قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني عشر

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني عشر

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني عشر

(في مكتب مراد في شركته )
مراد تليفونه يرن. مازن اخو مراد
مراد: مازن ازيك عامل ايه و بابا طمني هو بقي كويس.
مازن: ازيك يا مراد. مراد بابا تعبان اوي و كل يوم يطلب انه يشوفك وانا قولتلك كتير و انت مابتجيش
مراد: معلش يا مازن انت عارف الشغل و المجموعة. صعب اني اسافر خالص.
مازن: يا مراد احنا آخر مرة شوفناك من سنتين. معقول لا انا ولا بابا وحشناك.

مراد: ازاي بس وحشتوني بس. خلاص يا مازن انا الشهر اللي جاي حاجي اشوفكم.
مازن: الشهر اللي جاي يا مراد بقولك بابا بيموت و نفسه يشوفك.
مراد: بيموت ايه بس يا مازن انت مش قلتلي ان حالتوا استقرت.
مازن: مراد بابا عنده كانسر و في مرحلة متأخرة يعني مش مرض عادي و ممكن يموت في اي وقت.
مراد: حاضر يا مازن ححاول اجي في أقرب وقت. سلام.

مراد: اعمل ايه بس اسافر ازاي و اسيب سجى. انا مقدرش يعدي يوم من غير ماشوفها. اوففف. طيب هي ممكن ترضي تسافر معايا. بس دي فاضلها شهر و نص علي الامتحانات و صعب تسافر. اعمل ايه بس.
ميادة: مراد بيه. ياسر بيه. هنا وعايز حضرتك.
مراد: خاليه يدخل، اهلا ياسر تعالي.
ياسر: ازيك يا مراد. ايه يا ابني بقالك كتير مش بتيجي شقة الزمالك. و لا بشوفك خالص.

مراد: معلش انا بس مشغول اليومين دول. و بعدين انا خلاص مش حروح شقة الزمالك دي تاني و كمان حبيعها.
ياسر: شقة ايه اللي تبعها دي انت ناسي اننا شركة في كل حاجة
مراد: احنا شركة في الشغل. مش في الممتلكات.
ياسر: خلاص لو حتبعها انا اشتريها.
مراد: خلاص ابقي خلص مع المحامي.
ياسر: قولي صحيح انت عامل ايه مع البت بنت فهمي. شكلك مبسوط معاها اوي علشان كدة مش عايز تيجي شقة الزمالك.

مراد: ماسمهاش بت. اسمها سجي و بعدين و انت مالك اعمل اللي اعمله.
ياسر: ابدا اصل بقول مادمت انبسط معاها. باصي لخوك. ده احنا اخوات برضوا.
مراد: الدم غلي في دماغوا. انت اتجننت اباصي مين. دي مراتي.
ياسر: احنا حنضحك علي بعض مرات مين. ما انا و انت عارفين انت اتجوزتها ازاي و ليه. و مدامت خلتك تقعد جنبها الفترة دي تبقي عرفت تبسطك. ادهالي بقي شوية. ولا انا مليش نفس.

مراد: جري علي ياسر و مسكه من هدومه. انا لولا العشرة و الشغل اللي بينا. كنت قتلتك دلوقتي. سجي دي مراتي و لو جبت سيرتها تاني حيكون اخر يوم في عمرك.
ياسر: نزل ايد مراد. كدة يا مراد تقتلني انا علشان واحدة لسة عارفها من كام شهر بس.
مراد: ياسر لو جبت سيرتها تاني يبقي تنسي كل اللي بينا حتى الشراكة حنفضها فاهم.

ياسر: كدة. ماشي. عموما انت اخويا و صاحبي و انا محبش ازعلك. انا اسف. انا كنت جاي اقولك اني كمان اسبوع مسافر الصين علشان اخلص ثفقة الادويه المخدرة. و حقعد هناك شهر او اكتر
مراد: ترجع بالسلامة.
ياسر: بس اعمل حسابك. اول ماارجع انت لازم تسافر ايطاليا تخلص. ثفقة الاسلحة انا مش حعمل كل حاجة. لوحدي انت من ساعة ما اتجوزت و انت سايب كل الاتفقات عليا و ده ماينفعش.

مراد: طيب ما تبقي تسافر انت. انا مش حينفع الفترة اللي جاية دي اسافر خالص.
ياسر: لا طبعا انا منفعش. الناس بتاعت ايطاليا دي بالذات مبتثقش غير فيك انت. و دول مينفعش نتاخر عليهم. دي مافيا يا مراد يعني انا و انت ممكن نتصفي انت فاهم.
مراد: اوفففف. ماشي لما اشوف.
مشي ياسر و مراد كان حاسس انه مخنوق و ان كل الحاجات دي ممكن تبعدوا عن سجي
نزل مراد
جاسر: اتفضل يا مراد بيه.

مراد: جاسر معلش انا عايز ابقي لوحدي شوية. روح انت و السواق.
جاسر: بس ده خطر تمشي لوحدك. طيب علي الاقل امشي وراك بالعربية التانية.
مراد: لا يا جاسر قلتلك عايز ابقي لوحدي، و مشي مراد و راح المقطم في مكان عالي و بعيد و هادي. و بيفكر.

مراد: هو انا امتي حقولها اني بحبها، انا لازم اقولها كل حاجة مش قادر اخبي اكتر من كدة. هي لازم تعرف اني بحبها بجد مش زي ماهي فاكرة بس هي ممكن تكون مابتحبنيش. لا هي بتحبني بس خايفة مني و مش واثقة فيا. بس انا كل لما اجي اقولها. فجاة مش بقدر و الكلام بيروح مني.

و قعد مراد علي العربية من قدام و هو بيسمع الاغنية دي ( حاجة مستخبية لحماقي )(في جوا قلبي حاجة مستخبية كل اما باجي اقولها فجأة مش بقدر. قدام عنيك بقف وبنسي ايه يتقال. ليه كل مرة يجري فيها كدة ليا. ودي هي كلمة واحدة بس مش أكتر. والكلمة دي عندي فيها راحة البال. حبييييتك يوم مالتقينا لما حكينا. اول كلام. حبييييتك واحلف علي اده تسمع زيادة انا مش بنام. حبييييتك. الناس في عيني حاجة وانت حاجة تانيه. عندك مشاعري حتى خدها واسألها. انا صعب اعيش حياتي وانت لحظة بعيد. احساسي بيك في ضعفي قواني. كانت حياتي ناقصة جيت تكملها. فرحة لقايا بيك بتبقي زي العيد. حبييييييتك يوم مالتقينا لما حكينا. اول كلام. ) و مراد لسة قاعد. تليفونه رن. مازن.

مراد: في ايه يا مازن ما لسة مكلمك من شوية.
مازن: الحقني يا مراد
مراد: مالك يا مازن. انت بتعيط
مازن: منهار و بيعيط. بابا مات يا مراد بابا مات.
مراد: دموعه نزلت و هو مش مصدق. انت بتقول ايه انا كنت جايلوا والله كنت جاي اشوفه. ليه ليه مات اقبل ماشوفه ليه.

مازن: يا مراد. قولتلك بابا محتاجك بس انت قلبك قسي حتى علينا. عموما انا خلصت كل اجرءات المستشفي و حجزت في طيارة بكرة الساعة 8 الصبح انا لازم ادفن بابا في مصر. بابا مش ممكن يدفن في الغربة يا مراد
مراد: عندك حق وانا حكون مستنيك في المطار.

قفل مراد وحس انه محتاج سجي تكون جنبه في الوقت ده محتاج يكون في حضنها و يبكي. اخد عربيته و راح علي الفيلا و لما وصل سجي كانت مستنياه زي كل يوم في البلكونة و اول لما شافت عربيته فرحت و استنته يجي يغلس عليها زي كل يوم. مراد راح و خبط عليها
سجي فتحت و اول ماشافت مراد وشه حزين و عنيه كلها دموع
سجي: مراد مالك انت بتعيط.

مراد: رمي نفسه في حضنها. بابا مات يا سجي. بابا مات. مات من غير ماشوفه. انتى كان عندك حق لما قولتي عليا مش بني آدم و معنديش قلب انا فعلا كنت قاسي حتى علي اقرب الناس ليا
سجي: اخدته في حضنها و طبطبت عليه. بس يا مراد متعملش في نفسك كدة. ده قضاء ربنا
مراد: تعرفي هو كان عايز يشوفني وانا اللي ماسفرتش علشان اشوفه عارفة ليه
سجي: ليه.

مراد: علشانك. كنت خايف ابعد و اسيبك. انا محتاجك جنبي يا سجي اوعي تسبيني علشان خاطري. انا مقدرش استغني عنك.
سجي: متخفش انا جنيك و مش حسيبك. بس انت اهدي و قوم اتوضي و صلي و ادعيلوا ان ربنا يرحموا. و اقرأله قرأن
مراد: بص لسجي بخجل. بس اناعمري ما صليت ولا حتى بعرف اتوضي.
سجي: اتصدمت. معقول يا مراد واحد في سنك عمره ماصلي ولا مرة
مراد: انا عمر ماحد علمني ولا قالي صلي. ولا حتى عمري فتحت مصحف.

سجي: متفاجأة. علشان كدة كان قلبك قاسي و ضلمة. الانسان طول ماهو بعيد عن ربنا عمره مايكون مرتاح. عموما انا ممكن اعلمك و اقولك ازاي تتوضي و تصلي.
مراد: بجد يا سجي حتعلميني.
سجي: ايوة تعالي معايا علي الحمام. بس استني. انت قبل ما تتوضي انت لازم تكون، تكون. مش ااه...
مراد: في ايه يا سجي ماتكلمي علي طول
سجي: يعني اقصد. انت يعني كنت مع ستات او حاجة.
مراد: اقصدك يعني نمت مع حد.

سجي: ايوة هو انت يعني لازم تقولهالي في وشي كدة. انت مابتتكسفش.
مراد: كسوف ايه بس دلوقتي يا سجي. و عموما لا انا من يوم ما اتجوزنا و انا معملتش كدة.
سجي: فرحت من جواها. طيب تعالي معايا.

و اخدت سجي مراد و علمته ازاي يتوضي و ازاي يصلي و حفظته كمان الفاتحة و الاخلاص علشان يصلي بيهم لحد ما تحفظه غيرهم. مراد اول ماصلي و هو ساجد لقي نفسه بيبكي بحرقة مبقاش عارف هو بيبكي علي ابوه ولا علي نفسه و تقصيره في حقها انه حرم نفسه كل السنين دى من متعة الصلاة و مكنش متخيل انه حيرتاح كدة و بعد ماصلي.

سجي: مراد انت لازم تنام و ترتاح انت حتصحي بدري علشان تروح المطار و كمان لسة قدامك بكرة يوم طويل. دفنه وعزا.
مراد: سجي انا عايزك معايا بكرة انا اول مرة اتحط في الموقف ده و مش عارف حتصرف ازاي انا حتى لما ماما ماتت كنت صغير. معرفش حاجة. ممكن.
سجي: حاضر حاجي معاك. متقلقش
مراد: طيب ممكن تخليكي جنبي لحد ما انام. انا مش عايز اقعد لوحدي.
سجي: ابتسمت. حاضر حقعد جنبك لحد ما تنام. تعالي.

مراد: نام في سريره و فضل ماسك ايد سجي. و سجي فضلت قاعدة جنبه لحد ما نام. سجي: حاست ان مراد صعبان عليها و ان التربية اللي اترباها هي السبب في اللي وصله. و قبل ما تقوم باسته من راسه و راحت أوضتها.
(في الصباح )
مراد صحي علي صوت خبط الباب. قام فتح لقي سجي لابسة وبتبتسم.
سجي: صباح الخير
مراد: بإبتسامة. صباح النور. انتي ايه اللي صحاكي بدري و ليه مدخلتيش علي طول من غير ماتخبطي.

سجي: اولا احنا مش بدري الساعة 6 يعني يادوب تاخد حمام وتلبس و نروح المطار. ثانيا انا ماينفعش ادخل من غير ما خبط. في حاجة اسمها آداب الاستأذان.
مراد: الكلام ده حاسس اني انا المقصود بيه. صح
سجي: امممم يعني حاجة زي كدة. المهم اتفضل ادخل خد حمامك والبس بسرعة.
مراد: حاضر. طيب ادخلي اقعدي لحد ما اخلص.
سجي: لا معلش مش حينفع انا حستناك في أوضتي.
مراد: سجي انتي لسة بتخافي مني.

سجي: اااااممم. لا بص انا حستنك متتاخرش.
و مشيت سجي و مراد ابتسم و اتنهد. و قفل الباب و دخل علشان يجهز نفسه، و شوية و هو بيلبس. الباب خبط.
مراد: ادخل. سجي ايه ده انتي اللي عملتي كل ده
سجي: دخلت و معاها صنية فيها فطار و قهوه لمراد، ايوة انت امبارح ماتعشتش و كمان ماينفعش تنزل من غير ما تفطر. و الشاغلين لسة نايمين. فأنا روحت حضرتلك الفطار.

مراد: قرب منها و مسك ايديها و باسها بكل حنية. انتي كنتي فين من زمان.
سجي: اتكسفت. احمممم ممكن بقي تفطر علشان منتأخرش.
مراد: حاضر علشان خاطر عيونك
و فطر مراد و سجي مع بعض و اخدها في عربيته و راحوا المطار.
(في المطار )
سجي: اهدي يا مراد انت لازم تبقي متماسك اكتر من كدة.
مراد: مش قادر يا سجي انا عمري ما كنت اتخيل انا اقف استني استقبل ابويا في صندوق. مش قادر مش قادر.

سجي: علشان خاطري. اهدي. بص في واحد جاي علينا و في شبه كبير منك. تعرفوا.
مراد: مازن.
مازن: حضن مراد وزهو بيبكي. بابا مات و سابني لوحدي يا مراد.
مراد: اوعي تقول كدة انا معاك. انت نسيت اني اخوك الكبير.
مازن: مين دي
مراد: بص لسجي. دي سجي مراتي
مازن: انت اتجزت يا مراد
من غير ما تقولنا. ده بابا كان نفسه اوي يشوفك بتتجوز. ليه يا مراد حرمته من اليوم ده.

مراد: معلش يا مازن. حبقي احكياك بعدين. المهم خليك هنا مع سجي و انا حروح اخلص كل حاجة علشان نلحق نصلي عليه. و ندفنه.
مازن: قعد جنب سجي. انا أسف مقولتلكيش مبروك.
سجي: لا علي ايه اصلا مش وقته. البقاء لله.
مازن: كان زي مراد و يمكن اكتر و معرفش يرد. و هزلها راسه.
و خلصوا كل حاجة و سجي كلمت باباها و خالتها صفيه و جوزها و نهي علشان يجوا يعزو مراد. و اليوم خلص و كان طويل و باليل بعد العزا.

سجي: مراد. ممكن نهي تقعد معايا يومين لحد ما العزا يخلص. اصل انا لوحدي و في ناس كتير بتيجي.
مراد: طبعا يا سجي. انتي بتستاذني. ده بيتك. و نهي اختك. نهي انا أسف علي اي حاجة حصلت قبل كدة مش عايزك تكوني زعلانة.
نهي: كانت عارفة من سجي كل حاجة و ان مراد اتغير. لا مفيش حاجة انا مش زعلانة ابدا اللي فات مات.
مراد: متشكر. واضح انك ملاك زي اختك. عن ازنكم اروح اشوف مازن.

نهي: تصدقي كان عندك حق انا مش مصدقة بجد ان ده مراد. معقول
سجي: و هي بصة عليه لحد ما مشي و مبتسمه. اه معقول مراد اتغير و بقي انسان جديد. طيب و حنين. و رقيق
نهي: امممم واضح انك حبتيه اوي.
سجي: حبيته بس ده انا بموت فيه و نفسى افضل معاه علي طول و مسبهوش ابدا. مراد ده بقي روحي يا نهي.
نهي: و ليه مش بتقوليله و تصارحيه.

سجي: خايفة يكون. قربه مني ده علشان حاسس بتغير معايا و بس وزميكنش بيحبني. تعرفي انا نفسي اوي اكون معاه و اكون مراته بجد. بس خايفة انه بعد ده ما يحصل يزهق مني و يسبني. علشان كدة ببقي بعيدة عنه. علشان افضل معاه اطول وقت ممكن.
نهي: للدرجة دي بتحبيه
سجي: و اكتر بكتييييير.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة