قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون والأخير

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون والأخير

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون والأخير

ديما جريت بسرعة على السلالم و وصلت لسارة و حطت رأسها على رجلها بتحاول تفوقها..
ديما: سارة سارة فوقي..
فيروز(بصدمة): ايه اللي حصل؟ماما..
فتحية: في ايه؟
فتحية(بصدمة): ايه اللي حصلها؟
و كل الستات خرجت و شافوا منظر سارة..
عبير: بنتي..
عبير جريت على سارة..
دنيا: اتصلوا بالدكتور بسرعة اتصرفوا..
ديما: يا بنتي فوقي..
اسماء: شكلها سقطت...
جملات: حد ينادي للحاج..
و بعد فترة جه الدكتور و كشف على سارة...

الدكتور: يا حاجة فتحية للاسف سارة هانم سقطت..
ديما: انا معرفش حصل ايه...
و كل الرجالة رجعت البيت على ميعاد الغداء و مكنوش عرفوا..
عبير(بعياط): بنتي سقطت يا حاج..
ايمن(بصدمة): ازاي؟ايه اللي حصل؟
حسن: قدر الله و ما شاء فعل...
جاسر لقي ديما مش موجودة و استغرب..
جاسر: عن اذنكوا..
جاسر سابهم و طلع على اوضته..
خالد: انا هطلع اغير..
دنيا: جاية معاك..
خالد و دنيا طلعوا اوضتهم...
علاء: ان شاء الله خير، هتبقي بخير..

علاء: تعالي يا فيروز ورايا..
فيروز: حاضر..
علاء و فيروز طلعوا اوضتهم..
عند ديما و جاسر..
جاسر فتح الباب دخل لقي ديما قاعدة على الارض و بتعيط، قرب منها بسرعة..
جاسر(بقلق): مالك يا حبيبتي؟
جاسر لقي ديما باصة على ايديها اللي مليانة بدم سارة..
جاسر(بقلق): ايه الدم ده يا ديما متقلقنيش..
ديما(بعياط): ملحقتش امسكها..
جاسر: بس! انتي بتعيطي علشان كدة؟
ديما هزت رأسها بمعني اه..

جاسر: يا حبيبتي ده قضاء و قدر متعترضيش على امر ربنا...
ديما: انا معرفش ايه اللي حصل في لحظة لقتها وقعت على السلالم و بتصرخ..
جاسر: خلاص يا حبيبتي محصلش حاجة اهدي..
ديما: طيب..
جاسر: يلا قومي اغسلي ايدك، جسمي تاعبني عايز اخد دوش يلا انجزي..
ديما: حاضر اسفة...
جاسر: بس تعالي هنا ايه الجمال ده..
ديما(بابتسامة): شكرا...
جاسر: ايوه كدة افتحي الشباك ايه ده..
ديما: انا قايمة..

ديما قامت غسلت ايديها و جاسر خد دوش و خرج..
ديما: مش هتتغدي؟
جاسر(بتعب): لا هنام، تصبحي على خير يا حبيبتي..
ديما(بابتسامة): و انت من اهله..
ديما خرجت و سابت جاسر ينام..
دنيا: ايه يا بنتي ماشية في وشك كدة ليه؟
ديما: اه انا جعانة..
دنيا: و مين سمعك؟و انا، يلا ننزل نأكل...
ديما: طيب..
ديما و دنيا نزلوا و لقوا فيروز و دعاء بيأكلوا..
دنيا: يا خاينين..
دعاء(بخفوت): هشششش تعالوا كلوا بس من غير ما حد يعرف..

ديما(بهمس): ليه؟
فيروز(بهمس): علشان سارة و كدة و اللي حصل..
دنيا: طيب، يلا نأكل..
و الاربع بنات قعدوا يأكلوا و و يتكلموا، و بعدين سمعوا صوت صريخ سارة..
ديما(بفزع): ايه ده؟
و الكل طلع على فوق و لقوا عبير و فتحية بيحاولوا يهدوا سارة...
عبير: اهدي يا بنتي..
فتحية: خير..
ديما: معلش يا سارة ده اكيد خير ليكي..
سارة(بصريخ): انتي السبب انتي السبب، بكرهك..
دنيا: ايه اللي انتي بتقوليه ده؟

جملات: سارة احنا هنقدر حالتك بس متسوقيش فيها..
سارة(بصريخ): هي هي المفروض كانت هي اللي تقع المفروض..
خالد: في ايه صوت الصريخ ده؟
فيروز: سارة فاقت..
علاء: مالك يا سارة؟
سارة: ديما ديما السبب في اني اخسر ابني..
ديما(بدموع): انا و الله معملتش حاجة..
سارة قامت و قربت من ديما و قعدت تخنقها بإيديها و الكل تدخل..
ديما(بصوت عالي): جاااااااسر..
سارة(بغل و شر): مش هسيبك...
جملات: ابعدي عنها انتي اتجننتي..

جاسر(بنوم): في ايه؟
-و بعدين جاسر بدأ يفوق و لقي سارة بتخنق ديما جري بسرعة و زق سارة على الارض..
ديما قعدت تكح جامد و جاسر خدها في حضنه..
جاسر(بغضب): انتي اتجننتي يا سارة؟
ديما(بدموع): كانت هتموتني..
حسن(بحدة): حصل ايه؟ صوتكوا عالي...
ايمن: في ايه ما تحكوا؟
جاسر(بغضب): بنتك كانت هتقتل مراتي يا عمي..
دنيا(بغضب): دي متربتش و مشافتش ساعة تربية..
ديما اغمي عليها و هي حاضنة جاسر...
جاسر(بقلق): ديما ديما..

جاسر(بعصبية): منك لله يا سارة..
جاسر شال ديما و راح على اوضته و نيمها على السرير...
فيروز: هي ديما حصلها ايه؟
جملات: ربنا يأخدك يا سارة..
فتحية: ايه يا شيخة البت عملتلك ايه؟
اسماء: فعلا متربتيش..
سارة(بعياط): هي اللي قتلت ابني..
عبير(بعصبية): اخرسي بقي اخرسي..
خالد: جاسر الدكتور جه...
جاسر: دخله يا خالد..
و الدكتور بدأ يفحص ديما تحت انظار جاسر و دنيا و دعاء و فيروز...

الدكتور(بابتسامة): مبروك يا جاسر بيه المدام حامل..
جاسر(بصدمة): ده حقيقي؟!
دعاء(بفرحة): اهو اخيرا الله..
دنيا(بفرحة): همووت من كتر الفرح الله...
جاسر: انت متأكد يا دكتور؟
الدكتور: ده اللي واضح عندي، لكن لو عايز تتأكد روح تعمل اختبار حمل...
جاسر: تمام اتفضل يا دكتور...
فيروز: هنسيبكوا بقي باي..
-جاسر قعد جمب ديما و فك عنها طرحتها و قغد يملس على شعرها..

عند الكل تحت...
محسن: هو حصل ايه؟
خالد: مفيش حاجة يا حاج..
(ملحوظة: محسن كان في مصر و رجع)..
دنيا(بفرحة): ديما حامل..
محسن(بفرحة): بجد؟يعني هي حامل..
دعاء: الكل اتصدم حتى جاسر..
حسن: ربنا يتتم حملها على خير..
ايمن: مبروك يتربي في عز جاسر ان شاء الله..
فتحية: اخيرا..
و الكل بقي مبسوط بحمل ديما...
عند ديما و جاسر..
ديما بدأت تفتح عينيها و لقت جاسر جمبها..
جاسر(بابتسامة): حمد لله بالسلامة..

ديما(بخفوت): شكرا...
جاسر(بفرحة): عندي ليكي خبر حلو اوي..
ديما(بسخرية): هو في حاجة حلوة في البيت ده..
جاسر دفن وشه في رقبة ديما و غمض عيونه..
جاسر: اه في حاجة حلوة في البيت ده في حاجات في انتي اولهم و بعدين..
ديما(بتعجب): و بعدين؟!
جاسر: ابني اللي جاي في الطريق..
ديما(برفعة حاجب): نعم!
ديما سكتت و فكرت شوية، و بعدها زقت جاسر بعيد عنها بعصبية..
ديما(بعصبية): انت متجوز عليا يا جاسر و مراتك حامل..

جاسر اندهش من تفكيرها..
جاسر: اه مراتي حامل..
ديما(بعصبية): بكرهك يا جاسر بكرهك..
ديما قامت و لبست طرحتها و لسة هتنزل جاسر مسك ايديها..
جاسر: رايحة فين؟
ديما(بغضب): شيل ايدك عني..
ديما زقت جاسر و نزلت جري و جاسر نزل وراها و هي بيضحك عليها..
فتحية: مالك يا بنتي؟
ديما(بعصبية): الزفت الحيوان متجوز عليا لا و كمان مراته حامل..
جاسر كان واقف وراها و بيشاور ليهم بانهم ميقولوش ليها..
حازم: مين قالك كدة؟

ديما: هو ده المهم يعني، ده ده متجوز عليا ده بيخوني..
جاسر مقدرش يمسك نفسهه و قعد يضحك بصوت عالي و الكل بيضحك عليها..
ديما(بغضب): بطل ضحك..
جاسر قرب من ديما و حاوط وشها بأيديه..
جاسر(بضحك): شكلك يا طفلة مش مستوعبة الموضوع، انتي حامل يا طفلة..
ديما(بعصبية): انت بتض، لسة هتكمل كلامها..
بعدها ديما ركزت في كلامه و اتصدمت و بصتله..
ديما(بصدمة): يعني انا حامل؟
اسماء: انتوا بتستغربوا ليه نفسي اعرف؟

ديما(بفرحة): عااااااااااااا، انا حامل انا فرحانة..
ديما قعدت تطنطط زي الاطفال و الكل بيضحك عليها..
جاسر(بضحك): خلاص خلاص اهدي، بطلي تطنططي كدة..
حازم: اوعدنا يا رب..

-بعد اسبوعين..
دعاء(بدموع): انا مش عايزة اسافر..
حازم: يا رب الصبر، يا بنتي قولتلك هنيجي في اي وقت تكوني عايزة تيجي فيه..
ديما: يا ابني مهما كان برضو صعب، اصبر..
دعاء راحت حضنت ديما و دنيا و فيروز..
دعاء(بدموع): متنسونيش..
دنيا(بلطف): منقدرش اصلا يا روحي..
فيروز: هتوحشينا اوي..
دعاء راحت حضنت جاسر..
جاسر: متعيطيش لو مش عايزة تروحي معاه قولي..
حازم: اه ردي ردي..
دعاء(باحراج): هتوحشوني اوي..

جاسر(بضحك): واضح، لو بس زعلك قوليلي..
حازم: انا اقدر...
خالد: خلي بالك منها..
حازم: في عنيا..
دعاء: امي..
دعاء جريت على فتحية و حضنتها و سلمت على عبير و اسماء و جملات...
(سارة مخرجتش من اوضتها و كانت عبير بتدخل توديها الاكل و تخرج و محدش بيعبرها)...
حسن: خلي بالك من نفسك و اسمعي كلام جوزك يا دعاء..
دعاء: حاضر يا بابا...
دعاء سلمت على اعمامها و راحت وقفت جمب حازم..
حازم: يلا اشوفكوا بخير..

الكل: مع الف سلامة..
-حازم خد دعاء و راحوا للمطار و ركبوا الطيارة و راحوا لسويسرا...
ديما(بابتسامة): ربنا يسعدهم..
جاسر: يا رب..
عبير: يلا علشان نحضر الغداء..
حسن: تعالوا نتكلم..
محسن: اه بقالنا كتير مقعدناش مع بعض..
ايمن: يلا..
على: عقبال ما يحضروا الغداء..
علاء: عن اذنكوا تعالي يا فيروز...
فيروز: حاضر..
فيروز طلعت مع علاء اوضتهم...
علاء: غمضي عيونك...
فيروز: طيب..

فيروز غمضت عنيها و و هي حاسة بحركة علاء جمبها..
علاء: افتحي عينك..
فيروز فتحت عنيها لقت في سلسلة دهب مكتوب عليها فيروز..
فيروز(بفرحة): حلوة اوي اوي...
علاء: عجبتك؟
فيروز: جدا..
علاء: الحمد لله..
فيروز: شكرا جدا ليك..
علاء: على ايه انتي مراتي...
عند الباقي..
خالد: علاء خلع..
جاسر: طب انا كمان هخلع..
خالد: اه يا واطي ما تصبر يا عم..
جاسر: طيب..
خالد: اخبار ديما ايه؟
جاسر: بخير مش شايفها زي القرد...
خالد: طيب...

جاسر: طيب..
خالد: انت شكلك مش طايقني روح يا عم لديما..
جاسر(بضحك): الصراحة ما صدقت...
عند الستات...
عبير: شاطرة يا دنيا بقيتي بتعرفي تعملي الرز حلو...
دنيا: شكرا يا طنط...
جملات: وريني الملوخية كدة يا ديما..
ديما: اتفضلي يا طنط..
جملات: اه طعمها حلو..
فتحية: انتوا مشغلين ديما ليه؟
ديما: لا يا طنط انا اللي عايزة كدة..
فتحية: لا ميصحش يا ديما اقعدي ارتاحي..
جاسر: انا برضو بقولها كدة تقولي لا بحب اشتغل معاهم...

ديما: رزل..
اسماء: روحي يا حبيبتي اسمعي كلام جوزك و ارتاحي...
ديما(بغيظ): حاضر..
جاسر: بتحبي الشغل يا اختي، لما نشوف في رمضان هتعملي ايه...
ديما: هعمل موز بلبن...
جاسر: اتريقي اتريقي هتكوني في الشهر السابع..
ديما: طيب، انا طالعة اغير هدومي..
ديما طلعت غيرت هدومها و راحت لاوضة سارة بتردد و خبطت الباب..
سارة(بخفوت): ادخل..
ديما دخلت بتقدم خطوة و ترجع خطوة و هي خايفة على نفسها و على الطفل...

ديما(بتوتر): هاي سارة، عارفة انك يعني مش طايقاني بس و الله العظيم انا معملتش حاجة..
سارة(بتعب): انا بكرهك يا ديما..
ديما: لو سمحت انا معملتش ليكي حاجة و مش عايزاكي تكوني زعلانة مني، اكيد ربنا هيعوضك يا روحي..
سارة(بتعب): خدتي مني ابني..
ديما: و الله انا كنت زعلانة لاني ملحقتكيش..

سارة(بتعب و عياط): انا زعلانة من نفسي و منك يا ديما انا انا اللي موت ابني و ده شئ مأثر فيا اوي انا السبب مش انتي، يا ريتك كنتي انتي يا شيخة يا ريته كنتي انتي..
ديما: انتي ممكن تتجوزي تاني و تحملي عادي يا روحي..
سارة(بدموع): اخرجي بره يا ديما اخرجي..
-ديما خرجت من الاوضة و قفلت الباب وراها و عيطت لقت جاسر واقف و مربع ايده و باصص ليها بشئ من الغضب..
ديما قربت منه و حضنته و هو بادلها الحضن...

ديما: انا زعلانة عليها اوي...
جاسر: هي اللي غلطانة يا ديما سيبيها تأخد جزاءها، يلا تعالي معايا هنسيكي الدنيا...
ديما: ازاي؟
جاسر قرب منها اوي..
جاسر: هقولك..
ديما: ابعد يا جاسر انت وحش و رزل تمام بس بقي وسع..
جاسر(بضحك): طيب يا...
جاسر: يا طفلة...
جاسر: تعالي معايا..
جاسر مسك ايد ديما و خرج بره البيت...
دنيا كانت ماشية و طالعة على السلالم لقت حد بيصفر..
دنيا(باستغراب): مين؟

دنيا سمعت صوت الصفير تاني بصت وراها و قدامها ملقتش حد...
خالد: بتدوري على مين يا جميل؟
دنيا: هو انت..
خالد: لا شبحي..
دنيا: طيب، عايز ايه؟
خالد: بوسه..
دنيا باست خالد على خده و لسة هتمشي مسكها و رجعها تاني...
خالد: مش نفسك تحملي زي ديما كدة..
دنيا: ان شاء الله لما ربنا يريد وسع..
خالد: بمزاجي علفكرة ها..
دنيا: طيب يا ابو مزاج..
دنيا طلعت و خالد طلع وراها...
عند ديما...
ديما: هتوديني لفين؟
جاسر: اصبري..

ديما لقت جاسر بيوديها لمكان الخيول..
ديما: جبتني هنا ليه؟
جاسر: موحشكيش رعد؟
ديما: اه..
جاسر: ده بيسألني عليكي كل يوم..
ديما: يا سلام..
جاسر: رعد اتجوز علفكرة..
ديما(بفرحة): بجد؟
جاسر: اه و مراته حامل زيك كدة بالظبط..
ديما: بتكدب عليا؟
جاسر: لا و هكدب ليه؟
جاسر و ديما قعدوا كتير مع الخيول..

-عدت فترة طويلة عليهم عدي خمس شهور...
في الصباح الباكر..
جاسر بدأ يفوق من نومه ملقاش ديما جمبه قام و راح اوضة الملابس لقاها واقفة قدام المراية و ماسكة بطنها...
جاسر: حبيبتي بتعمل ايه؟
ديما(بحزن): انا بطني كبرت اوي، و فيروز بتفضل تتريق عليا..
جاسر: اتكلمنا في الموضوع ده كتير يا حبيبتي هنعيده تاني..
ديما(بحزن): طبعا ما حزني مش فارق معاك..
جاسر(بهمس): يا رب مش هنخلص من هرمونات الحمل بقي..

جاسر: طيب رمضان داخل علينا يعني متزعليش بقي..
ديما: طيب..
جاسر: اضحكي..
ديما: مش فايقالك، انا نازلة..
جاسر دخل الحمام و خرج غير هدومه و نزل ورا ديما..
دنيا: اهلا..
ديما: اهلا..
دنيا: حبيب خالتو عامل ايه؟
ديما: تاعب امه يا اختي..
دنيا: ليه بس كدة؟
ديما: لا و الزفت جاسر بيقولي انا اللي هسمي الولد و مش هقولك اسمه دلوقتي..
خالد: اهلا باللي مخلصين اكل البيت..
ديما: اهلا باللي محزن اهل البيت..
خالد: انا؟!

ديما: لا انا، روح واسي مراتك الغلبانة الحامل..
فتحية: يلا نحضر الغداء، بليل هنتسحر..
ديما: جاية اهو..
جاسر: تعالي هنا راحة فين يا اختي اقعدي مكانك و متتحركيش..
ديما: خلاص يا ريس، آسفين..
جاسر: يلا يا خالد ستات مقرفة، فين الزفت علاء؟
علاء: افندم؟
خالد: مختفي فين؟
علاء: موجود اهو..
ديما: مين دول اللي مقرفين اومال الرجالة تبقي ايه شياطين البيت بقي..
دنيا: عندك حق..
دنيا: يلا يا بنتي الدنيا بقت تخنق..

ديما و دنيا مشيوا راحوا باقي الستات..
فيروز: انا جيت..
دنيا: نورتي يا اختي..
فيروز: حبيب ابن مرات ابن عمي ايه؟
ديما(بضحك): ايه اللفة دي كلها؟
فيروز: اضحك يا جميل انت...
سارة: صباح الخير..
جملات(بهمس): دي نزلت ليه دي؟
فتحية(بهمس): معرفش..
اسماء(بهمس): شكلها ناوية على شر..
دنيا(بهمس): دي منزلتش من خمس شهور...
فيروز(بهمس): هي عايزة ايه؟
ديما(بهمس): بطلوا همس و اسألوها عادي يعني..
عبير: خير يا سارة؟

سارة(بحزن): موحشتكيش يا اما...
عبير: لا..
سارة(بحزن): اسفة..
سارة سابتهم و طلعت على اوضتها..
فتحية: هي شكلها ناوية على شر و لا ايه؟
اسماء: معرفش..
جملات: احنا مالنا..
ديما خرجت من المطبخ..
محسن: ديما..
ديما: بابا واحشني..
محسن: اه طبعا ما انتي ناسياني بسبب جاسر..
ديما: انا اقدر يا عمري انت...
محسن: وحشتيني اوي بقالي كتير مكلمتكيش..
ديما: و انا و الله..

ديما راحت قعدت جمب محسن و حضنته فضلت قاعدة معاه طول اليوم..
ايمن: اهم حاجة يا حاج انك تكون مقتنع..
حسن: اكيد يا ايمن، هنفتح مصنع تاني و هتكتبه باسم ديما و فيروز و سارة..
ايمن: بلاش سارة يا حاجة خلي دنيا..
حسن: ده حقها يا ايمن..
على: اهم حاجة انت بس ريح نفسك انت بتتعب جامد..
-بعد فترة الشباب رجعت من الشغل، و جاسر اترمي على اول كرسي قابله لقي ديما حاضنة محسن و بتشاروله بمعني هاي..

جاسر(بحدة): قومي يا اختي قومي..
محسن: في ايه يا واد قلبت كدة ليه؟
جاسر: مفيش حاجة يا عمي، قومي..
ديما(برفعة حاجب): هو حد عملك حاجة ما تسبني في حضن بابا شوية..
خالد(بهمس): لمي الدور و قومي، و انتي عارفة انه غيران..
ديما قامت مع جاسر و جاسر مسك ايديها و طلع اوضته...
خالد(بتعب): انا طالع اغير هدومي اليوم كان متعب..
دنيا: جيت يا حبيبي؟
خالد: لا ببعت قريني الاول...
دنيا: الظرافة عايزة منك ايه؟

علاء: اومال فين فيروز يا عمي؟
محسن: هتلاقيها مع الستات في المطبخ..
علاء: تمام عن اذنكوا...
علاء راح للمطبخ ملقاش فيروز طلع لاوضته لقاها قاعدة بتعيط..
علاء: مالك يا فيروز؟
فيروز: مفيش يا علاء..
علاء: مفيش ما هو واضح اوي في ايه اتكلمي..
فيروز: انت لو عايز تتجوز علشان تخلف انا مش معترضة يا علاء...
علاء: انا لو عايز كدة مش هأخد رأيك و كمان الموضوع مسألة وقت احنا بقالنا خمس شهور بس متجوزين...

فيروز(بعياط): ساعات بسمع مرت عمي عبير بتتكلم مع مرات عمي فتحية و مع امي..
علاء: خلاص اهدي مش هيتكلموا تاني بس انتي متزعليش نفسك..
فيروز: بس لو انت عايز تخلف من واحدة تانية انا مش معترضة..
علاء: يا بت انتي لسة مفهمتيش انا بحبك انتي..
فيروز(بخجل): شكرا..

-عدي اليوم و جه الليل..
ديما: جاسر جاسر..
جاسر: خير؟
ديما: السحور جاهز..
جاسر: طيب..
ديما: بتعمل ايه عندك في البلكونة؟
جاسر: مبعملش يلا ننزل نتسحر..
ديما: طيب..
جاسر: متأكدة انك هتصومي؟
ديما: طبعا..
جاسر: لو عايزة تفطري براحتك..
ديما: لا...
و نزلوا لقوا الكل قاعد و السحور قدامهم..
فتحية: هتصومي يا ديما؟
ديما: اه ان شاء الله..
جملات: و انتي يا دنيا؟
دنيا: اه برضو..
اسماء: ربنا يحميكوا..
و بدأوا يأكلوا...

حسن: ان شاء الله احنا هنسافر مكة و هنرجع بعد العيد الكبير..
جاسر: ان شاء الله يا حاج...
و بعد السحور كانوا جاهزين..
محسن و جملات,عبير و ايمن,حسن و فتحية,على و اسماء، سافروا لمكة المكرمة..
و الباقي راح ينام...
-و عدت الايام و جاسر كل يوم يروح الشغل هو و خالد و علاء بالنهار و يرجعوا اخر النهار و البنات كانت بتحضر الغداء و يقعدوا يفطروا و يتسحروا مع بعض، و سارة كانت بتحاول تكسب ثقتهم تاني..

عدي شهر رمضان و كانت ليلة العيد...
ديما: ياااااه اخيرا الحمد لله العيد جه..
دنيا: اه كنا بنخرج نصيع يوم العيد ده فاكرة..
جاسر و خالد: لا و النبي..
ديما: كان زمان روق..
دنيا: ايام و راحت لحالها..
فيروز: طبعا العيد جه بقي فايه..
علاء: ايه؟
فيروز: ايه؟
علاء: ايوه ايه بقي؟
ديما: العيدية طبعا انتوا اتهبلتوا..
دنيا: ايديكوا كدة على money عيدية يلا..
جاسر: انتوا كبرتوا انسوا..
جاسر(و هو بيتاوب): تصبحوا على خير..

جاسر و خالد و علاء طلعوا اوضهم..
ديما(بحزن): يعني مش هأخد عيدية؟
دنيا: و الله اعمل جناية..
فيروز: لا بس ابيه جاسر كان بيودينا عيدية..
سارة: هيوديكي يا ديما متقلقيش..
ديما: انا مش بنام ليلية العيد دي..
دنيا: و لا انا...
فيروز: انا بسهر للصبح..
سارة(باحراج): ممكن اسهر معاكوا..
دنيا: تعالي..
و البنات قعدوا قدام التلفزيون لغاية ما الفجر أذن و قاموا صلوا و قعدوا تاني لغاية ما بدأت التكبيرات تشتغل...

ديما(بفرحة): هطلع البس طقم العيد اللي انا اشتريته انا و جاسر..
دنيا: و انا كمان..
فيروز: اشطا و انا..
سارة: هطلع عن اذنكوا..
و الكل طلع على اوضته...
عند علاء و فيروز..
فيروز لبست طقم العيد و راحت تصحي علاء..
فيروز: علاء علاء..
علاء(بنوم): ايه يا فيروز؟
فيروز: قوم العيد مش هنروح نصلي..
علاء: نص ساعة..
فيروز: قوم يا ابني بقي..
علاء: طيب ايه ده؟
علاء قام و دخل خد دوش و خرج لبس عبايته...
علاء: قدامي يا اخرة صبري..

فيروز(بحزن): مفيش برضو عيدية..
علاء: قدامي يا بنتي..
فيروز: طيب متزقش..
عند دنيا و خالد..
دنيا خدت دوش و لبست الطقم بتاعها و خرجت صحت خالد...
دنيا: قوم يا ابني بقي..
خالد: طيب قومت مستعجلة على ايه؟
دنيا: هحضر العيد في البلد اول مرة يلا..
خالد: طيب يا ستي..
دنيا: اوكي..
خالد خد دوش و غير هدومه و خرج لدنيا مسك ايديها و نزلوا...
عند ديما و جاسر..
جاسر كان حاسس بحركة ديما الطفولية حواليه..

ديما كانت بترتب كل حاجة على السرير الفستان و الطرحة و الشنطة و الكوتشي كانت مبسوطة اوي..
ديما: كدة كل حاجة جاهزة، ايه تاني؟
ديما: مفيش نلبس بقي..
ديما بدأت تلبس هدومها و تظبط طرحتها...
ديما: جاسر جاسر..
جاسر: عايزة ايه؟
ديما: يلا قوم انت وعدتني هحضر العيد في البلد من الاول و هنصلي يلا..
جاسر: حاضر يا طفلة..
ديما: ايه أيك في فستاني؟
جاسر: حلو..
جاسر قام و خد دوش و غير هدومه و خرج لديما..
جاسر: يلا بينا..

ديما: يلا..
جاسر و ديما نزلوا لقي الكل جاهز تحت حتى سارة..
جاسر: يلا بينا..
كل واحد مسك مراته و مشيوا مع بعض و سارة جمبهم..
خالد: روحوا صلوا و نتقابل هنا تاني..
دنيا: تمام...
فيروز: باي..
جاسر: خلي بالك من نفسك و متوطيش..
ديما: حاضر..
البنات راحوا يصلوا مع الستات، و الرجالة راحت تصلي مع الرجالة..
بنت(بهمس): مش دي مرات جاسر بيه؟
بنت2(بهمس): اه هي، و كمان حامل..
بنت(بهمس): الحيوانة دي البت المصراوية دي..

سارة: ديما خلي بالك..
ديما: من ايه؟
سارة: لا اقصد متوطيش زي ما جاسر قالك..
ديما: شكرا..
ديما قعدت على الارض و البنات قعدوا جمبها بيسمعوا خطبة العيد..
دنيا: الجو هنا حلو اوي..
ديما: جميل اوي اوي..
فيروز: هنروح بقي و نلعب..
ديما: في مراجيح؟
سارة: اه بس انتي مش هتتمرجحي علشان اللي في بطنك..
ديما(بحزن): انت ليه يا حبيب امك جيت في الوقت ده الله، كدة مش هلعب و لا هلعبك معايا يرضيك..
فيروز: و الله مسخرة...

ست: يلا قوموا..
ديما: حد يشدني..
ست2: ليه عجزتي؟
دنيا: هو حد كلم حضرتك؟
ست2: شوفوا قليلة الادب بترد عليا..
فيروز: هو احنا عملنا ليكوا حاجة ما تسيبونا في حالنا..
ست: طبعا ما هما من مصر..
ديما: لا ثانية بس ثانية ايه مشكلتكوا مع بنات مصر و القاهرة هموت و اعرف ايه ده؟
سارة: خلاص خلاص، خدي اهو كرسي يا ديما...
ديما: شكرا..
و بدأوا يصلوا و بعد فترة خلصوا صلاة..
سارة: يلا نطلع من هنا بسرعة..
و الكل كان ماشي..

بنت1: انتي يا بت يا مصراوية...
ديما(بنفاذ صبر): يا رب خلاص زهقت..
ديما: خير افندم؟
بنت2: انتي بتقلي ادبك على امي انا..
دنيا: هو احنا عملنا ليكوا حاجة ما تخرسوا بقي شوية..
فيروز: يلا يا ديما يلا يا دنيا...
ديما لسة بتلف البنت كانت هتزقها بس سارة زقتها..
سارة(بزعيق): ما تبعدوا عننا بقي، احنا عملنا حاجة متخلونيش مخلكوش تسوا شلن في سوق الستات..
سارة: يلا يا ديما يلا يا دنيا يلا يا فيروز..

و الاربع بنات خرجوا لقوا الشباب مستنينهم..
جاسر: اتأخرتوا ليه؟
ديما: عايزة اروح..
جاسر(باستغراب): ليه؟
دنيا: اه و انا كمان..
خالد: انتوا مش كنتوا هتموتوا و تشوفوا العيد..
علاء: حصل ايه يا فيروز؟
فيروز: في بنات و ستات جروا شكل معانا..
جاسر: وحبيبتي بقي تزعل ليه؟سيبك منهم ستات بتحب الكلام الكتير..
سارة(لنفسها): الحمد لله على كل شئ..
جاسر: تعالي يا جمر..
ديما(بابتسامة و احراج): اسكت بقي..

و جاسر خدها و لف بيها البلد كلها و راحوا لمكان العيد..
ديما: عايزة اعمل زي دول..
جاسر: لا مش هتقدري تشيليها..
دنيا: طب انا..
خالد: حد قالك انك مش حامل، انتي كمان لا..
فيروز: هلعب انا..
فيروز مسكت البندقية و وجهت على الرسمة اللي قدامها و صوبت...
ديما(بانبهر): واو...
دنيا: و النبي اجرب مرة واحدة بس..
و ودوا فيروز صورة لممثل مشهور..
ديما: و النبي عايزة الهدية اللي هناك دي..
جاسر: هات يا عم البندقية..

ديما: هات..
جاسر: انا يا حبيبتي اللي هعمل مش انتي خليكي انتي في الواد اللي محشور جوا ده..
ديما: رخم..
جاسر صوب في النص بالظبط و ودوه اللعبة اللي كانت ديما عايزاها..
ديما(بفرحة): بحبك اوي..
دنيا: طب و اشمعنا ديما؟
خالد: عايزة اي لعبة؟
دنيا: الدبدوب ده..
خالد: طيب، الصبر يا رب..
خالد لعب هو كمان و جاب الدبدوب لدنيا..
فيروز: هروح اتمرجح..
ديما: استني جاية معاكي..
ديما لسة هتتحرك لقت اللي بيمسكها من ايديها..

جاسر: اقعدي يا اختي اقعدي هنا..
ديما: يا جاسر، فين بقي متعة العيد؟
جاسر: السنة الجاية لما تخلفي كدة و تكوني بعافيتك..
دنيا: متبصليش انا متكلمتش..
علاء: محدش هيلعب يبقي انتي كمان متلعبيش..
فيروز: بس...
ديما: متقيديش حريتها خلي سارة تروح معاها..
علاء: لا تقعد هنا و كمان ممكن و هي بتلعب رجليها تبان او كدة لا..
خالد: عجبتني..
و الكل قعد يضحك..
ديما: طب ركبني خيل..
جاسر(بضحك): معتقدش هيستحملك هيفطس تحتك..

ديما: اضحك اضحك، انا كنت مزة المزز بس منك لله..
جاسر: طب بذمتك انا غصبتك لا يبقي خلاص..
ديما: نينننننننننننننننننننننني...
جاسر: طب يلا بقي نروح و نشوف الموضوع ده..
دنيا: لا دلوقتي لا استنوا شوية..
و البنات قعدوا يتفرجوا على العيد و يتمشوا و الشباب مبسوطين لفرحهم...
سارة: بصي ده يا ديما للطفل..
ديما: يا اختي كملية الله اللعبة دي حلوة للبيبي..
جاسر: هاتلي يا ابني 3 لعب من دي..
شاب: حاضر يا جاسر بيه..

دنيا: طب و انا...
خالد: انتي طماعة يا بت انتي..
دنيا: انا؟!ده انا طيوبة خالص..
خالد: واضح واضح يا اختي..
خالد: هات يا ابني من دي برضو..
ديما: هي مش طماعة هي عايزة تجيب زيي علشان نبقي زي بعض..
دنيا: شفت فهمتني غلط ازاي؟
خالد: يا حرام..
تليفون جاسر رن، الخط اتفتح..
جاسر: اهلا يا حاج، عيد مبارك..
حسن: اهلا يا جاسر اخباركوا كلكوا ايه؟
جاسر: الحمد لله، اخباركوا انتوا ايه؟
حسن: بص الصراحة كلنا عجبنا المكان هنا..

جاسر: اه يعني؟
حسن: يعني جايين السنة الجاية..
جاسر: نعم!
حسن: ايوه كلنا مبسوطين و عايزين نبقي في المكان اللي الرسول(صلي الله عليه و سلم) كان فيه لاطول فترة...
جاسر: تمام يا حاج، خلوا بالكوا من نفسكوا..
علاء: ايه؟
جاسر: مش هتصدقوا..
الكل: ايه؟
جاسر: ناويين يقعدوا للسنة الجاية..
الكل اتصدم و بعدها اتعودوا..
جاسر: يلا نروح..

جاسر كان ماشي و كل ما يقابل طفل او طفلة يطلع فلوس من جيبه و يديهم عيديه و خالد و علاء زيه..
ديما: طب اعتبرني طفلة و وديني مية جنية طب..
جاسر: على البيت يا روحي..
ديما(بقرف): طيب...
و البنات دخلوا البيت و بعد فترة الشباب دخلوا..
جاسر: تعالي يا طفلة انتي هنا..
ديما: خير؟
جاسر طلع من جيبه فلوس و اداهم لديما..
ديما(بفرحة): و ربي بحبك..
ديما حضنت جاسر و باسته من خده..
خالد: خدي يا زفتة..
دنيا: ربنا يسامحك...

خالد: اهي يا اختي العيدية اللي هتبيضي عليها..
دنيا(بفرحة): الله يا حليوة..
علاء: خدي يا قمر كل سنة و انتي طيبة...
فيروز: شكرا ليك..
علاء: خدي يا سارة كل سنة و انتي طيبة..
سارة(بفرحة): شكرا يا اخوي..
سارة حضنت علاء جامد و قعدت تعيط..
ديما: بتعيطي ليه ده احنا في عيد..

-عدي شهرين، و كان ميعاد ولادة ديما..
ديما(بصريخ): عااااااااااااا، انجزوا..
جاسر: اهدي الدكتور قال لسة..
ديما(بصريخ): ده دكتور حماااااار...
دنيا: يا بنتي اهدي..
ديما(بصريخ): طلقني يا جاااااسر طلقني..
جاسر(بضحك): بطلي هبل يا حبيبتي..
ديما بصت يمين و شمال و مسكت علبة الدواء اللي كانت جمبها و رمتها على جاسر..
ديما(بصريخ): بتضحك و ربي لما اقوملك يا جاسر...
الدكتور: يلا على اوضة العمليات..

ديما: اهو الدكتور الحمار جه...
الكل ضحك على كلام ديما، وبعد فترة سمعوا صوت عياط طفل...
ممرضة: يتربي في عزك..
جاسر مسك الطفل بين ايديه براحه و عيونه دمعت و بدأ يكبر في ودنه..
جاسر(بدموع): انت اسمك ادم انت اسمك ادم...
علاء: مبروك يا ابن عمي...
جاسر: الله يبارك فيك...
دنيا: اومال ديما فين؟
الدكتور: اه الست المجنونة هتفوق كمان ربع ساعة...
جاسر(بعصبية): ما تحترم نفسك..
خالد: اهدي يا عم اهدي، امشي يا دكتور..

و بعد فترة خرجوا ديما و الكل دخل ليها ما عدا علاء و دنيا و فيروز لانه قلعوها طرحتها و هي بشعرها و مينفعش علاء يشوفها بشعرها، و دنيا هي و فيروز حوامل مينفعش يخشوا عليها(معرفش ليه بس هو ده اللي بيحصل؟)...
جاسر: مبروك يا حبيبتي..
ديما(بتعب): سميته ايه؟
جاسر: ادم..
ديما(بتعب): يعني اسم مش بطال..
جاسر: ماشي يا قمري..
ديما: شكرا، هخرج امتي؟
جاسر: لسة هسأل الدكتور...
ديما: طيب..

-عدي تلات شهور..
كانت دنيا في اواخر ايامها و فيروز في الشهر الخامس..
ديما: اخرس بقي يا زفت شوية..
جاسر: بتعلي صوتك على الواد ليه؟
ديما: مش عارفة انام و عايزة انام..
جاسر: طب هاتيه..
ديما ودته لجاسر سكت في ايد جاسر..
ديما: لا و النبي طيب، انا هنام..
ديما لفت وشها و نامت في اقل من ثانية..
جاسر: بت انتي يا بت، انتي نمتي امتي الله؟.
جاسر: اعمل فيك ايه انت بقي؟
جاسر شال ادم على كتفه و خرج بيه..

خالد: فين امه؟
جاسر: نايمة..
دنيا: اه هي نايمة في العسل و انا صاحبتها هولد كمان كام يوم..
جاسر: حرام هي مبتنامش علشان ادم مبيخلهاش تنام بليل..
سارة: هاته..
جاسر بص ليها و مكنش عايز يديها ابنه..
جاسر: لا خليه معايا انا هخرج بيه عن اذنكوا..
جاسر خد ابنه و خرج راح للمصنع...
علاء: معلش بس ليه حق يا سارة..
فيروز: معلش..
خالد: يلا نكلم دعاء، بقالنا شهر مكلمنهاش..
و فتحوا اللاب و بدأوا يكلموا دعاء و حازم..

حازم: ايه نستونا و لا ايه؟
خالد: احنا نقدر يا معلم..
حازم: عندي ليكوا خبر حلو اوي..
علاء: قول..
حازم: دعاء حامل في الشهر الاول..
دنيا(بفرحة)مبروك يا اسطا..
دعاء: هاي..
خالد: اتعلمتي ال هاي..
دعاء: ظريف..
و قعدوا يتكلموا كتير، و ديما صحيت..
ديما(بخضة): ابني..
ديما: فين ابني؟
دنيا: هو مش انتي سيبتيه مع جاسر؟
ديما(بارتياح): اه، هو فين جاسر؟
خالد: راح الشغل..
ديما: بابني لا، حرام عليه كدة ابني هيبرد..

فيروز: اهدي مش هيحصله حاجة..
ديما: لا الجو وحش الايام دي..
جاسر: اكبر بس و انا هعملك كل حاجة..
ديما(بعصبية خفيفة): كدة يا جاسر تأخد ابني بره و الجو وحش..
جاسر: معلش يا قطة قولت اسيبك نايمة..
ديما: طيب، هات..
دنيا: آآه بولد..
خالد: دي اتصرف ازاي دي؟
ديما: هننقلها المستشفي..
و نقلوا دنيا المستشفي و دخلوها اوضة العمليات، و بعد فترة ولدت مصطفي..

-عدي سنة كاملة على كل ابطالنا...
كان في العيد...
في مكة المكرمة..
كانوا كلهم حاسين بفرحة لوجودهم بجانب الرسول(صلي الله عليه و سلم) و كانوا مبسوطين و بيطمنوا على الولاد كل شوية...

في سويسرا..
دعاء حازم كانوا عايشين حياتهم بسعادة و مبسوطين و ربنا رزقهم ب محمد و نور تؤام غير متماثل و كانت دعاء بتكمل تعليمها و بتحاول توفق بين الاتنين و حازم بيحاول على قد ما يقدر يساعدها و نزلوا مصر مرة واحدة من ستة شهور..

في الصعيد
فيروز جابت ولد اسمه يوسف..
-في يوم العيد بقي..
جاسر كان ماسك كاميرا في ايديه و بيصور..
جاسر: طبعا دلوقتي احنا في العيد التاني بالنسبة لدنيا و ديما..
ديما(بضيق): متجبش سيرتي..
جاسر(بضحك): طب اعملك ايه مش ذنبي..
ديما(بضيق): رزل..
جاسر(بضحك): طب زعلانة ليه طيب؟
ديما: تعرف يا جاسر انا بدعي من ربنا انه يهديك و تبعد عني بس..
جاسر(بضحك): هحاول حاضر..
جاسر: طب قولي بقي ايه اللي مزعلك؟

ديما: على اساس انت مش عارف..
دنيا: يا ستي ما تقولي..
ديما: بسببه مش هعرف اتمرجح..
خالد(و هو بيكتم ضحكه): ليه بس كدة؟
ديما: انت مش قد وعدك يا جاسر وعدتني السنة اللي فاتت اني هركب المراجيح..
جاسر: بايدي ها ردي بايدي..
ديما: اه..
ديما: بسببك انا حامل اهو و مش هعرف اركب مراجيح..
جاسر(بضحك): السنة الجاية..
ديما(بعصبية): ياض هزعلك ياض..
جاسر: و نروح للعفريت الصغير..
ادم: باباباابابابابا..
ديما: ايه ده و فين ماما؟

ادم: ماماماماماماما..
دنيا: و مفيش حاجة لعمتو...
ادم راح لدنيا و ضربها قلم..
خالد(بعصبية خفيفة): لم ابنك يا جاسر..
خالد شال ادم من هدومه و زقه على ديما..
جاسر: انت غبي يا ابني نسيت انها حامل..
ديما: لما اقوم اكل..
ديما سابتهم و راحت تأكل..
فيروز: خد يا علاء يا حبيبي تصبح على خير...
فيروز ودت لعلاء ابنهم يوسف و طلعت نامت..
دنيا: و طبعا حبيبي هيأخد مصطفي يلا يا حبيب بابا روح لبابا..

دنيا سابت مصطفي لدنيا وقامت..
جاسر: احنا اضحك علينا..
ادم: بابابابابابابابا..
علاء: يا شيخ اتنيل مش وراك غير بابابابابا و ماماماماما..
جاسر: طب ما تخلي ابنك يتكلم، ده حبيب ابوه ده..
خالد: طيب و ده حبيب عمه، روح يا مصطفي لاعمامك..
خالد: انا طالع لمراتي..
خالد سابهم و خلع..
علاء: ابن ال..
جاسر: ده سابنا نحتاس احنا بقي..
و قعدوا يتكلموا و يضحكوا...

-بعد مرور خمس سنين..
جاسر: بت يا جودي، جودي..
جودي: نحم..
جاسر: نحم!الله يرحم فين امك؟
جودي: محرفش و سبني الوح اتلم باتم(معرفش و سبني اروح اكلم باسم)..
جاسر: ماشي..
و بعدها جاسر وقف مكانه بصدمه و لف لجودي..
جاسر: تكلمي مين؟
جودي: باتم يا بابا باتم(باسم يا بابا باسم)..
جاسر: لا افتكرته سعاد، مين الزفت باسم ده؟
جودي: حبيبي..
جاسر: اه حبيبك اه، و تعرفيه منين يا هانم بقي؟
جودي: من الفيث بوت(من الفيس بوك)..

جاسر: فيس بوك اه، فيس بوك في واحدة في سنك يا شيخة عندها فيس بوك، مين عملهولك؟
جودي: اه ل ثحابي عندهم فيث بوت(اه كل صحابي عاملين فيس بوك)..
جاسر: و يا تري مني عملهولك؟
جودي: ماما..
جاسر(بصوت عالي): ديما ديما..
ديما: في ايه يا حبيبي؟
جاسر: تعالي يا هانم شوفي بنتك..
ديما: مالها جودي؟انتي كويسة يا حبيبتي؟
جودي: اه يا ماما..
ديما: في ايه يا ابني؟
جاسر: الهانم مصاحبة واحد على الفيس زفت ده..
ديما: لسة صغيرة..

جاسر: و النبي..
جاسر(بابتسامة صفراء): تصدقي كنت فاكرها كبيرة..
ديما ضحكت على منظر جاسر..
ديما: طب تعالي يا حبيبي و نبقي نتكلم بعدين..
جودي: اه يا بابا حد ماما و روحوا الاوضتة(اه يا بابا خد ماما و روحوا الاوضة)..
جاسر: لحظة لحظة دي بتطردني..
جودي: ما انت تلطرنا كتير انا و ادم عثان تعد مع ماما(ما انت طردتنا كتير علشان تقعد مع ماما)..
جاسر: احم ايه ده؟انا بعمل كدة؟
ديما: هنكدب على بعض..

جاسر: لا و النبي، طيب يا بنت محسن..
جاسر حضن ديما و باس رأسها...

يا رب الرواية تنال إعجابكم مستنية رأيكم؟.

دلوقتي في ناس كتير معتقدة ان الصعيد و رجالة الصعيد كلهم رجالة قفوشة عندها عادات و صفات سئية كتيرة ناس مختلفين عن العالم كلهم، بس انا بشوف ان الصعيد فيها مميزات كتير و مش كل الرجالة زي بعض مش كلهم عقلهم مقفول لا في رجالة صعيدية حنينة و بتحب بصدق فعلا و لما بتحب مبتسبش اللي قدامها و في ناس معتقدة ان رجالة الصعيد مش بيحبوا و بيرموا بناتهم لاي راجل يجي لا بس ده غلط اينعم في ناس بتعمل كدة بس لا في ناس تانية بتعلم بناتها و الرجالة بتعرف تحب بجد، و الصعيد فيها اشجار و خضرة و جو طبيعي جميل و فيها بساطة و جمال خاص بيها و باهلها و ناسها اهل اصعيد ناس طيبين(اينعم مزورتش الصعيد بس ده حقيقي؟)..

لو جاتلك فرصة انك تسامح شخص غلط فيك سامح ده مش ضعف بالعكس ده منتهي القوة، رد الاساءة بالحسنة مش هتخسر حاجة بالعكس هتكون احسن الناس خلقا و ادبا، التسامح ده من صفات الاقوياء...

الحب مش عيب و عمره ما كان عيب و لما بنت تحب شاب ده مش عيب المهم انها تطلبه من ربنا انه يكون حلالها مش تروح تصاحبه و تمشي معاه ده غلط لما تحب حد اطلبه من ربنا بانه يكون حلالك، حب الناس ده نعمة لما تكون محبوب بين الناس افضل من ان الناس تكون بتكرهك و نافرة منك، اعمل دايما للناس و لاهلك..

لو جاتلك فرصة انك تتغير اتغير هيبقي احسن ليك مش معني اني مش محجبة يبقي انا مش محترمة و قليلة الادب ممكن اكون مش محجبة لكني احسن من مية واحدة بتلبس حجاب احكم على الشخص من خلال تعامله مش من منظره او شكله، و لما الاقي حد بيحاول يتغير اساعده يتغير مش اسيبه و مقدمش ليه مساعدة مش اسيبه لوحده لا اروح و اساعده...

خليك عارف انه مهما حصل ليك من اساءة او اذية هتترد اضعاف و ربنا هيجبلك حقك و الظالم بيأخد جزاءه دنيا و آخره علشان كدة اصبر و اطلب من ربنا حقك و ربنا هيجبلك حقك من الظالم، متعملش نفسك قوي على الضعيف لانه منتهي الغباء..

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة