قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية بريئة في عالمي للكاتبة شهد طارق الفصل الأول

رواية بريئة في عالمي للكاتبة شهد طارق الفصل الأول

رواية بريئة في عالمي للكاتبة شهد طارق الفصل الأول

فى شركة حسام الشافعى...
حسام دخل بقوته وكل بيقف له احترام ورعب، حسام شديد جدا وغضبه لا يحتمل لانه لما بيغضب بمعنى الكلمة مبيشوفش ادامه...
دخل غرفة الاجتماعات.
والكل وقف ليه اعد في مكانه وأمرهم يقعدوا بنظرة منه...
حسام: انا بكل هدوء كدة سمعت أن في غلطة في الحسابات...
مدير الحسابات بكل رعب: احم أيوة يا فندم بس صدقنى غلطة صغيرة جدا وهتتصلح.

حسام وهو بيضرب ايده على التربيزة: انا معنديش حاجة اسمها صغيرة ولا كبيرة. مين كان مسؤل عن الحسابات ديه. انطقوا.
قامت بنت في منتهى الجمال بقوة وحزم: انا يا فندم.
حسام لاحظ قوة في عينيها وهو مفيش حد بيقف ادامه بالنظرة ديه: كله برة...
كلهم طلعوا من نبرة صوته وهي كانت هتطلع.
حسام: استنى انتى.
حست برعب رهيب بس محاولتش تبينه...
حسام قرب منها: انتى اسمك ايه
البنت: اسمى همس.
حسام: اسم جميل.
همس: ميرسي.

حسام: انتى بئا يا همس محدش بلغك أن مفيش حد بيغلط عند حسام الشافعى...
همس: يا حسام بيه ديه غلطة بسيطة جدا وانا هصلحها.
حسام قرب منها اكتر وكلمها بهمس عند ودنها: قولت محدش يغلط عند حسام الشافعى...
همس اتوترت جدا من قربه. : أيوة غلطت وقولت هصلحها. اسفة. خلاص اعتذرت اعمل ايه تانى. وهو يعنى محدش بيغلط.
حسام: عند حسام الشافعى محدش بيغلط.
همس: هو في ايه حسام الشافعى حسام الشافعى بنى ادم زى كل الابنى ادمين.

حسام: هههه انا بقا هوريكى انى زى كل ال بنى ادمين
وشدها من ايديها دخلها اوضة ضلمة جدا وصغيرة.
همس برعب: انت جايبنى هنا ليه...
زقها وقفل الباب: مفيش اصل انا هوريكى مين حسام الشافعى...
همس: انت اتجننت طلعنى من هنا...
حسام: كل ما هتغلطى فرصتك انك تطلعى من هنا هتقل. ف خلى بالك...
مشي واتصل بالسكرتيرة بلغها أن محدش يسأل عليها عشان هتقعد معاه تصلح الحسابات.
حسام: انا هوريكى يا. يا همس.

دخل عليه كريم صحابه من ايام الدراسة وبيشتغل معاه.
كريم: عامل ايه.
حسام: تمام. رجعت امتى من شرم الشيخ.
كريم: لسه راجع من المطار.
حسام: حمد لله على السلامة...
كريم: مالك في ايه شكلك مش مظبوط.
حسام: مفيش حاجة.
كريم: يعنى انا مش عارفك. انطق.
حسام لسه هيتكلم.
همس بصريخ: طلعنى بئا حرام عليك افتح. الباب ده بئا
كريم: انت حابس مين جوة.
حسام: واحدة اسمها همس من المحاسبين
كريم: يخربيتك وحابسها ليه.

حسام: كنت بعرفها مين حسام الشافعى...
كريم: انت اتجننت يا حسام افتحلها...
حسام: أهدى كدة بدل ما تتدخل معاها جوه.
كريم: حسام افتح. للبنت ديه محترمة جدا ومبتعملش حاجة.
حسام: وانت ايش عرفك.
كريم: لان البنت شالت غلطة واحدة صحبتها وكمان صلحتها.
حسام: ازاى مش فاهم.
كريم: في بنت من المحاسبين عملت غلطة كبيرة في الحسابات كانت هتروح في داهية. لولا أن همس ساعدتها مش بعيد كانت دخلت السجن خدت الحسابات وصلحتها.

حسام: يعنى الحسابات كانت متنيلة اكتر من كدة...
كريم: ورينى الورق يا حسام.
اداله الورق.
كريم: يخربيتك يا شيخ. انا دلوقتى فهمت. انهاردة كان في اجتماع مفاجأة صح
حسام: صح
كريم: هي خلصت 90 في المائة من امبارح وقالتلى هتكمله انهاردة واكيد ملحقتش...
حسام: طب وهي ليه تعمل كدة.
كريم: انت قاعد ترغى افتحلها يا مفترى.
قام فتحلها لقاها اعدة على الأرض بتترتعش وبتعيط.
اول ما شافته بعدت لورا: انت هتعمل فيا ايه.

كريم: أهدى أهدى مش هيعملك حاجة قومى معايا...
همس: يا كريم بيه انا معملتش حاجة وانت عارف بس هو مش طبيعى...
حسام: انا مش طبيعى
كريم: ما تهدى بئا يا عم انت في ايه. متقلقيش يا همس. وحقك عليا على الحصل...
همس: انا عايزة ورقة وقلم.
كريم جاب ورقة وقلم وعطاهم لها.
ادعت دقيقتين تكتب في حاجة.
همس: اتفضل يا حسام بيه...
حسام: استقالتك. وانا مش هقبلها
همس: براحتك...
ومشيت...
حسام: البت ديه بتتحدانى.

كريم: يا اخى اخيرا لقيت واحدة تقف قصادك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة