قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الحادي والعشرون

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الحادي والعشرون

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الحادي والعشرون

وجه يوم الفرح اللي مراد استناه كتير و كان نفسه يشوف سجي بالفستان الابيض و هي احلي عروسة. و في احلي و افخم فندق مصر كان مراد. واقف عند باب القاعة مستني سجي و هي داخلة مع باباها و مرديش يدخل هو معاها علشان كان عايز يستقبلها بطريقة رومانسيه و اول ما دخلت مراد اخد ايديها من باباها. و مسك ايديها و باسها و نزل علي ركبته علشان يلبسها الخاتم بتاع جوازهم و كان في استقبالهم اغنيه لعمرو دياب اسمها انا بقدم قلبي (انا بقدم قلبي اه لو تقبلوا. وادي كمان عمري في اولوا. والشوق ده كله قولي مين يتحملوا. يكون في عونك يالي زي مجرابوا. انا مكنش الحب عمره في نيتي وانا معاك غيرت رأي وفكرتي. اه يا حبيبي. لقيت في قربك فرحتي. لو حبي ليك قالوا عنه عادي بيكدبوا. انا بحبك قد كل الدنيا دي ولا قد الشمس والليل والهوي. من النهاردة قدرت اعرف قد ايه. انا بحبك قد كل دول سوا. )و فضل مراد حاضن سجي و يرقص معاها لحد الاغنيه ما خلصت و بعدين دخلوا و قعدوا. و ابتدي الناس تسلم عليهم و تبارك لهم.

سجي: بحبك يا مجنون.
مراد: حبيبتي هو انتى لسة شوفتي جنان. ده النهاردة ليلة العمر. هاه جاهزة للرقصة الجاية.
سجي: تاني ما احنا لسة راقصين و احنا داخلين.
مراد: نعم دي كانت بس البداية انتي النهاردة مش حتقعدي لحد الصبح انا حغني و ارقص انا بقولك اهو.
سجي: ههههههه فظيع بجد. انت كنت ساكت غلب.

مراد: ايوة بس الاغنية اللي جاية دي انتي بتحبيها اوي. استني، مراد شاور لشريف. و ابتدت الاغنية التانية و كانت (انا كلي ملكك لشيرين ) و دي كانت الاغنية اللي سجي قالت لمراد ان كان نفسها ترقص معاه عليها لو كانت عملت فرح. و مراد مكنش ناسي
سجي: مش ممكن انت لسة فاكر.

مراد: طبعا يا روحي هو انا اقدر انسى حاجة تقوليها ابدا. يالا تعالي في حضني علشان احس بالاغنية الحلوة دي. (انا. انا كلي ملكك انا كل حاجة حبيبي فيا بتنديك. انا. انا مش بحبك الحب كلمة قليلة بالنسبة ليك. انت فرحة جات لعندي بعد عمر من التعب. في السعادة اللي بعشها يا حبيبي انت السبب. ضحكتك عقلك جنونك والحنان اللي في عيونك. حوصف ايه واحكيلك ايه. معاك بضحك وبفرح مبقتش خايفة ازاي حخاف وانا بين ايديك. ساعات بخيالي بسرح قبل ما بحلم كل حاجة القيها فيك. والسنين حتفوت وتمشي منك انت انامش حمل. بوعدك ياحبيبي عمري شوقي ليك ما فيوم يقل. حبقي فرحك وقت حزنك. في التعب تلاقيني جضنك. كل يوم من عمري ليك. انا اناةكلي ملكك. ).

و كانت اغنية طويلة و جميلة و مراد مابقاش عايز يخرج سجي من حضنه. بس اول ما خلصت مراد شال سجي و قعد يلف بيها و اول ما شالها كل المكان اللي حاوليهم طلع دخان ملون و انوار و صواريخ. سجي ماكنتش مصدقة نفسها و كانت مبسوطة جدا.
مراد: تعرفي انا غلطان اني رقصت معاكي علي الاغنية دي دلوقتي. دي كانت عايزة ابقي انا و انتي لوحدنا علشان اول ما تخلص كان لازم اعمل حاجات جامدة اوي.

سجي: حبيبي مراد انا مبسوطة اوي مش مصدقة انك بتعمل كل ده علشاني
مراد: لا صدقي. انا حرمت نفسي منك كل الفترة اللي فاتت دي علشان اشوف الفرحة اللي في عنيكي دي. انا من يوم ما ابتديت احبك و انا اخت القرار ده اني لو حموت عليكي مش حلمسك الا و انتي بالفستان الابيض و اعملك احلي و اجمل فرح.
سجي: بحبك. بحبك اوي. انا حاسة اني حعيط.

مراد: انتي بجد عنيكي دمعت. لا اوعي انا عايزك النهاردة تفرحي علي قد ما تقدري مش عايز اليوم ده يروح من بالك.
سجي: حاضر. هاه حنقعد بقي ولا حنفضل واقفين كدة.
مراد: تقعدي ده ايه. ده لسة اكبر مغنين جاين يغنولك يا روحي و حترقصي لما يتهد حيلك النهاردة.
سجي: بجد. مين اللي جاي.
مراد: كتيييير
و اولهم حماقي انتي عارفة انا بحبه ازاي
سجي: انت حتقولي انا مش ممكن انسي الاغاني اللي انت سمعتهالي.

مراد: . كمان في أخر الفرح حخليه يغنيلك اغنية تحفة..
سجي: طيب قولي.
مراد: تؤتؤتؤ دي اغنية حكاية مجنونة جنان.
مازن: عقبالنا يا حبيبة قلبي.
نهي: ههههههه. انا مش قلت بطل طريقتك دي.
مازن: هو انا لسة قولت حاجة حرام عليكي يا شيخة ده انا مش عارف اكلمك كلمتين علي بعض.
نهي: احسن اصل انت لو سبتك محدش حيعرف يوقفك.
مازن: كدة ماشي. مش كنا عملنا خطوبتنا معاهم النهاردة و خلصنا اهو علي الاقل امسك ايدك.

نهي: لا طبعا انت عارف كويس اليوم ده مهم لسجي و مراد قد ايه و ماكنش ينفع حد يشاركهم فيه. ثم حضرتك عايز تمسك ايدي ليه مش مكفيك البنات الالمان اللي انت كنت صايع معاهم. هناك.
مازن: هههههه. و هما دول يجوا جنبك ايه انتي جمالك ملوش حل.
نهي: يا ربي. علي كلامك. انت مفيش فايدة فيك.
مازن: مسك ايديها و باسها. لا مفيش و بطلي تحلوي كدة و انتي مكسوفة. احسن والله. اجوزك دلوقتي انا اصلا غيران من مراد.

نهي: اتكسفت. بس بقي احسن انا حاسة ان وشي بيطلع نار.
مازن: هههههه فعلا وشك احمر. كل ده من كلمتين اومال لو بوستك دلوقتي كنتي عملتي ايه.
نهي: انت قليل الادب. اوعي انا مش حقف معاك.
مازن: تعالي هنا تمشي فين. دول حيرقصوا تاني. و انا حرقص معاكي دلوقتي تعالي.
نهي: مازن. استني ايدي يا مجنون...

و فضل مراد و سجي و مازن و نهي و كل اصحابهم يرقصوا طول الوقت و مراد كان فرحان جدا و كل المغنين جم و غنوا و سجي مكنتش مصدقة ان ده فرحها و مراد فاجأها بأغنية حماقي المجنونة و كمان كان بيرقص عليها مع سجي و يشاور عليها. كان عايز يقول لكل الناس ايوة انا وقعت فيها
وبحبها. (ودي كانت اغنية حيقولو لحماقي. ).

وفعلا اللي مسمعهاش يسمعها علشان يعرف قد ايه جميلة وان مراد كان بيقول لكل اللي كانوا نفسهم يناسبوه واستغربوا انه اتجوز سجي البنوتة الصغيرة المحجبة. ان اه هي دي اللي وقعت مراد سلام.

الاغنية (هيقولو كاني يقولوا ماني. يلوموا تاني لا ولا كنت يوم ودني. ده القيد بتاعي في خانة الوضع الاجتماعي. سجل يا سجل يا مدني. من طولي وقعت ما تلحقوني. جابت خبري. اجمل عيون في الكون نادوني. وما اتخطفت الناس شافوني. نحلوا في وبري. فاكرين حفضل عايش بطولي. هيقولوا كاني يقولوا ماني. ولا كنت يوم ودني. علي فكرة انا لاغي اللبس تماما من دماغي عادي معروف ان انا عندي. ومبتغلبش في الكلام علي المستوي الانساني. لساني الحلو ده سندي. من طولي وقعت ما تلحقوني. جابت خبري. اجمل عيون في الكون نادوني. واما اتخطفت الناس شافوني. نحلوا وبري. فاكرين حفضل عايش بطولي. ).

وخلص الفرح و مراد و سجي كانوا مبسوطين علي الاخر. و هما في العربية.
سجي: هههههههههه مش قادرة بجد انت مجنون ايه الرقص إلى رقصتوا ده معقول مراد سلام اللي كان بيرعب الناس و رجال الاعمال. يعمل كدة. و خصوصا في الاغنية الاخيرة دي مجنونة جنان كنت محسسني انك بتغيظ حد.

مراد: ههههههه و انتي بتقولي فيها. انا فعلا كنت بغيظهم. مفيش حد فيهم مكنش عايز يجوزني حد من طرفوا اللي اختوا و اللي بنتوا و اللي خالتوا و في كمان اللي مراتوا.
سجي: هههههههو مراتوا ازاي بس.
مراد: اه والله. ده في رجالة بالاسم بس فيهم اللي كان بيعرض عليا مراتوا كدة وش.
سجي: سكتت و اتضايقت و حست ان الكلام وجعها لان باباها هو اللي عرضها عليه. و مراد فهم.

مراد: عارفة انا نفسي الف بيكي الدنيا بحالها و اقول هي دي حبيبتي اللي خطفت قلبي. انا كل يوم ببقي نفسي اروح ابوس ابوكي علشان كان السبب في جوازنا.
سجي: ابتسمت. مراد والله بابا مش وحش.
مراد: حبيبة قلبي عارف والله انا مقصدتش اضايقك. و بعدين انا اللي واقع فيكي. و الناس كلها شافوني و انا حطير بيكي.
سجي: كان اجمل يوم في حياتي يا مراد. بجد انت محصلتش.

مراد: لسة اليوم مخلصش التقيل جاي ورا انا حالف اربيكي علي اللي عملتيه فيا و المقالب اللي شوفتها علي ايدك يا بنت اللذين. و كله كوم بقي و لما قولتيلي ان حكاية اني بتاع ستات دي اشاعة والله لوريكي اذا كانت اشاعة ولا لا يا سجي و كمان انا مدي الشغالين كلهم اجازة علشان محدش يلحقك.
سجي: لا انا كدة ابتديت اخاف منك انت ناوي علي ايه.

مراد: اممممم ماينفعش اقولك خاليها مفاجاة. بس المشكلة في الفستان اللي كله رباطة ده انا لو خنقني حقطعوا. انا بقولك اهو.
سجي: ليه حرام خسارة. و بعدين انا حقلعه لوحدي.
مراد: نعم انا داخل علي سنة حموت علي اليوم ده و انتي تقوليلي انتي اللي حتغيريه. و بعدين يا حبيبتي خسارة ليه. تكونيش ناوية تتجوزي تاني ولا حاجة.
سجي: هههههههه ربنا يستر و اليوم ده يعدي علي خير.
في الفيلا.

سجي اول ما نزلت من العربية لقت مراد عاملها طريق من اول باب العربية لحد الاوضة من الشموع علي الجنبين و ورد و كمان الاوضة كلها ورد و شموع و السرير عليه قلب كبير بالورد الاحمر.
سجي: حتطير من الفرحة. مش ممكن ايه كل ده. مراد انا بحبك. بحبك بحبك.
مراد: هههههههه. وانا بحبك بحبك بحبك. لحد اخر يوم في عمري بحبك.
هاه قوليلي بقي جاهزة تكوني مراتي وحبيبتي.
سجي: هزت راسها. جاهزة
،
تاني. يوم الصبح.

سجي صحيت لقت مراد قاعد قدامها و باصص عليها.
سجي: حبيبي صباح الخير.
مراد: صباح النور يا روحي. نمتي كويس.
سجي: جداااااااا. و انت
مراد: يا بختك. انا بقي معرفتش انام. كل ما عيني تغمض اصحي اخاف اغمض عيني و انام لصحي و القيني كنت بحلم انك كنتي معايا بجد. كل شوية ابص عليكي وانتي نايمة. اصل انا خلاص ادمنت الحكاية دي.
سجي: من ليلة واحدة ادمنت.

مراد: امممم تعرفي اني كنت بشوفك كل يوم و انتي نايمة ووانتي صاحية و كمان و انتي بتلبس كل حاجة كنت بشوفها.
سجي: قامت قعدت. ازاي. علي فكرة انا كنت شاكة فيك وقلت ده حاطتلي كاميرا بس قلبت الاوضة كلها ملقتش حاجة
مراد: ههههههه ومكنتيش حتلاقي عايزة تعرفي انا كنت بشوفك ازاي.
سجي: اه قول بقي
مراد: قومي معايا و انا اوريكي. تعالي
سجي: استني بس البس الروب.

مراد: روب ايه و احنا حد معانا تعالي، قوليلي ايه رأيك في المرايا دي.
سجي: حلوة ما انا عارفاها.
مراد: مش انتي عندك زيها في الاوضة التانية.
سجي: اه في بس ده ايه دخله بإن انت كنت بتشوفني.
مراد: بصي كدة، وفتح مراد المرايا وسجي لقت الباب الازاز.
سجي: تنحت. مش ممكن. ايه ده يعني كنت بتشوف كل حاجة. اه يا قليل الادب.

مراد: ههههههه احلي حاجة لما كنتي تقفي قدام المرايا كنتي اكنك واقفة قدامي. كنت ببقي عايز افتحها و اجيلك.
سجي: حضنته. انا مكنتش اتخيل انك تحبني كدة.
مراد: ولا انا كنت اتخيل اني احب اصلا لكن انتي بصراحة تجنني. بقولك ايه.
سجي: قول.
مراد: انا فيه حاجة امبارح نسيت اقولك عليها تعالي لما اقولهالك بسرعة
سجي: ههههههه كل ده و نسيت. ده انت رغاي بقي
مراد: طبعا. ده انتي حتصدعي تعالي بقي ده انا مصدقت...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة