قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

القاهرة 1992
في إحدى قاعات الحفلات كانت هناك حفل زفاف صفوت محمد القاضي جيهان مصطفي الهواري وسط فرحة المحيطين من الأهل والأصدقاء وفرحة العريس بالزواج من حبيبته ولكن كان هناك غدر وطعن في الشرف من قبل العروس وذلك الشاب مهران الاسيوطي
بعد انتهاء أجواء الفرح رحل العروسين الى عش زوجهم الجميل الذي بناة وفرشة ذلك الزوج لمحبوبته
مرت الأيام على خير وسعادة من القلب وسعادة مرسومة بإتقان.

كان صفوت القاضي يسعد زوجته بكل الطرق سواء بالهدايا او الخروج أو السفر أو الأموال من غير حساب
في شركة الدالى
كان يجلس عثمان الدالى وبجوارة زوجته شمس الدالى في غرفة الاجتماعات في انتظار ذلك الشاب المجنون الذي وصل ودخل يجري
صفوت: صباح العسل يا شمسي
عثمان بغضب: متقولش زفته تانى
صفوت: حاضر مش هقول زفته
شمس بشهقة: انا زفته عثمان شكرا
عثمان بسرعة: لا يا عمري انتى شمسي وقمري
صفوت: وكوكبي المعتم.

عثمان: وكوكبي المعتم
شمس بشهقة أعلى: انا كوكب معتم ماشي
قامت شمس وخرجت من غرفة الاجتماعات وتوجهت نحو مكتبها
نظر عثمان بغضب لصفوت وقام يجري وراه
عثمان: والله يا حيوان لوريك بقي انت تتسبب في زعل شمس مني
صفوت: مخلاص يا عم شمس طيبه وهتسمحك روح صالحها يالا
عثمان: يلعن ابو ديه صحوبية
صفوت: بقي مدير بنك ذي القمر أقوله كده انا غلطان كنت خليتك تيجي البنك وتدبهدل
عثمان: ياريت تمشي من هنا.

مر عاااااااااام بحلوة ومرة على الجميع
علم صفوت بحمل زوجته بالصدفة عندما عاد الى المنزل ووجدها فاقدة للوعي فحملها ونزل بسرعة الى المستشفي وبعد الكشف
صفوت: مراتي مالها
الدكتور: أهدى كده احنا لسه في الأول امال لما يشرف البيه هتعمل ايه
صفوت: انا مش فاهم حاجة خالص
الدكتور: ايه ده بجد متعرفش ان مراتك حامل في شهرين
صفوت بفرحة: بجد ونبي يعنى هبقي اب الحمد لله.

الدكتور: يعنى انت عاوز الطفل ومش هتخليها تنزله ذي الى قبله
صفوت بصدمة: ال قبله اذاي يعنى
الدكتور: المدام عملت عندى قبل كده إجهاض مرتين
صفوت بعصبية: اذاي يعنى
الدكتور: ايوة يا فندم ولو مش مصدق اتفضل ده ملفها
نظر صفوت داخل الملف وتأكد من كلام الدكتور
دخل صفوت الى غرفة زوجته وكانت فايقة
صفوت بعصبية: يعنى سقطي مرتين وانتى عارفة انى نفسي في طفل.

جيهان: ايوه انا مش عاوزة أطفال انت عارف انى بحبك وانت اتجوزتني عن حب وخوفت بعد الولادة تكرهني
صفوت بشدة: الطفل ده هيفضل وبعد متولدي
جيهان بدموع: اتفقنا بس اوعي تكرهني وتحب غيري
صفوت بحنان: انتى عارفة انى بحبك وكنت بتمنى الطفل ده يكون منك انتى
جيهان: يبقي كده هفضل معاك 7 شهور تاني وعوزاك تدلعنى وكمان ممكن طلب
صفوت: اطلبي يا عمري
جيهان: خلى وفاء تيجي تفضل عندنا طول فترة الحمل
صفوت: حاضر.

عاد صفوت وجيهان الى المنزل ولكن بعد مرور وقت نزل صفوت فترة وعاد وجد جيهان ترتدي احدي قمصان النوم المغرية وكانت تجلس على السرير بوضع إغراء ولكن نظر لها صفوت عشق وغرام وسكتت شهرزاد على الكلام المباح ?
مر الليل بهدوء على الجميع وفي الصباح في تمام الساعة 7 صباحا استيقظ صفوت على صوت خبط الباب وعندما توجه إليه وجد شقيقته أمامه
صفوت: حمدلله على السلامة وفاء
وفاء: الله يسلمك يا حبيبي
جيهان: اهلا وفاء.

وفاء: اهلا يا جيهان
جيهان: حمدلله على السلامة
وفاء: الله يسلمك انا جيت اقعد على قلبكم بقي
صفوت: تنوري البيت بيتك يا حبيبتي
شخص: وانا مش هنور
صفوت: تعالى يا بنى ادخل
مهران: صباح الخير يا جماعة معلش بقي شوفت الانسة وفاء طالعة قولت اساعدها
جيهان بدلع: بجد شكرا جدا مهران
بعد فترة نزل صفوت ومهران الى الشغل ولكن توجه صفوت الى فيلا الدالي استقبله عثمان
عثمان بضحك: ايه زرعتها مانجا طلعت خيار.

صفوت بفرحة: لا وانت الصادق زرعت حب وحصت بيبي صغير
عثمان: مالك يا صحبي فيك ايه
صفوت: جيهان حامل
شمس بفرحة: الف مبروك محمد عوزة بنوتة تكون عسل كده شبهك بعيون زرقة وشعر اسود
عثمان: ليه وانا وحش يعنى كمان جاسر ذي العسل وهيختار ملكة جمال
محمد: طبعا هنجيب بنوته تشبة الملائكة بس ادعو بيكون بخير
عثمان: يعنى ايه
صفوت: يعنى مش اول مرة جيهان تحمل ديه المرة الثالثة
شمس: أهدى كده وفهمنا براحة.

صفوت: يعني جيهان كانت حامل قبل كده مرتين وسقطت وامبارح بس عرفت انها حامل وكانت الدنيا مش سيعاني بس عرفت انها سقطت وتفقت معاها امبارح انها متنزلش الجنين علشان كانت خايفة لكرهها وبص على غيرها
شمس بصدمة: اذاي يعني
صفوت بضحكة سخرية: يعنى هبلة قالت انها بكرا تتخن وتقلبظ وانا هبص برا مجنونة متعرفش انها روحي
عثمان: مبروك يا صاحبي ومتخفش مش هي الوحيدة الى مجنونة
شمس: تقصد ايه.

عثمان بتقليد: حبيبي انا تخنت حبيبي هو انت لسه بتحبني حبيبي هو انت ممكن تتجوز عليا أهي أهي أهي أهي فاكرة
شمس بطفولية: ايوة انتم الرجالة بتخدونا حلوين وعسولات وبعد الحمل والولادة بتشوفو واحدة تانية تحبو فيها
صفوت: سبحان الله نفس الكلام الاهبل بس انا طمنتها على الآخر
عثمان: عملت ايه
صفوت بغمزة: عيب عليك يا صحبي كانت ليلة ولعة
عثمان بضحكة: حريف يا كوتش
شمس بصدمة: انتم انتم وطلعت تجري.

ضحك علي الكل وستاذن صفوت وغادر الى البنك
مرت الأيام واليالي وكان يكبر جاسر وتكبر ابنه صفوت نعم فجيهان كانت حامل في فتاة سعد صفوت كثيرا بهذا الخبر لأنه كان يتمني أن تكون جيهان حامل في فتاة وبتدا يجهز صفوت كل شي خاص بها
نزل صفوت وجيهان واشترو غرفة نوم اطفال خاصة باميرتة الجميلة القادمة حتى تستريح وتلعب بها واشتر لها الكثير من الملابس واللعب وكانت الفرحة مش سيعاه.

في ليلة شتاء ممطرة ابتدت جيهان تتعب وأسرع صفوت ووفاء باخذها الى المستشفى وأمر الطبيب بسرعة تجهيزها للولاده وبعد فترة جاء عثمان وشمس ووقفو بجوارة
بعد مرور ساعة خرجت احدي الممرضات تحمل طفلة صغيرة جدا على يديها واعطتها لمحمد
الممرضة: الف مبروك بنوتة ذي القمر
صفوت: الله يبارك فيكى بنوتى الحلوة حمدلله على السلامة وحشتيني اوى كل ده قاعدة في بطن امك وسيبانى
عثمان بضحكة: المفروض تضربها وتخدها ليك.

صفوت بخضة: ضربة في قلبك يا شيخ الملاك الحلو ده ينضرب هي تضرب الكل
شمس بفرحة: هاتو مرات ابنى حبيبتي
عثمان: هتسميها ايه
صفوت بحب: ملاك صفوت القاضي
شمس: اهلا ملاك هات بقي صفوت اشيلها
الممرضة: لا انا الى هخدها للدكتور
صفوت برعب: ليه هي تعبانة
الممرضة: بس الدكتور هيطمن عليها
مرت عدة ايام وخرجت جيهان من المستشفي وعمل صفوت سبوع كبير لطفلته.

مرت الأيام وأصبح عمر ملاك 4 أعوام وفي خلال تلك الفترة اتر عثمان يسافر مع عائلة الى الخارج والاستقرار هناك لان في ذلك الوقت كان الاقتصاد يعانى من ركود شديد فباع الشركة ورفضت شمس بيع الفيلا وسافرو الى الخارج وانقطع أخبار صفوت عنهم
مرت الأيام والشهور والسنين واصبح عمر ملاك 10 سنوات مرض صفوت مرض شديد وعرف بأنه مريض سرطان وكان في أيامه الأخيرة.

سافر صفوت الى البلد وقام ببيع جميع املاكة هناك واخذهم وذهب الى البنك الذي يعمل بيه
في يوم توجه صفوت الى العمل وطلب إحدى الموظفين الخاصين بالودائع والشهادات
الموظف: تحت امرك أستاذ صفوت
صفوت: اتفضل استريح
الموظف: خير يا فندم
صفوت: عوزك تفتح وديعة باسم شخص بس مش من حق حد يفتحها غير هو وبعد إتمام عمره 25 سنة
الموظف: تحت امرك اسم الشخص ايه
صفوت: ملاك صفوت محمد القاضي
الموظف: بنت حضرتك
صفوت: ايوه هيا.

الموظف: قيمه المبلغ
صفوت: 400 ألف جنية وانا الواصي عليها وفي حالة موتي تمنع من فتح الوديعة الا بعمر 25 سنة وفي حالة موتها توزع على الجمعيات الخيرية ومحدش يبقي الواصي عليها بعدي
الموظف: تحت امرك نص ساعة وكل حاجة هتكون اتعملت
غادر الموظف وجلس صفوت ورجع دماغة لورا
فلاش باك
كان في يوم رجع صفوت من الشغل بدري وسمع جيهان وهي بتكلم شخص تعرف بانه حبيبها وان هيا متجوزاه علشان فلوسه وبس
باك.

صفوت لنفسه: والله لخليكى تتمنى الموت انتى والكلب عشيقك وهامن مستقبل بنتي الوحيدة لانى عارف انك اول مموت هتخدى فلوسي وهتتجوزى الكلب ده وهترمي بنتي حتى الشقة مش ههنيكى بيها
عاد صفوت من سرحانه على خلط الباب ودخول الموظف وأعطى له الأوراق التي تسبت حق ملاك في الفلوس
غادر صفوت البنك وتوجه الى المدرسة واخذ ملاك وخرجو
ملاك: بابي مالك حبيبي
صفوت: ملاكي الحارس انا كويس متخفيش.

ملاك: تعالى نروح انت تعبان وخلى الخروجة يوم تانى او مش لازم اهم حاجة صحتك
صفوت: لا انا كويس دلوقتي هنروح مشوار وبعد كده هنروح نشتري هدوم لبنوتى الحلوة وناكل ونروح
ملاك: طيب مامي مش هتيجي معانا
صفوت بسخرية وصوت واطي: هي امك فاضية لينا ولا بتحبك والله خايف عليكى وانتى شبه البسكوته الهادية ياترا الأيام مخبية ايه ليكى
ملاك: بابي رحت فين انا بكلمك
صفوت: انزلى يالا وصلنا.

صعد صفوت وملاك الى مكتب إحدى المحاميين وعمل تنازل عن كل املاكه باسم ملاك واستلامها للاملاك في سن 25 عام وفي حالة موتها تذهب جميع الأملاك للجمعيات الخيرية
صفوت: ملوكتي عاوز اديكي حاجة بس اوعى في يوم تقلعيها مفهوم مهما كانت الظروف وعلى طول تفضلي مخبياها مفهوم حبيبه بابي
ملاك: مفهوم بابي
اخرج صفوت سلسلة جميلة من الالماظ وبها مفتاح جميل ولبسهلها.

مر اليوم وجعله صفوت أسعد يوم في حيات ملاك حتى تتذكره دائما وعادة الى المنزل ووعدها صفوت بفسحة للاسكندرية وكان للقدر رأى حيثو انتقلت روح صفوت الطاهرة النظيفة الى السماء وبكت السماء على تلك الطفلة اليتيمة بالرغم من وجود الأم ولكن تظل يتيمة على ما يحدث لها في المستقبل الغير معلوم غير رب العالمين هو من يعرفة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة