قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية المطلق و العذراء الجزء الثاني للكاتبة صابرينا الفصل الثاني عشر

رواية المطلق و العذراء الجزء الثاني للكاتبة صابرينا الفصل الثاني عشر

رواية المطلق و العذراء الجزء الثاني للكاتبة صابرينا الفصل الثاني عشر

في شقه وعد...
دخلت شجن الشقه وهي تضع يديها بجيوبها
وعد: شجن كنتي فيين
شجن: كنت عند صابرينااا
وعد: كنتي بتوريها الحجات إلى جبتيهالك
شجن: لاء كنت بديهالها
وعد بحزن: لييه ي وبنتي هي معجبتكيش
شجن: ارجوكي ي ماما انا مش حااتجوز انسي الموضوع دا وشيليه من تفكيرك لو سمحتي
وعد بحزن: ليه ي بنتي مش عايزاني افرح بيكي
شجن كانت تصرخ وهي تفكر في حديث والدتها
كانت تصرخ وهي تحدث نفسهااا.

شجن: عشاان مفيش ملايكه ي امي عايشين على الارض
عشان الكل عايز الست عشان رغباته الشهوانيه وبس مفيش حب لو كان في حب كان زماني موجوده مع ابويا إلى رمانا انا وانتي زماان. عشان مفيش انسانيه
مش عايزه اتجوز عشان انا حواء الضعيفه. بالرغم من قوتي إلى رسماها
بس ربنا خلقني في الاصل ضعيفه
مش عايزه اكون في بيت اربي عيالي واحبهم وتمر السنين والاقيهم نسيوني ومشوا.

ولا اكون زوجه لواخد يحبني عشان رغبته فيااا ويرميني لما اتعب
انا مش حااقدر اكون حواء إلى تدي الحب وتبقي عارفه انها في الاخر اله
آله بس عشان تجيب عيال وتفريغ رغبات
انا منخلقتش عشان كداااا مقدرش لكدا
ارادت ان تصرخ من تلك الفكره التي تكرهاا
ارادت ان تخبرها انها تكره ذكور هذا العالم
هم ليسوا بالاخيار.
هم اشرار
يرغبون بعذريه حواء ويسعون حتى الفوز بها
وحين الفوز بهااا واقتلاعها
تبصح حواء كااخدي عاهرات زوجهاا.

ولم تخلق شجن للشجن
وانما خلقت للانتقام فقط
اخرجت وعد شجن من افكارها
وعد: شجن مالك روحتي فيين
شجن: حاليا ي امي انا مبفكرش في الجواز ولا الفكره دي
اوعدك وقت ماالاقي الشخص المناسب حااجيلك وننزل نجيب كل إلى عايزاه
بس بلاش لبس الرقصاات إلى شوفتوا تحت دااا
علت ضحكات وعد: رقصااات
دي حجات لزوم الشخلعه ي جااهله
شجن بنصف عين: متقعديش مع صابرينااا تاني ي ام شجن
ضحكت وعد عاليا: مش عارفه انتي صاحبتها ازاي دي فرفوشه.

شجن: لا دي سكرتيره من سكيرتات ابليس
انا داخله انام
وعد: نوم الهناا ي حبيبتي
دخلت شجن غرفتها ووجدت هاتفها يهتز
فاابتسمت لرؤيه اسمه
شجن: ارغي
سيف: مابرواحه ي شوشو
شجن: ااي ي موكوس
سيف: احترمني ي بت داانا في مقام ابوكي
شجن: بقالي 15سنه بساعدك واشجعك وانت مش عارف تبقي ابويا فعليا
سيف: احم احم هو الحجات معجبتكيش ولا اااي
شجن بنصف عين: هو انت كنت بتنقيهم ليااا ولا لحد تاني
سيف: هي امك مخلياني اتكلم حتي.

بورتوني ي شيخاا وخلتوا حالي واقف
شجن: قررريب جدا حايتحقق إلى عايزينو ي بابا
سيف: يارب يختي ي رب.
بس اتفاجئت من وعد والحجات إلى جابتهالك دي
هو الفتوي بيفكر في الجواز من ورايا
شجن: اما اجوزكم الاول واطمن عليكم ابقي اشوف الموضوع داا
اغلقت الهاتف وذهبت لتغط بنوم عميق
في جناح هند & عاصم
كانت بالغرفه تستشيظ غضبااا منه كانت تدور باارجاء الغرفه تحدث نفسهاا.

هند: لسه زي المجنون بيدور عليها لسه بيحبهااا لا وااي صمم يسمي بنتي على اسمها
بقت نسخه منها لبسها ضحكتها مشيتهااا حتى ريحتها
بتحط منهااا
كرهت بنتي وعيشيتي معاها لازم اشوف طريقه اخلص بيها منهااا
جلست على الفراش بقميصها العاري الذي كان يبرز جسدهااا
دخل عاصم الغرفه فوجدها جالسه على الفراش باانتظاره
ابتشم عاصم لها وتحدث
عاصم: سهرانه لييه
هند: مستنيه جوزي حبيبي
عاصم: وانا كمان حااستني وعد عشان لو اتاخرت.

وقفت هند وسارت باااتجااه عاصم بغنج
هند وهي تضع كلتا يديها على صدره وتحدثت بحميميه
هند: هو انت حاتستني وعد بس
عاصم: حاافضل مستنيها لو عدي سنين على السنين إلى عدت
غضبت هند من عاصم لانه يقصد وعد زوجته بهذا الكلام
هند وهي تسحب عاصم إلى الفراش وتدفعه كي يقع على ظهره
وارتمت بثقل جسدها على صدره
تنظر لها بعينيه
هند: هو انا موحشتكش ي عاااصم
تقربت منه لتقبله برقه بالغه.

لكنه سرعان ماا ابعدها عنه حينما سمع صوت سياره عز
عاصم وهو يدفعها عنه برفق
عاصم: زماان وعد جت حاانزل اشوفهااا
بقت هند على الفراش تشتغل من الغضب
هند: وعد وعد وعد كرهتكم كلك.
بس مش حاتستني زياده عن كداا كفااايه بقي
في اليوم ااالتاااالي
في غرفه صابرينااا
استيقظت من النوم واخرجت صورته من اسفل وسادتهااا
صابرينا: ي صباح الزفت على دماغ اهلك
ي بصباص ي سافل ي بتاع البنات
يالي بتقولهم كلمه في بوقهم.

بس خربيت حلاوه امك هي كانت بتاكل ااي عشان تبقي مهلبيه كداا
ووضعت الصوره بمخبائها وذهبت لتغتسل وتؤدي فريضتها.
ارتدت صابرينااا بنطال جينز اسود وبلوزه خضراء قصيره إلى حد ما
وتركت لشعرها العنان
صابرينا خريجه كليه التجاره تعمل في شركه الحصري للازياء
تدير الحسابات بالشركه
اخذت ملفاتها لتخرج من منزلها وتذهب إلى العمل
اما شركاات الحصري
دخلت بكل ثقه إلى الداخل ومن ثم توجهت إلى مكتبها الخااص.

كانت تعمل بنشاااط واجتهاد الا ان دخلت السكرتيره الخاصه بهااا
اماني
اماني: اساتذه صابرينا المدير طالبك
صابرينا: خيير في ااي
اماني: معرفش والله هو قالي اقولك تكوني على مكتبه اول ماتوصلي
. صابرينااا: تمام اتفضلي انتي ي اماني.
ذهبت صابرينا إلى مكتب المدير
وانتظرت قليلا حتى اذنت السكرتيره لهااا
في داخل مكتب المدير...
احمد الحصري: اتفضلي ي صابرينا
جلست صابرينا على الكرسي المقابل للمكتب.

احمد: دلوقتي مدير الحسابات قاعد يحسبها ويقول اي إلى خلاني اطلبك
صابرينااا: فعلا ي فندم في حاجه لسمح الله
احمد: ابدا ي سيتي ابني اتهف في عقله وقرر يجي يساعدني ويشتغل معايا اخيرا
والمطلوب منك انك تساعديه في الشغل وتفهميه الدنيااا ماشيه ازاي
عمار ابني عينو زايغه وعايز واحده تظبطه في الشغل.

وانا مالقتش زيك ممكن يفهمه الدنيا ماشيه ازاي وكمان بخبره شغلي معاكي عارف طبعك في الشغل وقد ااي انتي شخصيه جد. يعني مينضحكش عليكي
صابريناا: تمام ي فندم اعتبره حصل
احمد: خلاص ي سيتي هو حايوصل المؤسسه على الساعه 3
وانا خليت مكتبه جمب مكتبك عشان تعرفوا تشتغلوا سواا
صابرينااا: تمام ي فندم عن اذنك
ذهبت صاابرينااا إلى غرفه المكتب الخااص بها
وهي تمشي بتوتر في كافه انحاء الغرفه تمسك بهاتفها
صابرينا: ردي ي شجن.

ردي ي شجن حرام عليكي
شجن بنعاس: الو
صابرينا: الحقيني
شجن: في ااي
صابرينا: نصيبه بس
شجن: خير في ااي
صابرينا: لا ابدا فاكره الواد اياه بتاع المطعم إلى انا مرمطت بكرامته هو والبت إلى معاه الارض
شجن: ااه الواد إلى بتحبيه وميته عليه من ساعه ماشوفتيه عند ابوه ومن ساعتها بتراقبيه من بعيد لبعيد
صابرينا: اخص عليكي انا براقبه
شجن: المهم ماله يعني
صابرينا: لا ابدااا حضرته حايشتغل في الشركه والمدير عايزني اعمله الشغل.

شجن: طيب علميه
صابرينا: انتي مجنونه اعلم ميين دا ممكن
لم تكمل صابرينا حديثها بسبب شجن
شجن: بقولك ااي ي بت منار حطي مشاعرك في التلاجه مش عايزينها انتي واحده بتشتغلي طلع صاحب الشغل بتاع ستات هزقتيه قبل كدا طظ مش مشكلتك انتي بقي
وسيبيني انا عشان عندي بطوله وعايزه اصحي مفرفشه
صابرينا: بسسس.
لم تكمل حديثها لان شجن اغلقت الهاتف بوجهها
جلست صابرينا يتعب على كرسيها
ورجعت بذكرياتها للخلف.

تذكرت حينما تخرجت من الكليه وعملت بالشركه كامبتدئه تحت التمرين واثبتت جدارتها
كانت ذاهبه لمكتب المدير كي تعطيه بعض الاوراق ومن ثم ظهر امامها واصطدمت به
صابرينا: مش تفتح ي اعمي
عمار: مش مشكلتي انك عاميه يالا ي شااطره من هنااا اكييد انتي بنت السااعي
صابرينا وهي تدور حوله في دائره وتضع يدها على كتفه
صابرينا: امممم مش بطال
وانت بقي الفراش الجديد.

عمار بغضب: انا فراش ي لمامه اما طردتك من الشركه دي مبقاش انا ي حيوانه
رات صابرينا المدير قادم فتحدثت بصوت عالي
صابرينا: بس بس ي بابا دي شركه محترمه حد قالك اننا في مترو هنااا عشان الحك إلى بتعمله ي ساافل ي قليل الادب داانا بنت ناااس
المديز: في ااي حصل ااي ي بنتي
صابرينا: سياته مش مخلتس عارفه اعدي وكمان بحط ايده عليااا
المدير بصوت عاالي: عماااار ااي الكلام دا
عمار: بابا انا.

المدير: برااا شركتي مشوفكش هنا تااني
روح حل مشاكلك بعيد عني ي محترم
صابريناا: احييييه هو انا غلطت في عمار الحصري
كان المدير يعتذر وصابرينااا بعالم ااخر
خرجت صابرينا من افكارها على صوت السكرتيره اماني
اماني: صابرينا
صااابريناااا
صابرينا: خيير في ااي
اماني: الاستاذ عمار طالبك على مكتبه
صابرينا: طيب جااايه
نظرت صابرينا في ساعتها ووجدتها الثالثه الا عشر دقائق
اخذت ملفاتها وخرجت متوجهه إلى مكتب عمار
امام المكتب.

كانت تجلس فتاه اقل مايقال عنها انها فتاكه
صابرينا: احييييه مين الجامده دي
سكرتيره عمار عايزاها ازاي
متحجبه يعني.
سولا بسهوكه: نعم ي انسه
صابرينا بنفس السهوكه: مايامرش عليكي ظالم ي حبيبتي انا صابرينا مديره الحسسابات في الشركه
سولا: اوكي ممكن تستني شويه لان الاستاذ مش فاضي
صابرينا: ح حاضر
انتظرت صابرينا ربع سااعه
صابرينا تحدثت بغضب: هو الاستاذ بيهبب ااي
سولا: يااي اي الالفاظ دي.

صابرينا: طب اتعدلي كدا وانتي بتتكلمي مع مدير الحسابات احسنلك
وزي الشاطره كدا تروحي لمديرك وتقوليله اني في مكتبي لو عاوزني يجيني
تركت صابرينا المكتب وذهبت إلى مكتبها الخااص
في مكتب عمار
كانت السكرتيره تخبره بماا حدث
عمار وهو يبتسم
عمار: طب روحي قوليلها اني فضيت ومستنيها
سولا: اوك
ذهبت سولا إلى مكتب صابرينا واخبرت السكرتيره اماني
دخلت اماني إلى صابرينا لتخبرها بطلب عمار لقدومها إلى مكتبه.

صابرينا: قوليلها إلى عايزني يجيني
اماني: ننعم
صابرينا: إلى سمعتيه
اخرجي
اخبرت اماني سولاا بكلام صابرينااا
ذهبت سولا إلى مكتب عماار لتخبره بما حدث والذي اشتعل من الغضب حيين سماعه حديثها
ذهب إلى مكتب صابرينااا بكل غضب وتحدث للسكرتيره بتعالي
عمار: قوليلها عمار الحصري براااا
اماني: حااضر ي فندم
دخلت اماني لصابرينا واخبرتها بقدوم عمار الحصري
صابرينا وهي تتطلع إلى اوراقها بحرص تحدثت.

صابرينا: خليه يشرب حاجه ودخليه كمان عشر دقايق
اماني: حضرتك دااا
صابرينا: نفذي إلى قولتهولك
خرجت اماني تخبر عمااار بما حدث
الذي سرعان ما جن جنونه ودفع الباب بقدمه
وجدها على مكتبها تعمل بالاوراق التي امامها
صابرينا وهي ماتزال تنظر إلى اوراقها
صابرينا: برااااا
عمار بتعالي: بتطردني من شركتي
صابرينا بتهكم: لمعلوماتك ودي اول حاجه حااعلمهالك في الشغل
اتعلم تعرف نوع الشخصيه إلى قدامك قبل ماتتكلم معاها.

اولا نصيب والدك من الشركه 50في الميه
والباقي الشركه
وانا واحده منهم وليا 10في الميه
يعني شركتي كمان ولو بنسبه صغيره
تاني حاجه
دي مش شركتك
دي شركه احمد الحصري
وكونك ابنه دا مايديكش الحق بيها
حضرتك هو لسه على قيد الحياه ماورثتهوش عشان تقول كدااا
ثالث حاجه ودي الاهم
انا ماسكه الحسابات هناااا
في ايدي اهد المعبد على إلى في وفي ايدي ابنيه
واي مدير لازم يتعلم نقط ضعف وقوه إلى في الشركه عشان يتعامل كويس.

اخر حاجه انت محترمتش وجودي واني روحتلك والمفروض العكس لانك جديد وتحت التمرين
ودلوقتي وقتك انتهي وبكرا حاادربك
براااااا
عمار بذهول: نعم
صابرينااا: يالا انت بتاكل جله مبتفهمش
اااطلع برااااا مش فاضيالك
خرج عمااار من الشركه
عمار في سره: انا عمار الحصري حتته بنت تعمل فيا كدا وتهزقني
في غرفه صابرينا
كانت تحدث نفسها
صابرينا: ي نايحه نوحي علينا نوحي
الموزه دي جت وزادت جروحي
احييييه على جمال امك
خرابي
في شركه عااصم.

كان عز يجلس مع عااصم بغرفته
عز: إلى ي عصومه مالك مكشر كدا لييه
عاصم: ملكش دعوه بيااا ي ابن ريهاام انجز عاايز اااي
عز: وعد
عاصم بنصف عين: نعم ي ادلعدي
عز: اهدا ي عصومه طالب اتجوزها
عاصم وهو يخرج مسدسه من المكتب
عز: ااي دا ي حمايا
عاصم: داا مسدس
ودا كاتم صوت
وحااقول حرامي وحاول يتهجم عليا وطبعا مش حايكدبوا عقيد في الجيش
عز: اهدا ي حمايا حاتموت حوز بنتك
دخلت هند إلى المكتب فتخدثت
هند: ااي ي عاصم في ااي مالك.

عاصم: مفييش
عز وهو يتحدث: اهي ام العروسه جت
هند: عروسه ااي
عز: اصلي احم
طالب ايد بنتك وعد
عاصم بتحدي: وانا مش موافق
هند: ليه بس ي عاصم دا عز كويس والبنت متعلقه بيه
عاصم: دي عيله عندها 17سنه اجوزها لواحد قد ابوهااا
عز بنصف عين: ي حمايا بطل غيره
هند: روح ي حبيبي دلوقتي وانا حااقنعهولك
قبل عز راسها وتحدث
عز: تسلميلي ي حماتي ي حبيبتي ي نصفاني
انتي اتجوزتيه ازاي بسسس
في شقه منار.

عادت صابرينا من العمل وجدت شجن ووالدتها جالسون والسعاده تظهر على مناار
منار: مبروك ي قلبي ي حته مني الف الف مبروك
صابرينا: ااي دا مالك ي منار عملتي كيكه ومتحرقتش
منار: ااي ي بت عصام
انظبطي
جالك عريس ي اخره صبري وعقده النحس إلى مسكها دي سابتك ومش حاتبوري
صابرينا: بالله
طب احلفي
شجن ينصف عين: طب اعرفي ميين الاول
صابرينا: مش مشكل المهم حايجي وخلاص
شجن: اممم واسمه حلو
عمران
منار: لا اسمه عمااار الحصري.

صابرينا: احييييه بالكركاريه
ذهبت صابرينا إلى غرفتها كي تخرج ملابسها التي اشترتها لجهازها
وتحدثت من الغرفه بصوت عالي
صابرينا: وافقي عليه ي ماما وافقي وماتطلبيش منهم حاجه احنا بنشتري راجل
دخلت شجن وجدت اكياس كثيره حولها
شجن: اااي دااااا
صابرينااا: ااي دي بدله اتنين تلاثه اربعه
شجن: خربيتك ااي دوول
صابرينا: 4 بدل رقص بصاجاتهم
شجن: شايفاهم بس لييه بردو حاتفتحي كباريه
صابرينا ببراءه: لا حاتجوز.

شجن: والي بتتجوز تتجوز بدوول
صابرينا: دوول لزوم الشخلعه اش فهمك انتي
شجن: امممم بس اشمعنا طلبك للجواز النهارده
هو حصل حااجه لسمح الله
صابرينا: قصدك اااي
شجن: العيال الاغنيه بيخبوا يتسلوا خليكي ناصحه واعرفي ناوي على ااي متخليش قلبك يوديكي التهلكه بيدك
اقتباس قااادم
صابرينا: هااا ي دكتوره الحمل اتاخر لييه
الدكتوره: انتي متاكده انك متجوزه
صابرينا: بقالي سنه
الدكتوره: مستحيل تحملي مستحيل تكوني متجوزه.

صابرينا: حضرتك شااربه حااجه بقولك متجوزه والله.
الدكتوره: ي انسه
انتي لسه عذراء.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة