قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية بريئة في عالمي للكاتبة شهد طارق الفصل الثالث

رواية بريئة في عالمي للكاتبة شهد طارق الفصل الثالث

رواية بريئة في عالمي للكاتبة شهد طارق الفصل الثالث

همس: اعمل ايه كريم.
كريم: فعلا مش عارف، حسام عنيد وطالما حطك في دماغه مش هعرف اعمل حاجة. حسام طيب جدااا مكنش كدة بسبب ال حصل للاسف بقا انسان مش طبيعى زى ما بتقولى...
همس: الله يارب اعمل ايه بس، اسيبه يحبسنى ولا اتجوزه واعيش في عذاب...
كريم: أهدى يا همس وروحى مكتبه يلا قبل ما يقلب عليكى اكتر من كدة...
همس: حاضر.

دخلت مكتبه...
حسام: اهلا اهلا بالعروسة يا ترى مجتيش على طول ليه وروحتى لكريم.
همس: روحت يشوفلى حل في المصيبة ال انا فيها.
حسام: هههههههه مصيبة ماشي، بس انتى فاكرة أن حد هينجدك منى.
همس: ممكن نكلم بهدوء.
حسام: اتفضلى.

همس: انت عايز تتجوزينى ليه. انا موظفة عندك وانت حسام الشافعى من أكبر رجال الأعمال في مصر ويكاد الوطن العربى. وكمان متعرفش انى موظفة عندك غير من اسبوع لأنى من ساعت ما اتعينت وانت مقابلتنيش، اخترتنى ليه...
حسام: اه يعنى عرفتى مين حسام الشافعى.
همس: انا اصلا عارفة. انت بس يومها استفزتنى. جاوب على سؤالى...
حسام: عجبتينى.

همس: عجبتك! بعيدا عن تلميحك. عجبتك في ليه شكلى ولا شخصيتى ولا، ولا في حاجات كتير ممكن تعجبك
حسام: عايزة الصراحة.
همس: ياريت.
حسام: شوفت في عنيكى نظرة تحدى، وانا محدش يقف ادامى بالنظرة ديه فلازم امحيها.
همس بخوف: مش فاهمة يعنى ايه تمحيها...
حسام: لما نتجوز هعرفك.
همس: ومين. قالك انى هتجوزك.
حسام: يعنى حضرتى نفسك للسجن.
همس: حرااام عليك ارحمنى انا لو دخلت السجن امى هتموت فيها.
حسام: خلاص توافقى.

همس: وانا موافقة.
حسام: شاطرة. يا ترى عايزة فرح.
همس ضحكت بسخرية: هههه فرح. الفرح ده لاتنين بيحبوا بعض عشان يستمتعوا بكل لحظة حلوة فيه. لكن انا اعمل فرح ليه. منكرش ان كان نفسي في اروع فرح في الدنيا بالفستان الابيض وشهر عسل. تبقى احلى ذكريات ما بينا. بس من الواضح أن مش مكتوبلى. احقق الامنيات ديه...

حسام للحظة حس بوجعها بس طرد الفكرة ديه من دماغه على طول: على العموم انا هاجى اطلبك من والدتك انهاردة ونتجوز بكرة...
همس: لأ.
حسام: هو ايه ال لأ.
همس: والدتى مش هتعرف اننا هنتجوز.
حسام: ليه يعنى.

همس: عشان والدتى كان نفسها تشوفنى في أحسن صورة مع احسن شخص وتوصلنى ليه وتوصيه عليا. ودة مش هيحصل اكيد ولو جيت طلبتنى انهاردة واتجوزنا بكرة من غير فرح هتشك طبعا. ف انا عقولنا أن عندى سفرية طويلة مش عارفة هرجع منها امتى.
حسام: براحتك. انا رأيي نتجوز انهاردة.
همس: مش هتفرق معايا بس ماشي موافقة. انا هروح ابلغ والدتى وأحضر حاجتى بس انا هعيش فين...

حسام: في فيلتى، لما تخلصى تعالى على الشركة عشان نروح مع بعض.
همس: ماشي عن اذنك.
قامت وهي حاسة انها بتتخنق بتموت الدنيا بتسود واحدة واحدة وفجأة اغمى عليها.
حسام: همسه، همسه.
شالها من على الأرض وحطها على الكنبة.
وجاب برفان بيحاول يفوقها...
وابتدت تفوق: انا فين. ايه الحصل.
حسام: فجأة اغمى عليكى، انتى كلتى...
همس: ها. اه كلت.
حسام حس انها بتكدب: همس مبحبش حد يكدب عليا كلتى ولا لأ.
همس: لأ مأكلتش من امبارح.

حسام: انتى اتجننتى صح.
همس: مكنش ليا نفس...
حسام: افرضى اغمى عليكى في الشارع.
همس: ياريت كنت على الأقل اموت وارتاح.
حسام: للدرجادى بتكرهينى.
همس: حسام انا مبكرهش حد عمرى ما بكره حد لكن انا مكنتش اتمنى حياتى كدة. انت عايز تتجوزينى انتقام.
حسام: لأ يا همس مش هتجوزك انتقام.
همس: طب هتتجوزنى ليه.
حسام: هتعرفى بس مش دلوقتى. يلا عشان اوصلك للبيت.
همس: لأ انا هاخد تاكسي.

حسام: همس بما اننا هنعيش مع بعض انا مبعدش كلمتى مرتين.
همس: حاضر.
وركبوا العربية وسط حرس كبير.

همس: ماما يا ماما انا جيت.
سعاد: حمد لله على السلامة يا حبيبتى. كنتى فين.
همس: روحت لمدير الشركة ونقلنى لفرع الشركة في اسكندرية وهطر اسافر...
سعاد: لوحدك يا همس
همس: لازم اسافر يا ماما وهبقا احاول انزل متخافيش. ادعيلى يا ماما انا داخلة على شغل صعب اوى.
سعاد: دعايلك ديما يا قلب امك.
همس: انا داخلة اجهز شنطتى عشان هسافر دلوقتى.
سعاد: ماشي يا حبيبتى.
دخلت تجهز شنطتها.

همس في نفسها: يا ترى يا حسام انت طيب ولا لأ انت عايز تتجوزينى ليه. حسة أن انت جواك حاجة. حلوة وبتظهر الوحش. يا ترى قرارى كان صح ولا لأ. ربنا يستر...
جهزت شنطتها ونزلت ركبت العربية.
طول الطريق بصة للشباك و دموعها نازلة بصمت.
حسام في نفسه: يا ترى يا همس بتكرهينى للدرجادى ولا ايه حكايتك.

ووصلوا الفيلا وكان فيها مأذون واتنين شهود منهم كريم...
حسام: دادة نعمات دادة نعمات.
نعمات: حسام حبيبى حمدالله على سلامتك.
حسام: الله يسلمك يا دادة، اعرفك يا دادة همس عروستى...
نعمات: مبروك يا حبيبى يا زين ما اخترت يا حسام زى القمر.
همس: شكرا يا دادة...
واعدوا ادام المأذون...
المأذون: موافقة يا بنتى.
همس وهي تنظر ل حسام: موافقة.
انتهى المأذون: بارك عليكما وجمع بينكما في خير...

وأصبحت همس حرم حسام الشافعى...
بعد ما خرج المأذون...
حسام: مبروك
همس: الله يبارك فيك.
حسام: دادة ممكن تعرفى همس مكان الاوضة.
نعمات: طبعا يا حبيبى. تعالى يا حبيبتى...
وطلعت همس الاوضة وكان جناح كبير زوقه راقى جدا...
رتبت همس هدومها في الدولاب وغيرت هدومها. وكان حسام بيخبط...
همس: ادخل.
دخل حسام وبصلها وابتدا يقلع الجاكيت وبيفك زراير القميص وبيقربلها وهي كل شوية ترجع لورا.

همس: انت هتعمل ايه. وابتدت الدموع تبان في عينيها.
قرب منها جدا وحاوطها بيإديه لأنها لزقت في الحيطة وقرب من ودانها: همس انا جوزك اه ويمكن اكون قاسي جداا لكن انا مش حقير أو حيوان عشان اخد منك حاجة غصب عنك يوم ما هيحصل حاجة بينا هتكون بكامل إرادتك بس ده ميمنعش انك هتنامى معايا في نفس الاوضة. مفهوم.
همس: مفهوم.
بعد عنها ودخل الحمام يغير هدومه وهي مش مصدقة أنه سابها نفسها تفهمه.

وخرج: انا هنزل المكتب اعمل شوية حاجات...
همس: ماشي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة