قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل التاسع والعشرون

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل التاسع والعشرون

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل التاسع والعشرون

ابراهيم: تروحي فين يما
ليليان بتوتر: بيت ابوي
ليليان صرخت بخجل لما ابراهيم سحب الفوطه من عليها
ابراهيم بوقاحه: كدا احلي، ابراهيم عطاها الفوطه تاني وهو بيضحك
: على فكره دي عميله عندنا انا وأخوكي دياب. وانا بتعامل معاها من زمان وجوزها يعرف بينا شغل يعنى بس انتي إلى دماغك بتحدف شمال
ليليان بخجل: اسفه
ابراهيم بوقاحه: المتجوجزين مبيعتزروش كدا.

فاطمه قاعده بتكلم يوسف فديو في الاوضه بتعتها في بيت ابوها
زين: فاطمه نمتي
فاطمه: هقفل دلوقتي علشان بابا بينده عليا
يوسف: خدي بالك من نفسك
فاطمه: ماشي
فاطمه قفلت وفتحت الباب لزين
: نعم يا بابا
زين حط دراعه على رقبتها
: تعالي مجهزلك حتة فلم والفشار إلى بتحبيه
فاطمه ابتسمت: ورحيم
زين: ورحيم يا ستي وشهد وامك حتا البت رويدا جبتهالك من جوزها
فاطمه ابتسمت ومشيت معاه وهي بتساله على نوع الفلم.

زين قاعد في حضنه فاطمه والنحيه التانيه رويدا ورحيم قاعد وفي حضنه شهد ونحيه التانيه مريم
فاطمه بصتلهم بحب ودموع
فاطمه: بابا عشطانه هروح اجيب ميه
مريم: هروح اجبلك انا يا حبيبي
فاطمه: لا متعبيش نفسك. اجبلك حاجه معاي وانا جايه يا رويدا
رويدا: لا
فاطمه: وانت يا زفت
رحيم بصله بطرف عينه ورما عليها المخده
: غوري من هنا يا بت الج
فاطمه ضحكت وهي نازله.

فيروز حتط طبق كنافه قدام دياب وسندت على التربيزه قدامه
: مرات عمي قالتلي انك بتحب الحلويات
دياب: انا بحب حاجتين انتي والحلويات
فيروز ابتسمت بخجل
: طب كل وقولي اي رايك
دياب: طب انزلي شويه واقولك اي رايي.
فيروز ضحت وميلت
: اهو
دياب باسها على خدها
: والخد التاني
فيروز ضحكت بنعومه
دياب: بقولك اي ما تجي نطلع فوق وهقولك رايي بالتفصيل
فيروز بحده: دياب. فاطمه.

دياب بص وراه كانت فاطمه واقفه على الباب بخجل وبتفرك في اديها
فاطمه: ا، انا اسفه. مكنتش اعرف انكم هنا
دياب ابتسم: تعاالي يا فاطمه في حاجه
فاطمه: ان. انا كنت جايه اخد ميه
فيروز ابتسمت: طب ومالك خايفه ليه تعالي
فاطمه دخلت وفتحت التلاجه تاخد ميه
فاطمه: الله كنافه بتاعت مين
فيروز: انا عملاها لدياب تحبي احطلك طبق
فاطمه: هخلي ماما بكره تعملي وحده. وانا قاعده مع بابا اسمع فيلم لازم اطلع.

فيروز: استني، فيروز ملت طبق كبير وادته لفاطمه
: خديه عمي زين بيحب الكنافه اوي
فاطمه هزت راسها الدموع في عنيها ومشيت وقبل متوصل الباب لفت
: فيروز انا اسفه
فيروز ابتسم: ولا يهمك
فاطمه مشيت
دياب: اتغيرت
فيروز: اوي
دياب شدها تقعد على رجله
: تعالي اقولك رايي بقا.

تاني يوم كان البيت كله شغال نضافه وتركيب زينه بسبب قدوم شهر رمضان المبارك
دياب واقف على السلم خشب بيركب زينه
دياب: متاكدا انك قفلت المحاول يا زفت
يحيي بيبص في التلفون
: ايوه يا باشا كله تمام اشتغل
دياب: ولله انا مش مطمنلك بس ماشي
دياب اول ما مسك السلك علشان يركب فيه سلك الزينه اتهكرب دياب بعد عن ايده عن السلك بسرعه
دياب نزل بغضب ليحيي
: دا انا هطلع ماهلك النهارده
يحيي جري من دياب.

دياب: لو راجل اقف متجريش زي النسوان
يحيي استخبا في خديجه
: الحقيني يا ست الكل ابنك عايز يكولني
خديجه: دياب مالك بخوك
دياب: ابن الكل بقوله نزل السكينه بتاعت العداد قاعد يلعب كنت هتكهرب
خديجه مسكت ودن يحيي
: لما اخوك يقولك كلمه تسمعاه ماشي
يحيي: اه اه حاضر يا ست الكل، وانت خد دول وكشرهم انت وابوك
دياب بصدمه: بقا انا دياب الصعيد اكشر توم وحازم سليمان
خديجه: ليه يا خوي نازل بريش وبعدين مفيش حد فاضي.

دياب: حاضر يا ست الكل تحبي اروح اطبخ.

خديجه: كدا كل حاجه تمام ناقص حاجه. اه ناقص دياب هو فين المغرب بياذن
خديجه قالت كدا وهي بتجهز السفره في اول ايام رمضان والكل متجمع ردت عليه فيروز
: برا عنده مكالمه مهمه
خديجه بلهفه: اطلعي اديه كوبايه العصير دي من الصبح في الشغل وعينه طالعه وهيتاخر على الفطار
فيروز: حاضر يا مرات عمي
فيروز خت الكوبايه وطلعت كان دياب بيتكلم في التلفون وساند ايده على الشجرة إلى كانت بعيده شويه عن باب القصر.

دياب نها المكلمه ولف لقي فيروز واقفه
فيروز: افطار
دياب بص يمين وشمال يتاكد من خلو المكان، فجاء دياب سحب فيروز ورا شجره كبيره
فيروز بخضه: في اي
دياب: عايز افطر
فيروز رفعت الكبايه ببراء
: العصير اهو
دياب بهدوء: شربيني انتي
فيروز رفعت الكوبايه وهو بيشرب منها وعيونه عليها
فيروز نزلت الموبايه
: الف هنا
دياب قرب منها
: تؤ الهنا كله هنا.

فيروز شهقت: دياب إحنا ور ا الشجره عيب حد يشوفنا
دياب: مش مهم
فيروز: دياب بطل جنان
خديجه: دياب بتعمل اي عندك ورا الشجره تعالي الأكل هيبرد
دياب: أيوه أهو جاي يا ست الكل
الكل متجمع على السفره اللي مليانه من خيرات الله ودياب عمال يحط أكل قدام فيروز
فيروز همست: دياب كفايه مش قادره
دياب ميل عليها وبنفس الهمس
: فين اللي أكلتيه طبقك كله مليان
رحيم ماسك الكبايه وبيشرب شهد.

: شهد بالراحه متشربيش مايه كتير علشان البيبي
شهد: طب انا عشطانه اوي
رحيم اتنهد: لو الصيام هيتعبك متصوميش تاني
شهد ببراءة: ما زينب ورويدا مرات دياب وماما مريم صايمين
رحيم: خلاص ماشي بس متشربيش مايه كتير كلي بقا
حازم: عملت الاشعه
رحيم: اه يا عمي ولد الحمدلله
حازم بفرحه: الف مبروك
ويونس ويحيي ودياب الكل باركله
والكل كمل اكله وسط لمة.

يوسف حاضن فاطمه من ورا وهي واقفه في المطبخ
فاطمه: فاضل قد ايه ويأذن
يوسف: دقيقتين
فاطمه: يالهوي معملتش السلطه لسه. يوووه مش عارفه رفضت عزومة عمي حازم ليه
دياب لفها ليه: مينفعش نسيب بيتنا أول يوم رمضان لينا سوا
فاطمه: طب كنا جبنا اكل جاهز
يوسف مسك ايديها وباسها
: تؤ أنا عايز اكل من الايدين الحلوه دي
فاطمه ابتسمت بخجل
: حالا أحلي فطار
يوسف: وأنا هروح أجهز السفره في الجنينه.

ليليان بتحط أخر طبق على الترابيزه اللي على سطح البيت اللي مزين بالنور وشكله جميل
ليليان: بجد مكنتش أعرف إن ذوقك حلو اوي كدا
ابراهيم: عجيتك الزينه
ليليان: اوي
ابراهيم: ورينا بقا عامللنا اي أول يوم رمضان
ليليان ابتسمت وهي بتشيل الغطا
: زي اي بيت مصري محشي.

حازم راجع ب العيله من صلات التراويح
يحيي: بقولك يا ابوي ما بلاش تصلي بينا التارويح ب 3 أجزاء يعنى كفايه جزء الفاتحه والاخلاص زي بقيت الناس
حازم بصله بطرف عينه
: شيل ايدك يا زفت
يحيي رفع ايده باستسلام وهو بيضحك
: احنا اسفين يا حج
حازم طلع فلوس من جيبه
: خد هات لامك حاجات من السوبر ماركت وشوف أعمامك لو حد هيجيب لمراته حاجه واخواتك
يحيي بغمز: للله يسهله ست الكل
حازم: غور من هنا يا زفت.

دياب ضحك: الصراحه هو مستفز
حازم: عملت أي مع المشكله اللي جات القاعده في الصبح
دياب: شفت الارض اللي غرقوها ولا حسنين ل ولد جابر بيطلع كام في السنه وبعد ماتاكد انهم مش قصدين خليتهم يدفعوا نص المبلغ والنص التاني يشلوا ولد جابر
حازم: ربنا يبارك فيك
سليم: بقولك اي يا حازم كنت ناوي افتح مصنع اسمنت في القاهره في حتت الارض اللي في السحره أهو نستفيد منها.

دياب: كويس يا عمي وانا عندي مصنع حديد هناك ممكن نعمل تعاقد مع بعض ونبيع الطلبيه كامله
حازم: توكل على الله.

فيروز: دياب كفايه اكلته كله
دياب قاعد على الترابيزه الصغيره في المطبخ وبياكل كنافه
: معروفه يعنى انا لوحدي صنيه. ويلا هاتي طبق تاني
فيروز بصدمه: طبق تاني
دياب: اه
فيروز: لا بجد كدا كتير يا دياب واكل الحلويات كتير غلط على فكره، يلا شيل معايا علشان نطلعلهم برا
فيروز ودياب طلعوا ب الاطباق والكل متجمع برا بيتكلموا فيروز حتط الأطباق
يونس لسه هيمد ايده ياكل
حازم بحده: يونس.

يونس: حتا صغيرة والله ياحج مش هكتر
حازم: هو انا عبيط عنك
يونس: حرام عليكي يا فيروز يعنى كنافه وبسبوسه وكيكه بالشوكولاته
فيروز رفعت عنيها لدياب اللي قاعد جنبها
: ليه هو ماله
دياب: عنده السكر وراسه من جدي
حازم اتنهد: اشرب العلاج وكل ومتكترش فاهم
يونس: حاضر يا حج والله
خديجه طلعت من المطبخ بصنيه فيها كوبايه لبن
خديجه: دياب خد ودي دي لاخوك يحيي فوق
دياب اخد منها الصنيه
: عنك يا ست الكل.

فوق كان يحيي نايم على السرير بتعب حس بحركه ناعمه على وشه فتح وكانت زينب
زينب: مالك
يحيي نام على رجلها
: تعبان
زينب بتحرك ايدها على شعره بلطف
: اي اللي تاعبك
يحيي تمتم بتعب: معدتي تعباني شويه
الباب خبط ودخل دياب
: يحيي نمت
يحيي: لا تعالي يا دياب
دياب دخل وحط الكوبايه على الكومدينوا وقعد جنبه على السرير
: اشرب دي امي بعتهالك
يحيي هز راسه بتعب
دياب: لسه بتتعبك برضو تحب نروح عند دكتور.

يحيي: لا هشرب كوباية اللبن دي وهبقا تمام
دياب حط ايده على راس يحيي
: مش سخن
يحيي: لا هي مفهاش سخونه ولا حاجه زي كل رمضان المعده بتتعبني شويه
دياب: لسه التهاب فيها
يحيي: العلاج مش ماثر فيه
دياب: بكره هاخدك ونروح عند دكتور كويس
يحيي: ان شاءلله.

حازم بتفكير
: بفكر اقدم على الحج السنادي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة