قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي الفصل الثاني عشر

رواية ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي بجميع فصولها

رواية ابنتي ولكن بقلم ياسمين علي الفصل الثاني عشر

فرح: مش مشكلة المهم عندي اللي ف دماغي يحصل
عمر: ولو محصلش
فرح: يبقا ادينا حاولنا
عمر: طيب مقولتليش هتلبسي فستان لونه ايه
فرح: لا خليها مفجأة ونبي ياعمر
عمر: ماشي ياروحي يلا نامي علشان تبقا فايقة بكرا .. اليوم طويل .. تصبحي ع خير
فرح: وانت من اهله

يوم الخطوبة
نادين: انتي بتقولي ايه يافرح استحالة اعمل كدا
فرح: علشان خاطري يا نادين ساعدينا
نادين: لا يافرح انا اصلا مش طايقة اخوكي تقوليلي اعمل كدا لا مش موافقة...

فرح: طب علشان خاطر وعد .. يابنتي صدقيني هنطلع بنتيجة كويسة من الموضوع دا وهتشوفي .. انا واثقة .. بس انتي اعملي اللي هقولك عليه بس
نادين: ولو وعد زعلت مني هستفاد ايه انا
فرح: انا ياستي هقولها انك برا الحوار .. المهم هتعملي اللي قولتلك عليه
نادين: ماشي لما نشوف اخرتها
فرح: اخرتها حلوة اوي ان شاءالله .. متتأخروش انهاردة هستناكم .. باي..

نادين سرحت بتفكر ف اللي فرح قالته وخايفة تزعل وعد
..وعد: كنتي بتكلمي مين
نادين اتخضيت: ف ايه ياوعد ماتكحي ياستي داخلة تتسحبي ليه فجعتيني
وعد: متتوهنيش .. كنتي بتكلمي مين
نادين: كنت بكلم فرح بتأكد علينا نروح..

وعد: والله انا لو عليا مش عاوزة اروح .. بس عمر اثر عليا وانا مش عاوزة ازعله بصراحة .. وفرح بردك وقفت جنبي كتير ف هروح
نادين: ولو قابلتي سيف هناك
وعد: ماهو كدا كدا بيجي يشوف بنته .. انا خلاص يانادين نسيته
نادين: متأكدة انك نسيتيه
وعد: مالك يانادين !

نادين: مافيش .. انتي هتلبسي ايه
وعد: مش عارفة لسه
نادين: اللبسي الفستان اللي اختارنا سوا
وعد: قصدك اللي انتي اختارتي .. لا مش هلبسوا
نادين: ليه دا حلو اووي
وعد: لا مش عاوزة اللبسوا انا ياستي انا حرة
نادين: انا غلطانة ويلا اطلعي من اوضتي بقا
وعد: بقا كدا ماشي ..

وعد راحت اوضتها وقعدت تفكر تلبس ايه ..

ف فيلا كمال
نهلة: مبروك يافرح .. انا جهزت كل حاجة تحت مفضلش غيرك ياعروسة .. هتلبسي امتا بقا
فرح: الله يبارك فيكي ياماما .. شكرا اوي انك وافقتي
نهلة: لا انا موافقتش
فرح: اومال بتجهزي وبتساعدينا ليه وعاملة احسن ديكور ف الفيلا .. كل دا وانتي مش موافقة
نهلة: اه انا بعمل كل دا علشان لما عمر واهله يجوا ... يعرفوا هما ايه واحنا ايه...

فرح: اااه طب بصي ياماما .. مهما حاولتي تفرقي بينا مش هتعرفي .. انا مش سيف هتعرفي تأثري عليه ... انا مش هتجوز غير عمر ماشي
نهلة: اتجوزيه ياحبيبتي .. انتي اختارتي حقك .. وانا اختار المعاملة اللي اعملهم بيها حقي .. متبقيش تزعلي بس .. يلا اسيبك تكملي لبس بقا
فرح فضلت بصالها بغيظ: امتا هتتغيير بقاا

نادين دخلت اوضة وعد
نادين: وعد خلصتي .. ايه دا ايه دا ايه دا .. مانا قولتلك .. قعدتي تقولي لا مش هلبسوا .. ولبستي ف الاخر
وعد: متخلنيش اقوم اغيير واقول مش رايحة الخطوبة
نادين: لا خلاص بهزار ... بس حقيقي قمر .. انتي ناوية تندمي سيف ولا ايه
وعد: انا قولتلك سيف مبقاش ف بالي..

نادين: اممم طيب لو خلصتي يلا علشان منتأخرش
سالم: ع فين كدا
نادين: هنروح خطوبة فرح
وعد: بابا هو انت مش جاي معانا
سالم: لا
وعد: ليه يابابا دي بنت صاحبك
سالم: معلش يابنتي روحوا انتو ومتتأخروش
نادين شدت وعد: يلا بينا بقا

ف اوضة فرح .. كمال دخلها .. فرح لابسة فستان فضي منفوش بكوم شفاف و قصير من قدام وطويل من ورا
فرح: بابا حبيبي .. ايه رايك ف فستاني .. هيعجب عمر صح
كمال مدمع: جميلة يابنتي .. جميلة
فرح: مالك يابابا بتعيط ليه..

كمال: دي دموع الفرحة ..مش مصدق انك بقيتي عروسة خلاص
فرح: دي لسه خطوبة يابابا .. اطمن مش همشي واسيبك
كمال: انتي حتي لما تتجوزي مش هتسبيني بردك
فرح: طبعا ياحبيبي هو انا ليا غيرك وحضنته

نهلة: سيف انت جيت .. وحشتني اوي
سيف: وانتي كمان ياماما .. عاملة ايه
نهلة: المهم انت عامل ايه ياسيف وقاعد فين
سيف: قاعد ف اوتيل ياماما متقلقيش .. هي فين فرح
نهلة: ف اوضتها لسه مخلصتش
سيف: طيب انا هطلعلها ...

الباب خبط
فرح: ادخل
سيف: العروسة خلصت ولا لسه
كمال شاف سيف اتضايق: عن اذنكم
فرح مسكت كمال: بابا علشان خاطري متزعلش من سيف .. كمل فرحتي
كمال: بس يابنتي ...
فرح: علشان خاطري يابابا .. خلينا نتجمع واحنا مع بعض فرحانين
سيف: انا اسف..

كمال: واسفك دا هيعمل ايه
سيف: طب قولي اعمل ايه وانا هعملوا
كمال: ارجع لوعد ورجع بنتك
سيف: ياريتها كانت بسهولة دي .. بس وعد هترفض
كمال: حاول ولو صلحت اللي عملتوا .. انا مش هبقا زعلان منك
سيف: ماشي يابابا اوعدك هحاول ..
فرح: عمر جه .. عمر جه .. يلا بينا ننزل بسرعة
سيف: اهدي يافرح يخربيتك ..
كمال: انا هنزل استقبلهم .. وانت ياسيف هات اختك وتعالي ورايا

سيف نازل وماسك ايد فرح ووصلها لعمر
سيف: انت هتاخد اغلي حاجة عندنا
عمر: هحطها ف عيني متقلقش وبيبص لفرح وهو مبسوط وهي مبسوطة
عمر: ايه الحلاوة دي
فرح: حلو بجد الفستان عجبك
عمر: انتي كلك قمر .. يابختي بيكي

سيف واقف.. احمد جه

احمد: مكنش ينفع محضرش خطوبة اخت صاحبي .. الف مبروك ياسيف
سيف حضنه: كنت عارف انك هتيجي ياصاحبي
احمد: متزعلش من الكلام اللي قولتو اخر مرة .. بس انا اتضايقت
سيف: كلامك فوقني مش زعلني ..
احمد: حبيبي ياسيف
سيف: تعالي بقا اعرفك ع عمر

وعد ونادين وصلوا .. وراحوا يسلموا ع فرح وعمر هما كمان ..
فرح: مبسوطة اوي انكم جيتوا
وعد: انتو غالين عندي انتو الاتنين مينفعش محضرش
نادين: مبروك يافرح .. مبروك ياعمر
عمر وفرح: الله يبارك فيكي عقبالك
*نادين شافت احمد *

نادين: طب وعد انا هروح اشوف حاجة وارجعلك ماشي
وعد: ماشي متتأخريش

نادين: احمد
احمد: نادين ازيك
نادين: انا كويسة وانت
احمد: كويس
نادين: انت مضايق مني
احمد: اضايق ليه انتي عملتي حاجة
نادين بزعل: ماشي .. عن اذنك
احمد مسك ايدها: طيب استني
نادين: نعم..

احمد: متزعليش .. مع اني زعلان منك بسبب اخر مرة
نادين: متزعلش انا بس كنت زعلانة ع اللي صاحبك عملوا ف اختي
احمد: ماليش ذنب ف اللي عملوا ..
نادين: ازاي يعني مش صاحبك والمفروض تنصحوا
احمد: انا عرفت متأخر كان فات اوان النصيحة..

نادين: طيب خلاص انا مش زعلانة
احمد: دا ع اساس اني انتي اللي المفروض تزعلي يعني
نادين: اه انا عندك مانع
احمد: لا مقدرش طبعا
نادين ابتسمت: ايوة كدا

وعد واقفة لوحدها
سيف: عاملة ايه ياوعد
وعد: الحمد الله كويسة ..
سيف: هو احنا ممكن نتكلم
وعد: اه طبعا ينفع بس مش دلوقتي معلش ..هي نادين فين .. ومشيت وسابتوا

احمد: فستانك حلو اوي
نادين: طبعا انا مبلبسش حاجة وحشة
احمد: بطلي طريقتك دي بقا
نادين: مالها طريقتي مش عجباك
احمد: لا دي عجباني اوي اوي اوي
نادين: اممم بجد
احمد: اه والله .. هو انا ممكن اقولك حاجة
نادين ابتسمت: اه قول
احمد: نادين.. انا..

وعد: فينك يازفته انتي .. ازيك يااحمد .. بدور عليكي
نادين: مشاءالله بتختاري مواعيدك
وعد: مواعيد ايه .. يلا بينا احسن نتأخر
نادين: انا بقول كدا فعلا .. يلا بينا .. عاوز حاجة يااحمد
احمد: لا خلاص بقا هعوز ايه اتفضلوا
نادين مشيت مع وعد .. افتكرت اللي فرح قالته وقفت
وعد: وقفتي ليه..

نادين: اصل اصل احنا لسه جايين هنمشي بدري كدا
وعد: اه انا جيت علشان ميزعلوش بس
نادين: طب حتي نشرب حاجة استني بس .. خدي العصير دا .. قلبته ع فستان وعد
وعد: الله يخربيتك ... انتي عملتي ايه همشي ازاي انا كدا
نادين: انا اسفة مخدتش بالي معلش ياوعد
فرح: مالكم .. ايه دا ياوعد حصلك ايه..

وعد: نادين قلبت عليا العصير .. احنا لازم نمشي
فرح: هتمشي ازاي كدا .. اطلعي اوضتي غيري
وعد: لا مالهاش لازمة كدا كدا هنبقا ف العربية
نادين: فرح عندها حق اطلعي غييري .. الفستان لونه ابيض ياوعد
وعد: وانتي مشوفتيش انه ابيض وانتي بتقلبي العصير ليه
نادين: معلش ياوعد بقا قولتلك غصب عني
فرح: خلاص ياجماعة بسيطة .. اطلعي ياوعد انتي عارفة اوضتي
وعد: ماشي

فرح: تمام ياعمر هي طلعت
عمر بصوت عالي: طيب ياجماعة انا عامل مفاجأة لفرح .. وعامل حفلة برا بمناسبة خطوبتنا .. واكيد انتو كلكم هتكونوا معانا .. يلا بينا

كلهم ركبوا العربيات ..
فرح: سيف انا نسيت موبايلي ف الاوضة ممكن تجبهولي
سيف: حاطة فين
فرح: مش فاكرة هتلقي ف الاوضة .. معلش هتعبك
سيف: ولا يهمك .. وطلع

وعد ف الاوضة قعدة مش عارفة تلبس ايه كل فساتين فرح قصيرة .. لقيت الباب اتفتح وسيف دخل
وعد: انت بتعمل ايه هنا
سيف: انا جاي اخد موبايل فرح .. انتي بتعملي ايه

الباب اتقفل عليهم
وعد جريت ع الباب
نادين: متزعليش مني ياوعد .. فرح هي اللي طلبت مني اعمل كدا
وعد بعصبية: ناادين افتتحي .. انتو بتستعبطوا
نادين: ياوعد اتكلموا يمكن الموضوع يتحل .. انا همشي بقا متزعليش ها
وعد: والله ياناديين لو مافتحتي ماهكلم تاني ابدا ... نااادين .. روحتي فيين ... ناديين
سيف: اهدي ياوعد ..

وعد: انت كنت متفق معاهم صح...
سيف: والله مااعرف .. فرح قالتلي هات الموبايل من الاوضة
وعد:انت كدااب .. انا غلطانة اني جيت اصلا ..
سيف: انا مش كدابب .. دا اللي حصل
وعد عمالة تدور ع اي حاجة تفتح الباب بيها
سيف: مش هيتفتح .. اهدي لما يجوا هيفتحوا ... تعالي نتكلم
وعد بعصبية: مش عاوزة اتكلم معاك انت فاهم

نادين نازلة تجري من الفيلا ..
احمد: انتي لسه مروحتيش
نادين: لا يلا نمشي بسرعة
احمد: انا مستني سيف
نادين: مش هيجي يلا
احمد: انا مش فاهم في ايه .. ووعد مش معاكي ليه
نادين: اتحرك طب وهفهمك
احمد: ماشي

سيف: ياوعد افهمي هما حطينا هنا علشان نحل اللي بينا
وعد: اللي بينا ! هو ايه بينا اصلا .. انا وانت خلاص مبقاش ف حاجة بينا .. البنت وبخليك تشوفها عاوز ايه تاني
سيف: عاوزك انتي
وعد: استحالة ..
سيف: ليه استحالة .. ليه خلينا نرجع بس وانا هنسيكي كل حاجة..

وعد: بجد ! هتنسيني ايه بالظبط بقا قولي .. هتنسيني لما رمتني ومشيت اول لما عرفت اني حامل ... ولا هتنسيني وجع قلبي كل لما افتكر اني صدقتك ووثقت فيك .. ولا هتنسيني قهرتي لما كان اي حد يشوفني يقولي فين جوزك ... ولا اقولك انت تنسيني ان عائشة ماتت بقهرتها عليا ... ها هتنسيني اييه قولي .. ساكت ليه رد .. انت ولا حاجة بنسبالي .. ولا حاجة .. انت فاكر اني علشان وافقت انك تشوف بنتك بسهولة.. يبقا هرجعلك كمان بسهولة !

انت بتحلم.. انا لما وافقت انك تشوف بنتك ف دا علشان مصلحتها هي مش انت علشان بنتي متتحرمش من وجود ابوها ف حياتها... بس دا مش معني اني هنسا اللي انت عملتوا .. انت كل اللي عملتوا انا هحكيه لبنتك وهعرفها انت عملت ايه ف امها .. وهي اللي تختار اذا كانت تخليك ف حياتها ولالا ..
سيف: انتي بتقولي ايه.. ليه هتعملي كداا ياوعد ليه .. دانا مصدقت انك بتخليني اشوفها ... اديني فرصة وهثبتلك اني اتغيرت ياوعد والله انا عاوزك انتي وبنتي مش عاوز غيركم
وعد: كل واحد يغلط ف حقي يقولي اديني فرصة .. اييه هو انتو فاكرينها سهلة كدا .. اسامح وانسا .. انسا ايه ولا ايه .. انت عارف انت عملت فيا ايه ياسيف انا مهما اوصفلك وجعي وحرقة قلبي مش هتتخيلها .. انت خدت مني كل حاجة ومشيت .. عاوزني انسا وارجع .. عاوزني اغلط نفس الغلطة مرتين ... استحالة
سيف: طيب اهدي ياوعد ..

وعد بعصبية: متقوليش اهديي ... خرجنيي من هنااا حالا
سيف جه مسكها يهديها ..
وعد زقته: ابعد عنيييييي ..

وقعدت ف الارض تعيط وتفتكر كل اللي حصل تاني من اول لما سابها لحد موت عائشة

احمد: يخربيتكو انتو عملتوا كدا ازاي ..
نادين: فرح بتقول انهم كدا هيتصالحوا
احمد: وممكن الموضوع يتعقد اكتر .. مواجهتهم مع بعض غصب عنهم ممكن يعقد الموضوع ..
نادين: تفتكر
احمد: دا اكيد .. سيف اه عاوز يرجعلها.. بس مظنش انها عاوزة ترجعلوا بعد اللي حصل
نادين: بس وعد بتحبه واكيد هتسامحه
احمد: مش عارف اللي عملوا مش شوية علشان تسامح بسهولة
نادين: طب هنعمل ايه
احمد: انا بقول نرجعلهم احسن
نادين: دي ممكن تقتلني لا انا مش هرجع ..

احمد: تستاهلي علشان متسمعيش كلام حد تاني وتفكري .. انا هوصلك وهرجعلهم ..
نادين: ايه دا احنا مش المفروض نروح مع عمر وفرح
احمد: واختك المحبوسة دي هتسبيها
نادين: ماهي مش لوحدها مع سيف
احمد: دي مصيبة انا خايف لتقتلوا
نادين: مش خسارة فيه بصراحة
احمد: طب اوصلك ولا نروح لعمر وفرح
نادين: دا سؤال نروح لعمر وفرح طبعا
احمد: واطية .. واطية يعني

سيف: ممكن كفاية عياط وتهدي .. وعد والله العظيم انا بحبك سامحيني واديني فرصة
وعد:...
سيف: طب انتي عاوزة بنتنا تكبر وتلقينا منفصلين .. اكيد مش هتكون حاجة كويسة بنسبالها لو خايفة ع مصلحتها فعلا
وعد: كان فين الكلام دا وانت بتطلقني
سيف: انا بعترف اني مكنتش عاوز خلفة دلوقتي .. بس من ساعة لما عائشة اتولدت وانا مش عارف ابطل تفكير فيكم ... انا محتاجكم انتو الاتنين ف حياتي ...

وعد ساكتة
سيف: هتفضلي ساكتة .. ماشي ياوعد
وعد: انا موافقة
سيف فرح: موافقة ترجعيلي بجد
وعد: علشان بنتي بس هديك فرصة تانية .. بس دي اخر فرصة ليك ياسيف ... لو ضيعتها لا هتشوفني ولا هتشوف بنتك تاني..

سيف: مش هضيعها اوعدك والله ... انا مش مصدق بجد .. انا عاوز اشكرهم علشان خلونا نرجع .. اول لما يرجعوا هنطلع ع المأذون علطول
وعد: لا مش دلوقتي
سيف: اومال امتا
وعد: لما الاول اكلم بابا وافهموا .. علشان بصراحة هو مش طايقك
سيف: خلاص ماشي وانا هستنا
وعد: انا هكلم نادين .. ترجع تفتحلنا علشان اتأخرنا

نادين: وعد بتتصل بيا .. اعمل ايه

احمد: ردي عليها طيب
نادين: ايوة ياوعد .. بصي والله والله هما اللي...
وعد: انا وسيف اتصالحنا خلاص
نادين بفرحة: بتهزاري ... شوفتي اللي عملتوا جاب فايدة ازاي

وعد: دلوقتي بقيتي انتي اللي عملتي مش كانت فرح .. المهم مترغيش كتير .. تعالي يلا طلعيني علشان نروح علشان بابا ميقلقش علينا
نادين: حاضر انا جاية .. سلام
احمد: خيير
نادين: رجعوا .. رجعوا الحمدالله
احمد: الحمدالله عقبالنا
نادين: نعم
احمد: كفاية استعباط بقا
نادين اتوترت: استعباط ايه .. انت تقصد ايه
احمد: ولا حاجة خلاص
نادين: ماشي..

احمد: ماشي ف عينك ... دانتي مستفزة
نادين: اهو انت بقا ونزلني انا هاخد تاكسي واروحلهم
احمد وقف العربية: يلا انزلي
نادين: ايه دا انت هتنزلني بجد
احمد: مش انتي اللي عاوزة تنزلي .. اتفضلي
نادين: انت قليل الذوق .. انا غلطانة اصلا اني حبيت حد زيك
احمد: ح ايه ؟

نادين: انا مقولتش حاجة
احمد: لا قولتي خلاص
نادين بعصبية: لا مقولتش ..
احمد: بتنكري ليه خلاص اعترفتي .. بصي يانادين .. بصراحة انتي زي اختي
نادين بعصبية: نعم انت هتستعبط
احمد: فيها ايه لما استعبط شوية من نفسي
نادين: لا متستعبطش انت بتحبني انت كمان
احمد: بصراحة اه بحبك

نادين اتكسفت
احمد: زي اختي..

نادين ضربتوا ف كتفه
احمد: خلاص بهزار .. انا بحبك بجد .. وقولتهالك قبل كدا ع فكرة .. بس كنتي نايمة
نادين: بصراحة سمعتك وعملت نفسي نايمة علشان مكنتش عارفة ارد عليك
احمد: اوسكار ف الاستعباط والاستفزاز ليكي والله

نادين ضحكت
احمد غمزلها: ضحكة يعني قلبها مال
نادين: خلاص يااحمد متكسفنيش بقا
احمد: ونبي انتي وش كسوف
نادين: .. يلهوي احنا نسينا وعد وسيف .. يلا بسرعة نروحلهم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة