قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

وجد حطت ايديها في جيب الجاكت و بصت لباسل بابتسامة.
فجأة حصل ضرب نار علي عربيتهم.
وجد(بصريخ): باسل!
باسل راح لوجد شدها لحضنه و وقعوا علي الارض.
باسل: مترفعيش رأسك.
وجد(بخوف): مين دول؟!
-دقيقة و كان ضرب النار انتهي و سمعوا صوت حد ركب العربية و مشي.
وجد: ايه؟!
باسل: مشيوا. متخافيش.
باسل قام وقف و مد ايده لوجد و وجد مسكت في ايده و قامت.
وجد: مين دول؟!

باسل: زي ما ليكي اعداء انا ليا اعداء بس اعدائي بيحبوا الاول يحذروني بطريقتهم.
وجد: و ليه كدة؟!
باسل: حبيبتي متشغليش بالك.
باسل باس رأس وجد و بص علي العربية و طلع تليفونه اتصل بحد.
وجد: ايه؟!
باسل: طلبت اوبر لينا، هاتي ايدك.
وجد: هننزل ازاي؟!
باسل: متخافيش يلا هاتي ايدك.
باسل مسك ايد وجد و نزلوا من علي التل و وجد كانت هتتزحلق باسل شالها من خصرها و نزلها الارض.
باسل: انا منتظر يوم كتب الكتاب بفارغ الصبر.

وجد(بخجل): و انا كمان.
باسل(بابتسامة): مهونة عليا حاجات كتير يا وجدي.
وجد: حاسة ان ربنا بيعوضني بيك عن كل حاجة في حياتي.
بعد فترة جت اوبر و باسل و وجد ركبوا العربية.
وجد: هنزل انا ابقي اكلمك بكرة.
باسل: طيب قبل ما انام هكلمك اطمن عليكي.
وجد: مفيش داعي انا هنام علطول.
باسل حضن وجد و باس خدها و وجد نزلت.
باسل: اطلع علي().
عند وجد...

وجد. طلعت اوضتها بتعب و قلعت الجاكت بتاعها و قعدت علي الكنبة بتعب و رجعت رأسها بتعب.
وجد بعد فترة قامت دخلت الحمام خدت دوش دافئ خرجت تغير هدومها...
وجد لبست بيجامة بيتي عبارة عن قطعة واحدة علي شكل دب باللون الاسود في ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و حطت مكياچ خفيف.
وجد طلعت علي السرير و مسكت اللاب توب و بدأت تتفحص كذا حاجة عليه.
عند باسل...

باسل وصل لبيت سليم و نزل لقي مريم قاعدة علي الكنبة اللي في الجنينة.
باسل: لسة صاحية؟!
مريم: شايفني نمت؟!
باسل نام علي رجل مريم و غمض عينه,مريم بدأت تملس علي شعره بهدوء.
مريم: اللي واجع قلبك.
باسل(بتنهيدة): انتي عارفة.
مريم: انسي...
باسل(بتنهيدة): تعبان اوي. حاسس ان ورايا حاجات كتير لازم اعملها و لازم امثل اني كويس و بخير.
مريم: علفكرة نرمين كلمتني و حكتلي اللي حصل مش محتاج تخبيه عني...

مريم: و لما تتجوز و وجد و تعيش معاها هتنسي كل حاجة هتنسي تعبك هنبقي احنا بندور عليك من كتر ما انت مش معانا و معاها هي.
باسل: مش للدرجة دي غلاوتها من غلاوتكم.
مريم: انا مبسوطة انك خلاص بتحب و بتتحب. و لما شوفتها حسيت فيها روح حلوة جميلة ربنا يجمعكم في بيت واحد...
مريم باست رأس باسل و باسل بص ليها بصة هي فهمتها و بصتله بتحذير.
مريم: اطلع نام و ارتاح. تصبح علي خير.
باسل: طيب و انتي من اهله.

باسل طلع لاوضته و طلع تليفونه اتصل بحد.
باسل: ايه الاخبار عندكوا؟!
حارس: كله تحت السيطرة يا باسل بيه، نرمين هانم مع سليم بيه في المستشفي و الحراس حوالين الاوضة و حوالين المستشفي محدش هيقدر يقرب ليهم.
باسل: طيب.
باسل قفل مع الحارس و قلع الكوتشي بتاعه و نام من كتر التعب اللي في جسمه...

-في الصباح الباكر...
عند كارما.
كارما كانت صاحية من نومها و متغاظة من احمد و عايزة موبايلها و اشترت تليفون مؤقت.
كارما(بغيظ): اشوف فيك يوم.
تليفونها رن...
كارما: انا مودتش حد الرقم ايه ده مين؟!
الخط اتفتح.
كارما: الو.
احمد: قولت لازم ابارك علي التليفون الجديد.
كارما(بصدمة): انت ازاي عرفت؟!
احمد: عرفت من مكان ما عرفت بقي انتي مالك.
كارما(بغيظ): ايوه يعني عايز ايه؟!
احمد: رخامة.

كارما(بغيظ): تصدق انك حيوان.
احمد: بس طلعتي بتعرفي تتصوري.
كارما(بصدمة): انت اتفرجت علي الصور؟! فتحت التليفون؟!
احمد: هو مسموحلك انتي بس يعني.
كارما(بدموع): بس انا بنت.
احمد: و هو المبدأ بيتجزأ؟!
كارما(بدموع): اه.
كارما(بدموع): اقفل.
احمد: استني استني متخافيش مفتحتش تليفونك. كنت بهزر.
كارما(بدموع): بجد!
احمد: اه.
كارما: جبت رقمي منين؟!
احمد: مش مهم بطريقتي الخاصة بقي.

كارما: طب ايه رأيك نقابل بعض و ننسي خلافتنا و تبقي قعدة صلح و محدش يكلم التاني بعد كدة.
احمد(بلامبالاة): بعيدا عن اني مش عايز اقابلك بس برضو عايز اخلص من زنك و قصة الاطفال اللي دخلتيني فيها دي...
الباب خبط و باسل دخل.
كارما(بخضة): باسل!
باسل: في ايه يا حبيبتي؟! مخضوضة كدة ليه؟!
كارما(بتوتر): ها لا ده يعني علشان بقالي كتير مشوفتكش، وحشتني.
كارما قامت حضنت باسل و باسل باس رأسها.
باسل: كنتي بتكلمي مين؟!

كارما(بتوتر): ده ده.
باسل: غيرتي تليفونك امتي و ليه؟! ردي يا بنتي متوترة كدة ليه؟!
كارما: موبايلي اتكسر فغيرته و كنت بكلم واحدة صاحبتي و غيرته امبارح.
كارما: هو سليم تحت؟!
باسل: لا مش تحت في مشوار مهم هو و نرمين و هيرجعوا يوم كتب الكتاب.
كارما: طيب، قولي هي العروسة حلوة؟!
باسل: احلي منك.
كارما(بغيظ): يا سلام و هو في احلي مني اصلا؟!
باسل: ايوه في هي.
كارما(بغيظ): كدة يا باسل طيب اتفضل اطلع بره.

كارما(بتوتر): احم اقصد يعني اطلع بره علشان اغير انت رفعت حاجبك كدة ليه متخوفنيش يا عم.
باسل: انتي هتشوفيها و هتحكمي بنفسك.
كارما: طيب يا اخويا لما نشوف، و برضو انا احلي.
باسل: طبعا طبعا انتي بتقولي ايه؟! طيب يلا انزلي علشان هنروح للصايغ.
كارما: هتشتروا الشبكة؟!
باسل: ايوه.
كارما: هأجي هأجي طبعا.
باسل: طب يلا اجهزي.
باسل خرج من اوضة كارما و سابها تلبس و اتصل ب وجد...
الخط اتفتح.
وجد(بنوم): الو.

باسل: حبيبتي انتي لسة نايمة قومي يلا.
وجد(بنوم): هي الساعة كام؟!
باسل: الساعة 10.
وجد(بنوم): لسة فاضل ساعتين علي المكتب، انت بقي عايز ايه؟!
باسل: انتي ناوية تروحي المكتب؟!
وجد(بنوم): اه يا باسل.
باسل: وجد انا كلمت مامتك و جدك و هأخدك و نشتري الشبكة.
وجد: انا بثق في رأيك.
وجد كانت بدأت تقوم من علي السرير و بتتمطع...
باسل: و الله؟! وجد مش ناقصة هي اجهزي هعدي عليكي انا و ماما مريم و بالمرة اعرفك علي كارما.

وجد: يا باسل انا.
باسل: هعدي عليكي الساعة واحدة يا وجد الاقيكي جاهزة.
وجد(بضيق): حاضر.
باسل قفل مع وجد و وجد قعدت تدبدب في الارض.
وجد: مصحيني من النوم علشان الشبكة.
وجد لقت الباب اتفتح فجأة وجد اتخضت و اتزحلقت و وقعت علي الارض.
وجد(بوجع): منك لله ياللي كنت السبب.
ماجدة: حبيبتي انتي كويسة؟!
وجد: طبعا طبعا. ايه بقي؟!

ماجدة: باسل كلمني علشان الشبكة بصي بقي يا حبيبتي. عايزاكي تنقي حاجة فخمة كدة تليق بوجد الصياد و خطيبة باسل الانصاري.
وجد: هو فيها ايه يعني اني وجد الصياد ما انا بنت و عروسة عادي يعني. و فيها ايه اني خطيبة باسل ما هو شاب زي اي شاب.
ماجدة: اسمعي كلامي و انتي ساكتة...
وجد(بضيق): حاضر.
ماجدة: هروح البس.
وجد: لا هأخد ولاد عمي روحي انتي شوفي الحفلة.
ماجدة: لا هأجي.

وجد: يا امي يا حبيبتي هنروح نختار الشبكة و نرجع علطول مش محتاجة هي فرح و ليلة. و كمان انا ورايا شغل فاطلعوا من دماغي.
وجد قامت من الارض و دخلت الحمام خدت دوش لمدة طويلة و خرجت و في فوطة حوالين جسمها و لفت شعرها بفوطة تانية.
وجد كانت لسة بتفكر هتلبس ايه و مسكت تليفونها و اتصلت بحد...
الخط اتفتح.
احمد: هو انا اتجوزتك و نسيتك افهمي يا وجد مش بطيقك.

وجد(ببرود مصطنع): مش مهم المهم دلوقتي منظر عائلة الصياد قدام عائلة جوزي.
وجد(ببرود): تعالي هنروح تجيب الشبكة انت و قصي و ثريا هتبقوا معايا.
وجد(ببرود): لو عايزين الصفقة بتاعتكوا تكمل.
احمد: ده تهديد يا بنت الصياد؟!
وجد: اعتبره زي ما انت عايز.
وجد قفلت مع احمد و رمت موبايلها بعصبية علي الترابيزة.
وجد: كلكم مرضي.
وجد اختارت فستان ليها و بدأت تلبسه.

وجد لبست الفستان ده و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت كام خصلة من شعرها علي وشها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها و اختارت شنطة باللون الاسود في احمر.
وجد خرجت بره اوضتها و راحت لاوضة ثريا و خبطت الباب.
ثريا فتحت و كانت عرقانة و متعصبة.
وجد: خير مالك؟!
ثريا: ملكيش فيه، انجزي شوفي عايزة ايه؟!
وجد: البسي هدومك و انزلي هروح اجيب شبكتي.

ثريا(بعصبية): قاصدة تعصبيني صح؟! ردي.
وجد(بهدوء): ثريا انتي بنت عمي و حتى لو مفيش قبول ما بينا كدة حاولي تتقبليه حتى علشان منظر العائلة قدامه. و منظر ابوكي و امك و طبعا انتي يهمك اسم العائلة و و. قومي يا شطورة البسي هدومك و هستناكي تحت.
وجد سابت ثريا و نزلت لتحت لقت قصي بيأكل.
وجد(بتعب): قصي.
قصي: مالك؟!
وجد(بتعب): حقيقي تعبت من اخواتك دول.
قصي: ده الطبيعي يا وجد.
وجد: اوف طيب.

وجد: قوم البس هروح اجيب الشبكة.
قصي: مش المفروض امك.
وجد: يا ابني دي عايزاه يشتريلي كل المحل يا ابني، قوم البس علشان نروح...
قصي: طيب يا حبيتي اهدي انتي.
نهلة: ايه يا عروسة ايه اخبارك مع عريسك؟!
وجد: حلوة اوي يا مرات عمي عقبال ثريا.
نهلة: بصي يا بنت ماجدة تحترمي نفسك و تبعدي عن بنتي خالص.
وجد: كدة كدة هبعد لما نتجوز انا و باسل.
نهلة: هتريحيني من قرفك.
وجد: شكرا.
ثريا(بضيق): انا جاهزة.
وجد: قمر يا اخواتي.

تليفون وجد رن...
وجد: ماما فين جدو؟!
ماجدة: راح مع يوسف و عمك منصف الشغل.
وجد: طيب يلا يا قصي. يلا يا ثريا.
قصي: انا جيت يا قمر انتي.
التلاتة خرجوا بره القصر وجد لقت باسل واقف مستنيها قدام العربية.
باسل اول ما شاف وجد قلع النظارة بتاعته و فضل باصص ليها لغاية ما وقفت علي بُعد بسيط منه.
باسل(بحب): هو في كدة؟!
باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها.
في العربية...
كارما: شكلهم حلو اوي يا ماما.

مريم: فعلا يا حبيبتي ربنا يهديهم و يخليهم لبعض.
باسل: اهلا يا قصي اهلا يا انسة ثريا.
قصي: اهلا بيك يا باشا.
باسل: تسمحي تركبي معايا يا وجد.
وجد: طيب.
قصي: بعتينا من اول قلم.
وجد(بضحك): قصي.
قصي: يلا يا ثريا.
قصي خد ثريا و ركبوا عربية تانية و باسل فتح باب العربية لوجد و وجد ركبت العربية.
وجد: مساء الخير...
مريم: مساء النور يا حبيبتي.
كارما(بحماس): انتي وجد صح صح؟!
وجد(بضحكة بسيطة): ايوه انا.

كارما: طلع عندك حق يا باسل دي طلعت جامدة و احلي مني.
وجد بصت لباسل بصدمة.
باسل(باحراج): بذمتك يا كارما انا قولت جامدة.
كارما: الصراحة دي تزويدة من عندي. اصل الصراحة انتي جامدة.
وجد ضحكت هي و كارما و مريم كانت طول الطريق باصة لوجد.
باسل: امي.
مريم: نعم يا حبيبي.
باسل: متكلمتيش انتي و وجد.
مريم: هي البت كارما مودياني فرصة.
كارما: قصدك ايه ها قصدك ايه؟! قصدك اني رغاية.
باسل: بت هضربك.

تليفون وجد رن، الخط اتفتح.
وجد: الو انت فين؟!
احمد: متزفت نازل ابعتيلي الموقع.
وجد: طيب اقفل.
وجد: لو سمحت يا باسل ابعتلي العنوان اللي احنا رايحينه.
باسل: اشمعنا؟!
وجد: علشان ابعته لاحمد ابن عمي و يجي.
باسل: طيب.
باسل بعت العنوان لوجد و وجد بعتته لاحمد.
-بعد فترة...
باسل وقف قدام محل مجوهرات كبير و مشهور و الكل نزل من العربية و قصي و ثريا.
باسل: ادخلوا ادخلوا.

وجد كانت داخلة بس لقت باسل بيشدها لحضنه و مشي معاها...
وجد(برفعة حاجب): باسل انت واعي للي بتعمله الناس هتتكلم.
باسل: و انتي عاملة حساب للناس ليه سيبي اللي يتكلم يتكلم مهما بتعملي الناس بتتكلم فمتشغليش بالك بالناس.
باسل: و كمان حد يبقي مع باسل و يهمه اي حد تاني.
الاتنين دخلوا و صاحب المحل رحب بيهم جدا و قعدهم...
باسل: جون عايزك تعرض اغلي و احسن حاجة عندك زي ما اتفقنا.
جون: اكيد من عينيا.

وجد و قصي بصوا لبعض و ضحكوا جامد.
وجد(و هي بتضحك): بعتذر بعتذر.
باسل(بحدة و همس): ممكن افهم كنتي بتضحكي علي ايه؟!
وجد(بضحك و همس): كلامه مكسر اوي و طريقته مضحكة.
باسل(بحدة و همس): طب اهدي.
ثريا: احمد.
كلهم بصوا مكان ما ثريا بتبص لقوا احمد داخل.
كارما(لنفسها): انا عايزة ارجع، انا قولت اه عايزة اقابله بس لا مش بالسرعة دي.
وجد قامت حضنت احمد و اتكلمت بهمس.
وجد(بهمس): احنا مش في البيت اتعامل حلو.

احمد(بهمس): محدش قالك اني عيل صغير.
وجد(بهمس): ولاد الحلال كتير و قالولي.
قصي: عامل ايه؟!
احمد: كويس.
احمد قعد معاهم و بص لقي كارما موجودة غمز ليها من غير ما حد يأخد باله.
جون: بصي حضرتك دي افضل نوعية لسة جاية ليا من سويسرا.
وجد: ممكن الدهب؟!
كارما: اختاري يا وجد خاتم الماظ حلو كلهم شيك اوي ممكن اساعدك.

وجد: لا انا عايزة دهب اساسا الشبكة معروف انها دهب و كمان انا عايزة البس دبلة دهب زي بقية البنات و لا ايه يا باسل؟!
باسل: براحتك يا حبيبتي. جبلها اللي هي عايزاه يا جون.
جون: امرك يا باسل بيه.
مريم: و نعمة التربية.
وجد: تعالي يا باسل.
وجد: ايه رأيك في الخاتم الشيك ده.
باسل: براحتك اللي انتي عايزاه اشتريه.
وجد: طيب هختار ده. تعالي شوف يا قصي.
قصي: انا متأكد من ذوقك.
قصي: لا شياكة بس انا رأيي ده.

وجد: اممم السادة حلو.
وجد لبست الخاتم في ايديها و بدأت تشوف شكلهم و اختارت السادة.
وجد اختارت محبس لباسل و باسل باس خدها قدامهم كلهم.
وجد(بخجل): بس بقي.
مريم: هما دول بس يا وجد؟!
وجد: ايوه يا طنط.
مريم: لا يا حبيبتي مينفعش. اشتري انسيال او سلسلة.
وجد: بس انا عندي كتير مش محتاجة الحمدلله.
باسل: هديتي انا غير الكل يا وجد.
وجد: طيب.
وجد: ممكن اشوف السلاسل الفضة اللي عندك.
ثريا: فضة!
كارما: ليه يا بنتي فضة؟!

احمد: هي بتحب الفضة هنمنعها يعني.
كارما: براحتك يا وجد يا حبيبتي.
وجد اختارت سلسلة فضة شيك عبارة عن سلسلتين في بعض واحدة طويلة و التانية قصيرة علي شكل فراشة.
وجد: كدة تمام.
باسل: جون حسابهم.
باسل: حبيبتي لو عايزة حاجة تاني قولي.
وجد: لا كدة حلو.
باسل اشتري اللي وجد اختارته و خرجوا من المحل.
احمد: همشي.
باسل: استنوا هنتغدي في مكان.
مريم: لا يا حبيبي اخرج انت مع وجد لوحدكم.
وجد: لا يا ريت لو تكونوا معانا.

كارما: يلا يا ماما يلا...
باسل: انا هروح بايه يا لمضة انتي؟!
كارما: اوف بقي.
قصي: ممكن احمد يوصلهم بعربيته لو معندكش مانع.
وجد: ايوه فكرة ها يا احمد؟!
احمد: طيب معنديش مانع.
مريم: يا ابني بلاش علشان منتعبكش.
احمد: لا عادي اتفضلوا...
كارما و مريم ركبوا مع احمد و كارما و احمد بيبصوا لبعض كل شوية...
وجد: قصي خد ده معاك. طلعه اوضتي.
قصي: تمام يا حبيبتي يلا باي.
ثريا(بضيق): Enjoy.

قصي و ثريا ركبوا عربية قصي و رجعوا القصر.
وجد(بشهقة): ايه يا ابني؟!
وجد: في ايه يا باسل؟!
باسل: يقول حبيبتي بتاع ايه و لما هو يقولك حبيبتي انا اقولك ايه!؟
وجد: انا و قصي متعودين علي بعض و علي كدة من زمان فعادي.
باسل: و النبي؟! المحه بس قريب منك يا وجد هقتلك.
وجد: اهون عليك؟!
باسل: شغل دلع الستات ده بقي. طب اتدلعي لما تكوني مراتي طب.

باسل قرب من وجد و مال علي وشها وجد كانت هتضربه بس اتفاجأت لما قرب من ودانها و همس.
باسل: لو لفيتي العالم ده كده مش هتلاقي حد يخاف عليكي قدي، انتي هتبقي مراتي يا وجد لازم احافظ عليكي.
باسل باس رأس وجد و ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق...

-في مكان تاني...
عند نرمين و سليم...
نرمين: صباح الخير.
سليم: صباح النور.
نرمين: انت كويس؟!
سليم: ايوه متقلقيش.
نرمين: طب تعالي نتمشي شوية في جنينة المستشفي.
سليم: تعالي.
نرمين سندت سليم و خرجت هي و هو يتمشوا في الجنينة.
نرمين: رغم اللي في وشك ده و جسمك بتمشي بوقار.
سليم: لاني مش اي حد انا سليم المهدي.
نرمين: اشهر من نار علي علم.
سليم: حبيبي يا ابو صلاح...
نرمين: سليم.
سليم: نعم.

نرمين: عمرك حبيت؟! انا كتير شوفت ليك علاقات زي باسل كدة بس خلاص باسل هيتجوز و انت؟!
سليم(بضحك): سليم المهدي يتجوز مين سعيدة الحظ دي.
سليم: متخافيش يا اختي انا اموت عازب بدل ما اموت كافر لو اتجوزت.
نرمين: لا و الله؟! قصدك ان الستات وحشة؟!
سليم: مش القصد انا اقصد الستات المصرية.
نرمين: تصدق انك حيوان و انا غلطانة اني ماشية معاك.
نرمين كانت هتمشي سليم مسك ايديها و قعدوا علي كرسي في الجنينة.

سليم: اديني فرصة طب.
نرمين: ها اخلص؟!
سليم: مفيش احلي و لا اجدع من الست المصرية بس نكدين نكد.
نرمين: اولا بقي لو الستات المصرية نكدية فكل الستات نكديين.
سليم: ما انتي مروحتيش باريس او روسيا و شوفتي المزز اللي هناك.
نرمين: هما دول ستات. ده انت عينك زايغة مش عارفة مصحباك علي ايه؟!
سليم: فاكرة؟!
نرمين: فاكرة ايه؟!
سليم: اتعرفنا ازاي علي بعض.
نرمين(بابتسامة): ايوه.

نرمين: كنت انت و باسل بتلعبوا علي العجلة بتاعتكوا و انا كنت قاعدة بعيد بعيط سيبتوا العجلة و جيتوا قعدتوا جمبي و قعدتوا تتكلموا معايا و تضحكوني و اشتريتوا ليا شيكولاتة. عمري ما كان ليا صحاب بس من ساعتها و انت كنتوا اغلي حاجة في حياتي و مش هرتاح الا و انا شايفاكوا عرسان...
سليم: و ان مش هرتاح الا لما اشوفك جموسة كبيرة في الكوشة. اقصد عروسة طبعا.

نرمين: يا رخم المشكلة مش عارفة اضربك فين ده انت متكسر...
سليم: بس صحتي حديد.
نرمين: شايف نفسك اوي.
سليم: طبعا.
سليم حط دراعه علي كتف نرمين و باس خدها و قعدوا يتكلموا كتير مع بعض...

-في مكان تاني.
عند احمد.
كانوا راكبين العربية و مفيش حد بيتكلم كانوا هاديين جدا.
مريم: بتشتغل ايه يا احمد؟!
احمد: رجل اعمال.
مريم: بسم الله ما شاء الله. ربنا يحفظك.
احمد: شكرا.
كارما كانت قاعدة علي موبايلها و مش عايزة تبص لاحمد تاني.
فجأة احمد فرمل العربية مرة واحد و كارما اتخبطت.
مريم(بخضة): في ايه؟!
كلهم بصوا قدامهم و فتحوا عينيهم من الصدمة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة