قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل السابع عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل السابع عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل السابع عشر

على غير عادتها استيقظت فريدة مبكراً و..

-فريدة في نفسها: كل ما أصحى وافتكر ان بنت الشغالة دي أعدة معايا أحس اني عاوزة أخنقها بايدي ولا أولع فيها، لازم أفكر في حل أطردها بيه من هنا في أسرع وقت، يا ترى الناس هتقول عليا ايه لما أروح النادي النهاردة، اوووف، ربنا يستر، أنا لازم أقول لأدهم يساعدني في ده، مش لازم تستنى اكتر من كده هنا، أحسن حاجة أعملها أروح أكلمه قبل ما يصحى رأفت واتلبخ معاه وخصوصا انه أعد النهاردة في البيت، فطبعا هيحاميلها ويجي في صفها!

ارتدت فريدة ملابسها بسرعة وتوجهت إلى غرفة ادهم، وفي نفس الوقت كان أدهم يحاول ان ينام في فراش عمر ولكنه للأسف قضى ليلة لا يُحسد عليها و...
-أدهم وهو يدفع عمر: اتاخر بقى، أخد السرير كله
-عمر وهو ناعس: سيبني أنام بقى يا أدهم، ياخي ده انت زهقتني، طول الليل مش عارف أنام منك
-أدهم: أنا اللي زهقتك ولا انت اللي بيشخيرك خرمت ودني، اييييه كأن بقالك سنة مانمتش
-عمر: أحسدونا بقى ع النومة اللي بنامها.

-أدهم: ربنا يجعلها أخر مرة أنام فيها جمبك
-عمر: يكون أحسن برضوه، حتى عشان أخد راحتي في فرشتي.

لم يسلم عمر من أدهم الذي دفعه بقوة ليسقط على الأرض، وطلب منه أن يخبر صباح بأن تحضر له الافطار، ثم نهض من الفراش وقرر أن يغسل وجهه ويتوجه لغرفته ليحضر منها الملابس
-أدهم وهو يدفع عمر: قوم فز ياض
-عمر متآلماً: آآآآه، ليه كده بس، هتبقى انت والزمن عليا!
-أدهم: انجر قول لصباح تحضرلي الفطار عقبال ما أغسل وشي وأجهز
-عمر: كنت شغال عندك؟
-أدهم: هتقول ولا أرفسك تاني
-عمر: لأ هاقوم حاضر.

قام عمر من على الأرض ونظر إلى وجه أخيه وبدأ يضحك بطريقة هيسترية و..
-عمر ضاحكاً: ههههههههههههههه، مش ممكن، هههههههههههههههه
-أدهم: بتضحك ع ايه يا خفيف؟
-عمر: شوف وشك في المراية وانت تعرف
-ادهم: طب شوف نفسك انت الأول وبعدين اضحك.

نظر كلاً من ادهم وعمر إلى وجهيهما في المرآة، كان أسفل عين أدهم كدمة زرقاء، بينما كان يعاني وجه عمر من كدمتين احداهما في عينه والأخرى في جبهته و...
-أدهم: يادي النيلة، ايه ده؟
-عمر: يا مصيبتي السودة، هوريهم وشي ازاي؟
-ادهم: كله من يارا
-عمر: طب احنا هنقول للعالم اللي في البيت ده ايه
-أدهم: مش عارف
-عمر: يا وقعتنا السودة لو فريدة هانم شافت شكلنا ده
-أدهم: أها.

-عمر: أحسن حاجة نسأل يارا ان كان عندها ميك اب نحطه ع البتوع دول نداريهم
-أدهم: بقى ع أخر الزمن أدهم الصياد يحط ميك أب ع وشه!
-عمر: والنبي بلاش فشخرة دلوقتي!
-أدهم: طب روح شوفلنا الفطار لحد ما أفكر في حل
-عمر: ماشي، بس أمانة عليك يا شيخ تشوف الحل بسرعة قبل الحاجة ما تصحى
-ادهم: ربنا يسهل.

فتح عمر باب غرفته ليتفاجيء بوجود فريدة هانم في الخارج وتتجه لغرفة أدهم، فأغلق الباب بسرعة ووقف ينظر لأدهم في دهشة وذهول و...
-أدهم: ايه مالك مروحتش ليه؟
-عمر برعب: ب، ب، في، آآآآ
-أدهم: مالك؟ انت اتشليت ولا ايه؟
-عمر: م، ما..
-أدهم: انت هتهته كتير، ماتقول في ايه
-عمر: ماما برا
-أدهم: ماما! طب ما عادي، فيها ايه يعني
-عمر: حاجة بسيطة بس، هي رايحة أوضتك
-أدهم بخضة: نعم؟
-عمر: زي مابقولك كده.

-أدهم: دي مصيبة
-عمر: مصيبة كلمة قليلة عشان توصف اللي بيحصل
-أدهم: طب والعمل؟
-عمر: انت بتسألني أنا؟ مش انت الكبير اتصرف بقى يا كبير
-ادهم: أعمل ايه الوقتي؟
-عمر وهو يخبط كفاً على كف: العمل عمل ربنا بقى، قادر ع كل شيء
-أدهم: لازم أروحلها فوراً
عند غرفة أدهم
توجهت فريدة الرفاعي إلى غرفة أدهم وفتحت الباب لتدلف إلى الداخل وتتفاجيء بوجود يارا و...
-فريدة: أدهومة حبيبي معلش عاوزاك تصحى كده و، آآآآآ.

-يارا وقد بدات تفيق: هه
-فريدة بدهشة وصدمة كبيرة: اييييه ده انتي؟ لأ مش ممكن
-يارا: هه في ايه؟ أنا فين
-فريدة بصوت عالي: بتعملي ايه هنا في اوضة ابني؟
-يارا: مين؟
-فريدة: ايوه ايوه اعملي مستعبطة، بقولك بتعملي ايه في أوضة ادهم ابني؟
-يارا والصدمة تعلو وجهها: أدهم!
-فريدة: ايه لعبة قذرة جديدة قولتي تلعبيها على ابني؟
-يارا وهي تهز رأسها بالنفي: أبداااا والله، أنا، أنا آآآآ.

-فريدة مقاطعة: دوريلك على كذبة جديدة يا سافلة
-يارا: لألألأ، أنا مش سافلة، اقسم بالله ما عملت حاجة
-فريدة: اومال جيتي هنا ازاي؟ ايييه بتمشي وانتي نايمة؟
-يارا وقد حاولت التحرك: آآآ، م، مش عارفة
-فريدة: مش عارفة ايه؟ هي حصلت تيجي أوضة ابني يا بنت الخدامين عشان آآآآ...
-يارا مقطاعة ببكاء: والله أبداً، أنا، أنا معرفش ايه اللي جابني هنا
-فريدة: قومي اقفي وانتي بتكلميني يا زبالة يا قذرة.

-يارا وهي تحاول التحرك: آآآ، مش عارفة، آآآ، أتحرك
-فريدة: أه طبعاً هتقومي ازاي وانتي بايتة في حضن ابني طول الليل ومسلمة نفسك يا رخيصة، بقى ده اللي اتربيتي عليه؟ ده اللي اتعلمتيه، بس العتب مش على ابني، العتب عليكي انتي اللي بترمي شباكك عليه الغلبان ده
-يارا: أنا مظلومة، والله ما أعرف ايه اللي حصل، أنا، أنا آآآآآ
-فريدة: اخررررررسي يا حقيرة، هبلة أنا عشان أصدق اللي بتقوليه ده.

-يارا ببكاء: والله ما بكدب، أنا معرفش ايه اللي جابني هنا.

-أدهم مقاطعاً من الخلف: أنا اللي جبتها هنا
-فريدة وهي تلتفت إليه: بتقول ايه؟
-أدهم: زي ما سمعتي يا فيروو، أنا اللي جبتها هنا
-يارا ببكاء: هه، اهيء...
-فريدة: ايه اللي بتقوله ده يا أدهم؟ انت بتحاول تداري على عملتها السودة، لأ متخافش منها وقولي الزفتة دي غوتك؟
-يارا: انا معملتش حاجة
-أدهم: وهداري ليه يا ماما
-فريدة: متخافش يا حبيبي منها، أنا هفضحها قصاد الدنيا كلها و...

-أدهم مقاطعاً: ماما أنا بقولك يارا مالهاش دعوة، هي تعبت امبارح جامد وأنا جبتها الأوضة عندي وروحت نمت مع عمر
-فريدة: استحالة أصدق الهبل اللي بتقوله ده
-يارا: اقسم بالله أنا بريئة
-أدهم: خلاص طالما مش مصدقاني، أنا مستعد أصلح اللي حصل ده وأتجوزها
-يارا: اييييييييييييه؟
-فريدة: نعم؟
-أدهم: زي ما حضرتك سمعتي يا فيرووو، طالما مش مصدقاني، خلاص أنا هتجوزها
-يارا: لألألألأ.

-فريدة: مش هيحصل حتى لو غلطان، مش هيحصل انك تتجوز البت دي
-أدهم: ماهو انتي مش مصدقة كلامي، فأنا عاوز أريحك
-فريدة: لأ يا أدهم، متعملش كده، انت عاوز تنرفزني
-أدهم: يا ماما أنا بقولك الحقيقة، يارا تعبت بالليل، خالد جبها ع اوضتي وطلبنا الدكتور وقال عندها حمى، خدت الدواء وروحت نمت مع عمر
-فريدة: انت بتقول كده عشان آآآ...
-أدهم مقاطعاً: ماما أنا مش محتاج أبرر حاجة، بس بقولك أهو لو مش مصدقاني أنا هتجوزها.

-فريدة بلهفة: لألألألألأ، أنا، أنا مضطرية اصدقك
-أدهم مكملاً: وبعدين انتي لما دخلتي الأوضة لاقتيني جاي منين؟
-فريدة: من برا
-أدهم: حلو اوي، يعني ازاي هاكون بايت معاها هنا في الأوضة وع سرير واحد وجاي من برا
-فريدة: ماهو جايز تكون آآآ...
-أدهم مقاطعاً: وبعدين بصي كويس يا فيروو، في واحد هينام مع واحدة ولا مؤاخذة يعني هيحتاجوا الكم ده كله من البطاطين في عز الحر
-فريدة: اه صح
-أدهم: واستني كمان.

ذهب أدهم ناحية الفراش ونزع الأغطية عن يارا، فتفاجئت فريدة بأن يارا مقيدة في الفراش و...
-أدهم: بصي يا فيرووو
-فريدة بدهشة: ايييه ده؟
-يارا وهي تحاول التحرك: ايه اللي انت عامله فيا ده؟
-أدهم: انا وخالد كتفناها امبارح عشان كان عندها حمى وتقدري تسألي دكتور العيلة
-يارا: فكيني لو سمحت
-أدهم: عندك خالد تقدري تسأليه، وعمر الفرقع لوز تقدري تسأليه برضوه، ولو مش مصدقاني أنا مستعد أتجوزها واتستر عليها.

-يارا: تتستر على ميييين؟
-فريدة: لأ خلاص، هو أنا ناقصة أصلح غلطة بكارثة!
-ادهم: الكورة في ملعبك يا فيرووو، يا تصدقي كلامي، يا أتجوزها، براحتك، وانا جاهز لأي option
-فريدة: لأ جواز م البت دي مش هيحصل أبداً
-أدهم: يعني خلاص مصدقاني؟
-فريدة: انا غصب عني هضطر اصدق الكلام ده
-يارا: مظلومة يا ناس، محدش ليه عاوز يسمعني
-فريدة بحنق ليارا: فلتي المرادي يا بنت الخدامين!
-يارا: أنا معملتش حاجة أصلاً.

-فريدة مكملة: لولا ان أدهم ابني وأنا عارفاه كان زمانك مفضوحة
-يارا: أنا ماليش ذنب
-فريدة بغضب: أنا هاسكت دلوقتي، بس مش هعدي اللي حصل ده بالساهل!

في نفس الوقت في غرفة خالد
أسرع عمر إلى أخيه الأكبر خالد ليخبره بالكارثة التي على وشك أن تحدث في غرفة أدهم، كان خالد يستحم في داخل الحمام وبالتالي لم يسمع نداء أخيه عمر و...
-عمر وهو يطرق الباب طق، طق، طق ) خاااااالد، يااااااا خالد
-خالد: ...
-عمر: يا خاااااالد، افتح بسرررعة، في نصيبة هتحصل دلوقتي
-خالد: ...
-عمر: ( طق، طق، طق) الله يكرمك مش وقت طناش، البت هاتروح في شربة مياه لو ملحقنهاش.

-عمر في نفسه: أنا مش عارف هو بيعمل ايه جوا، نايم على ودانه ولا مطنش ولا ايه بالظبط، ده لو كان قتيل كان زمانته صحى من كتر الخبط
خرج خالد من الحمام على أثر صراخ عمر، ففتح له باب الغرفة و...
-خالد: فيه ايييه ع الصبح؟
-عمر: في نصيبة كبيرة، أمك عند أدهم في الأوضة
-خالد: ادهم!
-عمر: ايوه، ويارا مشرفة هناك من بالليل، انت ناسي ولا ايه
-خالد: اووووبااااا، ده امك ماهتصدق تلبس الغلبانة دي مصيبة.

-عمر: ايوه أقللها قضية دعارة ويمكن تطلبلها بوليس الآداب!
-خالد: اخرررس، مش هيحصل اي حاجة من دي، اسبقني انت ع الأوضة، وأنا هلبسوجاي وراك
-عمر: طب بسرعة الله يكرمك
-خالد: ماشي، ماشي
في غرفة أدهم
-يارا: أنا مكونتش في وعيي ومعرفش اللي حصل
-فريدة: ابني خلاكي تفلتي بعملتك القذرة
-أدهم: ماماااا، من فضلك بلاش الكلام ده
-فريدة: بطل تدافع عنها، أنا عارفة انك ملكش دعوة، هي اللي بتحاول تلعب عليك و...

-أدهم: تلعب عليا ايه بس، عيل صغير أنا عشان أبقى شخشيخة في أيد اي واحدة، انتي ناسية يا ماما اني أنا أدهم الصياد
-فريدة: لأ مش ناسية، وفي نفس الوقت عارفة ان البت دي تربية خدامين، يعني تبيع نفسها بالرخيص عشان توصل
-يارا: حرام عليكي
-أدهم: ماما لو فضلتي تقولي كده، أنا هعقد عليها وأتجوزها وقتي!
-فريدة بضيق: اووف
-أدهم: روحي الوقتي على اوضتك يا ماما وكملي نوم.

-فريدة ليارا: حسابك لسه مخلصش معايا يا، يا بنت الخدامين!

خرجت فريدة من الغرفة وهي تزفر في ضيق، بينما ظل أدهم ينظر إلى يارا الباكية و...
-أدهم: شوفتي أنا مرضتش أسكت اهو، ودافعت عنك
-يارا: انت عملت فيا كده ليه؟
-أدهم: انا عملت فيكي خدمة
-يارا بضيق: خدمة ايه دي، ده انت وديتني في داهية
-أدهم: الله، يعني مش عاجبك؟
-يارا: حرام عليك، انت بوظت سمعتي ع الفاضي
-ادهم بخبث: ولا باظت ولا حاجة، وبعدين اللي باظ ممكن يتصلح!
-يارا: فكني لو سمحت
-أدهم: تؤ مش الوقتي.

-يارا: ليييييه؟
-ادهم: أما يجيلي مزاج، وبعدين انتي منورة الأوضة بتاعتي كده، وأنا بصراحة بقى عجبتني فكرة أصلح اللي، اللي باظ...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة