الجميع أن جدهم اخذ مسك و غادر و فصعدو للاعلي حتى يطمنو عليها.

في جناح مسك
كانت تنام براحة و امان إلى ان قطع نومها دخول فارس و لمار و اسرعو إلى السرير و جلس كل شخص من جهة
فارس: مسك ميكو حبيبتي
لمار: مسك حبيبتي اصحي
مسك بنوم: في ايه فارس انت و لمار على الصبح عوزة انام
فارس: معلش يا قلبي انتي كويسة
مسك بنوم: ذي القردة اهو
لمار: امال الاخبار بتقول انك تعبتي و دخلتي المستشفي
فريد و هو يدخل: هي كويسة دلوقتي متقلقوش
ادهم بانبهار: الجناح تحفة.

فريدة بغل: مش تحفة بس ده تحفة فنية
نور بغل: هي هتقعد في كل ده لوحدها
سلمي: يا بختها
مسك: الكل برا عوزة انام يا ظالمة
فريد بحنان: لا يالا قومي علشان هنخرج مع بعض
ادهم بضحك: شكل جدو عاوز يحافظ على الترند فترة
يوسف بضحك: لعيب و الله يا بن البحيري
فريد بابتسامة: برا يا ابن الكلب منك ليه ليهم يالا
ادهم بضحك: حقك يا باشا
فريد: يالا فارس خد لمار و نزلو علشان نفطر
فارس: بس ميكو.

مسك و هي تقبله من شفايفة: متقلقش شوية و هنزل
لمار و هي تمسكها من شعرها: مش قولت مليون مرة مش تبوسي جوزي من شفايفة
مسك بضحكة: اصلهم مسكرين و انا واحدة عوزة سكر
لمار بغيظ: و الله يا مسك لوريكي
فريد بضحك: يالا برا خليها تاخد دش و تجهز
لمار: و الله يا مسك لوريكي
خرج الكل و نظر فريد لمسك وجلس بجوارها وقبل رأسها بكل حنان
فريد: عاملة ايه دلوقتي
مسك: الحمد لله
فريد: هتقدري تخرجي.
مسك: هنروح فين
فريد: مشوار مهم.

مسك: اشطا
فريد بابتسامة: يالا هنزل و انا هجهز ليكي الهدوم
وضع قبلة على راسها و توجه إلى غرفة الملابس ليختار لها ملابس
توجهت مسك إلى الحمام واخذت دش منعش و خرجت و جدت ملابسها موجودة على الكرسي
مسك: هو انا هلبس دول لو ادم شافهم هيولع فيا بس مش مهم البس و فرح شوية
لبست مسك الملابس بدي قصير باللون الاسود مع جيبة قصيرة لمنتصف الفخد باللون الأحمر مع حذاء باللون الاسود و جاكت جلد باللون الاسود.

رفعت مسك شعرها اللاعلي و حطت مكياج خفيف كانت ملكة جمال و حملت شنطة و ضعت بيها الهاتف و بعض أدوات التجميل و حملت الجاكت و خرجت و جدت فريد يجلس على الكرسي
مسك بخضة: يخربيت الكفرة
فريد بابتسامة: مالك
مسك: مش كنت خرجت
فريد: لا انا كنت بتفرج على الجنينة
مسك: فين ديه
فريد بابتسامة: تعالي معايا و عرفي ان الجنينة ديه اتعملت بامر من جدتك و ممنوع اي حد يدخلها
سحبها و جعلها تشاهد حديقة رائعة الجمال.

مسك: ديه روعة
فريد بابتسامة: علشان عيونك هي اللي شافتها بس يالا
مسك فريد اديها و نزلو إلى الأسفل.

في الاسفل
كان الجميع يجلسون علي السفرة في انتظار نزول فريد و مسك
لينا: مبقاش في نظام خالص
فريدة: كل ده علشان خاطر البت ديه
كندا: عيب على فكرة انتم بتتكلم على اختي
نور بارف: بس يا بتاعه انتي
سلمي: اسمعي يا بتاعة انتى هنا تسمعي كلامنا و بس مفهوم
كندا ببرود: بيتهيألي لما جدو بهدلكم امبارح شكلكم عجبكم البهدله
يوسف: كندا هما اكبر منك عيب.

كندا ببرود: قول ليهم هما عيب انا محترمة مع المحترم إنما دول ميعرفوش حاجة عن الاحترام
فريدة بصوت عالي: انتى حيوانة
مسك ببرود: صوتك عالي على مين فريدة
كندا بتصفير: موزة العيلة بصراحة
مسك بابتسامة: قلبي يا كينو
لمار و هي تجلس: بنوتي الحلوة
مسك بابتسامة: يعني احلي منك
فارس بحب: انتى احلي بنوتة يا عمري
مسك بدلع: حبيبي يا فروستي
قبل فارس خدها و جعلها تجلس مكان امه بكل فخر
فريد: سما سارا لينا لمار
لينا: نعم عمي.

سارا: نعم عمو
سما: نعم بابا
لمار: نعم بابي
لينا بشهقة: بابي
مسك ببرود: في حاجه لينا
فريد: انتم الاربعة عاوز حفلة يوم الخميس الجاي علي اعلي مستوي
لينا بتكبر: ده تخصصي انا عمي
مسك: حفلة ايه فريد
ادهم: مسك انتى بتقولي لجدك باسمه
مسك بسماجة: ملكش دعوة
فريد بحب: حفلة أعلن فيها عن اغلي و اجمل احفادي مسك البحيري
كندا: فروستي عوزة فستان حلو.

فريد بحنان: مصمم الازياء هيجي هنا بنفسه و اي حاجة انتى عوزاها اختريها حتى انتى لمار
نور: حتى مسك جدو
فريد: محدش ليه دعوة مسكي
مسك: ايه يا فريد ناوي تخليني البس ترنج ولا ايه
فريد بضحك: لا هخليكي تلبسي بدلة من بدلي
مسك: هو مفيش اكل و لا ايه
فريد بابتسامة: حالا حبيبتي
شاور فريد للخدم بسرعة وضع الطعام
جلس الجميع ياكلون في صمت
مسك: انا مش متعودة اكل و انا ساكته
فريد بحنان: قولي عوزة ايه طيب و انا انفذه فورا.

مسك بخبث: اي حاجة
فريد: اي حاجة
مسك: قوم ادهم من هنا و لا اقولك خلي مالك احسن
مالك بصدمة: و انا مالي طيب
فريد: مالك كفاية اكل و قوم
مالك: مسك انا جعان
مسك بضحك: خلاص خليه يكمل اكل
ابتدأ كل شخص في الضحك و الهزار و كان لأول مرة يشهد الجميع ذلك التغير على الطعام.

في قصر السلاب
كان الجميع يجلسون يتناولون الطعام وسط الهزار و الضحك كما تعودو
ماجد: سمعتم اخر الاخبار
نور بضحك: انا مكنتش فاضي
ياسر بضحك: ابويا حبيبي علي طول مش فاضي
مراد: على طول قافش في فريدة و مش بيرحم
ميرا بضحك: و الله العظيم نوري ده عسل احسن من ناس
ياسر بغمزة: يا بت انا هريكي بوس
ميرا بضحك: اخرك بوس و بس
انفجر الجميع في الضحك و الهزار
محمد بضحك: يخربيت فقرك يا شوية مجانين.

مونيكا بضحك: يعني احنا ولاد ماجد و نور عوزنا نطلع ايه احمد زويل و لا نجيب محفوظ
ماجد بضحك: تطلعو رقاصين افيد
نور بضحك: طبعا ايار باشا الكلام مش ليك
ايار بابتسامة: انتم اصلا شوية مجانين
صفا بضحكة: ابني الكبارة
فريدة بضحك: و نعمة عسل طول عمرك هادي و لزيز
محمد: صحيح خبر ايه ماجد
ماجد: فريد البحيري هيتجوز
الكل: نعم فريد البحيري بتاعنا.

ماجد: اه الخبر بيقول كده و كمان العروسة صغيرة يمكن من دور احفادة و يمكن اصغر
محمد: ده اتجنن بجد
ايار: الغلط على البنت مش عليه هو راجل عايش لوحدة و هي ضحكت عليه
محمد: مهما كان مش سنة و لا مركزة اللي يسمح ليه بخبر ذي كده
نور: اكيد كدب
ماجد: لا صورة منتشرة هو و هي في كل الصحف غير ان البنت تعبت و دخلت المستشفي
ماهي: من حقه يعيش حياتة
فريد: لا طبعا المفروض يحترم سنة و مكانته و عيالة.

مونيكا: و فين ولاده كل واحد عايش براحته كمان بصراحة القصر بتاعهم كئيب
محمد: خلاص انتهي الكلام في الموضوع ده بس انا عارف فريد كويس عمره ما هيقبل واحدة مكان مسك مراتة
ايار: انا ماشي عوزين حاجة
الكل: لا
ايار: مونيكا ورايا
مونيكا بضحك: امرك يا كبير
ياسر: ايار ارحم شوية و سيب الصفقة الجاية لينا
ايار: لو مش قد الشغل قعدو في بيتكم
نظر ايار لهم بغرور و غادر وسط حرسة
مونيكا بضحك: الله يكون في عون اللي هتتجوزة.

صفا: بس يا زفتة ابني حبيبي عسل
ماهي بضحك: مهو عسل بس اسود مش ابيض
انفجر الجميع في الضحك على كلامهم.

عند فريد
اخذ فريد يد مسك وغادرو القصر و توجهو إلى الخارج
وقف فريد في انتظار شخص و لحظات و نفتح الباب و دخلت سيارة رياضية و قفت أمامهم و اسرع احدي الحرس بفتح الباب و نزل شخص طول و عرض و يرتدي بدلة باللون الكريمي و نظارة شمسية و يربط شعرة.

مسك: مين وحش الكون
فريد بضحك: هههههههههههه بس يا مجنونة
مسك: مين ده بردو
الفريدو: صباح الخير سيد فريد
فريد: صباح النور الفريدو
الفريدو: هي ديه
فريد: اه
مسك: هو بيقول ايه عرفه اني مش بتكلم ألماني و لا انجليزي
الفريدو بالعربي: انا الفريدو شايل من اللحظة ديه دراعك اليمين
مسك: ليه حد قالك اني دراعي قطتع مهو سليم
الفريدو: بعد الشر اقصد اني حارسك الاول و مش من حق أي حد يملي عليا أوامر غيرك انتى و بس.

مسك بابتسامة: طيب هتقولي ايه بقي
الفريدو: مش فاهم
مسك: اسمي يعني
الفريد بابتسامة: ميكو حلو
مسك بغمزة: حلو ايفو
الفريدو: شكلك عوزة تموتي قريب
مسك بسخرية: ليه حد قالك اني ضعيفة و لا هبلة اسأل عن بنت الحداد هتعرف عني العجب
ايزاك بضحك: بلاش تقلقي انا قولتله كل حاجة عنك و عن تاريخك
مسك و هي تخرج لسانها: مش هرد انا عسولة و كيوت
فريد بضحك: و احلي عسولة و كيوت كمان يالا
الفريدو: معلش هنطلع وراك.

فريد بتملك: انت فعلا راجل بتاعها بس انا اعرف احمي حفيدتي كويس
الفريدو بالاسباني: Nos reuniremos
فريد: يعني ايه
مسك بغمزة لالفريدو: معرفش
ركبت مسك بجوار فريد و نطلقت السيارات خلف بعضهم و توجهو إلى احدي المصانع
كما غادر فارس و حازم و مالك و الشباب و فضل النساء.

في القصر
كندا: ممكن اخد جيجي و نطلع نلعب
فلك بابتسامة: ايه رايك نروح النادي احنا الثلاثة
كندا: مامي اروح معاهم
لمار بحنان: روحي حبيبتي
لينا بتكبر: لمار اعمليلي قهوة
لمار و هي تجلس و تضع قدم على أخري: اسمعيني لينا انا ذي ذيك بالظبط انا مرات فارس البحيري و ام مسك البحيري و اظن انتى شايفة بعينك معاملة بابا فريد ليها عاملة ايه فبلاش مشاكل لاني مش هسكت
سارا: اهدو يا جماعة
سما: لينا اهدي مش عوزين مشاكل.

سالم: امي يالا بينا علشان في ورق لازم امضتك
سما: تمام
غادرت سما و تركت الباقي
لينا بغضب: اسمعي لمار انتي هنا خدامة و ملكيش لزمة و غير كده متفرحيش اوي ببنتك بكرا عمي فريد يزهق منها و يرميها
فريدة بتكبر: يالا لمار اعملي قهوة للكل
لمار: عرفين انسب حل اني اطلع جناحي استريح اصل فروستي مخلنيش انام غير متأخر من شقوتة
صعدت لمار إلى جناحها بكل غرور
لينا بغضب: و الله لوريكي يا لمار انتي و بنتك
فريدة: مامي اهدي.

ملك: يا انطي الصبر شوية و هنخليهم يمشو من القصر كله
نور: انا خارجة مع اصحابي
سلمي: خديني معاكي انا كمان هخرج
تفرق كل البنات و توجهو إلى الخارج
سارا: بلاش مشاكل لينا
لينا بغضب: عوزة بنت الخدامة تبقي هانم ذيها ذينا
سارا: لمار بقت هانم خلاص يوم مبقت مرات فارس الكل قال نزوه و هيطلقو بس طلع حبهم قوي و خلفت بدل البنت اتنين و انتي شايفة ان مسك عاملة ايه في عمي فريد ديه بجبروتها بتقوله باسمه و هو عجبه.

لينا بغضب: لا و كمان جايب ليها خدامة مخصوص
سارا: انا عرفت انه جايب ليها حارس خاص
لينا: مين ده
سارا: بلاش تعرفي احسن
لينا بصدمة: اوعي يكون الفريدو شايل
سارا بضحكة مكتومة: هو لسه شيفاهم و قفين معاه
لينا بغضب: لاااااا كده كتير و الله حرام انا همشي لو فضلت هنا هولع في القصر و فيكم
سارا: و الحفلة اللي امر عمي نجهزها
لينا بغضب: اعمليها انتي.

خرجت لينا بغضب و انفجرت سارا في الضحك و طلبت من الخدم تجهيز الغداء و صعدت إلى جناح لمار حتى تجهز معها الحفلة و يتحدثون مع بعضهم كالسابق.

في مصر
كان عمار يجلس في غرفتة مهموم و حزين نعم اشتاق لحبيبتة و نصف الاخر و مسكة
محمود بحنان: مالك عمار بقالك اسبوعين اهو وانت وحيد
عمار: انا كويس يا بابا
محمود: بابا من امتي و انتى بتقولي بابا على طول بتقولى حودة
عمار: معلش مليش مزاج للضحك و الهزار
محمود: حتى الاكل بقيت مهمل فيه
عمار بخنقة: معلش مليش نفس
على: مالك عموري
عمار: مفيش عمي
شادي: تعالي ننزل عمار
عمار: مليش نفس من فضلكم عاوز انام.

نام عمار و نظر الكل لبعضهم و خرجو و لكن استمعو لصوت بكاء عمار فهم يعلمون جيدا انه متعلق بمسك بشدة
ام علي: واد يا محمود
محمود: نعم امي
ام على: سفر الواد يبقي جمب اختة
فريدة بدموع: علشان خاطري محمود وافق
ادم: السلامة عليكم
الكل: و عليكم السلام
ادم: على فكرة يا حودة النهاردة الصبح الجامعة كلمتني بتاعة عمار
محمود: ليه
ادم: جاتله منحة دراسية في ألمانيا
على: يبقي جد مسك
محمود: انا خايف على ابني.

فريدة: علشان خاطري يا محمود وافق انت عارف ان لمار و فارس مش هيسمحو ليهم بالغلط
قطع كلامهم صوت رنين هاتف على و كان فريد البحيري
على: فريد البحيري بيتصل
ام على: رد يا بقرة
على: حاضر
سلمي: اخلص
على: الو
فريد: اذيك اسيادة المستشار
على: اهلا و سهلا فريد بيه
فريد: كنت عاوز استاذ محمود ممكن
على: اكيد تحت امرك اتفضل
محمود: الو
فريد: اذيك يا محمود
محمود: الحمد لله يا فريد بيه.

فريد: اكيد انت عرفت ان عمار جاله منحة علشان كده انا بطلب منك توافق و تسمح ليه يريح قلبة و اكيد انت عارف انه تعبان قد ايه و كمان مسك فارجوك وافق و انا اوعدك اني هحافظ على ابنك من اي شر
محمود: بس يعني
فريد: انت مش محتاج حاجة غير راحة عيالك و راحة ابنك جمب اختة و دلوقتي تقدر تتكلم معاه صوت و صورة و تقدر كمان تشرفنا هنا في اي وقت البيت مفتوح
محمود: سبني افكر.

فريد: محمود انا شايف حفيدتي تعبانة و مدمرة و كمان ابنك تعبان
محمود: موافق فريد بيه
فريد بفرحة: بجد تمام جهز كل حاجة و بلاش تعرفو مسك و بإذن الله هبعت الطيارة تجيبة يكون هنا يوم الاربعاء يستريح علشان يوم الخميس عامل حفلة كبيرة هنا علشان اعرف مسك على الناس و عاوز افرحها
محمود: تمام باذن الله هيكون جاهز يوم الأربعاء
فريد: هبعتلك ايزاك انت عارفة ياخده و يجيبة على هنا شكرا محمود.

محمود: العفو انا بردو بساعد ابني و بنتي
أغلق محمود و وجد عمار امامه يبكي بشدة و رتمي بين أحضانة بفرحة
عمار بدموع: يعني بجد هسافر لمسك
محمود بابتسامة: اه بس عاوز مذاكرة من نار
عمار بفرحة: و الله يا حودة لرفع راسك و هنجح بتفوق
محمود بابتسامة: و انا واثق فيك المهم بلاش تعرف مسك انك مسافر جدها عاوزها مفاجأة
عمار بفرحة: ماشي اروح بقي اجهز نفسي.

طلع عمار يجري على غرفتة و هو فرحان و سعيد واخذ يجمع ملابسه و متعلقات الشخصية على السرير و ذهب إلى غرفة ادم و اخذ شنط السفر و عاد لغرفتة و ضع جميع ملابسه في الشنط
ادم بابتسامة: مبسوط انت صح
عمار بفرحة: فرحان بس انا هطير من الفرح اخيرا هروح لميكو
ادم: طيب يا عم محدش قادك
عمار: هو انا ينفع اخد هدوم من عندك
محمود و هو يدخل: خد عموري انزل اشتري اللي ناقص
عمار بفرحة: بجد يا حودة ربنا يخليك ليا.

فريدة: يالا حبيبي انزل شوف اللي ناقص النهاردة الاحد و فاضل 3 ايام وتسافر
عمار: ادم تعالي معايا
ادم: اشطا يالا اجهز
لبس عمار و نزل مع ادم و شادي و اخذو يشترون بعض الملابس له حتى لا يحتاج لشي في الخارج
مر الوقت سريعا و عاد الشباب و هم يحملون بعض الشنط.

الفريدو شايل: شاب يبلغ من العمر 28 سنة ابن ايزاك رئيس الحرس عائلة البحيري رفض رفض قاطع ان يكون احدي حراس العائلة و لكن لم يقدر على الرفض مع تلك الصغيرة لانه علم انها متمردة &.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة