قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

بعد مرور اسبوع
داخل مستشفي السجن وأخيرا بعد أسبوع عاشه الجميع في قلق ورعب و خوف ودموع وحسرة على شباب طفلة ليس لها أحد في الحياة مشاهد جلوس قمر بجوار ملاكنا المدمر وتمسك ايديها ويقف على بعد كلا من يوسف و عمرو.

قمر بدموع: ملاكي الحلو كده عاوزة تسبيني وتبعدي عني ارحميني ملاك وصحي بقي ليه العذاب ورحمه ابويا انا تعبت من بعدك انا السبب لو كنت سمعت كلام عمرو مكانش حد خاطفني وانتى اتاذيتي ارجعى ملاك بالله عليكى ارجعي.

عمرو: اهدي قمر هي كويسة بس هي تعبانة وعاوزة تنام وهي هتصحي صح ملاكي انتى هتصحي كلنا عاوزينك بلاش تبعدي عننا وحق رقدتك ديه والعذاب الى شوفتيه ربنا نصرك وحماكي ليه تحرقي قلوبنا عارفة لو مصحتيش هضرب البت قمر علقه موت وهنيمها جامبك ينفع كده طيب
دخلت الممرضة وطلبت منهم المغادرة تحاملت قمر على عمرو وخرجو وتقرب يوسف من ملاك ووضع قبلة حانية على رأسها وغادر
عند ملاك.

كانت ملاك ترتدي فستان باللون الابيض و تجلس وسط حديقة جميلة مليئة بالورود الجميلة وهناك نهر فترة من الجمال ورات غزالة فقامت وتوجهت اليها ولكن الغزالة جريت فجريت وراها وصوت ضحكاتها تملئ المكان وشاهدت والدها يجلس ويبتسم بها فاسرعت له ورتمت بين احضانه.

ملاك بفرحة: بابي وحشتني اوى ليه سبتني لوحدي ورحت عند ربنا وانت عارف انى وحيدة شوفت حصلي ايه بعدك ضرب وشتيمة وسجن واغتصاب انا كرهت الحياة وزعلانه من ربنا ليه يعمل كده وانا مزعلتهوش هو ايه مش بيحبني انا بصلي وبصوم و بقرأ القرآن وبذاكر ومبحبش اغلط في حد ليه من جيهان لماهر لحسام لسيف فاضل مين تاني معذبنيش انا هفضل معاك هنا المكان ده حلو اوى
صفوت: وهتسيبي قمر و عمرو.

ملاك بدموع غزيرة: وانا هفضل ليه قمر معاها عمرو وانا هفضل لوحدى انا عندي 20 سنة لسه فاضل 10 سنين هفضلهم في السجن قمر بكرا تتجوز وتخلف وتنساني وعمرو هيهتم بمراته وعياله وشغله انا مليش حد ارحمونى بقي تخليني هنا هو انا مش بنتك ولا انا بنت حرام والكل بيعذبني على غلطة مش غلتطي
صفوت بذعل: اخس عليكي يا بنت عمري كده تتهميني بالباطل طيب والشبه الى بنا نفس العيون ونفس الشعر ونفس الملامح يبقي اذاي بنت حرام.

ملاك بدموع: انا اسفة والله مكنت أقصد بس غصب عنى تعبت
صفوت بامل: ارجعي يا عمري
ملاك بكسرة: بس انا ضعت وشرفي ضاع هرفع وشهي اذاي نظرة الناس ليا هتبقي اذاي
صفوت: ربنا بيحمي عبادة مش هيحمي ملاكه ارجعي يا عمري ورحمي الى حواليكي ربنا بكرا هيبعتلك شخص يحميكي ويحافظ عليكي اوعي تياسي من رحمه ربنا شوفي هو واقف في انتظارك
ملاك بستغراب: هو مين وهيشوفني فين.

صفوت بضحكة: مجنونة قولى يا رب وخلي عندك امل في بكرا وكملي مستقبلك ووعد مني محدش هيقرب منك تانى وكلها شويه وهتشوفيه ارجعى يا عمري وعيشي حياتك وهتسعدي وهتشوفى راحة كبيرة
ملاك: بس خليني أفضل معاك شوية
صفوت: لا هترجعي يالا دلوقتي
ابتدي صفوت يبعد عن ملاك وهي تصرخ بشدة وتنده على ابوها
ملاك بصراخ و دموع غزيرة: ابويااااااااااااااا ابوياااااااااااا
في الخارج.

سمعت قمر والشباب صوت صراخ ملاك السرعة الى غرفة ملاك وجدوها تصرخ وفتحت عيونها ونظر ليهم وأغلقت عيونها مرة تانية
قمر بلهفة: ملاكي ملاكي فتحى عيونك
الدكتور وهو يدخل: من فضلكم كلكم برا بسرعة
خرجو وفضل الدكتور وبعد حوالى ربع ساعة خرج ووقف امام الكل
الدكتور: الحمد لله المريضة صحيت
قمر بفرحة: بجد ونبي يعني هينفع اكلمها
الدكتور: طبعا ينفع بس بكرا لانها رجعت نامت تاني بسبب المجهود.

قمر برجاء: ونبي اشوفها بس مرة وهاجي الصبح بدري
الدكتور: ماشي خشي شوفيها بسرعة علشان معاك الزيارة
دخلت قمر وضمت ملاك لحضنها وفضلت تبوس فيها ولكن امرتها الممرضة بالمغادرة فغادرو كلهم على امل المجي في صباح اليوم التالي
مر المساء وجاء الليل ومر هو الآخر وأخيرا أشرقت أشعة الشمس وانارت المكان وذهبت قمر و عمرو الى المستشفي ودخلو غرفة ملاك.

توجهت قمر بسرعة الى ملاك النائمة وضمتها لحضنها فتالمت ملاك بشدة وفتحت عيونها
قمر بدموع وفرحة: ااااااااه يا ملاكي وحشتيني اوي كده تعذبيني وتبعد عني مالك يا عمري انتى ليه مش بتتكلمي ردى عليا
انفجرت ملاك بالدموع والصراخ بين احضان قمر فضمتها لحضنها وفضلت تهديها
قمر: مالك بس يا عمري
ملاك بدموع: سيف سيف ضيعني صح
شخص بهدوء: لا مش صح لأنه مقربش منك وربنا بعتلك الى يحميكي
ملاك بذهول: تقصد ايه شادي بيه.

شادي: اقصد ربنا حمي شرفك وشرف ابوكي وحافظ عليكي
ملاك بدموع: اذاي بس
شادي: انتى اخر حاجة فكراها ايه
ملاك بدموع غزيرة: بعد مضربني في المكتب صحيت لقيت نفسي في الزنزانة وفضل يضربني وبعد كده اغمي عليا ورجع فوقنى وفضل يقلع في هدومة وبعد كده محسيتش بحاجة
شادي: فاكرة الكلب الى انتى بتلعبي بيه
ملاك: ايوه
شادي: الكلب ده طلع يجري ووصل للونزانه وشافك مرميه في الأرض وسيف فويكي راح ناهشه وقطع جسمه كله.

ملاك: وهو فين دلوقتي
شادي: كل يوم والتاني بيدخل عمليه لان الكلب عض مكان الكلية و الكبد و المنطقة الذكورية قطاعها خالص وكل الدكاترا بيقوله فاصلة ايام
قمر بغل: أحسن
ملاك بدموع: لا قمر الله مالا شماته ربنا انقذني وحمانى يبقي نحمد ربنا ونشكره وبلاش شماته
شادي: جهزى نفسك بقي علشان لما تخفي ليكي عندي هديه
ملاك: هو الكلب حصله حاجة
شادي: لا طبعا هيحصله ايه هو لسه موجود في السجن يالا انا هرجع السجن.

غادر شادي وترك الباقي يتحدثو ويضحكون
وبعد كام يوم علمت ملاك بموت سيف
مرت الأيام و الليالي و الاسابيع والشهور والسنين
- وكانت تتعامل ملاك داخل السجن أفضل معاملة
- انهت ملاك تعليمها الجامعي
- تم عقد قران قمر و عمرو واستطاع يوسف ان ينقل لملاك الفرح
- استطاع المحاميين إخراج سارة العجيمي من التهمة
- أصبحت شركات الدالي لها وزنها في السوق
- أصبح اسم القناص ذو شعبية عظيمة ترغب بيه جميع النساء.

- أصبح اسم الجلاد ذو شعبية مهولة
- كانت كلا من ورد و نورين لهم شعبية كبيرة في الجامعة وأصبح لهم اسم في عالم الأعمال لانضمامهم لشركات الدالي
في السجن
استدعي المأمور ملاك الى المكتب وكان في انتظارها شخص آخر يجلس مع المأمور وبعد قليل دخلت ملاك وعندما وقع عيون الشخص عليها انسحر لجمالها
ملاك: تحت امرك يا فندم
المأمور: المأمور اقعدي يا ملاك
ملاك: حاضر
المأمور: أحب اعرفك ملاك ده.

الشخص: خليلي انا اعرفها على نفسي تقدر تروح انت تلف على السجن
المأمور: تحت امرك بعد اذنكم وغادر
الشخص: انا المقدم ياسر شكري جهه أمنية
ملاك: تحت امرك يا فندم
ياسر: مش نفسك تخرجي من هنا وتعيشي براحتك
ملاك: وهخرج لمين انا فاضلي 5 سنين وممكن أموت في اي وقت ده حكمه ربنا.

ياسر: وليه اليأس ويمكن ربنا بعتني ليكي علشان تخرجي من الارف ده وتعيشي حياتك تتفرجي ابوكي في قبره فكري يعني تشوفي الدنيا وتشوفى قمر وتفضلي جامبها وكمان هي حالتها النفسية وحشة اوى بعد موت امها وأكيد محتاجة حضنك
ملاك: بس هخرج اذاي وانا محبوسه
ياسر: ملكيش دعوة انا معاكي
ملاك: والمقابل ايه.

ياسر: المقابل مصر يا ملاك مصر بلدك وليها تاج عليكي لازم نحميها ونخافظ عليها من الناس الوحشة تجار المخدرات والقتلة وبتوع الدعارة والإرهاب صح ملاك
ملاك: صح يا فندم وانا اعمل ايه
ياسر: انتى هتخرجي ولما تنفذي المهمه المطلوبة هيجيلك جواب شكر من الرئسه وهتخرجي من السجن للأبد
ملاك: تحت امرك يا فندم
ياسر بنصر: تمام ملاك جهزى نفسك علشان هتخرجي من هنا في ظرف كام يوم مبروك ومصر عمرها مهتنسي مهمتك ديه.

غادر ياسر وفرحت ملاك بشدة وعادت الى الزنزانة وقف ياسر و معه شخص آخر يضحكو بنصر لما حدث وغادرو
في السيارة
شخص: بس والله يا ياسر كنت هعيط وانت بتكلمها عن مصر والوحدة الوطنية
ياسر بضحك: يا عم ديه هبلة بس بصراحة موزة جامدة
الشخص: عندك حق بس لازم نفهما هتعمل ايه القناص مش سهل
ياسر بعظمة: يا بني انا ياسر شكري
الشخص: اصلي يا عم ياسر
ياسر: عارف وليد البت ديه فعلا ملاك بصراحة اسم على مسمي.

وليد: اه يا عم انت عاوز تدوق
ياسر بصدمة: ادوق ايه ديه لعنة كمان في ناس داقت قبلي
استمر الكلام بينهم الى ان وصلو الى مكان العمل
مر أسبوع وكانت ملاك خارج حيطان السجن بعد ان قدت فيه ايام الطفولة و المراهقة و الشباب وكان في انتظارها ياسر ومعه بنت واخذوها وغادرو ووصلو الى شقة ودخلو
ياسر: بصي ملاك ديه سلمي هتفهمك هتعملى ايه في حاجات الستات بقي وبعد كده انا هفهمك كل حاجة عن المهمه
ملاك: ماشي يا فندم.

- مر أسبوع وكانت ملاك تستطيع أن تضع المكياج و كيفية اللبس وكيفية المشي بالجذمة بالكعب
- اما ياسر فكان يشرح لها كيفية استخدام الكمبيوتر ولكن فؤجي بانها تستطيع استخدامه
- شرح ياسر لملاك المهمه وهي عبارة عن نقل معلومات عن القناص و الجلاد
ياسر: كده فهمتي كل حاجة ملاك
ملاك: ايوه مفهمت بس اذاي هشتغل عنده
ياسر: انتى هتشتغلي عنده سكرتيره خاصة
ملاك: وهو هيرده بيا.

ياسر: ملاك انتى ما شاء الله معاكي لغات وشهادة كويسة وشكلك كويس وانتى هادية المهم بكرا الصبح هتكونى في الشركة وهتقدمي عادي وحنا متأكدين ان الكل هيدرفض وانتى هتقبلي المهم انتى هتاجري شقة وتعيشي فيها
ملاك: انا عندى شقة بتاعتي
ياسر: تمام اوى كده دلوقتي هتروحى تعيشي فيها والكل.

انتقلت ملاك الى شقة والدها وبمساعدة قمر والخدم استطاعو تنظيف الشقة ودخلت الى غرفتها ونامت بيها وضمت نفسها ولكن شعرت بقمر تنام بجوارها وتضمها وذهبت في نوم عميق
في صباح اليوم التالى استيقظت ملاك وأخذت دش ولبست بنطلون كريمي وجاكت كريمي افتح بقليل من البنطلون وبدي موف وجذمة وشنطة باللون الموف
- خرجت ملاك وكانت في انتظارها قمر التي صفرت لحسنها وجمالها.

- أسرعت ملاك الى شركة الدالي لتقديم العمل وعندما وصلت وجدت بنات كتير وجلست في انتظار دورها
- كانت البنات بمجرد دخولها تخرج بسرعة وهي تبكي لأنهم يسمعون بعض الشتائم من المسؤل عن المقابلة الرئة جاء دور ملاك
دخلت ملاك الى المكتب وهي تنظر إلى الاسفل
ملاك: السلامه عليكم
الكل: وعليكم السلام اتفضلي اقعدي
ملاك: شكرا وجلست
الشخص: انا جاسر الدالى اسمك وسنك ومؤهلك.

ملاك: اسمي ملاك القاضي وعندي 25 سنة وخريجة كليه السن
جاسر: بتعرفي كام لغة
ملاك: بعرف اتكلم انجليزي و فرنساوي و إيطالي و إسباني وتركي
جاسر بانبهار: ما شاء الله 7 لغات ممتاز وليه مشتغلتيش قبل كده
ملاك: مكنتش بحب اشتغل
جاسر: بس
قطع كلامهم صوت خبط على الباب ودخلت السكرتيرة التي من الواضح بأنها في شهورها الأخيرة
جاسر: تعالى مروة في حاجة.

مروة بتعب: ابدا انا بس كنت عاوز اعرف حضرتك اخترت سكرتيرة ولا لسه اصلي تعبانة اوي وحضرتك عارف انى في الشهر الأخير
جاسر: تمام مروة اعرفك على السكرتيرة الجديدة ملاك القاضي هتمسك مكانك
مروة بتنهيدة: الحمد لله اخيرا هستريح وقعد بقي
جاسر: انتى ذهقتي منى ولا ايه
مروة: لا والله بس انا بقيت انهي الفترة ديه كمان انا هولد وهستريح شوية وهرجع امسك شغلي مفهوم.

جاسر: مفهوم طبعا يالا روحى وخدى ملاك معاكي وفهميها الشغل ولا اقولك روحى انتى وهي هتحصلك
مروة: ماشي وغادرت
جاسر: اسمعي ملاك انا اكتر حاجة بكرها الخيانة و الكذب والغدر علشان لو عملتي حاجة منهم متلوميش غير حالك انا وفقت عليكى علشان انتى انسب واحدة للمنصب ده فبلاش تشوفى غدري مفهوم
ملاك: مفهوم يا فندم.

جاسر: اتفضلي روحى لمروة وهي هتفهمك طبيعه الشغل وبعد فترة الشغل هنقعد مع بعض وشرحلك شوية حاجات علشان انتي شايفة مروة بتتحرك بالعافية ونفسها قصير
ملاك: تحت امرك وبعد اذنك
غادرت ملاك المكتب وتوجهت الى مروة وجلست بجوارها تشرح لها طبيعه العمل وبعد فترة أرض جاسر إليها وجلست أمامه وبتدي يشرح طبيعة العمل.

بعد مرور اسبوع أصبحت ملاك تباشر عملها على اكمل وجهه وجاء وفد من روسيا وجهزت ملاك الاجتماع على اكمل وجهه وبعد قليل جاء الوفد ولكن لم يأتي المترجم حتى يترجم ما يحدث بين الجهتين
الحوار بالروسي
رئيس الوفد: ماذا هناك سيد جاسر لما لا نبدأ الاجتماع حتى الآن
جاسر بغضب بالعربي: مممممممم ونظر لآدم
ادم بالعربي: وانا مالى بلاش البصه ديه.

ملاك بالروسي: لا يوجد شي سيدي فقط ينتظر السيد جاسر ان تستريح من الطريق وحالا سيبدا الاجتماع
جاسر بالعربي: انتى بتعرفي تتكلمي روسي
ملاك بالعربي: ايوه تحب أكمل معاكم الاجتماع
ادم بالعربي: اكيد هتكملي
استمر الاجتماع أكثر من ساعة وكانت ملاك تترجم للطرفين ما يقوله الطرف الآخر وعندما جاء الوفد في الذهاب مد ايده لملاك ولكن رفضت
ملاك بالروسي: اعتذر منك سيدي فاخلاقي تمنعني من لمس ايد أي رجل.

رئيس الوفد: ليس هناك مشكله أيتها الطفلة الجميلة فأنا اعلم بانكم المسلمين ترفضون لمس أحد غير دينكم
ملاك بسرعة: ليس كذلك سيدى ولكن انا اغانى من فوبيا من جنس الرجال وهذه الحقيقة
رئيس الوفد: لا يوجد مشكله وغادر
جاسر بحده: ملاك ورايا.

ذهبت حلقة ودخلت الى مكتبه ولكن لم تجده ولكن شعرت بانفاس أحد خلفها فرتعبت ولفت بخوف وجدت جاسر يقف امامها مباشرتا فرجعت إلى الخلف و كانت هتقع فلحقها جاسر ولأول مرة منذو أسبوع يرى وجهها وعيونها لانها كانت تضع نظرها في الأرض ولا تنظر لأحد فبعدت عنه بسرعة
جاسر: كان بيقولك ايه
ملاك بخوف: والله كان عاوز يسلم عليا بس انا رفضت
جاسر: وليه مسلمتيش
ملاك بخوف: علشان انا بخاف من جنس الرجالة والله
جاسر: ليه.

ملاك بخوف: حادثة قديمة علشان كده بخاف منكم
جاسر: ماشي ملاك روحى على شغلك وشكرا انك ساعدينا في الإجتماع
غادرت ملاك المكتب وفضلت تشتغل الى ان جاء موعد الرحيل وغادرت الشركة غافلة على تلك العيون التي تراقبها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة