قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الحادي عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الحادي عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الحادي عشر

في صباح اليوم التالي، استيقظ رأفت وفريده لتناول الافطار بينما ظل باقي من في المنزل نائماً و...
-فريدة: طبعاً الكل نايم ومش على باله الفطار
-رأفت: خلاص يا فريدة مجتش من يوم
-فريدة: أيوه ماهي بدأت بنت الخ...
-رأفت: ها قولنا ايه يا فريدة
-فريدة: اوووف.

-فريدة بنرفزة: صبااااااااااااح، صبااااااااااح..
-صباح من الداخل: ايوه يا هانم
-فريدة: روحي صحي البهوات كلهم، وقوليلهم عشر دقايق ويكونوا تحت، وإلا هاطلع أنا بنفسي وساعتها مش هيحصل طيب
-صباح وهي تنظر رأفت: طب و، والست يارا هانم
-فريدة: أوووام عملتيها هانم!
-صباح: أنا، أنا مقصدش يا فريدة هانم
-رأفت: خلاص يا فريدة، سبيها تنام هي تعبانة برضوه.

-فريدة: طول ماهي أعدة في البيت ده يبقى لازم تمشي ع نظامي، وده اللي عندي
-رأفت: ماشي
-فريدة: اطلعي صحي الهانم اللي فوق، وبقية البهوات
-صباح: حاضر.

صعدت صباح إلى الغرف العلوية لتوقظ الجميع، وبدأت بغرفة خالد و..
-صباح وهيتطرق الباب: خاااالد بيه ( طق، طق، طق)، اصحى يا خالد بيه
-خالد من الداخل: أنا صاحي يا صباح، هلبس ونازل على طول
-صباح: ماشي يا خالد بيه
-خالد: بلغي ماما إني رايح ع الشركة وهافطر هناك عشان لسه ورايا شغل متعطل
-صباح: حاضر يا خالد بيه.

ثم توجهت ناحية غرفة عمر لتوقظه و...
-صباح وهي تطرق الباب: (طق، طق، طق ) يا عمر بيه، اصحى! ( طق، طق، طق ) يااااااا عمر بيه
-عمر بصوت ناعس: والنبي يا صباح سيبني أنام
-صباح: ان كان عليا يا بني هاسيبك تنام للمغرب، بس دي تعليمات الست فريدة هانم
-عمر: يوووه، طالما تعليمات فريدة هانم يبقى لازم أصحى وإلا مش هاخلص.

ثم توجهت لغرفة يارا لتوقظها و...
-صباح: يا آنسة يارا ( طق، طق، طق)
-يارا من الداخل: تعالي يا صباح
-صباح: صباح الفل عليكي يا ست البنات
-يارا: صباح الخير عليكي
-صباح: ماشاء الله صاحية من بدري
-يارا: هو أنا عرفت أنام أصلاً، انا مش متعودة أنام غير في سريري
-صباح: معلش يا بنتي يومين وهتتعودي
-يارا: ان شاء الله
-صباح: بقولك يا بنتي الست فريدة هانم ب...
-يارا في نفسها: الحيزبونة
-صباح: معايا يا بنتي.

-يارا: أيوه، مالها
-صباح: هي بتقولك تيجي تنزلي تفطري معاها ومع بقية العيلة تحت
-يارا: ماليش نفس، وبعدين أنا في العادة مش بفطر
-صباح: حتى لو مالكيش نفس يا بنتي، انزلي برضوه، نصيحة مني اتقي شر الست دي عشان تقدري تعيشي في البيت ده
-يارا: هو أنا هخاف منها! ده هي اللي لازم تتقي شري
-صباح: ربنا يكرمك يا بنتي ويحميكي
-يارا: تسلميلي يا صباح، وأنا جاية وراكي.

لم تعلم صباح أن ادهم قد عاد إلى الفيلا لذا لم تتوجه إلى غرفته لتوقظه كالباقين، وإنما عادت أدراجها للأسفل لتبلغ فريدة الرفاعي باتمامها المهمة..
-صباح: خلاص يا هانم، كلهم صحيوا، بس خالد بيه هيروح ع الشركة ومش هيفطر!
-فريدة: برضوه! طيب تمام، روحي انتي هاتي بقية الفطار
-صباح: حاضر.

خرجت يارا من غرفتها وتوجهت نحو الأسفل، هي إلى الآن لا تعلم أين أماكن الغرف و..
-عمر: صباح العسل
-يارا: ايييه ده عمر، انت صحيت
-عمر: هو أنا أقدر مصحاش، ده احنا نروح في داهية
-يارا: ممم...
-عمر: بس ايه الشياكة دي؟

كانت يارا ترتدي بيجاما بناتي من القطن، لونها أصفر في أبيض، شكلها بسيط ورقيق، هي تبدو مناسبة للجلوس في المنزل ولكنها بالتأكيد تتنافى مع نظام فريدة هانم الرفاعي الصارم والذي يقتضي التواجد بالملابس الكاجوال أو الكلاسيك في أرجاء الفيلا وغير مسموح بتاتاً بارتداء أي ملابس للنوم أو ما يشبهها خارج غرفة النوم...

-يارا: تريقة دي ولا ايه؟
-عمر: احم، مقدرش أقولك، بس فريدة هانم هي اللي هتقرر، وأعتقد آآآآ، لأ ده أنا متأكد انه من وجهة نظرها دي كارثة من الكوارث
-يارا بخبث: قولتلي بقى
-عمر: نصيحة تغيري قبل ما تنزلي
-يارا: تؤ، انا كده فل
-عمر: أهلاااا بالمعارك الصباحية
-يارا في نفسها: لأ وفي كل الأوقات، هو أنا هاسيبها، ده انا هبقى زي عملها الرضي!

توجهت يارا مع عمر إلى غرفة الطعام، وما إن رأت فريدة هيئة يارا حتى شهقت وعلى وجهها نظرة صدمة ولم تقو على بلع اللقمة و...
-يارا: صباح الخير
-عمر: Good morning
-رأفت: صباح الخير يا ولاد
-فريدة بصدمة: ايه المنظر اللي أنا شايفاه ده؟
-يارا: في ايه؟
-فريدة: ايه اللي انتي لبساه ده؟
-يارا وهي تسحب الكرسي لتجلس: دي بيجاما قطن
-فريدة: ما أنا عارفة انها زفت بيجاما، لابساها ليه؟
-يارا: أومال عاوزاني ألبس ايه؟

-رأفت: خلاص يا فريدة، هي لسه متعرفش نظامك
-فريدة: قومي غيري هدومك، متقعديش معانا وانتي لابسة كده
-يارا: والله أنا طول عمري باقعد مع نوجة بالشكل ده وكان عاجبها، ده حتى البيجاما قطن 100%
-فريدة: قطن ايه وزفت ايه، أنا بقولك غي...
-يارا مكملة: انتي عارفة دي جايباها منين؟ من الأسر المنتجة، حاجة فخيمة ومريحة في الأعدة، أنا ممكن اجيبلك واحدة ع فكرة، بس يا رب ألاقي مقاسك لأحسن الحاجات دي بتتخطف خطف.

-فريدة: بسسسسس، اسكتي متتكلميش
-يارا: ليه بس يا مرات عمي ولا أقولك يا خالتي؟ انهو بتحبيه؟
-فريدة بضيق: انتي عاوزة تنقطيني؟
-يارا: بعد الشر عنك يا خالتي، ده انتي لسه في عز شبابك
-فريدة: اوووف، متقوليش خالتي دي!

-عمر هامساً لوالده: اوووبا هيسخنوا ع بعض
-رأفت: اتفرج وانت ساكت
-عمر: الظاهر ان يارا هتعمل اللي البيت كله عجز عن عمله
-رأفت: يوضع سره في أضعف خلقه
-عمر: أيون
-رأفت بصوت مرتفع: هاقوم انا عشان ألحق الشركة، أشوفكم بعدين
-فريدة: اوك
-عمر: باي
-يارا: مع السلامة يا عمي.

لم ينم أدهم جيداً ليلة أمس، ظل يشغل تفكيره ( بنت عمه )، فقرر أن يبدأ معركته معها مبكراً، ارتدى ملابسه الكاجوال، ونظر في المرآة فوجد آثار الخربشة على خده الأيمن، اغتاظ من يارا وتوعدها بالرد على ما فعلت، ثم نزل إلى الأسفل ليتفاجيء بوجود الجميع في غرفة الطعام، والمناقشة محتدمة بين والدته ويارا..

-أدهم في نفسه وهو يتحسس أثر الخربشة: ده الكل صاحي! مممم، حلو أوي خلينا نبدأ من بدري عشان أخلص من الليلة دي كلها.

دلف أدهم إلى غرفة الطعام و..
-فريدة بدهشة: أدهم! انت رجعت امتى يا حبيبي؟
-ادهم وهو ينظر ليارا: بالليل
-فريدة: حمدلله ع سلامتك يا حبيبي، مش كنت تعرفني
-أدهم: عادي يا فيروووو
-فريدة: ايه اللي في وشك ده؟
-عمر مقاطعاً: ده كان يا ماما من ي...
-أدهم مقاطعاً: من قطة جديدة كنت بهوشها فخربشتني
-عمر موضحاً: لأ يا أدهم، انت نسيت ده كان من آآآ...

-أدهم مقاطعاً: انا عاوز أفهم يعني هو انت اللي اتخربشت ولا أنا؟ كُل يا عمر وانت ساكت، هااااا كُل!
-عمر: احم، طيب.

اقترب أدهم من يارا، وسحب الكرسي الموضوع بجوارها و...
-أدهم هامساً: ع فكرة انتي أعدة في مكاني
-يارا بقرف: مكانك؟ ليه يعني كان مكتوب عليه اسمك وأنا معرفش!
-أدهم: نعم؟
-يارا: اللي هلاقيه فاضي هاقعد عليه، ولو عاوزه ابقى انزل احجزه من بدري!
-أدهم: ليه هو صوان؟، بصي أنا سايبهولك بمزاجي
-يارا: وعلى ايه، خده اشبع بيه، أنا هاقعد جمب خالتي اللي بحبها
-أدهم بدهشة: خالتك مين؟

قامت يارا من مكانها وتوجهت بالقرب من فريدة، ثم قامت بصب الشاي لنفسها، و تقليبه، وما إن انتهت حتى أخرجت الفتلة الخاصة بكيس الشاي وقامت بلفها على الملعقة لتعصر ما بها، وبينما كانت تفك اللفة من على الملعقة حتى انطلق الكيس كالطلقة وسقط في طبق فريدة
-فريدة بفزع: اييييه القرف ده؟
-يارا: معلش يا خالتي، الكيس فط مني وأنا بعصره، لا مؤاخذة مقصدش
-فريدة وقد قامت من مكانها: بيئة!

-يارا مبتسمة: وغلاوتك عندي يا خالتي أنا مقصد إلا كل خير
-فريدة: ادهم، تعالى معايا عاوزاك
-أدهم: أنا لسه مفطرتش
-يارا: قومتي ليه خالتي، اعدي كملي فطارك
-فريدة بحدة: أدهم! تعالى بقولك
-أدهم: اوك يا فيرووو.

انصرفت فريدة وهي في قمة الغضب، بينما مال أدهم على يارا و..
-أدهم: وهو اللي يصب الشاي برضوه ينشن ع، ع خالته!
-يارا: روح ورا أمك لأحسن تستعوأك
-أدهم: ت، ايه؟
-يارا: الحقها بس.

-فريدة بصوت عالي: اااااااااااااادهم!

-يارا: شوفت مش قولتلك!
-أدهم: هاروح أشوفها وراجعلك، ده انا مش ورايا إلا انتي!

-عمر ضاحكاً: هههههههههه يا بنت الايه، ده انتي مصيبة، اتعلمتيها ازاي الحركة دي
-يارا مدعية البراءة: احم، بقولك مقصدش
-عمر: ياما نفسي أبقى زيك كده
-يارا: مش انا أعدة معاكو، هعلمك كل حاجة
-عمر: ياااااااااااااااا ريت.

جلست فريدة مع ادهم لتخبره بما حدث في غيابه، وتطلب منه معاونتها في طرد يارا من الفيلا في أسرع وقت ممكن...
-أدهم: مممم، قولتيلي بقى، يعني طلعت البت دي بنت شغالة كانت عندك
-فريدة: ايوه، تخيل انت بقى!
-أدهم: أها
-فريدة مكملة: لأ وأبوك مصمم تعيش معانا البنت البيئة دي تربية الشغالين
-أدهم: ممم..
-فريدة: طب انت يرضيك يا حبيبي البهدلة اللي حصلتلي في غيابك؟
-أدهم: لأ طبعاً يا فيرووو.

-فريدة: أنا اتبهدلت أوي، ومحدش في البيت عاوز يقف معايا
-أدهم: اطمني يا فيرووو، أنا موجود دلوقتي معاكي
-فريدة: عاوزاك يا أدهومتي تساعدني
-أدهم: في ايه يا ماما
-فريدة: اننا نطرد بنت الخدامين دي من هنا
-أدهم: بس، بس بابا ممكن يضايق و، آآآ
-فريدة: وانت خلاص بقيت بتخاف ع زعل أبوك؟
-أدهم: لأ، بس يعني في الأول والأخر هي بنت عمنا و...
-فريدة بحدة: خلاص مش عاوزة مساعدة منك أنا آآآآ...

-أدهم مقاطعاً: اهدي يا فيرووو، انا معاكي في اللي تعوزيه
-فريدة بفرح: حبيبي يا بني، أنا قولت من الأول ماليش في البيت ده إلا أنت
-ادهم وهو يقبل يد أمه: طبعاااااا يا فيرووو، اعتمدي عليا في الموضوع ده
-فريدة: وأنا من جهتي هكرها في عيشتها
-أدهم: أيامك بقت معدودة في البيت ده يا، يا بنت ال...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة