قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والثلاثون والأخير

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والثلاثون والأخير

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والثلاثون والأخير

في قصر البحيري
بامر من مسك عدم خروج اي فرد من العائلة و أجبرت الجميع على النزول لتناول الطعام
في موعد الغداء صعد جميع الخدم لجميع الأجنحة و طلبو منهم النزول إلى الغداء.

علي السفرة
تجمع الجميع و جلسو على السفرة
مايا: انستي ضيوفك وصلو علي البوابة
مسك: دخليهم
مايا: تحت امرك
مسك: هروح استقبلهم و لا اقلكم تعالو كلكم
خرج الكل يقف في انتظار الضيوف لحظات و وقفت السيارات صف واحد و نزل منهم الجميع و دخلو
مسك بابتسامة: منور الدنيا ملوكي
مالك بابتسامة: الدنيا منورة بيكي يا قلبي
و بشتياق: القصر وحشني اوي
مسك: اتفضلو يا جماعة.

دخلت مسك و خلفها الجميع وقفو امام بعضهم فكانت الصدمة لفريد ها هو شقيقة الذي بحث عنه لسنوات طويلة بعد وفاة والده
فريد بصدمة: مالك اخويا
مالك بابتسامة: فريد وحشتني اوي
اقترب فريد من مالك و رفع ايده على وشه يحفظ معالم وشه و في لحظة ضمه لحضنة و نزلت دموعة بغزارة.

فريد بدموع غزيرة: مالك يا حبيبي وحشتني اوي كده كده يا مالك 43 سنة بعيد عن حضني هنت عليك هان عليك فريد تبعد عنه كل السنين ديه ليه يا خويا ليه تحزن امك عليك
مالك بدموع غزيرة: خلاص يا فريد اللي فات مات و الحمد لله رجعنا
مسك بضحك: مالك يا عم فيري انت مش هتعرف على الباقي
فريد بابتسامة: تعالي يا غالية عرفيني عليهم.

مسك بابتسامة: بصي بقي يا فيري دبه صوفيا او لوسيندا طبعا عارفها ده فارس المالكي و ديه ملاك مراتة و ديه شمس المالكي و العسل ده يبقي وليم جوزها و دول بقي احفاد ملوكي ليث وانت شفته و مروان بردو شفته و ديه دارين و شهندة و صوفيا
فريد بابتسامة: تعالو حبايبي سلمو عليا
سلم الجميع على فريد
مسك بابتسامة: و انتم يا عيلة ملوكي تعالو اعرفكم على عيلة فيري.

ده حازم و ديه لينا مراتة الاولي وده مالك الصغير و ديه سارا و ديه سما و العسل ديه مريم مرات حازم التانية و طبعا ده فروستي و ديه بقي لمار و العيال ديه الأحفاد ادهم و فلك و يوسف و فريدة و احمد و ملك و نور و سلمي و سالم و كندا و فراس و مكة و طبعا العسل ديه جي جي بنت ادهم و فلك و طبعا انت عارف انا مين و عمار
مالك بابتسامة: ما شاء الله ربنا يبارك
صوفيا بدموع: اذيك لمار
لمار بابتسامة: الحمد لله يا طنط.

صوفيا بدموع غزيرة: طنط انا امك يا نور عين امك
لمار باستغراب: امي اذاي
مالك بدموع: ايوة امك و انا ابوكي
لمار بدموع: مسك هما بيقولو ايه
مسك بهدوء: لولو اهدي ده بيكون ابوكي و ديه امك الحقيقين
لمار بدموع غزيرة: انا مش فاهمة حاجة مسك في ايه
مسك بحنان: تعالي حبيبتي اقعد و ستريحي
جلس الجميع في الصالون يستمعون إلى ما حدث في الماضي
حكت مسك كل شي حدث في الماضي و كانت لمار تبكي بين احضان فارس زوجها.

مسك: هو ده كل اللي حصل و دلوقتي الحقيقة ان لمار اسمها بالكامل لمار مالك مختار فريد البحيري حرم فارس فريد مختار فريد البحيري
مالك بابتسامة: ايه يا قلب ابوكي مش هتسلمي عليا
لمار و هي تبكي: يعني انت بابا بجد
مالك بابتسامة و دموع: ايوة يا ضي عيوني
ارتمت لمار بين أحضان مالك و اخذو يبكون و اسرعت صوفيا بضمهم لحضنها
فارس بغيرة: معلش كفاية كده انا بغير
سحب فارس لمار من حضن مالك الذي نظر له بغيظ.

فارس بغيرة: اخر مرة تقربي منهم مفهوم
مالك الكبير: ولا سيب بنتي
فارس ببرود: مراتي و بنتي انا اللي مربيها علي ايدي و معلمها كل حاجة يعني انت بس ابوها على الورق و بس
مسك بضحك: طيب ايه الاكل هيبرد و انا بصراحة جعانة و لما بجوع مش بعرف حد
ليث بضحك: انتي هتقوليلي فين نصك صحيح
عمار و هو يمسك سندوتش: حد بيسأل عليا
ليث بضحك: مش بقولك مش بيرحم.

عمار بزعل: فيري هو انتم جيبني هنا علشان تجوعوني لااااااا انا ممكن اقتل شهندة عادي
شمس بضحك: و انا متنزله عن حقي فيها
فريد بابتسامة: يالا يا جماعة على السفرة
توجه الكل على السفرة جلس الجميع على السفرة يتناولون الطعام وسط الصحك و الهزار
بعد انتهاء الطعام جلس الجميع يتناولون القهوة و العصائر
جلس فريد بجوار مالك و لكن تلك المجنونة اسرعت بالجلوس في النص بينهم فضموها الاثنين لحضنهم.

كان الجميع يجلسون يتحدثون مع بعضهم و بتدا أصوات ضحكاتهم تملي المكان
فكان فريد و مالك ينظرون للعائلة التي كبرت بفضل تلك الجميلة التي بين احضانهم.

بعد مرور شهر
امر فريد مالك باحضار عائلتة و الجلوس معهم في القصر
انهت مسك و عمار الفندق و تم تسليمة على أكمل وجه و نبهر بيه الجميع
جهز الجميع عيد ميلاد ضخم و فخم لمسك و عمار
حضرت عائلة العسيلي إلى ألمانيا لحضور عيد الميلاد و التعرف على العائلة
ارسل ادهم كروت الدعوة لجميع الشخصيات لحضور عيد ميلاد التؤام
قرر ايار كسر قلبك مسك يوم عيد ميلادها.

شاهد عائلة المالكي صور مسك و كندا و هم أطفال و وقعت صورة تحت ايد ليث لمسك
فرح ليث بشده لانه احب مسك بشدة و تعلق بها و حمد ربنا ان حبيبته الصغيرة هي حبيبتة الكبيرة و قرر ان يتقدم لها
اشترت مسك الارض التي خلف المصنع و اصبحت ملكها
تعلق فريد باولاد حازم الصغار فراس و مكة
تم انتساب لمار لوالديها الحقيقين
احب الجميع مريم و أطفالها
تقرب ادهم و يوسف من اشقائقهم الجداد و سعدو بشده.

علمت فلك بخبر حملها و فرح الجميع
اصبحت لمار في شهرها السابع
جهزت مسك جناح احمد و سلمي و اعجبو بيه
طلب ادهم من الشباب تجديد جناحهم
احضر ماريو لشركة الشباب اكثر من زبون
طلب ليث يد مسك من فريد و مالك و فارس و لكن فريد و فارس لم يوافقو بسبب الغيرة
تقربت مسك من ملك و احبو بعضهم البعض بشدة
تقربت نور من مسك و ساعدتهم في نظام المراقبة في الشركة.

في قصر البحيري
كان العمل على قدم و ساق لأجل عيد ميلاد مسك و عمار
كان الجميع يعمل حتى فريد و مالك كانو يساعدون الشباب
اما التؤام فكانو في الخارج لمباشرة اعمالهم
اتصل فريد على مسك و طلب منها الدخول من باب الحديقة الخاصة بها فوافقت.

في جناح مسك
دخلت مسك إلى الجناح و جدت فريد يجلس على الكرسي
فريد: حمد لله على السلامة يا حبايبي يالا عمار روح اجهز علشان الناس تحت وصلو
عمار: هو في ايه
فريد: يالا ياض
ذهب عمار و نظر فريد على مسك و جدها تنام على السرير
فريد بحنان: يالا حبيبتي قومي خدى دش بارد علشان تفوقي
مسك بنوم: مش قادرة احضر
فريد: معلش علشان خاطر فيري
مسك بنوم: ماشي
توجهت مسك إلى الحمام و اخذت دش بارد و خرجت و جدت مجموعة من البنات.

ارتدت مسك فستان باللون الاوف وايت عاري الصدر و مفتوح لمنتصف الفخد مع حذاء نسائي رائع
دخل فريد و ابتسم عندما وجد صغيرته ايه من الجمال و الرقة
وقف خلفها و اخرج طقم من الماس و وضعو حول عنقها
فريد بابتسامة: جاهزة
مسك بابتسامة: جاهزة
خرجت مسك من الجناح و جدت مالك أمامها فمسك اديها و نزلو و خلفهو عمار
ذهلت الشباب من شكل القصر و زينته فكانت الأجواء تدل بشدة على عيد ميلاد.

مسك بفرحة: يعني انتم كنتم فاكرين عيد ميلادنا
فارس ابوها: طبعا يا سلطانة قلبي كل سنة و انتي طيبة يا مسكي
مسك بفرحة: و انت طيب يا فروستي
فارس: كل سنة و انت طيب يا مودي
عمار بفرحة: و انت طيب يا فروستي
محمود: و انا يا حيوان مش هتسلم عليا
مسك بفرحة: حودة
عمار بفرحة: حودة
اسرع الشباب بالسلام على محمود و باقي العائلة.

تلق الشباب الكثير و الكثير من الهدايا و ظهر جانب الطفولة من مسك و عمار عند طقطيع التورتة فهم تعودو على وضع الشكولاتة او الفانيليا على وجوه بعضهم البعض و بالفعل حدث ذلك
ايار بابتسامة: كل سنة و انتم طيبين شباب
مسك بابتسامة: و انت طيب ايار
عمار بابتسامة: و انت طيب ايار
ايار بخبث: مسك كنت عاوز اقولك حاجة
مسك بابتسامة: خير ايار
ايار: كنت عاوز اقولك اني بحب اوي و عاوز ارتبط بملك قولتي ايه ممكن تساعديني.

مسك بفرحة حقيقية تحت ذهول الجميع: بجد ايرو الف مبروك يا صاحبي و الله فرحتلك بس الرأي في الاول و الاخر رأى ملك
ايار: انتي فرحانة
مسك بابتسامة: طبعا مش هفرح ليه ملك اختي الكبيرة و انت اخويا الكبير مبروك
و بهمس: اوعي تفتكر انك ممكن تملئ عيني انا اللي يملئ عيني يكون سيد الرجالة مش انت مبروك ايرو على مجموعة الأقلام اللي بتنزل على قفاك و كمان نومة البورش { السجن } اللي نمتة مهو انا اللي طلبت و الكل نفذ.

مسك بصوت عالي: اسمحولي أعلن احلي خبر طبعا الكل عارف من فترة ان مصنع الحديد الخاص بالسيد مارفي شانل كان معروض للبيع و بعد كده تم تسديد المديونية و اكيد النهاردة اجمل يوم ممكن الكل يعرف مين شركاء السيد مارفي و هم مسك البحيري و عمار العسيلي و طبعا ده بجانب شركة M A وده اولي إنجازات التؤام
هنئ الجميع مسك و عمار على نجاحهم الباهر و ذكائهم
وقف ليث امام مسك و طلب منها الرقص فوافقت.

ليث: زمان من 10 سنين قابلت طفلة ذي القمر كانت هتغرق و انا انقذتها و ساعتها وعدتها اني هشوفها بس و هي بتجري وقعت سلسلة فيها قلب و صورتها و هي صغيرة و فضلت طول 10 سنين اروح نفس المكان و فضل مستني الطفلة بالرغم اني عارف انها مش هتيجي بس كنت بفضل قاعد مستني و قول هتيجي لغاية من شهرين أو اكتر اتعلق قلبي بيكي كنت بحس بقربك بمشاعر كتير فرح و حب و عشق و غيرة ايوة غيرة كنت بغير عليكي من اي حد كنت عوزك ليا بس مقدرتش اخلف وعدي مع طفلتي بالرغم ان قلبي حجر عقلي كانو بينبوهوني ان طفلتي و انتي واحد بس مكنتش مصدق لغاية من شهر وقع تحت ايدي بالصدفة صورة لطفلتي و كتشفت ان قلبي و عقلي هما الصح و انا غبي مسك انا بحبك من يوم مظهرتي و انتي رجعتي سعادة جدي و تيتة كانو على طول زعلانين لغاية مدخلتي القصر و نشرتي عطرك و حبك فيه بيقولو لكل واحد نصيب من اسمه.

بعد ليث عن مسك و اخرج خاتم و ركع في الارض فتوجهت أنظار الحضور له و تم تصوير ذلك الحدث الرائع
ليث بابتسامة: مسك انا بحب لاااااااااااا انا اتخطيط مرحلة الحب انا بقيت بعشقك تقبلي تكوني نصي الثاني و شريكة حياتي على فكرة مش هقبل باي إجابة غير موافقة
ضحك الجميع على ذلك الوسيم الذي ركع تحت أقدام تلك الفاتنة التي بالفعل قلبت موازين اكبر عائلات ألمانيا.

مسك بابتسامة: للأسف الشديد جيت متأخر انا عندي اهل مش هيوافقو عليك
ليث بضحك: لا يا عمري انا ممكن اقتل الكل عادي مش بيهمني قولتي ايه
مسك بابتسامة: موافقة ليثو
وقف ليث و البسها الخاتم و جاء ليضمها وجد أمامه اسطول من الرجال يحجبون روئية مسك عنه
فى لحظة و دوي صوت صراخ لمار فاسرع الجميع لها
مريم: ديه بتولد بسرعة على المستشفي.

في المستشفي
كان القلق ينهش قلوب الجميع فضم يوسف كندا لحضنة و ضم ليث مسك لحضنة و لكن اسرعت مسك ورمت نفسها بين أحضان فارس
مر الوقت و خرجت الممرضات و هم تحملون طفلين في غاية الجمال قابلين للأكل
مسك بابتسامة: الله دول حلوين اوي
فريد بابتسامة: الخير على قدوم الواردين
فارس بغيظ: مش قولتلك هجيب الواد بقيت ابو طلال
مسك بجنان: لاااااا فارس انت هتفضل ابو مسك
فارس بغيظ: لا ابو طلال.

مسك بصراخ: لااااااااااااا يا فارس مش بعد ده كله و تبقي ابو حد غيري انت ابو المسك و بس مفهوم
اعطي فارس الطفل لمالك عمه و قرب منها و ضمها لحضنة و قبل خدها
فارس بحنان: انا ابو المسك ابو الحنينة او القوية انا ابو ضي عيوني
مسك بطفولية: بجد فارس
فارس بابتسامة: بجد يا عيون فارس كمان انتي بنت الحداد انتى الطفلة اللي لعبت بالنار و الحديد انت فخري و فخر امك و عيلة البحيري كلها تعالي سلمي على اخواتك.

قرب فريد و مالك منها و حملت كل طفل على حده و قبلت شفايفهم
الدكتور بابتسامة: مبروك مستر فارس هتسميهم ايه
مسك بابتسامة: طلال و لوسيندا
فارس بابتسامة: طلال و لوسيندا
مر الوقت سريعا و خرجت لمار من المستشفى و قامت مسك بعمل سبوع لاشقائها.

بعد مرور سنة
اليوم هو اليوم السعيد ذلك اليوم الذي ستتوج فيه مسك فارس البحيري كعروس و تنتقل هويتها إلى مسك ليث البحيري
كانت مسك تنام على سرير جدها و كان فريد و مالك يجلسون بجوارها
فريد بحنان: مبروك يا ست البنات
مالك بحنان: انا فرحان اوي
مسك بابتسامة: مالك بس يا فيري و انت ملوكي مالكم
فريد بابتسامة: النهاردة بس اقدر اقول تميت رسالتي
مسك بخوف: مالك جدو فيك ايه تعبان اجبلك دكتور.

فريد بابتسامة: جدو تعرفي انك اول مرة تقوليها من يوم مظهرتي في حياتي
مسك بدموع: انا و الله العظيم بحبك بس بحب ادلعك
فريد بحنان: مفيش عروسة حلوة تعيط النهاردة اجمل يوم في حياتك بلاش دموع
مالك: يالا يا عمري قومى اجهزي علشان تلبسي و الناس قربت توصل
مسك: جدو خلي بالك منه
مالك: حد يوصيني على اخويا يالا انتي يا روحي.

توجهت مسك إلى الحمام و اخذت دش بارد و منعش و خرجت وجدت مجموعة من البنات ساعدوها على ارتداء الفستان الزفاف الضخم و رفعو شعرها إلى الأعلي و وضعو تاج من الماس و البسوها باقي الطقم
كانت مسك كالحورية المتوجة و دخل فريد و مالك الذين ضموها لحضنهم بشدة
مالك: سلم مسكك لعريسها يا فريد.

وقف الجميع في انتظار نزول مسك التي ظهرت و هي تنزل مع جدها فريد البحيري و سلمها لليث و تم عقد قرانهم و كان و كيل مسك فريد على رغبة فارس والدها و الشهود فارس و ادم
استمر حفل الزفاف و كانت أنظار مسك على فريد و في نصف الرقصة تركت مسك ليث و توجهت إلى فريد و رتمت بين أحضانة و هو ضمها لحضنة وقبل خدها و رأسها بكل حنان و حب و اكملو باقي الرقصة معه.

مر الوقت وسافرت مسك مع ليث لقضاء شهر العسل و هي تتألم بشدة و نزلت دموعها و هذا ارعب ليث
ليث بخوف: مالك حبيبتي ليه الدموع
مسك بدموع: جدو فريد هيسبني
ليث: انتي بتقولى ايه
مسك بدموع غزيرة: جدو فريد هيروح لمسك
ليث بدموع: لاااااااا انتى بتقولي ايه ليه بدري
مسك بدموع و هي تضع اديها على قلبها: جدو فريد راح لمسك
وبصراخ: الفريدووووووووو
الفريدو بخوف: مالك مسك
مسك بدموع: عوزة ارجع القصر فورا
الفريدو: حصل ايه.

مسك بدموع غزيرة: بسرعة
امر الفريدو الطيار بالعودة إلى المانيا و بالفعل بعدساعة كانت تدخل مسك القصر و هي تبكي وسط حالة من الذهول فالجميع يجلسون في الصالون
صعدت مسك إلى الأعلي و دخلت جناح فريد و جدته ينام على السرير و هو يبتسم
مسك بدموع غزيرة: جدو جدو اصحي الله يخليك جدو فريد فريد اصحي فيري حبيبي اصحي
صراخ و عويل و دموع من الجميع لموت كبير العائلة فريد البحيري.

انتشر الخبر بسرعة البرق لوفاة عمود من اعمدة الاقتصاد في ألمانيا و العالم
كانت مسك تسير وسط النساء لا تهتم بشي غير جدها الحبيب الذي تركها و غادر الحياة بعد ان سلمها راية العائلة و أعلن انها خليفة له و لمالك البحيري شقيقة و الجميع وافق على ذلك.

بعد مرور شهر
شهر كانت مسك حبيسة جناح جدها و رفضت تركة و لم تتحدث مع احد و لم تسمح لاحد الدخول إلى الجناح
و ها هي تخرج من الجناح و تغلق الباب بالمفتاح للابد بوصية من جدها الحبيب
نزلت مسك و وقفت امام ليث
ليث بعشق: مسكي
مسك: عوزة اسافر عوزة ابعد عن هنا
ليث: غالي و الطالب اغلي مايا مايا
مايا: اوامرك سيد ليث
ليث: من فضلك جهزي ملابس مسك و ملابسي
لمار: الشنط جاهزة.

ادهم: و الطيارة عقبال متوصلو المطار هتكون جاهزة
خرجت مسك و اسرع ليث خلفها فالجميع يعلم انها تعلقت بفريد بشدة
سافرت مسك و ليث إلى الخارج و اصبحت مع مرور الايام تعود لطبيعتها.

رزقت مسك بطفلين اسمت الاول فريد و الثانية عطر
تزوج عمار من شهندة
تزوج ادم و نور
اما شادي فتقدم لخطبة ملك و وافقت و تم الزواج
اصيب ادم في احدي العمليات و تم نقله للاعمال المكتبية فتقدم بطلب تسوية معاش و سافر ألمانيا هو ونور وأبنائه
اشتري عمار القصر المجاور لقصر البحيري و تم ضمه للقصر
امسك ادم شركة الحراسات و أصبح له اسم في عالم رجال الأعمال
أمسكت نور الفرع الاعلامي لمؤسسة البحيري و مؤسسة M A.

لم تكف لينا من فعل المشاكل و تم الانفصال بينها و بين حازم و لكن رفضت مسك رفض قاطع تركها تعيش بمفردها
تزوج ايار من فتاة و رزق بطفل
ليث بابتسامة: حبيبي واقف كده ليه
مسك بابتسامة: شكل العيلة حلو اوي ليثو
ليث بابتسامة: جدو فريد كان عنده حق لما مسكك زمام العيلة
مسك: الله يرحمه
ليث: انتي خارجة
مسك: طبعا النهاردة ذكري السنوية لفيري
ليث: هاجي معاكي
مسك بابتسامة: كل سنة بتقول كده و برفض مش بتياس.

ليث بابتسامة: لا يمكن في يوم تخديني معاكي يا قوية انتي بترفضي اي حد من العيلة يروح اليوم ده
مسك: لان اليوم ده ملكي انا و بس
خرجت مسك من القصر و ركبت اسطول السيارات بقيادة الفريدو و توجهو إلى المقابر
وصلت مسك إلى المقابر و وقفت امام قبر جدها الحبيب و قرأت الفاتحة
الفريدو: يالا ميكو الكل مستني
مسك بابتسامة: حاضر الفرو
توجهت مسك إلى السيارة و ركبت و غادرت
انا المسك
انا العطرة
انا قوة أبي
انا دلوعة أمي.

انا المثال في الجنان
انا الجميلة
انا الشقية
انا الحدادة
انا من اصهر الحديد واجعله يلين
انا فريدة من نوعي
انا ابنه الحداد
انا ابنه أبي
انا من نار الحديد
انا مسك فارس فريد مختار البحيري.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة