قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر والأخير

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر والأخير

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر والأخير

عند فايزة في البيت رايحة جاية قلقانة جدا ع مي وقلبها حاسس ان في حاجة غلط
فايزة: ياربي كل دا فين يا مي بس ربنا يسترها عليكي يارب
حتي تليفونك سايبه هنا اول مرة تعمليها يارب السترمن عندك
وفجاة الباب خبط جريت فايزة وبتكلم نفسها اخيرا يامي جيتي تفتح فايزة الباب
دادة حضانة رودي وسما جايبهم طبعا لما اتاخرو عليهم.

الدادا: السلام عليكم يا حاجة اتاخرتو ع رودي وسما كدا ليه دول فضلو يعيطو كتير جدا عايزين مامتهم ولما اتاخرتو جبتهم انا
فايزة بصدمة: ازاي دي امهم نزلت من حوالي ساعتين تجييهم وتاخرت
الدادا: لا محدش جي يا حاجة اتفضلي اهم يالا سلام
فايزة وهيا مصدومة تماما وسرحانة تقفل الباب بدون رد
وتبكي ياتري روحتي فين يا بنتي ياتري حصلك ايه يا عمري
البنات بدموع: ايه يا تيتا بتعيطي ليه وفين ماما.

فايزة تمسح دموعها: جاية يا حبايبي بتجيب حاجة وجاية
عند مراد حفلتة كتب كتاب خلصت وراحو اليخت
مراد: مالك يا صاحبي مهموم كدا ليه
وليد بتنهيدة: كل اللي انا في ومش عايزني اكون مهموم انا شكلي ظلمت مي يا مراد
مراد بفرحة ولؤم: ليه بتقول كدا يعني ايه اتغير
وليد: الفلاشة طلعت حقيقية بس الوش متركب.

مراد براحة ان جزء من الحقيقة عرفو وليد بيبص لمراد: معرفش ليه حاسس انك عارف حاجة ومش عايز تقول مراد بتنهيدة: فعلا هيا مظلومة
بصلو وليد بنتباهة: انتطق عارف ايه طيب
حكي ليه وليد كل حاجة عرفها من فايزة والفلوس اللي طلبها منها
وليد بعصبية: انت ازاي متقوليش حاجة زي دي من ساعة معرفت
مراد بتريقة: لا والله يا جدع شوف تليفونك
طلع وليد تليفونة ولقي لسة فاصل حطو ع شاحن وفعلا لقي مراد رانن علي كتير جدا.

وليد: ابن الكلب دا لازم اروح فية في داهية هوري النجوم في عز الطهر
عند فايزة عماله رايحة جاية ومش عارفة تعمل ايه وتسيب البنات فين ولا تتدور عليها فين
عند المكان اللي في مي مغمين عنيها و كانت مغم عليها واول ما فاقت
مي بصريخ: عااااااااا انا فين انتو ليه خطفني شيلو البتاع اللي ع عيني دا عاوزين ايه مني ارجوكو خرجوني من هنا خليني اروح اجيب بناتي
شخص بزعيق: متخرسي يابت بدل ما اديكي بوكس تاني اخليكي تنامي.

مي بخوف: طيب معلش مين اللي خطفني وبقالي قد ايه هنا
الشخص: معنديش اؤامر اقولك اي حاجة الباشا هيجي دلوقتي هيقولك كل حاجة
وبقالك هنا 4 ساعات
عند وليد في اليخت بس لما روحت عندها يوم ما الزفت حسام دا اداني الفلاشة
انا سمعها بوداني: انها عايزة تسبني لانها مبقتش قادرة تستحمل
مراد وبيطبطب ع كتف صديقة: عشان كانت عايزة تحافظ عليك وع حبكم
وليد بعدم فهم: مش فهم ازاي.

مراد بغضب: ابن الوس، دا كان قايلها انها لو استمرت معاك هيقتلك
فهيا خوفا عليك كانت عايزة تسيبك وغير كدا هو كان مفهمة ان الفلاشة دي ليها معا وهما مع بعض بس هو هيغير وشو بحد تاني معاها مكنتش تعرف ان الفلاشة مش ليها اصلا
وليد بقي مثل البركان اللي خلاص هينفجر: انا لازم اروح لمي حالا وبعد كدا اشوف هعمل ايه مع الكلب دا
عند فايزة مفيش في ايديها غير البكاء: اعمل ايه يارب يا تري يا بنتي فينك.

فجاة الباب يخبط تجري فايزة ع الباب: يارب يكون انتي يا بنتي
تفتح لتجد وليد ومراد وليد بلهفة: ماما ازيك مي فين
تجلس فايزة ع اقرب كرسي وتبكي
وليد وومراد: مالك فيكي ايه مي فيها حاجة وليد: قولي يا ماما في ايه
فايزة بتشهق من كتر العياط: مي مش عارفة فين وحكتلهم كل شي حصل من لحظة نزول مي
وليد بخوف وقلق: اكيد وراء الحكاية دي حسام
فايزة بخضة: حسام معقول يعمل كدا.

ايوا والله اكيد انا ازاي راحت من عن بالي الموضوع دا هنعمل ايه دلوقتي يا بني
وليد ولسة هيرد ع فايزة هاتفة يرن ويبص يلاقي رقم غربب
وليد: الو مين معايا
الشخص: انا اللي خطفت حبيبت القلب
وليد: تعرف انت لو قدامي دلوقتي هعمل ايه فيك والله لنسفك احسنلك سيبها تمشي عشان لو مسيت شعرة واحدة منها اقسم بالله هتكون نهايتك
الشخص: حيلك حيلك يا بية ايه مالك داخل حامي كدا ليه
وليد: اخلص انت عايز ايه.

الشخص: عايزة 3 مليون جنية يكونو جاهزين خلال يوم واحد
وليد بضحكة مستفزة: 3 مليون جنية بس كدا حاضر يا هاياحسام باشا
يضحك الشخص: طلامه عرفت انا مين الفلوس تكون جاهزة بكرة
واي حركة نداله يا وليد بيه او تفكر تعملي كمين مع صحابك الظباط
هتندم وهزعلك ع حبيبتك سامعني
وليد بخبث: طيب وهوصلك ازاي اتصل بيك ع الرقم دا.

حسام بخبث ايضا: لا ياسيادة المقدم انا مش غبي اوي كدا انا اللي هتصل بي لان الشريحة دي بعض ماقفل معاك هتغدغها ويضحك بكامل صوتو سلام يا باشا استني مني تليفون
مراد: قالك ايه فايزة: ها يا بني طمني
وليد وهو سرحان: عايز 3 مليون جنية الكلب لما ممكن يعمل حاجة فيها
فايزة تضرب بيدها ع قلبها: يا لههههوي يا بنتي يا ريتنا كنا سمعنا كلامك ومكنتيش اتجوزتي كلب زي دا مراد ووليد بيحاولو يهدوها.

مراد بفهم ناوي ع ايه يا وليد عرفني
عند مي في المكان اللي حسام مخبيها في
يدخل حسام عند مي: اذيك يا موزة وحشتيني حذرتك ومسمعتيش كلامي
اضطريت اعمل كدا ياحبي
مي وهيا مغميا عيونها بس عرفتو من صوته: والله كنت حسة انه انت
طول عمرك كلب حسام ويمسكها من حجبها: تؤ تؤ تؤ هنغلط هدفنك مكانك ماشي ويخبطها في الحيطة انا اتصلت بحبيب القلب وقولتلو اللي انا عايزة ومعادنا بكرة لو مجاش هخلص عليكي
وبعدين اروح واخلص عليه برضو.

وتبقي شهداء الحب ههههههه هنشوف بقي بكرة انتي غالية عندة قد ايه
مي بزعيق بعياط: ملكش دعوة بيه اياك تلمسو اياك انا بحذر اعمل اللي انت عايزو فيه
حسام وبيحاول يقربلها بحقارة ويبوسها: بتحبي اووووي كدا ليه محبتنيش انا كدا زيوا وبيحاول يبوس فيها جامد مي بصريخ: ابعد عني ابعد
عند فايزة في البيت وليد ومراد بيفكرو هيعملو ايه
هديلو الفلوس طبعا مراد بستغراب: هتديلو المبلغ دا كلة ازاي ومنين اصلا.

وليد بسرحان: هحاول ادبرو المبلغ متقلقش
لياتي تاني يوم يروح وليد كذا مشوار ليدبر المبلغ ويذهب إلى وليد في الشركة
مراد: ها عملت ايه وليد بجلس ع احد كراسي المكتب وبياخد نفسو: كله تمام ذي ما خططنا مراد بابتسامة كلها نصر: دا هيطلع عينو
وليد: يالا نروح لماما فايزة نطمن عليها هيا والبنات ونشوفهم محتاجين حاجة ولا لا
ونستنا هناك لحد ما يتصل البغل دا وعشان لما يتصل تفضل انت معاهم في البيت.

مراد: ليه: انا مش هاجي معاك ولا ايه
وليد: لا طبعا انت هتفضل معاهم عشان ميبقوش لوحدهم وكمان عشان حسام ميقلقش وانت معايا ومي تتاذي مراد بفهم: خلاص ماشي اللي انت شايفو
يذهبوا عند بيت فايزة وينظرو تليفون من حسام وبعد شوية يرن فون وليد
ليجري الجميع حوالين وليد ليستمعو المكالمة ويقول حسام لوليد المكان
وليد: طيب تمام عارفة مسافته السكة هكون عندك.

حسام بتحذير: اي حركة كدا ولا كدا والله لقتلهلك ويلا متتاخر عشان كلها ساعتين واطير ع باريس
وليد يضحك بتريقة: ليه مش كنت مسافر النمسا غيرت
حسام بغيظ: وانت مالك يالا اخلص بدل مخلصلك عليها
اخد وليد الفلوس عشان يروح لحسام وهو ماشي لمراد خلي بالك منهم واعمل اللي قولتلك علية
مراد: تمام اعتبرو حصل
ذهب وليد عند المكان اللي حسام قايلو عليه واول ما شاف مي معا
20 والاخيرة.

اول ما وليد شاف مي معا طلع يجري عليها ويبوسها في كل حته في وشها انتي كويسة ها كويسة حد عملك حاجة قولي ولسة مي هتتكلم اسكتها صوت حسام
حسام: حيلكم انت وهيا نزلين بوس في بعض اكني هواء ابعد كدا يا بابا عنها متلمسهاش قبل ما اشوف الفلوس وبعدين ابقي كولها يا خويا
وليد وبيكتم غيظو عشان مينفعلش عليه وتتاذي مي.

وليد ببرود: انت عارف طبعا اني كنت ممكن البسك قضية زي الزفت اخليك تقضي بقيت عمرك في السجن بس محبتش استعمل نفوذي مع واحد حقير زيك وستعمل سلطاتي حبيت تبقي حاجة شخصية واخليك تقع لوحدك بعيد عني
حسام بخوف بس بيبان قوي: متبطل رغي وتوريني كدا جمال الفلوس عشان تاخد الموزة بتاعتك وتمشي هنا بقي وليد مقدرش يستحمل راح ضربو بوكس
حسام بي الم ويمسك وشو: مقبولة منك يا باشا يلا بقي عشان معاد الطيارة.

مي: متدلوش حاجة يا وليد دا جبان ميقدرش يعمل حاجة
وليد: كله فداك يا حياتي خد الفلوس اهي
حسام برق للفلوس وصفر: يا جمالو وفضل يشم فيها
عند فايزة ومراد فايزة قلقانة جدا ع مي ووليد: ربنا يسترها عليكم يا ولادي يارب
مراد بقلق بس بيحاول يتماسك: متقلقيش هيجوا بسلامة
عند حسام ومي ووليد: يالا خد حبيبت القلب وانا هاخد حبيبتي دي وياخد شنطة الفلوس ويحضنها ويركب العربية ويمشي حسام بتريقة: سلام يا ها يا حبيبا.

واخد عربيتو ومشي ووليد اخد عربية واخد مي ومشي
وطول الطريق مي بتحاول تكلم وليد بس هو زعلان منها جدااااا عشان هيا مقلتلوش اي حاجة من الاول مكنش دا كله حصل بس هيا مواثقتش فيه ودا تفكيرو
مي: انت ازاي تتديلو مبلغ ذي دا دا واحد ميستهلش حرام تديلو مبلغ زي دا
وليد باصص قدامه ومش عايز يرود.

مي بصتلو وعيطت وهو قلبه واجعو عليها بس تماسك وقاعد يفكر: يااااه وحشني حضنك اوي وحنين الكلام معاكي جداا بس لازم اعاقبك شوية ومش هصالحك غير وانا واخدك ع بيتي بحبببك يا مي وخلاص مبقتش قادر ع بعدك ابدا
عند فايزة مي اول ما دخلت سلمت ع فايزة واقعدت تحضن وتبوس فيها وفي بناتها
مي بحب وشوق ولهفة: وحشتيني اووووي يا ماما اوي
فايزة بحب ولهفة اكتر منها: وانتي اكتر يا قلبي يا عمري حمدلله ع سلامتك.

وهنا يقطع كلامهم رن تليفون مراد
مراد بيرد ع المتصل وبفرحة ربنا يخليك يا باشا شكرا جدا والله هبلغو طبعا هو معايا تمام سلام ياباشا مراد بفرحة لوليد كل حاجة تمت يا صاحبي
وليد بفرحة: يعني اتحبس وخلصنا منه
مراد بابتسامة: ايوا حكومة تبع النمسا قبضو عليه وخلاص راح وراء الشمس والظباط المصرية في المطار اخدو الشنطة اللي متبلغة عليها بلواصفات.

مي وفايزة مستغربين متفهمونا في ايه وليد بثقة: حسام اتقبض علية وفلوسنا رجعتلنا
فلاش باك راح مراد إلى احد الاقسام ليعمل بلاغ لشنطة مسروقة فيها فلوس وسلاح ومواصفتها وانه شكك في حد وهو مسافر إلى باريس باك
وقالهم ع معاد و لما بحثو لقو ان مطلوب القبض عليه في جريمت قتل شريكة في النمسا وعشان كدا كان مسافر باريس.

وبي كدا اتقبض عليه بتهمت سرقة وقتل واخدو شرطة النمسا واترحل ع هناك وبي كدا هو اب غير صالح لبناته يعني ميقدرش ياخدهم منك ابدا ويضحك مراد ووليد: دا لو طلع اصلا من التهم دي
مي بفرحة تسجد وتبكي: الحمدلله الحمدلله ربنا جبلي حقي احمدك يارب
حسام نفسو في الوقت دا يحضنها بجد جدا فلحق نفسه وقال انا لازم امشي يالا يا مراد
وبعض كذا يوم من الحدث وبعد ما مي تعبت من كتر الرسايل والرن وعايشة مخنوقة وحزينة.

فايزة يالا يا مي ننزل مي هنروح فين ياماما ماليش نفس
فايزة بحدة: بقولك يالا مي بزهق: يعني هنروح فين يا ماما افهم
فايزة: هنروح عند بيوتي سنتر نظبط نفسنا شوية
مي بخنقة: انتي بتهزاري اكيد يا ماما
فايزة: لا مش بهزر عندنا فرح بليل مهم جدا ولازم نبقي ع سنجة عشرة
مي: انا مش عايزة اروح ها بقي
فايزة بحدة اكتر: انا بقول يالا
مي بزهق من زن مامتها: اووووف يا ماما حاضر حاضر.

ينزلوا يدخلو بيوتي سنتر كبير جداااااااا ومفيهوش حد غيرهم
مي بهمس: ايه يا ماما اللي انتي جايبنا في دا يالا نمشي وهتمشي
فايزة: اخلصي ادخلي ملكيش دعوة
صاحبتة البيوتي سنتر: اتفضلي يا هانم
دخلت مي وابتدتو يظبطو فيها وهيا مستغربه وكل شوية تكلم مامتها ومخنوقة انها مش فهمة حاجة حتى مامتها بتحط بعض لمسات الميكب
خلصت مي وبصيت في المرايا لقيت شكلها وجسمها مثل العرايس.

سرحت وفكرت في وليد واتمنت انها لو دا فرحها بتعمل كل الحاجات دي لي حبيب عمرها بس خلاص حبيب عمري خسرته بس يا خسارة كل شي راح بغباءها اها يا حبيبي كان نفسي اكون معاك كانفسي اجي يوم وابقي مرات وفي حضنك وام عيالك كان نفسي تبقي قد واعدك وتبقي سند وطهري بس انت كسرت طهري كسرتني ياحبيبي بس انت هتفضل طول عمرك حياتي واتمنالك السعادة حتى لو مع غيري بس اهم حاجة تبقي سعيد ومتهني و انا كفايه عليه اني احبك حتى لو انا كرهتني ومبقتش عايزني انا هفضل عايزاك وبحبك مي فاقت وبصت لامها انا مش فاهمة ايه لزمتوا دا كله دا اكني عروسة.

اول مرة نروح فرح نعمل كل الكلام دا يا ماما
فايزة بفرحة شديدة: في بالها عروسة واحلي عروسة كمان ربنا يفرح قلبك يارب
تفوق فايزة: ياللي يابت بطلي دوشة واللبسي اللي هناك دا
مي بعدم فهم: ايه دا فتحتو لاقتو فستان زفاف غايت الروعة ايه دا يا ماما
دا لمين فايزة بستعباط: ليكي يا حبيبتي البسي
بعصبية: هو ايه اللي البسي متفهميني يا ماما في ايه بجد.

فايزة ببرود: البسي ولما تلبسي نبقي نتكلم اعتبري نفسك بتقسي انا عايزة اشوفو عليكي
مي بستغراب: صبرني يا رب حاضر يا ماما حاضر هقيسو اقسم بالله ما مرتحالك يا ماما شكلك جيبالي عريس انهاردة فايزة: يالا بطلي رغي والبسي
لبست مي الفستان وكانت في غايت الجمال كانت ملكة كانت مثل الحوريات بكل تفضيلة فيها كانت جميلة جدا وبتقول في سرها كان نفسي البسوا ليك يا وليد اوي وسرحت فلاش باك.

وليد يقف عند محل فساتين: ايه رايك يا قلبي في الفستان دا هيبقي تحفة عليكي ويبوسها وهيبقي احلي واجمل لما تلبسي ليا انا وتبقي في الليلة دي بتاعتي وملكي وحرمي ومحدش يقدر يبصلك واللي يبصلك اخرملو عينو بحبك يا مي ونفسي تبقي ليا تبقي مراتي وام عيالي
وبعدين يبوسها ويشلها ويلف بيها في وسط الشارع بعشقك
باك تتذكر مي كلام وليد هذا لتتدمع عيونها وتمسح بسرعة عشان الميكب ومامتها
خرجت مي لمامتها عشان توريها الفستان.

مي: ها حلو يا ماما عجبك حلو عليه لياتي صوت من وراها رووووووعة ايه الجمال دا ملاك ع الارض يا حياتي مشفتش ولا هشوف في جمالك ياحب العمر تتصدم مي من الصوت لانها تعرفو جيدا ومفيش غيرو بيقولها يا حب العمر وتلتفت: وووووليد
وليد بضحكة رجولية جميلة وكان لابس بدلة سودة في غايت الجمال واذدت وسامة اكتر واكتر
وليد مالك مستغربة كدا ليه مي: انت ايه اللي جابك هنا
وليد بخابثة: جاي اخد عروستي من هنا اصل انا هتجوز.

مي بحزن: مبروك ياوليد ربنا يسعدك ولسة هتعيط مسكها وليد وجذابها لي ايه انتي مستعدية ع طول للعياط وضحك ضحكة رجولية عالية: مبروك عليكي انتي كمان يا حب عمري وحياتي يا ام عيالي مي مصدومة جدا وقربت تعيط من الصدمة والفرحة شعور جميل مختلط
وليد بضحكة: اوعي تعيطي الميكب هيبوظ
واحنا ما صدقنا اقنعنكي تعملي اصلا مي بكسوف طفولي: ام عيالك هو انت هتتجوزني.

وليد هز راسة بالموافقة مي بتقرب منه وتبص في عنية: يعني انا لبسة الفستان دا ليك وعشانك انت زي مانا وانت كنا بنتمني يعني هبقي ليك انت وبس وانت هتبقي ليا انا وبس
هبقي ملكك وانت هتبقي ملكي
وليد بحب ولهفو وشوق ومشاعر كتير متلخبطة: ايوا لبسة ليه انا يا حب عمري لان حب عمري مينفعش يلبسو لغيري انتي تقدري تلبسي لغيري اقتلك
مي بحب: وانا مقدرش البسو لغيرك ابدا ياحب عمري يا احلي حب ياعوض ربنا ليا.

اخدها وليد مي لقاعة كبيرة جداااا وتحفة
وكتبو الكتاب وفضلت المزيكا والغناء والرقص شغال كتير جدا
ومي ووليد رقصو سلو ع اغنية سيبي روحك
وفضلو يرقصوا كتير ويحضنو بعض ووليد يلف بيها كتير جدا وكل نظرة وكل حب بتباين قد ايه بيحبو بعض وليد بيبص لمي انا مش مصدق انك بين اديه و بقيتي مكتوبة ع اسمي و هصحي كل يوم ع لمستك و هصحي وانا في حضنك وهتبقي قدام عنية.

مي: ولا انا كمان مصدقة انا حاسة اني بحلم ومش عايزة اصحي من الحلم دا ابدا انا مش مصدقة اني فجاة كدا وبعد ما قطعت الامل ان ترجعلي و يرجعلي الامل وترجعلي روحي تاني
وليد بحب ولهفة ان حب عمره خلاص معا: يحضنها جامد وكانه عايز يدخلها جوة قلبة وضلعوة عايز يخبيها من عيون كل الناس وبتنهيدة.

ياحياتي انتي ربنا يخليكي ليا كنتي فين من زمان مكنتش هضيع ولا ثانية من غيرك وبعدين يغمزلها بوقاحها ويهمسلها: لما نروح الجناح هعوض السنين اللي عشتها من غيرك
خلصت ليليتهم وراحو ع فندق
وليد شايل مي لحدالجناح الخاص بيهم دخل بيها لحد السرير
وليد: يااااه يامي بقيتي مراتي خلاص وبيبصلها بكل حب ورغبة وشوق
يبصلها بخبث: بس لحد الدقيقة اللي احنا فيها دي انتي مراتي قولا بس لسة مفيش فعلا.

وهو بيفك زارير قميصوا بس حالا هتبقي حرم وليد الانصاري قولا و فعلا
مي متوترة: ماشي بس يالا نصلي الاول وصلوا مع بعض وبعد الصلاة
جي وليد جنبها ع السرير: ايه الحلاوة دي بجد مي بحبك اوي وفضل يبوس فيها بكل حب ولهفة اتنين بيعشقو بعض ودابت مي في دنيت العشاق مع حبيب عمرها
ويسكت اللسان عن الكلام المباح.

وبعد تسع شهور يجي ولي العهد واسمه مراد وليد الانصاري وعاشو في تبات ونبات هما وبناتهم اللي طبعا وليد مش بيفرقهم عن ابنو في اي شي
ومراد طبعا اتجوز نور وخلفو هما كمان وجاب وليد مراد ليعيش الحب جوة كل واحد منهم
عاشو في حب وسعادة وطول ماثقة مابنا محدش يقدر يفرقنا ابدا الثقة والحب سلاح قوي
لازم نتمسك بيه.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة