قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية التحدي للكاتبة إيمان شاهين الفصل السابع

رواية التحدي للكاتبة إيمان شاهين الفصل السابع

رواية التحدي للكاتبة إيمان شاهين الفصل السابع

دخلت لينا لغرفتها وقامت بأخذ شاور سريع وتغير ملابسها والجلوس على السرير، هي تعلم ان خالد بالطريق ليعرف ماذا فعلت فهو يعرفها جيدا
غبيه لينا غبيه كان لازم يعنى تبينى انك مخبيه حاجه اومال هتعملى ايه لما تبقى اقدام أسر لازم تتحكمى بتصرفاتك شويه وتتعلمى تمسكى اعصابك وماتبينيش اى حاجه من مشاعرك.

سمعت صوت على سلم الفيلا فتظاهرت بالنوم سريعا، استمعت لباب غرفتها يفتح ثم يغلق وهي مغلقه عينها كانها بعالم اخر
اصحى يا لى لى واتكلمى معايا انا عارف انك صاحيه
لا انا نايمه تعالى بكره
خالد وهو يحاول ان يكتم ضحكته طالما انتى نايمه بتردى عليا ازاى
لينا فنفسها انا قولت غبيه محدش صدقنى
يلا يا قلبى قومى قوليلى خربتى ايه انا حافظك كويس
لينا وهي تتظاهر بالزعل انا برده يا خالد اخص عليك انت تعرف عنى كده.

ده انا اعرف عنك كده، وابوه كده، وعائله كده كلها فهاتى من الاخر وقولى عملتى ايه مع أسر
لينا بشويه خوف على نرفزه اصل اصل انا
طالما بدئتيها باصل يبقى عملتى نصيبه قولى واخلصى
حكت له لينا ما حدث بمكتب أسر لكنها لم تحكى له اتفاقها مع البنات وبعد ان انهت حديثها توقعت ان يتعصب عليها وان ينهرها لكنها فوجئت انه يضحك بهستريه حتى جلس على الارض يمسك بطنه من كتر الضحك.

هههههههههههههههههههههه أدفع نصف عمرى واشوف ابن الهوارى وهو الارض بعد الضربه ديه هههههههههههههههههههههه
يعنى انت مش زعلان منى؟
لا طبعا مش زعلان بس خايف عليكى من رد فعل الهوارى.

بص يا خالد أسر الهوارى أتعود ان الكل يقدم فروض الطاعه والولاء، محدش يقوله لا ومحدش يتحداه، وخصوصا النساء اتعود انهم يرموا نفسهم عليه، فأنا بالنسبه ليه حاله غريبه علشان كده هو هيعملنى كويس جدا علشان اثق فيه وأحبه وبعدها يقدر ينتقم ويكسرنى ده تفكيره وانا واثقه بس هو مايعرفش مين هي لينا البحيرى انا بقى اللى هعلمه الادب.

علشان خاطرى خدى بالك من نفسك كويس لانه مش سهل وأوعدينى انك تقوليلى لو في يوم زعلك واوعى تخبى عليا
أوعدك يا خالوده انا ماليش غيرك انت وبابا
اه لو أحمد ونونه سمعوكى كان هيبقى اخر يوم بعمرك
هههههههههههههههههههههه عندك حق بس خالد اخويا حبيبى مش مستغنى عنى فمش هيقولهم
ههههههههههههههه ايوه كده هاتى وراء، يلا اسيبك دلوقتى وحولى ترتاحى شويه وهصحيكى على العشاء النهارده كان يومك طويل.

تمام يا حبيبى اول لما العشاء يجهز صحينى
خرج خالد وجنامت لينا على السرير والافكار تراودها حتى غلبها النعاس.
مرت الايام على ابطالنا كل منهم مشغول بعالمه فلينا مع ساندرا وبيرين كانوا مشغولين بالتجهيز للفرح والانتهاء من كل شئ بهذه المده القصيره، قام أسر بحاجه قاعه الفرح في احد افخم فنادق القاهره.

كما قام بتجهيز غرفته لتليق بعروسه، بالطبع هو لم يغير اى شئ بها من أجل لينا ولكنه فقط قام بتنظيم خزانته ليفسح مجال لملابسها قام قام باحضار العديد من أطقم ملايات غير الاسود او البنفسجى الذي لا يستخدم غيرهم وهو لم يفعل ذلك الا لانه يريد ان يكسب ثقتها، كما قام بأرجاع الشركه لعماد البحيرى كما كان متفق عليه.

اما عماد البحيرى فقد خرج من المستشفى مع تعليمات من احمد بالبعد عن العمل او التوتر والاجهاد، لذلك قام خالد بالذهاب للشركه بدلا من ابوه حتى يرتاح كما قام بأحضار ممرضه موقيمه للعنايه به حتى يطمئن عليه ورغم اعتراض عماد الا انه امام اصرار خالد ولينا اضطر ان يوافق حتى لا يشغل بالهم عليه
اختارت لينا فستان العرس من احد تصاميمها.

كما قامت كل من ساندرا و بيرين بتنقيه فستان مناسب للفرح، وعلى الرغم من اعتراض لينا الا ان نونه أصرت انها سوف تحضر الفرح لكن لينا شرطت عليها موافقه الدكتور اولا ووافقت نونه على طلبها.

جاء يوم الفرح وكانت لينا مثل الملاك بفستانها وجمالها، وعلى الرغم من كل شئ لم يستطيع أسر ان يزيح بصره عنها، فهى فعلا تخطف الانظار واحس بالغيره من اى رجل ينظر اليها، وحاول ان يمسك اعصابه ويتذكر سبب زواجه منها اكن هذا لم يمنع النار التي شبت بقلبه ولا يستطيع اخمادها
كان أسر يرتدى بدله رمادى تظهر ملامحه.

وكان يبدو وسبم كعادته، واثناء عقد القران كان عمر أحد الشهود واحمد الشهاد الثانى
تعرفت لينا على جنا وأحبتها جدا لانها كانت رقيقه جدا ومؤديه ومثقفه رغم صغر سنها والذي تعجبت لينا منه ان جنا عكس أسر بكل شئ رغم انهم أخوه، وجنا ايضا احبت لينا ووجدت بها الاخت والصديقه التي ستملء وحدتها.

اطمئن أسر عندما رأى ان جنا ولينا منسجمين مع بعض فهو يحس بالذنب لانه مشغول عن جنا دائما وهو يعلم انها ليس لديها سوى صديقه واحده
حلو فستانك اوى يا جنا وأسف انى كنت مشغول وماقدرتش اروح معاكى وانتى بتجبيه
بجد يا ابيه عجبك فستانى
طبعا يا حبيبتى عجبنى اوى
عارف يا ابيه ده تصميم مين
ههههههههههه للاسف مش اختصاصى لكن واضح انه بيفهم بشغله الفستان كانه متفصل ليكى
ههههههههههههه طبعا مين يشهد للعروسه.

أسر بتعجب قصدك ايه
قصدى ان الفستان من تصميم مراتك وهي اللى كلمتنى بالتليفون وبعتت بنتين من عندها بالفستان علشان يشوفوا التعديلات اللى هتدخل عليه بس انا ماردتش اقولك وقولت اعملها مفاجاه.

نظر أسر بتعجب وتقدير للينا فهو لم يعلم انها موهوبه هكذا، كما اعجب بفكره ارسالها الفستان لاخته على الرغم من انه لم يفعل اى شئ جيد معها لكنها لم تدخل اخته بحربهم وقدرها لذلك، اما لينا التي كانت تتحدث مع بيرين وغير منتبه لحديث اسر مع اخته فكانت تطمئن منها على ساندرا التي لم تحضر الفرح لان الدكتور منعها من الحركه لان احتمال ان تلد بالشهر السابع اصبح كبير بعد معاينتها قبل الفرح بيومين.

بعد انتهاء قام اسر ولينا وجنا بالتوجه لقصره وما ان وصلوا حتى ذهبت جنا مسرعه لغرفتها حتى تتركهم على راحتهم
كانت لينا متوتره جدا وخائفه الا تنجح بخطتها لكنها قامت باخذ نفس عميق
ممكن اعرف فين الغرفه لانى محتاجه اغير اهدومى وانكلم معاك شويه
العرفه باخر الممر ده الجناح بتاعنا لكن تتكلمى بايه سالها اسر بتعجب
مش هنا، مش هنتكلم بالممر ندخل الغرفه ونتكلم.

لم يطمئن أسر فهو علم ان هناك شئ تخطط له لكنه لا يعلم ماذا هو لكنه سكت ولم يتكلم حتى يسمع ما عندها، دخلوا الغرفه وقام خالد باخذ ثيابه ودخل ليغير بالحمام حتى يترك الغرفه لها لتغير براحتها
غيرت لينا ملابسها بسرعه قبل ان يخرج اسر وحمدت ربها انها صممت الفستان حتى تكون السوسته بالجنب وليس الخلف، لانها لو كانت العكس كان يجب ان تطلب مساعدته وهي لا تريد ذلك.

استجمعت لينا شجاعتها بعد ان خرج أسر من الحمام وبدءت بتنفيذ الخطه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة