قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

صعدت رنا وقمر الى غرفهم وارتمو على السرير بتعب و إرهاق طول الفترة الماضية بسبب المراجعة و الامتحانات والسفر
توجه اوس الى جناح قطته الصغيرة و جدها تنام بعمق فوضع قبلة على رأسها و غادر الجناح وتوجه الى جناح قمره وقبلها ونام بجوارها بعد ان ضمها لحضنه وهي تشبست فيه بشده فقبلها ونام بجوارها براحة
في جناح مراد
كان مراد يتحدث مع روميساء ويتغزل بيها.

روما: نفسي اعرف انت ليه مش رومانسي ذي رنا شايف عملت ايه يوم عيد ميلاد ادهم
مراد بغل: اسكتي دانا يوم معرفت كنت عاوز اولع فيها وفيه
روما بشهقة: بعد الشر عنهم ليه يعني هي مغلطتش هي عملت عيد ميلاد لجوزها وفرحت وبس
مراد بحزن: بس يعني تيجي مصر وتنزل مخصوص ليه وفي الآخر متجيش تشوفنا ليه هو انا مش اخوها وليا الحق انها تشفني ولا ايه
روما بهدوء: مراد انت لسه بتكره ادهم.

مراد: ايوه لانه خد بنتي الصغيرة وانا لسه مشبعتش منها وهو السبب انها تسافر وتسبني
روما بضحكة: يخرابي على الصغنن الزعلان خلاص يا اوحي متزعلش
مراد بضحك: انا مش زعلان منها انا كنت عارف انها هترجع
روما: ينفع اطلب منك طلب
مراد: اومري يا عمري
روما: روح نام بجمبها احنا كلها أسبوع وهنتجوز وهي اكيد غيرانه منى علشان جيت ختك منها
مراد بحب: ربنا يخليكي ليا يا عمري و ميحرمنيش منك ابدا.

روما: يالا مرادي روح نام بقي علشان نام انا كمان
مراد بخبث: كلها أسبوع وصدري هيبقي مخدتك ودراعي هيبقي غطاكي
روما بخجل: أقفل بقي سلام
مراد بابتسامة عليها: تصبحي على احلى حاجة بتتمنيها
روما: يبقي كلها أسبوع وهاخد اللي بتمناه باي
مراد: باي
أغلق معها وتوجه الى جناح صغيرته ونام بجوارها وقبل راسها
في قصر المنشاوي
استيقظ ادهم بسعادة وحاول الاتصال على رنا أكثر من مرة ولاكن لم ترد.

توجه للحمام واخذ دش وتؤضا وصلي ولبس و نزل
ادهم: صباح الخير
اسر: صباح العسل مالك على الصبح
ادهم: بتصل على رنا مس بترد عليا
عفاف: يا بني براحة البنت جاية بالليل اكيد لسه نايمة عادي يعني
اسر: صح فوفا بتتكلم صح يعني بصراحة اخر شهرين كانت تعبانه جدا مراجعات و شغل والامتحانات جت فجابت آخرها
ادهم: خلاص انت و هي مش عارف بتحامي ليها ليه
اسر: علشان القطة ام عيون رومادي العسل ديه
ادهم بغضب: ولاااااااااا اتلم احسلك.

اسر بسرعة: انا لسه صغير على الموت هروح الشركة
بس رجع تانى
اسر بصوت عالى: وعلى فكرة هي عسل و شقيه
خرج يجري تحت أنظار ادهم المشتعله و ضحكات عفاف عليهم
ادهم: يعني أقتله ولا اعمل ايه
عفاف: أسر بيحب رنا ذيك بالظبط بلاش تبني حواجز بينهم هما اصحاب و اخوات وهي دلوقتي مرات أخوه بلاش تبعدهم عن بعض
ادهم: عمري مهعملها هو أخويا و هي حبيبتي وانا عارف انه بيحبها ذي أخته ربنا يعني على شقاوتها و هبله.

عفاف بضحك: لا اطمن من الناحية ديه مش هتقدر وهحجزلك قريب في مستشفي المجانين
ادهم بدموع ذائفة: حتى انتى يا برودوس لن انسي لك هذا الموقف لن انسي ومشي
عفاف بصدمة: ربنا يستر ده فاضله سلكه ويضرب ربنا يسامح يا أسر انت و رنا جننتو الواد
في شركة القيصر
دخل أدهم بقوته و شموخة المعتاد ووصل الى المكتب وفضل يتصل على رنا لم ترد
السكرتير: أدهم بيه في اجتماع مهم مع مندوب الشركة الألمانية.

ادهم: تمام يالا بينا ابعت لاسر خليه يجي
السكرتير: أسر بيه موجود جوا من شوية
ادهم: تمام
دخل أدهم الاجتماع وفضلو يتناقشون حول المشروع وبعد مرور ساعتين ان الاتفاق على كل شي وغادر الجميع و رجع ادهم للمكتب وتصل على رنا لم ترد فتصل على اوس
ادهم بسرعة: اوس رنا فين
اوس بضحك: انا الحمد لله كويس
ادهم بعصبية: اوس انا مش بهزر
اوس: خلاص ماشي انا في الشركة معرفش يمكن في البيت.

ادهم: انا رايح عندكم اكيد فيها حاجة ديه من امبارح مش بترد عليا سلام
قفل ادهم مع اوس و خرج يجري واخذ سيارته وساقها بسرعة عالية وخلفة الحرس ووصل قصر الملك بسرعة كبيرة
دخل أدهم و وجد نجم الدين يجلس
ادهم: عمي فين رنا
نجم الدين بستغراب: رنا والله يا بني معرف مشفتهاش النهاردة خالص
ادهم برعب: يعنى خرجت ولا فوق ولا ايه
نجم الدين: اطلع شوفها.

صعد ادهم الى جناح رنا وجدها تنام بعمق وهي تضم نفسها فتنهد بشده واخذ نفس بصعوبة شديدة وتوجه إليها وقعد على الارض ينظر لها بحب و حنان و خوف.

ادهم بهمس: عملتي ايه فيا يا جنيتي من اول لحظة عيني وقعت عليكي حسيت بمشاعر غريبة حب خوف عذاب كسرة كل حاجه ممكن تتخيليها كنت خايف اوي لتكونى بتحبي اسر بس طلع لا فعشقتك اكتر ويوم مبقيتي مراتي ادام ربنا و الناس كان أسعد يوم في حياتى انا بعشقك يا احلى جنيه في الدنيا رنا رنا حبيبي اصحي بقي كل ده نوم
رنا بنوم: بس بقي.

جلس ادهم بجوارها وفضل يلعب في شعرها بحب وطبع قبله على كتفها العاري وفضل يوزع قبل حانية و رقيقة على وشها لغاية مصحيت
ادهم بابتسامه: صباح الورد والياسمين و الجوري والعسل على احلى رنا في الدنيا أخيرا صحيتي
رنا بنوم: صباح النور حبيبي هي الساعة كام
روميساء: الساعة 5 المغرب
رنا بصدمة: يالهووووووووووي والله يا روما مراد مش صحاني
روما بغضب: فين تليفونك
رنا: في الشنطة اصلي طلعت نمت ومعملتش اي حاجة.

روما بغل: والله مهسيبك تعالى هنا
صرخت رنا وجريت على ادهم وفضلت تجري من روميساء
مراد بضحك: خلاص يا روما البت هتموت مننا
رنا بنهجان: ونبي روما كفاية بجد مش قدره
ادهم بخوف: مالك يا عمري
رنا بتعب: انا كويسة بس مش قادرة اخد نفسي
ادهم: تعالى اقعدي يا عمري
جلست رنا على الكرسي وأسرع وأحضر لها كوب ماية وجعلها تشرب
ادهم بحنان: بقيتي كويسة
رنا: ايوة الحمد لله
ادهم: الحمد لله وحشتيني اوي
رنا: وانت كمان وحشتني اوى.

روميساء بغل: خلصتم جو حريم السلطان ده وانتى يا هانم قومى البسي ورانا حاجات كتير
ادهم: هي فعلا هتلبس بس علشان نخرج مع بعض وانتى ابقي اخرجى معاها بكرا
روميساء: لا النهاردة
رنا: خلاص بقي روما خليها بكرا وهكون جاهزة من الصبح ونبي
مراد: خلاص بقي رومي سبيهم
ادهم بحنان: يالا يا عمري خدي دش ولبسي وانا هستناكي تحت.

خرج الكل وتوجهت الى الحمام وأخذت دش وتؤضات وصلت ما فاتها ولبست عباية بيضاء وكانت ايه من الجمال ونزلت الى الاسفل
رنا: مسا يا شباب
ا
وس بضحك: أخيرا الباندا صحيت
رنا: ملكش دعوة
مراد بضحك: لا وانت الصادق ده الملاك الأبيض
ادهم بحب: ديه جنيتي الحلوة يالا قمري
رنا بكسوف: يالا
اوس بغيرة: رايح فين بيها
ادهم: مراتي يا عم هخدها براحتي
اوس: لا مفيش خروج كفاية يوم عيد ميلادك
مراد: صح ملكشدعوة بيها.

رنا بدله: علشان خاطري اوسي وانت مرادي سبوني أخرج بلييييييييييز علشان خاطر قطتكم
ادهم بغيرة: انتى لسه هتتحيلي يالا بعد اذنك عمي
نجم الدين بضحك: روح يا بني شكل العيال اتجننت
اخذها ادهم وخرج وبعد فترة نزلت قمر وجلست معهم وبعد قليل اخذها اوس و خرجو
- مر أسبوع سريعا وكانت البنات يساعدون روميساء و ميرا في كل شي
- اجتمع الشباب لمساعدة سليم و مراد في تجهيزات الفرح
- وأخيرا جاء اليوم المنتظر للجميع.

نزلت روميساء في يد والدها وهي ترتدي فستانها الأبيض و كانت ايه من الجمال وما احلى حجابها الذي زادها جمالا و وقار
والد روميساء: خلي بالك منها ديه روحي
مراد بحب: في عيوني هي ملكت قلب الفهد
امسك مراد يد حبيبته ووضع قبلة على رأسها ووقف في انتظار شقيقته
بعد قليل نزل نجم الدين وهو يمسك يد ابنته ميرا وكان يقف سليم على نار
تالقت ميرا بفستان زفاف باللون الابيض وكانت تزين شعرها بطرحة وفوقها تاج وكانت كالملاك.

نجم الدين: خلى بالك منها ديه بنتى
سليم بعشق: في قلبي من زمان اوي
اوس بجديه: لو فكرت تاذي بنتي والله هقتلك عصفورتي متنزلش دمعه من عيونها
سليم: مالك يا عم الملك اهدي شوية
مراد: مش بس الملك وكمان الفهد وقفين في ظهرها
ادهم: متخلص يالا منك ليه
نزلت سمر وهي ترتدي فستان باللون الرمادي وتضع على شعرها طرحتها التي تكمل اطلالتها
عمار بحب: ونبي عسل يا بيض انتى تعالى
سمر بمشاكسه: معلش اصلي مرتبطة
عمار: ونبي مسيبك.

نزلت قمر وهي ترتدي فستان باللون الفيروزي وتزين شعرها بالطرحة
ادهم: روح خد مراتك ممكن تتخطف وانت مراد خد مراتك ودخل وانت كمان سليم الناس بتتفرج علينا بلاش فضايح
اوس: عندك حق
اسرع اوس لقمر ومسك اديها وباسها وتوجهو الى القاعة وخلفة الشباب وقف ادهم في انتظار جنيته التي نزلت وبجوارها اسر وكانت ترتدي فستان باللون البيج وتضع الطرحة سر جمالها وتاج راسها
ادهم بعشق: جنيتي الحلوة ملكت قلبي و عمري طول عمرك قمر.

رنا بدلع: يعني انا حلوة
ادهم بعشق: مش بس حلوة و لا قمر انى قمر 14 في ليلة كماله
اسر بسخرية: يا عم الرومانسي الفرح شغال وانت واقف هنا
ادهم: غور من وشي علشان مخليش الفرح يتنقل المستشفي
رنا بدلع: دومي تعالى ندخل عاوزة أرقص معاك ممكن وانت يا زفت اخرس شوية
ادهم بحنان: تعالى يا عمري وسيبك من الحيوان ده
دخل أدهم مع رنا وباركت للعرسان وفضلو يرقصو و يضحكو و كل شاب بين احضانه حبيبته وعشيقته.

- مر الوقت ونتهي الفرح وسافر مراد و روميساء الى استرليا لقضاء شهر العسل
- وسافر سليم و ميرا الى اليونان لقضاء شهر العسل
- عاد الجميع الى منازلهم وهما سعداء جدا بتلك الليلة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة