قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية العشق وقليل منه يكفي للكاتبة نور إسماعيل الفصل السابع

رواية العشق وقليل منه يكفي للكاتبة نور إسماعيل الفصل السابع

رواية العشق وقليل منه يكفي للكاتبة نور إسماعيل الفصل السابع

يابنات! حد ييجى يساعدنى بسرعة
كان صوت اميرة عالياً حينما سقطت نشوان امامها وفقدت الوعى، نادت مرة واثنين حتى خرجوا جميعاً إليها ليروا فتاة مجهولة مطروحه أرضاً واميرة لاتستطيع جذبها للداخل.
يلا كلنا مع بعض عشان هدومها متتقطعش اتنين يشيلوا من فوق واتنين من تحت.

كانت هذه كلمات نورهان للبقية ف استجابوا لما قالت وحملوها إلى غرفه فارغه ومغلقه واراحوها الى الفراش، حملت روان بعض العطر الخاص بها واخذت تقطر منه امام انف نشوان وهدير تطرقها على جبهتها قائله
مين دى يا اميرة، وايه الشوال الل لابساه دا
نورهان نظرت بازدراء الى هدير وقالت لها
دا اسمه ادناء بيلبسوه الملتزمات مش شوال
نظرت هدير ناحية نورهان وقالت ممتعضه
ومالك بتدافعى اوى عنها كانت بنت عمتك؟!

يابنات فيه ايه؟ هو احنا صغيرين، عاوزين نفوقها ونشوف حكايتها ايه؟
اردفت روان رداً على اميرة وهي تنظر ناحية نشوان بشفقه
ايوة فعلا، شكلها مجهد اوى
بدأت نشوان تستعيد نفسها ووعيها شيئاً ف شيئاً حتى فاقت فنهضت معتدلة تردف
انتو، انتو صحاب السكن!
اخذت نشوان تنظر إلى نفسها وملابسها وشعرها بعدها قاموا بفك وشاحها من على رأسها حتى تتنفس وقالت وهي تحاول ان تختبئ داخل وشاحها مرة اخرى
انا اسفه على الازعاج، انا.

قاطعتها اميرة وقالت بهدوئها المعتاد
اهدى خالص، مفيش ازعاج ولا حاجه اشربي ميه وارتاحى وبعدها نعرف حكايتك ايه
نظرت نشوان ناحية اميرة ب امتنان، من تلك العطوف في دنيا مليئه بالقسوة من كل جانب! بل انها اغدقت عليها ببعض الكلمات التي بمثابه هدهدة بسيطه الى قلبها قامت ب اراحتها قليلاً، خرج الباقون الى غرفهم تتحدث هدير الى روان خِلسه
اميرة دى عبيطة اوى، وتيجى عندى وتقول انا بنقى الل بيدخل بيتى.

بتتكلمى على ايه؟
على البنت الغريبة دى مش يمكن حرامية! اميرة صدقتها وقالت لها اهدى وبتاع بينضحك عليها والله
عضت روان على شفتها السفلى وقالت
تفتكرى؟!
ايوة طبعا، دلوقت فيه ميت حيله وحيله عشان حد يدخل بيت حد ويآمنه ويسرقه
معتقدش ياهدير، شكل البنت طيب ولبسها كويس وملتزم زى م قالت نورهان
التوت شفتى هدير وقالت بسخرية
ممم اه دا انتو شكلكم بينضحك عليكم باين!

تركت هدير روان وولجت الى غرفتها واغلقت الباب ومن ثم ولجت الاخرى الى غرفتها واغلقت الباب وانتهى امر هذه الليلة.
انا شايف ان الل اخترع الحضن دا كان اخرس وكان عاوز يقول كل حاجه مرة واحدة!
تعجب زين من كلمات عيسي بعدما دلف الى المنزل بعد يوم عمل طويل، ف اردف إليه
ليه بقا؟
اقترب عيسي ناحية زين وهو يقول بنبرة مرحه
عشان انا دلوقت عاوز احضنك جدا وفرحان اوى اوى.

قام زين بخلع ساعته الثمينه ووضعها على المنضدة ورابطه عنقه وقام بتعليقها بالخزانه والجاكيت واردف مبتسماً
ايه الانبساط دا كله، استنى اخمن فيه شغل جديد
رقص عيسي في مكانه وصنع بعض الحركات هكذا بفرح مداعبا زين وقال
ايوووة ومش اى شغل، مجموعة شركات اضخم من شركات عمك كلمونى اعمل لهم اعلان بعد م شافوا الاعلان بتاعكم، انا مش مصدق نفسي ياليمبي
مش مصدق نفسي يا ليمبي
اقبل زين ناحية عيسي وهو على ابتسامته وقال له.

الف مبروك ياعيسوى، انت مجتهد وشاطر جدا وتستاهل وعلى فكرة بقا انا كمان اترقيت ف الشركة المتواضعه الل انا بشتغل فيها
لكز عيسي بيده صدر زين وهو يضحك وقام ب احتضانه قائلا
مبروووك يابوالزنازييين، واضح ان وشنا حلو على بعض انا وانت ولهذا الامريافتى لابد وان نحتفل
اجابه زين بجدية واردف
هنحتفل ازاى؟ اوعا تقول هتجيبلى بيتزا وتقول دا احتفال اصل انا عارفك
ضحك عيسي بشدة واردف الى زين.

ياخى ميبقاش قلبك اسود كدا، بص احنا دلوقت نتغدى ونريح ساعه وبليل حسهرك سهرة عالبيكو، اشطا
اشطا، عليا انا الغدا انهاردة مش كدا
التوت شفتى عيسي واردف بسخرية مضحكه
اه انت الل عليك تحرق الاكل مش تعمل الاكل
ابتسم زين وقال
ايه ياعيسوى متبقاش قفوش مانا بحاول اهو، عاوز اقولك انا مكنتش عمرى بعمل حاجه غير انى اشتغل
ايه يا زنازين الحلاوة دى بقينا نهزر اهو الله يرحم سد الحنك تلت ايام اكلمك ترد بحرف
من عاشر القوم.

ودول مش40يوم بس
تنهد زين ودلف الى المطبخ وهو يقوم بتحضير الاشياء لصنع الطعام وقال
بس عارف ياعيسي، فيه ناس بتعرف تطلع الحلو الل فيك. وناس بتجبرك تفضل عايش كدا زى م انت لحد م تموت
مش ملاحظ حاجه يا زين؟
ايه
ان لحد دلوقت انا معرفتش، انت كنت ايه قبل م تيجى هنا غير انك كنت ماسك شركات عمك وسيبتهم ليه اصلا
اختلجت عضلة فك زين وتشنجت نبرته وهو يلتفت ناحية عيسى محاولا ان يكون مبتسماً
تاكل ناجتس ولا بانية؟

زمت عيسي شفتيه ردا على زين الذي يراوغه واردف ساخرا
العب باليه يا زين. العب باليييه
نشوان عبدالقادر، ودى بطاقتى، انا من المنصورة وعايشه مع عمتى وجوزها وبنتى بعد م جوزى اتوفى
احنا من الاول كنا اصلا عايشين وياهم، وهما الل ربونى بعد م والدى ووالدتى اتوفوا ورا بعض. امى ماتت بالمرض الوحش وابويا مات بعدها حزن عليها.

عندى ماريا هي كل دنيتى وهي الل فضلالى من مجدى الله يرحمه، نزلت هنا ادور على شغل وفعلا قدمت وروحت اتابع لاقيت اسمى من المقبولين جيت عشان اعرف هستلم امتى طلع ان فيه سوء تفاهم بينى وبين واحدة تانيه وانى متقبلتش. مشيت فالشارع كانت ضاقت فعينى اوى مفيش شغل لاقياه فبلدنا ولما نزلت مصر لاقيته صعب برضو ويوم م لاقيت طلع سوء تفاهم، كنت ماشية اكلم نفسى خبطنى واحد معرفش طلعلى منين.

كنت ماسكة 200جنيه كل الل كانوا معايا طارو منى لما خبطنى والهوا طيرهم بعيد، اعتذرلى ومشى وقعدت فالشارع من الصبح لحد بليل معرفش هعمل ايه واروح فين ومكنتش حطيت لقمه فبوقى ولا شربت شوية ميه، شافنى سواق تاكس قاللى ع مكانك، يدوب ركبت معاه مفيش شارعين وجابنى هنا واول م شوفتك وشوفت البيت قلبى اتطمن وكأن عقلى كان ماسك نفسه بره لاقع واتفضح برة وسط الخلق فوقعت فبيتك!

نظرت اميرة نحو نشوان بشفقه وهمت تمسح دمعه مترقرقه من احدى مقلتيها واردفت
متقلقيش يا نشوان، ربنا مش هيسيبك. انا لولا ان المحل الورد بتاعى مش محتاج حد غيرى كنت شغلتك فيه
ابتسمت نشوان وقالت
ربنا يزيدك، هو المحل الل اول الشارع صح
اه اسمه باب الورد..
اسمه جميل زى حضرتك بالظبط
ربنا يخليكِ، بصى بقا انا عاوزة تبقى واثقه فربنا انه مش هيخذلك طالما بتدورى على الحلال ليكِ ولبنتك.

ونعم بالله يا مدام اميرة، انا هسيبلك بطاقتى هنا ولو عاوزة تمضينى على اى حاجه همضى عشان تمضنى انى راجعه بس قوليلى كام حسابك على بيات الليلة دى وكمان انا..
انتِ ايه
انا عاوزة اى مبلغ اروح بيه وان شاء الله هرجعلك واديكِ فلوسك كلها، دى امانه ودين عندى لحد م اردهملك
ابتسمت اميرة بحنو وربتت على يد نشوان وقالت
انا مش هاخد بطاقتك، ومش هكتبك وصل ولا اى حاجة، واتفضلى.

همت اميرة ب احضار مبلغ مالى من حقيبتها واعطته الى نشوان واكملت لها
عشان تروحى لبنتك وتطمني اهلك عليكِ، وانا اصلا مش عاوزة فلوس بياتك هنا ولا المبلغ دا
اختنقت نشوان، احست ان اميرة تعطيها صدقه بطريقه مخفيه وشيك فقامت بمد المبلغ الى اميرة وقالت.

معلش يا مدام اميرة، انا مباخدش صدقات. انا ممكن اطلع اشوف شوغلانه ف اى محل امسح ولا اكنس لمدة كام يوم وادفعلك حسابك واروح، انا بس مش عاوزة اتاخر على بنتى اكتر من كدا
تعجبت أميرة منها وعقدت حاجبيها وقالت
ليه يابنتى حسبتيها كدا، انا مش بتصدق عليكِ.

يبقى تقوليلى كام حسابك عشان اجبهملك وهمضى على ورقه تضمنلك حقك يا كدا يابعد اذنك، انا هعرف من الانسات الل عايشين هنا وهمشى سايبالك برضو بطاقتى ومش هاخد المبلغ دا وهتصرف برة
عقدت اميرة ذراعيها امام صدرها وقالت
واضح ان دماغك ناشفه يا نشوان
جدا يا مدام اميرة، والحق حق. عاوزة الورقه الل همضى عليها
فشلت هي ان تقطن وطناً غيره، ان ترحل عنه. بل وضللت كُل السبل الا طريقها إليه.

ولكن لحظة! هي الآن أمام فارسها في مكان لطيف بمفردهما بين جمع لابأس به من الثنائيات، ف عليها ان تنسى هذا الماضى وتنتبه لمَ هي عليه الآن.
تشربي ايه؟
كانت جملة فارس الى نورهان ودوده وتحمل الكثير من معانى الذوق بعدما فتح لها المقعد وجلست امامه ف اجابته هى
ممكن عصير ليمون بالنعناع
تمام. اتنين ليمون بالنعاع من فضلك
بعدما طلب فارس المشروب لهما، تنحنح واردف بعدما عقد اصابعه امامه على المنضدة.

مش عاوز اطول عليكِ زمانك بتقولى ايه الموضوع طبعا
ابتسمت نورهان وارجعت خصلة شعرها المنسابة الى خلف أذنها وقالت
لا مفيش مشكلة يادكتور
اخبار الرسالة ايه
اهو كنت سيبتها فترة، بس اليومين دول رجعت اشتغل فيها تانى
وبتسيبيها ليه، عاوزين تناقشيها بسرعه بقا عشان تاخدى اللقب وتقعدى جمبنا
ضحكت مجاملة له كمجراه للوقت والوضع ف اردف هو
اخبار النجمة بتاعتكم ايه
انت تعرف اخبارها عنى، مش انت متابعها.

طبعا مش بفوت لها اى فيديو
ابتسمت نورهان ابتسامه جانبية ف اردف فارس لها وهي يحملق بشفتيها
تعرفى انكم مش شبه بعض اوى رغم انكم توأم
لاحظت نورهان انه ينظر الى شفتيها فتلعثمت وبللتهم وقالت
ازاى احنا شبه بعض جدا، بس غيرت لون شعرها وبشرتها والحجات الل حطاها دى والميكاب
اخذ فارس يمشط وجه نورهان بنظراته ويتحدث بصوت هادئ
بالعكس انا بشوف كل واحدة منكم ليها اختلاف وليها طعم شبهها لوحدها ومش شبه التانية فملامحها.

شعرت نورهان بالخجل من طريقة تفحصه وجهها وهو يمشط عيناها ووجنتيها وشفتيها واهدابها فقالت مقاطعة له
هو ايه الموضوع الل كنت عاوزنى فيه يا دكتور؟
تذكر فارس ف عاد ال صوابه واراح ظهره إلى المقعد واردف
ايوة فعلا شكلى كنت برغى كتير
لاء مقصدش، بس كنت عاوزة اعرف الموضوع لأنه شاغلنى من وقتها
تنحنح فارس واردف قائلا
الموضوع ياستى ان فيه عريس متقدملك وعاوز يعرف رأيك فيه قبل م ييجى البيت ويقابل والدتك.

دق قلب نورهان فرحاً، هل يتحدث عن نفسه؟ هل هذه مقدمه حتى يفاتحها في امر زواجهما وانه هو العريس المنتظر!
قطع شرودها هو بقوله
مردتيش عليا
مش لما اعرف مين العريس
طيب ياستى عشان مطولش عليكِ، العريس الل عاوز يتقدملك وحابب جدا يعرف رأيك فيه
قبل م يعمل خطوة رسمى، هو انا يانور!

فى هذه اللحظة خرجت من رحم قلبها الابتسامة فشقت على وجها الابتسامه العفوية عن دون قصد او تحكم بها، وحاولت تمالك نفسها ف امال فارس بجذعه إلى الامام واردف
ايه يانورهان؟
امسكت نورهان بكوب الماء وشربت منه القليل وقالت
دكتور فارس، سيبنى افكر واصلى استخارة وارد عليك.

انا آسف انى اقتحمتك مرة واحدة كدا من غير سابق انذار، بس الشئ الل خلانى اعمل كدا هو ان سمعت ان دكتور عمر كان فاتح حد من الزملاء أنه ييجى يتقدملك وبصراحه انا معجب بيكِ من زمان ومينفعش افضل ساكت اكتر من كدا
فقررت انى اسبق بطلبي عشان كدا جه مرة واحدة
لاحظ فارس صمت نورهان وفرح عينيها، ف اكمل
هسيبك تفكرى بس تردى عليا ف اقرب وقت. ولو جوابك بالايجاب يبقى ربنا اراد انى اكون اسعد راجل فالدنيا.

بتعدى فحته انا قلبي بيتكسر ميت حته افضل فمكانى ان شاءالله لسته الصبح بفكر فيك
اصوات متعالية من المكان الذي ترجلا إليه عيسي وزين يحتفلا فيه بما وصلا اليه من جديد فحياتهم، ولجا وجلسا الى اقرب منضدة وطلبا مشروبهما ومن ثم انتظر عيسي اثنين من اصدقاءه فانضموا إليهما.
تعرف ياعيسوى رغم ان كنت فمستوى اجتماعى كويس بس مشوفتش الاماكن دى ولا كنت بسهر ولا اى حاجه.

يا زيين يا زين ياحبيبى انت مولود وكل الاوبشنز بتاعتك بايظة م عدا زرار الشغل، شكلك كنت هتتولد حاسب آلي وبعدين ربنا نفخ فصورتك
ضحك الجميع ف اردف احد اصدقاء عيسي
واد ياعيسوى، بما انك هتعدى خط الفقر لازم تعزمنا كل يوم فالاماكن الكلاس دى ياض
وضع عيسي احد قطع الكاجو في فمه واردف الى صديقه ب ازدراء
اعزمكم كل يوم ليه شايفينى ابن نجيب ساويرس، دى تفاريح كدا كل م استلم شغل جديد ياعرة منك ليه.

دنى الآخر من اذن عيسي واردف إليه هامساً
بس صاحبك دا نضيف اوى، من امتى الصحاب النضيفه دى تعرفها
من عند بتوع المنظفات ياخفيف وخليك فكوزك لما نعوزك بلاش تحشر مناخيرك فحياتى عشان مش عارف اعدى. اتفرج عالرقص والاغانى اتفرج
المزز والبنات هنا ايييه، سحالى لوووز
طرق عيسي صديقه على خلف رقبته بخفه مضحكه وقال
متبصش لحد عشان دول معاهم بودى جاردات ييجوا يسففونا تراب الجزم هنا
فقرة الكاريوكى
عيسي هقوم اغنى.

قوم ياعندليب انت بتاخد اذنى، هو انا امك يابنى
ايه بيعرف يغنى
قالها زين ف اردف اليه عيسى
يعنى على اده كلابي كدا
نهض صديق عيسي وذهب ناحية المسرح وامسك مكبر الصوت الميكرفون وبدء بغناء احدى الاغنيات الشهيرة وبدء الجمع ينتبه معه، منهم من ضحك على بشاعه صوته ومنهم من شاركه وردد معه حتى قام عيسي بمناداته من بعيد
ولاااا، ولاااا انزل فضحتنا، دى معزة بتولد مش واحد بيغنى.

ضحك الجميع بشدة، حتى انتبه عليه من بعيد صالح الذي كان يجلس على مقربة من عيسي مع اصدقاءه، نهض صالح وترجل ناحية عيسي ووقف امامه
عيسي العشماوى صح؟
نظر عيسي ناحية صالح ونظر الى زين ثانيه وقال بطريقة مداعبة كعهده
ايه دا بقيت مشهور من اعلانين عشان تعرفوا، ايوة انا
مش فاكرنى
حملق عيسي ب وجه صالح واردف
مممم الطول دا مش غريب عليا، ولا السمار والشنب يعنى بحاول اجمع.

جمع كدا، معهد السينما، محاضرات المسرح كنت بحضرها معاكم والواد ايوب زميلك والشوش
عقد عيسي حاجبيه واردف
اه اه افتكرت، الواد الصايع بتاع هندسة الل كان متجوز وبييجى يعلق بنات عندنا
ايوووة
صافحا الاثنين بعضهما البعض بحفاوة واردف عيسي
اسمك
صالح ياض ايه ذاكرة سمك، دانا عرفتك من صوتك وانت بتكلم صاحبك
لا وانت الصادق تلاقيك عرفتنى من الوحمه عشان دى الباركود بتاعى
ضحكا الاثنين ف انضم صالح اليهم على المنضدة.

اعرفكم ياجماعة، البشمهندس صالح. احسن واحد يعلق بنات ويحكى قصص وهو متجوز ومخلف وايامه طين وكان ييجى المعهد عندنا يشقط بناتنا ويمشى
يابنى فاضل مقاس جزمتى تقوله وعامل نفسك مش فاكرنى
لاء افتكرتك دانت كان عليك مزز تعقد وسايبنا ننش، اعرفك فؤاد صاحبي من ايام المعهد معرف اتقابلتوا ولا لاء. زين صديقى برضو جديد فالصداقه بس واد مجدع
اهلا وسهلا
هاه عامل ايه فحياتك وولادك اد ايه دلوقت؟

امسك صالح كوب العصير الذي وضع امام عيسي حديثاً وشرب منه وقال
لا مفيش غير ولد واحد ومع امه، انا طلقت من زمااان
كان ينظر زين ناحيته بصمت كعادته، بينما يتابع عيسي معه الحديث
طلقت! كان باين عليك والله ابن طلاق ومش هتعمر. ودا بمحكمه ولا خلعتك
ضحك صالح واردف
لا ودى كدا بالحب قولتلها انا قرفت قالتلى ومين سمعك وخلاص
عبس وجه زين فنظر عيسي ناحيته واردف
عارف يا زين، الاستاذ اتجوز وهو فالجامعه مكنش طايق نفسه.

والله الجواز بدرى دا حاجه ممله اوى عامل زى الل بيتعشى بدرى، بيبقى عاوز ياكل تانى وتالت وفالسهرة ف من هنا العك بيحصل بقا، ولا انت رأيك ايه يا استاذ زين؟
انتبه زين من شروده واردف
اه مظبوط
انت متجوز يا استاذ زين؟
انا! لاء
اصل لما وافقتنى الرأى قولت اكيد عملت مصيبتى وحاسس بيا
ابتسم زين واردف بنبرته الهادئة
لاء مش الفكرة، هو انا بس شايف ان طالما الشخص مش اد التجربة ميدخلهاش.

نظر عيسي وصالح الاثنين نظرات مبهمه ناحية زين، ومن ثم دنى صالح من اذن عيسي واردف له
مين العميق دا، يادى النيلة انا جاى اسهر مش جاى مكتبه
اردف عيسى ناحية اذن صالح وقال
انا عايش مع العالم يفكر كدا طول الوقت، دا كدا كويس سعات بينزل عليه او السكوت مبيتكلمش بالاربع شهور
ولما بيعمل كدا انت بتعمل ايه
بقوله ابعد عن شنباتى وخد حياتى بيفك ع طول
قهقه صالح عليا وطرق عيسي على كتفه مازحا وهو يقول
والله زمان ياعيسوى!

زجاجه طلاء الاظافر ذات اللون الفسفورى، تقوم روان بطلاء اظافر قدميها به وامامها هدير جالسه على فراش روان تحدثها بالطبع عن صالح.
مش بياخد باله منى خالص، عارفه كأنى برواز خشب قديم حقير على حيطه دهانها واقع
انتهت روان مما تفعل ونظرت ناحية اظافرها وهي تقول
طبيعى مش هيشوفك، طبيعى
قامت هدير بتكوير قبضه يدها ولكمت بها روان في ساقها
ليه يعنى؟ ليه ميشوفنيش دا انا قمر يا انسة عفريته هانم.

ماشى قمر، بس موديل قديم، موضه بطلت عليها تراب
مش لافته نظره ليكِ ولا لجمالك، اول حاجه هنعملها لتغييرك نغير شكلك كله
انفخ شنبي يعنى
ضحكت روان واردفت
اسمعى بس، هييجى راكع بس امشى معايا خطوة خطوة
امسكت هدير روان من تلابيب ثيابها وقالت بعنف مضحك
عارفه يابت ياللى شبه العروسة اللعبة انتِ لو مجاش ليا بعد م اسمع كلامك هتاخدى منى 18شلوت على فجأة.

يابنتى اصبرررى، دنا رونى، اول حاجه هنقص ام شعرك الل عامل زى السجاد الايرانى دا
نهضت هدير من مجلسها ووضعت يديها في منتصف جسدها وقالت اعتراضاً
نعم ياختى! انا شعرى دا مش هقرب ناحيته دا ناعم وطويل زى بتاع الهنود
مختلفناش لكن موضه قديمه وشكلك اتحفظ بيه، هنقصه ونصبغه لون مطرقع
طرقعوكِ ف بتاعه فشار يابعيدة، يعنى انا لو عملت الهبل دا واضحى ب اعز م املك هيبصلى وياخد باله منى.

نهضت روان من مجلسها وقامت تدور بالغرفه وهي تضع اصبعها على شفتيها وتفكر بصوت عالِ
دى خطوة ياماما، اول خطوة، بعدين هنغير ستايل لبسك وتجيبي بقا حاجه غاليه وعليها القيمه بطلى بُخل
اقتربت هدير ناحية روان وامسكتها من ياقه ملابسها العلوية واخذت تهزها يميناً ويساراً.

بت انتِ، بت انتِ، دا مش بخل دا حرص من الزمن وغدره عاوزة اقولك نصيحه يابغبغان القبيله ب الوانك الكتيرة دى، امان البنت فالدنيا فحاجتين، قلب يحبها وفلوس تتسند عليها
وطالما مفيش قلوب بقت تحب بعض، يبقى الفلوس هي الاضمن والابقى
لوحت روان بيدها وقالت.

ايييه ياستى حصه الفلسفه الل بتديهالى دى، اسمعى الكلام وفكِ كيسك البسي لبس عليه القيمه ويعملك شكل ومنظر بلاش القرف الل بتجيبيه وفاكراه لبس وشوزات وشنط انتِ مضيفه طيران ولازم تبقى قمرز وكمان الشياكه بتلفت نظر اى حمار، فهمتِ ياحمارة!
فكرت هدير فيما تقول تلك الطائشه الصغيرة، يبدو ان حديثها صحيح وان الخطة هذه المرة من الممكن ان تفلح وتصيب هدفها أخيراً اذا غيرت قواعدها التي سارت عليها طويلاً ولم تفلح.

وان كنت لا اجيد دور الضحية فلاتعاتبينى، ف هنا حبك كان وكائن وسيكون!
وبتحضرى نفسك يامرات اخويا انك تعيشي فالقاهرة على طول، كأنك استنيتى اكون فالمستشفى عشان تلفى براحتك
وقفت نشوان امام مهدى وسندت ذراعها على الباب ونظرت له بجدية وتحدِ
مهدى، اول وآخر مرة تقولى كلمه من كلامك الماسخ الزفت الل شبهك والا والله انت عارف انا بعمل ايه
تهديد يعنى يابنت خالى يا اصيلة ياللى كنتِ عاوزة تموتينى.

اعتبره زى م تعتبره وانت مش وصى ع حياتى
تركته ورحلت ومن ثم التفتت إليه وقالت
ولايم ايامك معايا لا إلا انت عارف انت مخبي ايه ف اوضتك انا ممكن ابلغ عنك فيه ونخلص منك ومن شكلك للأبد وساعتها مش هبقا على حاجه لا على تربية ولا دم ولا حتى عضم التربة.!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة