قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل الخامس

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل الخامس

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل الخامس

حازم بغضب: خديجه.

خديجه قامت فاطه ومسحت العرق إلى على وشها وفكرت نفسها كانت بتحلم.

خديجه بتوتر: انت. جيت
حازم: اي إلى منيمك هنا في الصاله
خديجه: كنت مستنياك انت وعمي علشان احطلكم الوكل
حازم وهو طالع: تعالي وراي، احنا اتعشينا من زمان.

علي ورا الكنبه حتط ايده على بقه علشان محدش يسمعه.

خديجه بتشيل العبايه من على كتف حازم
حازم: متناميش تحت كدا تاني ليكي شقة تستنيني فيها فاهمه
خديجه: فاهمه حاضر
فاجئة النور قطع خديجه قربت من حازم
خديجه: هو في اي قطع ليه
حازم: عطل في الكهرباء وانا طلبت يفصلو الكهرباء ويعملوه بليل
خديجه بخوف وهمس: ليه حرام عليك
الباب خبط حازم راح يفتح وكانت مريم شايله ليليان
مريم: هي صحيت لما النور قطع وخايفه تقعد لوحديه
حازم خدهاا منها: تمام روحي انتي.

مريم مشيت وحازم دخل نام على السرير و ليليان في حضنه بص على خديجه إلى واقفه بعيد
حازم: تعالي نامي
خديجه قربت من السرير بخوف ونامت جنبه وهي عاماله تقرب منه
حازم: مريم مقلتلكيش حاجه
خديجه وهي مش مركز من الخوف
: لا ليه
حازم: مفيش
ساد الصمت شويه وفجاءة صوت ضرب نار خديجه صرخت بخوف وستخبت فحضن حازم اكتر
حازم: متخفيش اكيد الغفير شاف حاجه
خديجه هزت راسها برفض ان هي تطلع من حضنه وهو بص ليها وابتسم
.
تاني يوم
.

خديجه واقفه في المطبخ بتعمل الفطار دخلت مريم وهي بتجر في رجليها وعيونها حمره من العياط
خديجه بخوف: مالك يا مريم انتي كويسه
مريم: فين سليمان بيه
خديجه في مكتبه مع حازم حصل حاجه
مريم سبتها ومشيت
في المكتب كان حازم قاعد يتناقش مع ابوه في الشغل لما دخلت مريم
مريم بدموع: انا عايزه حقي
سليمان: اهدي يا بنتي وفهميني في اي.

مريم: مش انت كبير البلد وبتحمي الناس وانا عايزه حد يحميني يجبلي حقي، مريم قالت كدا وقعت على لارض بنهيار
سليمان قرب منها وعطاه مياه
: اشربي يا بنتي واحكيلي مالك
كل دا وحازم قاعد متابع الحوار بهدوء
مريم شربت وسليمان خد منه الكبايه
سليمان: في اي.

مريم قعد تحكيله عن خالها إلى خد ورث امها وكان عايز يجوزها لابنه بلغصب وهي هربت وجات الصعيد و اشتغلت عنده خدامها وابن خالها لما عرف طريقها رجع علشان يخدها، ورسايل التهديد إلى بعتها ليها طول اليل
مريم بشهقات: مش عايزه ارجع معاه ونبي يا بيه ابعدو عني
سليمان بص لحازم
حازم: جهزي نفسك يا مريم كتب كتابك على زين، وطلع...
زين: وانا مالي اشيل شيله مش شيلتي ليه
دا كان رد زين على ابوه لما قله على الموضوع.

سليمان: اي هتكسرلي كلمه يا ولدي
زينب صوت عالي: وانا مالي تشوف إلى غلطت م، قبل ما يكمل كف نزل على وشه وكان حازم، خديجه واقفه تتابع من بعيد
حازم: اي هتبجح وتعلي صوتك على بوك كمان
زين: ايوه ما مش انت إلى هتلبس الجوازه. وبعدين مش انت كبير البلد متتجوزها انت.

حازم ببرود: ودا إلى هيحصل
سليمان بحده: وانا قولت زين يعنى زين ولا هتقررو عني يا ولاد الهواري
حازم بإحترام: اللي تشوفه يا ابوي
سليمان: المأذون جاي دلوقتي جهز نفسك يا زين...
زين طلع وقفل الباب وراه بغضب...
وفعلا بعد شويه جه المأذون وكان بيكتب كت كتاب مريم وزين
سليمان قاعد مع مريم جوه في الاوضه
سليمان بحنية: االف مبروك يا حبيبتي
مريم بحزن: على اي.

سليمان بهدوء: زين بيحبك بس هو الدنيا لهياه شويه وانا عارف ان محدش هيبعده عن سرمحته دي غيرك
دخل زين وباين على وشه الضيق قال: يلا
مريم زي التايه: فين
زين ببرود: اي هو اللي فين دخلتك يا عروسه
مريم بصت لسليمان بخوف سليمان بصلها بحنيه وطبطب على ضهرها: روحي يا بنتي مع جوزك...
مريم دخلت قدام زين اللي دخل وقفل الباب بعنف ومسك مريم من ايديها بعنف ودفعها للحيطه اللي ورها ومريم بتبصله بخوف.

زين بشر: خايفه من اي دا انتي حتى مجربه
مريم بخوف: زين انا.
قطعها زين لما باسه.

خديجه بتشيل العبايه من على كتف حازم
خديجه ببعض الغيره: هو انت كنت هتتجوز مريم بجد
حازم: ايووه واي واحده غير مريم وحصل معاها مشكله ودا الحل هتجوزها
خديجه بغيره: اممم طب المشاكل الناس مش بتخلص
حازم بحده: خجيجه دي كانت هتبقا فتره مؤقتة
خديجه بدموع بتحاول تداريه
: هحضرلك الحمام. كانت واقفه على الباب برا وسمعت كل حاجه
وفاء بشر: وماله المركب اللي بتسوقها اتنين بتغرق.

زين قاعد على كنبه بلبنطلون بس وسجاره في ايده
مريم نايمه على السرير وعطياه ضهرها وبتعيط في صمت
زين بحده: مريم...
مريم مردتش عليه زين قام من مكانه واتجه للسرير مسكها من دراعه
زين بغض: لما اكلمك تردي عليا
مريم بدموع: عايز اي
زين ببرود: طلاما انا اول واحد يلمسك ليه قولتي على الوسخ التاني انه عشيقك، ولما انتي لسه بنت قولتي ليه ل ابوي ان حد قرب منك ولا كل اللعبه دي علشان اتجوزك.

مريم بدموع: انا مقلتش لسليمان بيه كدا، وبعدين جاي تقولي واقفه مع عشيقك عايزني اقول اي
زين بعصبيه: قلتي اي لابوي ومين الوسخ دا
مريم حكتله كل حاجه وهي بتعيط
زين ببرود: قومي اغسلي وشك
مريم بتعيط وبس
زين بغضب: بتعيطي ليه دلوقتي
مريم بدموع اكتر: مش قادره اقوم
زين مسح على وشه بغضب وضيق وحس بذنب لانه وصلت لكدا بسبه وبعدين ميل وشالها. مريم شهقت بصدمه وخجل
مريم بخجل: ابعتلي خديجة وان...
زين بحده: هساعدك انا.

ست قاعده تحت رجل سليمان وتعيط بتمثيل
: يا بيه الحقني بتي شرفها ضاع اااااه محدش هيرضي بيها دلوقتي ااااه يا مصيبتي
سليمان بهدوء: اهدي بس وفهميني في اي
المرا بتمثيل البكاء اكتر: بنتي وهي راجعه من مصنع الدقيق بتاع حازم بيه رجالة البلد اتهجمو عليها، ابوس ايدك يا بيه. بتعيط، جوزي يموت فيها
سليمان بحده
: مين اللي عمل كدا وانا اعدمه قدامك
المرا بتوتر وهي بتبص لوفاء.

: هاااااا ما ما هي مشافتهمش، انا جايه واملي فيك تلاقيلي حل يا بيه ابوس رجلك. بتعيط، محدش هيرضي يتجوزها هتموت جوزي ميعرفش لو عرف يموت فيها
حازم كان قاعد مع ابوه لما المرا دي دخلت البيت بإنهيار حازم ببرود: لا بنتك مش هتموت هي ملهاش ذنب وانا هجبله حقها وهتبقا على زمتي لحد ما اعرف مين إلى عمل كدا وحقكها يرجعلها، يتبع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة