قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

الرصاصة اضربت في الكوباية اللي في ايد ديما و اتكسرت و كان في ضرب نار في كل حتة حوالين البيت، و ديما وطت على الارض و حطت رأسها بين ايديها و هي بتعيط...
جاسر صحي على صوت ضرب النار و صريخ ديما بص حواليه ملقهاش..
جاسر: ديما..
جاسر خد مسدسه من الدرج اللي جمبه و نزل جري و كل اللي في البيت صحي و اتجمعوا في الصالة..
خالد: في ايه؟

جاسر راح على المطبخ مكان الصوت لقي الكوباية مكسورة و ديما ايديها مليانة دم و قاعدة مخبية وشها و بتعيط..
جاسر قرب منها و حط ايده على كتفها..
جاسر: ديما..
ديما شالت ايديها وحضنته بسرعة و هي بتعيط...
ديما(بعياط): ضربوا نار هنا...
جاسر(و هو بيملس على شعرها و ضهرها): اهدي..
جاسر: انا جمبك متخافيش...
ديما(بعياط): انا خايفة...
جاسر: لا متخافيش انا جمبك...
خالد: ديما انتي كويسة؟

ديما(بعياط): لا لا، انا عايزة اروح عايزة اروح لبابا...
حسن: خالد ايمن على علاء ورايا، خليك يا جاسر مع مراتك..
جاسر: تمام..
ديما(بعياط و صريخ): لا ارجوكوا خلوني ارجع لبابا، حازم حازم انت فين؟انا خايفة...
جاسر شدد عليها جامد و هي في حضنه و باس رأسها...
جاسر: اهدي اهدي يا ديما محدش هيقرب منك اهدي..
فتحية: استغفر الله العظيم...
اسماء: ايه المصايب دي؟
دعاء(بخوف): هو مين دول؟
جملات: منعرفش يا بنتي..

فيروز: عايزين ايه دول؟
عبير: ممكن يقتلوا البت دي؟
سارة: و ممكن يرجعوا تاني..
ديما عند الجملتين دول عيطت اكتر، و جاسر اتعصب..
جاسر(بعصبية): اسكتي يا سارة، محدش يتكلم خالص..
ديما(بعياط): ارجوك متسبنيش، انا خايفة..
جاسر شالها بين ايديه و ديما حاوطته بايديها و دفنت وشها في رقبته و بتعيط...
سارة(بغضب): بيزعق ليا علشان خاطر البت المصراوية..
فيروز: اكيد مش مراته...
فتحية: خلاص كله يقعد يستني الحاج حسن..

عند الرجالة...
حسن: لازم تعرفوا مين اللي وراها؟
علاء: ممكن قاصد يخوفنا او بينبهنا لحرب جاية...
ايمن: مين ليه مصلحة يخوفنا؟
على: ممكن اي شخص عدونا...
حسن: خالد روح شوف الحمير اللي بره دول...
خالد: حاضر يا عمي..
عند جاسر و ديما..
جاسر لسة بيحط ديما على السرير لقاها ماسكة فيه جامد و مش عايزة تسيبه...

ديما(بعياط و خوف): ار جج وك اانن اا بخاف ممن ضض رررب النار النار ممتسب نييش ارجوك انا بخاف من ضرب النار متسبنيش..
جاسر(بحنية): خلاص اهدي مفيش ضرب نار تاني و مفيش حاجة هتحصل بطلي عياط..
جاسر حط ديما على السرير و هي لسة بتعيط بصمت و كل شوية بتشهق...
جاسر لسة هيقوم لقاها مسكت ايده بسرعة و جامد..
ديما(بعياط): انت هتسبني؟
جاسر: لا اهدي هروح اجيب علبة الاسعافات الاولية اطهرلك الجرح...
ديما(بعياط): ماشي..

جاسر قام بسرعة و جاب علبة الاسعافات الاولية، و بدأ يشيل الازاز اللي في ايديها..
ديما(بعياط): بتوجع..
جاسر: معلش..
جاسر شال الازاز من ايديها و طهر الجرح و لف ايديها بشاش...
جاسر: خلاص بقي بطلي عياط...
ديما(بعياط): و انا صغيرة خطفوني و كانوا خاطفين صحاب و قتلوا بنات كتير من صحابي قدام عيني و كان هيقتلني انا كمان، فانا بخاف من الرصاص و ضرب النار...

جاسر قرب منها و حضنها و هي مسكت فيه جامد لغاية ما نامت بين ايديه...
جاسر نيمها و غطاها و باسها من رأسها، و بعدين شاف ملامحها الطفولية و الجميلة و اثار عياطها قرب منها و باسها جمب شفايفها...
جاسر نزل من الاوضة و راح للباقي..
جاسر: خشوا انتوا ناموا..
فتحية: ديما عاملة ايه؟
جاسر: بخير نامت...
فيروز: ينفع اشوفها؟
جاسر: فيروز ابقي شوفيها بكرة لما تصحي..
دعاء: طب نطلع ننام امان و لا ايه؟

جاسر: اه يلا يا جماعة ناموا...
اسماء: مش هيغمض ليا جفن الا لما اعرف مين اللي عاملها انا مش حاسة بامان يا جاسر...
جاسر قرب من اسماء و باس رأسها..
جاسر: متخافوش خير هنعرف مين قبل ما النهار ما يطلع...
كل الستات طلعوا و حاولوا يناموا، سارة قبل ما تطلع وقفت في وش جاسر..
سارة: خليك فاكر يا جاسر..
جاسر(بتعب): انتي ليه مش مقدرة اني تعبان؟مش مقدرة اي حاجة..

سارة: لا انت اللي مش مقدر، يا ريتها كانت ماتت و ارتحنا يا جاسر علشان نتجوز..
جاسر: اطلعي على اوضتك يا سارة مش ناقصك..
جاسر سابها و راح للرجالة، و سارة بصتله بغيظ..
جاسر: ها عرفتوا مين؟
ايمن: طمنا على ديما الاول..
جاسر: بخير يا عمي..
حسن: تفتكر مين ممكن يعمل كدة يا جاسر؟
جاسر: محروس الكلب..
علاء: معتقدش ليه متكونش عائلة صقر...
خالد: الغفر بيقولوا انهم ضربوا من على بعد...

على: هنعمل ايه؟الستات بقت في رعب انت شوفت ديما و دي مش متعودة على كدة يا حسن يا خوي..
حسن: اومال انا مجوزها لجاسر ليه؟و لا ايه رأيك يا جاسر؟
جاسر: دي مراتي يا ابوي و حمايتها واجب..
خالد: ده العشم يا صاحبي...
علاء: هنعمل ايه؟
حسن: مفيش هنصبر للصبح يجي، دلوقتي كله على اوضته..
جاسر: تمام يا حاج...
خالد: عن اذنك يا عمي..
علاء: تصبحوا على خير..
ايمن: عن اذنك يا اخوي..
على: يلا بينا...

حسن: استني يا جاسر انت و خالد..
خالد: اؤمر يا عمي..
حسن: ديما امانة في رقبتك يا جاسر..
جاسر: اكيد يا ابوي..
حسن: انا مش واثق في علاء يا ولدي..
خالد: ليه كدة؟
حسن: مش عارف خدوا بالكوا..
جاسر: تمام يا حاج..
حسن: زودوا الغفر بكرة، و انت خلي بالك من ديما يا جاسر...
جاسر: حاضر يا حاج..
حسن قام و راح لاوضته...
خالد: خد يا صاحبي مسدسك...
جاسر: تسلم...
خالد: هتعرف تنام؟
جاسر: هحاول...
خالد و جاسر كل واحد راح لاوضته...

جاسر دخل اوضته لقي ديما نايمة، و راح قعد على السرير من الناحية التانية لقاها اتقلبت...
ديما(و هي مغمضة عنيها و نايمة): عايزة اشرب..
جاسر قام و راح اوضة الرياضة و فتح التلاجة و طلع ازازة ماية و صب في كوباية...
جاسر: ديما ديما..
جاسر: قومي جبتلك ماية..
ديما قامت نص قعدة و هي مغمضة عنيها و جاسر شربها بايده و ديما اسااسا نايمة و مش حاسة بحاجة...

جاسر رجعها تاني لنومتها، و راح قعد مكانه فضل صاحي مش عارف ينام...

-في الصباح الباكر...
فيروز: ايه منمتوش؟
فتحية: و مين يجيله نوم؟انا اللي صعبان عليا ديما..
سارة: تتعود..
اسماء: متنسيش انها ملهاش في الكلام ده..
سارة: مش عارفة هي او؟ر اوي يعني..
عبير: و مين سمعك يا بنتي؟
جملات: مش بتفهمي يا سارة..
دعاء: ديما بقت عاملة ايه؟
فتحية: معرفش منزلتش و لا هي و لا جاسر..
جاسر: صباح الخير..
اسماء: ديما عاملة ايه يا جاسر؟
جاسر: لسة نايمة..
فيروز: طب احنا هنعمل ايه؟

جاسر: متقلقوش يا جماعة خير، مش اول مرة يعني..
عبير: بنقولهم كدة..
جملات: بس اول مرة لديما يا جاسر احنا صعايدة متعودين..
جاسر: تمام...
حسن: ايه الاخبار؟
جاسر: لسة..
خالد: لسة بشوف..
علاء: يا تري برضو هنشتغل..
جاسر: و يا تري عايزنا نقعد في البيت زي الستات..
علاء: مقصدش يا جاسر في ايه؟
خالد: خلاص..
ايمن: يلا الفطار فين يا جماعة؟
فتحية: مش هتصحوا ديما..
جاسر: سيبيها لما تفوق هتنزل..
جملات: ماشي..

الكل راح قعد على السفرة...
عند ديما...
ديما كانت بتحلم بيوم الخطف و كانت مشاهد البنات اللي قدها و هما بيتقتلوا بيتتكرر في دماغها..
ديما(بصريخ): بابااااااااا..
ديما قامت بسرعة و نزلت جري، و كان جاسر سمع صوتها كان لسة هيطلع ليها لقاها نازلة و مسكت فيه جامد قدام الكل...
ديما(بعياط): عايزين يقتلوني ارجوك متسبهمش يقتلوني قتلوا صحابي قدام عيني...
حسن: امشي يا علاء..
علاء: نعم!

حسن: انت مينفعش تشوف مرات ابن عمك كدة، قوم..
عبير: هو علشان الهانم لابسة لبس زبالة زيها تقوم الواد من الاكل..
ايمن(بحدة): قوم يا علاء..
علاء قام مشي بكل غضب، و جاسر كان بيهدئ ديما...
سارة كانت بتموت من الغيظ...
ديما(بعياط): هيقتلوني ارجوك ارجوك ابعدهم عني..
جاسر: مفيش حاجة الكلام ده كان زمان يا ديما مفيش حاجة اهدي، انا جمبك اهو...
ديما(بعياط): انا خايفة...

خالد: لا يا حبيبتي متخافيش انا اهو و جاسر و كل اعمامك متخافيش...
ديما(بعياط): شكرا...
جاسر مسح ليها دموعها و باس رأسها و حط رأسها عند صدره..
جاسر: خلاص بطلي عياط احنا جمبك...
ديما(بأحراج): شكرا..
فيروز: كدة برضو في قمر بيعيط...
دعاء: قمر ايه دي بدر منور...
ديما(بابتسامة خفيفة): شكرا..
ديما: هطلع اغير هدومي...
جاسر: يا ريت يعني...
ديما: حاضر..
ديما طلعت مع فيروز و دعاء على اوضتها...

فيروز: بس ايه البيجامات القمر دي؟
ديما: اتفضليها يا روحي..
دعاء: ده بابا لما شافك كدة خلي علاء يطلع بره..
ديما: بجد؟اصل انا كنت بحلم بكوابيس و نزلت جري بس مخدتش بالي، آسفة...
فيروز: بتعتذري على ايه يا هبلة ده كويس احنا مش بنطقيه..
ديما: هخش اخد دوش و جاية..
ديما خدت دوش و خرجت دخلت اوضة الملابس..

ديما لبست جيبة لغاية الركبة منفوشة باللون الاسود و تي شيرت احمر بنص كم و كوتشي ابيض عالي، و رفعت شعرها على شكل ديل حصان، و حطت روچ خفيف...
دعاء: يا بت انتي حلوة كدة لمين؟
ديما: شكرا يا روحي، بس انتي احلي..
فيروز: طب يلا ننزل...
البنات نزلوا ملقوش حد غير الستات..
ديما: فين خالد و عمو؟
فتحية: كل الرجالة راحت شغلها و زودا رجالة على البيت و الخدامين رجعوا تاني...
ديما: تمام..

سارة: و انتي بقي بتخافي من الرصاص حقيقي و لا بتستعبطي..
ديما: افندم! انا مش هرد عليكي حرفيا انتي بني آدمة رزلة و مقرفة...
عبير: ما تلمي نفسك يا بت انتي..
ديما: طنط انا هطلع اكلم دنيا بره عن اذنك...
فتحية: روحي يا حبيبتي..
ديما خدت تليفونها و طلعت الجنينة و قعدت على الكنبة، اتصلت بدنيا...
الخط اتفتح...
ديما: ازيك يا بيبي..
دنيا: عايزة ايه يا بت يا رخمة؟
ديما: قولت اتصل بدل ما تقولي صاحبتي عيلة واطية..

دنيا: لا ما انا جاية عندك بكرة عادي يعني..
ديما(بصدمة): بتهزري صح؟
دنيا: لا ابوكي و امك و ابويا و امي هيروحوا يصيعوا من غيري، و انا هاجي اصيع عندك..
ديما: ابقي قابليني ده انا مش عارفة اتفرج على البلد كل شوية اوامر متلبسيش كذا متكلميش ده متعمليش كدة، ده ناقص يقولي اتنفسي عشر مرات بس في اليوم، ايه ده؟
دنيا: ايوه يا حبيبتي انا عايزاه يربيكي...
دنيا: بس انا عايزة اقولك حاجة..
ديما: ايه؟

دنيا(بضحك): حلبتي الجاموسة و لا لسة؟
ديما: اه يا واطية ما هو الحق مش عليكي الحق عليا لاني فكرت انك هتقولي حاجة مهمة، ينعل ابو شكلك غوري من وشي..
دنيا: طبعا هغور لاني هجهز شنطة سفرررررر كبييييييييرة هلشان اجي اقعد عمو لسة هيكلم عمك..
ديما: تمام يا روحي، جمبك بابا؟
دنيا: لا..
ديما: تمام خلي بالك من نفسك..
دنيا: ماشي يا كبدتي..
ديما: بيئة...

-في مكان تاني...
شخص: مخافوش يعني؟
شخص2: دول نزلوا اشتغلوا عادي...
شخص: لازم نقرص ودنهم بحاجة اكبر...
شخص3: انا هتصرف بس بعد كام يوم او اسبوع بالكتير...
شخص: جدع، يلا روح..

-في مكان تاني...
خالد: بس ايه ديما بدأت تتعود عليك...
جاسر: في ايه يا ابني مش مراتي؟
خالد: خلاص يا عم خلاص..
جاسر: المهم دلوقتي مين اللي عملها؟و كان قاصد يقتل حد و لا لا..
خالد: معرفش يا ابني و الله..
حسن: خالد..
خالد: نعم يا عمي..
حسن: بكرة هتسافر القاهرة هتجيب دنيا و ترجع بيها لهنا..
جاسر: هي دنيا جاية ليه؟

حسن: محسن و تسنيم و ابو دنيا و مراته رايحين مسافرين ضروري و هي مش هينفع تقعد لوحدها في القاهرة..
خالد: طيب حاضر يا عمي..
حسن: يلا ربنا معاكوا..
جاسر: حضرتك يا حاج هتعمل قعدة..
حسن: اه بس مش النهاردة لما نشوف هيتصرف هيعمل ايه تاني..
جاسر: تمام...
حسن: انا همشي...
خالد و جاسر: مع السلامة...
شخص: يا جاسر بيه يا جاسر بيه..
جاسر: ايه؟
شخص: بيقولوا ان في خيل من الخيول تعبانة..
جاسر: طب جيب الدكتور بسرعة..

خالد: هفضل انا هنا..
جاسر: ماشي ماشي..
جاسر طلع جري على البيت بسرعة..
عند ديما...
ديما: الله في صوت خيول..
ديما قامت ناحية الصوت و دخلت زي اسطبل جمب البيت لقت خيول كتير..
ديما: الله ايه الجمال ده؟
جاسر(بسرعة): في ايه؟
ديما(بخضة): في ايه؟
جاسر: انتي بتعملي ايه هنا؟
ديما(بتوتر): مفيش سمعت صوت خيول روحت جيت..
جاسر: طب روحي على البيت دلوقتي..
ديما: و النبي خليني هنا شوية..
جاسر: ديما كلمة روحي على البيت..

ديما: طب علشان خاطر عمو بليز..
الدكتور: جاسر بيه..
جاسر: ادخل..
شخص: اهي يا دكتور..
الدكتور بدأ يفحص الخيل، و ديما كانت هتمشي بس جاسر مسك ايديها و قربها منه..
ديما مفهمتش تصرفه و مكنتش عارفة تعمل ايه..
الدكتور: في حقنة انا و ديتها ليها و كمان 8 ساعات لازم تأخد واحدة غيرها..
جاسر: تمام شكرا يا دكتور، محمد روح مع الدكتور..
محمد: حاضر يا بيه..
جاسر: بتحبي الخيول؟
ديما: اه اوي...

جاسر مسك ايديها و لسة هيخليها تلمس الخيول شالت ايديها بسرعة وبعدت عنه...
جاسر: مالك؟
ديما: الصراحة مرة و انا صغننة..
جاسر(باستغراب): صغننة!
ديما: صغيرة يعني، لما كنت صغيرة ركبت خيل بس وقعت و رجلي و اتكسرت...
جاسر: اه، انتي مع كل حاجة ليكي ذكري وحشة..
ديما: حاجة شبه كدة..
جاسر: نفسك تجربي؟
ديما: نفسي بس بخاف..
جاسر: محمد محمد...
محمد: نعم يا بيه..
جاسر: قولنا ايه؟
محمد: نعم يا ابيه..
جاسر: شاطر..

جاسر: هات رعد..
محمد: حاضر..
ديما: رعد مين؟
جاسر: هتشوفي...
محمد جاب خيل لونه اسود و شعره كثيف يعتبر خيل مثالي..
ديما: الله لونه حلو..
جاسر قعد يملس على الخيل و باسه..
جاسر: اطلعي..
ديما: لا لا بلاش انا..
جاسر: لا تعالي..
ديما: بليز سيبني..
جاسر: محمد جيب الكرسي..
محمد: حاضر..
محمد جاب كرسي و حطه عند الخيل بحيث ديما تطلع عليه...
جاسر: متخافيش انا معاكي..
ديما: لو وقعت بجد هنزعل..
جاسر: متخافيش..

ديما كانت بتحاول تطلع بس مش عارفة لان ايديها مربوطة بشاش و ايديها التانية محروقة...
و في اقل من لحظة لقت نفسها راكبة على الخيل..
ديما(بفرحة): الله، شكرا..
جاسر(بابتسامة): تاخدي جولة...
ديما: ماشي، بس لا لا انا بخاف..
جاسر: اثقي فيا..
ديما: ماشي..
و بعدين ديما لقت جاسر ركب وراها و هي كانت خايفة و محرجة...
جاسر: قولنا متخافيش..
ديما: تمام..
جاسر بدأ يمشي بالخيل براحة و ديما مبسوطة و بتضحك و صوت ضحكها عالي..

فتحية: دي ديما دي؟
دعاء(بفرحة): اه يا بختها جاسر مركبها الخيل بتاعه..
سارة(بغيظ): اشمعنا يعني ده بيرفض احنا نقرب عليه..
عبير: هتلاقي اتمحلست عليه...
فيروز: الله شكلهم حلو اوي..
جملات: ربنا يديم سعادتهم...
ديما(بفرحة): انا مبسوطة اوي...
ديما طلعت تليفونها و قعد تتصور و تجيب جاسر معاها في الصور غصب عنه..
جاسر: يا بنتي مبحبش الصور..
ديما: طب ذكري الله..
جاسر: ماشي..

جاسر كان محاوط ديما و ديما ماسكة فيه و وشهم قريب من بعض و بيتصوروا...
جاسر: جاهزة؟
ديما: لايه؟
جاسر سرع جامد و بقي الخيل يجري بسرعة...
ديما(بصريخ): لا لا يا جاسر..
جاسر: هششششش اهدي غمضي عيونك و استمتعي باللحظة..
ديما غمضت عنيها و حست براحة شديدة..
جاسر: حاسة بأيه؟
ديما(بفرحة): مبسوطة اوي اوي اوي، شكرا جدا انت طلعت كيوت اوي...
جاسر: على ما اعتقد من يومين كنت رزل و حقير صح؟

ديما: ايه ده انت زعلان يا جسورة لا اسفة..
جاسر: مقبولة يا ديما..
كان جاسر و ديما بعدوا عن المنطقة اللي فيها ناس..
و بعدين جاسر لاحظ ناس وراه راكبين خيول و ماسكين اسلحة...
جاسر سرع اكتر بكتير، ديما غمضت عنيها و ماسكة في ايد جاسر...
جاسر كان بيحاول يبعد عنهم بأي طريقة علشان ديما...
جاسر: خليكي مغمضة عنيكي...
ديما(بفرحة): حاضر...

جاسر بعد عن الرجالة بمسافة كبيرة و راح حتة مقطوعة تعتبر صحراء و مفهاش اي شخص...
جاسر: افتحي..
ديما بدأت تفتح عنيها و شافت انها في صحراء..
ديما(بخوف): هو احنا فين؟
جاسر(بابتسامة): هنرتاح و هنريح رعد و هنرجع متخافيش..
ديما: ماشي..
جاسر نزل من على الخيل و شال ديما و نزلها هي كمان..
ديما: تعرف انك شبه رومانسي...
جاسر بصلها بطرف عيونه و بعدين قال..
جاسر: ايه ناوية تكملي جوازنا؟

ديما(بتوتر و احراج): لا لا طبعا انت فهمت غلط...
جاسر: تمام ماشي ليه اتحرجتي و اتوترتي اوي كدة..
-ديما و جاسر بدأوا يتكلموا و كان جاسر بيسمع ديما و هي بتتكلم، و هي بتتكلم عن ذكرياتها و تفضل تضحك..

-في مكان تاني..
سارة: يا اما انا خارجة اجيب ليا طلب..
عبير: لا حرجوا علينا محدش يخرج..
سارة: اومال اشمعنا ديما خرجت..
عبير: دي مع جاسر...
سارة: و انا بمية راجل طبعا..
عبير: ماشي يا بنتي، خلي بالك من نفسك..
سارة: حاضر..
سارة سابتها و لبست عبايتها و خرجت من البيت و راحت لمكان قريب من البيت زي كوخ محدش بيروحه...
سارة دخلت الكوخ و قلعت عبايتها...
سارة(بدلع): اتأخرت عليك؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة