قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

البداية من القاهرة
في شركة القيصر
عاد أدهم أدهم العمل واكتشف تعين كلير المنصوري في مكتب الهندسة وما أثار غضبة انها صغيرة ومن المتوقع انها غير مسؤله فأرسل في طلب اسر
اسر: عمهم أمر
أدهم بصوت عالى: انت اذاي تعين عيله لسه بتدرس وكان متقدم اكفئ المهندسين
اسر: انا عملت الصح والمصلحة للشركة
أدهم: اكيد مصلحة الشركة ولا ليك يا بيه هو انت مش هتبطل الأشكال الزبالة الى تعرفهم وهيضيعوك.

اسر بحزن: أدهم بيه حضرتك ممكن تشوفها وتقرر بعد كده وعتبر من اللحظة ديه انى مستقيل بعد اذنك
غادر اسر حزين من كلام أدهم ولكن لم يهتم أدهم بكلام اسر وأرسل في طلب كلير.

بعد حوالى 5 دقائق سمح أدهم بدخول الطارق انا كانت الا كلير وعندما نظر لها استغرب من تلك الفتاة عذرا اي فتاة فهيا تقف أمامه تشبه الرجال في ملابسها وإذا قارنا بينها وبين الرجال لم نحصل على شي غير بعض رتوش خفيفة تميزها عن الرجال أمسك أدهم ضحكته بصعوبة
أدهم: اتفضلي اقعدي
كلير: خير عاوز ايه
أدهم بصدمة: عاوز ايه اقعد يا بت
كلير: أنجز ورايا شغل أهم من الرغي بتاعك.

أدهم بغضب: انتى عارفة انا مين انا أدهم المنشاوي انا القيصر
كلير ببرود: عارفة وانا بقي كلير المنصوري انا ساحرة عيلة المنصوري
أدهم بسخرية: مش شايف اي ساحرة اكيد انتى من مساعدين الساحرات بلبس الرجالة بتاعك
كلير ببرود: عاوزني البس لبس بنات واروح معاك موقع الشغل ودوخ أحد يمسكني وترجع تقولى فرحانه بلمه الرجالة حوليكي
وبغضب وبعيون رصاصي غامق أشبه للسواد: انا كتير المنصوري مش رنا الألفي
أدهم بصدمة: تقصدي ايه.

كلير ببرود: يعنى مش انا الى انهان وسكت ولا عاش ولا كان الى يقدر يعمل كده سلام بقي عندي جامعة اه ابقي ادي رسومات المشروع لأستاذ اسر بصراحة هو محترم كتير عنك
خرجت كلير من المكتب تحت صدمة أدهم الذي فضل ينظر على مكان خروجها بذهول ولكن فاق بسرعة وأمسك رسومات المشروع وابتدي يراجعها
في شركة الأحمدي
وصل عمار الى الشركة وصعد الى مكتب سليم وجلس أمامه وكان ينظر على التليفون ويبتسم
سليم: كنت فين
عمار: كنت عند سمر.

سليم: مبسوط
عمار: جدا
سليم بغضب: قومي يا بيه روح شوف شغلك كفاية بقالك كام يوم سايبة لوحده
عمار بخضة: لوحده وانت غيرت ليه واكلته ولا سايبة جعان
سليم بستغراب: هو مين ده
عمار بضحكة: الشغل يا صغنن
خرج عمار يجري وخلفة سليم وهو يمسك الحزام ولف وراه الشركة كلها تحت صدمة الموظفين من فعلت سليم
في ايطاليا
عادت البنات الى الجامعة ولم يقصرو في الدراسة ولكن بروح جديدة ونشطه بعد ان فرحهم الشباب بالخروج والفسح والضحك.

ولكن يكمن هنا السؤال هل ستعاود البنات الذهاب للدكتور
وكان هذا السؤال يشغل بال كل فتاة الى ان قررت البنات كل واحدة على حده الذهاب للدكتور دون معرفة أحد من البنات او الحرس
مر أسبوع ولا جديد على الجميع الى ان قرر الشباب الخمسة الاتحاد في مشروع توجه سليم وعمار الى شركة اوس وكما توجه أدهم الى شركة اوس ايضا
في شركة A. M.

كان مراد واوس وادهم وسليم وعمار متجمعين في شركة A. M ويتحدثون في المشروع الى ان قطع ذلك صوت ادهم
أدهم: هما هيرجعو امتي
مراد: يا بني دول مكملوش شهرين لسه فاضل 22 شهر بس وهيرجعو
عمار: يا بارد وانت هتخسر ايه حبيبتك جامبك وحنا نتحرق بقي
أدهم: ده مش بارد ده حيوان والواحد يقوم يقتله ويخلص منه
اوس: وحياتكم وانا كمان عاوز اعمل فيه كده
استمر الشباب في الهزار وعرض عليهم سليم الخروج للعشاء في احدي المطاعم.

نزلو الشباب الى الاسفل وتجمعو في سيارة واحدة
بعد مرور وقت خبطت عربية الشباب في عربية مقطورة ونقلبت عربية الشباب كذا مرة تحت انظار الحرس المصدوم من بشاعة الحادث ولكن في لحظة واحدة ظهرت من العدم مجموعة سيارات واسرعو الى عربية الشباب وقامو باخراج الشباب بسرعة قبل انفجار السيارة
احد الرجال: انت كويس
أدهم: انا كويس الحمد لله
اوس: ايوه كلنا كويسين انتم مين.

احد الرجال: جلالة الامبراطورة أنجي الكاشف موجودة في ظهركم هنا وهناك بلاش قلق
مراد: وانجي عرفت اذاي بالحادثة
احد الرجال: جلالتها بتامر وحنا بنفذ
صدر رنين هاتف الرجل الذي رد وأعطي الهاتف لاوس
اوس: الو
المتصل: حمدلله على السلامه انتم كويسين
اوس: أنجي الكاشف
انجي: المرة ديه لحقتكم بس مش عارفة المرة الجاية هبقي موجودة ولا ايه
اوس: مين وراها انجي.

انجي: خد اصحابك وروحو المستشفي عالج الجروح الى فيكم علشان منظركم سلام
اوس: لينا مقابله مع بعض
انجي: شركاتي مفتوحة في اي وقت بس بعد أسبوع من دلوقتي احمي نفسك يا ملك
اوس: مين عمل كده انجي
انجي: سبق وقلت ملكش دعوة سلام
اغلقت انجي مع اوس واخذ الحارس الهاتف وختفي هو و الباقي
مراد: تعالو نروح المستشفي لاني حاسس اني همو.

لم يكمل كلمته وسقط وسط الشباب الذين أسرعت منه ووجدو دماء تخرج من رأسه فاسرعو بحمله وتوجهو بيه الى المستشفي
في منزل اسر
أسبوع منذو خناقة أدهم مع اسر وترك اسر له كل شئ
اسر: ليه أدهم انت عمرك ماكنت كده طول عمرك اخويا وابويا وصاحبي ليه تظلمني وتعايرني بحب فاشل انت نهيت كل حاجة أدهم مسالتش عليا ولا فكرت فيا ربنا يهنيك يا اخويا
غمض اسر عيونه وتذكر يوم الخناقة
فلاش باك.

بعد خروج اسر من مكتب أدهم توجه الى عربيته وقام بالذهاب إلى منزله الأصلي الذي لم يذهب إليه منذو وفاه اهله وجلس بيه حزين من كل شئ
باك
عاد اسر من سرحانه على رنين هاتفة يعلمه المتصل بما حدث مع أدهم والشباب في الحادث فقام بسرعة وتوجه الى المستشفي
في المستشفي
وصل الشباب الى المستشفي واسرعو بحمل مراد وأسرع فريق طبي كامل باخذه الى غرفة العمليات وتوجه باقي الفريق الطبي يعاين الشباب.

اصيب عمار ببعض الكدمات البسيطة في ذراعة ووجه
و اصيب سليم بشرخ في رجله وقامو بعمل جبيره
وأصيب اوس بجروح بسيطة في وجه وصدره
و أصيب أدهم بكسر في ذراعة وقام بتجبيسه
وصل اسر الى المستشفي وسأل عليهم وعلم بوجودهم امام غرفة العمليات فصعد بسرعة الى الاعلي وعندما وصل شاهد الشباب فذهب بسرعة الى أدهم
اسر بدموع: أدهم مالك حبيبي مين عمل فيك كده
أدهم بهدوء: ششششش اهدي حبيبي انا كويس الحمد لله مجرد كسر بسيط.

اسر بدموع شديدة: حقك عليا انا غلطان اوعي تسبني بص انا هسمع كلامك في كل حاجه
أدهم بحنية: حبيبي انا والله كويس ومتخفش قاعد على قلبك ومربع مش هسيبك خالص انت إبني و أخويا حد يفرط في ابنه واخوه انا اسف علشان عليت صوتي عليك وكمان شكيت في اختيارك وكان فعلا ونعمه الاختيار
اسر: شفتها
أدهم: اه بس بصراحة معدومة الأنوثة هترجع البيت امتي كمان انت اذاي تروح بيت ابوك وتسبني لوحدى.

اسر بهزار: خلاص ادام صلحتني هرجع معاك البيت وهنام في حضنك كمان
أدهم: ماشي يا عمهم
اسر: هو ايه حصل فيكم
سليم بسخرية: لسه فاكر تسأل يا واطي
عمار بسخرية: ولا حاجة حادثة بسيطة نتج منها الإصابات ديه
اسر: فين مراد
اوس: جوه لسه مطلعش اترزع بقي وكفاية كلام
بعد فترة وصلت روميساء وعائلتها الى المستشفي كما وصلت عائلة الأحمدي و عائلة الألفي
نجم الدين: ايه الى حصل وفين اخوك
روميساء بدموع: فين مراد جراله ايه.

اوس: اهدو بس مجرد حادثة بسيطة وان شاء الله هيبقي كويس
نجم الدين بعصبية: هو جوه بيعمل ايه أنطق
اوس: معرفش محدش خرج طمنا
ميرا بدموع: ايسو ميرو فيه ايه
اوس بحنية: والله يا عصفرتي ميرو كويس متخفيش
نجم الدين: بقاله فوق الساعتين جوه حرام كده
ذهب سليم وجلس بجوارها وضمها لحضنة وفضل يهدئ فيها
اصبح الجميع على اعصابهم لتأخر مراد في غرفة العمليات.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة