قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الثالث عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الثالث عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الثالث عشر

دلف أدهم للفيلا ليبدل ملابسه المتسخة، فذهبت معه شاهي و...
-شاهي: تحب أجي معاك يا أدهومة
-أدهم: تيجي معايا اوضتي؟
-شاهي مبتسمة: أنقيلك حاجة شيك ع ذوقي
-أدهم: ممم، وماله، تعالي.

-صباح من بعيد بصوت هامس: استغفر الله العظيم، بقى في بنت تعرض ع واحد عازب انها تروح أوضته، لأ وتقوله هنقيلك هدومك ع ذوقي، بنات أخر زمن!

صعد أدهم إلى غرفته وبصحبته شاهي، وبينما هو في طريقه للغرفة، خطرت بباله فكرة شيطانية، لقد قرر أن يغلق باب غرفة يارا بالمفتاح ليمنعها من الدخول إليها و...
-أدهم: فكرة، أما أشوف هتعمل ايه بنت الشغالة لما أقفل باب الأوضة وتيجي تغير هدومها، تبقى توريني هتدخل ازاي
-شاهي: انت رايح فين يا أدهم
-أدهم: ثواني كده
-شاهي: يا أدهم، ياااا أدهم، انت ناوي ع ايه
-أدهم: هه ولا حاجة.

-شاهي: انت واخد المفتاح من الأوضة دي لي
-أدهم: بعدين هتعرفي.

أغلق أدهم الغرفة واتجه إلى غرفته ويعلو وجهه ابتسامة عريضة
-أدهم في نفسه: اما نشوف هتعملي ايه يا قطة
-شاهي: انا هنقيلك طقم تري شيك
-ادهم: اوك
-شاهي: أدهم، ايه اللي في وشك ده؟
-أدهم وهو يتحسس مكان الخربشة: ولا حاجة، يالا بس بسرعة شوفيلي هلبس ايه
-شاهي: ممم، يعني مش عاوز تقولي، اوك براحتك!

في نفس الوقت اتصلت احدى صديقات فريدة الرفاعي لتخبرها بأمر زيارة مفاجئة لها بعد قليل و...
-فريدة هاتفياً: تنوريني يا شيري
-شريفة: بصي ربع ساعة وهنكون عندك
-فريدة: منتظراكوا يا حبايبي
-شريفة: اوك
انهت فريدة المكالمة مع صديقتها، واحتارت ماذا تعد من اجل صديقاتها القادمات، فقررت أن تنادي على شاهي لتساعدها و...
-فريدة من أسفل: شااااهي
-شاهي: ايوه يا أنطي
-فريدة: تعالي يا شوشووو عاوزاكي في حاجة.

-شاهي: اوك يا أنطي، ثواني وجاية
-أدهم: بقولك ايه!
-شاهي: هاااا
-أدهم: روحي شوفي فيرووو عاوزة منك ايه، وأنا هاغير وأحصلك
-شاهي: طب، طب آآآآ...
-أدهم: يالا بس
-شاهي مستسلمة: اوك.

صعدت يارا إلى غرفتها وتفاجئت بأن الباب مغلق، حاولت أن تفتحه ولكنها فشلت، ثم سمعت صوت صفير يأتي من بعيد، فنظرت تجاه الصوت ووجدت أدهم يقذف بالمفتاح في الهواء و...
-يارا وهي تحاول فتح الباب: ماله الباب، معلق كده ليه ومش عاوز يفتح!
-أدهم من بعيد: فووو، فووو
-يارا: ايه اللي في ايده ده؟
-ادهم وهو يقذف بالمفتاح في الهواء: ايه يا قطة، مش عارفة تفتحي الباب؟
-يارا: أه، وأعتقد انا الوقتي عرفت السبب ليه.

-ادهم وهو يقترب منها: طيب وناوية تعملي ايه؟
-يارا وهي تمد يدها: هات المفتاح
-أدهم بغمزة: تؤ
-يارا: بقلك هات المفتاح
-أدهم وهو يقترب أكثر: عشان تاخديه يا حلوة، لازم آآآآآ...
-يارا: ايه؟
-أدهم: شوفي انتي بقى، المفتاح ده يستاهل ايه
-يارا: أقولك أنا على حاجة
-أدهم: ها؟
-يارا: إشبع بيه، أنا عاجبني شكلي كده
-أدهم: يعني ايه؟
-يارا: يعني أنا هاقعد بلبسي كده ملزق ومطين
-أدهم: لا والله.

-يارا: طبعاً، ماهو الانسان أصله طين، وانا بحب أتمسك بأصلي
-أدهم ضاحكاً: هههههههههههههههه، باين فعلاً عليكي
-يارا بثقة: العبرة باللي يضحك في الأخر، حاسب بقى من وشي
-أدهم وهو يفسح لها الطريق: اتفضلي يا بنت الأصول.

تركت يارا أدهم يضحك على هيئتها ونزلت هي للأسفل...
في نفس الوقت تقريباً كانت فريدة تطلب من شاهي أن تساعدها في استقبال بعضاَ من سيدات المجتمع الراقي ( كما تصفهن ) في الصالون و...
-فريدة: معلش يا شوشوو هتعبك معايا
-شاهي: ولا يهمك يا فيروو
-فريدة: بصي صحباتي في النادي جايين، بصراحة أنا مكونتش عاملة حسابي، لكن هما حابوا يفاجئوني، المهم يعني أنا عاوزة أعملهم استقبال يليق بعليتنا.

-شاهي: انطي فيرووو، طول ما أنا معاكي متقلقيش
-فريدة وهي تقبل شاهي: اوووه، sweetie، Thank you so much!

-يارا في نفسها: البارد الرخم قفل باب الأوضة بالمفتاح، أعمل أنا ايه الوقتي، لازم أتصرف.

سمعت يارا الحديث الدائر بين فريدة وشاهي فخطر ببالها فكرة ما...
-يارا: أصحابك جايين يا عقربة هانم، وماله خليني أستقبلهم أنا كمان معاكي.

مرت دقائق حتى رن الجرس بالفيلا، فذهبت صباح لتفتح الباب و...
-صباح: اتفضلوا يا هوانم، فريدة هانم في انتظاركم
-صافي: اوك
-ايمان: يالا يا شيري
-شريفة: اوك
-صافي: خدي يا صباح التورتة دي وهاتيها كمان شوية
-صباح: حاضر يا هانم
-ايمان: عاوزين نفاجئها
-شريفة: طبعاً.

أوصلت صباح تلك السيدات لغرفة الصالون حيث استقبلتهم فريدة بالترحاب و..
-فريدة: اوووه، مش ممكن، بجد مفاجأة حلوة
-صافي: لأ ولسه يا فيروو
-فريدة: لسه في مفاجأت تانية؟
-شريفة: طبعاااا
-ايمان: اصبري يا فيروو وهتعرفي كمان شوية
-شريفة وهي تقبل شاهي: شاهي! ازيك يا حبيبتي
-شاهي: أنطي شيري، ازيك
-شريفة: I am fine
-ايمان: ازي ماما يا شاهي؟
-شاهي: تمام يا أنطي
-ايمان: سلميلي عليها أوي
-شاهي: حاضر يا أنطي.

-صافي: احنا هنفضل واقفين، يالا تعالوا نقعد جوا
-فريدة: اووه، سوري مخدتش بالي يا جماعة، بليز خدوا راحتكوا
-شريفة: تعالي بس عاوزينك تقعدي معانا
-فريدة: طب اجيبلكم حاجة تشربوها
-صافي: No need دلوقتي.

جلست السيدات سوياً ليتحدثن، وفجأة وجدن من تدخل عليهن بحالة مزرية، مما أصاب فريدة بصدمة و...
-يارا: الله! احنا عندنا ضيوف، طب مش تقوليلي يا خالتي عشان أجي أسلم عليهم
-صافي هامسة: مين دي؟
-شريفة: انا أول مرة أشوف البنت دي يا فيروو
-ايمان: دي مين يا فريدة؟
-فريدة: دي، دي
-يارا ملوحة بيدها: أنا يارا، هاي!

جلست يارا على الأريكة بملابسها المبتلة مما أصاب فريدة بال...
-يارا وهي تجلس: أنا فرحانة بجد ان شوفت ستات زيكوا، من زمان ماشوفتش أعدة الشلت دي، الله يرحمك يا ستي!
-فريدة بفزع: لألألأ، حاسبي متقعديش
-يارا: معلش يا خالتي، رجلي وجعاني
-فريدة بقرف: انتي مش شايفة هدومك عاملة ازاي؟
-يارا: ماهو كله بسبب أدهم ابنك، أل ايه عاوز يلعب في الطينة وعاوزني ألعب معاه
-شاهي بصدمة: نعم؟ مالك ومال أدهم؟

-فريدة: ايييه اللي انتي بتقوليه ده؟
-يارا: بصي أنا ماليش دعوة، هو السبب! وأهو عندك ملأح فوق اسأليه!

-ايمان مستفهمة: مين دي يا فيرووو؟
-صافي مستفسرة: مين البنت اللوكال دي؟
-يارا وقد جلست القرفصاء: بس تصدقي يا خالتي الكنبة دي طرية في الأعدة، ليكو حق تقعدوا هنا
-فريدة: اطلعي بره!
-يارا: تؤ، أنا أعدة هنا معاكي، ده أنا حتى بحبك يا خالتي
-فريدة بعصبية: بطلي تقولي خالتي دي، أنا مش خالتك!

-شريفة: اوووه، سووفاج
-ايمان: Vulgar ع الأخر.

-يارا: اومال أقولك ايه؟ يا فيري! ده حتى الاسم شبه الصابون السايل، بس أقولك ع حاجة، هو وحش في التنضيف، ابقي هاتي بيرل بيرغي أكتر ع رأي تيتة الله يرحمها
-فريدة: بسسسسسس.

ثم دلفت صباح ومعها أدهم وهما يحملان تورتة كبيرة مكتوب عليها ( happy birthday Ferro )
-أدهم من الخارج: هابي بيرزداي يا احلى فيرووو، كل سنة وانتي ط، آآآآ، ايه ده؟
-يارا ببرود: الله هو احنا عندنا عيد ميلاد، ده محدش قالي؟ عيد ميلاد مين بقى؟
-أدهم ليارا وقد رأى وجه والدته المحتقن من الغضب: انتي بتعملي ايه هنا؟
-يارا: عادي، أعدة ع كنبة الصالون.

-صافي: ايه المهزلة اللي بتحصل هنا دي؟
-شاهي: أدهم تعالى الحقنا
-فريدة: انتي ايه؟ عاوزة تحرقي دمي وخلاص؟
-يارا: ليه بتقولي كده يا خالتي، ده انا بحبك حب، ياااااه مش قادرة أوصفلك.

-صافي: احنا مش فاهمين حاجة من اللي بتحصل هنا؟
-شريفة: دي قلة ادب
-يارا وقد قرأت ماهو مكتوب على التورتة: الله! ده عيد ميلادك يا خالتي، بجد لو كنت أعرف كنت جيبتلك هدية، معلش ملحوئة، هتتعوض ان شاءالله، طب بسرعة يالا هاتوا الشمع
-شاهي: انتي ايه معندكيش دم؟
-يارا: ممم، نحطلك كام شمعة يا خالتي، بيتهيألي سبعين كويس؟
-فريدة: نعم؟ سبعين ايييييه؟
-شاهي: ايييييه؟

-يارا: شمعة يا خالتي، ولا أقولك شكلك صح مايديش سبعين، طيب نقول 69 ولا 68؟
-فريدة: مشوا البت دي من قدامي
-يارا مكملة: بس الشمع هيكفي التورتة ولا نجيب واحدة تانية عشان يقضي؟ أصل التورتة مش هتبان من كتر الشمع اللي هيتولع فيها
-فريدة بصراخ: أدهم انت واقف تتفرج ع المسخرة دي، طلع البت دي براااااا.

-ايمان: بجد دي قلة ادب
-شريفة: مهزلة بكل المقاييس
-صافي: احنا مكوناش نتوقع ان ده يحصل عندك يا فريدة.

-أدهم وهو يجذب يارا من ذراعها: تعالي معايا حالاً
-يارا وهي تبعد يدها: أوعى، في ايه، انا عاوزة احتفل بخالتي
-فريدة وهي تكاد تفقد توازنها: لأ انا مش قادرة، كده كتير، كتير، آآآه، اه
-شاهي: انطي فيرووو
-أدهم وقد جرى ناحية والدته ليسندها: ماما، انتي كويسة
-فريدة: آآآآآه، مش قادرة
-شريفة: مالك يا فيروو، حاسة بايه؟
-ايمان: نطلبلك دكتور؟

-يارا: هاتولها بصلة بسرعة عشان الدوخة وغممان النفس!
-شاهي بغضب: انتي تخرسي خالص، انتي السبب في اللي حصلها
-يارا: بس آبت
-شاهي: مين دي اللي بت، تصدقي انتي فعلا تربية شوارع
-يارا: طب تعالي أما أوريكي تربية الشوارع بصحيح.

وفجأة وجدت شاهي من يهجم عليها ويجذبها من شعرها بشدة يكيل لها الضربات و...
-شاهي مستغيثة: آآآآه، الحقووووني
-يارا: خدي، أل تربية شوارع أل...
( دش - طراااخ - دششش)
-شاهي: الحقني يا أدهم، الحقني، آآآآآآه، هموووت.

تدخل أدهم ليمنع كلاهما من الاستمرار في الشجار و..
-أدهم وهو يبعد يارا عن شاهي: انتي فعلا واحدة مجنونة، تربية خدامين!
-يارا بغضب: ع الأقل أشرف منك ومن اللي، آآآآ
-رأفت مقاطعاً بصوت عالي من الخارج: في ايه اللي بيحصل هنا...؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة